🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم
●محققحلی 3
🔻محقق حلى همچنين مىگويد: يشترط فى ثبوت الولايه اذن الامام عليه السّلام او من فوض اليه الامام علیه السلام و لو استقضى اهل البلد قاضيا لم يثبت ولايته ... و مع عدم الامام ينفذ قضاء الفقيه من فقهاء اهل البيت عليهم السّلام الجامع للصفات المشروطه فى الفتوى
📚شرايع الاسلام فی مسائل الحلال و الحرام، ج۴، ص۸۶۱
➖در ثبوت ولايت براى كسى، اجازه امام عليه السّلام يا كسى كه امام علیه السلام مسئوليت را به او واگذار نموده، شرط است 👈و اگر مردم شخصى را قاضى قرار دهند، ولايت او بر امر قضا ثابت نمىشود👉 و در صورت نبودن امام، حكم فقيه شيعه دوازده امامى كه جامع صفات مورد نظر در فتوا باشد، نافذ است».
#ولایت_فقیه (۶۳)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
🔻با توجه به آنچه پيشتر درباره دیدگاه محققحلی گفتيم، اين نكات درخور دقت است:
1⃣ از نكات درخور توجه در انديشه فقهى مرحوم محقق حلى درباره ولايت فقيه، بحث قضاست.
همانگونه كه بيان شد، او معتقد است كه با نصب و خواست مردم، كسى ولايتِ قضا نمىيابد و در ثبوت ولايتِ قضا نيز امر امام عليه السّلام لازم است. ازاينرو، امام عليه السّلام در عصر غيبت ولايت در اين مورد را به فقهاى اهل بيت عليهم السّلام واگذار كرده است.
2⃣ با توجه به اينكه «ولىّ» در نزد محقق «من اليه الحكم بحق النيابه» است، عدهاى از بزرگان از اين عبارت محقق عموم نيابت را استفاده نموده و آن را به او نسبت دادهاند.
#ولایت_فقیه (۶۴)
ـــ ـ ـ ـــ ـ
❃ دیدگاه مرحوم محققحلی:
↫محققحلی 1
↫محققحلی 2
↫محققحلی 3
↫نکته دیدگاه محقق حلی
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●علامهحلى 1
🔹علامه حلى پس از شيخ مفيد، ابو الصلاح حلبى، شيخ طوسى، ابن ادريس، محقق حلى و ديگر فرهيختگان فقاهت، به مناسبتهاى مختلف به بحث در حوزه اختيارات فقيه پرداخته كه ما به پارهاى از آنها اشاره مىكنيم:
🔻علامه نخستين فقيهى است كه در عصر غيبت به نصب فقيه جامع الشرايط تصريح كرده است:
«لان الفقيه المأمون منصوب من قبل الامام عليه السّلام»
📚مختلف الشيعه، ج۲، ص۲۳۹
▪️تا پيش از علامه، بزرگانى چون شيخ مفيد و طوسى و ... براى معرفى فقها به عنوان نايبان امام زمان عليه السّلام در عصر غيبت از واژه «تفويض» استفاده مىكردند و از سويى كلمه «نصب» را معمولا براى منصوبان خاص مانند مالك اشتر و ابن عباس و نواب خاص به كار مىبردند، اما علامه حلى قدّس سرّه به صراحت فقيه امين را منصوب به نصب عام از سوى ولى امر عليه السّلام مىداند.
#ولایت_فقیه (۶۵)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●علامه حلى 2
🔻وى در كتاب قواعد الاحكام مىنويسد:
«... و اما اقامه الحدود، فانها الى الامام خاصه او من ياذن له و للفقهاء الشيعه فى حال الغيبه ذلك ... و للفقهاء الحكم بين الناس من الامن من الظالمين، و قسمه الزكوات و الاخماس و الافتاء ...»
📚قواعد الاحکام فی معرفه الحلال و الحرام، ج۱، ص ۵۲۵ و ۵۲۶
➖حق اقامه حدود از آن امام معصوم عليه السّلام 👈و يا كسى است كه از سوى آن حضرت مأذون باشد. در زمان غيبت اين حق از آنِ فقهاى شيعه است و حكومت ميان مردم در صورت ايمنى از ظالمان و نيز تقسيم زكات و خمس و افتا، از آن فقهاست.👉
#ولایت_فقیه (۶۶)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●علامه حلى 3
🔻علامه، ضرورت اقامه حدود را علاوه بر دليل نقلى، با دليل عقلى نيز ذكر مىكند: «لنا: ان تعطيل الحدود يفضى الى ارتكاب المحارم و انتشار المفاسد و ذلك امر مطلوب الترك فى نظر الشرع و لنا ما رواه عمر بن حنظله و غير ذلك من الاحاديث الداله على تسويغ الحكم للفقهاء 👈و هو عام فى اقامه الحدود و غيرها»
📚مختلف الشیعه فی احکام الشریعه، ج۴، ص۴۶۳و۴۶۴
➖تعطيل حدود به ارتكاب محارم و انتشار مفاسد منجر مىشود كه بىترديد شارع به آن راضى نيست. [دليل نقلى اينكه] حديث عمر بن حنظله و مانند آن دلالت مىكند بر جواز اجراى حكم براى فقها، 👈و آن عام است در اقامه حدود و غير آن.
🔻علّامه حلّى در كتاب تبصره المتعلمين نيز اقامه حدود را براى فقها جايز و در حوزه اختيارات آنها مىداند. «للفقهاء اقامتها حال الغيبه من الامن و يجب على الناس مساعدتهم و لهم الفتوى و الحكم بين الناس معالشرايط المبيحه للفقهاء ...»
📚تبصره المتعلمین، ص۹۰
➖براى فقها اقامه حدود در صورت ايمن بودن از ضرر جايز مىباشد و بر مردم واجب است كه آنها را يارى دهند و وظيفه فقهاى جامع الشرايط فتوا دادن و بيان احكام الهى و قضاوت كردن بين مردم است.
#ولایت_فقیه (۶۷)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم
●علامه حلى 4
🔻علامه قدّس سرّه در جايى آورده است: «كل من خرج على امام عادل وجب قتاله على من يستنهضه الامام او نائبه على الكفايه ...»
📚ارشاد الاذهان الی احکام الایمان، ج۱، ص۳۵۱ و ۳۵۲
➖ اگر كسى بر امام عادل خروج و شورش كند، قتال با او بر هر كسى كه امام يا نايب امام او را امر به جنگ كند، واجب است.
🔻وى در كتاب قواعد الاحكام، نايب امام علیه السلام را به نايب عام (فقها) و نايب خاص تفسير مىكند: «كل من خرج على امام عادل فهو باغ و يجب قتاله على كل من يستنصره الامام او من نصبه عموما او خصوصا على الكفايه»
📚قواعد الاحکام، ج۱، ص۵۲۲
➖هر كسى كه بر امام عادل شورش و خروج كند و امام علیه السلام، امر به جنگ فرمايند لازم است جنگ با او به صورت واجب كفايى بر هر كسى كه امام يا نايب خاص و يا عام امام عليه السّلام او را براى جنگ و رد ياغى و شورشى، به يارى مىطلبد.
✍ به نظر مىرسد كه اين عبارت علامه دلالت كند بر وجوب دفع ياغى كه بر نايب عام امام عليه السّلام نيز شورش كرده است.
#ولایت_فقیه (۶۸)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم
●علامه حلى 5
🔻مسئله امامت و فروعات آن (ولايت فقيه) در نزد علامه از اهميت خاصى برخوردار است؛ آنسان كه وى مسئله امامت را مسئلهاى كلامى مىداند، نه يك موضوع فرعى كه تنها در فقه مطرح شود.
وى حتى از اينكه علماء اين مسئله را از كلام به فقه آوردهاند، اظهار ناراحتى مىكند.
📚تذکره الفقهاء، ج۹، ص۳۹۳
✍خلاصه سخن اينكه، ذكر موارد متعددى از ولايت حاكم اسلامى در كتب مختلف علامه حلى قدّس سرّه حاكى از اهميت مسئله رهبرى در عصر غيبت و پذيرش ولايت عامه فقيه (حاكم) از سوى اوست.
گفتنى است علامه قدّس سرّه اين اختيارات براى فقيه جامع الشرايط را در موقعيتى بيان نموده كه پيوسته در معرض نگاه و خطر حاكمان مغول و مخالفان بود.
#ولایت_فقیه (۶۹)
ـــ ـ ـ ـــ ـ
❃ دیدگاه مرحوم علامهحلی:
↫علامهحلی 1
↫علامهحلی 2
↫علامهحلی 3
↫علامهحلی 4
↫علامهحلی 5
✎•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
☜ما مفتخریم که ائمه معصومین ما - صلوات الله و سلامه علیهم - در راه تعالی دین اسلام و در راه پیاده کردن قرآن کریم که تشکیل حکومت عدل یکی از ابعاد آن است، در حبس و تبعید به سر برده و عاقبت در راه براندازی حکومتهای جائرانه و طاغوتیان زمان خود شهید شدند.
┈┈┈┈┈┈┈
❃وصیتنامه الهی سیاسی امام خمینی (ره)
☫دهه فجر مبارک باد
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
❃حقجو و حق طلب باشیمـ❃
✍️دلیل خلقت و نتیجه ی بعثت یک چیز بود و آن کامل شدن دین بود.
توسط چه کسی؟!
☜توسط ولایت امیرالمومنین صلواتاللهعلیه
بنا بود تا توسط این تعلیم و تربیت که معلم آن امیرالمومنین صلواتاللهعلیه باشد؛
سلمان محمدی ها، مقداد ها، ابوذرها به ثمر برسند...
اما چه شد؟⇣⇣⇣
خلافت توسط اشخاصی معلوم الحال غصب شد و در اثر غصب خلافت، نتیجهای که مورد نظر بود حاصل نشد.
تربیت یک جا بود، مربی جای دیگر خانه نشین... .
↫میان مربی که امیرالمومنین صلواتاللهعلیه بود؛ و میان تربیت فاصله انداختند... .
↫میان علم و میان معلم فاصله انداختند...
↫میان قرآن و میان تفسیرکننده اش فاصله انداختند...
● آن اشخاص همه زحمات انبیا
و همه ی محنتهای پیغمبر خاتم
صلی الله علیه و آله را
از نتیجه ی مقصود انداختند!
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
● امام خمینی ره: در ایام انتخابات حوزه را رها کرده و تبلیغ کنید.
🗳 در اين ايام، كه اعلان میكنند مسأله انتخاب ریيس جمهور [را]، آن اشخاصى كه در حوزه ها هستند، بايد دست از كارها بردارند و راه بيفتند توى شهرها و دهات و روستاها و آن جاهاى دور افتاده و كمک كنند.
☜ و اگر نكنند، فردا مسؤول اند پيش خدا و اگر مسامحه كنند، فردا مسؤول اند پيش خدا. مردم را دعوت كنند به دخالت در امور، به انتخاب يك ریيس جمهور صحيح... اگر شما نكنيد، آنهايى كه بر ضد شما هستند، میكنند اين كار را؛ تبليغ میكنند آنجاها. شماها مبلغ اسلام هستيد.
📚صحیفه نور،جلد ۱۵، صفحه ۵۹
#حوزه_علمیه
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
|☫|
● آیت الله میرباقری:
• انقلاب اسلامی را نباید صرفاً در حدّ یک انقلاب ملّیِ ضدّاستبدادی یا ضدّاستعماری تعریف کنیم.
انقلاب اسلامی کانون گشایش درهای الهی بهسوی بشریت است. امام(ره)، انقلاب اسلامی را با هدف زمینهسازی برای ظهور، رهبری کردند و اگر ما هدفی کمتر از این برای انقلاب ذکر کنیم، درواقع، آن را تحقیر و تحریف کردهایم.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●شهیداول
💠محمد بن مكى معروف به شهيداول، شاگرد فخرالمحققين و از بزرگان فقهاى شيعه و در رديف محقق حلى و علامه حلى است. وى اهل جبل عامل، منطقهاى در جنوب لبنان است. اين فقيه بزرگوار شيعه با فتواى يك عالم مالكى، از سوى مخالفانشان به شهادت رسيد. كتابهاى معروف او عبارت است از اللمعة الدمشقية، الدروس الشرعية، ذكرى الشيعة و البيان و...»
🔻ايشان در مورد اجراى حدود در عصر غيبت مىگويد: «و الحدود و التعزيرات الى الامام و نائبه و لو عموماً فيجوز حال الغيبة للفقيه الموصوف بما يأتى فى القضاء اقامتها مع المكنه و يجب على العامة تقويته»
📚الدروس الشرعیة، ج۲، ص۴۷ و ۴۸
➖در زمان غيبت اجراى حدود و تعزيرات براى فقيه جامع الشرايط افتاء، نافذ و جايز مىباشد و بر مردم لازم و واجب است كه در اين كار او را يارى و تقويت كنند.
🔻ايشان در ادامه مىگويند: «و فى الغيبة الامام ينفذ قضاء الفقية الجامع للشرايط و يجب الترافع اليه و حكمه، حكم منصوب من قبل الامام خصوصا»
📚الدروس الشرعیة، ج۲، ص۶۷
➖درعصر غيبت فقيه جامع الشرايط محور قضاست و حكم او مانند حكم نايب خاص امام لازمالاطاعه مىباشد و بر مردم واجب است اختلافات خود را نزد او ببرند.
⭕️پ.ن: سابقا گفتیم که
احكام جزايى اسلام از قبيل ديات، قصاص، حدود و امثال آنها كه بايد طبق دستور و نظارت حاكم اجراء شود، براى جلوگيرى مفاسد در ميان ملت وضع شده است و اجراى اين قوانين به يک سازمان دولتى نيازمند است و بدون قدرت حكومت، كسى از عهده انجام آنها برنمى آيد.
#ولایت_فقیه (۷۰)
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤