✍️در آبان ماه 1397 لایحه CFT در شورای نگهبان رد شد و برای تعیین تکلیف نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. طبق قانون، مجمع حداکثر یک سال برای بررسی زوایای مختلف موضوع فرصت داشت. در مورد لایحه CFT مجمع تشخیص مصلحت نظام پس از پایان دوازده ماه نیز نظری اعلام نکرد. با این اتفاق عملاً لایحه مذکور تصویب نشده باقی ماند. با موافقت اخیر رهبر معظم انقلاب به درخواست رئیسجمهور برای بررسی مجدد این پرونده در مجمع، مجدداً بحث شروط FATF و لایحه CFT در رسانهها و محافل عمومی برجسته شده است. در این خصوص توجه به چند نکته لازم است:
1- موافقت مقام معظم رهبری با بررسی مجدد لایحه موسوم به CFT به معنی موافقت ایشان با این لایحه یا پذیرش شروط FATF از سوی کشورمان نیست. به نظر میرسد ایشان برای صرفهجویی در انرژی و هزینه کشور، با بررسی مجدد این لایحه موافقت کردند. اگر این اتفاق نمیافتاد دولت باید لایحه جدیدی را به مجلس میداد و مجلس لایحه جدید را بررسی و در صورت تصویب برای تأیید نهایی به شورای نگهبان میفرستاد و ادامه مراحل قانونی آن طی میشد تا این فرآیند به احتمال زیاد در ایستگاه آخر به دست مجمع میرسید. 2- پذیرش شروط FATF به معنی رفع تحریمها و یا حل مشکلات بانکی ما نیست؛ چراکه حتی با فرض تصویب CFT و پذیرش شروط FATF، بازهم تحریمها به قوت خود باقی است و عملاً تراکنشهای مالی رسمی با سایر کشورها میسر نخواهد شد. این موضوع حتی توسط آقای ظریف در صحن علنی مجلس دهم هم تصریح شده بود و هم کارشناسان اقتصادی بارها بر آن صحه گذاشتهاند. 3- به وجود آمدن دوگانههای مختلف مانند واکسن کرونا، FATF و ... در حالی دامن زده میشود که هیچگونه پایه استدلالی برای به وجود آمدن آن وجود ندارد و کسی شرط تأمین واکسن کرونا را پذیرش شروط FATF نمیداند. در حال حاضر با فرض نیاز به ارز برای خرید دارو، هم منابع خارجی موردنیاز در بانکهای خارج از کشور وجود دارد و هم منابع غیرمالی؛ بهگونهای که هیچ ضرورتی برای تراکنش مالی بین بانکهای داخلی و بانکهای خارجی برای این موضوع مطرح نیست.
نکته راهبردی: پردازش این دوگانهها در جامعه و سیاسی سازی آن توسط جریانات داخلی، باهدف بهرهبرداری انتخاباتی و منافع حزبی، برخلاف مصالح و منافع ملی بوده و روند بررسی و تصویب قوانین در کشور را مختل میسازد. ازاینرو باید نسبت به اغراض طراحان آن و آسیبهایی که تصویب بیملاحظه اینگونه تعهدات الزامآور بینالمللی بر دوش نظام و ملت میگذارد، هوشیار بود
✍️✍️حمله کماندوهای اسرائیلی به کاروان کشتی آزادی در سال ۲۰۱۰ که حامل کمکهای بشردوستانه به فلسطینیهای محاصره شده در باریکه غزه بود، نقطه اوج تنش روابط سیاسی میان آنکارا با رژیم صهیونیستی در دوره اردوغان بود. در این حمله، ۹ فعال ترکیهای کشته شدند و روابط ترکیه با رژیم اسرائیل به مدت ۶ سال قطع شد. از آن مقطع تا اندکی قبل تصور برخی گروههای اسلامی فلسطینی، از جمله اخوانیها بر این بود که اردوغان حامی ملت و آرمان بزرگ فلسطین است. بااینحال، رئیسجمهور ترکیه روز جمعه، پنجم دیماه از تداوم ارتباط آنکارا با تلآویو خبر داد و در توجیه این همکاری، مدعی شد: «مشکل اصلی اکنون درباره اشخاص در رأس تلآویو است. سیاستهای اسرائیل علیه فلسطین خط قرمز ماست، اما تمایل داریم روابط بهبود پیدا کند».
گزارههای تحلیلی: در خصوص علت گرایش اردوغان به گرمی روابط با رژیمی که تا دیروز آن را جنایتکار و قاتل ملت فلسطین میخواند و دولتهای عربی سازشگر با آن را خائنین به ملت فلسطین میدانست، چند سناریو مطرح است؛ 1- روابط میان ترکیه و رژیم صهیونیستی ریشهدار است و به سال ۱۹۴۹ برمیگردد که دولت وقت ترکیه این رژیم را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک با آن برقرار کرد. با وجود تنش در روابط سیاسی میان آنکارا و تلآویو در سال ۲۰۱۰ [که در بالا اشاره شد]؛ همکاری اطلاعاتی و بخصوص اقتصادی میان دو کشور کمافیالسابق برقرار بود، بهطوریکه حجم مبادلات تجاری میان طرفین به حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۹ رسید؛ ازاینرو خیلی دور از واقع نیست که ترکیه در شرایط بحران اقتصادی کنونی بخواهد از این روابط حسنه اقتصادی در جهت بهبود روابط سیاسی بهره برد. 2- نزدیکی و همراهی ترکیه با طرف آذربایجانی در ماجرای قرهباغ و حمایت نظامی و تسلیحاتی از دولت آذربایجان که روابط گسترده امنیتی و اقتصادی با اسرائیل دارد، احتمال میانجیگری علیاف میان اردوغان و نتانیاهو را در مقطع کنونی دوچندان میکند. 3- ترکیه درگیر بحران اقتصادی دوران کرونایی، به دلیل اتخاذ سیاستهای غیرهمسو با متحدان غربی خویش، با تحریمهای آمریکا و اروپا نیز مواجه است. اردوغان تصور میکند لابی یهودی در آمریکا و اروپا میتواند به او در ممانعت از تحریم یا کاهش آن کمک کند. 4- در سایه تداوم روند سازش برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی، اردوغان تصمیم به بهره جستن از این فرصت برای ملحق شدن به این روند دارد تا از این رهگذر، علاوه بر بهبود روابط با رژیم صهیونیستی، با برخی کشورهای عربی مانند مصر و عربستان هم روابطش را بهبود بخشد.
نکته پایانی: اظهارات امروز اردوغان و روابط اطلاعاتی و اقتصادی ترکیه با رژیم صهیونیستی حاکی از این واقعیت است که آنکارا طی سالیان اخیر با ماهیت رژیم صهیونیستی مشکلی نداشته و حمایت مقطعی از فلسطینیها نیز در راستای سیاستهای نوعثمانیگری اردوغان دنبال میشده است تا کشور ترکیه را به عنوان امالقرای جهان اسلام، به گروهها و کشورهای اسلامی بقبولاند
روزمان را با #قرآن آغاز کنیم
فرمول مبارزه در قرآن (77)
❎🔰 هرکس از روی بصیرت کار نکند جزو عوام است
سوره يوسف (12): آيه 108]
قُلْ هذِهِ سَبِيلِي أَدْعُوا إِلَى اللَّهِ عَلى بَصِيرَةٍ أَنَا وَ مَنِ اتَّبَعَنِي وَ سُبْحانَ اللَّهِ وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ (108)
(اى پيامبر! تو نيز) بگو: اين راه من است. من و هر كس پيروىام كرد، با بينايى به سوى خدا دعوت مىكنيم و خداوند (از هر شريكى) منزه است و من از مشركان نيستم.
۱۳۹۱/۰۵/۱۲
🔰✅امام خامنه ای :
درسگفتار قرآن کریم روز سیزدهم | بصیرت و زندگی اجتماعی پیچیده امروز
خدای متعال به پیغمبرش در آن دوران دشوار مکه میفرماید: ای پیغمبر! من با بصیرت حرکت میکنم؛ «قل هذه سبیلی ادعوا الی اللَّه علی بصیرة انا و من اتّبعنی»؛ خودِ پیغمبر با بصیرت حرکت میکند، تابعان و پیروان و مدافعان فکر پیغمبر هم با بصیرت. این مال دوران مکه است؛ آن وقتی که هنوز حکومتی وجود نداشت، جامعهای وجود نداشت، مدیریت دشواری وجود نداشت، بصیرت لازم بود؛ در دوران مدینه، به طریق اولی.
شما خودتان را در صحنهای که از صدر اسلام تبیین میکنم، پیدا کنید. یک عدّه جزو عوامند و قدرت تصمیمگیری ندارند. عوام، بسته به خوش طالعی خود، اگر تصادفاً در مقطعی از زمان قرار گرفتند که پیشوایانی مثل امام امیرالمؤمنین علیهالسّلام و امام راحل ما رضواناللَّه تعالی علیه، بر سرِ کار بودند و جامعه را به سمت بهشت میبردند، به ضربِ دستِ خوبان، به سمت بهشت رانده خواهند شد. اما اگر بخت با آنها یار نبود و در مقطعی قرار گرفتند که «وجعلنا هم ائمة یدعون الیالنارِ» و یا «المتر الیالذین بدلوا نعمةالله کفرا و احلوا قومهم دارالبوارِ. جهنم یصلونها و بئس القرارِ» به سمت دوزخ خواهند رفت. پس، باید مواظب باشید جزو عوام قرار نگیرید.
27.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اولین قسمت از مستند قطب نما
(ویژه ایام الله دهه بصیرت )
کاری از معاونت فرهنگی هنری ناحیه مقاومت بسیج اشکذر با همکاری معاونت سیاسی نمایندگی ولی فقیه در ناحیه مقاومت بسیج اشکذر
یادواره شهدای شهرستان یزد
سه شنبه ۹ دی - ساعت ۱۳.۳۰
لینک پخش زنده در آپارات :
https://www.aparat.com/mesbahyazd/live
لینک پخش زنده اینستاگرام :
https://www.instagram.com/mesbahyazd/
یادواره شهدای شهرستان یزد
سه شنبه ۹ دی - ساعت ۱۳.۳۰
لینک پخش زنده در آپارات :
https://www.aparat.com/mesbahyazd/live
لینک پخش زنده اینستاگرام :
https://www.instagram.com/mesbahyazd/
✍️✍️در طول دولت روحانی همواره منتقدین دلسوز درصدد بودند تا با نقدهای منصفانه، عاقلانه مسیر صواب را به دولت نشان دهند، موضوعی که همواره واکنش منفی دولت را در پی داشت. گزارههای خبری: 1- «حسین امیرعبداللهیان» دستیار ویژه رئیس مجلس در امور بینالملل گفت: «روزی سردار سلیمانی به من که معاون وزیر خارجه بودم زنگ زدند، در آن زمان آقای ظریف در لوزان سوئیس با ۵ کشور در حال مذاکرات هستهای بودند. شب قبل از آن تصاویری از قدم زدن آقای ظریف با جان کری منتشر شده بود. سردار با کنایه و خندهای به من گفت دارید با آمریکاییها قدم میزنید؟! او میخواست ما را توجه بدهد به این مسئله که به دشمن نمیتوان اعتماد کرد. 2- محمدجواد لاریجانی نیز در خصوص دقتنظر در معامله با غرب اظهار داشت: «ما با کسی که هیچ اعتمادی به او نداریم با یک قدم کوچک برداریم که قابلبرگشت باشد و اگر او قدم بعدی را برداشت ما قدم بعدمان را دو برابر برمیداریم نه اینکه ما تا آخر خط برویم و منتظر باشیم جناب اوباما حرکتی کند.»
گزارههای تحلیلی: 1- دکتر روحانی همواره سعی در خاموش کردن صدای منتقدان داشته است. به عنوان نمونه در 20 مرداد 93، وی خطاب به منتقدان برجام گفت: «یک عده شعار میدهند، ولی بزدل سیاسیاند؛ هر وقت میخواهد مذاکره شود یک عده میگویند داریم میلرزیم؛ خوب به جهنم، بروید یک جای گرم پیدا کنید.» 2- با وجود تأکید منتقدین بر گرفتن تضمینهای لازم در برجام، تیم مذاکرهکننده تضمین را در امضای وزیر خارجه آمریکا میدید؛ سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت خارجه، آذر 94 اظهار داشت: «آنچه برای ما مهم است، این است که برجام در مرحله اجرا با هیچگونه خدشه و صدمهای مواجه نشود، آقای کری این تضمین را به عنوان وزیر خارجه آمریکا بهصورت کتبی با امضای رسمی داده است!». 3- حامیان اندیشه حل مشکلات کشور از طریق مذاکره، با وجود عدم تحقق وعدههایشان و بدون توجه به نظر منتقدان دلسوزی که از سوی دولت «دلواپسان» لقب گرفتهاند، دوباره قصد تکرار مسیر خطا را دارند.
نکته پایانی: تنها چاره کار طبق فرمایش مقام معظم رهبری، بیاثر کردن تحریمها در کشور است و آن محقق نمیشود مگر با دولتی که نگاه درونزا داشته و معتقد به حل مشکلات کشور با تکیه بر ظرفیتهای داخلی باشد. بیشک ملت با انتخاب دولت جوان و انقلابی، میتوانند راه غلط گذشته را اصلاح کنند.