تربیت و حکمرانی|مرتضی رجائی
«لِلّهِ دَرُّالخمینی» نام قطعهای موسیقاییست که یاسر عرفات، نوار کاست آن را در سفر ایران به امام خمینی (ره) هدیه داد. یوسف الحسون (معروف به «ابوعلاء»)، شاعر و بداههنواز مشهورِ فلسطینی بود که در رادیوی «صدای فلسطین» فعالیت میکرد. زمانی که خبر پیروزی انقلاب اسلامی ایران به گوشش میرسد، شعری را در رثای مردم ایران و امامخمینی میسراید. الحسون بلافاصله پساز اتمام شعر، عودش را برمیدارد و به رادیو میرود. ضبط آغاز میشود و ابوعلاء میخواند و مینوازد. یاسر عرفات که در دفترش آن را میشنود، دستور میدهد تا نوار آن را به دفترش بیاورند. عرفات، بارهاوبارها به این موسیقی، گوش میکند و حتی دستور میدهد که نوار آن بین رزمندگان فلسطینی پخش شود تا قوت قلب بگیرند.
فلسطین که پساز شکست لشکر جهان عرب از اسرائیل، تنها شده بود و رژیم صهیونیستی نیز طرح عادیسازی را بهسرعت در منطقه پیش میبرد، بهیکباره با انقلاب در ایران، جان تازهای گرفت. «للّه درّالخمینی» در واقع، صدای سرور و شادی فلسطین است که متوجه دگرگون شدن وضعیت شده است. ابوعلاء که گویا با ایران نیز آشنا بوده، در کلام این قطعه به شهرهای مختلف ایران اشاره میکند و از قیامهای مردم هرشهری، با طبع شاعرانهاش یاد میکند. در بخشهای دیگر آن شعر، شاعر از ظلم و ستم شاه و از سیطرۀ آمریکا بر حکومت پهلوی، سخن میگوید. الحسون که به «شاعرالشعبی» معروف است، به ملودی و لحن نیز تسلط دارد و طی اجرایش در موقعیتی که شعر حماسی می شود، لحنش نیز به رنگ حماسه درمیآید و در جایی دیگر، لحنش حالت ثناگویی به خود میگیرد و کلمهها لطیفتر ادا میشوند. همچنین در بخشهایی که شعر به حکومت شاه و آمریکا تشر میزند، لحن او نیز عتابگونه میشود.
بازخورد نسبت به انقلاب اسلامی در هنر فلسطین منحصر در این قطعه نیست و نشانههای متعددی را در گرافیک و هنرهای تجسمی میتوان دید. پوسترهایی که برخی از آنان در فضای مجازی در دسترس است یا عکسهایی که این علقه را نشان میدهد. اشرف دَبور، یکی از سفیران فلسطین در ایران میگوید: «از قدیم با ابوعمار (یاسر عرفات) همراه بودهام و در منزل وی و هر فلسطینی دیگری تصاویری از حضرت امامخمینی(س) و یاسر عرفات، نصب شده است.»
بهمناسبت چهلوششمین دهۀ فجر انقلاب اسلامی، اثری کمتر شنیدهشده از «یوسف الحسون» برای پیروزی این نهضت را مرور میکنیم.
🔻رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b3
هدایت شده از بافتار
للّه درّ الخمینی.mp3
16.24M
🎙قطعه «للّه دَر الخمینی»
(خدا خمینی را رحمت کند و خیرش دهد)
شاعر، خواننده و نوازنده: یوسف الحسون (ابوعلاء) | اهل فلسطین
سال ابداع: 1979 (1357) | به مناسبت پیروزی انقلاب اسلامی ایران
🔻رسانه بافتار
🆔https://eitaa.com/joinchat/4285857982C557b3c5b3
تربیت و حکمرانی|مرتضی رجائی
🎥 #این_هشت_دقیقه اگر دنبال معجزه هستید این هشت دقیقه را حتما ببینید. آری؛ وقتی یار خراسانی باشی در
چند ساعت بعد از اینکه این مطلب را در کانال گذاشتم، یکی از دوستان دانشگاهی که ظاهراً آن را به گروهی از دوستانش هدایت کرده بود، این تصویر را برایم فرستاد و نوشت: جواب شما برادر؟!
گویا یک نفر از دوستان تحصیلکرده ایشان که تحصیلاتشان در حد دکتری است، زبان به متلک باز کرده بود و این دوست ما برایش تلخ بوده و حتماً خودش جوابی داده بود؛ اما میخواست بداند جواب من چیست؟
بلافاصله جوابی ندادم؛ چون جسارتاً مدتی است از وقت گذاشتن و کلنجار رفتن با کسانی که در برابر فهمیدن مقاومت میکنند، ناامیدم و آن را وظیفه خودم نمیدانم.
اما امروز که این یک دقیقه را دیدم، احساس کردم شاید جواب آن دوست تحصیلکردهی متلکانداز چیزی در این سطح باشد، نه چیز دیگر:
جوابی ندارم برای کسی که معنای کلمه را نمیداند.
https://eitaa.com/rajaaei_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 همه رموز پیروزی نهایی مقاومت در این ویدیو خلاصه شده 🏓
حتماً تا آخر ببینید؛
آن روز برای ما هم خواهد رسید، اگر نه #خسته شویم و نه #مغرور.
بهزودی به همین شکل حریف را در هم خواهیم شکست.
#مقاومت
#نصرت_الهی
https://eitaa.com/rajaaei_ir
#یک_برش_فیلم
#ژولیت_و_شاه
یکی از انیمیشنهای اکرانشده در جشنواره فیلم فجر امسال، انیمیشن ژولیت و شاه هست.
اگر بهخاطر فرمت انیمیشن این اثر به این فکر کردید که اثر رو خودتون یا همراه با بچهها تماشا کنید، پیشنهاد میکنم قبل از دیدن اثر، نقد زیر رو حتماً بخونید👇🏻👇🏻
#مدرسه_والدین
@tarbiapp
بسم الله الرحمن الرحیم
مختصر و مفید دربارهٔ جشنوارهٔ فجر
#ژولیت_و_شاه
✍🏻پرستو علیعسگرنجاد
۱-وهن. این دقیقترین وصف انیمیشن ژولیت و شاه است. وهن مردان ایرانیست. مردانش با دیدن یک زن چشمآبی خارجی آب دهانشان سرازیر میشود و به ملیجکبازی میافتند!
وهن زنان نجیب ایرانیست. زنان چادری این انیمیشن زیر روبنده هیولاهایی سلیطه، نفهم، دگم و ابژهٔ جنسیاند که خودشان علیه حقوق زنان شعار میدهند!
وهن قومیتهای ایرانجان ماست.
۲-اثر در نگاه اول، نقد دورهٔ قاجار است، اما در فرامتن، تمام کنایههایش متوجه گفتمان امروز ایران. در مصاحبهها میگویند ما زنان چادری را بد نشان ندادیم! تاجالسلطنه هم چادریست، اما روشنفکر و هنرمند! نسبت تاجالسلطنه با زنان چادری اثر، نسبت حجاباستایلهای ناخنکاشتهٔ زیر یک من آرایش با چادریهای واقعی بیپیرایهست. یک چادر نیمبند سر تاج کردهاند که در صد پلان بیحجاب نمایش داده شده که بشود چادری متجدد که دهان منتقدان را ببندند…
۳-انیمیشن کریه پرسپولیس را دیدهاید؟ کاراکتر زنان چادری ژولیت و شاه را دقیقاً از روی آن برداشتهاند!!! زنان زشتی که با چادر راه نمیروند، عین هیولا میخزند. متحرکسازی این کاراکترها داد میزند زنان چادری مار سیاهاند در چشم کارگردان، نه هویت دارند، نه حتی یک ویژگی مثبت.
۴-سازنده یک بار میگویند این انیمیشن خانوادگیست، یک بار میگویند مخصوص کودک و نوجوان است، در نشست پس از اکران می گویند رِیت سنی ۶،۷ سال. از کی تا حالا در اثری که خانوادگیست و برای کودک ساخته شده، سیگار کشیدن، نوشیدن مشروب، عریانشدن سینههای یک خواجه و اصلاً نمایش یک خواجهٔ نهزننهمرد، خودکشی و افسردگی نمایش داده میشود؟! داستان تلخ رومئو و ژولیت مناسب کودکان است؟!حرمسرای ناصرالدینشاه هرزه چطور؟
۵-اثری غرق موسیقی با ملودی خوب و اشعار ضعیف است که به ضرب رقص خواسته ادای کلاسیکهای دیزنی را درآورد. حجم موسیقیاش درست مثل ببعی قهرمان دل را میزند و محتوای اشعار مطلقاً مناسب فهم کودک نیست.
۶-نه داستان جذاب دارد، نه پیرنگ درست. محمد چرمشیر که بهعنوان مشاور فیلمنامه حضور داشته، کسی است که گفته: «مادامیکه بازیگران زن مجبور باشند باحجاب به روی صحنه بیایند تئاتر کار نخواهم کرد.»
۷- تنها نقطهٔ قوت اثر، طراحی زمینهٔ ایرانی و تکنیک قوی است. کاخ گلستان و بازار خیلی زیبا مصور شدهاند.
۸-هرگز اجازه نمیدهم بچههایم این اثر کثیف موهن را ببینند و خیال کنند تاریخ و فرهنگ غنی مردم عزیز ما، این لجنیست که اشکان رهگذر به صورت همهمان مالیده و خندیده و رفته…
۹- امتیاز من؟ صفر. هیچ هیچ هیچ. با محتوای کریه، با توهین به فرهنگ و تاریخ و دین عزیز ما، هرچه زحمت در ساخت زمینه و طراحی فضا کشیده بودند، لگدکوب کردند. تکنیک خوبشان را هم.
۱۰- نقد مفصلم بماند به وقتش. سر پلان به پلان اثر حرف دارم. حرمت مخاطب را نگه داشتم چون از اول وعده کرده بودم داستان را لو نمیدهم. باشد تا ببینیم سرانجام این اثر چه خواهد شد و ایرانیجماعت مینشیند این همه توهین و جسارت را زرورقپیچشده لای رقص و موسیقی به خوردش بدهند یا نه.
#مدرسه_والدین 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2702376999C863e8a3b7b
5.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قبل از خواندن نوشته من درباره این ویدئوی ۴۰ثانیهای، اول خودِ آن را تماشا کنید.
احتمالاً شما هم مثل خیلیهای دیگر، با دیدن این ویدئو هیجانزده یا شگفتزده یا شاید حتی کمی گیج شدهاید.
انگار هنوز نتیجه نهایی باورتان نشده است!
توصیه میکنم یک بار دیگر، این بار با دقت بیشتر، آن را ببینید؛ بعد بیایید اینجا تا از این ویدئو یک درس مهم حکمرانی بگیریم.
#دروس_حکمرانی
#حکمرانی_مقاومتی
https://eitaa.com/rajaaei_ir
تربیت و حکمرانی|مرتضی رجائی
قبل از خواندن نوشته من درباره این ویدئوی ۴۰ثانیهای، اول خودِ آن را تماشا کنید. احتمالاً شما هم مثل
تقریباً مطمئنم شما هم مثل خیلیهای دیگر، ازجمله خود من، تا ثانیه سیام این ویدئو، یعنی حتی بعد از سپری شدن ۷۵٪ از فرایند این مسابقه، نتیجه را برعکس پیشبینی میکردید.
احتمالاً شما هم مثل من در مواجهه اولیهتان با فیلم، همین که پسرکِ سمت راست تصویر شروع کرد به دویدن طرف آخرین توپ ستون توپها، او را سرزنش کردهاید که "عِه، این چه کاری بود!؟"؛ ولی خب، دیدید که نتیجه به نفع او تمام شد. ولی چرا؟!
راستی، چرا پسرک سمت راست در لحظات آخر برنده این مسابقه شد؟! چون تا آخر برای رسیدن به هدفش #مقاومت کرد و خسته نشد؟! به نظرم این پاسخ، بیانصافی در حق پسرک سمت چپ است. یک بار دیگر فیلم را ببینید؛ او هم تا لحظه آخر برای پیروزی در مسابقه تلاش کرد و با وجود خستگی و نفسنفس زدنش، وقتی کار را رها کرد که دید کار تمام شده و دوستش برنده قطعی مسابقه است.
بازنده این مسابقه حاضر بود برای پیروزی تلاش کند و در راه هدفش تا لحظه آخر هم مقاومت کرد، اما چه باید میکرد وقتی #روش و #فرایند انتخابی برای رسیدن به #هدف و مطلوبش، نامناسب بود.
اگر او هم با تکیه بر #خلاقیت، یک روش و #فرایند_خلاقانه متناسب با هدفش انتخاب میکرد، شاید سرانجام دیگری میداشت.
تا همینجا هم از این ویدئو یک درس حکمرانی گرفتهایم؛ اما درس مهم حکمرانی که گفته بودم، این نبود. آن درس، تأملی است که در پاسخ به یک پرسش مهم درباره این ویدئو دارم.
چون این نوشته بیش از حد طولانی شده، آن پرسش و تأملی را که در پاسخش دارم در نوشته بعدی کانال تربیت و حکمرانی بخوانید.
#دروس_حکمرانی
#حکمرانی_مقاومتی
https://eitaa.com/rajaaei_ir
تربیت و حکمرانی|مرتضی رجائی
تقریباً مطمئنم شما هم مثل خیلیهای دیگر، ازجمله خود من، تا ثانیه سیام این ویدئو، یعنی حتی بعد از سپ
پرسش مهمی که درباره این ویدئو باید به ذهن برسد این است: چه شد که پسرک سمت راست به این #تصمیم رسید؛ گرفتن این تصمیم بدیع و خارقالعاده اتفاقی و ناگهانی بوده، یا اینکه پسرک #فرایند خاصی را طی کرده و برای رسیدن به این تصمیم، #روش خاصی داشته که میتوان از آن برای گرفتن تصمیمهای بدیع دیگری در موقعیتها و دوراهیهای دیگر استفاده کرد؟!
پاسخ این پرسش مهم به کار #حکمرانان میآید؛ همان کسانی که باید در دوراهیهای مهم پیشرویشان در مسیر #حکمرانی، تصمیمهای سرنوشتسازی بگیرند که شخصی نیست و موفقیت یا شکست یک جمع، وابسته به آن است.
اما مهمتر از این پرسش و پاسخ آن، توجه به این نکته است که حکمرانی یک مقوله شخصی و وابسته به یک فرد نیست. در این ویدئو، پسرک سمت راست تصویر با هر روش و فرایندی که به تصمیم رسیده باشد، در مقام عمل همین که #اراده کند، میتواند تمام اعضا و جوارحش را برای تحقق آن تصمیم به کار بگیرد؛ اما فرض کنید این مسابقه یک مسابقه فردی نبود و قرار بود دو تیم با هم مسابقه بدهند. در چنین شرایطی، امکان گرفتن تصمیمهای بدیع برای رسیدن به هدف حتماً مهم است، اما مهمتر از آن، روش و #فرایند_اِعمال_اراده از سوی صاحب این تصمیم و همراه کردن دیگران است. حکمرانی هنگامی رخ میدهد که رهبر جمع روشها و فرایندهایی را در اختیار داشته باشد که با استفاده از آنها بتواند جمع را با خود همراه کند.
اما یک سؤال خیلی مهمتر: آیا هر نوع همراهی اعضای یک گروه با سرگروهش، فارغ از اینکه چگونه و با چه روشی به این تصمیم و همراهی رسیدهاند، مطلوب است؟!
پاسخ این پرسش، دریچه ورود از فضای حکمرانی به عالمی دیگر است؛ عالمی که در آن، حکمرانی هرچند وابسته به #تجربههای_بشری است، نباید بریده از مبانی و اصول الهی و وحیانی باشد.
پ.ن: به لطف چند دقیقهای که برق ساختمان قطع شد، فرصتی دست داد تا این یادداشت وعده داده شده را بنویسم.
با این حساب فعلاً با هم بیحسابیم.😉
https://eitaa.com/rajaaei_ir