»»» آیه ی روز :
وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَضَ وَنَأَىَ بِجَانِبِهِ وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِيضٍ
فصلت-51
و هرگاه به انسان نعمت ارزاني داشتيم، روي برتافت و خود را [از بندگي خدا] كنار كشيد، و هرگاه آسيبي بدو رسيد دعاي دور و درازي داشت.
**********
نکته ها:
كلمه ى «نَأى » به معناى دور شدن است؛ و هرگاه با واژه «جانب» بكار رود، كنایه از تكبّر و غرور است. «نأى بجانبه» یعنى به خاطر نعمت و رفاه مغرور شد و متكبرانه خود را كنار كشید. كلمه ى «عریض» به معناى پهن و كنایه از دعاى زیاد است.
سؤال: درآیه 49 خواندیم: «اذا مسّه الشرّ كان یؤوسا» همین كه شرّى به انسان رسید دچار یأس مى شود ولى در این آیه مى فرماید: «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض» همین كه شرّى به انسان رسد، دعایى طولانى دارد، سؤال این است كه چگونه انسان مأیوس دعا مى كند؟
پاسخ: مفسّران به این پرسش، پاسخ هاى متفاوتى داده اند:
در تفسیر روح البیان چنین آمده است: بعضى مردم به هنگام گرفتارى مأیوس مى شوند و بعضى دیگر دعا مى كنند.
برخى در پاسخ این سؤال گفته اند: انسان از اسباب عادّى مأیوس مى شود ولى از خدا درخواست مى كند. ولى لحن آیه توبیخ است و یأس از اسباب عادّى و توجّه به خدا كار نیكویى است و توبیخ ندارد.
در تفسیر نمونه آمده است كه انسان ابتدا دعا مى كند ولى كم كم مأیوس مى شود و این دعا و یأس در دو مرحله است.
شاید بتوان گفت كه مراد از دعا، استمداد از خداوند نیست، بلكه همان یأس است كه به صورت جزع و جیغ و ناله اظهار مى كند و هر دو آیه یك مسأله را مطرح مى كند لكن در یك جا مى فرماید: مأیوس است و در جاى دیگر مى فرماید: به خاطر یأس جیغ و داد مى زند، نظیر آیه ى «اذا مسّه الشر جزوعا»
**********
پیام ها:
- رفاه یا سختى در میدان زندگى براى بروز و ظهور خصلت هاى آدمى و آفات روحى اوست. «اذا انعمنا... و اذا مسّه الشّر»
- رفاه، مایه ى غفلت است. «انعمنا... اعرض»
- نعمت ها از خداست «انعمنا» ولى حوادث تلخ نتیجه عملكرد یا خصلت هاى بد خود انسان است. «مسّه الشّر» (شرّ به خدا نسبت داده نشده است)
- انسان تربیت نشده كم ظرفیّت است. «اذا مسّه الشرّ فذو دعاء عریض»
- مشكلات و تنگناهاى زندگى در مقابل نعمت هاى اعطا شده از سوى خداوند به او اندك است. (براى نعمت كلمه «انعمنا» آمده، ولى براى شرّ كلمه «مسّه» آمده كه به معناى تماس ساده است.)
*********
@rahrovanehvelayat
🍃🌺
برای آرامش هم دعا کنیم
برای قضاوت نکردن
برای زرنگی نکردن
برای دروغ نگفتن
برای وفای به عهد
برای مهربان بودن
برای دلی را نشکستن
برای انسانیت دعا کنیم …
🍃🌺شاید اگر بخواهیم و
برای بهتر شدن تلاش کنیم ،
دیگر لازم نباشد از همدیگر
طلب حلالیت داشته باشیم!
شبهای قدر نزدیک است ... 🌙
همدیگر را دعا کنیم …🌹🙏
@rahrovanehvelayat
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
🌹امام حسن مجتبی علیه السلام فرمودند:
ای فرزند آدم! از حرام های خدا بپرهیز تا عابد باشی،
و به آنچه خداوند سبحان برایت تقسیم کرده راضی باش تا بی نیاز باشی.
📖بحارالانوار، ج۷۵،ص۱۱۲
🌹امام حسنمجتبی عليه السّلام فرمودند:
اَلمَعروفُ مالَم يَتَقَدَّمهُ مَطَلٌ و لَم يَتبَعهُ مَنٌّ.
🌹احسان آن است كه تأخيرى در پيش و منّتى در پس نداشته باشد .
📖بحار الأنوار ، ج ۷۸، ص۱۱۵
🌹امام حسن مجتبی عليه السّلام فرمودند:
مَن عَدَّدَ نِعَمَهُ ، مَحَقَ كَرَمَهُ.
🌹هر كس احسان هاى خود را برشمرد ، بخشندگى خود را تباه كرده است .
📖بحار الأنوار ، ج ۷۴ ، ص ۴۱۷
🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺🌺
@rahrovanehvelayat
🔴 باورها و دعاها در شبهای قدر
🔸برای کسی که دعا میکند باور اولش باید این باشد که خداوند میداند.
🔸دوم اینکه خداوند میتواند «علی کل شیء قدیر». هر کاری بخواهد میکند و هر کاری که ما میخواهیم او نمیکند، چون او خالق و حکیم است و همه چیز در پیشگاه خداوند حساب و کتاب دارد.
🔸و باور سوم این است که بداند خداوند همواره «أَرْحَمُ الرَّاحِمِین» است، مهربانترین مهربانان است.
🔸آخرین و مهمترین باوری که باید بداند این است که خداوند مربی است و تربیت میکند و اهل لوس کردن بندهاش نیست.
#ایمان_به_غیب #شب_قدر #معنویت #تربیت #دعا
@rahrovanehvelayat
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸 شب قدر و لکۀ گریس🔸
اگر روی لباستان شیرۀ خرما ریخت، این کثیفی را میتوان با آب معمولی و کمی فشار دادن پاک کرد.
بعضی گناهان مانند شیرۀ خرما هستند و زود پاک میشوند.
اما بعضی گناهان مثل چربی و گریس هستند که آب داغ و وایتکس میخواهند.
ماه رمضان و شب قدر را گذاشتهاند برای لکه گیریهای سالانه. برای گناهانی که به سادگی نمیتوان آنها را پاک کرد.