🔹فهرست 30 مقاله برگزیده همایش علوم انسانی قرآن بنیان دانشگاه علامه طباطبایی:
https://quran4.atu.ac.ir/page_1588.html
▫️پی نوشت:
در این همایش مقاله «مطالعه انتقادی نظریه وابستگی رسانهای از منظر آموزههای دینی با تأکید بر روششناسی بنیادین» نیز برگزیده شد
🔹فیلترینگ؛ بدیهی مورد مناقشه!
🔹در تمام کشورهای قدرتمند جهان، هر پیام رسان یا شبکه اجتماعی خارجی که بخواهد فعالیت کند ملزم به رعایت قوانین آن کشور است؛ در غیر این صورت بازخواست و محدود می شود؛ مانند
🔹بازخواست مدیر عامل تیک تاک در کنگره #آمریکا
🔹بازخواست مدیر عامل تلگرام در دادگاه #فرانسه
🔹از منظر دینی نیز، وجود حکم «کتب ضاله» نشان می دهد که محدود کردن پیام هایی که عامه مردم، دانش و تخصص لازم را برای تجزیه و تحلیل علمی آن ندارند، از منظر فقهی جایز و بلکه واجب است
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 Rasadin
#معرفی_کتاب
#پیام_گمراهکننده
🔹کتب ضاله؛ رویکردی فقهی
🔹 نویسنده: حجت الاسلام دکتر احمدعلی قانع
▫️برشی از کتاب:
🔹حکم حرمت حفظ کتب ضاله و به تعبیر دیگر پیام گمراه گر در منابع فقهی شیعه در خلال مبحث مکاسب محرمه و برخی مباحث دیگر به گونه استطرادی و به اختصار بررسی شده ولی حدود، محورها و متعلق آن به طور کامل بیان نشده است ریشه های تاریخی این حکم را می توان از زمان رسول خدا (ص) و عصر ائمه اطهار (ع) جویا شد. در نوشته ها و تقریرات متأخران عرصه فقاهت نیز در این باره بحثی مبسوط صورت نگرفته در حالی که با توجه به رشد ارتباطات در جهان امروز یکی از مهمترین مطالبی که می تواند بررسی شود و ثمرات آن در سازمانها و مؤسساتی که نقش انتقال پیام را بر عهده دارند، مورد استفاده قرار گیرد بررسی حکم و موضوع انتقال پیام است.
🔹نویسنده در این کتاب کوشیده است تا با شناسایی و معرفی موضوع و حکم #پیام_گمراهکننده از نگاه فقهی به دو پرسش ذیل پاسخ دهد:
مفهوم ضلال در کتب ضاله و متعلق حکم مشهور فقها در این مورد چیست؟
آيا حکم مشهور فقها پیرامون کتب ضاله پیام گمراهگر در منابع فقهی کفایت لازم را دارد؟
🔹همچنین نگارنده ضمن بررسی موضوع و حکم به متعلق حکم پرداخته و تألیف و نشر نگهداری، تعلیم مطالعه خرید و فروش و ... را معرفی میکند.
#فقه_رسانه
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 Rasadin
📚 پژوهشگاه فضای مجازی از طرحهای پژوهشی تخصصی در حوزه فضای مجازی حمایت میکند
🎓در موضوعاتی مانند:
• ديپلماسی سایبر
• روانشناسی سایبر
• اقتصاد سایبر
• تولید محتوای دینی
• سرگرمی و بازیهای رایانهای
• حریم خصوصی
• امنیت سایبری
• هوش مصنوعی
• کوانتوم
• دیگر موضوعات مرتبط
⏳مهلت ارسال طرحها تا پایان آذرماه ۱۴۰۳ است.
📨 علاقمندان میتوانند برای ارسال طرحهای خود و یا کسب اطلاعات تکمیلی از طریق شناسه @smy110 در پیامرسان ایتا در تماس باشند.
همچنین میتوانید کد موجود روی پوستر را اسکن کنید یا به این پیوند مراجعه کنید
پژوهشگاه فضایمجازی (پردیسقم)
@QomCsri
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 Rasadin
✅ ردهبندی سایتهای پرمخاطب دینی جهان
🔹نگاهی به ردهبندی وبسایتهای پرمخاطب دینی جهان خبر از تغییراتی مهم در معادلات رسانههای دینی میدهد
🔹اولین نکته اینکه میانگین بازدید این وبسایتها نسبت به سال قبل، نه تنها رشد نداشته که عمدتاً کاهش بازدید داشتهاند (آمار پارسال)
🔹این مساله در کنار رشد رسانههای اجتماعی همین پایگاهها، خبر از افت جایگاه رسانهای وبسایت در کار مذهبی میدهد
🔹نکته بعدی اینکه همچنان یهودیان -با کمتر از سه درصد جمعیت جهان- ۱۸ درصد سهم پایگاههای اینترنتی پربازدید کل جهان را دارند
🔹پایگاه #شاهدان_یهوه با ۱۱۷ میلیون بازدید در ماه، برای سومین سال متوالی پرمخاطبترین سایت مذهبی است
🔹امّا در مورد پایگاههای #شیعی، بالاترین جایگاه با رتبه ۴۱۶ متعلق به وبسایت قدیمی "الاسلام" است که وارد سیامین سال فعالیت خود میشود!
سایت ادعیه مفاتیح "دعا" در جایگاه بعدیست و در میان مراجع تقلید نیز پرمخاطبترین وبسایت، متعلق به آیتالله سیستانی با نزدیک ۱.۲ میلیون بازدید در ماه و جایگاه ۵۳۸ جهان است
🔹 امّا آیا این رنکینگ نشاندهنده اثربخشی تبلیغی این نهادهاست؟
صرف پربازدیدبودن یک وبسایت، الزاماً ربطی به اثربخشی آن ندارد و البته در بازدید بالای یک وبسایت عوامل دیگری نیز اثر دارند. مثلاً برخی از این پایگاهها، کارکرد متون مرجع دارند. از آنسو هجمههای رسانهای، ترندهای فرهنگی و توجهات سیاسی نیز عوامل دیگری در مراجعه به پایگاههای یک مذهب هستند
@Hodaacademy
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 Rasadin
✅ نسبت شناسی سینمای دینی با فقه هنر
🔹ارائه: حجت الاسلام والمسلمین دکتر سیدحمید میرخندان (دکتری فرهنگ و ارتباطات، مدرس دانشگاه)
🔹چهارشنبه، ۲۳ آبان ماه، ساعت: ۱۶ الی ۱۷:۳۰ | قم، بلوار جمهوری اسلامی، کوچه ۲، فرعی اول سمت چپ، ساختمان انجمنهای علمی حوزه علمیه
🌀پخش زنده:
https://eitaa.com/eshragh_news
https://eitaa.com/eshragh_tv
@filmeshragh
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 Rasadin
🏴 بخشی از فضائل حضرت صدیقه کبری، فاطمه زهرا (سلامالله علیها) در بیان شهید مطهری
🔹 علماى سیره و حدیث درباره حضرت زهرا(س) گفتهاند:
کانت فاطمة صلواتاللّه علیها من أهل العباء و المباهلة و المهاجرة فى أصعب وقت و کانت فیمن نزلت فیهم آیة التطهیر و افتخر جبرائیل بکونه منهم و شهد اللّه لهم بالصدق و لها أمومة الأئمة و عقب الرسول صلى الله علیه و آله الى یوم القیامة
🔹 و کانت أشبه الناس حدیثاً برسول اللّه صلى الله علیه و آله تحکى شیمتها شیمته و ما تخرم مشیها مشیه و کانت اذا دخلت علیه رحّب بها و قبّل یدیها و أجلسها فى مجلسه، فاذا دخل علیها قامت الیه و قبّلت یدیه.
🔸 [فاطمه (صلواتاللّه علیها) از اهل کساء و مباهله و مهاجرت در سختترین دوران بود و در زمره کسانى که آیه تطهیر (احزاب/ ۳۳) درباره آنها نازل شد و جبرئیل به بودن در میان آنان افتخار مىکرد و خداوند به صدق و راستگویى ایشان گواهى داد، و براى او مقام مادرى امامان و نسل رسول صلى الله علیه و آله تا روز قیامت است.
🔸او شبیهترین فرد به رسول الله صلى الله علیه و آله در سخن گفتن بود، اخلاقش حکایت از اخلاق پیامبر مىکرد و راه رفتنش اندک تفاوتى با راه رفتن پیامبر نداشت، و هرگاه بر پیامبر وارد مىشد پیامبر به او خوشامد مىگفت و دستانش را مىبوسید و در جاى خودش مىنشاند و هرگاه پیامبر بر او وارد مىشد، فاطمه در برابرش برمىخاست و دستانش را مىبوسید.]
📗 شهید مطهری، خطابههای اخلاقی، ج۱، ص۳۱۹-۳۱۷
@motahari_ir
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 Rasadin
🔹نمادسازی با پرچم فلسطین
🔹برخی سایت های ایرانی از جمله «متن نگار» (تولید کننده برنامه کاربردی و پرمخاطب متن نگار) در اقدامی خلاقانه، پرچم فلسطین را به عنوان نماد #زبان_عربی، جایگزین پرچم عربستان کرده اند
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 Rasadin
🔹نشست علمی #سواد_رسانهای پیشران #حکمرانی فرهنگی در رسانههای نوین
🔹با حضور:
حجتالاسلام دکتر احمد واعظی
دکتر حسن بشیر
دکتر کمال اکبری
دکتر سید علیمحمد رضوی
🔹دوشنبه ۲۸ آبان، ساعت ۱۰ الی ۱۲ | قم، بلوار امین، دانشکده دین و رسانه، سالن جلسات
🔹لینک حضور مجازی:
B2n.ir/j53254
#اطلاعرسانی
🔸#رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 Rasadin