eitaa logo
محمد حسین رجبی دوانی
4.6هزار دنبال‌کننده
95 عکس
37 ویدیو
2 فایل
تنها کانال رسمی استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی جهت ارسال سوال و نظرات: @admin_admin14
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5771781093376133355.mp3
1.36M
🚦در غدیر خم چه گذشت۱ 🎙استاد محمدحسین سالروز عید سعید غدیر 📲 @rajabidavani
4_5771781093376133356.mp3
1.38M
🚦در غدیر خم چه گذشت۲ 🎙استاد محمدحسین سالروز عید سعید غدیر 📲 @rajabidavani
🚨اعلام نظر سه نفر از نظریه پردازان و مورخان برجسته درباره نامزد اصلح بسم الله الرحمن الرحیم با عنایت به رهنمودها و شاخص های طرح شده از سوی مقام معظم رهبری برای شناخت فرد اصلح و همچنین تحلیل عمیق از جریان شناسی تاریخ؛ به ویژه تاریخ قرون اولیه اسلامی و سده اخیر ایران، و نیز تاریخ نهضت های اسلامی و فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی، ضمن احترام به چهار نامزد دیگر جریان انقلاب اسلامی، آقای دکتر سعید جلیلی را فرد اصلح می دانیم و اعلام می داریم که ادامه راه استقلال و عزت و هویت یابی شهید رئیسی با رأی به ایشان قابل تحقق است. ان شاءالله دکتر محمد حسین رجبی دوانی - دکتر موسی نجفی - دکتر موسی فقیه حقانی
🚨هشدار تاریخی - سیاسی سه استاد برجسته علوم انسانی کشور 📍واقعا مسئله اصلی چیست؟ 🔸بسم الله الرحمن الرحیم 🔹هم‌وطنان، جوانان تحصیل‌کرده، و فرهیختگان دلسوز، در این شرایط حساس ضرورت دارد دو نکته مهم را با شما عزیزان در میان گذاریم: اول اینکه تجربه نهضت‌های دو قرن اخیر ایرانیان علیه سلطه استعمارگران غربی، به ویژه آزمون نهضت بزرگ مشروطیت، مؤید این نکته است که "عرفی سازی " به همراه سیاه نمایی و یأس در برابر آرمان‌های بلند و اصیل انقلاب، گام اول نفوذ خارجی‌ و خالی نمودن صحنه از کسانی است که همواره به عشق عزت ملی و عظمت کشور در مقابل زیاده‌خواهی‌های اجانب ایستاده‌اند. هیزم دیگ پلوی سفارت انگلیس، جهل و خوش‌بینی خواص بی‌بصیرتی بود که دل به احسان و دوستی اجنبی بسته بودند و در نهایت دیدیم که همه آن شعارهای آزادی‌خواهانه و به ظاهر مترقی، داس استبداد شد و در دستان قزاقی قلدر قرار گرفت تا همه ثمرات مشروطه را یک‌جا درو نماید و نابود سازد. دوم، تحریم خارجی معلول علتی ریشه‌دار است؛ علتی که به کوتاه شدن دست بیگانه از کشور برمی‌گردد، همان دستی که در تلاش است تا دوباره سایه سلطه را بر سر این ملت بگستراند. التماس کردن و توبه نمودن نزد دزد حریص و طماع نه تنها تأثیری ندارد، بلکه او را متوهم می‌سازد تا دامنه خیال باطل و حرص و طمع های واهی خود را در قبال این سرزمین وسعت بخشد. امروز در "عصر پسااستعماری" قرار داریم؛ عصری که جریانی با بنیان‌های علمی نیرومند در غرب نیز به آن اعتراف داشته و معتقد است: بحث و دعوای اصلی در تحولات بین الملل بر سر همان طرح دوگانه "مرکز " (غرب سلطه جو) و "پیرامون" (شرق به حاشیه رفته) است. طرحی که انقلاب خمینی کبیر، "معادله شوم" آن را برهم زد و ایرانیان قهرمان را نه در حاشیه و پیرامون غرب، بلکه در برابر و مقابل آن قرار داد. به راستی این همان "صورت مسئله واقعی" است و سایر تعبیرها، تلاشی بیهوده برای انحراف اذهان از ریشه و ماهیت اصلی این "جدال تاریخی" است. اکنون که پرچم این جریان متعهد به عزت و استقلال و هویت ایران و انقلاب اسلامی در دستان پرتوان سرباز جانباز وطن، دکتر سعید جلیلی قرار گرفته است؛ امید داریم که این سرزمین با همه ظرفیت‌های عظمیش در جایگاه مطلوب و واقعی خود آرام گیرد و خط بازگشت به ذلت دولت اسبق و نگاه تحقیرآمیز «ما نمی‌توانیم‌» ذیل نظریه " کدخدای جهانی خود مطلق مدار اروپایی - امریکایی " از مُلک و دیاری دور شود که قدمتی چندهزار ساله و تمدن‌ساز دارد. دکتر موسی نجفی دکتر موسی حقانی دکتر محمد حسین رجبی دوانی
36.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 مشروح بیانات امروز رهبر انقلاب درباره مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری 💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷‌ حاج مهدی سماواتی : 🔸 تمام ثواب نفس زدن‌هام برای سیدالشهداء رو تقسیم میکنم بین کسانی که..... 💠 @hajmahdisamavati 🌐 https://zil.ink/hajmahdisamavati
• برنامه ماجرا 💠 «فصل خروج» • قسمت سوم: امام حسین(ع) و قیام علیه منکر بزرگ • باحضور: محمدحسین رجبی دوانی 📆 ۱۸ تیر از شبکه چهار سیما ساعت ۲۰:۳۰ پخش خواهد شد. @majara_tv4
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
برنامه ماجرا 💠 «فصل خروج» • قسمت دوم: امام حسین(ع) و قیام علیه منکر بزرگ دکتر محمدحسین رجبی دوانی 📆 دوشنبه ۱۸ تیر ساعت ۲۰:۳۰ شبکه چهار سیما https://eitaa.com/majara_tv4
📜 استاد محمدحسین ویژه ماه 🚦آیا علیه السلام دختری به نام داشته اند؟ 📍برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای علیه السلام نفی کردند. 📍برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای و . لذا از نظر آنها داستان حضرت بی مبنا است. 📍 اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است. 📍مثل کتاب که نَسَب شناس است و تخصصی این کاررا کرده و حال اینکه نسب شناس نیست. 📍 همینطور در مازندرانی، تعداد دختران امام حسین علیه‌السلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده اند. 📍این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمیتوانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست. 📍 اما راجع به خرابه شام که عده ای سوال کرده‌اند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است. 📍پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است. 📍ثانیا او معاصر صاحب است. سید‌بن‌طاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاورده‌اند. 📍حالا چرا ما از سیدابن طاووس به قول معروف چشم بسته می پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سیدابن طاووس است و از سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم. میگوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب از که پیرامون زشتی‌های و کارهای خلاف آنها نوشته شده بوده گرد آوری کرده است. 📍 به قول معروف حاج عباس قمی میگوید: آثار و کتاب ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت مضافاً براینکه اگر مرقد حضرت درجای دیگری غیراز واقع بود می‌توانستیم تردیدی بکنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند. 📍اما در که پایگاه ، دشمنان قسم خورده اهل بیت علیه‌السلام بودند، چطور میتوانند چیزی برای قرن ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته ای به زیارت آنجا بروند و نذرها بکنند و خواسته‌هایی داشته باشند که اجابت بشود. 🔸حال آیا می‌توانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه السلام چنین دختری نداشته است؟ 📲 @rajabidavani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕ سخت‌ترین صبر امام حسین(ع)، صبر بر تردید افکنی نزدیکانش بود. 🔸آن‌هایی که تردید داشتند مثل "عبدالله‌بن‌جعفر" ، "عبدالله‌بن‌عباس" و "محمدحنفیه" بااینکه می‌دانستند امام حسین (ع) امام حق است ولی به‌سبب عدم معرفت کافی به ولایت و اینکه امام هر آنچه می‌کنند حق است می‌آیند و امام را نصیحت می‌کنند که به کربلا نرو. این یعنی عدم شناخت ولایت. 🔸این‌ها درعین این‌که می‌دانند امام حسین(ع) حق است اما چون به ولایت باور کامل ندارند و برای خودشان شأنی در برابر تصمیم ولایت قائل هستند، درنتیجه هم خودشان امام را همراهی نکردند و هم در عده دیگری اثر گذاشتند. 🔸همین خواص از روی دلسوزی و تحلیل غلط و برداشت نادرستشان بود که باعث شدند عده‌ای در مکه به امام نپیوندد. مردم نگاه می‌کردند که برادر امام یا پسرعمو یا داماد امام مگر بد او را می‌خواهند که او را از سفر به کوفه باز می دارند؟ @rajabidavani
⚫️ اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ ال محمّد علیهمُ السّلام 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦 :آیا امام سجاد علیه السلام با یزید لعنه الله بیعت کردند؟ 📍 : اگر چه در نقل های پس از وقوع فاجعه کربلا و به اسارت بردن آل الله چیزی در ارتباط با بیعت کردن امام سجاد سلام الله علیه با یزید لعنه الله نداریم، ولی باید گفت طبق اعتقادی که داریم و حوادث تاریخی نشان می دهد همه امامان ما بنا بر جبر روزگار و فشارهایی که وجود داشت و همچنین برای مصلحت اسلام مجبور شدند با طاغوتیان زمانه خود بیعت کنند. 📍تنها امامی که با هیچ طاغوتی بیعت نکرده است وجود مقدس امام عصر ارواحنا فداه و عجل الله تعالی فرجه هست و یکی از فلسفه های غیبت امام زمان علیه الصلاة و السلام را در همین مسئله دانسته اند. یعنی امام زمان علیه السلام نباید بیعت جباران بر گردنش باشد، چرا که او آخرین حجت خدا هست و می خواهد تمام جباران را از روی زمین محو کند. 📍اما درباره امام سجاد علیه السلام اگر هم در وقایع مربوط به فاجعه بعد از کربلا پیرامون بیعت آن حضرت چیزی ذکر نشده، در سال شصت و دو که فاجعه حره مدینه اتفاق افتاد و قوای یزید به داخل مدینه ریختند و این شهر را آماج جنایات خود کردند، در تاریخ داریم (تاریخ یعقوبی و احتمالا تاریخ طبری و امثال آنها آورده شده) که مسلم بن عقبه فهری، فرمانده جنایت کار یزید لعنه الله وقتی مدینه را اشغال کرد و مردم را جمع کرد، به زور از آنها برای یزید بیعت گرفت، به امام سجاد علیه السلام هم رسید و از امام هم خواست بیعت کند و امام هم به ناچار بیعت فرمودند... 📲 @rajabidavani
📜 🚦زمان و نحوه دفن شهدای کربلا استاد دکتر محمد حسین 🔹ویژه ماه 🚦 : زمان و نحوه دفن پیکر شهدای کربلا و مشخص کردن قبور مطهر آنها چگونه بوده است؟ 📍 : طبق نقل‌های صحیح، پس از شهادت یاران امام حسین علیه‌السلام و نهایتاً وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام، این جنایتکاران شروع کردند به بریدن سرهای مطهر شهیدان. 📍عمرسعد لعنه‌الله سر مقدس امام حسین علیه‌السلام را به خولی داد که همراه با که وقایع‌نگار لشکرخود بود، به سرعت به کوفه نزد عبیدالله ببرند و خبر پیروزی خود و شکست و شهادت امام حسین علیه‌السلام را به اطلاع او برسانند. 📍اما چون دیر وقت بود و به شب رسیدند، این جنایتکاران پس از غارت خیمه‌های عزاداران و مصیبت‌زدگان امام حسین علیه‌السلام شب را به صبح رساندند و صبح روز یازدهم تا ظهر به غسل دادن و دفن کشته‌های منحوس خود پرداختند و بعدازظهر روز یازدهم در حالی که پیکر مقدس شهیدان را دفن نشده روی زمین رها کردند، عمرسعد لعنه‌الله دستور داد که آماده حرکت بشوند و به سوی کوفه بازگردند. 📍وقتی که لشکر عمرسعد لعنه‌الله همراه با اسیران آل الله منطقه را ترک کردند و از کربلا دور شدند، قبیله بنی‌اسد که در غاضریه در نزدیکی کربلا زندگی می‌کردند و از حادثه خبر داشتند، عصر روز یازدهم خود را به کربلا رساندند و امر تدفین پیکر مقدس شهدا را بر عهده گرفتند. منابع تاریخی که عمدتاً اهل تسنن هستند به این صورت آورده اند. یعنی قبیله بنی اسد در عصر روز یازدهم آمدند و پیکر مقدس شهدا را دفن کردند. 📍اما در منابع شیعی و عمدتاً در احادیث ما اینگونه آمده است که چون بر مبنای اعتقاد شیعه امام معصوم را جز امام معصوم نماز نمیخواند و دفن نمیکند، امام سجاد علیه‌السلام که در اسارت به سوی کوفه برده می‌شدند با قدرت امامت و به اذن الهی از همان اسارت به کربلا باز گردانده شد و امام سجاد علیه‌السلام است که بنی‌اسد را راهنمایی دفن شهدا می‌کند. چون سر شهدا همه بریده شده بود و پیکر‌های آنها قابل شناسایی نبود و این مهم فقط از امام معصوم برمی‌آمد. 📍لذا امام سجاد علیه‌السلام پیکر مقدس پدر خود را شناسایی کردند و خود این پیکر مقدس را دفن فرمودند سپس پیکر مطهر برادر خویش حضرت علی اکبر علیه‌السلام را هم شناسایی کردند و آن پیکر مطهر را در مقابل پدر دفن کردند. بعد امام سجاد علیه‌السلام به بنی‌اسد دستور دادند که در پایین‌تر از پای امام علیه‌السلام یک قبر بزرگی حفر شود و پیکر مطهر همه شهدا را در این قبر جمعی دفن کنند، جز وجود مقدس حضرت عباس علیه‌السلام که در کنار شریعه به خاک افتاده بود و در همان‌جا پیکر مقدسش دفن شد. 📍برخی نقل‌ها حاکی از آن است که حر هم که با فاصله‌ای از منطقه درگیری به شهادت رسیده بود را هم در آنجا دفن کردند. برخی از نقل ها البته نه در نقل‌های معتبر اصلی، حاکی از این است که چون قبیله بنی اسد از خویشاوندان حبیب‌بن‌مظاهر بودند پیکر او را هم شناسایی کردند و وی را جداگانه در کنار امام حسین علیه‌السلام دفن کردند که امروز هم ضریحی منسوب به حبیب بن مظاهر در نزدیکی قبر مطهر سیدالشهدا علیه‌السلام وجود دارد... 📲 @rajabidavani
🔸حضرت امام صادق علیه السلام: 📍 قوم یهود نضج میگیرند و دست به طغیان و تجاوز میزنند و کار آنها سخت بالا میگیرد؛ ولی سرانجام به دست افراد با ایمان و بندگان با صلابت و شایسته خداوند نابود میشوند؛ طوری که خانه به خانه آنها را دنبال میکنند. این وعده الهی است که باید تحقق یابد. 📍راوی سوال میکند این مردان باصلابت که یهود را خانه به خانه جستجو میکنند، چه کسانی هستند؟ 📍امام صادق علیه السلام سه بار میفرمایند: 🔹هم و الله اهل قم؛ به خدا قسم آنها مردمی از قم هستند. 📍جنگی در حوالی دمشق درمیگیرد که تا آن روز اتفاق نیافتاده باشد؛ ومعنی آیه فَاخْتَلَفَ الْأَحْزَابُ مِنْ بَيْنِهِمْ ۖ فَوَيْلٌ لِلَّذِينَ كَفَرُوا مِنْ مَشْهَدِ يَوْمٍ عَظِيمٍ. 🔸[احزاب و گروهها به هم میریزند، وای بر کافران از جنگی که در آن روز بزرگ، به وقوع میپیوندد] آشکار میشود! 🔸🔹استاد علی دوانی در اردیبهشت سال ۱۳۸۵ ذیل این حدیث نگاشته اند: نویسنده از این آیه و حدیث امام صادق علیه السلام استنباط میکند که سرانجام دنباله نهضت امام خمینی ره از قم آغاز شده است به اسرائیل میرسد و یهود را نابود میکند. 🔹وَقَضَينَآ إِلَىٰ بَنِيٓ إِسرءِيلَ فِي ٱلكِتَٰبِ لَتُفسِدُنَّ فِي ٱلارۡضِ مَرَّتَينِ وَلَتَعلُنَّ عُلُوࣰّا كَبِيرا سوره اسراء آیه ۴
🔸کتاب موعودی که جهان در انتظار اوست؛ اثر استاد علامه علی دوانی، صفحه ۳۱۹ و ۳۲۰. 🔹شرکت چاپ و نشر بین الملل
📜 استاد محمدحسین ویژه ماه 🚦آیا علیه السلام دختری به نام داشته اند؟ 📍برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای علیه السلام نفی کردند. 📍برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای و . لذا از نظر آنها داستان حضرت بی مبنا است. 📍 اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است. 📍مثل کتاب که نَسَب شناس است و تخصصی این کاررا کرده و حال اینکه نسب شناس نیست. 📍 همینطور در مازندرانی، تعداد دختران امام حسین علیه‌السلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده اند. 📍این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمیتوانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست. 📍 اما راجع به خرابه شام که عده ای سوال کرده‌اند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است. 📍پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است. 📍ثانیا او معاصر صاحب است. سید‌بن‌طاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاورده‌اند. 📍حالا چرا ما از سیدابن طاووس به قول معروف چشم بسته می پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سیدابن طاووس است و از سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم. میگوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب از که پیرامون زشتی‌های و کارهای خلاف آنها نوشته شده بوده گرد آوری کرده است. 📍 به قول معروف حاج عباس قمی میگوید: آثار و کتاب ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت مضافاً براینکه اگر مرقد حضرت درجای دیگری غیراز واقع بود می‌توانستیم تردیدی بکنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند. 📍اما در که پایگاه ، دشمنان قسم خورده اهل بیت علیه‌السلام بودند، چطور میتوانند چیزی برای قرن ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته ای به زیارت آنجا بروند و نذرها بکنند و خواسته‌هایی داشته باشند که اجابت بشود. 🔸حال آیا می‌توانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه السلام چنین دختری نداشته است؟ 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦 : نمی توان پذیرفت اسیران آل الله چهل روز بعد از فاجعه کربلا به این منطقه که مزار شهیدان است بازگشته باشند و آنجا را زیارت کرده باشند... 📍 : در پاسخ باید گفت این موضوع رخ داده و امکان دارد. وقتی ما می بینیم که این ذوات مقدس را در روز دوازده محرم وارد کوفه می کنند و عبیدالله بن زیاد لعنة الله علیه در نامه ای به یزید از او راجع به اسرا و سرهای مطهر شهیدان کسب تکلیف می کند داریم که دستور یزید هم می رسد که آنها را نزد من بفرست و در روز اول ماه صفر کاروان اسیران آل الله وارد شام می شود؛ یعنی هجده روز بعد از ورود اسیران آل الله به کوفه ( رفت و برگشت نامه رسان و رفتن آل الله به شام جمعاً هجده روز میباشد )... 📍وقتی ما بپذیریم که روز اول صفر اسیران اهل بیت علیه السلام در شام بوده اند و با توجه به افشاگری های کوبنده حضرت زینب علیهاالسلام و امام سجاد سلام الله علیه یزید مجبور به تغییر رفتار می شود و سفارش به ملاطفت نسبت به اسیران می کند و میداند هر چه بیشتر اهل بیت را در شام نگه دارد خود را بیشتر مفتضح کرده است، لذا اگر قبول کنیم و بپذیریم که حداکثر اقامت این بزرگواران در شام یک هفته یا هشت روز یا حتی ده روز هم بوده باشد و دهم ماه صفر از شام حرکت کرده باشند طبیعی است که بعد از ده روز می توانند در کربلا حاضر باشند 📍اما اینکه گفته شده است که کربلا در مسیر شام به حجاز نبوده که بخواهیم بگوییم در اربعین زیارت آل الله از کربلا صورت گرفته... بله این بحث کاملا واضح است و کسی نگفته است کربلا در مسیر مدینه است، بلکه آل الله می خواهند پیش از رفتن به مدینه یک بار دیگر شهدای کربلا را زیارت کنند. لذا راه خود را دور می کنند به کربلا می روند و از آنجا به مدینه باز می گردند. 📲 @rajabidavani
📜 استاد دکتر محمدحسین 🚦 : مبدأ پیدایش آیین 📍درباره اربعین باید به این نکته توجه داشت که استثنایی در مورد امام حسین علیه السلام وجود دارد که هیچ یک از معصومین علیه السلام چنین ندارند و آن هم بزرگداشت چهلمین روز شهادت آن وجود مقدس است. 📍حالا در این که این چهلم اربعین بر چه مبنایی پدید آمده بین محققین اختلاف است، اما نباید تصور کرد که اربعین به سبب حضور جابر ابن عبدالله انصاری و زیارتی که او کرده است چنین جایگاهی پیدا کرده. جابر ابن عبدالله اگر چه از اصحاب پیغمبر و مردی شریف و بزرگ است، اما فعل عملکرد یک صحابی نمی تواند به یکی از شعائر بزرگ شیعه تبدیل بشود که امام صادق علیه السلام برای آن زیارت تعریف کند و امام عسگری علیه السلام آن را یکی از پنج نشانه ی مومن تلقی کند. 📍 آنچه اربعین را اهمیت داده زیارت امام سجاد علیه السلام (که حجت خدا است) همراه با حضرت زینب علیها السلام (که این بزرگوار هم حجت بزرگی از خداوند هست) است. به خاطر فعل این ذوات مقدس است که اربعین عظمت پیدا کرده. البته موارد دیگری هم وجود دارد که جای بحثش اینجا نیست. 🔸لذا کاری که معصوم یا حضرت زینب علیهاالسلام که ایشان هم همانند معصومین علیهم‌ السلام هستند، می تواند به یکی از شعائر بزرگ دینی و مذهبی ما تبدیل شود 📲 @rajabidavani
📜 🚦وقایع روزهای پایانی عمر شریف صلی الله علیه و آله وسلم استاد دکتر محمدحسین 📍رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم پس از حجة الوداع و اعلام ولایت امیرالمومنین سلام الله علیه به عنوان جانشین خود، به مدینه بازگشتند. ماه محرم و ماه صفر بود که حال ایشان دگرگون شد و پیامبر خدا به سبب بدحالی، گاهی اوقات در خانه بستری میشدند و قادر به اقامه نماز جماعت نبودند. 📍تا اینکه در اواسط ماه صفر، رسول خدا اعلام فرمود همه ی کسانی که در مکه قادرند سلاح در دست بگیرند برای رفتن به ماموریتی که انتقام جنگ موته و شهادت سرداران بزرگ اسلام در آن جنگ است آماده حرکت بشوند. 📍ایشان، ناحیه ای به نام جرف در بیرون از مدینه را به عنوان اردوگاه این سپاه تعیین کردند و جوانی به نام اسامة بن زید را به فرماندهی این سپاه منصوب کردند و بنا به نقلی، جز ده نفر از بنی هاشم که استثناء شده بودند همه باید در این لشکر حضور پیدا می کردند. 📍چرا پیامبر خدا در این ایام و بیماری خود اقدام به اعزام چنین سپاهی می کند، اگر که دشمن حمله ور شده بود و حضرت برای دفاع لشکر اعزام میکردند جای بحثی نبود، اما پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم می گوید که ما می خواهیم انتقام جنگ موته را بگیریم، ولی چرا این همه تعجیل در این قضیه می شود؟ 📍آنچه مسلم است و بزرگان علمای شیعه به آن معتقد هستند، رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چون ارتحال خود را نزدیک می دید، برای محکم کاری در امر خلافت و جانشینی بلافصل امیرالمومنین علیه السلام این تدبیر را اندیشیدند. 📍ایشان با توجه به علم و آگاهی که از دشمنی ها و حساسیت های بسیاری از اصحاب نسبت به مولای متقیان علیه السلام دارند و اینکه می دانند این افراد نمی توانند رهبری او را برتابند، می خواهد آن ها را به این ماموریت اعزام کند و در غیاب آن ها که به این ماموریت رفتند، رسول خدا رحلت می کند و امیرالمومنین علیه السلام که در غدیر معرفی شده است و برای او بیعت گرفته شده در جای رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم قرار خواهد گرفت و مسلمانان که از ماموریت موته برگردند، درعمل انجام شده قرار می گیرند و نمی توانند با رهبری امیرالمومنین علیه السلام مقابله و منازعه ای داشته باشند. لذا این سپاه را حضرت اعزام می کند... .... 📲 @rajabidavani
📜 🚦وقایع روزهای پایانی عمر شریف صلی الله علیه و آله وسلم استاد دکتر محمدحسین 📍اما باید دقت کرد در اعزام این سپاه و تعیین فرمانده آن از سخنانی که پیرامون این سپاه بیان می فرماید رموزی نهفته است. پیغمبر اکرم وقتی اسامة بن زید را که هفده ساله یا هجده ساله بوده است به عنوان فرمانده تعیین کرد و همه مسلمانان با سابقه را به عنوان سربازان او قرار داد، با اعتراض عمومی مواجه شد. خیلی گلایه و انتقاد داشتند که چرا این جوان باید بر ما مسلمانان با سابقه فرماندهی پیدا کند. 📍پیامبر خدا با همان حال بیماری در حالی که دستمالی بر سر بسته بود وارد مسجد شد و خطاب به مردم گفت که این سخنان چیست که به گوش من رسیده؟! اصل بر لیاقت است، نه بر سن و سال، اسامه لیاقت دارد همانگونه که پدرش پیش از این لیاقت داشت (پدر اسامه، زید بن حارثه بود که در جنگ موته به شهادت رسیده بود.) بعد پیغمبر بزرگوار ما لعنت می کند کسانی که از سپاه اسامه و فرمان او سرپیچی کنند و فرمود چون من تعیین کردم، همه موظفید که اطاعت کنید و با او همراهی کنید. 📍این اقدام پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم جای تامل و تعمق دارد. از این رو که اگر بحث بر لیاقت باشد آیا پیامبر ما افراد لایقی از اصحاب خود را سراغ ندارد که هم لایق اند و دارای سوابق بالا، و سنی هم از آنها گذشته باشد تا اعتراض و انتقاد اصحاب برانگیخته نشود؟ قطعاً پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم اصحاب اینگونه داشتند، اما در کار پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم حکمتی نهفته است. 📍آن حضرت می خواهد جلوی انتقادات احتمالی درباره ی ولایت امیرالمومنین علیه السلام را به بهانه ی کم بودن سن آن حضرت بگیرند، یعنی وقتی رسول خدا حکم می کند که شما باید تحت امر اسامه ای که هفده هجده سال بیشتر ندارد بروید، به اعتبار اینکه که پیامبر خدا آن را تایید کرده، قطعاً باید تابع امیرالمومنین علیه السلام باشید که خداوند او را تعیین کرده و سن او هم حدود دو برابر سن اسامه است. 📍امیرالمومنین علیه السلام هنگام رحلت پیامبر عظیم الشان اسلام سی و سه سال دارد و وقتی هم می فرماید اصل بر لیاقت است، همه می دانند که امیرالمومنین علیه السلام لایق ترین اصحاب رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم بوده و سوابق درخشان و بی نظیر آن حضرت در خدمت به اسلام و دین الهی و پیامبر اکرم صلی الله علیه و‌ آله و سلم بر همگان آشکار است. 📍مورد دیگر هم اینکه وقتی هر کسی که از رسول خدا سر پیچی کند مستوجب لعن و نفرین است، به طریق اولی اگر کسی از ولایت امیرالمومنین علیه السلام که توسط خداوند تعیین شده و توسط پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم معرفی شده است سر پیچی کند لعن و نفرین ابدی برای خود خریده است. 🔸پس رسول خدا در آخرین روزهای عمر شریف خود با اعزام سپاه اسامه در نظر دارد که مدعیان خلافت و یا مخالفان امیرالمومنان علیه السلام، به اعتبار حضور در ماموریت گرفتن انتقام جنگ موته، در مدینه نباشند. 📲 @rajabidavani
📜 🚦علت حضور در ایران سالروز شهادت امام رضا علیه السلام استاد دکتر محمدحسین بسم الله الرحمن الرحیم 🔸با عرض تسلیت روز آخر صفر سالروز شهادت جانسوز حضرت ثامن الحجج وجود مقدس امام رضا علیه السلام به همه شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام... 📍به عرض می رساند که می خواهیم در این سخن کوتاه علت آمدن امام رضا سلام الله علیه به ایران را جویا شویم .امام هشتم سلام الله علیه در دوره امامت خود با سه خلیفه ی جبار بنی عباس معاصر هست . 📍اول هارون الرشید است که بعد از شهادت امام کاظم علیه السلام، مراقب امام رضا علیه السلام بود که اگر امام تحرکاتی داشته باشد با حضرت برخورد کند. لذا امام رضا سلام الله علیه در دوران هارون جانب تقیه را مراعات می کردند و بهانه ای به دست او ندادند تا اینکه درسال ۱۹۳ یعنی ده سال بعد از آنکه امام رضا علیه السلام به امامت رسیده بودند، هارون مرد و فرزند او امین به خلافت رسید. 📍امین از همان ابتدای رسیدن به خلافت با برادر خود مامون که در خراسان حکومت می کرد سر ناسازگاری گذاشت و می خواست او را از ولایتعهدی خود عزل کند و برای پسر خود بیعت بگیرد. لذا با مقاومت مامون مواجه شد و درگیری شدیدی بین آنها رخ داد. 📍لذا در پنج سالی که امین به عنوان خلیفه مطرح هست امام رضا علیه السلام از یک آزادی نسبی برخوردار بود و می توانست مردم را مورد خطاب قرار دهد و آنها را در جهت حق رهنمون باشد. اما در سال ۱۹۸ مامون موفق شد در یک نبرد نظامی امین را شکست دهد و بغداد را بگیرد و به دستور او امین کشته شد و خودش به خلافت رسید. 📍خلافت مامون مواجه با تنش های زیادی بود. از جمله این تنش ها زیر بار نرفتن عباسیان، خویشاوندان او در بغداد بود که او را به خاطر کشتن برادرش که پیش از این خلیفه بوده است سرزنش می کردند و همچنین از جانب اکثریت عالم اسلام که اهل تسنن بودند او را به خاطر قتل امین در جایگاه خلافت شایسته نمی دیدند و بعضاً مشروعیت او را زیر سوال برده بودند. 📍از سویی دیگر شماری از علویان خویشاوندان امام رضا علیه السلام هم به سبب ظلم هایی که عباسیان به آنها کرده بودند قیام کردند و موفق شده بودند بخش های وسیعی از عراق امروز، حتی سرزمین حجاز تا یمن و همچنین بخش هایی از ایران مانند خوزستان امروز را فتح کنند و مشکلات فراوانی را برای حکومت مامون ایجاد کردند. مامون با سختی و زحمت بسیار موفق شد که این قیام را سرکوب کند اما می دانست که آتش زیر خاکستر است لذا با یک تیر چندین نشان را در نظر داشت و آن اینکه امام رضا علیه السلام را به سوی پایتخت خود مرو مرکز خراسان بزرگ قدیم بیاورد و با این کار هم عباسیان را تهدید کند که اگر بخواهید با من در بیافتید کاری خواهم کرد که خلافت از خاندان شما بیرون بیاید و به رقبای شما علویان سپرده شود و همچنین برای اکثریت عالم اسلام که مشروعیت او را زیر سوال برده بودند به این وسیله، یعنی با همکاری نزدیکی که از امام رضا علیه السلام خواهد گرفت و ولایت عهدی که به آن حضرت خواهد داد موجب می شود که آنها به خاطر حرمت فرزند رسول خدا و زهد و علم و تقوای او دیگر مشکلی با مشروعیت خلافت مامون نداشته باشند، چرا که اگر این حکومت مشروعیت نداشت، فرزند و نواده ی بزرگوار رسول خدا همکاری با آنها را نمی پذیرفت؛ 📍هدف دیگر او هم این بود که علویانی که مرتب قیام می کردند و خواهان سرنگونی حکومت عباسی بودند خلع سلاح خواهند شد. چرا که اگر امام رضا علیه السلام به عنوان مقام دوم به این مملکت معرفی شود دیگر علویان نمی توانند دست به قیام و انقلاب بزنند، چرا که بزرگ آنها و سرشناس ترین شخصیت علویان که امام رضا علیه السلام باشد در این حکومت حضور دارد و نفر شماره دو حساب می شود. 🔸با این انگیزه ها مامون امام رضا علیه السلام را به ظاهر به ایران دعوت کرد اما در واقع یک الزام و اجباری در آوردن امام سلام الله علیه بود به گونه ای که بیشتر در نظر داشت که ارتباط امام سلام الله علیه با بدنه جامعه قطع کند. 📲 @rajabidavani