❇️ مردم سالاری دینی(6)
💠 اهداف مردم سالاری دینی
🔻در اندیشهی سیاسی شیعه در فضای فکری انقلاب اسلامی، برای اولین بار نوعی گذار از نظم سلطانی و نظام پادشاهی در عرصهی نظامسازی صورت گرفته است.
🔹برای اولین بار #امامخمینی (ره) بحث حکومت دینی و ولایتفقیه را در چارچوب نظم جدیدی مطرح کرده است که دیگر نظم سلطانی نیست بلکه نظم مردمی است؛ یعنی قرار است مناسبات سیاسیاجتماعی در این حکومت بر اساس خواست و رأی مردم شکل بگیرد. به همین دلیل است که بین ولایتفقیه و جمهوریت یا نظمی که جمهور یا اکثر مردم در آن نقش دارند، نوعی سازگاری و همنشینی صورت میگیرد.
🔸از این رو، میتوان گفت اولین و مهمترین دستاوردی که به وجود آمد این است که برای اولین بار امکان ارائهی الگویی از نظام سیاسی مردمی بر مبنای تفکر شیعه صورت گرفت. برای بازخوانی این دستاورد به نظر میرسد که از دو زاویه میتوان به آن اشاره کرد.
1️⃣یک زاویه این است که گفته شود اسلام هم با #دموکراسی مخالف نیست یا سعی در اثبات سازگاری اسلام با دموکراسی داشته باشیم؛ اما به نظر میرسد امام (ره) با تعابیری که داشتهاند از زاویهی دومی وارد بحث شدهاند. در بعضی از فرمایشات ایشان چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی میبینیم که ایشان وقتی بحث دموکراسی را مطرح میکنند، تعبیرشان این است که اسلام ذاتاً یک دین دموکرات یا مردمسالار است و ذاتاً با دموکراسی موافق است و دموکراسی اسلام، دموکراسی واقعی است. در واقع این نوع نگاه میخواهد بگوید که دموکراسی یک امر تلفیقی و ترکیبی نیست که ما آن را از غرب بگیریم و با بعضی از مؤلفههای اسلامی آشتی داده و سازگار کنیم و ترکیبی را به نام مردمسالاری دینی و دموکراسی اسلامی درست کنیم. بلکه دموکراسی یک حقیقت واحد و امری بسیط است و اسلام، دموکراسی خاصی را به رسمیت شناخته است و ما میتوانیم از متون دینی، مدل و گونهی خاصی از مردمسالاری را استخراج کنیم.
2️⃣اگر از زاویهی دوم وارد بحث شویم، هدف اساسی در طرح مردمسالاری دینی این است که مدل و الگویی دموکراتیک و مردمسالار از اسلام و متون اسلامی استخراج شود و ظرفیت متون و آموزههای دینی برای استخراج یک الگوی بومی و اسلامی مردمسالار نشان داده شود. برای این مسئله هدفی هم در عرصهی سیاست خارجی قابل تصور است و آن اینکه ما مردمسالاری دینی را در سطحی مورد بررسی قرار داده و مطرح کنیم که قابل رقابت با الگوهای دیگر دموکراسی و بهطور خاص الگوی لیبرال دموکراسی در دنیا باشد.
#ثامن
#مردمسالاری_دینی
─═🍃🌸🍃═─
@rahrovan_hagh313
18.85M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 | بدون تعارف با دوست ۳۵ ساله سردار سلیمانی
─═🍃🌸🍃═─
@rahrovan_hagh313
🔴از #رقیبهراسی تا تخریب سپاه
🔻این روزها با استناد به بیانات حضرت امام(ره) درباره ورود #سپاه و ارتش به سیاست و #انتخابات، تحلیلهای گوناگونی مطرح میشود و در این میان یک جریان مشخص با اهداف معین خط تخریب سپاه را در پیش گرفته است:
1️⃣ سپاه تأکیدات حضرت امام(ره) و پس از ایشان #رهبر_معظم_انقلاب درباره عدم ورود به دستهبندیهای سیاسی را به دیده یک دستور شرعی و قانونی مینگرد و خود را بدان ملتزم میداند. در سپاه کمیسیونی تحت عنوان «فرمان حضرت امام» وجود دارد که با قاطعیت به مسئله ورود اعضای سپاه به فعالیتهای حزبی و انتخاباتی رسیدگی میکند. ضمن اینکه دکترین رفتار سیاسی سپاه که سند بسیار مهم در سپاه به حساب میآید، هرگونه ورود به احزاب و حمایت مصداقی از هر کاندیدا و گروه سیاسی در انتخابات را نهی کرده است.
2️⃣موضوع ورود نظامیان به انتخابات بر اساس رعایت قانون، نه منع قانونی دارد و نه مخالف با بیانات حضرت امام(ره) است؛ هرچند بر اساس دکترین رفتار سیاسی سپاه، سپاه از هیچ فردی با هرگونه سابقه، نظامی و غیرنظامی، حمایت نخواهد کرد.
3️⃣ در آغاز تشکیل سپاه برخی از فرماندهان سپاه مانند محسن رضایی و محمدباقر ذوالقدر عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز بودند که با تذکر امام مبنی بر اینکه یا در حزب باشید، یا در سپاه بمانید، با انصراف از فعالیتهای سیاسی در سپاه ماندند و برخی دیگر نیز چون محسن آرمین از سپاه انصراف دادند. تأکید امام(ره) مربوط به دورانی است که به خاطر شکلگیری تازه سپاه و عدم تجربه لازم، تعداد اندکی از اعضاء سپاه هر دو مسیر نظامیگری و کار حزبی را توأمان دنبال میکردند؛ که البته بهسرعت این رویکرد اصلاح شد و تاکنون نیز این اهتمام بهتصریح امام(ره) دنبال میشود؛ اما نهی حضرت امام هیچ منافاتی با ارتقاء آگاهیهای سیاسی در سپاه ندارد. چه اینکه ایشان در همان مقطع ضمن نهی از ورود به کارهایی به سبک سیاستبازان، فرمودند که قواى مسلح، باید داراى دید سیاسى باشند و هرگز کورکورانه عمل نکنند.
🔺نکته پایانی: کسانی که امروز به بیانات امام راحل استناد میکنند و بر اساس آن خط تخریب سپاه را در پیش گرفتهاند، باید به این سؤال پاسخ دهند که هماکنون آیا در سپاه اختلاط مشاغل نظامی و حزبی وجود دارد؟ آیا سپاه به غیر از اینکه به تبیین و بصیرتافزایی معتقد است، به تبلیغ یک حزب و کاندیدا روی آورده است؟ یقیناً اینگونه نیست و نخواهد بود.
─═🍃🌸🍃═─
@rahrovan_hagh313
🌹🍃سپهبدشهید حاج قاسم سلیمانی: ما نیاز داریم به یک مدیریت جهادی؛ مدیریتی که احساس نگرانی کند، خودش را به آب و آتش بزند.
#مرد_میدان
─═🍃🌸🍃═─
@rahrovan_hagh313
#انس_با_قرآن
🗣 بُتِ بزرگی که پرستش آن بین ما رواج دارد.
✍ قرآن میگه بعضیها هستند که، در کنار خدایِ یکتا، یه خدای دیگه هم دارند، که بعضی وقتها یا همیشه، از دستوراتش پیروی میکنند.
☝️ اون خدایِ دوم یا بت نتراشیدهای که پیروانِ زیادی هم داره، #بتنفس ماست، یا همون #هواینفس:
📖 أَ رَءَیْتَ مَنِ اتخََّذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ (فرقان/۴۳)
👈 آیا دیدهای آن کسی را که هوایِ نفس خود را، بعنوان معبود خود گرفته است؟
✅ هر جایی که بین خواسته خدا (حکمی از احکام الهی) و خواسته ما تضاد پیش اومد، همونجا میشه فهمید که:
🔹 ما خداپرستیم یا نفسپرست؟
🔹 ما مطیع خدائیم یا مطیع این بُت نفس.
❌ اگه دستور دین رو بی محلی کردیم و، دنبال خواهشهای دلمون راه افتادیم، شک نکنیم که #بت پرستیدیم.
🗣 نشون به اون نشون که:
میگیم: 👈 «چون دلم میخواد»
ولی نمیگیم: 👈 «چون خدا میخواد».
💯چرا اینطور بیرون میایی دلم میخاد.
💯چرا این حرفو زدی دلم میخاد.
💯چرا ....چون دلم میخاد .
@rahrovan_hagh313🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کلید خوشبختی
موشن #شاخه_نبات
قسمت دوم
@rahrovan_hagh313🍃
❇️مردم سالاری دینی(7)
💠نگاه #امام_خمینی(ره) به مردم سالاری
🔻امام خمینی(ره) در نخستین مصاحبه خود در پاسخ به این پرسش که چه نوع حکومتی را جایگزین سلطنت حاکم در ایران خواهد کرد، سخن از جمهوری اسلامی می زدند. #جمهوری_اسلامی به این معنا است که؛ ضمن احترام کامل و لازم به آرا و جایگاه مردم در ساختار و ساختن نظام حکومت، محتوای حکومت، دینی و بر اساس قوانین و قواعد شرعی و دینی خواهد بود.
🔸جمهوری اسلامی که تا آن زمان مفهوم نسبتا گنگ و مبهم داشت، از آن زمان به بعد به صورت جدی در فلسفه سیاست و حقوق عرض اندام کرد و با تشکیل حکومتی با ساختار و فرم مردمی اما با درونمایه و محتوای دینی، مبحث تازه و داغ روز گردید و مورد توجه جهانیان – اعم از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی- قرار گرفت.
🔹در #بینش_سیاسی امام خمینی(ره) به عنوان مجدد مكتب مردم سالاري ديني، شکل ژریم ها مهم نیست و آنچه مهم است محتوای آن می باشد و از همین جهت جمهوري اسلامي را مطرح ساختند و اظهار داشتند: «قبل از هر چيز ما به محتواي اجتماعي رژيم سياسي آينده خود دل بستهايم.»
🔸«ايشان خواستار جمهوري اسلامي بودند. جمهوري، فرم و شكل حكومت را تشكيل ميدهد و اسلامي يعني محتواي آن فرم كه قوانين الهي است.» به باور امام خمینی، جمهوری بهترین شکل نظام است که می توان با این فرم محتوایی آن – دین اسلام- را تطبیق ساخت و اذعان داشت که جمهوری اسلامی نظیری در جهان سیاست ندارد. البته « بديهي است نشانه جمهوريت در آموزه جمهوري اسلامي معناي خاصي در مفصلبندي گفتماني امام خميني دارد كه از گفتمان مدرنيسم متفاوت است. غرب مدرن بر اساس آموزههايي چون اومانيسم، سكولاريسم، عقلانيت خود بنياد و قرائت كلان پيشرفت، تفسيري از جمهوريت ارائه كرده است كه در آن تمامي مشروعيت نظام سياسي از قرارداد اجتماعي و خواستههاي بشري نشأت گرفته و دين و آموزههاي الهي در آن كاملا از عرصه سياسي كنار گذاشته شدهاند.
🔺غرب با سيطره فكري و تمدني خويش و تحميل ديدگاههاي خويش بر ديگران بويژه بر ملل جهان اسلام چنين وانمود كرده است كه معنا و مفهومي متفاوت براي جمهوريت وجود ندارد و تنها معناي صحيح آن، همان قرائت غربي آن است که با پیدایش نظریه جمهوری اسلامی بطلان آن ثابت شده است.
#ثامن
#مردمسالاری_دینی
─═🍃🌹🍃═─
@rahrovan_hagh313
🌹فرزندان حضرت فاطمه سلاماللهعلیها
🕊نام و یاد شهیدان عزیز ما نیز، همانند سیده عالمیان، با گذشت زمان نورانیتر و نافذتر خواهد شد. امام خامنه ای۱۳۷۷/۷/۲
─═🍃🌹🍃═─
@rahrovan_hagh313