حقجو
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۲۰) 🔅حاکم از نظر اسلام ۱۳ 🌀منصب حکومت در زمان غیبت در زمان غيبت اين مقام بر عل
🔆چرا تشکیل حکومت؟! (۲۲)
🔅حاکم از نظر اسلام ۱۵
🌀منصب حکومت در زمان غیبت
🔻از اين روايت (تحف العقول،امام حسین صلواتاللهعلیه) مطالب بسيار مهمى استفاده مى شود كه به برخى از آنها اشاره مى كنيم:
1. منصب حكومت بر علماى اسلام قرار داده شده است. آنان موظف به تشكيل حكومت و برقرار نمودن نظام عادله مى باشند. جمله و ذلك أنّ مجارى الاُمور على أيدى العُلماء تا آخر به قرينه جملات قبل و بعد آن تقريباً صراحت در اين معنى دارد. راستى مايه تعجب است كه جمعى از فقها بدون مراجعه به صدر و ذيل خبر گفته اند كه مراد از علما در آن روايت ائمه طاهرينند نه فقهاى اسلام، در روايت دقت كنيد.
2. علما در صورتى كه حاكم جور تشكيل حكومت داد، موظفند كه نه تنها با او همكارى نكنند و نه فقط سكوت نكنند، بلكه بايد مفاسد حكومت او را گوشزد نمايند و او را راهنمايى كنند و ساكت نمانند و در اين راه اگر جانشان به خطر بيافتد نهراسند و اگر از مال دنيا بى نصيب بمانند اعتنايى نكنند.
3. اگر حاكم جور بدعتى در دين گذاشت، علما بايد بگويند و فرياد بزنند، اعلاميه بدهند، سخنرانى كنند و به هر نحو كه مى شود ملت را آگاه سازند و حقايق را بيان دارند.
4. اينكه حكومت را كه امام در صدد گرفتن آن بوده است نه به واسطه علاقه به آن يا به زخارف دنيا بوده، بلكه براى زنده داشتن دين و گرفتن داد مظلومين بوده است.
📍غير از اين چند روايت، روايات ديگرى نيز دلالت دارد بر اينكه منصب حكومت تفويض به فقها شده است، بنابراين همان نحو كه مرحوم نراقى عالم بزرگوار اسلامى در كتاب عوائد بعد از اشاره به روايات مى فرمايد از نظر اخبار، هيچ جاى ترديد بر كسى باقى نمى ماند كه حكومت منصبى است الهى كه ويژه انبيا و صلحا بوده و پس از پيامبر اسلام و ائمه اطهار، حق فقهاى پرهيزگار است. (اینجا کلیک بفرمائید)
#تشکیل_حکومت
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🔻حاکم و حکومت در عصرغیبت🔻
1. فلاسفه
2. آیاتی از قران
3. قسمت سوم
4. قسمت چهارم
5. قسمت پنجم
6. قسمت ششم
7. قسمت هفتم
8. جملاتی از نهج البلاغه
9. علما ورثه انبیاءند
10. اشکال و جواب
11. اشکال و جواب
12. فقها امناء پیامبرانند
13. علما خلفای پیغمبرانند
14. اشکال و جواب
15. روایت پنجم و شیخ انصاری
16. اشکال و جواب
17. علما منصوب به فرمانروایی اند
18. اشکال و جواب
19. توضیح روایت ششم
20. روایت تحف العقول
21. توضیح و نکات روایت تحفالعقول
✓در صورت امکان نشر دهید🙏
➩•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑لعنت خدا بر سکولاریسم و سکولار ها
_لعن الله العلمانية ومن جاء بها!
_مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی
📚لمحات في الكتاب والحديث والمذهب ص٣٧
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
▪️سلام و عرض ادب🌱
بفضل الله و منّه و با عنایات خاصه حضرات معصومین صلواتاللهعلیهماجمعین، در حد توان، مطالبی پیرامون ضرورت تشکیل حکومت اسلامی، خدمتتان ارائه شد. ان شاءالله و در ظل توجهات اهل بیت علیهمالسلام، زین پس، تتمه این مطالب با عنوان دیدگاه علمای شیعه درباره ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم، تقدیم حضورتان خواهد شد.
ان شاءالله بتوانیم قدمی در جهت جهاد تبیین و پاسخ به شبهات پیرامون نظام مقدس جمهوری اسلامی، برداشته باشیم و از باب «برگ سبزی است تحفه درویش/چه کند بی نوا؟! ندارد بیش» مرضی رضای صاحبمان عجلاللهتعالیفرجهالشریف، قرار گرفته باشد.
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🔹شيخ مفيد از فقهاى بزرگ در قرن چهارم و پنجم هجرى است. از عبارات و جملات اين متكلم فقيه در كتاب مهم المقنعه، مىتوان ولايت عامه فقيه را دريافت. شيخ مفيد درباره ولايت فقيه چنين مىنويسد:
فاما اقامه الحدود، فهو الى سلطان الاسلام المنصوب من قبل اللّه «تعالى» و هم ائمة الهدى من آل محمد عليهم السّلام و من نصبوه لذلك من الامراء و الحكام 👈و قد فوضوا النظر فيه الى فقهاء شيعتهم مع الامكان ... و لهم ان يقضوا بينهم بالحق و يصلحوا بين المختلفين فى الدعاوى عند عدم البينات و يفعلوا جميع ما جعل للقضاة فى الاسلام. لان الائمه عليهم السّلام «قد فوضوا اليهم ذلك ... و من تامر على الناس من اهل الحق بتمكين ظالم له و كان اميرا من قبله فى ظاهر الحال فانها هو امير فى الحقيقه من قبل صاحب الامر الذى سوغه لك و اذن له فيه.
📚شيخ مفيد، المقنعه، ص 810 و 812
#ولایت_فقیه (۴۷)
✍️ترجمه
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
حقجو
🔹شيخ مفيد از فقهاى بزرگ در قرن چهارم و پنجم هجرى است. از عبارات و جملات اين متكلم فقيه در كتاب مهم ا
✍️ترجمه عبارت فوق:
اما اجراى حدود و احكام انتظامى اسلام، وظيفه سلطان اسلام است كه از جانب خداوند منصوب گرديده و منظور از سلطان، ائمه هدى از آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و فرماندهان و حكامى مىباشند كه از سوى ايشان منصوب گرديده است. 👈امامان نيز اين امر را به فقهاى شيعه تفويض كردهاند تا در صورت امكان مسئوليت اجرايى آن را بر عهده گيرند .... فقها نيز مىتوانند طبق موازين شرعى بين برادران خود قضاوت نمايند و در صورت فقدان ادله و مدرک بين آنان صلح و آشتى برقرار كنند و هر آنچه براى قاضيان اسلام جعل شده است، اعمال نمايند؛ زيرا ائمه عليهم السّلام ولايت در اين امور را به فقها واگذار فرمودهاند ... اگر كسى از شيعيان به واسطه پشتيبانى ظالمى از او بر مردم سلطه و امارت پيدا كند و رياست را به صورت ظاهرى از طرف ظالم پذيرفته باشد، در حقيقت از ناحيه صاحب الامر امير است؛ زيرا خود امام زمان صلواتاللهعلیه اين اذن را داده است و اين كار را براى او جايز مىداند.
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
از عبارات مرحوم شيخ مفيد اين نكات بر مىآيد:
1️⃣ آنچه شيخ در اينجا بيان كرده، مربوط به فقهاى شيعه است؛ كسانى كه به احكام اسلام آگاهاند و قدرت تشخيص و حل اختلافات را دارند و از سويى اجراى احكام انتظامى اسلام نيز به آنان واگذار شده و در اين مورد از سوى صاحب الامر عجلاللهتعالیفرجهالشریف، ولايت دارند.
2️⃣ در كلام شيخ عباراتى است كه بر فقيه- بهعنوان حاكم جامعه اسلامى- قابل تطبيق است، تا قاضى و مفتى. ايشان فرموده: «من تأمر على الناس ... فانما هو امير، فى الحقيقه من صاحب الامر:
كسى كه بر مردم امارت و پادشاهى پيدا كند، او از سوى صاحب الأمر حاكم است».
➖️ نيز اين سخن كه «من لم يصلح للولايه على الناس لجهل بالاحكام او عجز عن القيام بما يسند اليه من امور الناس ...:
كسى كه به دليل جهل به احكام و يا ناتوانايى در اداره امور مردم كه به او واگذار شده، شايستگى ولايت را نداشته باشد، حق ندارد اين مسئوليت را بپذيرد». چنان كه پيداست، لفظ «امور الناس» جمع است و تمام مسائل عمومى مردم را شامل مىشود.
#ولایت_فقیه (۴۸)
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
از عبارات مرحوم شيخ مفيد اين نكات بر مىآيد(بقیه نکات):
3️⃣ شيخ مفيد براى فقها- از جانب صاحب الامر- در امور عمومى مهمى ولايت قائل است؛ امورى مانند اقامه حدود (حتى قطع دست، شلاق و قتل مجرمين)، دستور بر اجراى احكام، امر به معروف و نهى از منكر و جهاد با كفار و معاندين. وى در اين خصوص مىفرمايد:
➖️فاما اقامه الحدود فهو الى سلطان الاسلام المنصوب من قبل اللّه و هم ائمة الهدى من آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و من نصبوه لذلك من لامراء و الحكام و قد فوضوا النظر فيه الى فقهاء شيعتهم مع الامكان- الى أن قال- فقد لزمه اقامه الحدود عليهم فليقطع سارقهم و يجلد زانيهم و يقتل قاتلهم و هذا فرض متعين على من نصبه المتغلب لذلك على ظاهر خلافته له او الاماره من قبله على قوم من رعيته فيلزمه اقامه الحدود و تنفيذ الاحكام و الامر بالمعروف و النهى عن المنكر و جهاد الكفار و من يتحقق ذلك من الفجار و يحب على اخوانه من المؤمنين معونته على ذلک.
#ولایت_فقیه (۴۹)
📚شیخ مفید، المقنعه، ص۸۱۰
✍️ترجمه
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
✍️ترجمه عبارت فوق (مربوط به نکته۳):
🔸️اما اقامه حدود بر عهده حاكم اسلامى است كه خداوند او را منصوب كرده و ايشان ائمه هدى از اهل بيت حضرت محمد صلّى اللّه عليه و اله مىباشند و يا اميران و حاكمانى كه امامان براى اين كار نصب كردهاند و آنان اعمال نظر در اين مسئله را به فقهاى شيعه واگذار كردهاند. درصورتىكه شرايط اين كار براى آنها ممكن باشد، ... تا اينكه فرمودند: پس بر آنان لازم است حدود را اقامه نمايند و دست سارقان را قطع كند و زناكار را شلاق بزنند و قاتل را بكشند. و اين كارها همچنين براى كسى [فقيهى] كه حاكم غاصب او را براى اين كار نصب نموده و يا او را براى حكومت از طرف خود بر عدهاى از مردم معين كرده نيز واجب و متعين است. پس بر او لازم است كه اقامه حدود كند و احكام را جارى نمايد و امر به معروف و نهى از منكر نمايد و با كفار جهاد كند و با كسانى كه فاجر و مستحق جهاد هستند، جهاد كند و بر مردان مؤمن واجب است او را بر انجام اين امور يارى كنند.
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
از عبارات مرحوم شیخ مفید این نکات بر می آید(بقیه نکات):
4️⃣ شيخ مفيد در مورد احتكار مىگويد:
«للسلطان ان يكره المحتكر على اخراج غلته.»
📚شیخ مفید، المقنعه، ص۶۱۶
🔻«حاكم اسلامى مىتواند احتكاركننده را وادار كند كه غلاتش را خارج كند در معرض فروش قرار دهد».
📌مراد از سلطان در عبارات اخير شيخ مفيد، امام معصوم علیهالسلام نيست؛ زيرا شيخ در مورد معصومين عليهم السّلام از الفاظ «سلطان اسلام» يا «عادل» استفاده مىكند. از سوى ديگر، از آنجا كه در ديدگاه شيخ مفيد فقها جانشينان امام زمان صلواتاللهعلیه هستند، ازاينرو مراد از سلطان، فقيه حاكم است. البته ممكن است سلطان كه به صورت مطلق آمده، امام معصوم و فقيه نايب او، هر دو را شامل شود.
#ولایت_فقیه (۵۰)
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
از عبارات مرحوم شیخ مفید این نکات بر می آید(بقیه نکات):
5️⃣ شيخ مفيد: «فان مات، كان الناظر فى امور المسلمين، يتولى انفاذ الوصيه ... و اذا عدم السلطان العادل، فيما ذكرناه من هذه الابواب كان لفقهاء اهل الحق عدول من ذوى الرأى و العقل و الفضل، ان يتولوا ما تولاه السلطان»
📚شیخ مفید، المقنعه، ص۶۷۵
➖️ اگر وصى بميرد، مسئول امور مسلمين بايد وصى تعيين كند و اگر سلطان عادل وجود نداشت، در اين بابها [مثل وصيت و وقف و ...] فقهاى عادل شيعه- كه صاحب نظر و عقل و فضل هستند- تمام آنچه سلطان اسلام [- امام معصوم] سرپرستى مىكند، بر عهده دارند.
🔻بر پايه آنچه گفته شد، شيخ مفيد در امور مختلفى مانند اجراى حدود، قضاوت، اقامه نماز جمعه، مراتب بالاى امر به معروف و نهى از منكر، تعيين ناظر و وصى و امر انفال و ... براى فقيهان از جانب امام زمان صلواتاللهعلیه قائل به نيابت مىباشد و معتقد است اين امور از سوى آن حضرت به فقها تفويض شده است. باتوجه به محدود بودن حوزه امور عمومى در زمان شيخ مفيد و فقهاى سلف، به نظر مىرسد كسى كه قائل به نيابت در اين حوزهها از سوى امام زمان صلواتاللهعلیه باشد، در واقع نيابت عامه فقيه را پذيرفته است.
#ولایت_فقیه (۵۱)
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
🔻از سوى ديگر، عبارت «ان يتولوا [- فقها] ما تولاه السلطان» در كلام شيخ مفيد عبارتى عام است كه سرپرستى تمام امورى را كه امام عليه السّلام در آنها ولايت دارد، بر عهده فقها قرار دارد. هر چند عبارت «ان يتولوا ما تولاه السلطان» در باب وصيت آمده، به نظر مىرسد كه خصوصيت مورد موجب تخصيص عموم «ان يتولوا ما تولاه السلطان» نمىشود مگر موردى كه دليلى خاص آن را از اختصاصات امام عليه السّلام بداند.
#ولایت_فقیه (۵۲)
❃ نکات قول مرحوم شیخ مفید:
1. کلیک کنید.
2. کلیک کنید.
3. کلیک کنید.
4. کلیک کنید.
5. کلیک کنید.
6. کلیک کنید.
•|eitaa:@rahrohagigat
💠حقجو و حق طلب باشیمـ💠