🔹🖌🔹🖌🔹🖌🔹🖌🔹🖌🔹🖌
🖌🔹
🔹
✅ مقام معظم رهبری در فرمایشات خود بیان نمودند که:
👈در روایات ما، معارف ما، انتظار فرج جایگاه بسیار مهمّی دارد و من باب نمونه مواردی را مطرح کردند که در ادامه به مصادیق دیگری در باب روایات در جایگاه انتظار فرج اشاره می گردد.
🔹همانا پيامبر(صلّى الله عليه وآله وسلَّم) به علي(عليه السلام) چنين وصيت كردند:
بر تو باد به صبر انتظار فرج (امام مهدي(عليه السلام)) همانا پيامبر(صلّى الله عليه وآله وسلَّم) فرمودند: بهترين اعمال امت من، انتظار فرج است، و همواره شيعيان ما در اندوه هستند، تا پسر من آشكار گردد.
🔹امام رضا(علیه السلام) در روایتی میفرماید:
ما أحسن الصبر و انتظار الفرج أما سمعت قول العبد الصالح: «و ارتقبوا إنّی معکم رقیب»(سوره هود آیه ٩٣)
[همچنین] «وانتظروا إنّی معکم من المنتظرین» فعلیکم بالصبر إنّما یجیء الفرج علی الیأس و قدکان الذین من قبلکم أصبر منکم...(سوره اعراف آیه ٧۱)
👈چه نیکوست صبر و انتظار فرج، آیا سخن بنده صالح خدا [ شعیب ] را نشنیدی که فرمود: «و انتظار برید که من [هم] با شما منتظرم» و «پس منتظر باشید که من [هم] با شما از منتظرانم»، بر شما باد به صبر و بردباری؛ چرا گشایش بعد از ناامیدی فرا میرسد و به تحقیق کسانی که پیش از شما بودند از شما بردبارتر بودند.
📗مسند الإمام الرضا(علیه السلام)، ج۱، ص٢۱٧، ح٣٧٣
🔹در روایت بسیار زیبایی فضیلت انتظار را اینگونه بیان میکنند:
👈... أما یرضی أحدکم أن یکون فی بیته ینفق علی عیاله ینتظر أمرنا فإن أدرکه کان کمن شهد مع رسول اللّه، صلی اللّه علیه و آله، بدرا، و إن لم یدرکه کان کمن کان مع قائمنا فی فسطاطه...؛
... آیا هیچیک از شما خوش ندارد که در خانه خود بماند، نفقه خانواده اش را بپردازد و چشم به راه امر ما باشد؟ پس اگر در چنین حالی از دنیا برود مانند کسی است که به همراه رسول خدا(صلی الله علیه و آله) در [نبرد] بدر به شهادت رسیده است. و اگر هم مرگ به سراغ او نیاید مانند کسی است که به همراه قائم ما و در خیمه او باشد.
📗اصول کافی ج۴، ص٢۶۰، ح٣۴
🔹عبدالسلام هروی گوید: از دعبل بن خزاعی شنیدم که می گفت: بر مولای خود امام رضا (علیه السلام) قصیده خود را خواندم که چنین آغاز می شود:
👈«مَدارِسُ آیَاتِ خَلَت مِن تِلَاوَۀِ وَ مَنزِلُ وَحیِ مُقفِرُ العَرَصَاتِ » و چون به این ابیات رسیدم: «خرُوجُ إِمَام لا مَحَالَۀَ خَارِجُ یَقُومُ عَلَی اللهِ وَ البَرَکَاتِ یُمَیِّزُ فِینا کُلَّ حَقّ وَ باطِل وَ یُجزِی عَلَی النَّعمَاءِ وَ النّقِمَاتِ»؛
امام رضا (علیه السلام ) به سختی گریست. سپس سر خود را بلند کرده و به من فرمود:
یَا خُزَاعِیُّ نَطَقَ رُوحُ الْقُدُسِ عَلَی لِسَانِکَ بِهَذَیْنِ الْبَیْتَیْنِ فَهَلْ تَدْرِی مَنْ هَذَا الْإِمَامُ وَ مَتَی یَقُومُ
« ای خزاعی! روح القدوس این دو بیت را بر زبان تو جاری کرده است آیا می دانی این امام کیست و کی قیام خواهد کرد؟
گفتم: خیر ای سرورم، جز اینکه شنیده ام امامی از شما خاندان خروج می کند و روی زمین را از فساد پاک و جهان را پر از عدل و داد می نماید
حضرت فرمود: ای دعبل، امام پس از فرزندم محمد(علیه السلام) است، و پس از محمد پسرش علی(علیه السلام ) و پس از وی فرزندش حسن(علیه السلام ) و پس از او ولدش حجّت قائم(علیه السلام ) که در زمان غیبتش انتظار او را کشند و در زمان حضور و ظهورش بر همه جهانیان مطاع و فرمانده باشد و اگر از روزگار باقی نماند مگر یک روز، خداوند، آن یک روز را طولانی می کند تا او خارج شود و اما کی و در چه وقت این واقعه روی خواهد داد؟ این مانند خبر دادن بوقت قیامت است، و پدرم برای من از پدرش از اجداد بزرگوارش حدیث کرد که برسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم )گفتند: یا رسول الله چه وقت قائمی که از ذرّیه شماست خروج می کند؟ فرمود: مثل آن، مثل قیامت است که آشکار نکند آن را مگر خداوند، بسیار گران است آن بر اهل آسمانها و اهل زمین، می آید آن مگر ناگهان، یعنی همانطور که قیامت وقتش برای احدی معلوم نیست این قیام نیز بر کسی معلوم نخواهد بود امّا آمدنش برای بسیاری از مردم گران تمام خواهد شد.
📘ینابیع الموده، ج ۳ ص ۳۰۹
بحارالأنوار، ج ۴۹ص ۲۳۷
👈خود انتظار فرج، یک نوع فرج است.
🔹روایتی خطاب به «حسن بن جهم» که از امام رضا(علیه السلام) در مورد «فرج» میپرسد، میفرماید:
👈أولست تعلم أنّ انتظار الفرج من الفرج؟ قلت: لا أدری إلاّ أن تعلّمنی. فقال: نعم إنتظار الفرج من الفرج؛
آیا میدانی که انتظار فرج [ جزیی ] از فرج است؟ گفتم: نمیدانم مگر اینکه شما به من بیاموزید. فرمود: آری انتظار فرج، جزیی از فرج است.
📗 کتاب الغیبة، ص ٢٧۶؛ بحارالانوار، ج۵٢، ص۱٣۰، ح٢٩.
📌ادامه دارد....
🔹
🖌🔹
🔹🖌🔹🖌🔹🖌🔹🖌🔹🖌🔹🖌🔹🖌
🇮🇷@rahroshaan
♦️جوانهای مؤمنِ امروز ما و كسانی كه دل در گرو انقلاب دارند، كه نه امام را دیدند، نه انقلاب را درك كردند، نه دوران دفاع مقدس را دیدند، انگیزهشان، همتشان از جوانهای دورهی دفاع مقدس بیشتر نباشد، كمتر نیست؛ این را بنده از روی علم و اطلاع عرض میكنم؛ تحلیل و حدس نیست.
۱۳۹۲/۰۲/۲۵
#ولادت_حضرت_علی_اکبر
#روز_جوان
راه ما روشن است 🇮🇷
🔸🔹@rahroshaan
پس خداوند بلند مرتبه چنین نازل فرمود: ... "ن، سوگند به قلم و آنچه مى نويسند، كه به لطف و نعمت پروردگارت تو مجنون نيستى، چنانچه منافقان مدعی شدند، بلکه به سبب ابلاغ ولایت امیرالمومنین علی (علیه السلام) براى تو پاداشى بزرگ و هميشگى است و قطعا تو بر خلقی عظیم هستی... .
📓 عوالم العلوم و المعارف والأحوال الإمام علي بن أبي طالب عليه السلام، حديث الغدير، ص ۱۲۸؛ شواهد التنزيل لقواعد التفضيل، ج ۲، ص ۳۵۹
☑️ محمّد (صلی الله علیه و آله و سلم) لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ
✍️ براساس آنچه از تفاسیر مأثور و نصوص دیگر بیان شد، بدست می آید:
خُلق عظیم که جامع جمیع فضایل و مکارم اخلاقی چون خیر و حسن خلق و سخاء و ... است، عبارتست از: ابلاغ دین عظیم و حقیقت اسلام یعنی ولایت. و رسول خدا حضرت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) خود، بر این خلق عظیم بودند، و در ظرف زمان و تنزیل کلام الهی، پس از ابلاغ تمام و کمال ولایت در روز غدیر به این شأن ستوده شدند. پس هم وجود قدسی شان متصف به این شأن بوده، و هم مبلغ و منادیِ کافۀ مکلفین به سوی خلق عظیم و آن حیات طیبه بودند.
☑️ علی الکبیر (علیه السلام) لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ
شأن «اِنَّك لَعلي خُلُق عظيم» و خُلق عظیم محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) در مَصرع عبوديت هستي یعنی کربلای حضرت أبی عبدالله الحسین (علیه السلام)، در وجود مقدس مؤذن کربلا حضرت علی الکبیر (علیه السلام)، «أشبه الناس خُلقاً برسول الله» به ظهور تام خود مي رسد.
حضرت علی الکبیر (سلام الله علیه) همچون جدّ بزرگوارشان «علی خُلق عظیم» بودند؛
عبارت شریف «فَإنَّهُ مَمسوسٌ فِی ذات الله» مروی از جانب حضرت سیدالشهدا (سلام الله علیه) در وصف فرزند عزیزشان دلالت بر همین مهم دارد.
به این معنا که حضرتشان بالاترين حمل در ولايت حسيني را داشتند و لذا هم «علی خُلق عظیم» بودند و هم وجود مقدسشان، مبلغ و منادی ولایت حسینی و آن حیات طیبه به سوی خلق بودند.
📓 به نقل از: دمعة السّاكبه، ج ۴، ص ۳۲۹؛ مهيّج الأحزان، ص ۱۸۴؛ مقتل الحسين للمقرّم، ج ۱، ص ۲۵۷؛ فرسان الهیجاء، ج ۱، ص ۵۱۶
⚜️
✨(٢)
⚜️✨⚜️✨⚜️
🆔@rahroshaan
ا⚜️✨⚜️✨⚜️
ا✨
#أشبه_الناس_خلقا_و_خلقا_و_منطقا_برسول_الله (صلی الله علیه و آله و سلم)
#خلق_عظیم
ا❁﷽❁ا
«وَإِنَّكَ لَعَلَىٰ خُلُقٍ عَظِيمٍ»؛
و یقیناً تو بر بلندای سجایای اخلاقی عظیمی قرار داری.
(سوره مبارکه قلم، آیه ۴)
☑️ مقدمه
شأن نزول آیه جلیلۀ چهارم سوره مبارکۀ قلم، در مقام توصیف عظمت خُلق محمدی (صلی الله علیه و آله و سلم) می باشد. رسول الله الأکرم (سلام الله علیه و آله) خود بر «خُلُق عظیم» بودند و به جهت اتمام مکارم أخلاق مبعوث گردیدند؛ «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ» (۱)، تا جمیع خلق را به سوی حیات طیبه و محیای محمد و آل محمد (علیهم السلام) هدایت فرمایند.
📓 (۱) بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج ۶۸، ص ۳۷۳
در این مقال، پس از تبیین مراد از خُلق عظیم با استفاده از شأن نزول کریمه و نصوص مفسرۀ دیگر، مظهر تام این صفت در کربلای حضرت أبی عبدالله الحسین (علیه السلام) را معرفی خواهیم کرد.
☑️ خلُقٍ عَظِيمٍ؛ دِينٍ عَظِيم
▪️ خلق عظیم در لغت به معنای صفات نفسانی، خوی و خصلت بزرگ، در تفاسیر مأثوره از لسان مبارک تراجم وحی الله به «دین عظیم» و «اسلام» تفسیر شده است. چنانچه از امام باقر (علیه السلام) مرویست:
«فِي قَوْلِهِ عزوجل "وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ" يَقُولُ: عَلَى دِينٍ عَظِيم». (۱)
«فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ "إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ" قَالَ: هُوَ الْإِسْلَامُ». (۲)
هر چند در برخی اخبار، به ذکر مصادیقی از آن چون حسن خلق و سخاء اکتفا شده است. (۳)
📓 (۱) تفسير القمي، ج۲، ص ۳۸۲
📓 (۲) معاني الأخبار، النص، ص ۱۸۸
📓 (۳) الأمالي (للطوسي)، النص، ص ۳۰۲
▪️ در خصوص شأن نزول آیه مبارکه، دو روایت اصلی وارد شده که با استفاده از جمع بین آن دو، دلالت کریمه واضح می شود.
⚜️ امام صادق (علیه السلام) در تبیین شأن نزول آیه مبارکه فرمودند:
▫️ «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَدَّبَ نَبِيَّهُ، [فَقَالَ: "خُذِ الْعَفْوَ وَ أْمُرْ بِالْعُرْفِ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْجاهِلِينَ" فَلَمَّا كَانَ ذَلِكَ أَنْزَلَ اللَّهُ ... (۱)]، فَلَمَّا انْتَهَى بِهِ إِلَى مَا أَرَادَ قَالَ لَهُ: "إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ" فَفَوَّضَ إِلَيْهِ دِينَهُ [أَمْرَ الدِّينِ وَ الْأُمَّةِ (۲)]، [فَلَمَّا فَعَلَ ذَلِكَ لَهُ رَسُولُ اللَّهِ، زَكَّاهُ اللَّهُ، فَقَالَ: "إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ"، فَلَمَّا زَكَّاهُ فَوَّضَ إِلَيْهِ دِينَهُ (۳)]، فَقَالَ: "وَ ما آتاكُمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاكُمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا"» (۴)؛
▫️ خداى تبارك و تعالى پيغمبرش را تربيت نمود و چون به آنجا كه مي خواست رسيد، به او فرمود: از ایشان بگذر و به معروف (یعنی به سوی ولایت) دعوت نما، و از جاهلان (مقصود جاهلان از ولایت) روی بگردان، و چون رسول خدا (صلی الله علیه و آله) چنین کرد، خداوند او را ستود و فرمود: «تو بر خلق بزرگى استوارى»، سپس دين را به او تفویض کرد و فرمود «آنچه را رسول براى شما آورده بگيريد و از آنچه منعتان كرده باز ايستيد».
📓 (۱) بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج1، ص ۳۷۸ و ۳۷۹
📓 (۲) الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص ۲۶۶ و ۲۶۷
📓 (۳) بصائر الدرجات في فضائل آل محمد صلى الله عليهم، ج۱، ص ۳۷۹
📓 (۴) الكافي (ط - الإسلامية)، ج۱، ص ۲۶۷
⚜️ شأن نزول دیگر در روایتی از امام باقر (علیه السلام) بیان شده که فرمودند:
▫️ «نَزَلَ جَبْرَئِيلُ عَلَى النَّبِيِّ بِعَرَفَاتٍ يَوْمَ الْجُمُعَةِ فَقَالَ: يَا مُحَمَّدُ! إِنَّ اللَّهَ يُقْرِئُكَ السَّلَامَ وَ يَقُولُ: قُلْ لِأُمَّتِكَ الْيَوْمَ "أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي بِوَلَايَةِ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ" فَذَكَرَ كَلَاماً فِيهِ طُولٌ، فَقَالَ بَعْضُ الْمُنَافِقِينَ لِبَعْضٍ: مَا تَرَوْنَ عَيْنَيْهِ تَدُورَانِ يَعْنُونَ النَّبِيَّ كَأَنَّهُ مَجْنُون وَ قَدِ افْتَتَنَ بِابْنِ عَمِّهِ ...!
[فَأَنْزَلَ اللَّهُ تَعَالَى] فَقَرَأَ: "ن وَ الْقَلَمِ وَ ما يَسْطُرُونَ ما أَنْتَ بِنِعْمَةِ رَبِّكَ بِمَجْنُونٍ" يَعْنِي مَنْ قَالَ مِنَ الْمُنَافِقِينَ، "وَ إِنَّ لَكَ لَأَجْراً غَيْرَ مَمْنُونٍ بِتَبْلِيغِكَ مَا بَلَّغْتَ فِي عَلِيٍّ وَ إِنَّكَ لَعَلى خُلُقٍ عَظِيمٍ...".
قَالَ: وَ هَكَذَا نَزَلَت»؛
▫️ جناب جبرییل (علیه السلام) روز جمعه در عرفات بر نبی اکرم (صلوات الله علیه) نازل شد و عرضه داشت: ای محمد! خداوند بر تو سلام می رساند و میفرماید: به امتت بگو: امروز با ابلاغ ولایت علی بن ابی طالب (علیه السلام) دینتان را کامل و نعمت را بر شما تمام کردم. آن حضرت در خطبه ای مفصل این امر را ابلاغ فرمودند. پس بعضی از منافقین به بعضی دیگر گفتند: آیا چشمانش را نمی بینید که چگونه می چرخد، گویا بخاطر پسر عمویش مجنون شده است ...!
(١)
18.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💚بهار عشق
🎙بانوای عرفانی و آسمانی و تکرار نشدنی، یگانه استاد موسیقی اصیل وعرفانی ایران زمین :
🌸🌹استاد علیرضا افتخاری 🌸🌹
🔴 بیداری ملت
@bidariymelat
@bidariymelat
💢معادله قدرت بهسود یمنیها| جنگ همین روزها تمام میشود؟
🔻 شبکه "المیادین" در واکاوی دلایل شکست سعودیها در یمن، گزارش داد:
🔸 با وجود اعلام سخنگوی ائتلاف سعودی در آوریل 2015 مبنی بر تحقق تمام اهداف جنگ توسط سعودیها، ولی واقعیت چیز دیگری را نشان میداد. سعودیها حتی نتوانسته بودند همپیمانهای خود را به صنعا بازگردانند.
🔸 حالا با گذشت شش سال از آغاز این جنگ، قلب اقتصادی سعودیها یعنی بندر "رأس التنوره" هم امنیت ندارد.
🔸 دیگر صحبت در مورد پایان جنگ نیست، بلکه در رابطه با خروج آبرومندانه عربستان از منجلاب یمن است. هیچیک از اقدامات سعودیها (حتی با کمک آمریکا) در این سالها نتیجه نداده است.
🔸 طرح پیشنهادی سعودیها بسیار مضحک است؛ گویا آنها نقش میانجی جنگ را بازی میکنند! انگار نه انگار که خودشان متجاوزند!
🔸 حالا ورق کاملا بهسود یمنیها برگشته است؛ دیگر عربستان دست بالا را در جنگ ندارد و همهروزه اقتصاد و امنیت سعودیها هدف قرار میگیرد.
🔸 دیگر وقت آن شده که عربستان کوتاه بیاید، خیلی هم کوتاه بیاید، و شروط یمنیها را قبول کند تا از این بیشتر آسیب نبیند.
راه ما روشن است 🇮🇷
🔸🔹@rahroshaan
⭕تشکیل کمیته رسیدگی به پرونده شهید #فخری_زاده برای تکمیل فرآیند دادرسی
🔸️علی باقری کنی، دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در گفتوگو با باشگاه خبرنگاران جوان:
🔹️پس از ترور شهید فخری زاده به دستور رئیس دستگاه قضا کارگروهی تشکیل شد.
🔹️به دستور رئیس دستگاه قضا این کارگروه به ریاست دادستان کل کشور برای رسیدگی به پرونده تشکیل شده است.
🔹️در حال حاضر این کارگروه برای تکمیل فرآیند دادرسی چندین جلسه را برگزار کرده است.
✅ بصیرت
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🇮🇷 @basirat_fa
🇮🇷www.basirat.ir
هدایت شده از 🌼🌻زیبایی های زندگی🌸🌹
10.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ذکر کثرت صلوات برای دعوای برخی دردها و مشکلات از سوی آقای بهجت
@zibaeihai_zendegi
https://eitaa.com/joinchat/266797082Cfbb150bb47