eitaa logo
سوادرسانه بدر
2.2هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.6هزار ویدیو
178 فایل
مجموعه رسانه ای بدر(بصیرت در رسانه) «هرکس رسانه قوی‌تر داشته باشددر اهدافی که دارد موفق‌تر خواهدبود.»امام خامنه ای-۱۴۰۳/۱/۶ گروه https://eitaa.com/joinchat/1082589243C010f2f6f64 آرشیو نشست و دوره ها @savad_k ارتباط با ما @ghasemi_5663 @Rasanehbadr
مشاهده در ایتا
دانلود
یکی از تئوری‌های مهم درحوزه ، نظریه چارچوب‌سازی است که بر اساس آن، رسانه‌ها جهان اطراف را به وسیله کلمات، تصاویر، و ... در یک چارچوب خاص عرضه می ‌کنند؛ چارچوبی که بر ادراک و تفسیر مخاطب اثر می‌ گذارد. •••✾•🌾🌼🌾•✾••┈• 📲گروه https://eitaa.com/joinchat/1082589243C010f2f6f64 📲کانال http://eitaa.com/joinchat/2011496448C2b00395a53
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔘 جستجو کردن می‌تواند باعث شود اخبار جعلی را زودتر باور کنیم ▪️ جستجو کردن امروزه برای اکثر ما به فعالیتی روزمره تبدیل شده است. تا حدی که پژوهشگرانی مانند ست استیونز دیویدویتس معتقدند بررسی سابقۀ جستجوهای انسان‌ها بیشتر از هر منبع دیگری دربارۀ آن شخص به ما اطلاعات می‌دهد. چرا که افراد معمولاً حتی چیزهایی را که خجالت می‌کشند با دیگران مطرح کنند، از موتورهای جستجو می‌پرسند. بدین‌ترتیب شاید بتوانیم بگوییم موتورهای جستجو صمیمی‌ترین دوستان برخط ما هستند و چیزهایی دربارۀ ما می‌دانند که هیچکس دیگری نمی‌داند. ▪️ پژوهشگران سواد رسانه‌ای عموماً جستجوکردن را عادتی مفید می‌دانند که باعث می‌شود فرد در معرض منابع اطلاعاتی گوناگونی قرار بگیرد و با مقایسۀ آن‌ها کمتر در دامِ اطلاعات گمراه‌کننده بیفتد. ▪️ بااین‌حال، پژوهشی جدید که نتایج آن در مجلۀ نیچر منتشر شده است، نشان می‌دهد که جستجوکردن همیشه ما را به افرادی آگاه‌تر تبدیل نمی‌کند. بلکه برعکس، ممکن است باعث شود زودتر اخبار جعلی یا اطلاعات گمراه‌کننده را باور کنیم. کوین اسلت و همکاران او در دانشگاه فلوریدا برای سنجیدن اثر جستجو در باور به اخبار جعلی، تحقیقی پنج‌مرحله‌ای را طراحی کردند که طی آن مشارکت‌کنندگان دربارۀ دو دسته از اطلاعات، در فواصل زمانی گوناگون، جستجو می‌کردند. یک دسته از این اطلاعات درست بودند و دستۀ دیگر را اخبار جعلی و گمراه‌کننده تشکیل می‌داد. ▪️ آن‌ها اطلاعاتی راجع به همه‌گیری کرونا، واکسیناسیون و اقدامات دونالد ترامپ را به مشارکت‌کنندگان دادند تا با استفاده از جستجو تعیین کنند که درست هستند یا جعلی. ▪️ نتایج این تحقیق بسیار نگران‌کننده بود. زیرا پیوستگی معناداری بین میزان استفاده از موتورهای جستجوی اینترنتی و باور به جعلیات دیده می‌شد. نویسندگان این تحقیق می‌گویند احتمالاً مقصر اصلی را باید الگوریتم‌های هدایت‌کنندۀ موتورهای جستجو دانست. زیرا این الگوریتم‌ها اهمیت اندکی به اعتبارسنجی نتایجی می‌دهد که برای کاربران خود پیدا می‌کنند و تکیۀ آن‌ها بر مطالب ساده، پرطرفدار و جنجال‌برانگیز است. آن‌ها به‌جای اینکه «مفیدترین» اطلاعات را به کاربر بدهند، «جالب‌ترین» نتایج را به او نشان می‌دهند. ▪️الگوریتم‌های شخصی‌سازی نتایج در موتورهای جستجو نیز می‌توانند این شرایط بدتر کنند. چرا که در نتیجۀ آن‌ها به شکلی گریزناپذیر به ردپاهای دیجیتال خود می‌چسبیم و احتمال دریافت داده‌ها یا تحلیل‌های متفاوت کاهش می‌یابد. ▪️ پیش از این، متخصصان هشدارهای جدی دربارۀ اتکا به جستجوهای اینترنتی در حوزه‌هایی مانند سلامتی روانی یا مصرف دارویی داده‌اند. اما تحقیق اسلیت و همکارانش نشان می‌دهد که باید این مسئله را در ابعادی بزرگتر نگریست. در دنیای شلوغ و سریع امروز، ما ناچاریم تا دربارۀ خیلی چیزها سرچ کنیم، اما لازم است به تکنیک‌های دیگر سواد رسانه‌ای نیز مجهز باشیم تا در دریای اطلاعات گمراه‌کننده و اخبار جعلی اینترنت غرق نشویم. ▪️ مقاله کوین اسلیت و همکارانش «سرچ‌های آنلاین دربارۀ اطلاعات نادرست می‌تواند تصور صحت آن‌ها را افزایش دهد» (Online searches to evaluate misinformation can increase its perceived veracity) ✍ سید آرمان •••✾•🌾🌼🌾•✾••┈• 📲گروه https://eitaa.com/joinchat/1082589243C010f2f6f64 📲کانال http://eitaa.com/joinchat/2011496448C2b00395a53