eitaa logo
حقجو
483 دنبال‌کننده
127 عکس
28 ویدیو
3 فایل
☫ ◾️طلبه حوزه علمیه قمـ می نویسد...:⇣⇣⇣ ☜تفکر • ☜تعقل • ☜تدبر • ☜حق پذیری ـــ ـ ـ ـــ ـ 📝یکبار برای همیشه با دلیل و برهان سخن بگو✓ ـــ ـ ـ ـــ ـ ● با همین آدرس در تلگرام هم هستیم.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۰) 🔅حاکم از نظر اسلام ۳ ❌️شبهه: اشكالاتى به دلالت اين روايات بر ثبوت زعامت دنيوى در فقها شده است. 🔴 يكى آنكه ممكن است مراد از علما، اهل بیت صلوات‌الله‌علیهم‌اجمعین باشد. چنانچه بعضی از علما فرموده اند بلكه از آن روايت كه امام فرموده: نحن الْعلماء و شيعتنا الْمتعلّمون (بصائر الدرجات، ص۲۹) استفاده مى شود كه مراد از علما در اين روايات نيز خصوص ائمه علیهم‌السلام مى باشند. ✅️ولى جواب اين اشكال از صدر و ذيل روايت واضح و آشكار است و اگر در تمام جملات روايت دقت شود، معلوم مى شود كه مراد فقهاى امّت اسلامند، زيرا صدر روايت قداح در مقام ذكر فضيلت طلب علم است و چنين مى فرمايد: مَن سَلَكَ طريقاً يطلب فيه علماً سَلَك الله به طريقاً الى الجنّة. (الکافی ج۱ ص۳۴) كسى كه در پى دانش راه بپيمايد خدا براى او راهى به بهشت مى گشايد. 👈 معلوم است اين صفت براى غير از ائمه علیهم‌السلام است، زيرا علم آنها تعلّمى نيست. 〰️ بنابراين ملاحظه صدر خبر موجب مى شود كه انسان اطمينان پيدا كند كه مراد از علما در اين روايت فقهاى امّتند نه ائمه طاهرين عليهم السلام و مؤيّد آن هم روايتى است كه مرحوم علامه مجلسى در بحار نقل مى فرمايد كه حضرت امير المؤمنين صلوات‌الله‌علیه فرمودند: تَفَقَّه فى الدين فانّ الفقهاء وَرَثة الانبياء (بحارالانوار، ج۱، ص۲۱۶) درس دين بياموز چون فقها ورثه انبياء مى باشند. (و اگر فقيه شدى وارث پيغمبران مى شوى). 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
✍️تلمیح روزگاری شده که سلطانِ تنش، دم از مخالفت با سیاست تنش‌زا میزنه سلطان، با اختلاف، تنش‌زا ترین شخصیت سال هستی، بقیه ادای شما رو درمیارن 📍بهش فکر کنیم. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۰) 🔅حاکم از نظر اسلام ۳ ❌️شبهه: اشكالاتى به دلالت اين روايات بر ثبوت زعامت دني
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۱) 🔅حاکم از نظر اسلام ۴ ❌️اشكال دیگر آنكه حديث دلالت مى نمايد بر اينكه علما ارث برنده انبيا مى باشند در علم و بيان احكام، بنابراين چيزى كه ارث برده مى شود، همان است كه در خبر بيان شده است و آن عبارت از علم است و مربوط به زعامت دنيوى و حكومت نيست. ✅️اين اشكال هم مانند اشکالات قابل جواب است؛ 👈 زيرا مراد از علم، احكام شرعى و معارف الهى است و معلوم است كه احكام را خداوند تعالى بر مردم جعل فرموده و تا روز قيامت باقى است و چيزى نيست كه انبيا به ارث گذاشته باشند. ➿️ بنابراين مراد حفظ احكام و نشر معارف و اجراى آنها است و چون احكام اسلام اختصاص به عبادات و معاملات ندارد بلكه از جمله آنها احكام جزايى و سياسى و وجوب دفاع از استقلال مملكت اسلامى و سد ثغور و امثال آنها است كه بدون نيرو و قدرت و حكومت اجراى آنها ممكن نيست، بنابراين ارث به اين معنى هم مستلزم جعل ولايت و زعامت و حكومت است. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
◼️اَللّهُمَّ اِنّا نَشْکوُ اِلَیْکَ فَقْدَ نَبِیِّنا‌ وَ غَیْبَهَ وَلِیِّنا وَکَثْرَهَ عَدُوِّنا وَ قِلَّهَ عَدَدِنا وَشِدّهَ الْفِتَنِ بِنا وَتَظاهُرَ الزَّمانِ عَلَیْنا ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۲) 🔅حاکم از نظر اسلام ۵ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرارداده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد(در پست های قبل، دو روایت و اشکالات مطرح شده بر آنها پاسخ داده شد) و در اينجا ما به چند نمونه از آنها اشاره مى نماييم: 🔻فقها امناء پيامبرانند 3.خبر سكونى از امام صادق صلوات‌الله‌علیه: قال رسول الله صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله: «الفُقَهاءُ أُمَناءُ الرّسُلِ مالَمْ یَدْخُلوُا فی الدّنیا. قِیلَ یا رَسول الله وَ ما دُخولهم فی الدّنیا؟ قالَ:‏‎ ‎‏اتّباعُ السّلْطَانِ. فَاذٰا فَعَلوُا ذٰلِکَ، فَاحذَرُوهُمْ عَلی دیِنِکُمْ‏»،(الکافی، ج۱، ص۴۶) 〰️ سند روايت معتبر است، در اين خبر از پيامبر منقول است كه فرموده‌اند: فقها امين و مورد اعتماد پيامبرانند، مادامى كه داخل در دنيا نشوند. سؤال شد: مراد از دخول در دنيا چيست؟ فرمودند: پيروى كردن از سلطان و اگر چنين كارى كردند، بايد از آنها بر دينتان بترسيد و پرهيز كنيد. 🔸️در اين روايت پيامبر گرامى اسلام فرموده‌اند فقيه امين پيغمبر است، امانتى كه نزد فقيه است و پيغمبر به او سپرده عبارت است از علم و احكام و معارف الهى، بنابراين فقها مأمورند به حفظ احكام و رساندن آنها به مردم و اجراى آنها. و چون احكام شرعى اختصاص به عبادات و به معاملات ندارد بلكه از جمله آنها احكام سياسى مربوط به اداره جامعه اسلامى و برپا داشتن نظام عادلانه است، اگر كسى بخواهد امانت دارى كند به غير آنكه با نيروى حكومت اين كار را انجام دهد راه ديگرى نيست، همان نحوى كه امام رضا صلوات‌الله‌علیه در خبر فضل بن شاذان فرمودند: و مِنْهٰا أنَّهُ لَوْ لَمْ یَجْعَلْ لَهُمْ إِمٰامٰاً قَیِّماً أَمیناً حافِظاً مُسْتَوْدَعاً، لَدَرَسَتِ الْمِلَّةُ وَ ذَهَبَ الّدینُ‏‎ ‎‏وَ غُیِّرَتِ السُّنَنُ وَ الأحْکامُ، وَ لَزٰادَ فیهِ الْمُبْتَدِعُونَ و نَقَصَ مِنْهُ الْمُلحِدُونَ و شَبَّهُوا ذلِکَ عَلی‏‎ ‎‏الْمُسْلِمینَ.(علل‌الشرایع، ج۱، ص۲۵۳) 〰️ يعنى از جمله علل و دلايل اين است كه اگر براى ملت، امام برپا نگهدارنده نظم و قانون، خدمتگزار امين و نگاهبان پايدار و امانت دارى تعيين نكنند، دين به كهنگى و فرسودگى دچار خواهد شد و آيين از ميان خواهد رفت و سنن و احكام اسلامى دگرگونه و وارونه خواهد گشت و بدعت گذاران چيزها در دين خواهند افزود و بى دينان چيزها از آن خواهند كاست، و آن را براى مسلمانان به گونه اى دگر جلوه خواهند داد تا آنكه در آخر خبر مى فرمايند: اين تغيير سبب فساد همگى مردمان و بشريت به تمامى است. 👈بنابراين فقيه كه امين است، بايد تشكيل حكومت بدهد تا وظايف امانت دارى را انجام دهد. لذا پیغمبر مکرم اسلام صلوات‌الله‌علیه و آله مى فرمايند: اگر عالم تابع سلطان شد از او بر دينتان بپرهيزيد. و ظاهرا علتش اين است، چنين عالمى كه بايد حاكم باشد اگر به اختيار خود تابع حاكم شد، خائن است نه امين. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۳) 🔅حاکم از نظر اسلام ۶ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرارداده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد (در پست های گذشته، سه روایت مطرح شد) و در اينجا ما به چند نمونه دیگر از آنها اشاره مى نماييم: 🔻علما خلفاى پيغمبرانند 4. خبرى است كه شیخ صدوق عليه‌الرحمه به چهار طريق معتبر از حضرت اميرالمؤمنين صلوات‌الله‌علیه روايت نموده و حضرت از پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله چنين نقل فرموده‌اند: «اَللَّهُمَّ اِرْحَمْ خُلَفَائِي ثَلاَثَ مَرَّاتٍ قِيلَ لَهُ وَ مَنْ خُلَفَاؤُكَ قَالَ اَلَّذِينَ يَأْتُونَ مِنْ بَعْدِي وَ يَرْوُونَ أَحَادِيثِي وَ سُنَّتِي فَيُعَلِّمُونَهَا اَلنَّاسَ مِنْ بَعْدِي.»،(عیون اخبار الرضا صلوات‌الله‌علیه، ج۲، ص۳۷) 〰️حضرت اميرالمؤمنين صلوات‌الله‌علیه مى فرمايند: «پيغمبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: خدايا جانشينان مرا رحمت كن و اين كلام را سه مرتبه تكرار فرمود. پرسيده شد: يا رسول الله! جانشينان شما كيانند؟ فرمود: كسانى كه بعد از من مى آيند و حديث و سنت مرا نقل مى كنند و آن را پس از من به مردم مى آموزند». 🔸استدلال به اين روايت بر حكومت فقيه بر دو ركن منتهى است: يكى آنكه از «الّذين يأتون» تا آخر، فقها باشند. ديگرى اينكه اطلاق خليفه رسول الله صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله بر فقيه مستلزم جعل حكومت باشد. خليفه كسى است كه جانشين شخصى شود كه او را در مناصبى خليفه خود نمايد و قابل انتقال به غير باشد. در اين صورت، دلالت روايت بر جعل حكومت براى فقيه روشن است؛ 👈زيرا مهم ترين منصب پيغمبر اكرم صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله (غير از مقامات معنوى و ذاتى كه آن بزرگوار واجد بود و قابل تفويض به غير نبوده) منصب حكومت و زعامت دنيوى است، پس اگر خود پيامبر صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله بفرمايند فقيه خليفه من است و هيچ گونه قيدى هم ذكر نفرمايد، به حسب فهم عرفى، فهميده مى شود كه فقيه در حكومت و رياست دنيوى جانشين پيغمبر است. به عبارت ديگر حكومت اسلامى به اتفاق همه فِرَق، حَقّ مسلّم خليفه رسول الله صلوات‌الله‌علیه‌و‌آله مى باشد كه به او تفويض شده است. به همين جهت به ابى بكر بعد از تصدّى منصب حكومت عنوان خليفه رسول الله اطلاق شد. 👈بنابراين اگر خود پيغمبر اكرم صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: فقها، خلفا و جانشينان من هستند، مسلماً فهميده مى شود كه در مقام جعل منصب حكومت بر فقها است، و ظهور اين كلام در تفويض مقام زعامت به آنها قابل انكار نيست و آيه كريمه: «يَا دَاوُودُ إِنَّا جَعَلْنَاك خَلِيفَةً فِي الاَْرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاس»(ص،۲۶) بهترين تأييد است، زيرا در اين آيه خداوند تبارك و تعالى ترتب حكومت بر مردم را به قرار دادن داود «خَلِيفَةً فِي الاَْرْضِ» امر مسلّم و مفروغٌ عنه و واضح فرض نموده. 🔸️امر ديگر كه مؤيد مى باشد، آنكه راوى معنى خلافت را و اينكه در چه امر خليفه مى باشند، نپرسيده، بلكه سؤال كرد كيانند خلفاى شما؟ و حضرت فرمودند: علما، خلفاى من هستند. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۳) 🔅حاکم از نظر اسلام ۶ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علم
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۴) 🔅حاکم از نظر اسلام ۷ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت ❌️اشكال كرده اند به دلالت فوق به اينكه روايت داراى دو قرينه است؛ بر اينكه مراد جانشينى علما در خصوص تبليغ احكام است، نه در منصب حكومت، يكى آنكه علما، جانشين پيغمبر و نبىّ، به عنوان نبوّت و پيغمبرى شده اند و معناى اين تعبير چنين است، مثلا اگر امام جماعتى در موقع سفر، شخصى را خليفه خود قرار دهد، آيا بيش از جانشينى او در نماز جماعت فهميده مى شود؟ يا تاجرى در روز مخصوصى كسى را خليفه خود قرار دهد آيا غير از جانشينى او در امر تجارت فهميده مى شود؟ بنابراين اگر پيغمبر كه از طرف خدا احكامى براى مردم آورده است بفرمايد فقها، خلفاى من مى باشند، بيش از جانشينى در بيان احكام چيزى فهميده نمى شود.!!! دوم آنكه در بيان تعيين خليفه مى فرمايند: آنها كسانى هستند كه بعد از من مى آيند و احكام را بيان مى كنند. ✅️جواب اين اشكال با بيانى كه شد معلوم مى شود؛ 👈 زيرا اولا پيغمبر، علما را جانشين شخص خود قرار داده است نه خود پيغمبر به عنوان نبوّت و پيغمبرى، چون فرموده: «أللهم ارْحَم خُلَفائى» 👈و ثانياً نشر احكام و اجراى آنها با فرض آنكه از جمله احكام، احكام سياسى و مملكت دارى است، بدون نيرو و قدرت حكومتى ممكن نيست 👈و ثالثاً آنكه اداره نظام اجتماع و برقرار كردن نظام عادلانه از مهم ترين مناصب اعتبارى و جعلى پيغمبر اكرم است و اهميت آن از بيان احكام بيشتر مى باشد و اگر نباشد و بگوييم منصب متيقّنى مراد است نه همه مناصب، بايد بگوييم منصب زعامت اراده شده است 👈و رابعاً جمله «الذين يأتون من بعدى» عنوان مشروح به جانشين امّت و در مقام بيان چيزى كه در آن جانشين شده اند، نيست. 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیم💠
|غیرت دینی| 🌱علامه مصباح رضوان الله تعالی علیه: 🔸 قرآن اولین صفتی که برای یاران پیامبر صلوات‌ الله‌ علیه و آله ذکر می کند سرسختی در مقابل کفار است؛ أشداء علی الکفار. آنجایی که کسی قصد دین ما را دارد جای لبخند نیست. سرسختی و سد مقابل کفار است. جبهه کفر می داند تا غیرت دینی در مردم هست کاری از پیش نمی برد برای همین در صدد شکستن این سد هستند. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۵) 🔅حاکم از نظر اسلام ۸ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علما و فقهاى امّت اسلام كه واجد شرايط باشند قرارداده شده است، و بر اين معنى روايات زيادى دلالت دارد(در پست های گذشته چهار روایت مطرح شد) و در اينجا ما به چند نمونه دیگر از آنها اشاره مى نماييم: 🔻در رويدادهاى اجتماعى به چه كسى بايد رجوع كرد؟ 5. در خبر اسحاق بن يعقوب مى گويد: «سألْتُ محمد بن عثمان الْعمرى أن يوصل لى كتاباً قد سألْتُ فيه عن مسائل اُشْكِلَتْ عَلَىّ فورد التوقيع بخط مولانا صاحب الزمان (عليه السلام) أمّا ما سألْتَ عنه أرشدك الله و ثبّتك، إلى أنْ قال: و أمّا الْحوادث الواقعة فارْجِعوا فيها إلى رواةِ حَديثِنا فإنّهم حُجَّتى عَلَيْكُم و أنَا حُجّة الله.(📚کمال الدین و تمام النعمه، ج۲، ص۴۸۳و۴۸۴) 〰️اسحاق، نامه اى به حضرت ولىّ عصر ارواحنا فداه مى نويسد و از مشكلاتى كه برايش رخ داده سؤال مى كند و به وسيله نماينده آن حضرت محمّد بن عثمان، نامه را به حضور مبارک مى رساند، جواب نامه به خط مبارك صادر مى شود. يكى از مشكلات اين بوده، در رويدادهاى تازه به چه كسى بايد رجوع نمود؟ امام علیه‌السلام مرقوم مى فرمايند: «در حوادث و پيش آمدها به علما رجوع كنيد، زيرا آنان حجّت من بر شمايند و من حجّت خدايم». 📌مرحوم «شيخ انصارى» در كتاب مكاسب دربحث ولايت فقيه مى فرمايد: 👈كه منظور از حوادث واقعه در اين خبر مسائل و احكام شرعى نيست، زيرا اين امر از واضحات مذهب شيعه بوده كه در اين امور بايد به فقها رجوع شود، بلكه مراد و منظور پيش آمدهاى اجتماعى و گرفتارى هايى بوده كه براى مردم و مسلمين روى مى داده است كه در اين پيش آمدها، عقلا و مردم با ايمان به رئيس خود رجوع مى كنند؛ امام مى فرمايند در اين قبيل امور، به فقها رجوع نماييد. معناى اين تعبير اين است كه فقها را رئيس و حاكم بر مسلمين قرار داده‌ام و در جميع كارهاى مملكت دارى و اداره نظام اجتماعى به آنان رجوع كنيد.📚المکاسب، ج۲، ص۸۶ 📍مرحوم شیخ انصاری و ولایت مطلقه فقیه 🆔️@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
آیت الله وحید(1).mp3
4.43M
🔻آیت الله وحید خراسانی در میان رزمندگان| شعبان 1364ه.ش: 🔸️«انقلاب به وسیله شخص اوّل روحانیتِ تشیّع (حضرت امام خمینی رضوان الله تعالی علیه)، کمر دنیا را شکست. 🔹بزرگ مردی که رأس روحانیت شیعه است، شما را فراخوانده. ـــ ـ ـ ـــ ـ ✎•|eitaa:@rahrohagigat ۞طلبه‌قمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
✍️ تاریخ تکرار می شود: 1. جنگ رسانه ای معاویه بن ابی سفیان بر علیه امیرالمومنین صلوات‌الله‌علیه: 🔹«...َ فَلْيَفْشُوا فِي النَّاسِ أَنَّ عَلِيّاً قَتَلَ عُثْمَان... » 🔸در میان مردم شایع کنید: «همانا علی علیه السلام عثمان را به قتل رسانده است» 📚 وقعة صفين، النص، ص: 44 2. جنگ رسانه ای محور عبری، عربی، غربی بر علیه رهبری در شبکه های اجتماعی: 🔹 کار خودشونه! خامنه ای دستور کشتار کودکان را داده... . ✅ تاریخ تکرار می شود! یا با علی علیه السلام باش یا با معاویه ... ! •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۵) 🔅حاکم از نظر اسلام ۸ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر علم
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۱۶) 🔅حاکم از نظر اسلام ۹ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت ⭕️ اشکال و جواب: مرحوم شيخ انصاری در جواب كسانى كه گفته اند، شايد مراد اين باشد كه در احكام رويدادها به فقيه رجوع كنيد مى فرمايد: به سه جهت اين احتمال مردود است: 👈اولا: اينكه امام مى فرمايد در رويدادها رجوع به فقها كنيد و نمى فرمايد در حكم آنها به فقها رجوع كنيد، و معناى اين دو عبارت متفاوت است. 👈ثانياً: اگر مراد اين بود كه در حكم حوادث رجوع به فقيه شود، بايد در مقام ذكر علت و سبب بفرمايد فقها حجّت خدا هستند بر شما، در حالى كه فرموده است آنها حجّت من بر شما هستند و من حجّت خدايم و اين تعليل مى رساند كه امام در مقام بيان اين نيست كه در احكام شرعى به فقها رجوع كنيد، بلكه منظور اين است كه كارهاى اجتماعى را با نظر فقيه و تحت رياست عاليه او انجام دهيد. 👈ثالثاً: آنكه در پرسش اسحاق نوشته شده است، مسائلى كه برايش مشكل بوده و راه حلّى به نظرش مى آمده، به وسيله نائب حضرت، نامه اى معروض داشته و سؤال كرده است؛ مسئله رجوع به فقيه در احكام شرعى از امور واضحه است و معنى ندارد كه از آن سؤال كند. اين نظريه در نهايت متانت است. 📚المکاسب، ج۲، ص۸۶ •|eitaa:@rahrohagigat 💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠