eitaa logo
راه روشن
81 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
971 ویدیو
37 فایل
اهداف و مباحث این کانال: آشنایی و تبیین جریانات فکری، سیاسی، مباحث تاریخ اسلام، تاریخ تحلیلی سیره و زندگانی معصومین(ع)، اخبار روز منطقه وجهان، ویژه طلاب خواهر و فعالین عرصه فرهنگی از میان دانشگاهیان، دبیران، مربیان عرصه فرهنگی ادمین: @Yaskabood10
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🕋📜🕋📜🕋 🕋 🔰حفظ آیات حضرت قرآن : 🔷معرفی شئون متفاوت حفظ آیات حضرت قرآن : ◀️(۱). حفظ ظاهر آیات حضرت قرآن دلالت واژه حفظ در احادیث، گاهی مربوط به حفظ ظواهر آیات حضرت قرآن و تنزیل مصحف شریف است که در این مرتبه می توان حفظ را «به خاطر سپردن الفاظ و عبارات آیات مصحف شریف و عدم فراموشی آنها» معنا نمود. این مرتبه از حفظ، هم خود دارای آثار و برکات است و هم می تواند مقدمه و زمینه ای برای عمل به آیات باشد؛ چرا که بالقوه سبب طهارت نفس می شود. ☑️لذا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) یکی از برکات حفظ تنزیل آیات قرآن را استغفار الهی (پاک شدن بنده از آثار گناه) برشمرده و فرمودند: مَنْ قَرَأَ الْقُرْآنَ عَنْ حِفْظِهِ ثُمَّ ظَنَّ أَنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَا يَغْفِرُهُ فَهُوَ مِمَّنِ اسْتَهَزَأَ بِآيَاتِ اللَّه‏(۱) ☑️و نیز امیرالمومنین علی (علیه السلام) فرمودند : اقْرَءُوا الْقُرْآنَ وَ اسْتَظْهِرُوهُ فَإِنَّ اللَّهَ تَعَالَى لَا يُعَذِّبُ قَلْباً وَعَى الْقُرْآنَ(۲) ▪️قرآن را قرائت و آن را حفظ نمایید، همانا خداوند عزوجل قلبی که قرآن را در خود جای داده است، عذاب نمی کند [ به عبارت دیگر حفظ سبب ورود نورانیت آیات به قلب بنده می شود] ◀️(۲). حفظ آیات حضرت قرآن به همراه عمل به آنها ☑️ در بسیاری از احادیث، قیدی که پس از اشاره به حفظ ظاهر آیات مصحف شریف [البته با ذکر تمامی آثار و برکاتی که صرف حفظ تنزیل آیات دارد] بیان می شود، «عمل به آیات حضرت قرآن» است. ✔️عمل به احکام ، شریعت، اوامر و نواهی مذکور در آيات حضرت قرآن، در حقیقت رعایت حرمت حضرت قرآن و به جا آوردن حق آیات حفظ شده [البته در معنای نسبی آن] است. به عبارت دیگر حافظِ عامِل، هم تنزیل آیات را به خاطر می سپارد (حفظ در معنای عدم فراموشی) و هم از احکام و اوامر الهی در معنای نسبی آن محافظت می نماید (حفظ در معنای نگهداری). ☑️لذا در احادیث بیان شده است آیه ای از آيات حضرت قرآن که بنده آن را حفظ نکرده است، روز قیامت ظاهر می شود و به شخص این حقیقت را متذکر می گردد که اگر او را حفظ می کرد ، درجات عالی تری در بهشت نصیب او می شد و بدیهی است که در اینجا منظور حفظ به همراه عمل می باشد: ▫️فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ (علیه السلام): الْقُرْآنَ الْقُرْآنَ إِنَّ الْآيَةَ مِنَ الْقُرْآنِ وَ السُّورَةَ لَتَجِي‏ءُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى تَصْعَدَ أَلْفَ دَرَجَةٍ يَعْنِي فِي الْجَنَّةِ فَتَقُولُ لَوْ حَفِظْتَنِي لَبَلَغْتُ بِكَ هَاهُنَا (۳). ☑️همچنین رسول خدا (صلی الله علیه واله و سلم) فضیلت «حافظ قرآن و عامل به آن» را مقام شفاعت برای اهل آتش از خاندانش، معرفی نموده و فرمودند: ▫️مَنِ اسْتَظْهَرَ الْقُرْآنَ وَ حَفِظَهُ وَ أَحَلَّ حَلَالَهُ وَ حَرَّمَ حَرَامَهُ أَدْخَلَهُ اللَّهُ بِهِ الْجَنَّةَ وَ شَفَّعَهُ فِي عَشَرَةٍ مِنْ أَهْلِ بَيْتِهِ كُلُّهُمْ قَدْ وَجَبَ لَهُ النَّارُ (۴) 🖋بنابراین حبّ به حفظ نمودن آیات کلام الله، امری است که بنده باید آن را از خداوند متعال خواستار شود؛ اما از آنجا که حفظ به همراه عمل، بنده را به فیض کاملتری از حفظ می رساند، در دعای مروّی از حضرت صادق الائمه (علیه السلام) پس از اشاره به حبّ حفظ، ایمان به متشابهات و عمل به محکمات نیز ذکر شده است: ✨اللَّهُمَّ فَحَبِّبْ إِلَيْنَا حُسْنَ تِلَاوَتِهِ وَ حِفْظَ آيَاتِهِ وَ إِيمَاناً بِمُتَشَابِهِهِ وَ عَمَلًا بِمُحْكَمِهِ (۵) 📔منابع: (۱)مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل ؛ ج۴ ؛ ص۲۶۹ (۲). بحار الأنوار ؛ ج۸۹ ص۱۹ (۳). الكافي ج۲ ص۶۰۸ (۴).مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج۴ ص: ۲۴۵ (۵).الكافي ج۲ ؛ ص۵۷۴ 🕋 🕋📜🕋📜🕋📜
🕋📜🕋📜🕋 🕋 🔰حفظ آیات حضرت قرآن ✨إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ (سوره حجر،‌آیه ۹) 🔘 یکی دیگر از مصادیق انس با حضرت قرآن، حفظ نمودن آیات مصحف شریف است. 🔹حفظ از نظر لغوی، به دو معنای «نگهداری و نگهبانی» و همچنین «به خاطر سپردن (مخالف واژه فرموشی)» به کار برده می شود. 🖋از آنجا که کلام خداوند عزوجل، تماما نور است، حفظ آیات مصحف شریف، فی نفسه و حتی بدون علم به معانی و بواطن نیز دارای آثار و برکات می باشد. اما بدیهی است که چنانچه حفظ ظاهر با عمل به احکام و علم به معانی همراه باشد، عنوان «حفظ» آیات حضرت قرآن ، مصداق کامل تری به خود می گیرد. ⏪بدین جهت است که در احادیث و فرمایشات نورانی حضرات معدن وحی الله (علیهم السلام)، مؤمنین گرچه به حفظ ظاهر آیات مصحف شریف، توصیه و سفارش شده اند، اما شئون و مراتب متفاوتی نیز در باب حفظ معرفی شده است: ➖در برخی احادیث، صرف «حفظ» امری شایسته و پسندیده معرفی شده است؛ ➖در برخی به «حفظ به همراه عمل» اشاره و آثار و برکات آن ذکر گردیده است ➖ در برخی دیگر به «قلبی که ظرف و محمل آیات حضرت قرآن باشد» اشاره و از «حملة القرآن» نام برده شده است ✔️که این تعابیر در حقیقت به مراتب متفاوت حفظ و معانی مختلف آن اشاره می نماید. 🖋لذا انس با حضرت قرآن از طریق حفظ ، می تواند مشمول هر یک از مراتب فوق بشود و با متخلق شدن به هر شأن، بنده به درجه و مرتبه ای از فیوضات حفظ کلام الله نائل می گردد؛ که در ادامه به بررسی این مطلب می پردازیم. 🕋 🕋📜🕋📜🕋📜
🔹 شأن حضرت قرآن : سِلْماً لِمَنْ‏ دَخَلَهُ
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲۵ بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨شَرَعَ لکُم مِّنَ الدِّینِ مَا وصَّی بِهِ نُوحًا والذِی أَوحَینَا إِلیکَ ومَا وصَّینَا بِهِ إِبْرَاهِیمَ ومُوسَی وعِیسَی أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ ولا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ کَبُرَ عَلی المُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلیهِ اللهُ یجْتَبِی إِلیهِ مَن یشَاءُ ویهْدِی إِلیهِ مَن ینِیبُ ✨از (احکام) دین آن چه را که به نوح در باره آن سفارش کرد، برای شما تشریع کرد و آن چه را به تو وحی کردیم و آن چه را که در باره آن به ابراهیم و موسی و عیسی سفارش نمودیم که دین را برپا دارید و در آن تفرقه اندازی مکنید. بر مشرکان آن چه که ایشان را به سوی آن فرا می‌خوانی، گران می‌آید. خدا هر که را بخواهد به سوی خود برمی گزیند و هر که را که از در توبه درآید، به سوی خود راه می‌نماید 📗 سوره شوری، آيات ۱٣ 💠محمد بن حسن صفار، از ابراهیم بن هاشم، از عبدالعزیز بن مهتدی، از عبد الله بن جندب، از امام رضا (علیه السلام) روایت می‌کند که آن حضرت فرمودند: ✨«أَنْ أَقِیمُوا الدِّینَ ولا تَتَفَرَّقُوا فِیهِ» یعنی دین را آن گونه که به شما گفته ایم بر پای دارید و در آن دچار تفرقه نشوید «کَبُرَ عَلی المُشْرِکِینَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلیهِ» 👈برای کسانی که در ولایت امام علی (علیه السلام) شریک قرار می‌دهند، دعوت شدن به ولایت او دشوار و گران است. ✨«اللهُ یجْتَبِی إِلیهِ مَن یشَاءُ یهْدِی إِلیهِ مَن ینِیبُ» یعنی ای محمد! خداوند کسانی را که اراده کند به سوی خود دعوت می‌کند و برمی گزیند 👈 و کسانی را که در پذیرش ولایت علی (علیه السلام) از تو پیروی می‌کنند، هدایت می‌کند. 📗بصائر الدرجات، ص ۱۲۵، ح ۳. ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️ ✨ ⚜️ ۲۵ بسْمِ اللهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ ✨اللهُ لطِیفٌ بِعِبَادِهِ یرْزُقُ مَن یشَاءُ وهُو القَوی العَزِیزُ * مَن کَانَ یرِیدُ حَرْثَ الآخِرَةِ نَزِدْ لهُ فِی حَرْثِهِ ومَن کَانَ یرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤتِهِ مِنْهَا ومَا لهُ فِی الآخِرَةِ مِن نَّصِیبٍ ✨خدا نسبت به بندگانش مهربان است، هر که را بخواهد، روزی می‌دهد و اوست نیرومند غالب * کسی که کشت آخرت بخواهد، برای وی در کشته اش می‌افزاییم و کسی که کشت این دنیا را بخواهد، به او از آن می‌دهیم، ولی در آخرت او را نصیبی نیست. 📗 سوره مبارکه شوری، آيات ۲۰-۱۹ 💠محمّد بن یعقوب کلینی، از ابو بصیر روایت می‌کند که امام صادق (علیه السّلام) درباره آیه: ✨ «اللهُ لطِیفٌ بِعِبَادِهِ یرْزُقُ مَن یشَاءُ» فرمودند: یعنی؛ 👈 خداوند به هر کس که اراده کند ولایت امیرالمؤمنین(علیه السّلام) را عطا می‌کند. ✨همچنین فرمود: «مَن کَانَ یرِیدُ حَرْثَ الآخِرَةِ نَزِدْ لهُ فِی حَرْثِهِ» یعنی: 👈 هر کس در طلب شناخت امیرالمؤمنین و ائمه (علیهم السّلام) است بر معرفت و شناخت او می‌افزاییم و سهم خودش را از حکومت آنها به طور کامل دریافت خواهد کرد. ✨ «ومَن کَانَ یرِیدُ حَرْثَ الدُّنْیا نُؤتِهِ مِنْهَا ومَا لهُ فِی الآخِرَةِ مِن نَّصِیبٍ» یعنی: 👈کسی که در طلب امور دنیوی باشد، در حکومت حق حضرت قائم (عجّل الله تعالی فرجه الشّریف) بهره ای نخواهد داشت. 📗 کافی، ج ۱، ص ۳۶۱، ح ۹۲. ⚜️ ✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨⚜️✨
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇👇👇👇👇👇 ادامه مبحث جریان شناسی اجتماعی سیاسی روحانیت روحانيت و علوم مدرن 1⃣ روحانيون سنتى و علوم جديد: از نظر بسياری از اينان، هر آنچه آدميان تـا روز قيامـت به آنها نياز دارند نزد : مخزون و مكتوب است و هـيچ راهـى جـز مراجعـه عمـوم مردم بـه اخبـار و سـماع از : نيسـت. ايـن بـدين معناسـت كـه اداره زنـدگى بـر ارتكازات عقل و هرآنچه كه بر مدار سنت نچرخد، نشانۀ عقب ماندگى و كوفتن درب ايـن و آن است. توقيفى دانستن علوم مهم ترين آموزه دين شناسانه آنان اسـت. بـدين معنـا كـه آنچـه تمدن ساز است تعاليم انبياء و القای همۀ امور دنيوی و اخروی و تمـام علـوم و فنـون از سـوی آنان است و نه تجربۀ شخصى انسان ها 2⃣تهذيب گرايان و نوسازى نظريه های علوم انسانى: اين جريان كه در جريانى رو به رشد است، معمـولا بـا دو طـرز تفكـر دربـاره تعامـل بـا علـوم جديـد مخالفـت مى ورزد: الف) ديدگاه گروه اندكى از های حوزه كه به نحوی افراطى، هرگونه دسـتاورد علمى بشر را به دليل توليد و نضج آنهـا در ديگـر فرهنگ هـا، غيـر قابـل اسـتفاده مـى داننـد؛ ب) گروهى كه بدون تأمل در سازگاری علوم با ارزش ها و فرهنگ جامعـه اسـلامى، تماميـت آن علوم را مى پذيرند. اين جريان بر نقد و نوسازی نظريه های علوم انسانى متمركز بـوده و تـلاش زيادی جهت تبيين مبـانى فلسـفى و روش شناسـى علـوم انسـانى بـه عمـل آورده اسـت. البتـه، مى توان تفاوت هايى را در طرز تلقى هـای اينـان يافـت. بـرای مثـال، تهـذيب گرايان بـه دنبـال نوسازی علوم انسانى اسلامى از طريق نقد نظريه های در اين رشته ها و افزودن نظريه های اسلامى بر آنها هستند و عده ای ديگـر، علـوم انسـانى موجـود را از اسـاس برخاسـته از مادی مى دانند و در پى تأسيس دانش ً هايى كاملا متفاوت با دانش های غربى اند.
بنيان گرايان و اسلامى سازى كليه علوم: اين جريان از معدود جريان هـای 🔹فكـری درون حوزه علميه قم است كه افزون بـر نفـى كليـت مدرنيتـه، مىكوشـد بـديلى بـرای آن طراحـى نمايد. مدرنيته از نگاه اين جريان، بزرگ ترين ارتداد عصر به حسـاب مى آيـد و چـون بـر بنيان های حسى و غير الاهى، سامان يافته، همواره بـه اقامـه كفـر و الحـاد مى پـردازد و جريـان ابليس در تاريخ را سرپرستى مى نمايد. از آنجا كه اقامه دين در ذيل مدرنيته امكان ندارد، بايدراز مدار آن خارج و با انحلالش در الگويى ديگر، به اقامه دين پرداخت. 🔸اقامه دين نيز نيازمنـد تدوين فلسفه زای جديد به نام فلسفۀ شدن اسلامى را است كه بنيان توليد علوم جديد اسلامى پى ريزی مى نمايد فلسفه شدن اسلامى كه چيزی غير از ملا صدرا و در تقابل بـا فلسـفۀ غربى است، مهم ترين پروژه فكری اين جريان است تا از رهگذر آن به توليـد علـوم انسـانى و تجربى بر مدار خداوند دست يابد. گرچه جريـان مزبـور بـه علـت علاقـه و اصـرار بـر احراز حجيت و استناد به دين، به سنت گرايان قم نزديك مى شود، اما با خواندن آنان، از آنها فاصله مى گيرد. از نظر آنان، فقه سنتى تنها در قلمرو احكام فردی جريان تعبد به وحى را قاعده مند مى كند و توان بازآفرينى احكام مناسب با مهندسى كان جامعـه را نـدارد. اقامـه دين و نه عمل به فقـه، نيازمنـد گسـترش فقـه و تسـری جريـان تعبـد بـه ديـن حتـى در حـوزه مهندسى تكامل اجتماعى است كه در ذيل تعبدگرای سنتى به دست نمى آيد.
3⃣مجدد گرايان و نقادى علوم قديم و جديد: 🔸 ادبـار يـا اقبـال مفـرط بـه مدرنيتـه همـواره متفكرينى را واداشته تا مسيری ديگـر بيابنـد. ايـن مسـير، بـه عنـوان راه سـوم يـا ميانـه همـواره مى كوشد، در قبال دو تجدد گرايى و سنت گرايى، ميان آنچه از گذشته به ارث رسـيده با آنچه از مغرب زمين بر ما وارد شده است، وجـه جمعـى بيابـد. اگـر جريـان متجـدد عمدتاً شيفته و دلباخته فكر و فرهنگ مسلط و غالب غربى است و چشم در فرا سوی مرز هـای ايران و جهان اسام دارد. 🔹جريـان مجـدد، بـه ارزش مواريـث خـودی و ميـراث غنـى و قـويم باز فكری و علمى مانده از پيشينيان، توجه و باور دارد و ارزيابانه و عالمانه بدان وفادار بـوده و در عين حال، به های فكر بشر معاصر احترام مى گذارد و در مقـام گـزينش يافتـه های معرفتى ملل ديگر بر مى آيد و در صدد تأمل و توليد و ارائه انديشه های تـازه و مسـتقل اسـت. 🔹 وجود شباهت های زيادی كه ميان اين جريان و تهذيب گرايان وجود دارد از يـك سـو، و نيـز عدم پى گيری گفت و گو هـای مجـددگرايان در بـاب تعامـل و علـوم جديـد، از سـوی ديگر، سبب شده تا برخى ميان آن دو جريان تمايزی برقرار نكنند؛ به ويژه آنكه ايـن جريـان فكری بر خاف گذشته كه در ذيل تلاش های علمى علامه سيد محمد حسـين طباطبـايى، امـام خمينى ( ره) و شهيد مرتضى مطهری، راهبری مى شد، امـروزه فاقـد راهبـری در پيشـاپيش خـود است و اغلب توسط جوانى كه تعلق فكری به آن سه متفكر دارند، بسط مى يابد. 🔸بـا اين همه، تأمل در آثار اين گروه از حوزويان، نشان مىدهد كه آنـان، هماننـد تهـذيب گرايان حوزه، در پى اسلامى سازی علوم انسانى موجـود نيسـتند. از نظـر آنـان، اسـلامى سـازی علـوم انسانى موجود، هدفى به حساب مى آيد و ما را در دستيابى به علوم دينى گمراه مى كند؛ چرا كه حفظ قالب و تغيير محتوا و يا بالعكس، خطـايى روش شـناختى اسـت كـه بايـد مـورد توجه قرار گيرد. از اين رو بايد، با ابتناء بر تعريفى كه اسام از انسان و رفتار او ارائه مى كنـد، به طراحى علوم انسانى همت گماشـت و سـپس بـه توليـد نظريـه هايى مسـتقل از علـوم انسانى غرب رسيد. 🔸 از اين رو، تنها راه برون رفت از فضای گفتمانى غـرب، تـدوين نظريـه های مستقل و جديد بر پايه مبانى دينى و ارزشى خودمان و تدريس آنها در كنار های كنونى در غرب است و اين راهى غير از تهذيب موجود است.
🔹اين دينى به طيف وسيعى از و نهاد های علمى در اشـاره دارد كه به مدرنيته به عنوان پديده ای قابل تأمل كه ظرفيت هـای بسـياری بـرای توانمنـدی زنـدگى كنونى ما دارد مى نگرند. 🔹نوگرايان دينى بر خلاف جريان هـای پيش گفتـه، نـه خواهـان توليـد علوم انسانى اسامى اند و نـه هماننـد بنيان گرايـان، كليـت را بـر مـدار ظلمـت تفسـير مى كنند. از نظر آنها مدرنيته، پديده ای انسانى است كه از سر حادثه در مغـرب زمـين رخ داده و مى تواند در جاهای ديگر به تجربه در آيد. 🔸البته، اين بدين معنـا نيسـت كـه آنـان از لـوازم و پيامد های ارزشى علوم مدرن غفلت بورزند، بلكه بدين معناست كه آنـان نگـاه بد بينانـه ای در تعامل با مدرنيته ندارند و قطعاً بر عناصری از آن ايراداتى نيز روا مى دارند. 🔸 به همين دليل، آنان به مطالعه نسبتاً دقيق تحولات فكری ، علاقه مند و يادگيری فلسفه های آن ديـار را نـه بـه قصد رد، بلكه به قصد فهم ماهيت فكر در دوران كنونى لازم مى شمارند. گرچـه ايـن جريـان گفتگوهای ايجابى درباره ماهيت ندارد و فاقد نظريه پـردازی قدرتمنـد در كليـت خود است، اما ايده اصلى آن را مى توان در ضرورت نقد و نوسازی علوم متـداول اسـلامى نه علوم انسانى موجود به ويژه دانـش و ، بـرای دسـتيابى بـه طرح هـا و روش هـای حكومت و جامعه خلاصه كرد. 🇮🇷 را به دوستان خود معرفی کنید. @rahroshaan 🔸🔹🌿🔸🔹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا