هدایت شده از اشارات
پیرامون حیات حضرت علی اکبر و سن مبارک هنگام شهادت در میان منابع ابهامات مختلفی وجود دارد؛ ابو فرج اصفهانی ولادتحضرت را در زمان خلافت عثمان دانسته است( مقاتل الطالبین ص ۱۰۲)اما برخی از محققان بدون ذکر منبع متقدم، تولد علی اکبر را در روز یازدهم شعبان سال سی و سوم هجری یعنی دو سال قبل از قتل عثمان دانسته اند.( کتاب علی اکبر نوشته علامه مقرم ص۲۶)برخی از مورخان سن شریفش را هنگام شهادت هیجده سال (متولد سال 43هجری)( الفتوح ج۵ص۱۱۴/ مقتل خوارزمی ج۲ص۳۴) گروه دیگر نوزده سال (متولد سال 42 هجری)( الارشاد ج۲ص۱۵۷) و عده ای بیست و پنج سال (متولد سال 36 هجری)دانسته اند( المناقب آل ابی طالب ج۴ص۱۱۸)این احتمالات صحیح به نظر نمی رسد، چرا که آنچه قطعی است، این است که حضرت علی اکبر(ع) از امام سجاد(ع) بزرگ تر بوده است( الطبقات الکبری ج۵ص۲۱۱/ انساب الاشراف ج۳ص۳۶۱/ تاریخ طبری ج۵ ص۴۴۶/ المجدی ص۲۱۸/ اخبارالطوال ص۳۸۲) و از طرف دیگر امام سجاد(ع)در سال 38 قمری به دنیا آمده است( الارشاد ج۲ص۲۰۱/ تهذیب الاحکام کتاب المزار باب ۲۳) بنابر این قطعا دو نقل اول یعنی سال 43یا42 قمری دقیق نبوده است، مگر کسی اشکال کند که شایدابن اعثم و شیخ مفید ، علی اکبر(ع) را بزرگتر از امام سجاد(ع) نمی دانسته اند، بنابراین سال تولد او را اینگونه ضبط کرده اند.این احتمال درست است ، شیخ مفید از زمره کسانی است که امام سجاد(ع) را از علی اکبر(ع) بزرگتر می داند( الارشاد ج۲ص۱۳۵) اما این دیدگاه شیخ مفیدبا گزارش اغلب مورخان متقدم در تعارض است، بلکه مشهور مورخان امام سجاد(ع) را بزرگتر از علی اکبر(ع) دانسته اند، اما اگر سال تولد علی اکبر را سال36قمری بدانیم دو سال از امام سجاد(ع) بزرگتر باشند یعنی هنگام شهادت امیرالمومنین (ع)چهارساله بودند، در حالی که ابوالفرج اصفهانی علی اکبر را از راویان احادیث امیرالمومنین و عایشه دانسته است( مقاتل الطالبین ص ۱۰۲) از دیگر سو علمای علم حدیث ، شرط کیفیت تحمل حدیث را تمیز بودن دانسته اند نه بلوغ( مقباس الهدایه ج۲ص۱۷۶) بنابر این بعید به نظر می رسدکه حضرت علی اکبر(ع) در سن چهار سالگی و قبل از آن به سن تمیز بودن رسیده باشدتا بتواند احادیثی از امیرالمومنین(ع) نقل نماید،از جمله قرائن دیگر نقل محمد بن محمد بن سلیمان به سندش از مغیره نقل می کندروزی معاویه به اطرافیان خود گفت:چه کسی در این زمان سزاوارتر به خلافت است؟ گفتند: تو معاویه گفت: نه ، سزاوارترین مردم به خلافت علی بن الحسین است که جدش رسول خدا است و در او شجاعت بنی هاشم، سخاوت بنی امیه و زیبایی قبیله ثقیف جمع شده است( مقاتل الطالبین ص ۱۰۰) امکان دارد معاویه، علی اکبر(ع) را مستحق خلافت بر مسلمانان بداند، در حالی که علی اکبر (ع)بنا بر دیدگاه شیخ مفید بیش از ۱۰ سال و تقریباً میان ۱۳ تا ۱۹ سال سن داشته است( الارشاد ج۲ص۱۰۶)مگر آنکه سخنان معاویه را حمل بر استحقاق ذاتی علی اکبر (ع)بنامیم که در این صورت، سن و سال هیچ دخلی به آن ندارد، قرینه دیگرآنکه ابو مخفف نقل کرده است: یزید، امام سجاد را خواست و به او گفت: نامت چیست؟ فرمود: علی بن الحسین، گفت: مگر خدا، علی بن الحسین را نکشت؟ فرمود: من برادر بزرگتری داشتنم که علی نامیده می شد و شما او را کشتید. این گزارش با دیدگاه شیخ مفید، مبنی بر بزرگ بودن امام سجاد(ع) در تضاد است.( تاریخ طبری ج ۵ص۴۵۸/ الارشاد ج۲ص۱۱۶) در مجموع آنچه ذکر شده تنها چیزی که از تولد علی اکبر برای ما مسلم است این می باشد که آن حضرت در زمان خلافت عثمان یعنی میان سالهای ۲۵ تا ۳۵ قمری به دنیا آمده است اما روز و تاریخ دقیق آن مشخص نیست.
۱۴۰۳/۱۱/۲۰- حسین حمزه
https://eitaa.com/hoseinhamzeh65
🔻کانال رثاء یاس پایگاه معرفتی شناختی هیئتی های قم 🔻
✅ اعلام رویدادهای رسانه ای مذهبی قم
✅ انعکاس رسانه ای رسالت مذهبی های قم در بستر های مجازی (توییتر،اینستا،...)
✅ نشر و پردازش نسبت به محتوای کنشگران استان قم
✅ انعکاس سخنرانی های خطبای قم
✅ مرکز نشر محتوای رسانه ای عقیدتی قمی ها
🔻آدرس ما در شبکه های اجتماعی
📱اینستاگرام | ایتا | روبیکا | 📱
هدایت شده از ادبیات قم
آستان مقدس مسجد جمکران و حوزه هنری قم برگزار می کنند:
کاروان پیاده روی شاعران قم به سمت مسجد جمکران
و عصر شعر مهدوی جان جهان
با حضور: استاد محمدعلی مجاهدی
سیدمهدی حسینی رکن آبادی
اجرای: سیدمحمدجواد شرافت
و شعرخوانی شاعران قم
همراه با تقدیر از آثار برتر #پویش_شعرمهدوی_جان_جهان
زمان ومکان:
سه شنبه ۲۳ بهمن ماه
حرکت کاروان پیاده: ساعت ۱۵ از عمود ۶۰ بلوار حرم تا جمکران
شروع برنامه عصر شعر: ساعت ۱۶ آستان مقدس مسجد جمکران، سالن سردارشهید حاج قاسم سلیمانی
@adabqom
هدایت شده از رسانستان شهر کریمه
5.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#استوری_موشن
🌸🌸 فرا رسیدن سالروز میلاد با سعادت حضرت علی اکبر علیه السلام و روز جوان را تبریک میگوییم.
#میلاد_حضرت_علی_اکبر
#روز_جوان
#ماه_شعبان
#برنامه_قرآنی_محفل
مسجد مقدس جمکران
پنج شنبه ۲۵ بهمن ساعت ۲۰
مصادف با نیمه شعبان
✔️به کانال رثاء یاس بپیوندید
روبیکا | ایتا | اینستاگرام
اسکان رایگان برای زائر های مهدوی
🏣 ستاد شماره ۱
قم خیابان ساحلی نبش کوچه ۲۵
🏣 ستاد شماره ۲
قم ابتدای بلوار پیامبر اعظم عمود شماره ۶
📱تماس جهت رزرو: ۱۳۷
📥 ارسال پیامک به سرشماره ۳۰۰۰۱۵۱۵
کمیته اسکان ستاد تسهیلات زائرین استان قم
✅ به کانال رثاء یاس بپیوندید👇
ایتا | روبیکا | اینستاگرام
14.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#چشمه
بزودی برند رسانه ای چشمه شروع به فعالیت میکند ...
سلام بر چشمه های حیات ...
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅ برای همراهی ما چشمه را دنبال کنید👇
اینستاگرامچشمه
17.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
#چشمه
#عین_الحیات
رونمایی از چشمه بزودی ...
💠 از کانال رثاء یاس 💠
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج
✅ برای همراهی ما به کانال رثاء یاس بپیوندید.👇
ایتا | اینستاگرام
May 11
هدایت شده از اشارات
سید خراسانی متعلق به کدام منطقه است ؟
از جمله موضوعات مهم مهدویت،علائمی است که قبل از قیام حضرت حجت (ع) واقع می شود و روایات عدیده نیز برای این علائم در میان منابع روایی شیعه وسنی (با عنوان ملاحم و الفتن )وجود دارد ،اما شخصیتی که در روایات شیعی جزء حتمیات ظهور به حساب آمده، سفیانی ست که با خود دو یا بنابر برخی روایات سه رقیب سرسخت از شیعیان دارد ، سید خراسانی ، سید یمانی و سید حسنی ،اما موضوعی که راقم سطور را برآن داشت تا یادداشتی پیرامون یکی از علائم ظهور یعنی سید خراسانی به رشته تحریر درآورد، این است که بسیاری از افراد در تعیین مصداق این شخصیت به دو نکته توجه کرده اند
1: سید بودن این شخص
2: خراسانی بودن وی { به معنای محدوده جغرافیایی معین ومشخص عصر جدید که شامل خراسان شمالی ، رضوی و جنوبی ست }.
درباره به کارگیری واژه ی { سید } باید گفت که اساسا الزامی وجود ندارد که سید در این روایات به معنای مصطلح امروزی آن یعنی کسی باشد که از فرزندان رسول خدا (ص)بوده بکار رود ، بلکه واژه ی سید به معنای رئیس و بزرگ هر قومی که عشیره اش از او اطاعت کنند به کار گرفته شده است، حتی ا گر هاشمی وعلوی نباشد { مجمع البحرین ج 2ص448} و راغب در مفرداتش سید را به معنای رئیس و وجیه قوم معرفی نموده است { مفردات راغب اصفهانی ص 294}، از جانب دیگر در میان روایات شریف اهل بیت (ع)به منتسبان به رسول خدا(ص) از واژه ی علوی استفاده می شده است و لفظ سید به احتمال قوی از قرن چهارم متدوال گردیده است،اما درباره ی خراسانی بودن این شخصیت باید گفت که خراسان در زمان صدور این روایات شامل محدوده جغرافیایی زیادی می شده است مثلا : با مراجعه به کتاب بسیار مهم البلدان یعقوبی { متوفای 284هجری } که هم عصر برخی از امامان شیعه بوده و از قدمای شیعه می باشد.مشاهده می گردد که او خراسان را شامل طخارستان ، بخارا ، سمرقند ، صغد ، بلخ ، ری و طالقان دانسته است و درباره بلخ می نویسد : مدینه بلخ مدینه خراسان العظمی { البلدان ص 116و همچنین 124 تا صفحه ی 144} بعدها همین عبارات در میان متون جغرافیدانان مهم اسلامی منعکس شده است، ابن حوقل می نویسد : خراسان از شرق به سجستان و سرزمین هند و کابل ، از غرب به نواحی جرجان از شمال به ماوراءالنهر و قسمتی از سرزمین ترک ها ، خوارزم وبخارا و از جنوب به قومس { سمنان } نواحی جبال دیلم ، طبرستان { مازندران } و ری را دربر می گیرد { صوره الارض ص 426} ویا یاقوت حموی از جغرافی دانان قرن هفتم خراسان را مشتمل بر نیشابور ، هرات ، مرو ، بلخ ، طالقان { در افغانستان فعلی } ، نسا ، ابیورد ، سرخس و خوارزم دانسته است { معجم البلدان ج 3 ص218} لذا نمی توان بر این نظر متمایل گردید که مراد از خراسان همین حدود وثغور خراسان فعلی باشد بلکه دایره وسیعتری را شامل می شود .
درنتیجه ، نه واژه ی سید دلالت بر سیادت شخص مورد نظر دارد و نه واژه خراسان دلالت بر خراسان فعلی، بلکه سید به معنای بزرگ وزعیم یک قوم است که هم می تواند دارای سیادت باشد وهم از سادات نباشد و از دیگر سو خراسان منطقه وسیع تری از خراسان فعلی را دربر می گیرد .
۱۴۰۳/۱۱/۲۴ حسین حمزه
https://eitaa.com/hoseinhamzeh65