✅ ۲۷ اردیبهشت، #روز_ارتباطات را به همه پژوهشگران عرصه ارتباطات و رسانه تبریک عرض مینماییم
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
✅ وبینار تدوین الگوی #ارتباطات اسلامی از منظر قرآن کریم
🔹ارائه: دکتر امید علی #مسعودی (عضو هیات علمی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه سوره)
🔹سه شنبه 4 خرداد ساعت 16 تا 18
🌐 درگاه ورود به وبینار:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting4
@rihu_ac_ir
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔 https://eitaa.com/rasadin
✅ پذیرش رشته #مدیریت_رسانه در دانشگاه ادیان
🔹دانشگاه #ادیان در رشته مدیریت #رسانه در مقطع کارشناسی #ارشد از طریق آزمون اختصاصی دانشجو می پذیرد.
🔹ظرفیت پذیرش حداکثر ۲۰ نفر و مهلت ثبت نام تا ۱۱ تیر و زمان آزمون ۱۸ تیر است.
🔹منابع اختصاصی آزمون، دو کتاب نظریه های رسانه (دکتر مهدیزاده) و حقوق رسانه (باقر انصاری) است.
🔹 اطلاعات بیشتر را می توانید از اینجا و یا کانال پذیرش دانشگاه ادیان دریافت نمایید.
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
✅برای به دست آوردن حکم پیامرسانها باید آنها را قضیه #شرطیه بدانیم
▫️ استاد محمدحسین #ملکزاده در درس خارج فقه فضای مجازی
⬅️ نمی توان به نحو قضیه خارجیه حکم پیام رسانهای خارجی را به دست آورد، بلکه باید به عنوان قضیه حقیقیه به این قضایا نگاه کرد و بازگشت قضیه حقیقیه به قضیه شرطیه است؛ بر این اساس باید وصف افعالی که در شبکههای مجازی است احصا نمود.
🔻روشهایی که برای رسیدن به حکم فعالیت در فضای مجازی استفاده می شود عبارتند از؛
الف) قاعدة «حرمة التعرب بعد الهجرة»
⬅️ التعرب بعد الهجرة یعنی مهاجرت از سرزمینی که شخص در آن میتواند احکام اسلامی و معارف دینی را بیاموزد، واجبات شرعیه را انجام و محرمات را ترک کند به سرزمینی که نمیتواند مقداری یا همه احکام را انجام دهد یا بیاموزد.
⬅️ در احادیث فراوانی التعرب بعد الهجرة به عنوان یکی از کبائر هفتگانه بیان شده است. از این احادیث حرمت استخراج میشود.
⬅️ در مورد فضای مجازی نیز این قاعده جریان دارد و هر قسمت از فضای مجازی که باعث تعرب بعد از هجرت بشود، حرام است.
ب) حرمت حفظ کتب ضلال
⬅️ صاحب عروة در حاشیهای که بر مکاسب دارد میفرماید: «مقتضای ادلهای که در این باب وجود دارد از بین بردن تمام چیزهایی است که باعث گمراهی میشود و کتاب هیچ خصوصیت خاصی ندارد. در نتیجه هر شیء دیگری که شأنیت اضلال داشته باشد حفظ آن حرام است مثل مزار، مقبره، مدرسه و...»
⬅️ کتاب برای مثال است نه انحصار و این قاعده در مورد فضای مجازی نیز پاسخگوست.
@fiqhenezam_com
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
🔹حلقه علمی #رسانه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه برگزار میکند:
✅ وبینار «شبکههای اجتماعی و #انتخابات» (الگوی فعالیت موثر در #توییتر)
🔹کارشناسان:
حجت الاسلام سید مرتضی #نقیبپور
حجت الاسلام محمدصادق #جباریان
🔹زمان: دوشنبه (۲۴ خرداد)، ساعت ۱۷
🌐درگاه ورود:
https://room.gharar.ir/481e7943-9a37-4e09-9b6d-b0355c7eedab
🔸کانال حلقه علمی رسانه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
@rasaneh_anjoman
🔔 «همایش و پویش حوزه و فضای مجازی» از سوی مرکز رسانه و فضای مجازی حوزههای علمیه فراخوان شد.
جهت اطلاع از موضوعات، مزایا، مقررات و نحوه ارسال آثار به لینک زیر مراجعه نمایید:
hawzahnews.com/news/964575
کانال همایش: https://eitaa.com/hresane
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
✅ آیا مجله رتبه ISC دارد؟
🔹به موازات رتبه الف و ب و ج نشریات علمی (رتبه علمی پژوهشی و علمی ترویجی سابق)، پایگاه استنادی علوم جهان اسلام نیز برخی از مجلات معتبر علمی را نمایه میکند که بر اعتبار علمی آن مجله میافزاید
🔹فهرست مجلات دارای رتبه ISC را میتوانید در اینجا مشاهده کنید
#داخل_پرانتز
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
💢از «واکاوی سینمای دینی و فقه هنر هفتم» تا «نظام مسائل فقه، هنر و رسانه»
📚کتاب «واکاوی سینمای دینی و نظام مسائل فقه هنر هفتم» در ۲۰۴ صفحه و کتاب «نظام مسائل فقه، هنر و رسانه» در ۱۸۶ صفحه، به قلم حجتالاسلام والمسلمین علی نهاوندی، استاد حوزه علمیه قم، مدیرگروه فقه هنر و رسانه مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و مدیرکل سابق صدا و سیمای خراسان رضوی به زیور طبع آراسته شد.
👈 معرفی آثار: https://b2n.ir/q00098
@ijtihad
✅ رهاورد نظریه حکمرانی #اجتهادی برای ساماندهی اسلامی به زیست مجاری
🔹ارائه: استاد #ملکزاده (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم)
🔹سهشنبه ۱۵ تیرماه ساعت ۹ صبح
🌐درگاه ورود مجازی به نشست:
www.b2n.ir/310812
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
💢ویژگی حکمرانی اجتهای بر فضای مجازی
✔️استاد محمدحسین ملکزاده🔻
در حکمرانی اجتهادی فضای مجازی، جهانی مقابل جهان واقعی نیست و بخشی از آن است؛ خدا هم در فضای مجازی و هم بیرونی وجود دارد و طوری نیست که فضای مجازی از این حیث بیحساب و کتاب باشد؛ کنشگران این فضا هم واقعی هستند؛ پس فضای مجازی آنقدر واقعی است که در بسیاری از احکام شرعی با فضای بیرونی یکسان است، گرچه از احکام اختصاصی هم برخوردار است و مسئولیت انسان به واسطه حضور در این فضا سلب نمیشود.
در نگاه فقاهتی منعی برای انتقال کارکردها به فضای مجازی وجود ندارد و امکان انجام برخی امور شرعی مانند امر به معروف و پرداخت دیون مالی وجود دارد. دین نمیگوید فضای مجازی از قلمرو من خارج است؛ البته در قرآن و روایات، فضای مجازی با این عنوان نداریم ولی انسانشناسی و خداشناسی و هستیشناسی وجود دارد؛ بنابراین الگوهای حکمرانی سکولار اعم از مجازی و حقیقی، دو قرائت دارد؛ یکی خنثی نسبت به دین و دیگری ضد دین؛ در فرانسه مدعی بیتفاوتی نسبت به دین هستند ولی در ترکیه بنا بر ضدیت است.
طبیعتا حکمرانی اجتهادی، چون سکولار نیست پس حل مسئله آن هم نباید سکولار باشد؛ متاسفانه ما کسانی داریم که در زندگی فردی خود ملتزم به دین هستند ولی در حل مسائل میگویند که امور زمینی، حل زمینی دارد و حل اجتهادی را زیر سؤال میبرند.
👈 ادامه مطلب: https://b2n.ir/w26663
@ijtihad
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
درختواره فقه معاصر1.pdf
831.9K
✅ عدم توجه لازم به فقه رسانه
🔹درختواره عناوین فقه معاصر سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ منتشر شد. @sotohaali
🔹به نظر میرسد در عصر رسانه، موضوع بسیار مهم «فقه رسانه» در این درختواره مورد توجه لازم قرار نگرفته است و ابعاد آن ذیل محورهای متفاوتی پراکنده شده است.
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
هدایت شده از حلقه علمی رسانه
◾️ختم مجازی به نیت دکتر محمدحسین فرجنژاد
https://iporse.ir/6132534
◾️کانال حلقه رسانه انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
@rasaneh_anjoman
تکنیکهای_عملیات_روانی_در_حوزه_رسانه.pdf
28.29M
✅ کتاب #تکنیک های عملیات روانی در حوزه #رسانه و خبر
🔹نویسنده: احمد #قدیری ابیانه
▫️منبع: @GhadiriNetwork
🔹پینوشت:
از منظر #فقه_رسانه، برخی تکنیکهای عملیات روانی و نیز تکنیکهای اقناع مانند تکرار و پیام دوسویه و توسل به احساسات، با رعایت شرایطی، مشروع است و برخی تکنیکهای دیگر که بعضا با مغالطات منطق نیز همپوشانی دارند، قابل استفاده نیست.
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
✅ نشست علمی: در آمدی جامعه شناختی بر شکل گیری پارادایم سایبری
🔹سخنران: دکتر معز خادم حسینی،
عضو شورای علمی گروه ارتباطات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
🔹زمان: دوشنبه 11 مرداد ماه 1400 ساعت 11:00 الی 13:00
🔹مکان: پژوهشگاه حوزه و دانشگاه (دفتر تهران)
🔹لینک مجازی نشست:
https://vc.rihu.ac.ir/ch/meeting4
گروه ارتباطات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و انجمن مطالعات اجتماعی حوزه
@rihu_ac_ir
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
🔰رویداد دلیل
🔷میز سیاست گذاری رسانه🔻
⚜️آسیب دیدگان فضای مجازی؛شناخت، پیگیری و حمایت
@din_hokmrani
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
🔰نگاهی به جزئيات برنامه های میز رسانه رویداد دلیل(۱۳الی ۱۶ مرداد)
🔸از تجربه نوردی گروه (مسیر) تا کارگاه های مسئله محور با حضور دکتر امامیان، ریاست محترم ساترا
🔸آسیب، آسیبرسانها و آسیبدیدگان را بشناسیم و برای ایده پردازی و تنظیم بسته سیاستی در ۴ سطح (حکمرانی-نهاد های اجتماعی - خانواده - فرد) به رقابت بپردازید.
🔸رویداد دلیل آغاز مسیری برای حضور موثر طلاب در عرصه سیاستگذاری رسانه و فضای مجازی است.
✅اطلاعات بیشتر:
@din_hokmrani_admin
🌐www.dinhokmrani.org
🆔 @din_hokmrani
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
📺کارگاه های میز سیاست گذاری رسانه
1️⃣ دکتر محمدصادق امامیان_ رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی
🌐https://www.aparat.com/v/4Ib5f
————————————————————————————
2️⃣ آقای علی سعد_ معاون کاربران و تنظیم گری اجتماعی ساترا
🌐https://aparat.com/v/54ALs
————————————————————————————
3️⃣آقای دکتر سبحان سادات
🌐https://aparat.com/v/VlkCp
————————————————————————————
4️⃣قای حسین حق پناه
🌐https://aparat.com/v/cWPNX قسمت اول
🌐https://aparat.com/v/7vQcl قسمت دوم
🌐https://aparat.com/v/cDptb قسمت سوم
————————————————————————————
5️⃣حجت الاسلام و المسلمین علیرضا قربانی
🌐https://aparat.com/v/UtB0b بخش اول
🌐https://aparat.com/v/U6D9J بخش دوک
————————————————————————————
6️⃣حجت الاسلام و المسلمین محسن بیسادی
🌐https://aparat.com/v/eMw5J
🌐 www.dinhokmrani.org
🆔 @din_hokmrani
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
لیست کتب رسانه،تبلیغات،عملیات رسانهای و روانی، فقه رسانه،اقناع، سینما.pdf
700K
🔷🔸 معرفی کتاب در حوزه های مختلف مرتبط با رسانه:
🔰 لیست کتب و مقالات #فقه_رسانه، #سواد_رسانه، #ارتباطات، #افکار_عمومی، #تبلیغ و پروپاگاندا، #سینما، #عملیات_روانی، شیوهها و مؤلفههای تأثیرگذاری و #اقناع رسانهای؛ به همراه معرفی اجمالی برخی منابع
📚این لیست توسط مرحوم استاد محمد حسین فرج نژاد تهیه شده بود.
◾️برای شادی روح درگذشتگان به ویژه استاد محمد حسین فرج نژاد و خانوادهشان، صلوات بر محمد و آل محمد
@savad_rasaneh
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
✅ رهبر انقلاب در نخستین دیدار هیات دولت: عرصه فرهنگ و رسانه آوردگاهِ صلاح و فساد و حق و باطل است
🔹رهبر انقلاب با تأکید بر اهمیت مسئله «فرهنگ و رسانه»، ساختار فرهنگی کشور را دارای اشکال و نیازمند بازسازی انقلابی خواندند و افزودند: حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت، نه حرکت بیهوا و بیحساب.
🔹حضرت آیتالله با اشاره به نقش زیربنایی و نرامافزاری فرهنگ، بسیاری از خطاها مانند اسراف، تقلید کورکورانه و سبک زندگی تجملاتی را ناشی از ریشههای فرهنگی دانستند و با تأکید بر ضرورت اصلاح این انحرافها با استفاده از ابزارهای فرهنگی، گفتند: ابزارهای فرهنگی و هنری مانند سینما، رسانههای صوتی و تصویری، مطبوعات و کتاب را واقعاً شکوفا کنید.
🔹ایشان با ابراز خرسندی از رویش لشکر عظیمی از جوانان علاقهمند در حوزه فرهنگ، بخشهای فرهنگی دولت را موظف به حمایت هوشمند از این جوانان و طرحهای ابتکاری آنان خواندند و خاطرنشان کردند: استعدادهای جوان را کشف، و آزادی آنها را در چارچوب قانون تضمین کنید، البته با فساد اخلاقی و فساد در زمینه فرهنگ نیز بدون رودربایستی مقابله کنید.
🔹رهبر انقلاب اسلامی افزودند: راه اصلی مواجهه با جنگ نرم دشمن، حمایت از حرکتهای صحیح در زمینه فرهنگ و تشویق آنها، و ایستادن در مقابل حرکتهای غلط است، چرا عرصه فرهنگ و رسانه آوردگاهِ «صلاح و فساد، و حق و باطل»، و عرصهی جنگ فرهنگی با گسترشدهندگان فساد در دنیا است.
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin
استاد #علیدوست: در #فقه_رسانه مباحث جدید طرح شود
در فقههای مضاف، اضافهها، باید اضافههای معنادار باشد؛مثلا وقتی گفته میشود: «فقه رسانه»، گاه به این گونه بحث میشود که در رسانه نباید تهمت زد و نباید دروغ گفت. البته رسانه هم نباشد، نباید دروغ گفت ... اگر بنا است که موضوعاتی نظیر فقه مضاف یا پیرا فقه مضاف بحث شود انتظار این است که مباحث جدیدی داشته باشد، مرتبط به جهت مضاف الیه و خاصیت داشته باشد؛ یعنی در فقه رسانه شما باید واقعا فقه رسانه را بحث کنید؛ حالا این که گفته میشود در رسانه نباید دروغ گفت و یا تهمت زد، اینها بحثهای فرعی است.
http://a-alidoost.ir/persian/lessons/25917/
🔸رسانهپژوهی دینی؛ #رَسادین
🆔@rasadin