🔹رسایی در دانشگاه یزد: (بخش دوم)
♻️ دولتمردان حل همه معضلات کشور را درگرو توافق با آمریکا میدیدند
وی اضافه کرد: دولتمردان و مسئولین بهبود شرایط اقتصادی مردم و حل معضلات گوناگون کشور را به مذاکره با آمریکا گره زدند و از همان ابتدا همه تلاش و توان خود را برای توافق با آمریکا و طرفهای غربی هزینه کردند و کلید حل مشکلات کشور را در توافق با آنها دیدند.
رسایی با اشاره مجدد به اینکه این مذاکرات توسط همان افرادی که مذاکرات ابتدای دهه هشتاد را پیگیری میکردند و توافق سعدآباد را رقم زند، صورت گرفت؛ افزود: خروجی مذاکرات جدید توافق برجام بود که همچون توافق سعدآباد پر از ابهامات بود.وی با تأکید مجدد بر اینکه ابهامات موجود در متن برجام، در قرارداد سعدآباد نیز وجود داشته؛ بیان کرد: رهبر انقلاب نیز در شروط نهگانه خود پیرامون پذیرش برجام به این مهم اشاره کردند که برجام توافقی پر از ابهامات است که خواستههای ایران مبنی بر لغو تحریمها و... را عملی نمیکند.
نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه هرکس یکبار متن برجام را بخواند متوجه میشود که برجام تحریمها را لغو نمیکند، عنوان کرد: این در حالی است که عالیترین مقامات دولت ما پس از توافق و در روزهای اول مدعی بودند که تمام تحریمها با توافق برجام لغو میشود.
وی با تأکید بر اینکه نقض حقوق بشر، حمایت از تروریسم، صنایع موشکی و صنعت هستهای بهانههای آمریکاییها و استکبار برای تحریم ایران است، عنوان کرد: آنطور که مشهود است با برجام تنها 5 درصد از تحریمهای هستهای کشور تعلیق شد و طرف آمریکایی و غربی بهراحتی میتواند همان 5 درصد را نیز بازگرداند.
🔸توجیه نقض مکرر برجام و بدعهدیهای غربی ها توسط دولتمردان
رسایی بابیان اینکه در حین مذاکرات طرفهای مذاکرهکننده علیه ایران تحریمهای جدید تصویب میکردند و بافاصله اندکی از برجام، توافق را نقض کردند و تحریمهای اصلی گذشته را مجدد تمدید کرده و فشارهای جدیدی به کشور وارد کردند، خاطرنشان کرد: بااینوجود برخی مسئولین کشور مرحلهبهمرحله این نقضها و بدعهدیها را با عباراتی همچون روح برجام نقض نشده و با نقض فاحش برجام فاصلهداریم و ... توجیه میکردند.
نماینده سابق مجلس تصریح کرد: بدعهدیهای آمریکا در قبال برجام از همان دولت اوباما شروع شد و بیثمر بودن برجام از همان روزهای اول مشهود بود و این در حالی است که برخی مسئولین و جریانات برای منافع حزبی و سیاسی خود و با بهرهگیری از قدرت رسانههایی که در اختیاردارند در تلاش هستند تا اینطور القاء کنند که برجام توافق خوبی بود و ترامپ فرد بدی است که آن را نادیده میگیرد.
این فعال سیاسی با تأکید بر اینکه با برجام هرچند فروش نفت ایران قدری افزایش یافت اما مشکلات ورود ارز حاصل از فروش نفت و مبادلات بانکی همچنان پابرجا است، بیان داشت: رئیس بانک مرکزی پیشازاین اعلام کرده بود که برجام دست آورد قابلتوجهی برای کشور نداشت و مواردی ازایندست در این مدت بارها مورداشاره مسئولین قرار گرفته است.
🔸عالیترین مقام اجرایی کشور معترف است که همچنان با گونی پول جابجا میکنیم
رسایی ادامه داد: چند ماه گذشته نیز عالیترین مقام اجرایی کشور به این موضوع اشاره کرد که همچنان با گونی پول جابجا میکنیم و محدودیتهای بانکی و ارزی کشور پابرجا است.
وی افزود: رئیسجمهور کشور در آبان ماه سال گذشته در مجلس، مذاکره با آمریکا را دیوانگی دانست؛ و حال سؤال ما از دولتمردان این است که ما پیشازاین بارها بدعهدیهای آمریکا و غربیها را دیده بودیم و تجربه مذاکره با آنها را داشتیم چرا به مذاکره و توافقی اینچنینی رضایت دادیم.
🔺قسمت های اول و سوم متن را اینجا بخوانید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
🔹رسایی در دانشگاه یزد: (بخش سوم)
♻️ مسئولین نسبت به توصیههای رهبری در خصوص مذاکرات و برجام بیتفاوت بودند
سردبیر روزنامه 9 دی در بخش دیگری از سخنان خود به مواضع رهبر معظم انقلاب پیش از شروع دور جدید مذاکرات در سال 92 اشاره کرد و بیان داشت: رهبر انقلاب در آبان آن سال در سخنانی فرمودند که به مذاکره با آمریکا خوشبین نیستند.
وی تصریح کرد: این عدم خوشبینی به این دلیل بود که هم طرفهای غربی و آمریکایی امتحان خود را پس داده بودند و هم طرفهای مذاکرهکننده ایرانی در توافق سعدآباد خود را نشان داده بودند و از طرفی اصرار دولتمردان و اینکه آنها سفره مردم و حل معضلات را به نتیجه مذاکرات گرهزده بودند باعث شد تا رهبری اجازه مذاکرات مشروط را به آنها بدهند اما بارها به مذاکرهکنندگان کشور توصیه کردند که نسبت به فریبکاری و حیلههای آمریکایی ها و غربیها هوشیار باشند و هر موقع از مذاکره با آنها ناامید شدند بازگردند.
رسایی با تأکید بر اینکه رهبر انقلاب برای پذیرش برجام نیز شروط نهگانهای مطرح کردند، عنوان داشت: مسئولین نسبت به این شروط نهگانه نیز بیتفاوت بودند و بهجای آن امضای کری را تضمین دانستند.
🔸با خروج آمریکا از برجام، هیچ اعتباری برای برجام باقی نمانده است
این فعال سیاسی در ادامه بابیان اینکه مطابق قوانین بینالملل اگر یکی از طرفهای توافق از توافقی خارج شود، آن توافق فاقد ارزش است، عنوان کرد: با خروج آمریکا از توافق برجام که صریحاً بسیاری از بندهای این توافق مربوط بهطرف آمریکایی است، در حقیقت توافقی وجود ندارد که برای ادامه آن بخواهیم با اروپاییها مذاکره کنیم.
وی با تأکید بر اینکه خروج آمریکا از برجام و مواضع طرفهای غربی در خصوص برجام تکمیلکننده یکدیگر و بخشهایی از یک پازل است، عنوان کرد: همه آنها به دنبال محدود کردن صنایع موشکی ایران، جلوگیری از نفوذ منطقهای کشور و به مذاکره کشاندن مسئولین کشور در خصوص بهانه بیاساس حقوق بشر هستند.
🔸تصویب FATF شرط اروپا برای مذاکره با ایران
رسایی با انتقاد از اینکه باوجود تجربههای گذشته و اتفاقات اخیر و مشهود بودن بدعهدیها طرفهای غربی همچنان عدهای به مذاکره با اروپا امید دارند و حل معضلات را درگرو ادامه این توافق بیفایده با اروپا میدانند، بیان داشت: اروپا هم به دنبال گرفتن امتیازات جدید و اعمال فشار و محدودیتهای بیشتر به کشور است و مجدداً برخی مسئولین به دنبال ایجاد شرایطی برای پذیرش این محدودیتها هستند.
عضو سابق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تصویب FATF در کشور، که در روزهای اخیر پروسه آن در مجلس پیگیری شد نیز از شروط و مقدمات اروپاییها برای مذاکره با ایران است که تصویب آن باعث میشود تا شرایطی بهمراتب بدتر از برجام به کشور تحمیل شود و معضلات دوچندان شود.
وی در پایان دلیل معضلات و مشکلات امروز کشور را دور شدن از روحیه انقلابی و عزم جهادی در مدیریت کشور دانست و عنوان کرد: در این سالهای دولتمردان ما بهجای تکیه به توان داخلی و فعالیت با عزم جهادی، همه تلاش خود را متوجه توافق با غرب و آمریکا کردند که درنتیجه آن نهتنها تحریمها لغو نشد، بلکه عزت و غیرت ملی کشور نیز خدشهدار شد و صنعت هستهای کشور که حاصل تلاشها و مجاهدتهای ایثارگونه جوانان دانشمند کشور بود نیز تعطیل شد.
🔺قسمت های اول و دوم متن را اینجا بخوانید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
⚡️استانداردهای FATF برای افزایش دقت تسلیحات مالی آمریکاست
🔹یک مغالطه ناشیانهای که درباره استانداردهای FATF میشود این است که چطور ۱۹۰ کشور دنیا این استانداردها را اجرا کردهاند و مشکلی برایشان پیش نیامده است، اما مخالفان FATF در ایران میگویند برای کشور ما مشکل ایجاد خواهد شد؟
🔹پاسخ این است که مگر وزارت اطلاعات، وزارت دفاع، وزارت ارشاد، سازمان صدا و سیما، نهادهای نظامی و بیش از ۲۰۰ نهاد و فرد موثر دیگر در این ۱۹۰ کشور تحت تحریم آمریکا هستند که با اجرای استانداردهای FATF مجبور به تحریم دستگاههای امنیتی-اجتماعی خود در داخل کشورشان نیز بشوند؟
🔹 دیشب با آقای علی مطهری درباره این لوایح چهارگانه صحبتی داشتم. سخن ایشان این بود که دولت میگوید برقراری روابط بانکی بین المللی ما منوط به اجرای FATF است. عرض کردم شما حتی اگر FATF را اجرا کنید، این روابط به شکل ایدهآل برقرار نخواهد شد مگر با تحریم داخلی نهادها/افراد تحت تحریم آمریکا.
🔹مسئله این است که قبل از اجرای FATF نهادهای مالی به بهانه اینکه نمیدانند مصرفکننده نهایی در ایران SDN لیستیها هستند یا خیر، از همکاری خودداری میکنند. پس از اجرای FATF، شما باید بین تحریم داخلی SDN لیستیها و همکاری نهادهای مالی خارجی یکی را انتخاب کنید. آنچه مشکل روابط مالی ما را حل خواهد کرد، فاصله گرفتن از نظام مالی تحت سلطه آمریکا و استفاده از نظامات جایگزین مبادلاتی برای بیاثر کردن تحریمهاست.
🔹کسی مخالف مبارزه با پولشوئی و جلوگیری از تامین مالی تروریسم نیست و از قضا یکی از مهمترین اقداماتی که باید انجام بگیرد همین است. بند ۱۹ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی تصریح دارد که "شفافسازی اقتصاد و سالمسازی آن و جلوگیری از اقدامات، فعالیتها و زمینههای فسادزا در حوزههای پولی، تجاری، ارزی و ..." باید انجام شود. اجرای این بند به ما کمک خواهد کرد نه تنها جلوی تامین مالی تروریستهای فعال در داخل کشور توسط دشمنان خود را بگیریم، بلکه رهگیری کمکهای مالی مصوب کنگره آمریکا به ضدانقلاب داخلی که خود را در قالب تبلیغ فلان برند خارجی در نشریات ضدانقلاب نشان میدهد و یک پولشوئی آشکار است، ممکن خواهد بود.
🔹ما با آمریکا درگیر یک جنگ همهجانبه اقتصادی هستیم و این کشور با توجه به رویکرد جدید خود که تحریم مالی را یک "سلاح هدایت شونده" میداند، همه ابزارهای خود را برای دقیقتر شدن این سلاح هدایت شونده به میدان آورده است و FATF یکی از این ابزارهاست.
🔹آمریکا اجرای FATF را در ایران برای این نمیخواهد که مشکلات روابط مالی بینالمللی ایران حل شود. برای این میخواهد که سلاح خودش دقیقتر کار کند. لوایح چهارگانه دولت آقای روحانی، برای بالا بردن دقت تسلیحات مالی آمریکاست. این گفته خوان زاراته، معاون مدیریت مبارزه با تروریسم و جرائم مالی در وزارت خزانه داری آمریکا بسیار قابل تامل است که «برای قرار دادن ایران در تنگنا و سختتر کردن شرایط برای این کشور، به حضور کامل FATF نیاز است.»
@jebraily
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
💠 شماره 315 ام هفته نامه ۹دی امروز روی دکه های مطبوعات
🔸آخرین آزمون دولت: عزت یا خیانت؟
🔸بعد از عبور دولت از خط قرمزهای رهبر انقلاب در برجام و تحمیل خسارت محض به کشور، آیا اینبار نیز دولت خط قرمزهای «برجام اروپایی» را زیر پا می گذارد؟
هفته نامه ۹ دی 👇
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
شب پنجم. حجت الاسلام رسایی.mp3
18.15M
.
♻️ سخنرانی حجت الاسلام حمید رسایی
🔺در محضر قرآن
#شبهای_رمضان
🔰 موضوع: امامت، سوره مائده 51 تا 58
♨️ مسجد فومنی خیابان خراسان
🔺کانال حمید رسایی🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6d
حمید رسایی
. ♻️ ادعای اطلاع رسانی آزاد اندیشی از جهاد دانشگاهی مشهد تا اکبر اعلمی 🔰 روز سه شنبه هفته گذشته با
☝️☝️☝️
♻️ دومین تذکر لازم درباره مناظره با اکبر اعلمی
در روزهای اخیر و بعد از انتشار سه بخش از مناظره حجت الاسلام حمید رسایی و آقای اکبر اعلمی، از انجام که بخش سوم با طرح سئوالاتی از طرف اقای اعلمی پایان می پذیرفت، برخی از اعضای کانال معترض بودند که چرا ادامه فایل صوتی مناظره منتشر نمیشود.
در پاسخ باید گفت که علیرغم پیگیریهای صورت گرفته تا این لحظه، همچنان فایل صوتی و تصویری مناظره حجت الاسلام حمید رسایی با اقای اعلمی از طرف جهاد دانشگاهی مشهد در اختیار ما قرار نگرفته و این درحالی است یک روز بعد از مناظره، فایل ها در اختیار اقای اعلمی قرار گرفته است.
اقای اعلمی که ابتدا فایل تصویری بخش هایی از سخنان و ادعاهای خودش را بدون پاسخ های حجت الاسلام حمید رسایی به صورت یک طرفه منتشر کرده بود که در برخی رسانه های ضد دینی و ضد انقلابی بازنشر یافت. بعد از اعتراض به این کار توسط کاربران، وی مجبور به انتشار فایل صوتی مناظره در سه بخش شد که به دنبال آن، این بخش ها در کانال حجت الاسلام رسایی نیز منتشر گردید.
جالب اینجاست که با این وجود، در بخش سوم منتشر شده، وی سئوالاتی را مطرح می کند اما ادامه فایل صوتی که حاوی پاسخ های حمید رسایی و بخش پرسش و پاسخ با دانشجویان است را منتشر نمی کند!
اکنون وی معترض شده که جرا او را به انتشار گزینشی مناظره متهم کرده ایم! در حالی که وی میتوانست در ادامه سئوالات خودش، پاسخ های طرف مقابلش را نیز منتشر کند ولی ادعا کرده که چون در بخش پرسش و پاسخ دانشجویی به رسایی توهین کرده، وی از انتشار آن بخش خودداری کرده است!
جالب اینجاست که این بهانه جویی در حالی است که اولا آقای اکبر اعلمی خودش بدترین توهین ها را در مناظره و بعد از ان در کانالش، نسبت به حمید رسایی روا داشته. ثانیا توهین کنندگان مثلا دانشجو که با ادبیات سخیفی سخن گفته اند، از هواداران وی بوده اند، ثالثا در همان جلسه حجت الاسلام حمید رسایی، پاسخ های مستند و مستدل و در خور شأن آنها را داده است.
ما از همین تریبون صراحتا به اقای اعلمی تاکید می کنیم که بدون حذف هیج بخشی، قسمت پایانی مناظره که حاوی پاسخ حجت الاسلام حمید رسایی به ادعای های وی و پرسش و پاسخ با دانشجویان است را منتشر کند و نگران توهین به ایشان نباشد چرا که توهین های دانشجویان هوادار وی، بسیار رقیق تر از توهین های وی بوده است.
لازم به یادآوری است که در این برنامه، به دلیل مشکلی که در دستگاه ضبط ما پیش آمده بود، موفق به ضبط صوت برنامه نشدیم برای همین انتشار فایل کامل، منوط به ارائه ان توسط جهاد دانشگاهی مشهد یا انتشار آن توسط اقای اعلمی است. طبعا بعد از دسترسی، این کانال قطعا نسبت به انتشار بخش پایانی اقدام خواهد کرد.
🔺کانال حمید رسایی در ایتا🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
.
🔹«بعد از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، این بار سرقت اسناد تخلفات آمریکا از دفتر امور حقوقی ریاست جمهوری در لاهه»
♻️ دزد مؤدب و باهوش
#قسمت_اول
🔰حمید رسایی: در اواخر هفته گذشته خبر بسیار مهم سرقت اسناد طبقه بندی شده مربوط به شکایت ایران از سرقت دو میلیارد دلاری اموال ملت ایران توسط آمریکا از دفتر امور حقوقی ریاست جمهوری در شهر لاهه هلند بر خروجی یکی از سایت های خبری داخلی قرار گرفت.
متعاقب آن، خبرگزاری ایسنا (نه ایرنا - خبرگزاری رسمی دولت) به نقل از یک مقام آگاه! در ریاست جمهوری (عدم اعلام عنوان و نام نیز در جای خود قابل بحث است) ضمن تکذیب سرقت اسناد، اصل سرقت از دفتر حقوقی لاهه را تایید و افزود، تنها مقداری پول نقد از شعبه لاهه به سرقت رفته است!
همزمان با انتشار گسترده این خبر در رسانه های داخلی و خارجی، سرانجام چند روز پس از ماجرا، مرکز امور حقوقی بین المللی نهاد ریاست جمهوری با تایید اصل تعرض به دفتر حقوقی لاهه، افزود: در سرقت صورت گرفته از دفتر نمایندگی حقوقی جمهوری اسلامی ایران در لاهه، به هیچ وجه اسناد و مدارکی سرقت نشده و فقط کمی بیش از یکصد هزار یورو که برای امور جاری شعبه مورد استفاده بوده، به سرقت رفته است!
بیانیه مرکز امور حقوقی ریاست جمهوری، می افزاید: بخش بایگانی و اسناد و مدارک شعبه و نیز رایانه های آن مورد سرقت قرار نگرفته است!
با توجه به اهمیت موضوع و تایید اصل دستبرد دفتر امور حقوقی نهاد ریاست جمهوری در لاهه که در آن کلیه پرونده های حقوقی طبقه بندی شده پیش و پس از انقلاب اسلامی علیه ایالات متحده و سایر شرکای غربی از جمله پرونده های مربوط به موارد زیر قرار دارد:
- حمله و انهدام سکوهای نفتی ایران در خلیج فارس توسط ناوهای امریکایی
- سرنگونی هواپیمای مسافربری ایرباس بر فراز خلیج فارس توسط ناو امریکایی و شادت ۲۹۸ مسافر و خدمه آن
- سرقت ۲ میلیارد دلاری اموال و دارایی ایران توسط امریکا (که در روزهای آتی جلسات مربوط به آن در دیوان بین المللی دادگستری قرار است برگزار شود)
- و هزاران صفحه سند، مدرک و لوایح و دفاعیه های مربوط به تخلفات حقوقی امریکا و غرب علیه ج. ا. ایران برای امکان اقامه دعوی در مجامع حقوقی بین المللی مستقر در لاهه
اکنون سئوالات متعددی وجود دارد که مسئولین مرکز امورحقوقی بین المللی ریاست جمهوری و وزارت امور خارجه به عنوان متولیان اصلی در خارج از کشور باید برای آنها پاسخ شفاف ارائه کنند.
۱ـ سارقان چگونه توانسته اند به یک دفتر نمایندگی عالی رتبه کشورمان (واقع در طبقه چهارم یک ساختمان بزرگ ۶ طبقه و در مجاورت ده ها دفتر و موسسه خارجی دیگر) ورود کنند؟
۲- آیا دفتر امور حقوقی لاهه به عنوان نماینده ریاست جمهوری اسلامی ایران برای اقامه دعوا در مجامع حقوقی بین المللی از جمله دیوان بین المللی دادگستری، دارای مصونیت دیپلماتیک نمی باشد؟
اگر نیست چگونه می تواند به وظایف خطیر طرح دعوا علیه امریکا و دولتهای غربی در آن کشور اقدام کند و چرا برای استفاده از این مصونیت در قالب بخش حقوقی سفارت ایران در لاهه اقدام نکرده است؟
۳- آیا با توجه به اهمیت این مرکز در تهیه و نگهداری اسناد و ادله مختلف علیه آمریکا و سایر دولت های ناقض حقوق ایران، برای طرح و پیگیری در مجامع حقوقی بین المللی مستقر در لاهه، تجهیزات ایمنی و اقدامات کنترلی و نظارتی مناسب از قبیل استفاده از قفل و بست، گاوصندوق، دوربین مدار بسته، نگهبان، زنگ خطر و ... مورد توجه و استفاده بوده یا خیر؟ اگر جواب مثبت است، چگونه سارقان به راحتی توانستند وارد دفتر حقوقی شوند؟
ممکن است گفته شود سارقان با شکستن قفل! وارد نمایندگی حقوقی شده اند، بدین ترتیب صدای ناشی از ورود به عنف و عدم جلب توجه سایر دفاتر مجاور و نگهبان ساختمان چگونه توجیه می شود؟
🔺ادامه یادداشت را اینجا بخوانید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
.
🔹«بعد از خروج غیر قانونی آمریکا از برجام، این بار سرقت اسناد تخلفات آمریکا از دفتر امور حقوقی ریاست جمهوری در لاهه»
♻️ دزد مؤدب و باهوش
#قسمت_دوم
در بیانیه مرکز امور حقوقی ریاست جمهوری، سرقت تنها بیش از یکصد هزار یورو از دفتر لاهه عنوان شده است. سئوال این است:
آیا نگهداری این مبلغ هنگفت وجه نقد در هلند، در دفتر یا محل کار (آن هم حقوقی) اساسا مجاز و یا معمول است؟
- آیا دفتر حقوقی لاهه امکان نگهداری این وجوه در بانک را نداشته است و مهمتر از آن، این وجوه چگونه و در چه محلی نگهداری می شده است که سارقان به راحتی به آنها دست یافته اند؟
- چرا سفارت ایران و دفتر حقوقی لاهه پیش از انتشار این موضوع در رسانه ها، در پاسخ به خبرنگار داخلی، از پاسخگویی خودداری می کردند! آیا اگر انتشار خبر صورت نمی گرفت، اصلا این اتفاق از سوی مقامات ذی ربط اطلاع رسانی می شد؟
- پس از این اتفاق و با توجه به اهمیت موضوع، دفتر امور حقوقی و سفارت ایران در لاهه چه اقدام رسمی و مؤثری برای پیگیری ماجرا انجام شده است؟ آیا اعلام حضور پلیس محلی در صحنه جرم، رافع مسئولیت دولت هلند برای حمایت و حفاظت از این مکان دیپلماتیک وابسته به دولت ایران است؟
- سارقان چگونه و بر چه اساسی از وجود نامعمول وجوه قابل توجه نقد در یک ساختمان چندین طبقه و مهم، آگاه شده بودند. این موضوع با توجه به قرار گرفتن دفتر حقوقی در طبقه چهارم یک ساختمان بسیار بزرگ، آن هم منتسب به دولت ایران کمی عجیب است.
و اما سایر ملاحظات ؛
- آیا بین سرقت از دفتر امور حقوقی ریاست جمهوری در لاهه به عنوان مرکز نگهداری هزاران صفحه سند، مدرک و لوایح علیه اقدامات غیر قانونی آمریکا علیه ایران و خروج یکجانبه آمریکا از برجام و همچنین نزدیک بودن تاریخ استماع دعوای سرقت دو میلیارد از اموال ایران توسط آمریکا در دیوان بین المللی دادگستری (مرجع رسیدگی به شکایت ایران) ارتباطی وجود دارد؟
- آیا می توان پذیرفت که سارقان برای تعرض به دفتر نمایندگی حقوقی دولت ایران در لاهه (تصادفا و بصورت نامعلوم) به دنبال وجوه نقد بوده اند؟
- اخبار رسیده حکایت از سرقت اسناد می کند. مرکز امور حقوقی نهاد ریاست جمهوری چگونه با اطمینان سرقت را رد می کند در حالی که حمل و سرقت وجوه نقد و اشیای قیمتی از گاوصندوق دفتر حقوقی ایران ساده تر است یا کپی کردن اسناد و مدارک موجود در هارد دیسک ها، فلش ها و رایانه ها؟ آیا انتظار این بوده که سارقان رایانه ها و هزاران صفحه کاغذ را با خود می بردند؟
کافی است بدانیم که اسناد مربوط به لایحه شکایت ایران از آمریکا در جریان سرقت دو میلیارد دلاری که اتفاقا این سرقت با سالگرد دومین سال تسلیم آن به دیوان دادگستری همزمان شده است، بیش از ۲۰۰۰ صفحه و در چهار مجلد در ۱۲۵ نسخه چاپی و الکترونیکی از سوی همین دفتر (لاهه) تسلیم دیوان دادگستری شد. بنابراین انتظار سرقت اسناد کاغذی و حجیم، مضحک خواهد بود.
مطلب دیگر، سابقه دفتر حقوقی لاهه و کارکنان آن است. به راستی چند نفر و با چه حقوقی در این دفتر شاغل هستند که بیش از یکصد هزار یوروی ادعایی مسروقه، امور مالی جاری آنها را تشکیل می داده است؟
آیا وقوع چنین اتفاقی در لاهه که به عنوان پابتخت حقوقی جهان، مرکز دفاتر نهادها و موسسات خارجی و بین المللی برای اقامه دعاوی در مجامع دادگستری و داوری بین المللی است، طبیعی است؟
یادآوری یک موضوع شاید بد نباشد که در این دفتر علاوه بر اسناد و لوایح طبقه بندی شده شکایت اخیر ج . ا ایران علیه آمریکا برای سرقت دو میلیارد دلاری، کلیه اسناد و سوابق مربوط به سایر دعاوی منجمله پرونده سقوط هواپیمای مسافربری توسط ناو آمریکایی، پرونده حمله به سکوهای نفتی در خلیج فارس و کلی مدارک و ادله علیه کدخدا واصله از کلیه نهادها و وزارتخانه های داخلی از جمله وزارت دفاع، اطلاعات، امور خارجه و... نگهداری می شده است.
شایسته است نمایندگان محترم مجلس و دستگاه های نظارتی دیگر، با پیگیری موضوع از عوامل پشت صحنه وقوع این سرقت و لاپوشانی این اتفاق مهم و خسارتهای ناشی از ان جلوگیری کنند.
🔺کانال حمید رسایی🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
شب دهم. حجت الاسلام رسایی.mp3
28.41M
.
♻️ سخنرانی حجت الاسلام حمید رسایی
🔺در محضر قرآن
#شبهای_رمضان
🔰 موضوع: انفاق وجهاد / جایگاه حضرت خدیجه(س)
🔹سوره انفال آیات ۷۲ تا ۷۵
♨️ مسجد سنگی خیابان محلاتی
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
هدایت شده از ارتباط با رسایی
.
🔻آخرین تحلیلها
🔻یادداشتها
🔻عکس نوشتهای
🔹حمید رسایی🔹
🔻نماینده دوره های هشتم و نهم مجلس🔻
🔻و مدیر مسئول هفته نامه ۹ دی🔻
🔻را اینجا بخوانید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
♻️ به کانال صریح ترین هفته نامه سیاسی در ایتا بپیوندید
🔺کانال هفته نامه ۹ دی در ایتا🔻
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
🔺کانال مدیر مسئول در ایتا🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 #زمستان_یورت صریح و بدون لکنت
❇️ رسایی پس از تماشای مستند زمستان یورت:
❌زنگ خطر برای حزب اللهیها و هشداری برای کم کاری مسئولان
🎥 دانلود زمستان یورت
🌐 Yon.ir/yort
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
شب نهم. حجت الاسلام رسایی.mp3
25.36M
♻️ سخنرانی حجت الاسلام حمید رسایی
🔺درمحضر قرآن
#شبهای_رمضان
🔰 موضوع: توافق با کفار / عاقبت برجام
🔹سوره توبه آیه ۷ تا ۱۴
♨️ مسجد اباذر خیابان شهیدناطقی (خورشید)
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
هدایت شده از دکتر سعید جلیلی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 افشاگری جلیلی از پشت پرده FATF
کانال رسمی دکتر جلیلی در ایتا 👇
@saeedjalily ✅
یادآوری/ این یادداشت را در اخرین روزهای مجلس نهم نوشتم. بازخوانی آن در ایامی که قرار است لاریجانی و عارف با هم رقابت کنند، خالی از طف نیست:
🔷 رقابت سرلیست اصلاح طلبان قم با تهران
♻️ کدام اصلاح طلب، رئیس مجلس می شود؟
نمایندگان اصولگرای مجلس دهم نباید از یاد ببرند که لاریجانی در بزنگاه های مجلس نهم نشان داده که توجهی به خطوط قرمز اصولگرایان ندارد و فرمانش آنطور می چرخد که طیف دولت و هاشمی رفسنجانی تمایل دارد.
با برگزاری مرحله دوم انتخابات در فروردین ماه سال بعد و قطعی شدن نمایندگان هر شهر، پرونده انتخابات مجلس دهم بسته اما پرونده اولین آزمون نمایندگان آن در روزهای نخست مجلس بعد باز خواهد شد. اولین بزنگاهی که در برابر نمایندگان دوره بعد قرار دارد، انتخاب رئیس مجلس دهم و هیأت رئیسه آن است. با این انتخاب می توان درباره هویت فکری و جهت گیری سیاسی مجلس آینده نظر داد.
آنچه اکنون در فضای رسانه ای و سیاسی کشور به عنوان اصلاح طلب یا اصولگرا بودن این مجلس مطرح می شود، قبل از آن که مطابق کدهای واقعی باشد، نوعی رجزخوانی سیاسی و آدرس غلط دادن به جامعه است. اینکه سرلیست اصلاح طلبان در قم (علی لاریجانی) یا سرلیست آنها در تهران (محمدرضا عارف) ردای ریاست مجلس را به تن می کند و یا یک اصولگرا با هویت و جهت گیری مشخص در جایگاه رئیس مجلس قرار می گیرد، مهمترین عامل برای تعیین شناسنامه سیاسی مجلس دهم است.
برای تعیین ترکیب هیأت رئیسه و بویژه رئیس مجلس آینده، علاوه بر تعیین تکلیف نمایندگانی که به مرحله دوم راه یافته اند و ویژگی های شخصیتی کاندیداهای مطرح ریاست (خصوصا با توجه به تفاوت های فاحشی که لاریجانی با عارف دارد)، تمایل و گرایش دولت به هر یک از این گزینه ها نیز تعیین کننده است. بدیهی است که حمایت رئیس دولت یازدهم از سرلیست اصلاح طلبان در قم یا سرلیست اصلاح طلبان در تهران، می تواند وزن هر یک از دو کاندیدای این جریان را در برابر گزینه ای که اصولگرایان مجلس بعد، بر روی آن توافق می کنند، تقویت کند.
همین جا به این نکته اشاره کنم که شاید برخی، علی لاریجانی را کاندیدای جریان اصلاحات ندانند واین تقسیم بندی را از اساس اشتباه تلقی کنند، اما روشن است که این نگاه، غلط و نوعی خودفریبی است. چرا که علی لاریجانی علاوه بر عملکرد تأمل برانگیزش در بزنگاه های مجلس نهم، وقتی قرار شد سرلیست اصلاح طلبان افراطی قم باشد، به جای تقبیح این پیشنهاد به توجیه آن رو آورد. او حتی عناصر اصلی فراکسیونش در مجلس نهم را به لیست اصلاح طلبان تهران فرستاد تا نشان دهد که برای باقی ماندن در کانون قدرت، حاضر به چرخش های 180 درجه ای است.
حسن روحانی در دو راهی حمایت و انتخاب، بین علی لاریجانی و عارف، کدام گزینه را انتخاب می کند؟ گزینه ای که مورد حمایت دولت قرار نگرفته، اگر نتوانست به ریاست مجلس برسد، چه واکنشی در برابر این تصمیم دولتی ها از خود نشان خواهد داد؟
اصولگرایان مجلس دهم در این پازل چه نقشی را به عهده می گیرند، هویت مستقل خود را حفظ می کنند یا خطای استراتژیک رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در روزهای پایانی را تکرار و به عنوان مکمل نقش لاریجانی عمل می کنند؟ اینها سئوالاتی است که این یادداشت به آنها خواهد پرداخت.
با توجه به ترکیب فعلی راه یافتگان مجلس دهم که در حال حاضر کفه هر یک از جریانات سیاسی در آن مساوی است و به همین دلیل هم همه منتظر نتیجه دور دومی ها هستند، دو عامل در تعیین رئیس و اعضای هیأت رئیسه مجلس دهم نقش بسزایی دارد. از یک طرف نقش حمایتی دولت از دو گزینه عارف یا لاریجانی برای هر یک از آنها سرنوشت ساز شده است. از طرفی دیگر، نقش اصولگرایان مجلس دهم در عدم حمایت از علی لاریجانی و معرفی کاندیدای مستقل برای تعیین ریاست و هیأت رئیسه مجلس تعیین کننده شده است.
اکنون سئوال مهمی که دولت باید به آن پاسخ دهد این است که حسن روحانی به کدام طرف غش می کند، لاریجانی یا عارف؟ حسن روحانی باید بین گذشته و آینده یکی را انتخاب کند، لاریجانی که درطول دو سال و نیم گذشته او را در بزنگاه های مهم یاری رسانده و در آینده نیز می تواند به عنوان سوپاپ اطمینان نسبت به اصولگرایان مجلس عمل کند یا عارف که در گذشته با انصرافش به انتخاب روحانی کمک کرده اما در انتخابات ریاست جمهوری آینده، به پایگاه رأی جریان او نیاز دارد؟ انتخاب هر یک از این دو اصلاح طلب، برای روحانی مزایایی را به دنبال دارد.
ادامه یادداشت 👇👇👇👇👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
ادامه یادداشت 👆👆👆👆👆
ظاهرا برای روحانی، ریاست لاریجانی بر مجلس دهم بیش از ریاست عارف ارزشمند است. اولاً لاریجانی در مهار منتقدان دولت بهتر از عارف می تواند عمل کند خصوصا که تلاش می شود تا لاریجانی به عنوان یک عنصر اصولگرا معرفی شود و حتما از یاد نبرده اید که این جماعت بارها و بارها اعلام کرده بودند که ناطق و لاریجانی در صورتی که در جریان اصولگرایی تعریف شوند به درد آنها می خورند.
ثانیا روحانی از آنجا که به ناکارآمدی دولتش بیش از همه واقف است. ثانیا روحانی از آنجا که به ناکارآمدی دولتش بیش از همه واقف است، بدش نمی آید که یک مجلس به ظاهر اصولگرا را در مقابل خود داشته باشد تا بتواند با فضاسازی، بخشی از ناکارآمدی خود را به آن سو شیب دهد. مضافا اینکه انتخاب لاریجانی تا حدودی، موجب تخدیر و کنترل بدنه جریان اصولگرایی جامعه و اصولگرایان مجلس خواهد بود.
ثالثا لاریجانی بر خلاف عارف، فعلاً سودای ریاست جمهوری در سر ندارد و طبعاً ریاستش بر مجلس و روی آنتن بودنش نمی تواند برای روحانی در انتخابات سال بعد خطرآفرین باشد. اما دست رد زدن به سینه عارف و عدم حمایت از وی برای ریاست مجلس، هزینه هایی هم برای روحانی به دنبال دارد.
اولین واکنش منفی به این موضوع از سوی بدنه رأی اصلاح طلبان خواهد بود که روحانی آنها را برای سال 96 نیاز دارد. ثانیا عارفی که حدود یک و نیم میلیون رأی در تهران به دست آورده، وقتی خود را در جایگاه ریاست نبیند بلکه بر خلاف توقع اش، کاندیدایی را مورد حمایت ببیند که یک دهم او رأی آورده، آن هم کاندیدایی که روزگاری با نمایش برنامه چراغ و کنفرانس برلین از سیما، کمر اصلاحات را شکسته، پذیرش این موضوع برایش سخت خواهد بود.
علاوه بر همه اینها عارف که در انتخابات سال 92 به نفع روحانی از صحنه انتخابات کنار کشیده اکنون انتظار ندارد که روحانی لاریجانی را بر او ترجیح دهد.
اینکه در صورت توجه دولت به ریاست لاریجانی، عارف چه خواهد کرد، آیا مرد همیشه انصراف داده شده اصلاحات، باز هم به نفع لاریجانی از صحنه رقابت انصراف خواهد داد و به نایب رئیسی یا ریاست مرکز پژوهش های مجلس و یا ریاست کمیسیون آموزش مجلس اکتفا خواهد کرد یا نه، عارف اساسا از حضور در مجلس دهم انصراف خواهد داد و خود را برای انتخابات ریاست جمهوری 96 آماده خواهد کرد.
یا اینکه اگر حسن روحانی به سمت عارف توجه پیدا کرد، لاریجانی چه خواهد کرد، از حضور در مجلس انصراف می دهد یا به ریاست کمیسیون امنیت ملی یا نایب رئیسی یا ریاست مرکز پژوهشها اکتفا خواهد کرد و خود را برای رقابت با عارف در سال دوم مجلس آماده می کند، همه احتمالاتی است که ممکن است رخ دهد.
برای اصلاح طلبان رقابت با علی لاریجانی هزینه هایی بیش از پذیرفتن او دارد. لاریجانی می تواند در بازگرداندن جریان اصلاحات به کانون های تصمیم گیری و قدرت، بیشترین کمک را به اصلاح طلبان بکند و مانند مجالس هشتم و نهم در جایگاه ریاست مجلس و به عنوان یک عنصر دو زیست، در هر دو زمین بازی کند.
اینجاست که تصمیم اصولگرایان مجلس دهم در تعامل و همراهی با لاریجانی مانند تصمیم غلطی که فراکسیون اصولگرایان مجلس نهم در سال آخر گرفت و از ریاست لاریجانی حمایت کرد، می تواند برای این فراکسیون، سرنوشت ساز باشد.
اصولگرایان مجلس دهم اما چه تصمیمی می گیرند؟ آیا با تشکیل یک فراکسیون منسجم و شناسنامه دار به صورت مستقل در موضوع انتخاب هیأت رئیسه ورود می کنند (بهترین حالت) یا از همین ابتدای مجلس دهم، هویت خود را برای به قدرت رسیدن سرلیست اصلاح طلبان در قم ذبح و در پازل علی لاریجانی و حسن روحانی قرار می گیرند و تا آخر مجلس دهم به دنبال آنها کشیده می شوند (بدترین حالت).
بدیهی است که دولت چاره ای جز حمایت از یکی از دو گزینه مورد نظر (عارف یا لاریجانی) ندارد اما اصولگرایان چنین الزامی ندارند بلکه اگر با انسجام و قدرت، فعالیت خود در مجلس دهم را آغاز کنند، شاید سبب همبستگی در اتاق فکر عارف و لاریجانی و حتی توافق آن دو بر تقسیم جایگاه ها شوند اما از آنجا که پلکان قدرت طلبی دیگران نشده و هویت خود را حفظ کرده اند از نظر بدنه این جریان، در اولین آزمون و بزنگاه مجلس دهم سربلند بیرون آمده اند چه هیأت رئیسه مجلس دهم را کسب کنند چه نکنند.
نمایندگان اصولگرای مجلس دهم نباید از یاد ببرند که لاریجانی در بزنگاه های مجلس نهم نشان داده که توجهی به خطوط قرمز اصولگرایان ندارد و فرمانش آنطور می چرخد که طیف دولت و هاشمی رفسنجانی تمایل دارد.
اصولگرایان مجلس دهم نباید اشتباهات اصولگرایان مجلس نهم در مواجهه با لاریجانی را تکرار کنند بلکه با توجه به تحولات رخ داده در این انتخابات، مهمترین وظیفه این جریان، تشکیل فراکسیونی با مرزبندی شفاف و حفظ هویت آن است، چیزی که در ائتلاف با لاریجانی قطعاً ذبح و از بین خواهد رفت.
🔺کانال حمید رسایی🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
♻️ رسایی: چرا به ماجرای فاضل لاریجانی رسیدگی نمی شود؟
🔰نماینده سابق مردم تهران در مورد ویلاسازی مسئولان گفت: به نظرم اگر مسئولی بهسمت کاخ نشینی و اشرافی گری برود از مردم دور شده و درد انها را نمی فهمد اما هر کس خانه ای در خارج از شهر داشت را نمی توان کاخ نشین دانست. اقدام غیرقانونی چه داخل شهر و چه خارج از شهر و چه کاخ سازی باشد یا کوخ ساری، قابل پذیرش نیست.
سرویس سیاسی فردا: بعد از رسانه ای شدن خبر تخریب ویلای وزیر کشور در یکی از شهرستان های استان البرز حرف و حدیث هایی در مورد این تخریب مطرح شد؛ عده ای بیان کردند که این تخریب غیر قانونی بوده است و عده ای هم از اقدام قوه قضاییه در تخریب ویلای وزیر کشور حمایت کردند. این حرف و حدیث ها ادامه داشت تا این که اژه ای سخنگوی قوه قضاییه در آخرین کنفرانس خبری خود تخریب ویلا را تایید و اعلام کرد در تخریب مشکلاتی پیش آمده است و تذکراتی که قبل از تخریب باید داده می شد داده نشده است.
حمید رسایی نمایند سابق مجلس شورای اسلامی در مورد بحث های پیش آمده در مورد ویلاسازی مسئولان و تخریب ویلای رحمانی فضای به فردانیوزگفت: شما به دو نکته اشاره کردید، یکی ویلاسازی و دیگری ویلای غیرقانونی. ولی به صرف اینکه گفته میشود مسئولی ویلا دارد، نمی توانیم آن را تقبیح کنیم. چون ویلا یک کلمه ای است با بار اشرافیت. من اطلاع ندارم که مکان منتسب به وزیر کشور واقعا یک مکان اشرافی بوده یا نه، معمولی بوده ولی اسمش ویلا است.
نماینده سابق مردم تهران در مورد ویلاسازی مسئولان هم گفت: به نظرم اگر مسئولی بهسمت کاخ نشینی و اشرافی گری برود از مردم دور شده و درد انها را نمی فهمد اما هر کس خانه ای در خارج از شهر داشت را نمی توان کاخ نشین دانست. اقدام غیرقانونی چه داخل شهر و چه خارج از شهر و چه کاخ سازی باشد یا کوخ ساری، قابل پذیرش نیست.
رسایی در مورد تخریب ویلای وزیر کشور معتقد است: این موضوع هم ابتدا توسط دادستان ساوجبلاغ اعلام شد و دادستان اعلام کرد علی رغم این که اینجا متعلق به وزیر کشور بود، همانطور که با بقیه ساخت و سازهای غیر قانونی برخورد کرده، با آن مکانی که منتسب به وزیر کشور بوده هم برخورد کرده است که جای ستایش دارد.
وی گفت: اینکه دادستان بدون در نظر گرفتن موقعیت شغلی و قدرت فرد با تخلف آن برخورد کرده و قانون را اجرا کرده است، موضوعی است که مردم را امیدوار می کند. ولی متاسفانه در همین مورد کوچک هم که مردم می توانند به اجرای عدالت خوشبین شوند، خیلی زود فشارها و لابی گری ها جلوی اجرای عدالت را می گیرد بطوری که بعدا دادستان استان البرز تکذیب کرد و اعلام کرد موضوع به این شکل نبوده است ولی بعد از او سخنگوی قوه قضاییه گفت ویلا متعلق به آقای رحمانی فضلی بوده ولی نباید خراب می شده چون قبل از تخریب به آن تذکر داده نشده بود و این یعنی، ساخت و ساز وزیر کشور غیرقانونی بوده اما برای تخریب باید از قبل تذکر می دادند که البته همین هم خیلی بعید است.من فکر می کنم قوه قضاییه علی رغم این که این کار مثبت را انجام داده است، اما پشت سر دادستان ساوجبلاغ نایستاد. به نظرم به دلیل مراعات حال روابط دو قوه ایشان نه تکذیب می کند و نه قبول.متاسفانه این حرف های چندگانه باعث شد که مجددا مردم آن حس بد را نسبت به عدم اجرای عدالت و وجود تبعیض در این مورد هم پیدا کنند. به هر ترتیب آن چیزی که مشکل ایجاد می کند عدم عدالت وتبعیض است. تبعیض در هر کجا و در هر جناحی و در هر جایگاهی بد است و مردم از تبعیض منزجر و ناراحت هستند.
مدیر مسئول هفته نامه نه دی در مورد این که چرا قوه قضاییه شفاف عمل نمی کند هم بیان کرد: متاسفانه دلیلش این است که ملاحظات را دامنه دار می کنند. از این جریان یا از این حزب یک چیزهایی را فاکتور می گیرد، بعد طرف مقابل می گوید آن را فاکتور گرفتی و چشم پوشی کردی باید از من هم چشم پوشی کنی. بعضی وقت ها هم شاید مسائل به درون قوه قضاییه بر می گردد، بالاخره یک پرونده هایی به نزدیکان رئیس قوه قضاییه منتسب است که هیچ وقت به صورت شفاف کسی نفهمید سرنوشت این پرونده چه شد. مثل پروند آقای فاضل لاریجانی . بالاخره آقای مرتضوی به زندان افتاد و هر بلایی هم سرش می خواهند می آورند. ولی تکلیف طرف مقابل مرتضوی چه می شود؟ طرف مقابلش برادر آقای لاریجانی بود که یک بار آقای محسنی اژه ای گفت پرونده در حال بررسی است و یک بار گفت رسیدگی شده و جرمی مرتکب نشده و دوباره در گفت و گوی بعدی گفتند که پرونده هنوز مراحل نهایی خود را طی نکرده و در مرحله بازپرسی است . همه این مراعات ها درکنار هم جمع می شوند و دست یک مدیر را برای اجرای قاطع عدالت سست می کند.
🔺کانال حمید رسایی🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
شب ششم. حجت الاسلام رسایی.mp3
19.44M
.
♻️ سخنرانی حجت الاسلام حمید رسایی
🔺درمحضر قرآن
#شبهای_رمضان
🔰 موضوع : بصیرت
🔹سوره یوسف آیه ۱۰۸ تا ۱۱۱
♨️ مسجد خیر خیابان ۱۷ شهریور
🔺کانال حمید رسایی🔻
@rasaee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 ویدئو "کریم آل طه"
▪ با صدای غلام رضا صنعتگر و صابر خراسانی
▫ کارگردان : وحید امینی
▪ شعر : حامد عسگری
▫ موسیقی : سعید عظیمی
🔸 شبکه تلویزیون اینترنتی نصر
🔺کانال حمید رسایی🔻
Eitaa.com/rasaee
هدایت شده از هفته نامه ۹ دی
💠 شماره 316 ام هفته نامه ۹دی؛ فردا روی دکه های مطبوعات
🔸اقتصاد بدسرپرست!
🔸دستور رهبر انقلاب مبنی بر تشکیل «شورای عالی اقتصادی قوای سه گانه» نشان دهنده ناتوانی دولت روحانی در حل مشکلات اقتصاذی کشور است
هفته نامه ۹ دی 👇
eitaa.com/joinchat/389742592Cfbd77cc21a
مدیر مسئول 👇
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
.
♻️ آنچه ولایتی امروز دید، رسایی سه سال قبل تذکر داده بود
#قسمتـاول
🔰 در روزهای اخیر انتقادات آقای دکتر ولایتی از برجام به یکی از مهمترین اخبار رسانه ها تبدیل شده است. خصوصا که این عضو ناظر بر اجرای برجام و مدافع سرسخت متن مذاکرات هسته ای و تیم مذاکره کننده، با اشاره به متن توافقنامه برجام ادعان داشته که : «یک اشکال دیگر برجام، نداشتن متن فارسی بود که احساس حقارت به انسان دست میداد. حتی عهدنامه های گلستان و ترکمانچای هم با آن متن ذلت بار، نسخه فارسی داشتند اما درباره برجام این هم انجام نشد.»
بلافاصله بعد از ایشان، آقای دکتر صالحی که خود عضو تیم مذاکره کننده بوده است هم به میدان آمد و این انتقاد را اینگونه موجه و دقیق اعلام کرد: «انتقادی که عضو هیئت عالی نظارت بر برجام در این خصوص اظهار کردند کاملاً درست است، چرا که برجام یک توافقنامه چندجانبه است که یک سوی آن ایران بود، بنابراین لازم بود که نسخه صریح فارسی آن هم تدوین میشد تا دچار سوء برداشت و سوء تفسیرها از نسخه انگلیسی آن نشویم.»
اظهارت این دو مدافع دیروز و پشیمانان امروز برجام در حالی است که وقتی در شیپور پیروزی برجام می نواختند، یکی از منتقدان این توافقنامه با صدای بلند به این اشکال حقوقی اشاره کرده بود و جالب تر اینکه این جماعت خود را باسواد و منتقدان برجام را بی سواد و بی شناسنامه می خواندند!
حمید رسایی، نماینده وقت شهر تهران و از منتقدان برجام در تاریخ 6 مرداد 94 (چند ماه قبل از آغاز بررسی برجام در مجلس و امضای آن، در نامه ای سرگشاده خطاب به رییس جمهور با اشاره به مستندات حقوقی و قانونی، صراحتا به از آقای روحانی اعلام کرد:
«نکته مهم تر از این که ترجمه وزارت خارجه از نظر مجلس و شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهادهای ناظر بویژه نخبگان جامعه صحیح باشد یا نه، نبود ترجمه فارسی مورد توافق با 5+1 و طبعا این نکته است که آیا کشورهای طرف دعوای ما (5+1) نیز همان مفاهیمی را از متن انگلیسی خود برداشت می کنند که ما از ترجمه فارسی آن دریافت کرده ایم؟ این مشکل در حقوق بین الملل همواره بین کشورهایی که در زمان عقد توافقنامه ها زبان های مختلف داشته اند، مطرح بوده و بر همین اساس نیز هر کشوری به تناسب قوانین خاصه خود و قوانین بین المللی برای این که در بازار مکاره بین المللی، حقوق ملتش ضایع نشود، قوانین و ضوابطی را پیش بینی کرده است.
در جمهوری اسلامی ایران نیز با استناد به اصول 138 که تهیه آیین نامه های اجرایی را بر عهده قوه مجریه نهاده است، در جلسه مورخ 71/2/13 هیأت دولت آقای هاشمی رفسنجانی، آیین نامه چگونگی تنظیم و انعقاد توافق های بین المللی به تصویب رسیده که در تاریخ 73/2/12 مواردی از آن اصلاح و همچنین در دولت آقای خاتمی در تاریخ 83/15/6 برای بار دوم موارد دیگری از آن اصلاح شده و در نهایت در راستای اجرای مفاد اصول 77 و 125، توسط هیأت دولت تصویب شده است. تاکنون نیز تمام توافقنامه های بین المللی بر همین اساس تهیه شده است اما متأسفانه علی رغم این که حضرتعالی حقوقدان هستید، در یکی از مهمترین توافقنامه های بین المللی جمهوری اسلامی، موارد متعددی از مواد این آیین نامه قانونی نقض شده است که نتیجه آن ضایع شدن حقوق ملت و عدم امکان بررسی آن در نهادهای ذیربط قانونی از جمله مجلس شورای اسلامی است. در این خصوص توجه شما را به چند نکته مهم جلب می کنم ...»
متن کامل نامه حمید رسایی خطاب به حسن روحانی که در هفت بند تنظیم شده و با عنوان «متن برجام باید به 5+1 برگشت داده شود» در رسانه های مختلف منتشر شد ( yon.ir/Bv2AL ) را در ادامه بخوانید:
🔺ادامه نامه را در کانال زیر بخوانید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
.
🔹متن نامه رسایی به رییس جمهور در باره نبود متن فارسی در برجام
♻️ آنچه ولایتی امروز دید، رسایی سه سال قبل تذکر داده بود
#قسمتـدوم
جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر روحانی
ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران
سلام علیکم
نظر به اینکه متن جمع بندی شده نماینده حضرتعالی و 5+1 (برجام) قرار است مطابق قانون اساسی و قوانین مصوب در هفته های آینده در مجلس شورای اسلامی مورد رسیدگی قرار بگیرد و حضرتعالی نیز خود را حقوقدان دانسته و متن مورد نظر را متنی حقوقی می دانید، فارغ از اشکالات متعددی که از نظر شکلی و محتوایی در عدم رعایت حقوق ملت ایران بر متن مورد توافق وارد است، چند اشکال اساسی از نظر آیین نامه های قانونی مصوب دولت محترم مطرح است که امیدوارم به آن پاسخ مستدل و مستند حقوقی بدهید.
مستحضرید که متن انگلیسی و ترجمه فارسی جمع بندی شده آقای ظریف و 5+1 در تاریخ 29 تیرماه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی تحویل ریاست محترم مجلس شد اما به دلیل اشکالات مؤثر ترجمه ای که وزارت خارجه خود نیز بر وجود آنها اذعان داشت، متن ترجمه در همان روز از سوی هیأت رئیسه مجلس به وزارت خارجه عودت داده شد. امروز پس از اعتراض نمایندگان، رئیس محترم جلسه ابتدا از پیگیری موضوع و سپس به دریافت متن جدید ترجمه اشاره کرد. البته اینکه متن جدید ترجمه نیز بدون اشکال است یا نه، نکته ای است که پس از بررسی و تطبیق با متن اصلی قابل ارزیابی است.
اما نکته مهم تر از این که ترجمه وزارت خارجه از نظر مجلس و شورای عالی امنیت ملی و دیگر نهادهای ناظر بویژه نخبگان جامعه صحیح باشد یا نه، نبود ترجمه فارسی مورد توافق با 5+1 و طبعا این نکته است که آیا کشورهای طرف دعوای ما (5+1) نیز همان مفاهیمی را از متن انگلیسی خود برداشت می کنند که ما از ترجمه فارسی آن دریافت کرده ایم؟ این مشکل در حقوق بین الملل همواره بین کشورهایی که در زمان عقد توافقنامه ها زبان های مختلف داشته اند، مطرح بوده و بر همین اساس نیز هر کشوری به تناسب قوانین خاصه خود و قوانین بین المللی برای این که در بازار مکاره بین المللی، حقوق ملتش ضایع نشود، قوانین و ضوابطی را پیش بینی کرده است.
در جمهوری اسلامی ایران نیز با استناد به اصول 138 که تهیه آیین نامه های اجرایی را بر عهده قوه مجریه نهاده است، در جلسه مورخ 71/2/13 هیأت دولت آقای هاشمی رفسنجانی، آیین نامه چگونگی تنظیم و انعقاد توافق های بین المللی به تصویب رسیده که در تاریخ 73/2/12 مواردی از آن اصلاح و همچنین در دولت آقای خاتمی در تاریخ 83/15/6 برای بار دوم موارد دیگری از آن اصلاح شده و در نهایت در راستای اجرای مفاد اصول 77 و 125، توسط هیأت دولت تصویب شده است. تاکنون نیز تمام توافقنامه های بین المللی بر همین اساس تهیه شده است اما متأسفانه علی رغم این که حضرتعالی حقوقدان هستید، در یکی از مهمترین توافقنامه های بین المللی جمهوری اسلامی، موارد متعددی از مواد این آیین نامه قانونی نقض شده است که نتیجه آن ضایع شدن حقوق ملت و عدم امکان بررسی آن در نهادهای ذیربط قانونی از جمله مجلس شورای اسلامی است. در این خصوص توجه شما را به چند نکته مهم جلب می کنم:
🔺ادامه نامه را در کانال زیر بخوانید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1
.
🔹متن نامه رسایی به رییس جمهور در باره نبود متن فارسی در برجام
♻️ آنچه ولایتی امروز دید، رسایی سه سال قبل تذکر داده بود
#قسمتـسوم
نکته اول - مطابق ماده 1 این آیین نامه که به تعریف اصطلاحات پرداخته «توافق حقوقی، توافقی است ناشی از روابط بینالمللی که به موجب آن، دستگاه دولتی در مقابل دولت، مؤسسه و شرکت دولتی خارجی یا مجامع، شوراها و سازمان های بینالمللی، ملتزم به امری شود و دارای آثار و ضمانت اجرای حقوقی باشد. توافق حقوقی در موادی که نیازمند تصویب مجلس شورای اسلامی باشد، "توافق حقوقی تشریفاتی" است و در سایر موارد، "توافق حقوقی ساده" محسوب میشود.» در ادامه این ماده قانونی ذکر شده است که «تفاهمنامه، توافقی است که زمینه همکاری دولت جمهوری اسلامی ایران یا یکی از دستگاههای دولتی با طرف های خارجی را مشخص مینماید، بدون آن که تعهد حقوقی جهت انجام برای دستگاه دولتی ایجاد نماید.»
بر اساس تعاریف ذکر شده، آنچه در وین با عنوان "توافق هسته ای برجام" مورد جمع بندی قرار گرفته است، توافق حقوقی تشریفاتی است که حتما مصوبه مجلس شورای اسلامی را نیاز دارد و نه یک تفاهم نامه چرا که با امضای آن تعهدات حقوقی متعددی برای دستگاه های دولتی ایجاد شده است.
نکته دوم – بر اساس اصل 125 قانون اساسی و مطابق ماده 2، 7 و 11 این آیین نامه، امضای قطعی توافق های حقوقی تشریفاتی، تحت یکی از عناوین عهدنامه، مقاولهنامه، موافقتنامه، قرارداد یا پیمان در خصوص توافق های چند جانبه بینالمللی که در چارچوب یا تحت نظارت سازمان ها، مجامع و اتحادیههای بینالمللی منعقد میشود و در مورد مسایل تعهدآور سیاسی - نظامی یا دفاعی دو یا چند جانبه منطقهای یا جهانی، بر عهده مجلس شورای اسلامی است.
بر این اساس، هیچ نهاد دیگری نمی تواند قبل از رسیدگی این موضوعات در مجلس شورای اسلامی که متن "برجام" مصداق کاملی از آن است، خانه ملت را دور زده و زودتر از مجلس شورای اسلامی درباره آن اظهار نظر قطعی کند مگر با حکم حکومتی مقام معظم رهبری که برای همه نهادها از جمله مجلس شورای اسلامی لازم الاتباع است. همین جا لازم به یادآوری است که مقام معظم رهبری تاکنون چندین بار بر ضرورت طی روند قانونی برای رسیدگی به این جمع بندی تأکید داشته اند و این حکایت از این می کند که مجلس شورای اسلامی باید به وظیفه قانونی خود عمل کند.
🔺ادامه نامه را در کانال زیر بخوانید🔻
eitaa.com/joinchat/389677056C798a6dc5a1