eitaa logo
راه روشن
78 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴وقتی که واکسنهای آمریکایی نتوانست پاول جتایتکار را از کرونا نجات دهد 📸 سامانه وزارت بهداشت آمریکا نشان می دهد کالین پاول وزیر خارجه سابق آمریکا که در اثر کرونا درگذشت، سه دُز واکسن آمریکایی دریافت کرده است. دو واکسن فایزر و یک واکسن جانسون اند جانسون ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رییسی: کارهای میدانی در پشت میز انجام‎شدنی‎ نیست 🔹از ۷ روز هفته ما ۶ روز، کار ملی انجام می‌دهیم و یک روز هم باید به استان‎ها سر بزنیم. ما نیازهای فوری استان‎ها را بررسی کرده و به آن رسیدگی می‌کنیم. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رییس‎جمهور: اگر می‌خواهید بدانید در چه شرایطی دولت را تحویل گرفتیم، سفره مردم را نگاه کنید ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 سیدحسن نصرالله: برای اولین‎بار می‌گویم بیش از ۱۰۰ هزار رزمنده داریم 🔹برنامه حزب القوات‎، ایجاد جنگ داخلی در لبنان است. به این‎ها می‎گویم شما با چه کسی می‌خواهید بجنگید؟! ما بعد از جنایت روز پنجشنبه سکوت کردیم اما ما ضعیف نیستیم. 🔹رئیس این حزب باید ادب داشته باشد و عاقل باشد و درس عبرت بگیرد از گذشته. حکومت لبنان باید مقابل این جنایتکار خونریز را بگیرد تا جنگ داخلی در لبنان راه نیندازد. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 رییسی: نشان جدیت طرف‌های مذاکرات، آمادگی برای لغو تحریم‌هاست 🔹سفره مردم به مذاکرات گره نمی‎زنیم. هیچ‌وقت میز مذاکرات را ترک نکردیم و نسبت به مذاکرات نتیجه‌محور جدی هستیم و باید جدیت را در طرف مقابل هم ببینیم. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 پرچم های یمن در آخرالزمان حواستان به اوضاع یمن باشد ✍️بیداری ملت @bidariymelat
🔻 چرا همه وظیفه داریم راه را برای بازگشت روحانی فراهم کنیم؟! 🔹 این روزها حسن روحانی با کمک و البته بخوانید با تحریک برخی مشاورانش برای ورود مجدد به سپهر سیاسی ایران تحرکاتی داشته است. 🔸 رئیس دولت تدبیر و امید که خودش هم می داند درباره وضعیت اقتصادی کشور و معیشت مردم، کارنامه ای بر جا گذاشته که اگر در مقابل هر سیاستمدار ضعیفی در ایران نیز قرار بگیرد، مغلوب خواهد شد، تلاش می کند سیاست ورزی در عرصه سیاست خارجه و امنیت ملی را به عنوان دریچه ورود مجدد به عرصه سیاسی کشور انتخاب کند. 🔹 اینکه چرا او زود برگشته، نشانه اضطراری است که در طیف وسیعی از اعتدالیون و اصلاح طلبان درباره آینده سیاسی این دو جریان وجود دارد. اما برخی اصلاح طلبان و مشاوران روحانی البته یک محاسبه پنهان دارند؛ آنها معتقدند که دولتی که رئیسی تحویل گرفته و مین گذاری های که دولت روحانی برای دولت سیزدهم در موضوعاتی همچون تحریم ها، اقتصاد، بودجه، مباحث ارزی، ارزش پول ملی، سیاست خارجه و .... گذاشته، آنقدر افتضاح است که امید داشته باشند که دولت رئیسی نتواند رضایت مردم را در معیشت و اقتصاد کسب کند. 🔸 آنها در روزهای آخر عامدانه چند برابر سخت تر از شرایط عمومی دولت روحانی، دولت را تحویل رئیسی دادند و در گوشه ای به انتظار نشسته اند تا در جایگاه مدعی و منتقد دوباره برگردند. 🔹 مشاوران شیخ دیپلمات، تصویر سازی هاشمی ثانی بودن، حسن روحانی را نیز در برنامه تبلیغاتی خود قرار داده اند. موضوعی که با چند مانع جدی راهبردی رو به رو هست؛ 📌 اولا روحانی هیچگاه به وزن سیاسی آیت الله هاشمی در سپهر سیاسی ایران دست نیافته. 📌 دوما هاشمی شانزده سال طول کشید تا بتواند خاطره های تلخ بخش های زیادی از مردم از شرایط اقتصادی دولتش را پنهان سازی کند و از فتنه 88 نیز به صورت جدی تصمیم گرفت که نشان بدهد که هاشمی انقلابی دهه شصت نیست و تغییرات زیادی در موضوعاتی همچون آزادی، مذاکره با آمریکا و ... داشته است. 📌 سوما؛ روحانی با کارنامه ای که از خود به جای گذاشته اعتبار و آبروی خود هاشمی رفسنجانی را نیز در این سالها را کاهش چشمگیری داده، 📌 چهارما؛ روحانی در واقع افکار هاشمی را در سیاست خارجه و اقتصاد دنبال کرد و شرایط کشور اینگونه شده که نباید می‌شد. در هر صورت هاشمی رفسنجانی این روزها برای کارگزاران، اعتدالیون جناح راست و فرزندانش نوستالژی شیرینی محسوب می شود نه برای جامعه ای که هشت سال از دولت نیابتی و فرزندان معنوی اش رنج کشیدند. 🔹 با این وجود به نظر می رسد که علاوه بر جریان غرب گرا، اعتدالیون و اصلاح طلبان، جبهه ارزشی انقلاب نیز باید از بازگشت حسن روحانی استقبال کند؛ چه قطب مقابل و رقیبی بهتر از روحانی! 🔸 او باید به عرصه سیاسی برگردد تا دوباره این حس خطر که ممکن هست به روزهای بی ثبات دولت روحانی برگردیم، در جامعه زنده شود. این حس خطر بی شک برای درک بیشتر اقدامات آیت رئیسی در برنامه‌های مثل سفرهای استانی، واکسیانسیون گسترده کرونا، اجرایی شدن ساخت یک میلیون مسکن در سال و ... به جامعه کمک بیشتری خواهد کرد. 🔹 حسن روحانی باید فعال باشد تا در افکار عمومی تفاوت و قیاس رئیسی و روحانی روزانه انجام شود. 🔸 حسن روحانی باید برگردد تا جریان انقلابی بداند که همچنان وحدت باید در اولویت باشد و رقیب به خانه نمی خواهد برگردد و جریان غرب گرا قصد بازنشسته شدن از سیاست در ایران را ندارد. 🔹 حسن روحانی و مدل تفکرات او و همفکرانش از بزرگترین تجربه ها و عبرت های جمهوری اسلامی هستند، انقلاب اسلامی به زنده ماندن این تجربه و عبرت برای ادامه مسیر نیاز دارد! ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هدیه من به شما👌☺️ کلیپی از حضرت دلبر در کوهنوردی😍😍😍
31.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
مولودی امام زمان عجل الله فرجه « از شوق میمیرم اگه ... » جشن ميلاد امام زمان عليه السلام ٩٧ هيأت راية العــــباس عـــليه السلام ‌‌‏‌‏[کانال حاج محمود کریمی] @HajMahmoud_Karimi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ ✨حُرِّمَتْ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةُ وَ الدَّمُ وَ لَحْمُ الْخِنْزيرِ وَ ما أُهِلَّ لِغَيْرِ اللَّهِ بِهِ وَ الْمُنْخَنِقَةُ وَ الْمَوْقُوذَةُ وَ الْمُتَرَدِّيَةُ وَ النَّطيحَةُ وَ ما أَكَلَ السَّبُعُ إِلاَّ ما ذَكَّيْتُمْ وَ ما ذُبِحَ عَلَى النُّصُبِ وَ أَنْ تَسْتَقْسِمُوا بِالْأَزْلامِ ذلِكُمْ فِسْقٌ الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتي‏ وَ رَضيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ ديناً فَمَنِ اضْطُرَّ في‏ مَخْمَصَةٍ غَيْرَ مُتَجانِفٍ لِإِثْمٍ فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيم (سوره مائده،‌آيه۳) یکی از معانی و بطون شریفه سوم سوره مبارکه مائده، در بیان عظمت روزی است که ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) بر تمامی خلق، ابلاغ و اعلان همگانی گردید و بر این امر، یعنی امر ولایت و امامت حضرت مولی الموحدین امیرالمومنین علی (علیه السلام) از تمامی مسلمین، اخذ بیعت شد. إِنَّهُ الْيَوْمُ الَّذِي نَصَبَ فِيهِ رَسُولُ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم عَلِيّاً علیه السلام لِلنَّاسِ عَلَماً وَ أُنْزِلَ فِيهِ مَا أُنْزِلَ وَ كَمَلَ [أُكْمِلَ‏] فِيهِ الدِّينُ وَ تَمَّتْ فِيهِ النِّعْمَةُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ همانا آن روزی بود که رسول خدا (صلی الله علیه و اله و سلم)، امیرالمومنین علی (علیه السلام) را بر مردم معرفی نمود؛ روزی که در شأنش آنچه که نازل شده بود [آیه سوم سوره مبارکه مائده] نازل شد و در آن دین کامل شده و نعمت بر مؤمنین تام و تمام گردید 📔تفسير فرات الكوفي ؛ ص۱۱۸ روزی که أعظم أعياد نزد خداوند عزوجل به شمار می رود : ...أَفْضَلُهَا وَ أَعْظَمُهَا وَ أَشْرَفُهَا عِنْدَ اللَّهِ مَنْزِلَةً وَ هُوَ الْيَوْمُ الَّذِي أَكْمَلَ اللَّهُ فِيهِ الدِّينَ وَ أَنْزَلَ عَلَى نَبِيِّهِ‏ «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ ..» (سوره مائده، آیه ۳) 📔تفسير فرات الكوفي ؛ ص۱۱۸ با اکمال دین و هدایت شدن خلق به وجود مقدس حضرت الصراط المستقیم، امیرالمومنین علی (علیه السلام) ، کفار و شیاطین و طواغیت امّت، از گمراه شدن مردم از حقیقت دین و صراط مستقیم، مأیوس و نا امید شدند: الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَرُوا مِنْ دينِكُمْ ... الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دينَكُمْ. با قیام حضرت قائم آل محمد، بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) این یأس و ناامیدی در اتم معنا به ظهور و بروز می رسد. حضرت امام البقیع ، محمد الباقر (علیه السلام) در تبیین بطن دیگری از شریفه سوم سوره مبارکه مائده فرمودند: فِي هَذِهِ الْآيَةِ «الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ دِينِكُمْ فَلا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ » ‏(سوره مائده، آیه ۳) يَوْمَ يَقُومُ الْقَائِمُ علیه السلام يَئِسَ بَنُو أُمَيَّةَ فَهُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا يَئِسُوا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام . این آیه که بیان می فرماید: «امروز کفار از دین شما مأیوس شدند پس از آنان نترسید و از من (خداوند عزوجل) پروا داشته باشید» (سوره مائده، آیه ۳) اشاره دارد به روز قیام حضرت قائم (علیه السلام)، که کافران یعنی بنی امیه (لعنة الله علیهم) از آل محمد (علیهم السلام) مأیوس و نا امید می شوند. 📔البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۲ ؛ ص۲۲۳؛بحار الأنوار ؛ ج‏۵۱ ؛ ص۵۵؛تفسير العياشي، ج‏۱، ص: ۲۹۲ ⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ همانطور که بیان شد، این یأس در نتیجه اکمال دین و هدایت شدن خلق به صراط مستقیم است؛ لذا با قیام حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) که تبیین حقیقت دین و صراط مستقیم، یعنی امر ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) در اتم معنا بر تمام خلق صورت می پذیرد، اعداء الله (لعنة الله علیهم اجمعین) که همان اولاد البغایا و از نسل قتله حضرت سیدالشهداء (علیه السلام) هستند، یعنی «بنی امیه ملعون»، از گمراه شدن خلق به واسطه مکرها و دسیسه هایی که به جهت اشاعه کفر و فساد و ظلم انجام می داده اند، مأیوس و ناامید می شوند. اکمال و اتمام دین ، یعنی اقامه شدن أمر امام به معنا الاتم بر روی زمین؛ که این اقامه با قیام حضرت صاحب الامر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در تام ترین وجه محقق می گردد. چنانکه حضرت علی بن موسی الرضا (علیه السلام) فرمودند: فَأَمْرُ الْإِمَامَةِ مِنْ تَمَامِ الدِّينِ‏. و نیز در اقوال بیان شده: فكان إكمال الدين بإقامة الإمام: همانا اکمال دین، با اقامه ی امام است. 📔عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏۱ ص۲۱۶؛إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ؛ ج‏۳ ؛ ص۱۹۷ با بالا رفتن عقول است که قلوب، تسلیم أمر امام می شود و این تسلیم، همان حقیقت «اسلام» است که با قیام حضرت قائم ال محمد (علیهم السلام) به بروز و ظهور می رسد؛ چنانکه حضرت صادق الائمه (علیهم السلام) در تبیین این شریفه فرمودند: عَنِ الصَّادِقِ (علیه السلام): الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي‏ بِوَلَايَتِنَا وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْإِسْلامَ دِيناً أَيْ تَسْلِيمَ النَّفْسِ لِأَمْرِنَا. تمام شدن نعمت بر مردم، به واسطه ولایت ما است و مقصود از اینکه خداوند می فرماید« اسلام را به عنوان دین شما پسندیم» (سوره مائده، آيه ۳) یعنی تسلیم شدن نفوس در برابر امر ما اهل بیت (علیهم السلام) را [ بر شما پسندیده ام]. 📔بحار الأنوار ؛ ج‏۳۷ ؛ ص۱۵۶؛مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج‏۳، ص: ۲۳ لذا یوم قیام القائم (علیه السلام)، یوم یأس و ناامیدی اعداء‌الله و بنی امیه (لعنة الله عليهم اجمعين) است از «آل محمد» (علیهم السلام). چنانکه در نص صریح روایت اشاره شده: يَوْمَ يَقُومُ الْقَائِمُ (علیه السلام) يَئِسَ بَنُو أُمَيَّةَ .. يَئِسُوا مِنْ آلِ مُحَمَّدٍ علیهم السلام. ⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
مداحی آنلاین - تو خیال مستیم قصه پردازم - سید رضا نریمانی.mp3
11.08M
🌸 (ص) 🌸 (ع) 💐طاق آسموناست پر پروازم 💐تو خیال مستیم قصه پردازم 🎤 👏 👌فوق زیبا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
◾️درگذشت آیت‌الله مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری ( 1393 ش) ✍️ آیت الله محمدرضا مهدوی کنی در 14 مرداد 1310 در روستای کن از توابع تهران به دنیا آمد. او در سال 1327 درسن 17 سالگی برای ادامه تحصیل به قم مهاجرت نمود و تا سال 1340 در محضر استادان مبرز آن زمان همچون آیات عظام؛ علامه طباطبایی، بروجردی، امام خمینی، گلپایگانی و ... تلمذ کرد. ✅ او پس از بازگشت به تهران در سال 1340، در مدرسه مروی به تدریس علوم حوزوی مشغول شد و از سال 1342 امامت جماعت مسجد میدان فردوسی را پذیرفت. این مسجد پایگاه مناسبی برای فعالیت های اجتماعی و سیاسی ایشان شد. ✅ مبارزات وی علیه حکومت طاغوت، باعث دستگیری های متعدد، تبعید، شکنجه و زندانی شدن این عالم مبارز گردید و در آستانه پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی آزاد شد. ✅ وی در اوایل انقلاب سرپرست کمیته انقلاب اسلامی، وزیر کشور، سرپرست نخست وزیری را به عهده داشت. ایشان همچنین علاوه بر ریاست مجلس خبرگان رهبری، ریاست دانشگاه امام صادق و دبیر جامعه روحانیت مبارز تهران را نیز برعهده داشت. ✅ او سرانجام در 29 مهر 1393، دار فانی را وداع گفت و در جوار حرم مطهر عبدالعظیم حسنی (ع) به خاک سپرده شد. ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
☀️ ➕ درگذشت آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی، رییس مجلس خبرگان رهبری ( 1393 ش) ➕ رحلت فقيه اصولي و متكلم و محدث بزرگوار "سيد اسماعيل نوري طبرسي" (1282 ش) ➕ اعتراض روحانيون قم به رژيم پهلوی در پي وقوع فاجعه مسجد كرمان (1357 ش) ➕ اعتصاب كارگران و كاركنان صنعت نفت ايران (1357 ش) ➕ روز صادرات 🌙 ➕ هلاكت يزيد بن معاويه "لعنة اللَّه عليه" در شام پس از سه سال و نه ماه حكومت (64 ق) ➕ قتل كعب بن اشرف شاعر مفسد به امر پيامبر اسلام(ص) (3 ق) ❄️ ➕ اختراع لامپ برق توسط "توماس آلوا اديسون" مخترع شهير امريكايي (1879م) ➕ مرگ "علي عزت بگوويچ" رئيس جمهور پيشين بوسني و هرزه گوين (2003م) 📆 روزشمار: ▪️3 روز تا ولادت پیامبر و امام صادق علیهما السلام ▪️20 روز تا ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی علیه السلام ▪️24 روز تا ولادت امام حسن عسکری علیه السلام ▪️26 روز تا وفات حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ▪️29 روز تا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها (روایت ۴۵ روز)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ببینید| ماجرای رفتار پیامبر با یک فرد عصبانی ➕ توصیه به اطرافیان خود درباره جذب مردم ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
دیدار جامعه روحانیت با رئیس جمهور ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ ✨وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها (سوره شمس، آيه ۱) حضرت قرآن در آیه اول سوره مبارکه شمس، از قیام حضرت بقیة الله الاعظم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به «ضحو شمس» تعبیر می نماید. حضرت صادق الائمه (علیه اسلام) ذیل شریفه فوق فرمودند: ▫️«وَ الشَّمْسِ وَ ضُحاها» الشَّمْسُ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ وَ ضُحَاهَا قِيَامُ الْقَائِمِ لِأَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَالَ‏ «وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى» (سوره طه، آيه ۵۹) مقصود از شمس، وجود مقدس امیرالمومنین علی (علیه السلام) است و منظور از ضحو (تابش) خورشید، قیام حضرت قائم (علیه السلام) است؛ چرا که خداوند عزوجل در آيه ۵۹ سوره مبارکه طه می فرماید: « و همه مردم آن هنگام که تابش خورشید بلند است، گرد هم جمع شوند» 📓 تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة، ص: ۷۷۷؛إثبات الهداة بالنصوص و المعجزات ؛ ج‏۵؛ ص۱۹۲؛البرهان في تفسير القرآن، ج‏۵، ص: ۶۷۲؛إلزام الناصب في إثبات الحجة الغائب عجل الله تعالى فرجه الشريف ؛ ج‏۱؛ ص۱۰۱ ضحو شمس، زمانی است که ظهور شمس و بهره مندی خلق از تابش آن، تام و تمام می گردد و لذا از قیام حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) که زمان به ظهور و بروز رسیدن ولایت ولی الله الاعظم (علیه السلام) در اتم وجه بر زمین است، به «ضحو شمس» تعبیر شده است. چنانکه شریفه ۶۹ سوره مبارکه زمر «مُشرق شدن زمین» را به واسطه «ربّ‌ زمین» یعنی وجود مقدس امام معرفی می کند و طبق کلام نورانی حضرات معصومین (علیهم السلام)، این امر با قیام حضرت قائم (علیه السلام) در تام ترین وجه خود به بروز و ظهور می رسد. وَ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ وُضِعَ الْكِتابُ وَ جي‏ءَ بِالنَّبِيِّينَ وَ الشُّهَداءِ وَ قُضِيَ بَيْنَهُمْ بِالْحَقِّ وَ هُمْ لا يُظْلَمُون‏ (سوره زمر، آیه ۶۹) إِنَّ قَائِمَنَا إِذَا قَامَ‏ أَشْرَقَتِ الْأَرْضُ بِنُورِ رَبِّها وَ اسْتَغْنَى الْعِبَادُ عَنْ ضَوْءِ الشَّمْسِ وَ ذَهَبَتِ الظُّلْمَةُ هنگامی که قائم ما (علیه السلام) قیام نماید، زمین به نور ربّش روشن می شود و مردم از نور خورشید آفاقی بی نیاز شده و ظلمت از بین می رود. 📓 الغيبة (للطوسي)/ كتاب الغيبة للحجة ؛ النص ؛ ص۴۶۸؛ الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ ج‏۲ ؛ ص۳۸۱ لذا ضحو شمس در وجه دیگر اشاره دارد به از بین رفتن ظلمت و تاریکی؛ یعنی ازاله اولاد البغایا و اعداء آل محمد (علیهم السلام) که با امر قیام حضرت قائم آل محمد (علیهم السلام) محقق می گردد. ⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ در وجه ای دیگر، ضُحی،‌ زمانی است که شمس در کاملترین صورت ضحو و تابش خود قرار دارد. بدین جهت است که از «ضُحی» به زمان ظهور عام آفاقی تعبیر می شود. چرا که وجود مقدس امام، مطابق فرمایشی از کلام امیرالمومنین علی (علیه السلام) ، همچون شمسی است که بر قلوب عارفان، اشراق دارد: الْإِمَامُ .. شَمْسٌ مُشْرِقَةٌ فِي قُلُوبِ‏ الْعَارِفِينَ‏ 📓بحار الأنوار ؛ ج‏۲۵ ؛ ص۱۷۰ یکی دیگر از وجوه تسمیه دوران ظهور به «ضحی» ، حشر خلق در آن دوران است. مطابق شریفه ۵۹ سوره مبارکه طه «وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى» (سوره طه، آيه ۵۹) گرد هم جمع شدن تمامی خلق به زمان ضحو خورشید موکول شده و حضرت صادق الائمه (علیه السلام)، در بیان وجه تسمیه قیام حضرت بقیة‌لله الاعظم (ارواحنا فداه) به «ضحی»، به این آیه مبارکه استناد دادند: ضُحَاهَا قِيَامُ الْقَائِمِ لِأَنَّ اللَّهَ سُبْحَانَهُ قَالَ‏ «وَ أَنْ يُحْشَرَ النَّاسُ ضُحًى» (سوره طه، آيه ۵۹). حشر خلق یعنی مبعوث شدن آنان از قبر و حیّ شدن پس از آنکه در حالت موت بوده اند. یکی دیگر از معنای حشر، دور هم جمع شدن و گردآمدن در کنار هم است. حقیقت این امور، با قیام حضرت قائم (علیه السلام) به وقوع می پیوندد ؛ زمانی که قلوب به واسطه اشراق نور معرفت به امام، از حالت موت خارج شده و حیّ می شوند و لذا اهل حق حول حق و اهل باطل حول باطل گردهم جمع شده و متحد می گردند. چنانکه در احادیث وارد شده آنچه که سبب حیات قلب میّت می شود، حکمت، یعنی معرفت به امام هر عصر و زمانی است: إنَّمَا ذَلِكَ بِمَنْزِلَةِ الْحِكْمَةِ الَّتِي هِيَ حَيَاةٌ لِلْقَلْبِ الْمَيِّتِ 📓نهج البلاغه،‌خطبه ۱۳۱ عن أبي عبد الله (عليه السلام): قوله: وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ؟ قال: «اوتي معرفة إمام زمانه. 📓تفسير القمي،‌ج۲،‌ص ۱۶۱؛البرهان في تفسير القرآن ؛ ج۴ ؛ ص۳۶۶ با بالا رفتن عقول است که معرفت خلق به وجود مقدس امام بالا می رود و لذا محقق شدن ظهور عام آفاقی، دوران مشرق شدن قلوب با نور معرفت به امام است. احیاء قلوب، همان حشر خلق است که از حالت موت یعنی کفر، به حیات یعنی ایمان، در آمده و در پیشگاه حضرت ربّ الارض محشور شده و قائم می شوند. وَ عَنَتِ الْوُجُوهُ لِلْحَيِّ الْقَيُّومِ وَ قَدْ خابَ مَنْ حَمَلَ ظُلْما (سوره طه، آیه ۱۱۱) البته آنان که گوشی برای شنیدن و چشمی برای دیدن و قلبی برای دریافت حقیقت ندارند، در حالت موت باقی مانده و زمان زوال و هلاکت آنان فرا می رسد. عن أبي جعفر عليه السلام : «أَمْواتٌ غَيْرُ أَحْياءٍ» يعني كفار غير مؤمنين 📓تفسير العياشي ؛ ج۲ ؛ ص۲۵۶؛بحار الأنوار؛ ج۳۱ ؛ ص۶۰۷ بنابراین حضرت قرآن در آیه اول سوره مبارکه شمس که به ضحو شمس، قسم یاد می نماید، در یک بطن و معنا دلالت دارد بر زمان ظهور تام شمس یعنی زمان به ظهور و بروز رسیدن حقیقت توحید بر زمین که همان ولایت ولی الله الاعظم (علیه السلام) می باشد. آن زمان که با بالا رفتن عقول ، تابش انوار معرفت امام بر قلوب خلق تام گردیده و قلوبی که استعدادی برای حیّ شدن داشته باشند، از موت و کفر خارج شده و حیّ می گردند . لذا «ضحی» زمان حشر خلق و محشور شدن آنان است. ⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلیپ: امام خمینی: تحت مراقبت امام زمان (عج) هستید
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ أتى‏ أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ سُبْحانَهُ وَ تَعالى‏ عَمَّا يُشْرِكُون‏ (سوره نحل، آيه ۱) در چندین آیه از آیات حضرت قرآن، خداوند عزوجل حقیقت معنای إتيان و استیفای أمر الله را «قیام و خروج حضرت قائم المنتظر (عجل الله تعالی فرجه الشریف) معرفی می نماید. «أتى‏ أَمْرُ اللَّهِ..» : حضرت جعفر بن محمد الصادق (علیه السلام) ذیل آیه اول سوره مبارکه نحل، بیان نمودند که مقصود از أمر الله، أمر قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است : هُوَ أَمْرُنَا يَعْنِي قِيَامَ قَائِمِنَا آلَ مُحَمَّدٍ أَمَرَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ لَا تَسْتَعْجِلَ بِهِ حَتَّى يُؤَيِّدَهُ اللَّهُ بِثَلَاثَةِ أَجْنَادٍ الْمَلَائِكَةِ وَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الرُّعْبِ وَ خُرُوجُهُ ع كَخُرُوجِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله و سلم وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ تَعَالَى- كَما أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِ‏ . آن امر ماست یعنی امر قیام قائم ما آل محمد (علیهم السلام)، که خداوند امر فرموده که قبل از موعد به وقوع نپیوندد، تا اینکه خداوند عزوجل ایشان را با سه گروه از جنود یعنی ملائکه،‌ مؤمنین و رعب (ترس در دل اعداء) تأیید و یاری ساخته و خروج او همانند خروج رسول الله (صلی الله علیه و اله و سلم) باشد. 📓الغيبة( للنعماني) ؛ النص ؛ ص۱۹۸؛تأويل الآيات الظاهرة في فضائل العترة الطاهرة ؛ ص۲۵۶ و نیز فرمودند: ‏أَوَّلُ مَنْ يُبَايِعُ الْقَائِمَ علیه السلام جَبْرَئِيلُ يَنْزِلُ فِي صُورَةِ طَيْرٍ أَبْيَضَ فَيُبَايِعُهُ ثُمَّ يَضَعُ رِجْلًا عَلَى بَيْتِ اللَّهِ الْحَرَامِ وَ رِجْلًا عَلَى بَيْتِ الْمَقْدِسِ ثُمَّ يُنَادِي بِصَوْتٍ طَلِقٍ تَسْمَعُهُ الْخَلَائِقُ‏ أَتى‏ أَمْرُ اللَّهِ فَلا تَسْتَعْجِلُوهُ‏ اولین کسی که با ایشان (حضرت بقیة الله الأعظم) بیعت می نماید، جناب جبرئیل است که پس از بیعت، با ندایی بلند که همه خلائق آن را بشنوند، فریاد می زند: «أمر الله فرا رسید ...» (سوره نحل، آیه ۱). 📓كمال الدين و تمام النعمة ؛ ج‏۲ ؛ ص۶۷۱؛البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۳ ؛ ص۴۰۴ لذا ظهور عام آفاقی حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) همان ظهور تام أمر خداوند عزوجل بر روی زمین است. با این ظهور، آمریت ای که اعداء‌ الله (در ظاهر) بر زمین داشته اند، از آنان سلب شده و مطلقِ أمر، لِلّه می گردد؛ یعنی تمام أمر از آنِ حضرت أمرالله بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) می شود که خود حقیقت معنای أمر الله در مطلق وجه اند. «و ظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ..» : در شریفه ۴۸ سوره مبارکه توبه می خوانیم: لَقَدِ ابْتَغَوُا الْفِتْنَةَ مِنْ قَبْلُ وَ قَلَّبُوا لَكَ الْأُمُورَ حَتَّى جاءَ الْحَقُّ وَ ظَهَرَ أَمْرُ اللَّهِ وَ هُمْ كارِهُون اعداء الله همواره قبل از این ( قبل از ظهور تام امر الله) سعی در ایجاد فتنه و معکوس جلوه نمودن حقیقت امور داشته اند، تا اینکه حق رسید و امر الله ظاهر گردید در حالی که از آن کراهت داشتند. و حضرت صاحب العصر و الزمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) در یکی از توقیعات شریفه از ناحیه مقدسه شان به جناب مهزیار، با استناد به این شریفه بیان نمودند: ... ظَنَنْتُمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ قَطَعَ السَّبَبَ بَيْنَهُ وَ بَيْنَ خَلْقِهِ كَلَّا مَا كَانَ ذَلِكَ وَ لَا يَكُونُ حَتَّى تَقُومَ السَّاعَةُ وَ يَظْهَرُ أَمْرُ اللَّهِ وَ هُمْ كارِهُونَ آیا گمان نمودید که خداوند عزوجل اتصال مابین خود و خلقش را قطع نموده است!؟ نه اینگونه نبوده و نخواهد بود تا زمان فرارسیدن «الساعة» (که دلالت بر قیام حضرت قائم علیه السلام دارد) و امر الله ظاهر گردد،‌ در حالی که اعداء از آن کراهت دارند 📓بحار الأنوار ؛ ج‏۵۳ ؛ ص۱۸۵ ظهور تام امر الله بر زمین و جاری و ساری شدن حق، جز با «جاء الحق» ممکن نیست. با بارز شدن حق، پوچ بودن آمریت اعداء و حاکمیت و فرمانروایی و سلطنتی که به ناحق بر زمین پیدا کرده اند، ظاهر گردیده و امر الله ظهور می یابد و حق بر زمین جاری و ساری می شود. ⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝
⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ بدین جهت است که در برخی از آیات حضرت قرآن، از ظهور امر الله، به فرارسیدن عذاب و موت بر اعداء تعبیر شده است ،‌ یعنی زهق و نابودی ظلم و باطل. «يَأْتِيَ أَمْرُ رَبِّكَ..» : در شریفه ۳۳ سوره مبارکه نحل می خوانیم: هَلْ يَنْظُرُونَ إِلاَّ أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ أَمْرُ رَبِّكَ كَذلِكَ فَعَلَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِهِمْ وَ ما ظَلَمَهُمُ اللَّهُ وَ لكِنْ كانُوا أَنْفُسَهُمْ يَظْلِمُون‏ آیا جز این را انتظار می کشند که ملائکه نازل شده و یا امر پروردگارت فرا رسد، آنانکه پیش از تو بوده اند اینگونه عمل نموده و خداوند به آنان ظلم نفرمود، بلکه خود به خویشتند ظلم کردند (سوره نحل، آيه ۳۳) ذیل این شریفه بیان شده که مقصود از إتيان امر پروردگار،‌ واقع شدن عذاب و موت بر کفار و خروج حضرت قائم (علیه السلام) است: هَلْ يَنْظُرُونَ إِلَّا أَنْ تَأْتِيَهُمُ الْمَلائِكَةُ أَوْ يَأْتِيَ أَمْرُ رَبِّكَ‏ من العذاب و الموت و خروج القائم (عليه السلام) 📓البرهان في تفسير القرآن ؛ ج‏۳ ؛ ص۴۱۹ «أَتاها أَمْرُنا لَيْلاً أَوْ نَهاراً..» : شریفه ۲۴ سوره مبارکه یونس نیز اشاره می نماید که با إتيان و استیفای امر الله که همان قیام به سیف است،‌ پوچ بودن آمریت و سلطنت و فرمانروایی اعداء به بروز و ظهور رسیده و سراب بودنشان بر همگان اثبات می گردد: حَصيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ . إِنَّما مَثَلُ الْحَياةِ الدُّنْيا كَماءٍ أَنْزَلْناهُ مِنَ السَّماءِ فَاخْتَلَطَ بِهِ نَباتُ الْأَرْضِ مِمَّا يَأْكُلُ النَّاسُ وَ الْأَنْعامُ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلاً أَوْ نَهاراً فَجَعَلْناها حَصيداً كَأَنْ لَمْ تَغْنَ بِالْأَمْسِ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُون (سوره یونس، آيه ۲۴) حضرت باقرالعلوم (علیه السلام) ذیل این شریفه فرمودند: أَمَّا آلُ جَعْفَرٍ فَلَيْسَ بِشَيْ‏ءٍ وَ لَا إِلَى شَيْ‏ءٍ وَ أَمَّا آلُ الْعَبَّاسِ فَإِنَّ لَهُمْ مُلْكاً مُبْطِئاً يُقَرِّبُونَ فِيهِ الْبَعِيدَ وَ يُبَاعِدُونَ فِيهِ الْقَرِيبَ وَ سُلْطَانُهُمْ عُسْرٌ لَيْسَ فِيهِ يُسْرٌ در زمان سلطنت اعداء‌الله، پست ترین افراد، مقرب شده و بالا آورده می شوند؛ در مقابل، مقربان درگاه الهی، دور نگه داشته می شوند؛ سلطنت آنان همواره با سختی همراه است و هیچ آسانی و راحتی در آن نمی باشد حَتَّى إِذَا أَمِنُوا مَكْرَ اللَّهِ وَ أَمِنُوا عِقَابَهُ صِيحَ فِيهِمْ صَيْحَةٌ لَا يَبْقَى لَهُمْ مَالٌ يَجْمَعُهُمْ وَ لَا رِجَالٌ يَمْنَعُهُمْ وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ‏ حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ‏ الْآيَةَ قُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ فَمَتَى يَكُونُ ذَلِكَ قَالَ أَمَا إِنَّهُ لَمْ يُوَقَّتْ لَنَا فِيهِ وَقْتٌ ..تَوَقَّعُوا هَذَا الْأَمْرَ صَبَاحاً وَ مَسَاءً تا آن زمان که خود را ایمن از مکر خداوند عزوجل می دانند، صیحه ای فرا رسیده و مال و نفرات آنها را از بین می برد ؛ سپس به شریفه ۲۴ سوره مبارکه یونس اشاره نمودند و فرمودند: برای این زمان وقت مشخصی تعیین نشده.. اما شما هر صبح و شام منتظر فرا رسیدن امرالله باشید 📓بحار الأنوار ؛ ج‏۴ ؛ ص۹۹ و حضرت صادق الائمه (علیه السلام) فرمودند مقصود از اتیان امر الله در این شریفه، قیام حضرت قائم (ارواحنا فداه) است که با سیف بر اعداء ظاهر می گردد: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (عَلَيْهِ السَّلَامُ)، قَالَ: نَزَلَتْ فِي بَنِي فُلَانٍ ثَلَاثُ آيَاتٍ: قَوْلُهُ (عَزَّ وَ جَلَّ): حَتَّى إِذا أَخَذَتِ الْأَرْضُ زُخْرُفَها وَ ازَّيَّنَتْ وَ ظَنَّ أَهْلُها أَنَّهُمْ قادِرُونَ عَلَيْها أَتاها أَمْرُنا لَيْلًا أَوْ نَهاراً يَعْنِي الْقَائِمَ بِالسَّيْفِ‏ .. 📓دلائل الإمامة؛ ؛ ص۴۶۸ ‏ بنابراین زمانی جاری و ساری شدن امر الله در تمام وجوه بر زمین ، امکان پذیر است که پوچ بودن آمریت اعداء و کلمة باطل بر اهل زمین بارز و آشکار شده باشد. چنانکه در ادعیه می خوانیم: أَتى‏ أَمْرُ اللَّهِ‏ فَلَجَتْ حُجَّةُ اللَّهِ وَ غَلَبَتْ كَلِمَةُ اللَّهِ عَلَى أَعْدَاءِ اللَّهِ الْفَاسِقِينَ وَ جُنُودِ إِبْلِيسَ أَجْمَعِينَ امر الله فرا رسید و حجت خداوند پیروز شد و کلمه خداوند بر اعداء الله و فاسقین و تمامی جنود ابلیس ، غلبه یافت 📓بحار الأنوار ؛ ج‏۹۱ ؛ ص۳۵۱ با ظهور عام آفاقی حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) است که امر الله در اتم وجه ، بر زمین جاری و ساری شده و ظاهر و بارز می گردد. لذا حقیقت معنای اتيان و استیفای امر الله در آیات حضرت قرآن، قیام حضرت بقیة الله الاعظم (ارواحنا فداه) است. ⚜▫️⚜▫️⚜▫️⚜ ╔═🔹☀️🔹══╗ 🆔 @rahroshaan ╚═══🔹☀️🔹╝