eitaa logo
راه روشن
72 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ✨ ۱۲ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ⚜️وهُوَ الَّذِی خَلَق السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضَ فِی سِتَّةِ أَیَّامٍ وَکَانَ عَرْشُهُ عَلَی الْمَاء لِیَبْلُوَکُمْ أَیُّکُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً وَلَئِن قُلْتَ إِنَّکُم مَّبْعُوثُونَ مِن بَعْدِ الْمَوْتِ لَیَقُولَنَّ الَّذِینَ کَفَرُواْ إِنْ هَذَا إِلاَّ سِحْرٌ مُّبِینٌ ⚜️و اوست کسی که آسمان‌ها و زمین را در شش هنگام آفرید و عرش او بر آب بود تا شما را بیازماید که کدام یک نیکوکارترید و اگر بگویی: شما، پس از مرگ برانگیخته خواهید شد. قطعاً کسانی که کافر شده اند، خواهند گفت: این (ادعا) جز سحری آشکار نیست. 📗سوره مبارکه هود آیه ۷ ❇️داود بن رقّی نقل کرده است که از امام صادق (علیه السلام) درباره تفسیر آیه «کَانَ عَرْشُهُ عَلَی الْمَاء» سؤال کردم. فرمودند: نظر آنان در این زمینه چیست؟ عرض کردم، می‌گویند: عرش بر روی آب بود و پروردگار بالای عرش! امام فرمودند: دروغ گفتند. هر کسی که چنین پنداری داشته باشد، خداوند را بر روی چیزی قرار داده و او را به صفت مخلوق، توصیف نموده است و لازمه چنین پنداری آن است که چیزی که خدا را حمل می‌کند، قوی تر از او باشد. عرض کردم: فدایتان شوم! این موضوع را برایم توضیح دهید. حضرت فرمودند: خداوند، پیش از آن که آسمان یا زمین، جنّ یا انس، خورشید یا ماه را بیافریند، دین و علم خود را بر روی آب قرار داد و زمانی که خواست مخلوقات را بیافریند، آنان را در مقابل و حضور خویش پراکنده ساخت و پرسید: خدای شما کیست؟ اولین کسانی که سخن آغاز کردند، رسول خدا صلی الله علیه و آله و امام (علی علیه السلام) و ائمه اطهار (علیهم السلام) بودند، عرض کردند: خداوندا! تو پروردگار مایی. پس خداوند، علم و دین را به آنان تحویل داد. سپس به فرشتگان فرمود: اینان 👈حاملان دین و علم من و امنای من در میان بندگان هستند و آنان مسئولند. آن گاه به فرزندان آدم گفت: به ربوبیّت خداوند اعتراف کنید و ولایت و طاعت این افراد را بپذیرید. آنان گفتند: پروردگارا! بله، ما اقرار کردیم. خداوند به فرشتگان گفت: گواه و شاهد باشید. فرشتگان عرض کردند: ما گواه و شاهدیم تا مبادا فردا بگویند: ما از این موضوع اطّلاعی نداشتیم و غافل بودیم یا بگویند: قبلاً پدران و آباء و اجداد ما شرک ورزیدند و ما نسل‌های بعد از آنان هستیم؛ بنابراین پروردگارا! آیا ما را به خاطر خطایی که باطل کنندگان انجام داده اند، به هلاکت می‌رسانی؟ ➖ سپس امام (علیه السلام) خطاب به داود فرمودند: 📌 ای داود! ولایت ما در این میثاق (عهد) که از آنان گرفته شده، حتمی و مورد تأکید است. 📗 کافی، ج ۱، ص، ۱۰۳. البرهان ج ۵ ص ۱۲۰ ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ✨ ۱۲ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ✨و مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرى عَلَى اللهِ‌ كَذِباً أُولئِكَ يُعْرَضُونَ عَلى رَبِّهِمْ وَ يَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذينَ كَذَبُوا عَلى رَبِّهِمْ أَلا لَعْنَةُ اللهِ‌ عَلَى الظَّالِمينَ ✨چه کسى ستمکارتر است از آن کس که بر خدا دروغ بسته؟! آنان [روز رستاخیز] بر پروردگارشان عرضه مى‌شوند در‌حالى‌که شاهدان (پیامبران و فرشتگان) مى‌گویند: «این‌ها همان کسانى هستند که به پروردگارشان دروغ بستند. اینک لعنت خدا بر ستمکاران باد» 📔سوره مبارکه هود، آیه شریفه ۱۸ 🔰الباقر (علیه السلام)- سألت أباجعفر (علیه السلام) عن قول الله عزوجل: وَ مَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَری عَلَی اللهِ کَذِباً أُولئِکَ یُعْرَضُونَ عَلی رَبِّهِمْ وَ یَقُولُ الْأَشْهادُ هؤُلاءِ الَّذینَ کَذَبُوا عَلی رَبِّهِمْ أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَی الظَّالِمینَ، الَّذینَ یَصُدُّونَ عَنْ سَبیلِ اللهِ وَ یَبْغُونَها عِوَجاً؛ 🔅از امام باقر (علیه السلام) درباره آیه شریفه سوره هود سوال شد. حضرت فرمودند: آن‌ها چهار پادشاه از قریش هستند که یکی پس از دیگری حکومت کرد. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶؛ ص۶۳۴ العیاشی، ج۲، ص۱۴۳ 🔰قال الصّادق (علیه السلام): الْأَشْهادُ هُمُ الْأَئِمَّهًْ . 🔅امام صادق (علیه السلام) فرمودند: منظور از الْأَشْهادُ همان ائمّه (علیهم السلام ) هستند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۶۳۴؛ بحار الأنوار، ج۳۶، ص۱۰۰؛ العیاشی، ج۲، ص۱۴۱ 🔰علیّ‌بن‌إبراهیم (رحمة الله علیه): أَلا لَعْنَةُ اللهِ عَلَی الظَّالِمِینَ آلَ مُحَمَّدٍ حَقَّهُمْ. 🔅علی‌بن‌ابراهیم (رحمة الله علیه) درباره این قسمت آیه أَلاَ لَعْنَةُ الله عَلَی الظَّالِمِینَ گوید: 👈[یعنی] آنانی که در حقّ خاندان پیامبر (صلی الله علیه و آله) ستم کردند. 📚تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۶، ص۶۳۶ ؛ بحار الأنوار، ج۲۳، ص۳۴۲، القمی، ج۱، ص۳۲۴، ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ✨ ۱۲ ✨بسم الله الرحمن الرحیم✨ ⚜️ من کَانَ یُرِیدُ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَالَهُمْ فِیهَا وَهُمْ فِیهَا لاَ یُبْخَسُونَ * أُوْلَئِکَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ وَحَبِطَ مَا صَنَعُواْ فِیهَا وَبَاطِلٌ مَّا کَانُواْ یَعْمَلُونَ ✨کسانی که زندگی دنیا و زیور آن را بخواهند (جزای) کارهایشان را در آن جا به طور کامل به آنان می‌دهیم و به آنان در آن جا کم داده نخواهد شد. * اینان کسانی هستند که در آخرت جز آتش برایشان نخواهد بود و آن چه در آن جا کرده اند، به هدر رفته و آن چه انجام می‌داده اند، باطل گردیده است. 📗سوره مبارکه هود آیات ١۶-۱۵ ⚜️عیاشی از عمار بن سُوید نقل کرده است که گفت: شنیدم که امام صادق (علیه السّلام) می‌فرمودند: «مَن کَانَ یُرِیدُ الْحَیَاةَ الدُّنْیَا وَزِینَتَهَا» منظور، فلانی و فلانی(لعنة الله علیهما) است. و «نُوَفِّ إِلَیْهِمْ أَعْمَالَهُمْ». 📗 تفسیر عیاشی، ج ۲، ص ۱۵۱، ح ۱۱. ✨ ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ 🇮🇷 @rahroshaan 🔸🔹🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ خمینی کبیر: شنها مامور خدا بودند 🔻 امام خمینی(ره): نباید بیدار بشوند آنهایی که توجه به معنویات ندارند و به این غیب ایمان نیاورده‌اند؟ نباید بیدار بشوند؟ کی این هلیکوپترهای آقای کارتر را که می‌خواستند به ایران بیایند ساقط کرد؟ ما ساقط کردیم؟ شنها ساقط کردند. ☘️ امروز پنجم اردی‌بهشت، سالروز شکست ارتش تروریست ایالات متحده در صحرای طبس است @rahroshaan 🔸🔹🔸🔹
🔻جریان شناسی سیاسی در ایران، بخش دوم🔻 از جریان چپ تا اصلاح طلبی ادامه احزاب وتشکل های اصلاحات: اعتماد ملی 🔹چهـار مـاه پـس از برگـزاری انتخابـات نهـم ریاسـت جمهـوری در سـال، ۱۳۸۴مهـدی کروبـی بـه وعـده تشـکیل حزبـش عمـل کـرد و بـا انتخـاب ۵۲ عضـو شـورای مرکـزی، دبیرکلـی حـزب را بـر عهـده گرفـت. جرقـه تشـکیل ایـن حـزب از جایـی زده شـد کـه مهـدی کروبـی بـا وجـود نامیـدی از همـه اصـلاح طلبـان و از جملـه یـاران حزبـی اش در مجمـع روحانیـون مبـارز از رای آوردن او در انتخابـات ریاسـت جمهـوری، مصمـم و فعـال در انتخابـات شـرکت کـرد و در کمـال شـگفتی رایـی کسـب کـرد کـه تحلیـل گـران جنـاح هـای مختلـف سیاسـی آن را پیـش بینـی نمـی کردنـد امـا اختـلاف کـم آرای او و احمـدی نـژاد، کروبـی را ادامـه رقابـت هـا بـاز داشـت. 🔸رای مـردم بـه کروبـی موجـب افزایـش اعتمـاد بـه نفـس کروبـی و انـرژی در او شـد و زمینـه اتخــاذ چنــد تصمیــم مهــم توســط او را فراهــم کــرد. کروبــی، اســتعفا از مجمــع تشــخیص مصلحـت نظـام و مشـاورت رهبـری، خـروج از مجمـع مبـارز و تشـکیل یـک حـزب جدیــد را ســریعاً عملــی کــرد. 🔹وی بــه شــدت از طیــف افراطــی اصــلاح طلــب آزرده خاطــر بــود، و از زمــان تشــکیل حــزب اعتمــاد ملــی همــواره نــوک تیــز انتقاداتــش متوجــه راس هــرم اصــلاح طلبــان بــود. کروبـی بارهـا در اظهـارات خـود نشـان داد کـه اهـل ائتـلاف بـا هیـچ حـزب و گروهـی نیسـت و تمایـل دارد کـه بـه طـور مسـتقل راه خـود را ادامـه دهـد. او یـاران خـود را در حـزب اعتمـاد ملـی از میـان کسـانی برگزیـد کـه فعالیـن سـتاد انتخاباتـی وی بودنـد. 🔸ویژگــی دیگــر کروبــی چانــه زنــی و برقــراری ارتبــاط بــا مســئولان مختلــف بــرای احــراز صلاحیــت کاندیدا هــا در انتخابــات بــود. در جریـان انتخابـات مجلـس هفتـم، خـود بـه عنـوان کاندیـدا از تهـران وارد رقابـت شـد، ولـی پـس از این کـه نتوانسـت آرای لازم را بـرای ورود بـه آینـده بـه دسـت آورد، تـلاش خـود را بـرای ورود بـه صحنـه انتخابـات ریاسـت جمهـوری آغـاز کـرد. هرچنـد بسـیاری از دوسـتانش بـا ایـن کار مخالـف بودنـد. 🔹عـدم امـکان رای آوری وی کـه در همـه بدنـه اصـلاح طلبـان نیـز بوجـود داشـت، سـبب شـد تـا در جریـان انتخابـات ریاست جمهـوری، مجمـع روحانیـت بـا نامـزدی کروبـی مخالفـت کردنـد و از همراهـی بـا وی سـر بـاز زننـد و ایـن عـدم همراهـی پـس از ثبـت نـام کروبـی هـم ادامـه داشـت. آنچـه بـرای کروبـی در ریاسـت جمهـوری سـخت ناگـوار بـود، نـه تنهـا عـدم حمایـت و همراهـی مجمـع، بلکـه موضـع گیـری برخـی از آنـان علیـه وی بـود. 🔸از ایـن رو کروبـی بـا مجمـع روحانیـت در جریـان انتخابـات ریاسـت جمهـوری نهـم، موجـب شـد کروبـی بـه همـراه رسـول منجـب نیـا از مجمـع روحانیـت خـارج و حـزب اعتمـاد ملـی را تشـکیل دهنـد. 🔹حــزب اعتمــاد ملــی در بیانیــه اعــلام موجودیــت خــود در ۱۳۸۴ ریشــه خــود را از منظــر تاریخـی و آبشـخور فکـری در انقـلاب اسـلامی و رهبـری امـام خمینـی مـی دانـد و تصریـح مـی کنـد: حـزب اعتمـاد ملـی براینـد جریـان فکـری خـط امـام اسـت کـه بزرگ تریـن مشـخصه آن از نظـر حـزب تعامـل بـا تحجـر و واپـس گرایـی از دیـن داری و دفـاع از اندیشـه هـای مترقـی و سـازنده مـی دانـد. ایـن ادعـا در حالـی صـورت مـی گیـرد در بیانیـه تفصیلـی و مشـروح کنگـره دوم حـزب در حالـی کـه در بـاره امـور داخلـی و خارجـی سـخن گفتـه شـده، بـه نظـام اسـلامی، امـام خمنـی، انقـلاب اسـلامی و و رهبـری هیـچ اشـاره ای نشـده اسـت.
🔻جریان سوم🔻 🔹تبیین مفهومی و جامعه شناختی جریان سوم جریـان سـوم عنـوان اشـخاص، احـزاب، گروه هـا و تشـکل هایـی اسـت کـه در یـک اصـل همـه آنهـا مشـترک هسـتند و آن این کـه: دوران حاکمیـت چـپ و راسـت بـه سـر آمـد اسـت و کشـور بایـد از حاکمیـت دو جنـاح عمـده خـارج شـود. جریـان سـوم خـود را مدعـی و روش تــازه ای بــرای اداره جامعــه مــی دانــد. ایــن جریــان ســوم بــه دو گــروه موافقیــن و مخالفیــن نظـام جمهـوری اسـلامی تقسـیم مـی شـوند. 🔸مدرسـه حقانـی، موسسـه آموزشـی و پژوهشـی امـام خمینی ( یـزدی)، جمعیـت دفـاع از ارزش ها (ری شـهری) و محسـن رضایـی را مـی تـوان از جملـه سـخن گویـان جریـان سـوم درون نظـام نامیـد. وجـه مشـترک همـه ایـن گروه هـا نقـد دو جنـاح و راسـت و بیـان گفتمانـی جدیـد بـرای حـل مشـکات کشـور بـود. عـلاوه بـر این هـا جریـان سـوم سـخن گویـان دیگـری نیـز داشـته اسـت کـه فصـل مشـترک همـه آنهـا ایـن اسـت کـه بـه دنبـال جایگزینـی بـرای نظـام جمهوری اسـلامی هسـتند. 🔹نهضــت آزادی و روحانیونــی چــون ســید کاظــم شــریعت مداری (حزب خلــق مســلمان)، آیــت الـله منتظری (پـس از عـزل از قائـم مقامـی رهبـری)، محسـن کدیـور، عبـدالله نـوری، طاهـری اصفهانـی و حسـن یوسـفی اشـکوری را مـی تـوان در زمـره ایـن جریـان قلمـداد کـرد. مـا در این جـا بـه اقتضـای ایـن جـزوه مهم تریـن هـای آنهـا را بـه اجمـال معرفـی مـی نماییـم. 🔸نهضـت از ابتـدا تاکنـون همـواره بـه دنبـال جمهـوری دموکراتیـک اسـلامی بـوده اسـت بـا دو مشـخصه: اول آن کـه سـکوار باشـد و دوم آن کـه از ولایـت فقیـه در آن خبـری نباشـد. اصلـی تریــن موضــع ســید کاظــم شــریعت مداری و حــزب خلــق مســلمان در حــدی بــود کــه مجــوز بمبـاران محـل سـکونت حضـرت توسـط شـریعت مداری بـرای کودتا چیانـی ماننـد قطـب زاده صـادر شـد. 🔹اشــخاص دیگــری کــه محــورت آنهــا آیــت الله منتظــری بــود، جمهــوری اســلامی را بــا قرائـت خویـش قبـول دارنـد ؛ نظامـی بـدون و سـکولار را مـی تـوان ویژگـی هـای آن دانسـت.