eitaa logo
راه روشن
77 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 🎙 حجت‌الاسلام‌والمسلمین عالم زاده توری 👈 با موضوع: ⏱ دوشنبه، ۲۱تیر ۱۴۰۰، ساعت ۱۹ پخش:🔻 hawzahnews.com/service/live پخش در ایتا:🔻 http://yun.ir/hawzahnews?eitaafly ✅ به بپیوندید:🔻 https://eitaa.com/nedaye_tahzib
⁉️ رسیدگی به "حجاب" مهم‌تر است یا "اختلاس" 🔻 حجت‌الاسلام‌والمسلمین بیاتی، مدیر مؤسسه طهورا در گفتگو با حوزه: ◻️ در منطق به این نوع سوالات، پرسش های مغالطه گفته می‌شود و در خود سوال، غلط وجود دارد. مسئول باید هم اقتصاد را درست کند؛ هم فرهنگ را درست کند؛ هم معیشت را درست کند؛ هم قوانین را اجرا کند؛ هم جلوی دزدی ها را بگیرد و ... این موضوع، یک غلط رائج است و در همان اتاق های فکر دوستان آن طرف آبی درآمده است و بطلان این جمله خیلی واضح است؛ این دو مسئله اصلا روبروی هم نیستند که بخواهیم یکی را انتخاب کنیم. پرداختن به هر دو مسئله مهم است و باید برای هر دو فکری کرد. 🔳 حجاب در BBC ،VOA و ... ما یک تحقیقی را در شبکه BBC، VOA و ... انجام داده و متوجه شدیم پرکاربردترین و پربرنامه‌ترین مسئله در برنامه‌های تحلیلی، نشست‌ها و ... در این شبکه‌ها، همین موضوع بوده است تا این مسئله را جا بیندازند که مسئله حجاب، شخصی است و متأسفانه موفق بودند و ما بسیار ضعیف عمل کردیم. ◻️ اجتماعی بودن و فردی نبودن حجاب آنقدر روشن است که حتی برای کسانی که حجاب را رعایت نمی کنند نیز این مسئله روشن است. اما امکان دارد آنقدر این مسئله را تکرار کنند که برای افراد واقعا به این نتیجه برسند که لباس خودم است و خودم باید تصمیم بگیرم. ◻️ حجاب در آیات ۵۳ و ۵۹ سوره احزاب و ۳۱ سوره نور آمده است و دقیقا به موضوع پوشش پرداخته است و اگر بخواهیم به آیات عفاف بپردازیم، آیات بسیاری در این زمینه در قرآن کریم وجود دارد. ◻️ برای حجاب وجود دارد و مسئول هم مشخص است؛ اما به نظر بنده، اول علمیه در بحث طراحی، کنشگری و مطالبه گری باید ورود داشته باشد و بعد از آن مابقی دستگاه ها مسئولند. ◻️ دماسنج عفاف است و با نگاه به حجاب، می توانیم به وضعیت عفاف جامعه پی ببریم. حجاب، قدبلندترین نماد عفاف است. اگر کسی گفت عفاف مهم است و حجاب مهم نیست، او شیطان است. ◻️ مسئله عفاف، مسئله ای فوق العاده مهم و زیرساختی است و ممکن نیست که انسان متعبد پیدا کنیم که عفیف نباشد. ◻️ امروز امید در دلها زنده است و به دلیل حضور شخصیتی که به مسئله حجاب اعتقاد دارد، امید فراوانی داریم. بنده در سال ۱۳۹۱ با آقای رئیسی جلسه‌ای دوساعته پیرامون موضوع حجاب و عفاف داشتم و ایشان واقعا در این قضیه دغدغه جدی دارند و شاهد دغدغه ایشان بودم. ◻️ما نیاز به یک فضای مجازی پرقدرت، ارزان و البته پاک داریم؛ ◻️ ما مردم را به حضور در مجبور کردیم و متأسفانه شاهد بی عفتی برخی از فرزندان شده ایم؛ ما در موضوع کرونا ضربات سنگینی در حوزه مسائل جنسی خورده ایم؛ کودکان و نوجوانان ما با دریایی از سؤال و تجربه مواجه شده‌اند و شهوت در او رشد کرده است. ◻️ شهوت جامعه را می‌بلعد؛ ما مشکل پیردخترها و پیرپسرها را داشته‌ایم که سرجای خود است؛ ۵ میلیون هم در وقت ازدواج هستند که آن هم سرجای خود است و موج جدید، همین نوجوانان ما هستند که ضربات سنگینی در مسائل جنسی خورده اند. بیشتر بخوانید: https://hawzahnews.com/xbf55 @HawzahNews |حوزه‌نیوز
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤 روایت حجت‌الاسلام و المسلمین سید ابراهیم رئیسی از ازدواج و میزان مهریه خود و فرزندانش ‌‌ ‌‌ 📆 انتشار به مناسبت روز ازدواج حضرت زهرا _سلام‌الله‌علیها_ و حضرت امیرالمومنین علی _علیه‌السلام_ و روز ازدواج 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
به مناسبت ازدواج حضرت زهرا سلام الله علیه و امام علی علیه السلام می خوام کانالو گل بارون کنم❤️ 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🌸 🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
✅ حادثه مسجد گوهرشاد در 21 تير سال 1315 در اعتراض به قانون كشف حجاب رخ داد. طرح كشف حجاب و حصر آيت الله سيد حسين قمي از علل اصلي تحصن مردم در اين مسجد بود كه با سخنراني شيخ محمد تقي بهلول آغاز و به در گيري عمال رضاخان با مردم و به خاك و خون كشيدن آنان منجر شد. عبرتها و آموزه هاي برگرفته از اين واقعه، متضمن گراميداشت ياد و خاطره شهداي فاجعه مسجد گوهرشاد و همه شهداي مسير عفاف و پاكدامني است. از اين رو، اين ايام به هفته «عفاف و حجاب» نامگذاري شده است. 🔻به مناسبت گرامی‌داشت هفته عفاف و حجاب پژوهشکده زن و خانواده آثار خود در دو بخش مکتوب و چند‌رسانه‌ای در قالب کتاب، نشریه و صوت عرضه می‌نماید. 🔗 برای دریافت محتوا به آدرس shop.wrc.ir مراجعه فرمایید.
✅ یکی از ادله الزام حجاب، وجوب امر به معروف و نهی از منکر است 🔻 آیت‌الله علی‌اکبر سیفی مازندرانی در درس خارج مسائل مستحدثه: 🔹 یکی از ادله الزام حجاب، وجوب امر به معروف و نهی از منکر است. صغرای مساله، ترک حجاب و برهنگی از منکرات است و ستر مواضع بدن زن از واجبات شرع است، این صغری از ادله حجاب استفاده می‌شود. 🔹 قرآن فلسفه حجاب را این‌گونه بیان می‌کند: «أَطْهَرُ لِقُلُوبِكُمْ وَ قُلُوبِهِنَّ» یکی از راه‌های سیاه شدن دل و تحریک شهوات، نگاه و نظر است، لذا اسلام خیلی تأکید بر جلوگیری از نگاه و نظر حرام و مسموم فرموده است. 🔹 کبرای مساله، «واجب است از هر منکری نهی شود و به هر معروفی امر شود.» امر به معروف و نهی از منکر واجب بسیار مهمی است که آیات قرآن بر آن تأکید کرده است. واجب(کفایی) است که در جامعه اسلامی عده‌ای «من به الکفایه» متکفل امر به معروف و نهی از منکر شوند وگرنه به این واجب عمل نشده است. 📝 متن کامل: http://meftaah.com/?p=23740 🇮🇷
👇👇👇
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 ☆ ادامه مبحث رسالت خواص در تبیین حق و باطل☆ ✅چند معیار برای تشخیص حق و باطل 📌چند جمله از نهج‌البلاغه راجع به حق و باطل عرض کنم که یکی از مهم‌ترین منابع روشنگر حق و باطل، نهج‌البلاغه است. 🔹 امیرالمؤمنین علیه‌السلام در حکمت ۲۶۲ نهج‌البلاغه به حارث‌بن‌حوط که در جمل دچار تردید شده بود، می‌فرمایند: «إِنَّکَ لَمْ تَعْرِفِ الْحَقَّ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ، وَلَمْ تَعْرَفِ الْبَاطِلَ فَتَعْرِفَ مَنْ أَتَاهُ»؛ مشکل تو این است که اصلاً حق و باطل را نمی‌شناسی و نمی‌دانی حق و باطل چیست و طبعاً نمی‌توانی اهلش را بشناسی. اگر فرق آب و سراب؛ فرق سیاهی و سپیدی؛ فرق وجود و عدم و فرق حقیقت و پندار را بدانی، هیچ‌گاه دچار تردید نمی‌شوی. کمااینکه عمار و مالک اشتر دچار تردید نشدند. 🔸در خطبه‌ی۵۰ نهج‌البلاغه هم حضرت به نکته‌ی بسیار دقیقی اشاره می‌کنند و می‌فرمایند: و باطل همیشه شفاف نیست؛ یعنی سیاه و سفید نیست و گاهی است. لایه‌ای از باطل که تاریک است، بر چهره‌ی سپید حق می‌نشیند و شخص را در انتخاب دچار مشکل می‌کند. همیشه مثل و نیست؛ حتی در همان توحید و شرک هم گاهی اهل باطل به‌گونه‌ای عمل می‌کنند که موحدین را هم به می‌اندازند. 🔹قرآن در این‌باره می‌فرماید: بسیاری از مؤمنین گاهی دچار شرک‌اند. لایه‌های تاریکی از باطل قاطی سپیدی حق می‌شوند و آن سپیدی را به تبدیل می‌کنند. دشمن هم همیشه از گرده‌ی این‌ها استفاده می‌کند و ابزاری برای . اینجا رسالت‌ها سنگین می‌شود و پررنگ می‌شود. 🔸حذیفه‌بن‌یمان از اصحاب پیغمبر بود و خیلی در تشخیص حق و باطل قوی بود. کسی بود که می‌گفتند اگر در تشییع جنازه‌ای شرکت نکند، آن تشییع جنازه خلوت می‌شد؛ چون خودش می‌گفت من را خوب می‌شناسم. 🔹 از ایشان سؤال کردند که شما چه بود. گفت من هروقت خدمت پیغمبر می‌رسیدم، شماها از خیر سؤال می‌کردید و من از شر سؤال می‌کردم. لذا، من و را خوب می‌شناسم. به تعبیر امروزی آسیب‌شناس خوبی بود. 🔸وقتی امیرالمؤمنین علیه‌السلام به حکومت رسید، ایشان استاندار مدائن بود. امام حسن علیه‌السلام و عمار به مدائن آمدند تا از مردم بیعت بگیرند. آقای حذیفه مریض بود و در بستر بیماری افتاده بود. ظاهراً‌ هم چهل روز بعد از پذیرش مسئولیت از امیرالمؤمنین از دنیا رفت. حالش خب نبود که با پای خودش راه برود. به همین خاطر گفت زیر بغل‌های من را بگیرید و نزد امام حسن علیه‌السلام و عمار ببرید. وقتی نزد آن‌ها آمد، گفت ایها الناس بایعوا امیرالمؤمنین حقاً؛ با امیرالمؤمنین واقعی بیعت کنید. بعد از این توصیه، وقتی به خانه رفت، یک نفر از او پرسید تو امروز جمله‌ای گفتی که شاید کسی دقت نکرد، ولی من تأمل کردم. چرا گفتی بایعوا امیرالمؤمنین حقاً؛ گفت این اشاره به همان حدیثی داشت که پیغمبر فرمود: «علی مع الحق و الحق مع علی.» 🔹 این ماجرا و ماجراهای دیگر، به ما نشان می‌دهد که در داستان دفاع از حق، باید با ، با و با برخورد کرد، نه با یا . ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 ✅ شش گام حضرت زهرا (س) در دفاع از حق 🔸 گام نخست، است که حضرت آمدند و با عموم مردم حرف زدند. ابن طیفور ۲۰۴-۲۸۰ ه.ق، کتابی به نام «بلاغات النساء» دارد. او هم‌عصر ائمه بود و شیعه هم نیست. او در این کتاب، خطبه‌های خانم‌های قرن اوّل، دوم و سوم را جمع‌آوری کرده است. 🔹 اوّلین خطبه‌اش، خطبه‌ی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در مسجد است. این خطبه برخلاف اینکه به نام‌گرفته، و دفاع از امیرالمؤمنین علیه‌السلام است. بهانه‌اش قضیه‌ی فدک است و بخشی از خطابه‌ی ایشان است. 🔸دومین خطبه‌ای که ابن طیفور از حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها نقل می‌کند، خطبه‌ی ایشان در و انصار است. خیلی خطبه‌ی زیبایی است و موضوعش در ولایت است. وقتی حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در اثر ضربه به بستر بیماری افتادند، زنان مهاجر و انصار به عیادتشان آمدند و گفتند: «کیفَ اَصْبَحتِ مِنْ عِلَّتِک یا ابنه رَسُولِ اللّه؟»؛ حالتان چطور است؟ فرمودند به حال من چه کار دارید، بروید از مرد‌هایتان بپرسید و بگویید دختر پیغمبر گفت: «اَفَمَنْ یهدی اِلَی الحَقِّ اَنْ یتَّبَعَ اَمْ مَنْ لا یهِدِّی اِلاَّاَنْ یهْدی فَما لکم کیفَ تَحْکمُونَا»؛ آن‌که مهدی است، می‌تواند هادی هم باشد. آن‌که هدایت شده و مردم را به هدایت دعوت می‌کند، از او باید پیروی بشود. بروید به مردانتان بگویید: «اسْتَبْدَلُوا وَاللَّهِ الذَّنَابَی بِالْقَوَادِمِ وَ الْعَجُزَ بِالْکاهِل»؛ پرنده‌ی اسلام دو بالش علی است، ولی شما آن را قیچی کردید. حالا می‌خواهید این پرنده با پر کوچکش پرواز کند. پر اصلی‌اش را قیچی کردید و بال را از جای اصلی‌اش برداشتید. حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در این خطابه‌ی عمومی از حق کردند. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🍃🍃🍃 🍃🍃 🍃 ✅گام دوم، گفت‌وگوی چهره‌به‌چهره بود که خیلی مؤثر است. حضرت با ام سلمه و افراد دیگر در آن ایام گفت‌وگو داشتند. کتاب «کفایة الاثر فی النص علی الائمة الاثنی عشر»، اثر علی خزاز قمی در قرن پنجم است که یک کتاب کلامی است. ایشان در مقدمه‌ی کتاب می‌گوید من این کتاب را برای این نوشتم که در موضوع بعضی‌ها دچار تردیدند و تصمیم گرفتم در این اثر به روایات و مباحث پیرامون امامت بپردازم. 🔹ایشان در این کتاب از محمودبن‌لبید نقل می‌کند که او می‌گوید من داشتم از کنار قبر حمزه‌ی سیدالشهدا رد می‌شدم که دیدم صدای گریه می‌آید. رفتم جلو و دیدم دختر پیامبر با بچه‌هایش دارد گریه می‌کند. به ایشان گفتم بانوی بزرگوار چرا پدر شما داستان جانشین پس از خودش را تمام و قطعی نکرد؟ حضرت فرمودند: «هَلْ تَرَک اَبی یوْمَ غَدیرِ خُمٍّ لاَِحَدٍ عُذْرا»؛ آیا پدرم بعد از عذری برای کسی باقی گذاشت؟ «وَاعَجَبَاه! أنْسِیتُم یَوْمَ غَدِیر خُم»؛ شما غدیر خم را فراموش کردید. 🔸 او می‌گوید به حضرت گفتم اجازه می‌دهید حرفی که در دلم است را بگویم؟ حضرت فرمود بگو. گفتم چرا علی نمی‌آید وسط میدان از خودش دفاع کند و غدیر و منزلتش را مطرح کند؟ 🔹حضرت فرمود: «مَثلُ الْامامِ مَثَلُ الْکعْبَةِ، اذ تُوْتی وَ لَا تَأْتِی»؛ مثل است و باید به سراغش رفت، خودش سراغ شما نمی‌آید؛ یعنی در تشکیل و اداره‌ی جامعه و حکومت باید به رفت. ببینید امام را غیرخدا تعیین نمی‌کند، امّا با مردم است. ۲۵۰ سال ائمه‌ی ما از صحنه‌‌ی اداره‌ی رسمی جامعه کنار گذاشته شدند. ۲۵۰ سال از عظیم امامان معصوم ما استفاده نشد. 🔸حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها در ادامه می‌فرمایند: «امّا وَاللّهِ، لَوْ تَرَکُوا الْحَقَّ عَلی اهْلِهِ وَ اتَّبَعُوا عِتْرَهَ نَبیّه، لَمّا اخْتَلَفَ فِی اللّهِ اثْنان»؛ به خدا قسم اگر حق را از جایش برنداشته بودند و می‌گذاشتند در جای خودش بماند و طبق آنکه خدا دستور داده عمل بشود، در توحید مردم اختلاف نمی‌کردند. در امامت است. قرآن می‌فرماید شما مردم را به خدا دعوت می‌کنید و ما مسیریم. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝ 🍃 🍃🍃 🍃🍃🍃
🇮🇷 ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝