eitaa logo
کانال رنج و گنج | بلا و مشکلات و مصائب
157 دنبال‌کننده
53 عکس
9 ویدیو
0 فایل
سخن از عمارتی بسیار بزرگ و وسیع است که همه جای آن زیبا و طبق حکمت و رحمت است، ولی بخش بسیار بسیار کوچک آن از دور زشت بنظر میرسد.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻 حتما در کانال فصل پنجم عضو باشید و مطالب رو ببینید : 👇 http://eitaa.com/joinchat/2791374852Cb49b0358a0 🔺
استاد پناهیان: 💎چگونه آسوده‌تر زندگی کنیم؟(جلسه ۵) 🔸رنج با انسان‌بودنِ ما همزاد است! چون انسان-برخلاف حیوان و فرشته- طوری آفریده شده که بتواند «ارزش» تولید کند؛ نه اینکه مثل فرشته‌ها خودش خوب و ارزشمند باشد یا مثل حیوان در همان سطح پایین خودش، باقی بماند. 🔸برای اینکه انسان بتواند «ارزشِ افزوده» ایجاد کند، باید علاقه‌های متعارض یا متضادی در او باشد، یعنی به چند چیز علاقه داشته باشد و مجبور باشد از بین آنها‌ یکی را انتخاب کند که در این‌صورت باید از آن علاقه‌های دیگرش، صرف‌نظر کند و جدا شود؛ این یعنی رنج! 🔸اگر در انسان یک علاقه باشد و سر راهِ آن علاقه هم مانعی نباشد، طبیعتاً همیشه همان را انتخاب می‌کند و ارزشی هم تولید نمی‌شود؛ آن‌وقت زندگی او با زندگیِ حیوان یا فرشته فرقی ندارد، چون آنها هم یک علاقه دارند و همان را دنبال می‌کنند. 🔸انسان همیشه در حال انتخابِ یک علاقه و جداشدن از علاقه‌های دیگر خود است، پس زندگی انسان بدون رنج ممکن نیست. 🔸اگر فلسفۀ رنج را بفهمیم و بپذیریم که «رنج جزء لاینفک زندگی انسان است»، آسوده‌تر زندگی خواهیم کرد. @Panahian_ir @RanjGanj
هدایت شده از فصل پنجم
مختصر و مفید و بسیار جالب بود🔻 https://tv4.ir/episodeinfo/416778 فصل پنجم ، قسمت ۱ 👆
قَالَ أمیرالمؤمنین علی (علیه السلام): أَغْضِ عَلَى الْقَذَى وَ الْأَلَمِ، تَرْضَ أَبَداً. (حکمت 213 نهج‌البلاغه) چشم از سختى رنج‌ها و دردها و اذیت‌ها فرو بند و به آنها بی‌اعتنا باش، تا همواره خشنود و خوشحال باشى. @RanjGanj
باید به این بلوغ برسیم که نرسیدن به خواسته‌ها، نه تنها یک امر طبیعی که یک سنت الهیه، برای رشدِ ما، برای تکامل ما... با لیست بلند بالای خواسته‌ها و مرور دائمی نرسیدن، تنها چیزی که به ما اضافه میشه، ناامیدیه برای ما، که از معادلات پیچیده عالم بی‌خبریم، پیدا کردن مسیر درست، و طی کردن اون، خودش مقصده! نتیجه دست کس دیگه است... @RanjGanj
هدایت شده از فصل پنجم
مردى در محضر اميرالمؤمنين عليه السّلام برخاست و عرض كرد: «اى امير مؤمنان! پروردگارت را به‌واسطه چه چيزى شناختى‌؟» فرمود: «به فسخ و تغییر عزم و همّت و تصميم‌ها و به نقض و تبدیل و شکسته شدن قصدها و خواسته‌ها. آنگاه كه قصد و اراده كردم، در بين من و مقصودم حائل و مانع شد و آنگاه که تصميم بر چيزى گرفتم، قضاى الهى بر خلاف عزم و تصميم من جارى گرديد؛ دانستم كه تدبيركننده، غير از من است.» حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ زِيَادِ بْنِ جَعْفَرٍ اَلْهَمَدَانِيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ قَالَ حَدَّثَنَا عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ زِيَادِ بْنِ اَلْمُنْذِرِ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ اَلْبَاقِرِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ جَدِّهِ عَلَيْهِمُ اَلسَّلاَمُ أَنَّهُ قَالَ: إِنَّ رَجُلاً قَامَ إِلَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَقَالَ يَا أَمِيرَ اَلْمُؤْمِنِينَ بِمَا ذَا عَرَفْتَ رَبَّكَ. قَالَ بِفَسْخِ اَلْعَزْمِ وَ نَقْضِ اَلْهَمِّ لَمَّا هَمَمْتُ فَحِيلَ بَيْنِي وَ بَيْنَ هَمِّي وَ عَزَمْتُ فَخَالَفَ اَلْقَضَاءُ عَزْمِي عَلِمْتُ أَنَّ اَلْمُدَبِّرَ غَيْری. (فی حدیث أُخری: عَرَفْتُ الله سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ.) 📚الخصال ج۱ ص۳۳ 📚التوحيد ج۱ ص۲۸۸ @FASL5OM