هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
👈در سرمقاله ٤١٤ امين شماره ٩دى میخوانید:
💠 محرم، اربعين و قدرت تمدن سازي شيعه
🔹کرونا هم مانع شکوه مناسکي شيعه نشد
✍🏻علیرضا معاف
🔻تلاقی پدیده عجیب کرونا با شعائر اسلامی و مناسک شیعی در محرم و صفر، فرهنگ غنی، قوی و قویم شیعه را در مقام ظرفیت گشایی معرفتی و شکوفایی فرهنگی جدیدی قرار داد و اثبات نویی بر تواناییهای نوآفرینی، زایندگی ونوپدیداری نامحدود متعالی شیعه گشت.
🔻دانشجویان و اساتید تاریخ علم و تمدن به خوبی می دانند که تمدن صرفا به معنای تمصّر(مصر، شهر)، مدنیت اجتماعی و وجوه نظام افزاری و سخت افزاری فرهنگ نیست؛ بلکه وجوه نرم افزاری، خردافزاری، مغزافزاری و فکرافزاری یک فرهنگ و فکر و توانایی تولید فکر تمدنی و قدرت تاسیس نظریه های تمدنی در تمدن سازی نقش بنیانی، بنیادی و راهبردی دارد.
🔻در واقع زمانی می توان گفت یک فرهنگ، قدرت، ظرفیت، سعه و امکان تمدن سازی دارد که در مستحدثات گوناگون، اتفاقات سخت، بحرانهای اجتماعی و پیش آمدهای فرهنگی از پس پاسخ به سوالات و مسائل بربیاید و بحرانها را مدیریت کند و سرمایه سازی فرهنگی خود را به رخ بکشد.
🔻محرم، صفر، اربعین و مراسم عزاداری دهه اول محرم در هفته های کرونایی اخیر، بهترین شاهد و گواه بر ظرفیت و سرمایه تمدن ساز، تمدن پرداز و تمدن آفرین فرهنگ متعالی شیعه است.
🔻کرونا بسیاری از معادلات و طراحیهای جهانی را به هم ریخته و متغیر اصلی در تعیین اجبارگونه بسیاری از تعطیلیها و لغو برنامه ها و غافلگیریهای جهانی شده است.
🔻اما همین پدیده قاهرانه، در برابر شعائر، مناسک و برنامه های متعارف محرم و صفر شیعیان در ایران و عراق و لبنان و یمن و سایر ملل اسلامی منفعل و منکسر شد و عاشقان اباعبدالله الحسین و دلدادگان حضرت زهرا با فعالسازی ظرفیتهای تمدنی فرهنگ شیعه در تولید ساختارها و اسلوبها، مدلها و روشهایی تاسیس کردند و پیشنهاد دادند که به شکل توأمان و همزمان هم از رونق و شکوه برنامه های عزاداری کاسته نشود و بزرگداشت عزای حسینی دچار فروکاست و تقلیل نگردد و هم پروتکلهای فراوان ابلاغی بهداشتی رعایت شود.
🔻وقتی یک فرهنگی می تواند به پیشامدهای جهان شمول و تلخیهای جهانگیری چون کرونا پاسخ درخور و مناسب بدهد طبعا می تواند در برابر سایر اتفاقات نیز فعالانه و مبتکرانه پاسخهای نو و بدیع تدارک کند.
🔻تمدن پژوهان توانایی تولید اندیشه های جایگزین (Alternative Theories) مدلهای جایگزین (Alternative Models) و ساختارهای جایگزین (Alternative Structure) را از اصلی ترین دلایل امکان تمدن سازی توسط یک فکر یا فرهنگ می دانند و تقاطع زمانی و تلاقی مناسبتی محرم و صفر با کرونا فرصت مناسبی برای اثبات ظرفیت بی بدیل تمدن سازی شیعه گردید.
👈🏻متن كامل اين مقاله تفصيلى در لينك زير:
http://fna.ir/f040zk
هفته نامه ۹ دی 👇
@noheday
مدیر مسئول👇
@rasaee
....
.
این روزها که دلار در حال عبور از ۳۰ هزار تومان و پراید در حال رسیدن به ۱۵۰ میلیون تومان است، خواندن مجدد نامه حمایت ۱۶۳ اقتصاددان از حسن روحانی در انتخابات سال ۱۳۹۶ و استدلالهای مطرحشده در آن نامه و چشماندازی که آنها از اقتصاد ایران در دولت دوازدهم ترسیم کردند تا مردم به روحانی رای بدهند، اکنون مایه عبرت است.
درباره این نامه و اسامی ۱۶۳ اقتصاددان اینجا بخوانید👇
mashreghnews.ir/news/1092092
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ شنیدنی چهل سال قبل امام خمینی (ره) به یاوهگوییهای اخیر ترامپ
#ارسال_به_دیگران تا برسد به دست ترامپ
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
روحانی از چه جهت شبیه مردم عادی کوچه و خیابان است؟ در ویژگی خانه شخصی، خودروی مورد استفاده، تفریح و سفر حتی در شیوه مدیریت، در همه این موارد پروتکل خاص دارد! او حتی در تیپ ظاهری هم شبیه عموم روحانیون نيست(مدل ریش و عمامه) پس چرا باید در ماسکی که به صورت میزند، شبیه مردم باشد؟!
درد این جماعت، درد مردم نیست اما انتخاب مردم هست! و بخش زیادی از مشکل از همینجا آغاز میشود...
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♻️ بهانه به دشمنان ندهیم
بدون شک حضرت روح الله بر این که انقلاب اسلامی ایران، زمینهساز انقلاب جهانی #مهدی_موعود (عج) خواهد شد، تاکید داشتند، اما #امام_خمینی (ره) در بیانات خود دقت میکردند و اگر چه از برخی روایات، برداشت قطعی داشتند، اما در بیان "قطعیت" آن احتیاط میکردند؛ از جمله در همین مورد که با بیان "شاید" و "محتمل است" از یک اصل کلی خبر میدهند. طبعا این نحوه بیان حضرت امام (ره) از یک روایت، اجازه بهانهجویی به کسی نمیدهد اما بی دقتی در نقل همین مطلب به نقل از رهبر کبیر انقلاب توسط میهمان سیما حاشیهساز میشود.
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
هدایت شده از بصائر
🔰در پاسخ به نویسنده این توییت باید گفت: "کلمه حق یراد بها باطل"؛
🔸اولا جدال ابراهیم(ع)، جدالی مودبانه و از نوع "جدال احسن" بود بطوریکه اصل ولایت الهی زیر سوال نرود؛ مانند گفتگوی فرشتگان با خداوند در ماجرای خلقت آدم(ع)
🔸ثانیا ابراهیم(ع) گمان می کرد حکم عذاب قوم لوط، قطعی و حتمی نیست و اصطلاحا در مرحله "قدر" و غیر قطعی و قابل تغییر است، ولی وقتی فهمید که این "قضاء حتمی" خداوند است و قابل تغییر نیست، دیگر مجادله نکرد. (رجوع کنید به تفسیر المیزان، ذیل آیه شریفه)
🔸علامه طباطبایی بعد از اشاره به حلیم و رئوف القلب بودن ابراهیم(ع) می فرماید: "کسی خیال نکند که ایشان از عذاب ستمکاران کراهت داشته و چون ظالم بودند، از آنان طرفداری می کرده! حاشا که پیامبری اولوالعزم طرفدار ظالمین باشد."
🔸علاوه بر همه اینها، فرستادگان الهی در خصوص تاخیر یا عدم اجرای حکم الهی، درخواست حضرت ابراهیم(ع) را نپذیرفتند و ماموریت خودشان را انجام دادند، در حالی که نویسنده این توییت معتقد است که نه حضرت ابراهیم(ع)، بلکه اگر فسقه و فجره هم در اجرای احکام الهی مثل "حجاب" تردید کردند، باید تعطیلش کرد.
@basaer_fi
هدایت شده از عصر امام خمینی (ره)
⚠️توطئه داخلی!
⭕️ آمریکا نه دخالت نظامی میکند در ایران و نه حصر اقتصادی میتواند بکند. #توطئه_آمریکا این است که در داخل خود کشور ما کاری بکند که ما نتوانیم این راهی را که رفتیم برویم. #توطئه_داخلی و به دست اشخاصی که در داخل کشور هستند و از #کارکنان آنها هستند.
امام خمینی (ره)؛ ۱۷ دی ۱۳۵۸
@asremamkhomeini
هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 صلح تحمیلی امام حسن(علیهالسلام) از زبان #امام_خمینی(ره):
🔹امام حسن - سلام اللَّه علیه- آن قدر گرفتاری که از این دوستان و اصحابش داشت از دیگران نداشت. اصحابی که توجه نداشتند که امام زمانشان روی چه نقشه دارد عمل می کند، با خیال های کوچکشان، با افکار ناقصشان در مقابلش می ایستادند و غارتش کردند و اذیتش کردند، و- عرض می کنم که- شکستش دادند، معاهده با دشمنش کردند و هزار جور بساط درست کردند. (صحیفه امام، ج9، ص: 30)
🔹قصه امام حسن و قضیه صلح، این هم صلح تحمیلی بود؛ برای اینکه امام حسن، دوستان خودش، یعنی آن اشخاص خائنی که دور او جمع شده بودند، او را جوری کردند که نتوانست خلافش بکند، صلح کرد؛ صلح تحمیلی بود. این صلحی هم که حالا به ما می خواهند بگویند، این است. بعد از اینکه صلح کردند، به حسب روایت، به حسب نقل، معاویه به منبر رفت و گفت که تمام حرفهایی که گفتم، من قرار دادم، زیر پایم؛ مثل پاره کردن این مردیکه آن قراردادها را. آن صلح تحمیلی که در عصر امام حسن واقع شد، آن حکمیت تحمیلی که در زمان امیر المؤمنین واقع شد و هر دویش به دست اشخاص حیله گر درست شد، این ما را هدایت می کند به اینکه نه زیر بار صلح تحمیلی برویم و نه زیر بار حکمیت تحمیلی. (صحیفه امام، ج20، ص: 118 و 119)
🔳 عرض تعزیت و تسلیت به مناسبت وفات حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن مجتبی علیه السلام و امام رضا علیه السلام
❇️ عالَم سیاست:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3
اشکال این نیست که چرا فتنهگری مثل هادی غفاری با آن سابقه اهانت به رهبر انقلاب، حضور فعال در کودتا و فتنه سال ۸۸ و کشف سلاحهای غیرمجاز از مسجدی که در اختیار داشت، در شبکههای سیما انتن دارد و سخن میگوید اما اشکال مهمتر اینجاست که این رسانه با حذف نیروهای صریح اللهجه جریان انقلابی و ترییون ندادن به آنها عملا تبدیل شده به نهادی که در حال موجه سازی جریان تجدیدنظرطلب فتنهگر است.
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
روحانی حتی همان درسی هم که ادعا میکند امام مجتبی (ع) به دنبال آموختن آن بود را درست نیاموخته!
وی در زمانی که کشور تحت حملات شدید جنگی صدام بود، با راهاندازی مجمعی در مجلس، به دنبال تحمبل سازش یا به تعبیر خودش به دنبال صلح بود!
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
السلام علیک یا رسول الله ص
السلام علیک یا حسن المجتبی ع
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا ع
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
هدایت شده از قاسم روانبخش
🔺در پاسخ به توییت محسن هاشمی:
✍ براستی منزل مرحوم ابوی و خانواده ایشان در شعب ابی طالب است؟!
🔹بر اساس گزارش فائزه خانم، بابای شما خیلی اهل کباب بود، شما چطور؟
🔹رفتن به سد لتیان با هلیکوپتر حتی در روز عاشورا و تاسوعا و تفریح ایام عید نوروز در جزیره کیش و.... با شعب ابی طالب تناسبی دارد؟!
✅ #روانبخش
http://eitaa.com/joinchat/2315059211Cdc06065a5f
♻️ چرا فقط شیعیان عزادار رسول خدا (ص) هستند؟
🔰 حمید رسایی: در روز شهادت رسول گرامی اسلام، در دنیای اسلام کسی جز شیعیان برای فقدان ایشان عزاداری نمیکند!
چرا؟
چون یادآوری این موضوع سئوالاتی را به اذهان مردم خواهد آورد...
اولین سئوال مردم عزادار این خواهد بود که در آن روزهای آخر عمر رسول خدا (ص) چه گذشت؟
داستان ائتونی بکتاب و قلم اکتب لکم شیئا لن تضلوا بعدی... چه بود؟
رسول خدا درباره پس از خود چه وصیتی داشتند؟
مگر میشود که پیامبر درباره پس از خود سکوت کرده باشد؟
چطور عائشه (همسر پیامبر) به هنگام مرگ پدرش بالای سر او رفت و گفت که چوپان گله خود را رها نمیکند، مگر کسی را بالای سر آن میگذارد و خلیفه اول برای پس از خود تعیین تکلیف کرد، اما پیامبر خدا(ص) سکوت کرد؟
چطور این نکته به عقل خلیفه اول و دخترشان رسید ولی به عقل پیامبر خدا که اعقل العقلا بود، نرسید و غیر شیعیان معتقد به سکوت پیامبر خدا (ص) در این باره هستند؟! و ...
جالب اینجاست که دنیای اسلام در میلاد النبی، یکپارچه در جشن و سرور است! در حالی که محمد (ص) حسب ظاهر در زمان تولد، پیامبر خدا نبود اما در زمان رحلت، پیامبر ما بود!
ما شیعیان تنها عزاداران رسول خدا هستیم...
این افتخار را قدر بدانیم و در عهد پیمان با رسول خدا (ص) در زندگی شخصی، خانوادگی و اجتماعی استوار باشیم.
👈 یادداشتهای حمید رسایی را اینجا بخوانید
.
..
♻️ پاسخ دندانشکن یک "روحانی" به سخنان حسن روحانی درباره صلح حسنی(ع)
🔸 قسمت اول
🔰 حمید رسایی: هر ساله در آستانه ۲۸ صفر و ایام شهادت امام حسن مجتبی (ره) حسن روحانی در جلسه هيأت دولت یا در نشستی عمومی با اشاره به موضوع صلح امام حسن (ع) تلاش میکند تا سیاستهای غلطی که در این سالها پی گرفته را توجیه کند.
از جمله امسال در آستانه ۲۸ صفر گفت: «وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: "انی رأیت هوی معظمالناس علی الصلح"، گفت؛ جامعه اسلامی که شما ۱۰ نفر نیستید شما ۲۰ نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید. من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح میخواهند و وقتی مردم این را میخواهند صلح را انتخاب میکنم. این راه امام مجتبی است، امام مجتبی به ما میآموزد مرد جنگ باشیم به روز جنگ و مرد صلح باشیم به روز صلح. اگر در روز صلح جنگیدیم و اگر در جنگ صلح کردیم هر دو خطا و اشتباه است. به موقع باید بایستیم و بجنگیم به موقع باید صلح کنیم.»
همه میدانیم که واقعیت تاریخی واقعه صلح تحمیلی به امام مجتبی (ع) اینگونه که این روزها روحانی به زبان میآورد، نیست. وی بدون تقبیح رفتار مردم و فرماندهانی که امام را تنها گذاشتند، طوری سخن میگوید انگار که امام مثل روحانی مشتاقانه به دنبال توافق با معاویه بود!
حسن روحانی خود بهتر از هر کس میداند که واقعیت تاریخی درباره صلح امام حسن (ع) به گونه دیگری است. برای همین سال ۵۶ پاسخ دندان شکنی به سخنان این روزهای خودش داده است. وی در تیرماه سال ۱۳۵۶ به دعوت گروهی از جوانان انقلابی اصفهان به آن شهر سفر کرده و به مدت ده شب در مسجد حکیم اصفهان به بررسی رفتار سیاسی اهل بیت بویژه صلح امام حسن (ع) و رفتار مردم آن زمان می پردازد. وی در سال ۹۰ این مجموعه سخنرانی را در کتابی به نام "مقدمه ای بر تاریخ امامان شیعه" به چاپ می رساند.
در مقدمه این کتاب که توسط مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال ۹۰ به چاپ رسیده، وی می نویسد:
«برای فهم دقیق سیره امامان شیعه ... باید فضای سیاسی، اجتماعی و اعتقادی شهرهای بزرگ نظیر مکه، مدینه، کوفه، بصره و دمشق را بازسازی کرد تا به بسیاری از راز و رمزها پی برد. باید چهرههای تأثیرگذار آن مقاطع را شناخت و بهدرستی معرفی کرد. باید تغییرات سریع و عجیب و غریب جوامع آن روزگار را مورد ارزیابی دقیق قرار داد؛ از ستایشانگیزترین اخلاق شهروندی تا سهمگینترین خیانتها و نقض پیمانها و دروغپردازیها، از بصیرت و آگاهی خیرهکننده تا غفلتها و خطاهای باورنکردنی، از ایثار و فداکاری تحسینبرانگیز تا سستیها و وظیفهناشناسیهای حیرتآور. باید همه ویژگیها و خصوصیات 250 ساله تاریخ معاصر ائمه هدی(ع) را بهخوبی ترسیم نمود تا تحلیلگران بتوانند به واقعیتها دست یابند و به بیراهه کشیده نشوند.»
روحانی که متأسفانه این ایام به شدت خود را نیازمند سازش با معاویه های زمانه نشان می دهد، در حالی مردم دوره امام حسن را به عنوان الگو به مردم ایران اسلامی معرفی و به دنبال شباهت سازی در مطالبات آنهاست که پیش از این در سال ۵۶ بر اساس مستندات تاریخی، مردم دوره امام حسن (ع) را خائن معرفی کرده است!
روحاني در صفحه ۲۰۵ کتاب "مقدمه ای بر تاریخ امامان شیعه" در تحلیل رفتار مردم آن روز آورده است:
«امام حسن (ع) به مردم فرمود: به اهداف مورد نظرتان نخواهید رسید، مگر در سایه صبر و تحمل ناملایمات. در مدائن، امام مجتبی (ع) مردم را در مسجد شهر جمع کرد و وقایع را برای آنها توضیح داد. خیانت ها را گفت و افرادی را که در صحنه جنگ با دشمن، خیانت کرده بودند، معرفی کرد. رو به مردم کرد و اتمام حجت کرد. به مردم گفت: آیا برای ایثار و فداکاری و جانبازی و دادن خون که برای شما عزت دنیا و آخرت است، آماده هستید؟ فرمود اگر بایستید، خداوند شما را یاری می کند و ما پیروز می شویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توام با غم و اندوه و آخرت شما با مشکلات زیادتری توام خواهد بود.
مردم چه جوابی به امام حسن (ع) دادند؟ گفتند: ما می خواهیم زنده بمانیم و زندگی کنیم. ما آمادگی برای جنگ و فداکاری نداریم. این پاسخ مردم در مسجد مدائن در محضر فرزند رسول خدا و عقب نشینی از صحنه فداکاری و ایثار بود که دست روی دست گذاشتن امام مجتبی (ع) را رقم زد. آنچه بعد به نام صلح لقب گرفت، چیزی بود که به دست مردم، در مدائن حاصل شد و نه به دست امام مجتبی در کوفه. ایثار مردم و فداکاری مردم و جهاد مي توانست سرنوشت دیگری را رقم بزند.»
🔺قسمت دوم یادداشت🔻
eitaa.com/rasaee/3987
.
♻️ پاسخ دندانشکن یک "روحانی" به سخنان حسن روحانی درباره صلح حسنی(ع)
🔸 قسمت دوم
🔰 حمید رسایی: اکنون اما چند سئوال است که حسن روحانی باید به آن پاسخ دهد:
۱. آیا مردم دوره امام حسن که در سال ۵۶ رفتارشان توسط روحانی تقبیح شده، تعییری کرده اند که سال ۹۹ رفتارشان را تایید و به عنوان شاخص معرفی میکند؟! مردمی که روزگاری بر روی منبر توسط حسن روحانی، خائن معرفی شدهاند، چگونه در این روزها به عنوان الگو معرفی میشوند؟ آیا نتیجه جز این است که مردم دوره امام تغییر نکردهاند اما حسن روحانی تغییر کرده است.
۲. روحانی در سخنراني و کتاب خود با اشاره به مستندات تاریخی میگوید: "در مدائن، امام مجتبی (ع) مردم را در مسجد شهر جمع کرد و خیانتکارانی که حاضر به جنگ با معاویه نشدند را معرفی کرد سپس با مردم اتمام حجت کرد." خب خائنین امروز چه کسانی هستند؟ چه کسانی چرب و شیرین دنیا ذائقهشان را تغییر داده؟ خواص خائنی که ميدان نبرد با معاویه زمان را ترک کرده اند، چه کسانی هستند؟
۳. روحانی در سخنراني و کتاب خود میگوید که "امام حسن مجتبی(ع) در سخنراني عمومي خود به مردم گفت: اگر بایستید، خداوند شما را یاری میکند و ما پیروز میشویم و اگر آمادگی نداشته باشید، دنیای شما توام با غم و اندوه و آخرت شما با مشکلات زیادتری توام خواهد بود." چرا این روزها رقیقا بر خلاف این سخن میگوید و راه حل برون رفت از مشکلات را فقط در سازش با معاویه زمان میبیند؟!
۴. حسن روحانی پيش از این، صلح با معاویه را نتیجه تصمیم غلط مردم آن زمان می داند نه نتیجه تصمیم حقیقی امام حسن (ع) چرا امروز در صدد است تا مردم ایران اسلامی که بارها پایداری خود بر ارمانهای اسلام و انقلاب اسلامی را نشان داده اند، همتراز مردم اطراف امام مجتبی میبیند!
واقعیت این است که روحانی پس از هفت سال وعده به مردم و چیدن همه تخم مرِغهایش در سبد برجام، حالا که این سبد را خالی میبیند و چیزی برای ارائه ندارد، تنها یک راه حل پیش روی خود دارد، توافق با آمریکاییها تا بلکه چیزی کف دستش بگذارند. آمریکاییها هم البته این را فهمیدهاند و دائما با وعده و وعید او را به دنبال خود میکشند و همانطور که تا امروز چیزی به او نداده اند، از این پس هم نخواهند داد.
اما روحانی برای پیمودن مسیر غلطی که در پیش گرفته، چارهای جز ایدئولوژیسازی ندارد. روحانی در برابر خود سد بزرگی به نام سیدعلی خامنهای دارد. برای عبور از این سد باید مردم را بشوراند، برای شوراندن مردم باید فهم آنان از صلح حسنی و عاشورای حسینی تغییر کند.
روحانی برنامه دارد...
🔺قسمت اول یادداشت🔻
eitaa.com/rasaee/3986
💠 چه کسی تغییر کرده؟
ایدئولوژی سازی حسن روحانی از سال ۹۶ تا ۹۹ برای سازش با تحریف تاریخ / روحانی در کتابش که مجموعه سخنرانی سال ۵۶ اوست و در سال ۹۰ توسط مرکز تحقیقات مجمع تشخیص مصلحت نظام چاپ شده، بر خلاف این روزها صلح امام حسن(ع) را نتیجه خیانت مردم آن دوره میداند!
🔺یادداشت کامل حمید رسایی را اینجا بخوانید🔻
eitaa.com/rasaee/3986
♻️ دروغ دیگر ی از حسن روحانی
پیروزی دیگری که حسن روحانی آن را نتیجه ننگنامه برجام اعلام کرده (برداشتن تحریم تسلیحاتی) در حقیقت برداشتن مانعی است که تیم مذاکره کننده با دست خود قرار داده بود!
🔸سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه گفت: روسیه بارها اعلام کرده است که قطعنامه 2231 شورای امنیت از جمله ارسال تسلیحات از ایران یا توسط این کشور قابل بازنگری نیست.
🔸وی ادامه داد: همان طور که مشخص است که در سال 2015 شورای امنیت سازمان ملل هیچگونه محدودیت تسلیحاتی در مورد ایران وضع نکرد.
🔸زاخارووا تصریح کرد: تهران بخشی از محدودیت ها را بطور داوطلبانه برای تسریع روند مثبت مذاکرات در مورد برجام برعهده گرفت.
در حقیقت روحانی و ظریف باید بابت وضع این محدودیت چند ساله محاکمه شوند اما روحانی در حال فخر فروشی به آن است!
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
♻️ ده خصلت عقلا
امام رضا (ع): عقل شخص مسلمان تمام نيست، مگر اين كه ده خصلت را دارا باشد:
۱. مردم از او اميد خير داشته باشند.
۲. از بدى او در امان باشند.
۳. خير اندك ديگرى را بسيار شمارد.
۴. خير بسيار خود را اندك شمارد.
۵. هر چه از او حاجت خواهند، دلتنگ نشود.
۶. در عمر خود از دانشطلبى خسته نشود.
۷. فقر در راه خدايش، از توانگرى محبوبتر باشد.
۸. خوارى در راه خدايش از عزّت با دشمنش محبوبتر باشد.
۹. گمنامى را از پرنامى خواهانتر باشد.
سپس فرمود: دهمین و چيست دهمین؟
پرسیدند: و چيست دهمی؟
فرمود:
۱۰. احدى را ننگرد جز اين كه بگويد او از من بهتر و پرهيزكارتر است.
تحف العقول: صفحه ۴۴۳
السلام علیک یا علی بن موسی الرضا علیه السلام
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
همه آنچه درباره کلید روحانی باید بدانید...
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
..
♻️ آیا مطالبه استیضاح روحانی بر خلاف نظر رهبر انقلاب است؟
🔸قسمت اول
🔰 حمید رسایی: در خصوص #مطالبه_استیضاح حسن روحانی برخی از دوستان اشکال میکنند که آیا این اقدام برخلاف جهتگیری و سیاستهای کلی رهبر انقلاب نیست؟
برخی نمایندگان یا اطرافیان رییس مجلس حتی پا را فراتر گذاشتهاند که این کار برخلاف نظر رهبر انقلاب است و در پاسخ به این سئوال که امام خامنهای کی و کجا با این مطالبه مخالفت کردهاند، اولا به بخشی از بیانات ایشان مبنی بر لزوم فعالیت دولت تا روز آخر کاری و ثانیا به پیام خصوصی ایشان مبنی بر مخالفت با سئوال و استیضاح استناد میکنند!
اما فهم بنده چیز دیگری است که با شما در میان میگذارم.
🔹 اعلام موضع رهبری، توقعی نابجا
اولا در خصوص موضوع استیضاح حسن روحانی، اساسا نباید توقع داشت که رهبر انقلاب اعلام موضع کنند. سیره امامین انقلاب همواره حمایت از روسای جمهوری بوده که قانونا در این جایگاه هستند. طبعا ایشان در مواقع لازم، تذکرات خود به رییس جمهور را به صورت علنی یا خصوصی خواهند داد اما تصور اینکه امام و رهبر جامعه به صورت خصوصی به بخشی از نظام (مجلس) فرمان بدهند که برای تغییر بخش دیگر (دولت) اقدام کند، بر خلاف عقل اداری و مدیریتی است. بنابر این استمزاج از #امام و #رهبر_جامعه در این خصوص، طبعا یک پاسخ عاقلانه دارد: حمایت از جایگاه قانونی.
🔹 استیضاح و سئوال، حق مجلس
امام خامنهای در پیامی که روز افتتاح این مجلس خطاب به نمایندگان صادر کردند، تذکر، سئوال و استیضاح مدیران عالی اجرایی را حق نمایندگان دانستهاند که اگر درست و بجا استفاده شود، کشور به اهدافش میرسد:
«امام راحل عظیمالشّأن، مجلس را در رأس امور دانستند؛ این را میتوان جامعترین تعبیری دانست که شأن مجلس و نیز وظیفه آن را در یک جمله کوتاه اعلام میکند. اگر قانون را راه و مسیر کشور به سمت قلّهها و مقصدهایی بدانیم که در قانون اساسی معیّن شده است، مجلس، متعهّد این ریلگذاری و رهگشاییِ حیاتی است. همه دستگاههای حکومتی و مردمی و همه آحاد، وظیفه دارند از این مسیر حرکت کنند. ضمانت اجرای این وظیفه نیز - علاوه بر قوّه قضائیّه که مسئولیّتش تضمین اجرای قانون است - در خود مجلس پیشبینی شده است که #حق_تحقیق_و_تفحص، #حق_رد_و_قبول_مدیران_ارشد_قوه_ی_مجریّه ، #حق_تذکر و #سؤال و #استیضاح، از آن جمله است.
پس اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانتهای اجرای آن بدرستی استفاده شود، کشور به هدفهای والای خود دست مییابد. این است شأن والای مجلس و این است #تکلیف_حیاتی و مهمّ آن.» (۱۳۹۹/۰۳/۰۷ پیام رهبر انقلاب به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی)
🔹 استفاده از استیضاح و سئوال در قالب شیوهنامه
حمایت از جایگاه قانونی رییس دولت، به معنای نفی مسئولیت جایگاههای قانونی دیگر مثل مجلس نیست کما اینکه در آغاز به کار این مجلس، امام خامنهای خطاب به نمایندگان، شیوهنامه استفاده از این حقوق را اینگونه بیان میفرمایند:
«یکی از کارهای خوب همین بوده که وزرای محترم آمدهاند در مجلس و اوضاع بخش مربوط به خودشان را برای شما توضیح دادهاند؛ یکی از کارهای خوبی که در این یک ماه و اندی انجام گرفته این است. لکن این روابط با دولتمردان بایستی هم با قانون منطبق باشد، هم با شرع؛ هم قانونی باید باشد، هم شرعی.
یعنی #سؤال، #تفحّص و #امثال_اینها که در قانون آمده [همچون استیضاح که در پیام رهبر انقلاب به مجلس یازدهم به صراحت به آن اشاره شده است و...] اینها حقّ شما است، بایستی انجام بدهید. امّا توهین نه، دشنام نه، نسبتِ بدون علم نه؛ اینها حقّ شما نیست و بعضی اش حرام شرعی هم هست و جایز نیست... تفکیک کنید بین آنچه وظیفه شما است و آنچه ممنوع است برای شما...
برخورد متین، خردمندانه، قابل توجیه، ولو قوی. گاهی هست که شما حرف طرف مقابل را صد درصد قبول ندارید؛ یعنی صد درصد رد میکنید؛ هیچ اشکالی ندارد، لکن باید جوری نظر و همین رأی مخالف ادا بشود که کسی که از بیرونِ مجلس دارد نگاه میکند، ببیند حق با شما است؛ یعنی با متانت و با خردمندی.
من البتّه نقش نظارتی مجلس را خیلی مهم میدانم؛ یعنی واقعا نقش نظارتی مجلس یک نقش اساسی و حیاتی است و هیچ نبایستی به این نقش نظارتی بی توجهی بشود، لکن معتقدم که این نقش را با متانت ایفا بکنید؛ خردمندانه و با متانت و بدون حاشیه ایفا بشود.» (۱۳۹۹/۰۴/۲۲ بیانات در ارتباط تصویری با نمایندگان یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی)
خلاصه کلام امام خامنهای این است که ...
🔺ادامه یادداشت را اینجا بخوانید🔻
@eitaa.com/rasaee/3996
.
♻️ آیا مطالبه استیضاح روحانی بر خلاف نظر رهبر انقلاب است؟
🔸قسمت دوم
🔰 حمید رسایی: خلاصه کلام امام خامنهای این است: ابزار نظارتی مجلس مثل تذکر، سئوال، استیضاح، تحقیق و تفحص، حق مجلس است که اگر درست و بجا استفاده شود، کشور به اهدافش میرسد اما در استفاده از این حقوق نباید توهین کرد بلکه باید مستدل اقدام کرد تا افکار عمومی بپذیرد. بنابر این نمایندگان مجلس نباید خود را راحت و مسئوليت را از دوش خود بردارند و توپ را در زمین جایگاه رهبر و امام جامعه قرار دهند!
🔹 آیا رهبر انقلاب پیام خصوصی دادهاند؟
امام خامنهای بارها اعلام کردهاند که مواضع خصوصی ایشان نمیتواند و نباید برخلاف مواضع علنی ایشان باشد. بله شاید امام جامعه در موضوعی یا در مقطعی، تذکرات یا رهنمودها و مطالباتی را به صورت خصوصی مطرح کنند و صلاح ندانند که آن را علنی کنند اما اگر خطی را علنی تعیین کردند، قطعا به صورت خصوصی برخلاف آن را مطالبه نمیکنند و اگر لازم باشد، صراحتا و عمومی اعلام میشود کما اینکه در دورهای با استیضاح برخی وزرا در سال پایانی به صورت علنی مخالفت کردند و آن را به صلاح ندانستند.
🔹 رهبر انقلاب در این باره بارها نکاتی را فرمودهاند از جمله اینکه:
«مبادا کسی تصور کند که رهبری یک نظری دارد که برخلاف آنچه که به عنوان نظر رسمی مطرح می شود، در خفا به بعضی از خواص و خلّصین، آن نظر را منتقل میکند که اجراء کنند؛ مطلقاً چنین چیزی نیست.
اگر کسی چنین تصور کند، تصور خطائی است؛ اگر نسبت بدهد، گناه کبیرهای انجام داده. نظرات و مواضع رهبری همینی است که صریحاً اعلام می شود؛ همینی است که من صریحاً اعلام می کنم... نه جایز است، نه شایسته است که مواضع دیگری غیر از آنچه که رهبری به صورت علنی و صریح به عنوان مواضع خودش اعلام میکند، وجود داشته باشد.» (۳۱ مرداد ۸۹)
در موضوع مذاکرات هستهای نیز برخی خناسان بارها پیامهایی را از طرف رهبر انقلاب مطرح میکردند تا نظرات نمایندگان را تغییر دهند که در پاسخ به این رفتار، امام خامنهای ضمن ارائه مناط و ملاک مهم #تطبیق_مواضع_علنی_و_خصوصی_رهبری که حکمی کلی است، تأکيد میکنند:
«آن چیزهایی که علناً گفته شده، دقیقاً همان چیزهایی است که به مسئولین هم همانها گفته شده؛ هم زباناً گفته شده، هم کتباً گفته شده.» (۶ خرداد ۹۴)
«آنچه ما اینجا به شما می گوییم یا در جلسات عمومی میگوییم، عیناً همان حرفهایی است که به دوستان، به مسئولین، به هیئت مذاکرهکننده، همانها را بیان میکنیم؛ حرفها یکی است.» (۲ تیر ۹۴)
🔹 جمله "دولت باید تا روز آخر کار کند" یعنی چه؟
برخی در مخالفت با استیضاح دولت ناکارآمد و پرضرر روحانی، به این جمله امام خامنهای استناد میکنند که «دولتها باید تا روز آخر کار کنند» در حالی که این جمله قبل و بعدی هم دارد! ایشان میفرماید:
«سال چهارم دولتها، به خصوص اگر [سالِ] چهارمِ دوّم باشد، سال بسیار حسّاسی است و معمولاً در این سال، اگر چنانچه مراقبت نشود، کارها سست خواهد شد. اوّلاً همه دولتها موظّفند تا روز آخر تلاش کنند و کار کنند؛ تا لحظه آخر. بنده اعتقاد راسخ دارم که دولتها بایستی تا آخرین روز مسئولیّتشان تلاش کنند و کار کنند و وظایف خودشان را انجام بدهند، بعد امانت را به دولت بعدی تسلیم کنند.» (۵ شهریور ۹۹)
روشن است که خطاب رهبری در اینجا مجلس نیست بلکه دولت است تا به دلیل سال آخر بودن، امور کشور را رها نکنند. این توصیه به همه دستگاهها از جمله به دولتهای قبل و مجلس و قوه قضاییه هم شده است.
اما مسأله امروز ما این است که ما با دولتی مواجهایم که نه تنها در سال پایانی برای رفع مشکلات مردم کاری نمیکند بلکه هر روز به صورت تعمدی، مانعی در برابر مردم قرار میدهد تا در نهایت از عصبانیت مردم در راستای سیاست مذاکره با شیطان بزرگ بهره بگیرد! (البته این نگاه خوشبینانه است و الا با نگاه بدبیننانه باید این رفتار را بخشی از وظیفه نفوذیها بدانیم).
بنابر این اگر مجلس و بویژه رییس مجلس و تیم همراه ایشان، به دلایلی که جای ذکر آن در این یادداشت نیست، مخالف استیضاح روحانی هستند، این را به نام رهبر انقلاب فاکتور نکنند.
در اینکه استیضاح در این زمان و در حالی که ۹ ماه تا پایان کار دولت مانده، به ضرر مردم و انقلاب اسلامی است یا اتفاقا به نفع مردم و سبب تقویت انقلاب اسلامی است، گفتنیهای زیادی است که ان شاءالله در یادداشت دیگری ارائه میشود.
🔺قسمت اول یادداشت را اینجا بخوانید🔻
@eitaa.com/rasaee/3995