🔘«مدرن بودن عدالت اجتماعی»
▪️اگر می گوییم عدالت اجتماعی مفهومی مدرن است، بدین معنا نیست که به طور کل در تاریخ اسلام یا در زمان نزول قرآن اساسا مسأله عدالت اجتماعی وجود نداشته است یا قرآن مطلقا بدان بی توجه بوده است. بلکه بدین معناست که با تشکیل دولت مدرن و تغییر الزامات حکمرانی، مفهوم عدالت اجتماعی کمی متغیر شده است.
▪️شاید بهتر است بگوییم آنچه قدمت بیشتری دارد عدالت فردی ست که در حوزه اخلاق و فقه از آن صحبت می کنیم و ناظر به رعایت انصاف و عدالت در مناسبات فردی ست. یا از تبلور و عینیت عدالت در یک فرد مانند شاهد و قاضی سخن می گوید. دیگر چیزی که می توان رد پای آن را در تاریخ یافت، عدالت توزیعی است که ناظر به توزیع امکانات و مواهب است. اما عدالت اجتماعی قدمت چندانی ندارد. در تفاوت عدالت توزیعی و عدالت اجتماعی بسیار می توان سخن گفت که مورد بحث ما نیست.
▪️در همین حد کافی ست بدانیم که عدالت اجتماعی از اواخر قرن نوزدهم با نوشتن کتاب social justice نوشته وستل ویلوگبی به عناوین کتاب ها اضافه شد. مکاتبی مانند مارکسیسم نیز با عدالت اجتماعی میانه چندانی نداشتند چرا که عدالت اجتماعی را دستاویز سرمایه داری برای بقای خود می پنداشتند. آن ها معتقد بودند نظام سرمایه داری از اساس مبتنی بر استثمار طبقه کارگر است و باید فرو بپاشد.
▪️بهر حال مواجهه های چندگانه مفاهیمی مانند رفاه، دولت، بیمه، سرمایه، پول، آزادی های فردی، شایستگی، برابری، دموکراسی، ساختار، مالیات و .... با یکدیگر، مفهوم عدالت اجتماعی را پیچیده تر کرد. عدالت اقتصادی، عدالت کیفری، عدالت آموزشی، عدالت جنسیتی و ... همه ذیل عدالت اجتماعی می گنجند و در «توزیع» خلاصه نمی شوند.
✍️احمد اولیایی
#سواد_رسانه #جنگ_شناختی
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
💠 روزه زن شیرده
اگر زن شیرده (خواه مادر بچّه یا دايه، با اجرت باشد يا بدون اجرت) به دلیل ترس از کم یا خشک شدن شیر، می ترسد روزه برای کودک ضرر داشته باشد، روزه بر او واجب نیست و بايد براى هر روز يك مدّ طعام؛ يعنى گندم يا جو و مانند اينها (به عنوان فدیه) به فقير بدهد و بعد از ماه رمضان نیز قضای آن را به جا آورد، اما اگر روزه برای خود زن ضرر داشته باشد، بنابر احتیاط فدیه واجب است.
📚 پی نوشت:
بخش استفتائات پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله خامنه ای.
#متفرقه
#احکام
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❣عالی بودن را برای خودمان همیشه تکرار کنیم
تا عالی شویم. ما به هر چه فکر می کنیم ،
هرچه می گوییم و هر چه به زبان می آوریم
همان می شویم. پس همواره با خودت تکرار کن
همه چیز عالی است...🌷
به ذهن و ضمیر خود عالی بودن را القاء کنید.
ذهن ما چیزی را می سازد که می گوییم.
افکار ما می تواند یک بیابان خشک را
به گلستانی تبدیل کند.
آدم های سالم دنیایی از افکار عالی دارند و
ذهن خود را خوشحال و سالم نگه می دارند.
برای همین همیشه سلامت، شاد ،
خونسرد و مهربان هستند.🍃🍃🍃
✅ ذهن سالم موفقیت به همراه دارد
#متفرقه
#انگیزشی
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
#استوررری
ای کاش این رمضان#بهارظهورت باشه
مهدی جان
از هجر تو بی قرار بودن تا کی؟
بازیچه ی روزگــار بودن تا کی؟
ترسم که چراغ عمر گردد خاموش!
دور از تو به انتــظار بودن تا کی؟
#ظهوربسیارنزدیکه_سلام_امام_زمانم
🌹اَللّٰهُــمَّ عَجِّــلْ لِّوَلِیِــکَ الْفَــرَجـــ بِحَــقِّ حَضرَتِ زِیْنَـبِ کُبْــریٰ سَــلٰامُ الله
#مهدویت
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
#مهدویت_در_قرآن
🔴 برخی آیات مهدویت در جزء اول
1️⃣ بقره: 3 👈🏻 ایمان به امام غایب و حتمی بودن ظهور
2️⃣ بقره: 56و73 👈🏻 رجعت در اقوام و ملل گذشته
3️⃣ بقره: 114 👈🏻 خواری و ذلت دشمنان خدا با قیام امام مهدی (عج)
4️⃣ بقره: 115 👈🏻 وجهالله بودن امام مهدی (عج)؛ پر شدن دنیا از عدالت در عصر
#مهدویت
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
8.41M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✅ دارم میچینم سفره هفت سین را ...
اللهم عجل لولیک الفرج
#عید_نوروز
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سالمو با امام حسین؏شروع کنم
بهترینا رو تو برام بزن رقم
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
#قرآن
#سوره_اعراف
#صفحه_۱۷۱
آیه ۱۶۰تا۱۶۳
📲در شبکه های اجتماعی زیر با ما همراه باشید👇👇👇
🔹 سروش و روبیکا و ایتا:
@manzelgaheoshagh
🔸 آپارات :
www.aparat.com/manzelgaheoshagh_ir
نکتههای سورۀ اعراف- آیۀ ۱۶۱:
کلمۀ «حِطَّةٌ»، به معنای نزول چیزی از بالاست، (انحطاط هم از این ریشه است) و به مفهوم تقاضای نزول رحمت و عفو الهی است.
فرمان این بود که بنیاسرائیل هنگام ورود به سرزمین مقدّس، با این کلمه از خداوند آمرزش بطلبند، ولی آنان از روی استهزا، کلمه را عوض کردند و گفتند: «حنطة». (تفسیر نمونه)
مشابه این آیه، با تفاوتی اندک در سورۀ بقره (آیات ۵۸ و ۵۹) نیز آمده است.
در روایات متعدّد، امامان معصوم علیهمالسّلام فرمودند: «نحن باب حطتکم» باب حطّۀ شما ماییم. یعنی اگر در مدار حکومت و ولایت ما وارد شوید، مورد لطف قرار میگیرید. (تفسیر کنزالدقائق) بسیاری از مفسّران مراد از قریه را بیتالمقدّس دانستهاند.
سیر طبیعی آن است که ابتدا با آدابی که سفارش شده داخل شهر شده، سپس آن را مسکن قرار داده و آنگاه از غذاهای آنجا بخورند، ولی در این آیه اوّل مسکن و غذا آمده، بعد توبه و مغفرت و ورود به شهر، شاید به خاطر آن که تأمین مسکن و غذا، زمینه و بستری است که دستورات اخلاقی را بپذیرند.