● اگر در اطرافتان کسانی هستند که خود را طرفدار آیات عظام وحید، صافی، روحانی و... معرفی میکنند و یا از جماعت نواخباری اند، قائل به عدم تشکیل حکومت و... در عصر غیبت هستند؛
● کتاب فوق
● این کلیپ
● این کلیپ
● این صوت
● این مطلب
را با وی به اشتراک بگذارید.
○ باشد که در دادههای خویش تجدید نظر بفرمایند.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
● نکته
✍🏻 مقوله [ آزادی بیان ] اگر فحاشی، توهین، مغلطه، فریب و رشد چرندیات را به ارمغان آورد دیگر هیچ سنخیتی با آزادی انسان ندارد و حقهای برای به بند کشیدن آزادی فکری است، این نوع از آزادی بیان "جهالت مدرن" نام دارد.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●احمد بن فهد حلى اسدى 1
💠جمال الساكين، ابو العباس احمد بن فهد حلى اسدى، از شاگردان شهيد اول و فخر المحققين و ديگر بزرگان است. وى كه داراى تأليفات فقهى معتبرى چون المهذب البارع فى شرح المختصر النافع تأليف محقق حلى است، شهرت بيشتر او در اخلاق دعا و سير و سلوك مىباشد. كتاب مشهور او در اين زمينه عده الداعى است.
🔻ابن فهد در كتاب المهذب البارع پس از نقل ادله طرفين، و تمسك به روايت زراره و عبد الملك فرزند اعين، درباره اجماع منقول مبنى بر شرط كردن امام و نايب امام در اقامه نماز جمعه چنين فرموده است: «اين شرط در زمان غيبت حاصل است؛ زيرا فقيه در عصر غیبت از سوى امام عليه السّلام منصوب است. لذا طرح دعوى نزد او واجب بوده و احكامش نافذ مىباشد و بر مردم نيز واجب است كه او را در قضاوت و اقامه حدود، مساعدت و يارى نمايند». وى مىگويد: «لان الفقيه المأمون منصوب عن الامام حال الغيبه».
📚المهذب البارع، ج۱، ص۴۱۴
#ولایت_فقیه (۷۲)
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
■ آن آزادی بیانی که هیچ اصول و هیچ چهارچوبی ندارد، آزادی خریت است.
● آنچه که زیاد است دهان و آنچه که زیاد تر است حرف؛ آزادی بیان در یک بُعد، یعنی تیریبون دادن و میدان دادن به فرد فاقد صلاحیت برای نشر و انعکاس مطالبش. زمانی که ما با حجم کثیری از مهملات او رو به رو شویم هرگونه برخوردی که با او بشود، فورا در لاک مظلوم نمایی رفته و میشود نقض آزادی بیان، صرفا به این علت که وی چهارچوبی صحیح و اصولی روشن، درباره آزادی بیان ندارد، اینطور مسئله آزادی بیان تبدیل میشود به آزادی خریت در بطن اجتماع.
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
●اولاً به سادگی حکم کردن، به رفوزه شدن جمع کثیری که در میان آنها علماء و بزرگانی هم هستند، بدون اطلاع داشتن از محذورات و کارهایی که صورت گرفته، به دور از چهارچوب انصاف است؛
●ثانیاً بر فرض ثبوت کم کاری برخیها، باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که قصورات و تقصیرات خودمان را فراموش نکنیم و غافل نباشیم؛
●ثالثاً آنچه در چنین حوادثی اهمیت بسزایی دارد، این است که از این اتفاقات و از عاقبت چنین اشخاصی، باید عبرت بگیریم و با دست پُر و با دلائل متقن، معتقداتمان را تقویت کنیم تا مثل کوه استوار باشیم و به هر بادی نلرزیم.
■«المُؤمِنُ کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ»
📚شرح اصول کافی ملاصالح مازندرانی، ج۹، ص۱۷۲
و پس از تقویت اعتقاداتِ خودمان، رسالت مهمی که بر دوش داریم را ادا کنیم (یعنی نشر و تبلیغ مجاهدانه این اعتقادات به نحو احسن یا به تعبیر گویا و مختصر و به قول مقام معظم رهبری، جهاد تبیین)، تا راه را برای اشخاصی که به تعبیر قرآن، قلب هایشان مریض است، مسدود کنیم و خودمان را در برابر شبهات آنها، واکسینه کنیم.
جان عالم به فدای کلام مولای عوالم، امیرالمؤمنین صلواتاللهعلیه:
■« مَا أَكْثَرَ اَلْعِبَرَ وَ أَقَلَّ اَلاِعْتِبَارَ »
📚نهج البلاغه، حکمت۲۹۷
«عبرتها چقدر فراوانند و عبرت پذيران چه اندك»
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●احمد بن فهد حلى اسدى 2
• مرحوم ابن فهد معتقد است كه دستورهاى شرع در زمينه اجراى حدود بسيار گسترده است و حتى دوران غيبت را نيز فرا مىگيرد. از سويى احكام انتظامى اسلام به حكم عقل و شرع هرگز نبايد تعطيل شود و بايد با هر وسيله ممكن از فراگيرى فساد جلوگيرى شود و اين وظيفه فقهاست كه دراينباره به پا خيزند و احكام الهى را برپا دارند. وى همچنين قائل است كه علاوه بر دليل عقلى، مقبوله عمر بن حنظله نيز به صراحت بر اين مطلب دلالت دارد.
• ابن فهد حلى در مورد اقامه حدود مىگويد: «للفقهاء اقامه الحدود على العموم و هو مذهب الشيخ و ابى يعلى و اختاره العلامه لما تقدم و لروايه عمر بن حنظله: بر عهده فقهاست كه بر عموم مردم حدود را جارى كنند و اين عقيده شيخ طوسى و ابن يعلى است و علامه هم آن را اختيار نموده و دليل اين مسئله را قبلا گفتهايم و به دليل روايت عمر بن حنظله...»
📚المهذب البارع، ج۲، ص۳۲۸
#ولایت_فقیه (۷۳)
ـــ ـ ـ ـــ ـ
❃دیدگاه مرحوم ابن فهد حلی:
↫ابن فهد حلی اسدی 1
↫ابن فهد حلی اسدی 2
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●محقق كركى
💠شيخ على بن الحسين بن عبد العالى كركى يا محقق ثانى، از فقهاى جبل عامل و از اكابر فقهاى شيعه است. وى در زمان شاه طهماسب اول به ايران آمد و منصب شيخ الاسلامى را پذيرفت و سپس در ترويج احكام الهى و جلوگيرى از فساد و منكرات خدمات بسيارى انجام داد. او به درجهاى رسيده بود كه شاه طهماسب خود را يكى از حكام او مىدانست.
♦️عموم نيابت نه تنها از نظر محقق كركى ثابت شده است، بلكه اين نظر را مورد اتفاق علماى شيعه مىداند:
«اتفق اصحابنا على ان الفقيه العادل الامين الجامعلشرايط الفتوى المعبر عنه بالمجتهد فى الاحكام الشرعيه نائب من قبل ائمة الهدى عليهم السّلام فى حال الغيبه فى جميع ما للنيابه فيه مدخل»
📚رسائل المحقق الکرکی، ج۱، ص۱۴۲
➖فقهاى شيعه اتفاقنظر دارند كه فقيه عادل امين و جامع شرايط كه از او به «مجتهد» در احكام شرعى تعبير مىشود، از سوى ائمه در همه امورى [- حوزه امور عمومى] كه نيابت در آن دخالت دارد، در عصر غيبت نايب مىباشند
🔻زمانى كه محقق كركى در عهد شاه طهماسب به اصفهان و قزوين آمد، شاه به او گفت: «تو براى حكومت شايستهاى؛ چرا كه نايب امام عليهالسّلام هستى و من از كارگزاران توام كه بر طبق دستوراتت عمل مىكنم».
📚روضات الجنات، ج۴، ص۳۶۳
#ولایت_فقیه (۷۴)
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
● گاهی در زندگی خود فرار کنید !
• مثلا از کسی که سخن خود را پیش داورانه #حقیقت مینامد فرار کنید. از کسی که قصد دارد با زبان به فکر و قلبتان خنجر بزند فرار کنید. از کسی که منفی نگری اساس تصمیماتش است با تمام قدرت فرار کنید.
☜ اما مهمتر از همه ؛ از جنبش ها و تفکراتی که در اسمشان عبارت " آزادی" ، " انسانیت" و ... دارند دو پای دیگر قرض گرفته و با چهار پا فرار کنید!
#اکبرنژاد
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
● روحانیت، انتخابات و امر قدسی
برخی از افراد نادان و بیخبر از اندیشههای ناب اسلامی و شیعی، و در عین حال «پر مدعا» و «پرگو»، را میبینیم که میگویند: «روحانیت، اعتقادی به رأی مردم و انتخابات ندارد و از سر ناچاری، نقشآفرینی مردم را در انتخابات پذیرفتهاند!» برخی پا را فراتر نهاده و میگویند «اساساً اسلام و آموزههای اسلامی در امور سیاسی هیچ نقشی برای مردم قائل نیستند!»
بنده به عنوان یک طلبه علوم دینی، واقعاً نمیدانم که اینان از چه روحانیتی و از کدام اسلام و آموزههای اسلامی سخن میگویند! اما این را میدانم که اینان هیچ فهمی از اسلام و معارف اهل بیت علیهم السلام ندارند؛ هیچ درک عمیقی از اندیشههای سیاسی اسلام هم ندارند. بعضاً حتی توانایی خواندن بیغلط ظاهر قرآن را هم ندارند در عین حال، خود را «روشنفکر دینی» مینامند و میدانند! افزون بر این، هیچ درکی از کنشگری روحانیت هم ندارند! نه تاریخ روحانیت شیعی را میدانند و نه حتی وضعیت فعلی آنها را درک میکنند! یک درک توهمی و تخیلی از اسلام و روحانیت برای خود ساختهاند و بر مدار آن به تحلیل و بررسی میپردازند!
بر خیالی صلحشان و جنگشان
وز خیالی فخرشان و ننگشان
دوست دارم بدانم این مدعیان لافزن چه حالی پیدا میکنند وقتی رفتار یکی از به اصطلاح سنتیترین مراجع علمی شیعی در دوران معاصر یعنی حضرت آیتالله صافی گلپایگانی را به هنگام رأی دادن میبینند!
آیتالله #صافی_گلپایگانی در سن ۱۰۳ سالگی نه تنها در انتخابات شرکت میکند؛ بلکه با آداب خاصی رأی خود را به صندوق رأی میاندازد: با نام خدا و توسل به حضرت ولیعصر و دعا برای اصلاح امور مسلمین. و سپس بر دست خود که رأی را به صندوق انداخته است بوسه میزند. یعنی این کار را یک امر مقدس و یک وظیفه شرعی و یک عبادت الهی میداند!
● استاد احمد حسین شریفی
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
حقجو
● روحانیت، انتخابات و امر قدسی برخی از افراد نادان و بیخبر از اندیشههای ناب اسلامی و شیعی، و در ع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
● حرکت کم نظیر و قابل تأمل مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی
🚫دیدن این کلیپ برای برخی ها که دارای مرض قلبی هستند، خطرناک است😁
☜ مُوتُوا بِغَيْظِكُمْ
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤
🛑ديدگاه علماى شيعه در مورد ولایت فقیه از قرن چهارم تا چهاردهم
●مقدس اردبیلی 1
💠مقدس اردبيلى از فقهاى شيعه معاصر عهد صفويه بود. در خصوص به آن جناب كرامات روحى، فضايل اخلاقى و تشرفاتى خدمت حضرت ولى عصر عجلاللهتعالیفرجهالشریف نقل شده است.
🔻مقدس اردبيلى به صراحت از عموم نيابت بحث نموده است؛ وى در مورد فقيه جامع الشرايط تعبير «حاكم على الاطلاق» را به كار برده و معتقد است كه از نظر فقها همه امورى كه مربوط به امام عليه السّلام است، در اختيار فقيه مىباشد و او نايب مناب امام عليه السّلام در همه امور است. او در كتاب مجمع الفائده و البرهان عموم نيابت را به اجماع علما مستند ساخته و از جمله علمايى است كه سعى نموده عموم نيابت را علاوه بر دليل نقلى بر دليل عقلى نيز استوار نمايد.
#ولایت_فقیه (۷۵)
ـــ ـ ـ ـــ ـ
✎•|eitaa:@rahrohagigat
۞طلبهقمـ | 𝐉𝐎𝐈𝐍➤