⭕️طرح برگزاری رفراندم برای پالرمو و CFT به معنای ایجاد التهاب در جامعه است/ روحانی سیاست قهر با مجمع را دارد
👤 حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:
🔹 در مواردی که محلی برای تصمیمگیری وجود نداشته باشد به مردم رجوع میشود تا نظرشان را اعلام کنند اما کنوانسیونهای مرتبط با FATF محل قانونگذاری دارد و سیر آن از دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گذشته و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام میباشد.
🔹معمولاً فضای مجمع تحت تاثیر مصاحبههای شخص رییس جمهور و برخی اعضای دولت، منفی میشد و این مصاحبهها اثر منفی برموضعگیریها میگذاشت.
🔹بنده در طول مدتی که به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص پالرمو حضور داشتم آقای رییس جمهور در این جلسات نبودند، بهتر است رییس جمهوردر مجمع تشخیص حضور یافته و از نظر دولت دفاع کند.
🔹طرح برگزاری رفراندوم چه از طرف دولت و چه از طرف مجلس شورای اسلامی برای لوایح پالرمو و CFT به معنای ایجاد فضای التهاب در کشور است آن هم برای جامعه ما که به اندازه کافی به دلیل مسائل اقتصادی رنجور شده است./ ایسنا
🗳 #همه_پرسی 🌐 #امور_خارجه | #سیاسی | #FATF
@Rasad_tahlil
⭕️ریشه طلبکاری ملی ما کجاست؟
✍️ احسانمحمدی
🔹دوستی دارم که در مهمانی یا زمان تماس تلفنی حرفش را با گله از این و آن شروع میکند و به پایان میبرد.
🔹از اینکه به فلانی رو انداخته ولی به او پول قرض نداده، از اینکه هیچکس در فامیل قدر او را نمیداند، از اینکه رئیساش به او مساعده نمیدهد.
🔹مدام گله میکند اما نمیگوید هر کس به او قرض داده، یا پس نگرفته یا با التماس گرفته، نمیگوید خودش در سور و سوگ فامیل هرگز قدمی برنمیدارد.
نمیگوید در اداره یکی از بینظمترین کارمندان است، دیر میرود، زود میآید به قول خودش میپیچاند و بارها سابقه پرخاشگری با همکاران را دارد، نمیگوید که شارژ ساختمان را چندماه یک بار با مکافات و پیگیری مدیرساختمان پرداخت میکند.
نمیگوید به پرداخت مالیات از اساس مخالف است و حتی کیسه زبالهاش را سر ساعت توی سطل نمیاندازد و ... اما بزرگوار همیشه از همه طلبکار است.
🔹ریشه این طلبکاری همیشگی ما از همه در کجاست؟ اینکه قدمی برنمیداریم اما انتظار داریم دیگران به ما سرویس بدهند.
🔹اینکه حتی وقتی کسی بلند میشود و تلاش میکند به جای تحسین کردنش، ذره بین میگذاریم و تمام کارهایش را برای یافتن یک خطا و خلل احتمالی زیر سوال میبریم.
🔹مطالبهگری با طلبکاری تفاوت دارد. تا زمانی که این موضوع را درک نکنیم، شماتت دیگران آسان است.
🔹اگر در آرزوی روزهای خوب هستیم، دست از طلبکاری مداوم برداریم. از همسر، از فرزند، از رئیس، از دولت، از پروردگار ..../عصر ایران
@Rasad_tahlil
4.51M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥گوشت هست مجوز واردات نیست
▪️گوشت باید 40 هزار تومان دست مردم برسد اما مافیا نمی گذارد واردکننده زیاد شود!
@Rasad_tahlil
📌اعلام ۳۱ شهرستان کم برخوردار در کشور
رییس سازمان امور اجتماعی کشور:
🔹براساس شاخصها و مولفهها به لیستی از ۳۱ شهرستان رسیدیم که در آنها توسعه پایین و آسیبهای اجتماعی بالا بود./ایسنا
@Rasad_tahlil
⌛️ رصد چهارشنبه (15اسفند، 28جمادی الثانی، 6مارس):
1295؛ همدان و كرمانشاه به اشغال نظامیان روسیه درآمد
1353؛ امضای موافقت نامه الجزایر بین ایران و عراق در زمینه اختلافات مرزی
1357؛ صادرات نفت ایران پس از 70 روز وقفه، از سر گرفته شد
590ق؛ وفات "ابوالقاسم شاطبی" معروف به "امام القُرّاء" عالم و قاری مشهور قرآن كریم
1714م؛ پایان جنگهای سیزده ساله در اروپا
1957م؛ روز ملی و استقلال كشور افریقایی "غنا" از استعمار انگلستان
1957م؛ خروج ارتش رژیم صهیونیستی از غزّه
@Rasad_tahlil
⭕️ روایت زیدآبادی از چرایی استقبال برخی چهرههای اصلاح طلب از ریاست رئیسی بر قوۀ قضائیه
✍ احمد زیدآبادی، روزنامه نگار اصلاح طلب
🔹کارنامۀ قضایی سید ابراهیم رئیسی مشخص است و جایگاه سیاسی و عقیدتی او در منتهیالیه جناح موسوم به "اصولگرا" نیز بر کسی پوشیده نیست. با این حال، این پرسش برای بسیاری مطرح است که چرا برخی چهرههای نزدیک جناح اصلاحطلب از ریاست او بر قوۀ قضائیه به تصریح یا تلویح استقبال کردهاند؟
🔹به گمانام این استقبال بیشتر به نوع ورود رئیسی به کارزار انتخاباتی سال 96 برمیگردد. رئیسی در آن انتخابات این فرصت را یافت تا با افکار عمومی، بیواسطه رو در رو شود و به مناظره با رقبای انتخاباتیاش برخیزد. او در مناظرات به خلاف افرادی چون محمد باقر قالیباف و حتی حسن روحانی چندان خود را با دوز و کلکهای سیاسی آشنا نشان نداد و به عنوان فردی بی شیله پیله نمود و ظهور پیدا کرد. برخی از مردم حتی دیدارش با امیر تتلو را نیز حمل بر همین موضوع کردند و از رأی دادن به او منصرف نشدند. به واقع راز رأی 40 درصدی رئیسی در انتخابات نیر عمدتاً همین بود و نه آنطور که اصولگرایان آن را به پایگاه 40 درصدی که به واقع 10 درصد هم نیست، نسبت میدهند!
🔹به نظرم همین موضوع به صورت ناخودآگاه بر برخی چهرهها اثر گذاشته است تا رئیسی را برای ریاست قوۀ قصائیه مناستتر از اسلافاش فرض کنند. این فرض تا چه اندازه میتواند قرین حقیقت باشد؟ بهتر است در این زمینۀ خاص، به جای پیشبینی منتظر عملکرد او بمانیم./ کانال احمد زیدآبادی
#سیاسی | #قوه_قضاییه
@Rasad_tahlil
⭕️ مخالفان روحانی می خواهند دولت تابستان را نبیند
👤 سعید لیلاز، عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی:
🔹آن ها (مخالفان روحانی) می خواهند دولت تابستان آینده را نبیند. تشدید و تجمیع فشارهای داخلی و خارجی نیز این هدف را دنبال می کند. این می تواند از طریق استیضاح و یا استعفا باشد.
🔹(در پاسخ به اینکه بر اساس کدام شواهد به این تحلیل قائل هستید) همین طرح استیضاح رئیس جمهور، بحث تغییر ساختاری، بحث تغییر قانون اساسی، افزایش فشارهایی که بر سر پالرمو می آورند./ جماران
#سیاسی
@Rasad_tahlil
⭕️ عراقچی: هنوز نمیدانیم اینستکس چطور کار میکند
👤 سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه:
🔹جلسهای که روز چهارشنبه داریم درباره بررسی ابعاد هستهای و رفع تحریمها در برجام است. ابعاد هستهای به طور معمول در حال انجام است و آژانس برای چهاردهمین بار تأیید کرد که ایران به تعهداتش پایبند است اما در بحث رفع تحریمها با خروج آمریکا از برجام، روند با مشکلات متعدد رو به رو شده است.
🔹اعضای برجام در این مدت به دنبال ایدهها و مکانیزمهایی بودند تا بتوانند خروج آمریکا را جبران کنند و راهکارهایی را برای ادامه همکاریهای اقتصادی با ایران ایجاد کنند. ابتکاراتی انجام شد که مهمترین آن اینستکس (مکانیزم مالی اروپا) است. البته این ساز و کار در ابتدای راه خود است که ما هنوز نمیدانیم چطور میخواهد کار کند و مشکلگشا باشد از این رو نیاز است بحثهای کارشناسی داشته باشیم. البته اروپاییها خیلی دیر این مکانیزم را ارائه کردند و خواست ما از آنها این است که جدیتر در این عرصه وارد شوند.
🔹مباحث کارشناسی در حاشیه کمیسیون مشترک برجام و جلسات متعددی که در سطح کارشناسی و دو جانبه انجام شد برای این است که تعهد کشورهای عضو برجام برای تأمین خواستههای ایران در برجام اجرا شود، البته تحریمهای آمریکا موانع بسیار زیادی را ایجاد کرده است با این حال مهم این است که اراده سیاسی در بین کشورهای عضو برجام برای مقابله با این موانع وجود دارد؛ کار آسانی نیست اما ما مشغولیم و ابتکارات متعددی را با کشورهای عضو برجام در حال پیگیری هستیم و در کمیسیون مشترک هم این مسائل مورد بحث قرار میگیرد./ ایسنا
🌐 #امور_خارجه | #سیاسی | #INSTEX
@Rasad_tahlil
⭕️ ما به عقب برنمیگردیم/ فرمانده جنگ اقتصادی، رئیس جمهور است
👤 حسن روحانی، رئیس جمهور:
🔹ما در شرایط عادی و معمولی نبوده بلکه در شرایط جنگ اقتصادی و روانی هستیم این باید باور همه ما باشد همه ملت میداند عقب نشینی به معنای از دست دادن همه دستاوردهای تاریخی ملت ایران از مشروطه تا انقلاب اسلامی است مردم باید بداند در یک نبرد هستیم. اختلاف ما با آمریکا هم در این است که آمریکا میگوید به ۴۰ سال پیش بازگردید اما ما میگویم به عقب برنمی گردیم و مسیر پیشرفت استقلال و آزادی و مردم سالاری را ادامه میدهیم.
🔹آمریکا میگوید ایران امروز به ایران سال ۵۶ و اوایل ۵۷ تبدیل شود و ما می گوییم مسیری که ملت ما از بهمن ۵۷ آغاز کردند یعنی مسیر آزادگی، استقلال و مردم سالاری را ادامه خواهیم داد. پس ما امروز با آمریکا در یک اختلاف نظری نیستیم که نه قابل مذاکره و نه قابل مصالحه باشد. ما باید دشمن را به عقب برانیم و به او بفهمانیم که ملت ایران راه عزت و سربلندی خود را ادامه خواهد داد.
🔹من از اردیبهشت سال جاری خدمت مقام معظم رهبری هم در جلسه خصوصی و دو نفره وهم در جلسهای با حضور مسئولین عالی رتبه گفتم شرایط امروز ما شرایط جنگ روانی دشمن و جنگ اقتصادی است و در مرحله جنگ کشور به یک فرمانده نیاز دارد و همه مسؤولان مردم و ارگانهای مختلف در کنار هم باید با یک فرماندهی واحد کار خود را پیش ببرند. تا دشمن را وادار به شکست کنند.
🔹پیشنهاد من این بود که خدمت مقام معظم رهبری گفتم خود جناب عالی به عنوان رهبر نظام و انقلاب فرماندهی این جنگ را عهده دار شوید و همه دولت قوا و مسؤولان در خدمت شما خواهیم بود. راه و مسیر را آن طور که شما هدایت میکنید ادامه میدهیم اما ایشان در جواب فرمودند که قبول دارم هم شرایط شرایط جنگ است وهم این شرایط نیاز به یک فرمانده دارد اما باید فرمانده این جنگ رئیس جمهوری باشد؛ این تاکید رهبری بود و ایشان بر آن مبنا دستور دادند که دو قوه دیگر با همه توان و در چارچوب مقررات در کنار دولت باشد.
🔹من در آن جلسه آمادگی خودم را اعلام کردم و گفتم دولت و رئیس جمهوری به عنوان نماینده ملت ایران در این جنگ حضور خواهند داشت./ ایسنا
🌐 #امور_خارجه | #اقتصادی | #سیاسی | #دولت
@Rasad_tahlil
"کانال رصد" تحلیلهای روز
⭕️ ما به عقب برنمیگردیم/ فرمانده جنگ اقتصادی، رئیس جمهور است 👤 حسن روحانی، رئیس جمهور: 🔹ما در شرای
⭕️ برخی واکنش های توییری به اظهارات رئیس جمهور
👤 سید علی موسوی، کارشناس رسانه:
«روحانی: رهبر انقلاب فرمودند در شرایط جنگ اقتصادی باید فرمانده این جنگ، رئیس جمهور باشد.من آمادگی خودم را در آن جلسه به عنوان نماینده ملت ایران اعلام کردم.»
یعنی تا الان ایشان کارمند نهاد ریاست جمهوری بوده؟ :/
👤 مهدی قاسم زاده، فعال رسانه ای:
اشارهی جناب روحانی به اینکه رهبری فرماندهی جنگ اقتصادی را به ایشان سپردهاند، گویای اینست که بدش نمیآید با هزینه کردن از رهبری، هم صدای منتقدین را خفه کند و هم با مورد تایید نشان دادنِ خودش، شرایط موجود را، مورد تایید رهبری جلوه دهد و اینگونه یک شریک جرم برای خودش بتراشد!
👤 سهند ایرانمهر، فعال رسانه ای:
رییس جمهور شده بعد به رهبری پیشنهاد داده که شما بیاید فرمانده باشید.بعد دوباره خودش فرمانده شده فعلا هم زمین میده زمان میگیره!
روحانی:در جنگ اقتصادی، کشور به فرمانده واحد نیاز دارد؛ به رهبری پیشنهاد دادم فرماندهی با حضرتعالی باشد، فرمودند فرمانده این جنگ باید رئیس جمهور باشد.
👤 حمید رسایی، نماینده دوره های هشتم و نهم مجلس:
روحانی: ازرهبری خواستم فرماندهی جنگ اقتصادی را بعهده بگیرند. فرمودند: فرمانده خود رییس جمهور باشد.
آشیخ
فرمانده، سرباز حرف گوش کن میخواهد که در برجام و fatf نشان دادید، سرباز حرف گوش کنی نیستید. رهبرانقلاب چرا وچگونه باید فرماندهی لشکر ما نمیتوانیم را بعهده بگیرد
#اقتصادی | #سیاسی | #دولت
@Rasad_tahlil
⭕️ محدود کردن دوره نمایندگی به سه دوره متوالی به مجلس ما ضربه جدی میزند
👤 محمدرضا باهنر، نماینده سابق مجلس (نماینده 7 دروه مجلس):
🔹من به هیچ عنوان با این مصوبه (محدود کردن دوره نمایندگی به سه دوره متوالی) موافق نیستم.
🔹ایجاد محدودیتی اینچنینی نباید شبیه حوزههای اجرایی باشد. من در سالهایی که در مجلس بودم کاملاً برایم مشهود و آشکار شد که هر چه نمایندهای بیشتر در مجلس باشد و سالهای بیشتری را به کار نمایندگی بپردازد، درک و برداشت او از حکمرانی مطلوب و خوب عمیقتر، واقعیتر و کارآمدتر میشود.
🔹یک نماینده معمولاً دور اول که میآید، یک سری آرزوها و تصورات از کار نمایندگی دارد که بسیاری از اینها نه ارتباطی به منافع ملی دارد و نه وظایف و شأن نمایندگی. بدون تعارف بگویم؛ نماینده اگر تازه بخواهد منافع ملی را در جایگاه نمایندگی کشف کند، نیاز به تجربه اندوزی دارد. این طرح اگر تبدیل به قانون شود، مجلس ما را از انباشت تجربه خالی میکند.
🔹(البته برخی میگویند که چون در مجلس ما امکان آلوده شدن به فساد هست و جایگاه نمایندگی در کشور ما یک نوع تمرکز قدرت خاص دارد، این کار برای مختصات ایران خوب است.) من به هیچ وجه این را قبول ندارم. قبول دارم که امکان تمرکز قدرت در جایگاه نمایندگی یا مسائل دیگر وجود دارد اما دوای دردش محدودیت دوره نمایندگی نیست. دوایش این است که برویم احزاب را درست کنیم و تقویت کنیم. برویم فرایند انتخابات را اصلاح کنیم.
🔹تقریباً در هیچ نظام حقوقی قدرتمندی در دنیا نمیبینید که چنین محدودیتی برای نمایندگی باشد و اتفاقاً برعکس است، یعنی نمایندگان قدیمیتر و باسابقهتر جایگاه مهمتری دارند و حرفشان بیشتر مورد توجه است. چون به تجربه آنها اعتماد میشود.
🔹مثلاً ما باید احزاب قوی داشتیم که اول فعالان سیاسی را پرورش بدهند که این افراد بعداً نخواهند در جایگاه نمایندگی تازه بیایند کسب تجربه کنند.
🔹من کلاً نه تنها این مصوبه را مفید نمیدانم که معتقدم به مجلس ما ضربه جدی میزند. البته من احتمال بسیار زیاد میدهم که شورای نگهبان این را رد کند و مورد موافقت شورا قرار نگیرد. من خیلی بعید میدانم این مصوبه تبدیل به قانون شود و به جایی نخواهد رسید. اما نگاهی که آن را تصویب کرده به نظرم باید عوض شود و قدری عمق پیدا کند./ ایران
#مجلس
@Rasad_tahlil