ه فردی عامی مینمایاند، نسخهای است که از آزادی بیحجابی در مراکز وابسته به حزب الله لبنان برای ما پیچیدهاید. واقعاً شگفتآور است چنین سطحی به مسأله مینگرید. آیا خواسته آزادی بیحجابی با هر دلیل و توجیه، اینگونه مانع نگاه واقعبینانه شما گردیده؟
میگویم: حزب الله لبنان سازمانی سیاسی - نظامی شیعی است که در مبارزه با صهیونیسم اشغالگر افتخارات بسیار آفریده است.
سید حسن نصرالله رهبر این سازمان، روحانی مجاهدی است که با تکیه و تأکید بر آموزههای شیعی، حماسه سازی میکند.
لبنان کشوری با اکثریت مسیحی است که سالهای طولانی شیعیانش به لحاظ مادی و معنوی در محرومیت شدید بودهاند. سید موسی صدر با تلاش و تدبیر همهجانبه آنان را ساماندهی کرد و علاوه بر رسیدگی به امور مادی آموزههای دینی و مذهبیشان را اعتلا بخشید. آیا کشور و ملت ایران باسابقه افتخارآمیز تشیع فراگیر صدها ساله، و به عنوان تنها کشور شیعه جهان باید از این سازمان درس آزادی بیحجابی بگیرد؟
مگر نه آنکه از ابتدای فراگیری گسترده و افتخارآفرین تشیع در ایران، کشور ما مرکز تجمع علما و دانشمندان دیگر نقاط بوده، و برخی علمای نامور لبنان نیز با سکنی گزیدن در ایران به ترویج تشیع پرداختهاند؟
ما خود مردان و زنانی داشتهایم که برای مبارزه با کشف حجاب حماسهای چون گوهرشاد آفریدهاند. در لبنان و هر کشور اسلامی دیگر چنین سابقهای وجود دارد؟
از سید فضل الله نام برده و نظر و مشی او را هم نسبت به بی حجابی زنان یاد آور شدهاید. عجیب است که از واکنش مراجع بزرگوار نسبت به نظرات دینی و مذهبی این فرد بیخبرید.
بالاخره هم سید حسن نصرالله و هم سید حسین فضل الله در جایگاه مرجعیت که هیچ حتی در زمره مجتهدین شهره نیستند. چرا ما با وجود داشتههای غنی در قم و نجف پیرو آنها باشیم؟
در پایان خاطرهای بگویم که رهنمود شما در الگو گیری از لبنان در مسأله حجاب زنان، برایم آن را تداعی کرد.
سالهای پیش میزگردی دانشجویی با حضور من برای یک شبکه تلویزیون برگزار شد. موضوع آن حضور اجتماعی زنان بود. آقای کارگردان یا تهیه کننده پیش از شروع برنامه به من رهنمود میداد که الگوی رفتاری را از مالزی بگویید، که زنان مانند مردان در کنار هم بدون هر مراعاتی مشغول به کار هستند!!!
انتظار نیست شما که سالها از آیات و روایات و سیره اهلبیت علیهمالسلام در نوشتهها و گفتههایتان استفاده میکردید، مانند آن آقای ناآگاه که با سفر به مالزی مجذوب جامعه «درهم»آنجا شده بود الگو ارائه کنید.
آقای نصیری! بازهم میگویم بر خود واجب دانستم در جایگاه زن مسلمان در برابر پافشاریهای شما بر آزادی بیحجابی سکوت نکنم، و از «حجاب اسلامی»که در واقع«حصار انسانی» مانع از تشکیل جامعه شبه حیوانی است، به اشاره دفاع کنم.
فاطمه رجبی
📜 #متن
استاد محمدحسین #رجبی_دوانی
ویژه ماه #محرم
#پاسخ_به_شبهات
🚦آیا #امام_حسین علیه السلام دختری به نام #رقیه داشته اند؟
📍برخی به کلی داشتن دختری به نام رقیه را برای #امام_حسین علیه السلام نفی کردند.
📍برخی معتقدند امام حسین علیه السلام فقط دو دختر داشته به نامهای #فاطمه و #سکینه. لذا از نظر آنها داستان حضرت #رقیه بی مبنا است.
📍 اما من خدمت شما عرض کنم اگرچه #شیخ_مفید تعداد دختران امام حسین علیه السلام را دو تن به نامهای فاطمه و سکینه نامیده است، ولی این تنها نقل ما نیست بلکه ما نقل های دیگری هم داریم که تعداد دختران امام را بیش از دوتن ذکر کرده است.
📍مثل کتاب #مطالب_السَّئوول #ابن_طلحه_شافعی که نَسَب شناس است و تخصصی این کاررا کرده و حال اینکه #شیخ_مفید نسب شناس نیست.
📍 همینطور در #مناقب #ابن_شهرآشوب مازندرانی، تعداد دختران امام حسین علیهالسلام را سه یا چهار دختر ذکر کرده اند.
📍این منابع از نظر اعتبار یکسان هستند و نمیتوانیم بگوییم فقط نقل شیخ مفید برای ما ملاک است، پس احتمال اینکه امام حسین علیه السلام دختر دیگری غیر از این دوتن داشته باشد از نداشتن آن بیشتر هم هست.
📍 اما راجع به خرابه شام که عده ای سوال کردهاند که چرا در منابع اولیه چنین نقلی نیامده است، اتفاقاً در کتاب #کامل_بهایی #عمادالدین_طبری شیعی متعلق به قرن هفتم آمده است.
📍پاسخ بنده به این نکته این است که اولاً صاحب کتاب کامل بهایی از طرف علمای بزرگ شیعه توثیق شده است.
📍ثانیا او معاصر #سید_بن_طاووس صاحب #لهوف است. سیدبنطاووس هم در لهوف مطالبی دارد که مورخان و مقتل نویسان پیش از او چنین نقلی را نیاوردهاند.
📍حالا چرا ما از سیدابن طاووس به قول معروف چشم بسته می پذیریم چیزهایی را که دیگران نقل نکرده اند و اختصاصی اوست، اما از عمادالدین طبری که معاصر سیدابن طاووس است و از سلامتش هم شک نداریم وقتی مطلبی را با ذکر سند معرفی و مطرح کرده است، نپذیریم.
#عمادالدین_طبری میگوید داستان خرابه شام و شهادت حضرت رقیه علیهاالسلام در کتاب #حاویه از #قاسم_بن_محمد_مامونی که پیرامون زشتیهای #بنی_امیه و کارهای خلاف آنها نوشته شده بوده گرد آوری کرده است.
📍 به قول معروف حاج عباس قمی میگوید: آثار و کتاب ها و منابعی در دست ایشان بوده است که دیگران از آن بهره نبرده بودند. پس می توان این داستان را پذیرفت مضافاً براینکه اگر مرقد حضرت #رقیه درجای دیگری غیراز #شام واقع بود میتوانستیم تردیدی بکنیم که گروهی چنین چیزی را ساخته باشند.
📍اما در #شام که پایگاه #بنی_امیه، دشمنان قسم خورده اهل بیت علیهالسلام بودند، چطور میتوانند چیزی برای قرن ها آنجا بدرخشد و جلوه کند و بزرگانی از علمای برجسته ای به زیارت آنجا بروند و نذرها بکنند و خواستههایی داشته باشند که اجابت بشود.
🔸حال آیا میتوانیم بگوییم چنین جایگاهی واقعیت ندارد و امام حسین علیه السلام چنین دختری نداشته است؟
📲 @rajabidavani
📜 #متن
#پاسخ_به_شبهات
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
ویژه ماه #محرم
🚦آیا فرزندان وجود مقدس حضرت زینب کبری سلام الله علیها در کربلا شهید شدند؟
📍پیرامون فرزندان آن حضرت دو نقل داریم.
🔸نقل اول:
نقلی حاکی از آن است که آن وجود مقدس از عبدالله بن جعفر چهار پسر به نام های علی، محمد، عون و عباس و یک دختر به نام ام کلثوم داشته اند.
🔸نقل دوم:
اما نقل دیگری هم وجود دارد که سه پسر به نامهای علی، جعفر و عون و یک دختر هم به نام امکلثوم داشته اند.
📍اما اینکه کودکانی از حضرت زینب سلام الله علیها در کربلا به شهادت رسیده باشند، در هیچ منبع معتبری چنین نکتهای ذکر نشده است و اساساً آن وجود مقدس یعنی حضرت زینب علیهاالسلام هنگام فاجعه کربلا حدود ۵۵ یا ۵۶ سال داشتند و معنا ندارد فرزند کوچک، آن هم در حد طفل و کودک داشته باشند.
📍ولی آنچه مسلم است دو تن از فرزندان عبدالله بن جعفر در کربلا به شهادت رسیده اند؛ یکی عون و دیگری محمد.
📍برخی از منابع مطرح کردهاند که هر دوی این شهدای بزرگوار از حضرت زینب سلام الله علیها بودهاند اما یکی از نقلها حاکی از این هست که محمد بن عبدالله بن جعفر مادرش خوصاء دختر حفصة بن ثقیف بوده و این نقل را مناقب ابن شهر آشوب و ابوالفرج اصفهانی مطرح کردهاند.
📍اما در اینکه حداقل حضرت زینب سلام الله علیها مادر یک شهید در کربلا هست شکی نیست و چه بسا این محمد هم طبق نقلی که عرض کردیم که حضرت زینب علیهاالسلام فرزندی هم به نام محمد داشته او هم فرزند حضرت زینب سلام الله علیها باشد و آن وجود مقدس مادر دو شهید باشد.
📍دو نکته هم در اینجا عرض کنم که برخی از منابع (البته خبر متفق القولی نیست) گفته اند که غیر از این دو شهید از فرزندان عبدلله بن جعفر فرزند دیگری هم بوده است به نام عبیدالله بن عبدالله بن جعفر و او هم در واقعه کربلا به شهادت رسیده که ابوالفرج اصفهانی میگوید که این عبیدالله برادر همان محمد از خوصاء بوده است ولی همان طور که عرض کردم این نقل مورد اتفاق نیست.
📍نکته دوم هم راجع به دختر حضرت زینب علیهاالسلام است که ما نقلی را داریم که تفصیل آن را مرحوم علامه امین عاملی در کتاب ارزشمند اعیان الشیعه آورده است و به سند خود روایت می کند که معاویه لعنه الله هنگامی که بر عالم اسلام غاصبانه حکومت می کرد، در پی به دست آوردن دل بنیهاشم و عمدتاً امام حسین علیهالسلام و خاندان امیرمومنان علیهالسلام به ظاهر برآمده بود
📍لذا در این ارتباط تلاش کرد که امکلثوم دختر حضرت زینب علیهاالسلام را برای یزید لعنه الله پسر خود خواستگاری کند و در این ارتباط مروان حکم لعنه الله فرمانروای خود در مدینه را مامور خواستگاری کرد. اما عبدالله بن جعفر موضوع را با امام حسین علیهالسلام در میان گذاشت و اختیار دختر خود و تصمیم گیری برای ازدواج او را به حضرت واگذار کرد و امام علیهالسلام ضمن مخالفت با این ازدواج امکلثوم را به عقد قاسم بن محمد بن جعفر بن ابیطالب یعنی پسر عموی او با میل و رضایت خود امکلثوم در آورد.
🔸در این نقل هست که امام علیهالسلام خیر امکلثوم را در این ازدواج دیدند و وقتی با او در میان گذاشتند امکلثوم هم پیشنهاد حضرت امام حسین علیهالسلام دایی بزرگوار خود را پذیرفت و این ازدواج صورت گرفت واقدام معاویه ناکام ماند .
📲 @rajabidavani
🚨 امشب ساعت۲۲ برنامه زنده سوره
📍 با موضوع حضرت مسلم علیه السلام
🔸شبکه ۴ سیما
🔹با حضور استاد دکتر محمد حسین رجبی دوانی
هدایت شده از خبرگزاری فارس
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 عبارت «حسین را شیعیانش کشتند» دروغ است
@Farsna
📜 #متن
#پاسخ_به_سوالات
استاد دکتر محمدحسین #رجبی_دوانی
ویژه ماه #محرم
🚦#سوال : آیا در کربلا اهل بیت علیهم السلام تشنه بودند؟ آیا شب عاشورا غسل کردند؟ آیا نمی شد چاه حفر کنند چون نزدیک به فرات بودند؟ آیا فقط حضرت زینب و حضرت عباس و امام حسین علیه السلام تشنه بودند؟
📍#پاسخ : اهل بیت علیهم السلام در واقعه کربلا تا هفتم محرم مشکلی از نظر آب نداشتند. روز هفتم محرم بود که فرمانی از عبیدالله بن زیاد لعنه الله برای عمر سعد لعنه الله رسید که در آن گفته بود: "آب را روی حسین و کسان او ببند، همانگونه اینها آب را روی خلیفه مظلوم عثمان بستند ."
📍لذا از شب هفتم در حقیقت دسترسی اهل بیت علیهم السلام و اصحاب و یاران امام به آب ممنوع شد.
📍اما نقلی داریم که وقتی مشکل آب پدید آمد، حضرت عباس علیه السلام به همراه حضرت علی اکبر علیه السلام با بیست نفر که مشک هایی در دست داشتند و سی نفر که آنها را حفاظت می کردند هجوم به شریعه بردند و افراد مستقر در شریعه را پراکنده کردند و توانستند با خود آب به خیمه گاه بیاورند.
📍آنچه مسلم هست روز عاشورا این بزرگواران آب نداشتند و غسل هم که گفته شده در این سوال آمده که آیا شب غسل کردند، خیر صبح روز عاشورا هست که غسل صورت می گیرد در این که ما این نقل را داریم شکی نیست.
📍اینکه گفتند که آیا نمیشد چاه حفر کرد؟ باید بگوییم حتی نقلی داریم که چاهی هم حفر شد، اگر چه ذکر شده است که بعد قوای دشمن آمدند این چاه را پر کردند و مانع استفاده شدند ولی به نظر می رسد که از این چاه آب هم استخراج کرده اند ولی ظاهرا این آب قابل شرب نبوده و می توانستند با آن غسل کنند و وضو بگیرند ولی قابل خوردن نبوده است.
📍لذا از صبح عاشورا تا عصر عاشورا همگی تشنه هستند و اختصاص هم به امام حسین وحضرت زینب و حضرت عباس علیهم السلام ندارد بلکه همه ی اصحاب حضرت و همه ی اهل حرم و کودکان همه اینها تشنه بودند و مشکل بسیار سنگین شده بود بخصوص که هوا گرم بود. به ویژه برای کسانی که می جنگیدند چون زره و کلاه خود های آهنی بر سر داشتند و این خود بر عطش آنها می افزود...
📲 @rajabidavani
50.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ نقش خواص در انحراف مسیر امامت
دکتر رجبی دوانی محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام:
🔸 برخی از خواص بعد از رحلت پیامبر اسلام به دنبال این بودند که حرف پیامبر در غدیر را به حاشیه ببرند و مطرح کردند که علی(ع) چون دستش به خون بزرگان قریش آغشته است و جوان می باشد نباید رهبری جامعه را به عهده بگیرد.
🔸بسیاری از این خواص اسلام آورده بودندو اما ایمان پیدا نکرده بودند. چون لازمه ایمان شناخت ولایت پیامبر است و شناخت ولایت حضرت مستلزم اطاعت محض است و اینان این اطاعت را نداشتند. نمونه این کوتاهی را در ماجرای لشکر اُسامه می بینیم.
🔸عملکرد و سابقه امام علی بلا رقيب است. نقشی که ایشان در جنگ های بدر و حنین و خندق و تبلیغ اسلام داشت، هیچ کسی نداشت. حضرت رسول تعیین کننده امامت امام علی نبود بلکه معرفی کننده ایشان بود.
🔸 در ماجرای سقیفه و انتخاب خلیفه اول بر خلاف ادعای های مطرح شده هیچ گونه اجماعی وجود نداشت در جامعه اسلامی و ما شاهد اوج انشقاق و چند دستگی هستیم.
@rajabidavani
47.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ کربلا و درس مذاکره!
دکتر رجبی دوانی محقق و پژوهشگر تاریخ اسلام:
🔸 در همان دوره آقای روحانی گفتم که بیان این مساله یک مغالطه و جفا در حق امام حسین(ع) است و مطرح کردن این موضوع از روی غرض و مرض است.
🔸 رهبر انقلاب در واکنش به این ادعا برخورد تندی را انجام دادند و گفتند آیا تاریخ را اینگونه می فهمید که امام حسین می خواست مذاکره کند که یک چیزی بدهد و یک چیزی بگیرد!
🔸 امام حسین در گفت و گو با عمر بن سعد بر سر او فریاد می زند و می گوید وای بر تو و در نهایت از او می خواهد که به لشکر من بیا. حضرت به دنبال هدایت و نجات او بود،همان طور که حضرت زهیر و عبیدالله بن حر جحفی را ام دعوت به همراهی کرد.
🔸 اگر حضرت می خواست مذاکره کند چرا اینهمه به خود و خانواده اش رنج سفر و مبارزه را داد! در همان مدینه می توانست مذاکره و معامله کند!
🔸 اینقدر شرایط جامعه فساد آلود شده بود که سنان بن انس به یزید می گوید به من پاداش عظیم بده زیرا که کسی را کشته ام که دارای بهترین پدر و مادر در طول تاریخ بوده است.
@rajabidavani
⚫️ اَعْظَمَ اللهُ اُجُورَنا وَاُجورَکُمْ بِمُصابِنا بِالْحُسَیْنِ عَلَیْهِ السَّلامُ وَجَعَلَنا وَاِیّاکُمْ مِنَ الطّالِبینَ بِثارِهِ مَعَ وَلِیِّهِ الاِْمامِ الْمَهْدِىِّ مِنْ ال محمّد علیهمُ السّلام
📲 @rajabidavani
23.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕ سختترین صبر امام حسین(ع)، صبر بر تردید افکنی نزدیکانش بود.
🔸آنهایی که تردید داشتند مثل "عبداللهبنجعفر" ، "عبداللهبنعباس" و "محمدحنفیه" بااینکه میدانستند امام حسین (ع) امام حق است ولی بهسبب عدم معرفت کافی به ولایت و اینکه امام هر آنچه میکنند حق است میآیند و امام را نصیحت میکنند که به کربلا نرو. این یعنی عدم شناخت ولایت.
🔸اینها درعین اینکه میدانند امام حسین(ع) حق است اما چون به ولایت باور کامل ندارند و برای خودشان شأنی در برابر تصمیم ولایت قائل هستند، درنتیجه هم خودشان امام را همراهی نکردند و هم در عده دیگری اثر گذاشتند.
🔸همین خواص از روی دلسوزی و تحلیل غلط و برداشت نادرستشان بود که باعث شدند عدهای در مکه به امام نپیوندد. مردم نگاه میکردند که برادر امام یا پسرعمو یا داماد امام مگر بد او را میخواهند که او را از سفر به کوفه باز می دارند؟
@rajabidavani
🚨گفتگوی ویژه خبری
🔸امشب بعداز اخبار ساعت ۲۱
🔹با حضور استاد دکتر محمد حسین رجبی دوانی
🔸با موضوع عبرتهای عاشورا
📍از شبکه اول و شبکه خبر سیما
📜 #متن
🚦زمان و نحوه دفن شهدای کربلا
استاد دکتر محمد حسین #رجبی_دوانی
🔹ویژه ماه #محرم
🚦#سوال : زمان و نحوه دفن پیکر شهدای کربلا و مشخص کردن قبور مطهر آنها چگونه بوده است؟
📍 #پاسخ : طبق نقلهای صحیح، پس از شهادت یاران امام حسین علیهالسلام و نهایتاً وجود مقدس حضرت سیدالشهدا علیهالسلام، این جنایتکاران شروع کردند به بریدن سرهای مطهر شهیدان.
📍عمرسعد لعنهالله سر مقدس امام حسین علیهالسلام را به خولی داد که همراه با #حمید_بن_مسلم_ازدی که وقایعنگار لشکرخود بود، به سرعت به کوفه نزد عبیدالله ببرند و خبر پیروزی خود و شکست و شهادت امام حسین علیهالسلام را به اطلاع او برسانند.
📍اما چون دیر وقت بود و به شب رسیدند، این جنایتکاران پس از غارت خیمههای عزاداران و مصیبتزدگان امام حسین علیهالسلام شب را به صبح رساندند و صبح روز یازدهم تا ظهر به غسل دادن و دفن کشتههای منحوس خود پرداختند و بعدازظهر روز یازدهم در حالی که پیکر مقدس شهیدان را دفن نشده روی زمین رها کردند، عمرسعد لعنهالله دستور داد که آماده حرکت بشوند و به سوی کوفه بازگردند.
📍وقتی که لشکر عمرسعد لعنهالله همراه با اسیران آل الله منطقه را ترک کردند و از کربلا دور شدند، قبیله بنیاسد که در غاضریه در نزدیکی کربلا زندگی میکردند و از حادثه خبر داشتند، عصر روز یازدهم خود را به کربلا رساندند و امر تدفین پیکر مقدس شهدا را بر عهده گرفتند. منابع تاریخی که عمدتاً اهل تسنن هستند به این صورت آورده اند. یعنی قبیله بنی اسد در عصر روز یازدهم آمدند و پیکر مقدس شهدا را دفن کردند.
📍اما در منابع شیعی و عمدتاً در احادیث ما اینگونه آمده است که چون بر مبنای اعتقاد شیعه امام معصوم را جز امام معصوم نماز نمیخواند و دفن نمیکند، امام سجاد علیهالسلام که در اسارت به سوی کوفه برده میشدند با قدرت امامت و به اذن الهی از همان اسارت به کربلا باز گردانده شد و امام سجاد علیهالسلام است که بنیاسد را راهنمایی دفن شهدا میکند. چون سر شهدا همه بریده شده بود و پیکرهای آنها قابل شناسایی نبود و این مهم فقط از امام معصوم برمیآمد.
📍لذا امام سجاد علیهالسلام پیکر مقدس پدر خود را شناسایی کردند و خود این پیکر مقدس را دفن فرمودند سپس پیکر مطهر برادر خویش حضرت علی اکبر علیهالسلام را هم شناسایی کردند و آن پیکر مطهر را در مقابل پدر دفن کردند. بعد امام سجاد علیهالسلام به بنیاسد دستور دادند که در پایینتر از پای امام علیهالسلام یک قبر بزرگی حفر شود و پیکر مطهر همه شهدا را در این قبر جمعی دفن کنند، جز وجود مقدس حضرت عباس علیهالسلام که در کنار شریعه به خاک افتاده بود و در همانجا پیکر مقدسش دفن شد.
📍برخی نقلها حاکی از آن است که حر هم که با فاصلهای از منطقه درگیری به شهادت رسیده بود را هم در آنجا دفن کردند. برخی از نقل ها البته نه در نقلهای معتبر اصلی، حاکی از این است که چون قبیله بنی اسد از خویشاوندان حبیببنمظاهر بودند پیکر او را هم شناسایی کردند و وی را جداگانه در کنار امام حسین علیهالسلام دفن کردند که امروز هم ضریحی منسوب به حبیب بن مظاهر در نزدیکی قبر مطهر سیدالشهدا علیهالسلام وجود دارد...
📲 @rajabidavani