✅ سومین کنفرانس ملی فضای سایبر
🔹مهلت ارسال: ۱۵ مرداد ۱۴۰۳
🌐 http://cysp2024.ut.ac.ir
@enoensani
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
✅ تکنیک اقناعی توسل به احساسات
🔹نباید به گونهای رقیب را نقد کرد که تخریب محسوب شود و بتواند #مظلومنمایی کند
🔹 مردم با احساس خود به گریه او رای خواهند داد؛ نه با منطق خود به نقد ما!
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
هدایت شده از روش شناسی اجتهاد | روشنا
🔺ناسزا نگویید؛ فقط اعمال آنها را توصیف کنید
🔹امام على (عليه السلام) آنگاه كه شنيدند گروهى از ياران ایشان به شاميان ناسزا مىگويند، فرمودند:
🔹 إنّي أكرَهُ لَكُم أن تَكُونُوا سَبّابِينَ و لكِنَّكُم لو وَصَفتُم أعمالَهُم و ذَكَرتُم حالَهُم كانَ أصوَبَ في القَولِ و أبلَغَ في العُذرِ
🔹 من خوش ندارم كه شما #ناسزا بگویید، بلكه اگر #اعمال آنها را #توصیف کنید و حال آنها را بیان كنيد، در مقام بیان مؤثرتر و در مقام عذر مناسبتر است.
▫️(نهج البلاغه، خطبه ۲۰۶)
#اخلاق_تبلیغات
#بازگشت_اخلاق_به_سیاست
#مثل_رئیسی
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
🔹جلیلی و پزشکیان؛ تفاوت فرم و محتوا در رسانه
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
🆔 @rasadin
پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار میکند:
❇️ نشست تخصصی همستر نات کوین و کنشهای کاربران ایرانی
بررسی پدیده ارزهای دیجیتال سرگرمی محور
با حضور:
🔸دکتر محمدحسن یادگاری/ عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی
🔸دکتر میثم قمیشیان/ کارشناس بنیاد ملی بازیهای رایانهای
🔸دکتر عباس آشتیانی/ پژوهشگر حوزه بلاکچین و رمز ارزها
🔹یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴ تا ۱۶
پخش برخط:
skyroom.online/ch/ricac/communication
@ricac_ac_ir
کدام شبکه اجتماعی به واقعیت جامعه نزدیکتر است؟
🔹در روزهای گذشته، تبِ ارائه آمار و پیشبینی از انتخابات بالا بود. بخشی از این پیشبینیها بر اساس کلانداده شبکههای اجتماعی صورت گرفت. سؤال اینجاست که کدام شبکه اجتماعی میتواند به واقعیت جامعه نزدیکتر باشد و آن را بهتر بازنمایی کند؟
🔹بررسیهای لایفوب نشان میدهد که اگر نتیجه انتخابات را معیاری از نظرات موجود در جامعه در نظر بگیریم، گروههای عمومی تلگرام بهترین شاخص آنلاین برای پیشبینی و شناخت بهتر جامعه است.
www.lifewebco.com
🏴حضرت آیتالله بهجت(ره):
▪️ آن آقا بالای منبر میگفته است: «[وقتی که] میخواهید به روضه بروید، [اگر] از شما سؤال کردند که کجا میخواهید بروید، نگویید میخواهید بروید روضه، بگویید میخواهیم برویم کربلا».
📚 رحمت واسعه، ویراست سوم، ص۴٣
(مجموعه فرمایشات آیتاللّٰه بهجت پیرامون حضرت سیدالشهداء علیه السلام و اصحاب و یاران آن حضرت)
@bahjat_ir
🔺شهید رئیسی و دکتر پزشکیان در چه شرایطی دولت را تحویل گرفتند؟
🔺#رهبر_انقلاب در دیدار هیئت دولت، ۸ شهریور ۱۴۰۲:
یک توصیه دیگر کارآمدسازی فعّالیّتهای #رسانه ای دولت است ... زبان دولت در بیان آنچه انجام گرفته متأسّفانه زبان رسایی نیست؛ اتّفاقات خوبی که افتاده، به آن اندازهای که شایسته و حقّش است، در نظر مردم و ذهن مردم منعکس نشده، اینها خیلی باارزش و مهم است، منتها دیده نمیشود ... کار اطّلاعرسانی در دولت متأسّفانه ضعیف است؛ یعنی آن کار اساسی برای اطّلاعرسانی نمیشود. اینکه یک نفر بیاید در تلویزیون حرف بزند و به مردم بگوید این کارها شده، این اطّلاعرسانی نیست؛ اطّلاعرسانی یک هنر است، یک کار هنری باید انجام بگیرد تا اینکه درست اطّلاعرسانی بشود ... یک فکر جدّی و عاجلی باید روی این مسئله بشود.
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
✅ یخچال بر تلویزیون پیروز خواهد شد!
🔹نبرد نمادین بین یخچال و تلویزیون، مفهومی است که توسط خانم سوتلانا الکسیویچ (Svetlana Alexievich)، نویسنده بلاروسی و برنده نوبل ادبیات در کتاب «روزگار رفته» (ترجمه فروغ پوریاوری)، بیان شده است
🔹تلویزیون استعاره از گفتارهای سیاستمداران است و یخچال استعاره از تجربه زیسته و واقعیت ملموس برای مردم
🔹از این منظر میتوان انتخابات ایران را نیز تحلیل کرد؛ به عنوان مثال میتوان گفت در سال ۱۳۸۸ علی رغم تبلیغات سنگین رسانهای برضد رئیس جمهور وقت، رضایتمندی مردم به ویژه مناطق محروم از وضعیت اقتصادی باعث انتخاب مجدد وی با فاصله بسیار از رقیب خود شد، در سال ۱۳۹۶ نیز نقدهای سیاسی و فرهنگی در رسانهها بر روی مردم اثرگذار نبود و رضایت نسبی مردم از وضعیت اقتصادی مجددا باعث انتخاب رئیس جمهور وقت شد
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
26.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺نمونه ضعف رسانه ای دولت: نقشآفرینی یک دامدار به جای تیم رسانهای دولت در توضیح چرایی گرانی گوشت
🔹در انتخابات امسال وجود تورم در کنار ضعف شدید رسانهای در عدم تبیین چرایی استمرار برخی مشکلات اقتصادی و نیز عدم تبیین دستاوردها و خدمات بزرگ دولت، میتواند از عوامل موثر بر نتیجه فعلی قلمداد شود
🔹«چرا گوشت گران شد؟»؛ این پرسش بسیاری از مردم است که شورای اطلاع رسانی دولت سیزدهم در سه سال به تبیین مناسب آن برای جامعه نپرداخت؛ به گونه ای که حتی بحث آن به مناظرات ریاست جمهوری نیز رسید و هیچ کس هم پاسخ قانع کنندهای برای آن بیان نکرد!
🔹در این کلیپ یک دامدار با برعهده گرفتن نقش شورای اطلاعرسانی دولت سیزدهم، در ظرف چند دقیقه به خوبی علت گرانی گوشت را تشریح و از رئیس جمهور مظلوم و شهید دفاع میکند
▫️رونوشت:
شورای اطلاع رسانی دولت سیزدهم
🔺 آیا سواد رسانهای داریم؟
🔹اخیرا مطلبی مبنی بر رضایت بسیار رهبر انقلاب از یکی از نامزدها منتشر شده است. مطلب فوق فاقد منبع معتبر است و آنچه در منابع موثق وجود دارد "تشکر" رهبر انقلاب از ایشان بابت رویکرد تبیینی و ایجاد زمینه شور و شوق انتخاباتی و "آرزوی موفقیت" است
🔹با توجه به وجود روایتهای متفاوت از این نوع جلسات (مانند روایتهای متفاوت از جلسه اجماع مشهد)، طبعا سواد رسانهای اقتضا میکند که روایت منابع معتبر را بپذیریم و سایر نقلها و اخبار منتشرشده در فضای مجازی را - هر چند مورد علاقهمان باشد - تا زمان دستیابی به منبع معتبر نپذیریم
نشست گذر از دروازۀ دکتری (3).mp3
60.16M
🎧 فایل صوتی نشست گذر از دروازۀ دکتری
📆 ۲۴ خرداد ۱۴۰۳
میهمانان:
🔹️عطیه پیرهادی
🔹️محمدحسین میرهاشمی
https://t.me/social_communication_atu
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
نشست_میانرشتهایهای_جدید_در_علوم_ارتباطات_3.mp3
61.28M
🎧 فایل صوتی نشست میانرشتهایهای جدید در علوم ارتباطات
سخنرانان:
🔻دکتر زرین زردار
🔻دکتر فرزاد غلامی
🔻دکتر محمد فتحینیا
https://t.me/social_communication_atu
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
✅ میانرشتهایهای جدید در علوم ارتباطات
🔹در نشست تخصصی میانرشتهایهای جدید در علوم ارتباطات، دکتر زرین زردار، عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات علامه طباطبایی، دکتر فرزاد غلامی، عضو هیئت علمی گروه علوم ارتباطات دانشگاه تهران و دکتر محمد فتحینیا، مدرس گروه ارتباطات علامه طباطبایی از جدیدترین حوزههای میانرشتهای در علوم ارتباطات سخن گفتند.
🔹 دکتر زردار با اشاره به اهمیت حضور فعالتر فارغالتحصیلان ارتباطات در بازار کار، به ملزومات رشتۀ #ارتباطات_سلامت در جهان پرداخت.
🔹 دکتر فرزاد غلامی به اهمیت تعیین زاویۀ دید در مطالعات میانرشتهای تاکید کرد. او همچنین به تشریح ابعاد مختلفی که ارتباطاتگر #محیطزیست امکان و اجازۀ فعالیت دارد، پرداخت.
🔹 دکتر محمد فتحینیا نیز از #علوم_شناختی و رسانه که میتواند ادامهدهندۀ پژوهشهای مخاطبشناسی باشد، سخن گفت.
▫️انجمن علمی علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin
✅ سوگیری تأییدی چیست؟
🔹سوگیری تاییدی (confirmation bias) عبارت است از گرایش فرد به یافتن یا تفسیر اطلاعات، به گونه ای که باورهای پیشین وی را تأیید کند
🔹 از این منظر، افراد به اطلاعات و دانشی تمایل پیدا میکنند که پیشفرضها و باورهایشان را تأیید میکند. بهعنوان مثال، فردی که با یک نظام سیاسی تعارض دارد، گرایش به خواندن و بازنشر اخباری دارد که همسو با نگاه سیاسی اوست و نه آنچه واقعیت است. مثال دیگر آنکه در یک انتخابات، افراد تمایل دارند به دنبال اطلاعاتی باشند که نامزد مورد علاقه آنها را تأیید کند
🔹سوگیری تاییدی یکی از انواع سوگیری شناختی محسوب میشود و از جمله خطاها در استدلال است. سوگیری تأییدی را نخستین بار پیتر واسن (۱۹۲۴–۲۰۰۳)، روانشناس برجسته استفاده کرد. وی یکی از پیشگامان روانشناسی استدلال (از شاخههای علوم شناختی) است. این شاخه نحوه تفکر و استدلال را در افراد مطالعه میکند
🔸رسادین، فرهنگ و رسانهپژوهی دینی
@rasadin