حقجو
🔻مرحوم علامه امینی: خمینی ذخیره خدا برای شیعه است. 🔸️مرحوم علامه حکیمی در دو کتاب «حماسه غدیر» و «ف
📌پ.ن: این سخنان از شهید مطهری یا علامه مصباح رضوان الله تعالی علیهما صادر نشده تا عده ای کج فهم برچسبِ علمای درباری به آنها بزنند. بلکه از علامه امینی رضوان الله تعالی علیه، صادر شده که متاسفانه اخیرا عده ای برای مخالفت، پشت امثال علامه امینی و علمای سلف دیگر مخفی می شوند و علما را مصادره به مطلوب می کنند... .
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
حقجو
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۳) 🔺️نظر دین مبین اسلام(قسمت۲) 🔹️دوماً: لزوم مؤسسات اجرايى 🔸️قوانين و دستورالعم
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۴)
🔺️نظر دین مبین اسلام(قسمت۳)
🔹️چهارما: كيفيت قوانين اسلام
🔸️دليل چهارم بر لزوم تشكيل حكومت، كيفيت قوانين اسلام و احكام شرعى است كه مى رساند براى اداره نظام اجتماعى و سياسى و نظامى و اقتصادى و فرهنگى جامعه تشريع شده است و اينک نمونه هايى را از اين احكام ذيلا مى آوريم كه به طور مسلم عمل به آنها مستلزم تشكيل حكومت است:
الف: احكام دفاع ملى
مراد از اين احكام، احكام راجع به حفظ نظام اجتماعى اسلام و دفاع از تماميت ارضى و استقلال كشور اسلام و حفظ مرزها و سرحدات آن از رخنه و هجوم كفار و دشمنان دين است. با مراجعه به آيات و اخبار روشن مى شود كه اسلام تا چه حد به اين احكام اهميت داده است:
👈وجود مقدس امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه در عهدنامه به جناب مالک اشتر سپاه را موجب عزت دين و حافظ رعيت و زينت فرماندهان شمرده است و فرمود كه: «و ليس تقوم الرعية الا بهم».
📚 نهج البلاغة،ص۴۳۲
👈امام سجاد صلواتاللهعلیه در صحيفه كامله سجاديه، دعاى شماره ۲۷، در ضمن دعا به مرزبانان مملكت اسلامى (با آنكه حاكم آن زمان از بنى اميه بوده) وظيفه مسلمين و حكام را بيان فرموده است.
📚دعای۲۷ صحیفه سجادیه
🔹در قرآن نيز آيه اى به پيامبر دستور آمده كه: «وأعدوا لهم ما استطعتم من قوة»، و اين مى رساند كه اسلام چه اندازه به اين مسئله اهميت داده كه به ملت اسلام دستور مى دهد كه به هر اندازه كه ممكن باشد اسلحه و قواى دفاعى تهيه كنند و در هر عصرى حتى در دوره صلح مراقب باشند تا دشمن نتواند آنها را غافلگير كند و به بلاد اسلامى حمله نمايد و دستور داده است كه در صورت حمله دشمن بر همه مسلمين واجب است از تماميت ارضى و استقلال كشور اسلامى دفاع نمايند.
🔹علت اساسى آن سير سريع مسلمانان نخستين به سوى ترقى و توسعه قلمرو اسلام و پيشرفت حيرت انگيز اين آيين در جهان و تفوق و سيادت قابل ستايش آن در صدر اسلام اين بود كه در آن زمان به اين احكام عمل مى شد، ولى در دوران هاى بعدى كه مردم به پيروى از سران حكومتها از احكام الهى روگردان شدند و به اين احكام عمل نكردند دوران تنزل و انحطاط مسلمانان آغاز شد و كار به جايى رسيد كه يک مشت يهودى سرگردان اين چنين بر بلاد اسلامى سيطره يافته و مسجدالاقصى اولين قبله مسلمان را آتش زدند و كشور اسلامى فلسطين را غصب نموده و مسلمانان را از خانه و كاشانه خود آواره نمودند.
♦️امروز اگر مسلمانان طالب عزت و سعادت دنيوى و اخروى هستند بايد به احكام خدا روى آورند و دستورهاى قرآن را به كار ببندند كه در اين صورت بى شک عزت از دست رفته را باز خواهند يافت.
#تشکیل_حکومت
🆔️@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۴) 🔺️نظر دین مبین اسلام(قسمت۳) 🔹️چهارما: كيفيت قوانين اسلام 🔸️دليل چهارم بر لز
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۵)
🔺️نظر دین مبین اسلام (قسمت۴)
ب: احكام جزايى اسلام
احكام جزايى اسلام از قبيل ديات و قصاص و حدود و امثال آنها كه بايد طبق دستور و نظارت حاكم اجراء شود، براى جلوگيرى مفاسد در ميان ملت وضع شده است و اجراى اين قوانين به يک سازمان دولتى نيازمند است و بدون قدرت حكومت كسى از عهده انجام آنها برنمى آيد.
ج: احكام مالى
احكام مالى مانند خمس، زكات، جزيه، خراج، و بالاخره ماليات هايى كه در اين آيين مقدس تعيين شده و قطعا به عنوان نفقه و مخارج فقرا نيست بلكه براى تأمين مخارج ضرورى يک دولت بزرگ و رفع نيازمندى هاى يک حكومت است.
👈هدف از جمع آورى اين بودجه هنگفت اداره تشكيلات ادارى و سياسى و فرهنگى مجتمع اسلامى است. آيا تعيين چنين بودجه وسيع و دامنه دار دليل بر اين نيست كه اسلام تشكيل حكومت اسلامى را لازم مى داند و براى اين منظور راه هاى دريافت بودجه آن را نيز تعيين كرده است؟
#تشکیل_حکومت
🆔️@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۵) 🔺️نظر دین مبین اسلام (قسمت۴) ب: احكام جزايى اسلام احكام جزايى اسلام از قبيل
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۶)
🔺️نظر دین مبین اسلام (قسمت۵)
د: احكام احقاق حقوق
اسلام در مقابل ظلم ستمگران و ستم غارت گران نسبت به مردم ساكت نمانده بلكه علما را موظّف نموده است كه براى احقاق حقوق ملت ستم ديده قيام نمايند و با انحصارطلبى و سودجويى ستمگران مبارزه كنند و از صرف بودجه ملى در عياشى و خوش گذرانى افراد خودخواه و خودكامه جلوگيرى كنند، زيرا اين بودجه بايد در توسعه فرهنگ و تأمين بهداشت و رفاه مردم صرف شود و انجام اين دستور بدون تشكيل حكومت امكان پذير نيست.
🔻حضرت امیرالمؤمنین علی صلواتاللهعلیه در خطبه شقشقيه در مقام بيان علت پذيرفتن حكومت خود مى فرمايد: «لولا... و ما أخذ الله على الْعلماء ألاّ يُقارّوا على كِظّةِ ظالم و لاسغب مظلوم... ».
يكى از علل قبول حكومت اين است كه خداوند از علما، پيمان گرفته است كه در برابر پُرخورى و غارت گرى ستمگران و گرسنگى و محروميت ستمديدگان خاموش نمانند. [۱]
🔹همان طور كه آن حضرت فرموده است انجام اين وظيفه تنها به وسيله قوه مجريه و دستگاه حاكم امكان پذير است.
🔹جلوگيرى از اين قبيل توطئه هاى مفسده آميز بدون تشكيل حكومت ذى صلاحيت ممكن نيست.
➖➖➖➖➖➖➖➖➖➖
[۱] . أَمَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَو لَا ... وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَى الْعُلَمَاءِ أَلَّا یُقَارُّوا عَلَى کظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَى غَارِبِهَا
سوگند به خدایى که دانه را شکافت و جان را آفرید، اگر خداوند از علماء عهد و پیمان نگرفته بود که برابر شکم بارگى ستمگران، و گرسنگى مظلومان، سکوت نکنند، مهار شتر خلافت را بر کوهان آن انداخته، رهایش مى ساختم.
#تشکیل_حکومت
🆔️@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔻چرا تشکیل حکومت؟! (۶) 🔺️نظر دین مبین اسلام (قسمت۵) د: احكام احقاق حقوق اسلام در مقابل ظلم ستمگران
🔸️چرا تشکیل حکومت؟! (۷)
🔹️نظر دین مبین اسلام (قسمت۶)
پنجما: لزوم حكومت از نظر اخبار
اخبار و روايات معتبرى است كه بر لزوم تشكيل حكومت اسلامى تصريح مى كند. ▪️اينک به عنوان نمونه به چند روايت زير توجه فرمائيد:
1. فضل بن شاذان از حضرت رضا عليه السلام نقل مى كند كه آن حضرت در بيان علت وجوب اطاعت اولى الامر امورى را ذكر فرموده... از جمله اينكه:
➖️و منها انّا لانجد فرقة من الْفِرق و لاملّة من الْمِلَل بَقَوا و عاشوا الاّ بِقَيّم و رئيس لما لابد لهم منه فى أمر الدين والدنيا فلم يجز فى حِكْمة الحكيم أن يَتْرك الخلق لمايعلم انّه لابدّ لهم منه و لا قوام لهم الاّ به، فيقاتلون به عدوّهم و يقسمون به فِيئهم و يقيمون به جمعهم و جماعتهم و يمنع ظالمهم من مَظْلومهم.
➖️امام مى فرمايد: از جمله آن علتها اين است كه ما هيچ يک از فرقهها و ملتها را نمى بينيم كه جز به وجود يک سرپرست و يك رئيس به حيات خود ادامه داده و باقى مانده است، زيرا براى امر دين و دنيا ناگزير بايد چنين شخصى باشد، بنابراين از حكمت خداوند حكيم به دور است كه مخلوقات خود را بى سرپرست بگذارد با اينكه مى داند وجود چنين شخصى براى آنها ضرورى است و بدون آن زندگى شان تباه مى شود، زيرا تحت رهبرى او با دشمنانشان مى جنگند و درآمد ملى و عمومى شان را عادلانه تقسيم مى كنند و به وسيله او نماز جمعه و جماعت برپا مى دارند و دست ستمگران را از حريم حقوق مظلومين كوتاه مى كنند.
2. بخشی از خطبه شقشقیه که در پست قبل به آن اشاره کردیم. (اینجا کلیک کنید)
#تشکیل_حکومت
🆔️@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔸️چرا تشکیل حکومت؟! (۷) 🔹️نظر دین مبین اسلام (قسمت۶) پنجما: لزوم حكومت از نظر اخبار اخبار و روايات
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۸)
🔅حاکم از نظر اسلام ۱
🌀منصب حکومت در زمان غیبت
در زمان غيبت كه مورد بحث ما است، اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرارداده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد و در اينجا ما به چند نمونه از آنها اشاره مى نماييم:
🔻جملاتى از نهج البلاغه
1.حضرت امير (عليه السلام) در خطبه شقشقيه كه پس از اندى حكومت ايراد فرمود چنين مى فرمايند: أما والذى فلق الْحبّة و برء النسمه لولا حضور الْحاضر و قيام الْحجة بوجود الناصر و ما أخذ الله على الْعلماء أن لايقارّوا على كِظّة ظالم و لاسَغَب مظلوم لالْقَيت حبلها على غاربها و لسقيت آخرها بكأس أولها و لالقيتم دنياكم هذه أزهد عندى من عفطة عنز;
سوگند به آن كسى كه بذر را بشكافت و جان را آفريد، اگر حضور يافتن بيعت كنندگان نبود و حجت بر لزوم تصدّى من به وجود نيروى مددكار تمام نشده بود و اگر نبود كه خداى تعالى از علما، تعهد و پيمان گرفته كه بر پُرخورى و غارت گرى ستمگران و گرسنگى جانكاه و محروميت ستمديدگان خاموش نمانند زمام حكومت را رها مى ساختم و از پى آن نمى گشتم و مى ديديد كه دنيا و مقامات دنيوى و رياست آن در نظر من از آب عطسه بُزى ناچيزتر است.(اینجا)
🔹مورد استشهاد ما جمله دوم است كه امام مى فرمايد، علت قبول زعامت پيمانى است كه خدا از علما گرفته كه در مقابل ظلم ستمكاران ساكت ننشينند، همان نحوى كه خود امام (عليه السلام) بدون تصدى مقام حكومت عمل به اين۸ واجب را غيرممكن مى داند و لذا براى عمل به آن قبول زعامت نموده است. در زمان غيبت هم چون اين واجب همچنان در وجوب خود باقى است و ما نمى توانيم ساكت بنشينيم و ببينيم عده اى ستمكار مزدور و عامل بيگانه به كمک اربابان خود و با زور سرنيزه اموال ملت و دسترنج مليونها مسلمان و ثروت عمومى را به يغما مى برند و صرف عياشى و هرزگى خود و نزديكانشان مى نمايند و نمى گذارند ملت از حداقل نعمتها استفاده كنند، بلكه بر ما فرض است كه به اين وضع ظالمانه خاتمه دهيم و در راه سعادت انسانها هر نوع حكومت ظالمانه اى را سرنگون كنيم. و معلوم است اين عمل بدون تشكيل حكومت حق و عدالت امكان ندارد، پس مسلماً شخص يا صنفى را خداى تعالى براى تصدّى اين كار تعيين نموده و از روايات بسيارى استفاده مى شود آنها علما و فقهاى اسلامند.
#تشکیل_حکومت
🆔️@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۸) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت كه مورد بحث ما ا
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۹)
🔅حاکم از نظر اسلام۲
🌀منصب حکومت در زمان غیبت
🔻علما ورثه انبياءند
2.خبر قدّاح از امام صادق (عليه السلام): قال رسول الله (صلى الله عليه وآله) فى حديث: إنّ الْعلماء ورثة الانبياء، إنّ الانبياء لم يورثوا ديناراً و لادرهماً ولكن ورثوا العلم، فمن أخذ بشىء منه، فقد أخذ حظّا وافِرا;
📚الکافی، ج۱، ص۳۴
رجال اين حديث همه از ثقات و مورد اعتمادند و لذا در اصطلاح علما از اين روايت به روايت صحيحه تعبير مى كنند.
و روايات ديگرى هم به اين مضمون هست.
البته مراد از علم احكام و قوانينى است كه پيامبران از جانب خدا براى مردم آورده اند.
استدلال به اين روايات براى اثبات منصب حكومت بر علما از دو راه ممكن است:
1️⃣راه اول آنكه چون پيغمبران داراى منصب حكومت و زعامت دنيوى هستند همان نحوى كه بيان شد پس علما هم كه ميراث بر آنها مى باشند، بايد داراى اين منصب باشند، به عبارت ديگر اگر كسى را وارث كس ديگر به قول مطلق قرار دادند به حسب فهم عرفى ظاهرش اين است كه آنچه از نظر گوينده اين كلام از مناصب اعتبارى بر ارث گذارنده ثابت است بر ارث برنده نيز ثابت خواهد شد و چون منصب حكومت منصب جعلى و اعتبارى است و آن كسى كه اعتبار اين امر بر پيغمبران نموده فرموده است علما وارث پيامبرانند هيچ يک از افراد به حسب مفاهيم عرفى در اين شک نمى كند كه اين منصب بر علما نيز ثابت است.
2️⃣راه دوم، همان گونه كه پيغمبر موظّف به نشر احكام و اجراى آنها بوده است و مأمور بوده كه نظام اجتماعى عادلانه اى بر اساس قوانين و احكام الهى برقرار نمايد، علما هم موظفند به نشر احكام و اجراى آن، قبلا نيز اشاره نموديم كه اجراى جميع احكام الهى حتى احكام جزايى و سياسى و اقتصادى و فرهنگى و قضايى بدون قدرت و نيروى حكومتى و زعامت دنيوى ممكن نيست، بنابراين اين روايات به دلالت التزامى دلالت دارد بر اينكه منصب حكومت و زعامت بر علما قرار داده شده است.
#تشکیل_حکومت
🆔️@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیم💠
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۰)
🔅حاکم از نظر اسلام ۳
❌️شبهه:
اشكالاتى به دلالت اين روايات بر ثبوت زعامت دنيوى در فقها شده است.
🔴 يكى آنكه ممكن است مراد از علما، اهل بیت صلواتاللهعلیهماجمعین باشد. چنانچه بعضی از علما فرموده اند بلكه از آن روايت كه امام فرموده: نحن الْعلماء و شيعتنا الْمتعلّمون (بصائر الدرجات، ص۲۹) استفاده مى شود كه مراد از علما در اين روايات نيز خصوص ائمه علیهمالسلام مى باشند.
✅️ولى جواب
اين اشكال از صدر و ذيل روايت واضح و آشكار است و اگر در تمام جملات روايت دقت شود، معلوم مى شود كه مراد فقهاى امّت اسلامند، زيرا صدر روايت قداح در مقام ذكر فضيلت طلب علم است و چنين مى فرمايد: مَن سَلَكَ طريقاً يطلب فيه علماً سَلَك الله به طريقاً الى الجنّة. (الکافی ج۱ ص۳۴)
كسى كه در پى دانش راه بپيمايد خدا براى او راهى به بهشت مى گشايد.
👈 معلوم است اين صفت براى غير از ائمه علیهمالسلام است، زيرا علم آنها تعلّمى نيست.
〰️ بنابراين ملاحظه صدر خبر موجب مى شود كه انسان اطمينان پيدا كند كه مراد از علما در اين روايت فقهاى امّتند نه ائمه طاهرين عليهم السلام و مؤيّد آن هم روايتى است كه مرحوم علامه مجلسى در بحار نقل مى فرمايد كه حضرت امير المؤمنين صلواتاللهعلیه فرمودند: تَفَقَّه فى الدين فانّ الفقهاء وَرَثة الانبياء (بحارالانوار، ج۱، ص۲۱۶)
درس دين بياموز چون فقها ورثه انبياء مى باشند. (و اگر فقيه شدى وارث پيغمبران مى شوى).
#تشکیل_حکومت
🆔️@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیم💠
✍️تلمیح
روزگاری شده که سلطانِ تنش، دم از مخالفت با سیاست تنشزا میزنه
سلطان، با اختلاف، تنشزا ترین شخصیت سال هستی، بقیه ادای شما رو درمیارن
📍بهش فکر کنیم.
#تناقض_گفتار_و_کردار
#اکبرنژاد
#تلمیح
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۰) 🔅حاکم از نظر اسلام ۳ ❌️شبهه: اشكالاتى به دلالت اين روايات بر ثبوت زعامت دني
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۱)
🔅حاکم از نظر اسلام ۴
❌️اشكال دیگر آنكه حديث دلالت مى نمايد بر اينكه علما ارث برنده انبيا مى باشند در علم و بيان احكام، بنابراين چيزى كه ارث برده مى شود، همان است كه در خبر بيان شده است و آن عبارت از علم است و مربوط به زعامت دنيوى و حكومت نيست.
✅️اين اشكال هم مانند اشکالات قابل جواب است؛
👈 زيرا مراد از علم، احكام شرعى و معارف الهى است و معلوم است كه احكام را خداوند تعالى بر مردم جعل فرموده و تا روز قيامت باقى است و چيزى نيست كه انبيا به ارث گذاشته باشند.
➿️ بنابراين مراد حفظ احكام و نشر معارف و اجراى آنها است و چون احكام اسلام اختصاص به عبادات و معاملات ندارد بلكه از جمله آنها احكام جزايى و سياسى و وجوب دفاع از استقلال مملكت اسلامى و سد ثغور و امثال آنها است كه بدون نيرو و قدرت و حكومت اجراى آنها ممكن نيست، بنابراين ارث به اين معنى هم مستلزم جعل ولايت و زعامت و حكومت است.
#تشکیل_حکومت
🆔️@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیم💠
◼️اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ
فَقْدَ نَبِیِّنا وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنا
وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَ قِلَّهَ عَدَدِنا
وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا
#حاج_قاسم
#شهادت
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۲)
🔅حاکم از نظر اسلام ۵
🌀منصب حکومت در زمان غیبت
در زمان غيبت اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرارداده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد(در پست های قبل، دو روایت و اشکالات مطرح شده بر آنها پاسخ داده شد) و در اينجا ما به چند نمونه از آنها اشاره مى نماييم:
🔻فقها امناء پيامبرانند
3.خبر سكونى از امام صادق صلواتاللهعلیه: قال رسول الله صلواتاللهعلیهوآله: «الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرّسُلِ مالَمْ یَدْخُلوُا فی الدّنیا. قِیلَ یا رَسول الله وَ ما دُخولهم فی الدّنیا؟ قالَ: اتّباعُ السّلْطَانِ. فَاذٰا فَعَلوُا ذٰلِکَ، فَاحذَرُوهُمْ عَلی دیِنِکُمْ»،(الکافی، ج۱، ص۴۶)
〰️ سند روايت معتبر است، در اين خبر از پيامبر منقول است كه فرمودهاند:
فقها امين و مورد اعتماد پيامبرانند، مادامى كه داخل در دنيا نشوند. سؤال شد: مراد از دخول در دنيا چيست؟ فرمودند: پيروى كردن از سلطان و اگر چنين كارى كردند، بايد از آنها بر دينتان بترسيد و پرهيز كنيد.
🔸️در اين روايت پيامبر گرامى اسلام فرمودهاند فقيه امين پيغمبر است، امانتى كه نزد فقيه است و پيغمبر به او سپرده عبارت است از علم و احكام و معارف الهى، بنابراين فقها مأمورند به حفظ احكام و رساندن آنها به مردم و اجراى آنها.
و چون احكام شرعى اختصاص به عبادات و به معاملات ندارد بلكه از جمله آنها احكام سياسى مربوط به اداره جامعه اسلامى و برپا داشتن نظام عادلانه است، اگر كسى بخواهد امانت دارى كند به غير آنكه با نيروى حكومت اين كار را انجام دهد راه ديگرى نيست، همان نحوى كه امام رضا صلواتاللهعلیه در خبر فضل بن شاذان فرمودند: و مِنْهٰا أنَّهُ لَوْ لَمْ یَجْعَلْ لَهُمْ إِمٰامٰاً قَیِّماً أَمیناً حافِظاً مُسْتَوْدَعاً، لَدَرَسَتِ الْمِلَّةُ وَ ذَهَبَ الّدینُ وَ غُیِّرَتِ السُّنَنُ وَ الأحْکامُ، وَ لَزٰادَ فیهِ الْمُبْتَدِعُونَ و نَقَصَ مِنْهُ الْمُلحِدُونَ و شَبَّهُوا ذلِکَ عَلی الْمُسْلِمینَ.(عللالشرایع، ج۱، ص۲۵۳)
〰️ يعنى از جمله علل و دلايل اين است كه اگر براى ملت، امام برپا نگهدارنده نظم و قانون، خدمتگزار امين و نگاهبان پايدار و امانت دارى تعيين نكنند، دين به كهنگى و فرسودگى دچار خواهد شد و آيين از ميان خواهد رفت و سنن و احكام اسلامى دگرگونه و وارونه خواهد گشت و بدعت گذاران چيزها در دين خواهند افزود و بى دينان چيزها از آن خواهند كاست، و آن را براى مسلمانان به گونه اى دگر جلوه خواهند داد تا آنكه در آخر خبر مى فرمايند: اين تغيير سبب فساد همگى مردمان و بشريت به تمامى است.
👈بنابراين فقيه كه امين است، بايد تشكيل حكومت بدهد تا وظايف امانت دارى را انجام دهد. لذا پیغمبر مکرم اسلام صلواتاللهعلیه و آله مى فرمايند: اگر عالم تابع سلطان شد از او بر دينتان بپرهيزيد. و ظاهرا علتش اين است، چنين عالمى كه بايد حاكم باشد اگر به اختيار خود تابع حاكم شد، خائن است نه امين.
#تشکیل_حکومت
🆔️@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیم💠