🔺مخاطبشناسی پیام رهبر انقلاب
مخاطبان پیام اخیر رهبر انقلاب را میتوان به سه دسته تقسیم کرد:
۱. دشمن:
پیام به دشمن این بود که مبادا تصور کند ما در نقطه ضعف بودیم؛ بلکه این شما بودید که مستاصل شده بودید؛ بنابراین مبادا در تحقق وعده های خود کوتاهی کنید.
۲. مسئولان:
پیام به مسئولان این بود که مسئولیت تبعات تصمیمات با خودتان است و نباید در صورت وجود تفاوت نظر در تصمیات کلان، از رهبری خرج کرد.
۳. مردم
پیام به مردم این بود که:
الف. مسئولان از سر دلسوزی رفتار کردند و خائن نیستند؛ بنابراین تهمتزنی ممنوع است
ب. تکلیف مردم مطالبهگری و تمرکز روی دشمن برای محقق کردن شرایط است و نه آنکه بگویند الان که رهبری گفتند نظر دیگری داشتهاند پس باید مخالفت کنیم: «ما یعنی شما ملت سرافراز و این خادم ناچیز، منتظر تحقّق شروط گفتهشده خواهیم بود». این امر مانع از ایجاد تفرقه در خیابان خواهد شد.
ج. نه همیشه رضایت قلبی رهبری وجود دارد و نه اینکه امری به رهبری تحمیل و اجبار میشود: نظر دیگری داشتم؛ اما تعهد گرفتم و اجازه دادم.
🔺صداوسیما و این روزها
▫️محسن مهدیان
حقیقتاً عملکرد رسانه ملی در این ایام جنگ، پر از شبهه و متأسفانه گاها همراه با خسارت است. واقعا تولید برنامههای اختلافساز چه کمکی به این روزهای جنگ میکند؟
منطق ولایی و انقلابی به کنار؛ با منطق عقلی ساده و حتی بر اساس قاعده حکمرانی، آیا اختلافافکنی در میانه جنگ، کمک به کشور و مردم است؟
ارزیابی عملکرد رسانه ملی ملاک پیچیدهای نمیخواهد. حتی لازم نیست وارد جزئیات و بحثهای دامنهدار شویم که حق چیست و کجاست. چند سؤال ساده در دل جنگ وجود دارد که هرکس عملکرد رسانه ملی را ببیند، میتواند بر اساس آن قضاوت کند.
🔻آیا واقعاً روایتی که از رسانه ملی ما منتشر میشود، روایت پیروزی است؟
🔻آیا واقعاً خروجی مباحث رسانه ملی، تقویت وحدت در خیابان است؟
🔻آیا واقعاً خروجی رسانه ملی، افزایش اعتماد مردم به مسئولان است؟
🔻آیا واقعاً تلاشها در جهت پیشبرد راهبردهای امام شهید و رهبر سوم انقلاب است؟
این روزها رسانه ملی باید پناهگاه روانی مردم، تقویتکننده انسجام ملی، روایتگر پیروزیها و مدافع راهبردهای کلان کشور باشد؛ نه میدان بازتولید اختلاف، تردید و بیاعتمادی.
در میانه جنگ، هر روایت اختلافساز، حتی اگر با نیت خیر تولید شود، جز خسارت نیست.
@mahdian_mohsen
⚠️ مراقبِ قصد شوم دشمن در «عملیات رسانهای» باشید
📝 یک مسیر دشمن، عملیات رسانهای او است که در این ایام بطور خاص با نشانهگیری ذهن و روان آحادی از مردم قصد خدشه در وحدت ملّی و به تبَع در امنیت ملی را دارد.| ۲۹/اسفند/۱۴۰۴
📲 @rahbar_enghelab_ir
🔺امام شهید: یک فکر سیاسی غلط را محکوم کردن با اهانت فرق میکند | همه در این زمینه مسئولند
🔹فضای اهانت و هتک حرمت در جامعه، یکی از آن چیزهایی است که اسلام مانع از آن است؛ نباید این اتفاق بیفتد. فضای هتک حرمت، هم خلاف شرع است، هم خلاف اخلاق است، هم خلاف عقل سیاسی است.
🔹انتقاد، مخالفت، بیان عقاید، با جرأت، هیچ اشکالی ندارد؛ اما دور از هتک حرمتها و اهانتها و فحاشی و دشنام و این چیزها. همه هم در این زمینه مسئولند.
🔹 این کار علاوه بر اینکه فضا را آشفته میکند و اعصاب آرام جامعه را به هم میریزد - که امروز احتیاج به این آرامش هست - خدای متعال را هم از ما خشمگین میکند.
🔹من میخواهم این پیامی باشد به همه آن کسانی که یا حرف میزنند، یا مینویسند؛ چه در مطبوعات، چه در وبلاگها. همه اینها بدانند، کاری که میکنند، کار درستی نیست. مخالفت کردن، استدلال کردن، یک فکر سیاسی غلط یا یک فکر دینی غلط را محکوم کردن، یک حرف است، مبتلا شدن به این امرِ خلاف اخلاق و خلاف شرع و خلاف عقل سیاسی، یک حرف دیگر است؛ ما این دومی را به طور کامل و قاطع نفی میکنیم؛ نباید این کار انجام بگیرد.
🔹متأسفانه بعضی این کار را میکنند. من به خصوص به جوانها توصیه میکنم. بعضی از این جوانها بلاشک مردمان بااخلاص و مؤمن و خوبی هم هستند، اما خیال میکنند این وظیفه است؛ نه، من عرض میکنم این خلاف وظیفه است، عکس این وظیفه است.
۱۳۸۹/۱۲/۱۹
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=11622
آداب #نقد
▪️رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @Rasadin