🌐 ادامهی مطلب دیروز👇👇👇👇
💠 به هر حال این چهار عرصهی پیشرفت است که ما باید با توجه به این الگوئی که انشاءاللّٰه شماها دنبال میکنید - که سازوکار دنبال کردن این هم تا حدودی به نحو اجمال برایمان روشن است و خواهیم گفت - در این عرصهها پیش برویم.
💠 در باب محتوای اسلامی، دوستان اشارات خیلی خوبی داشتند. اولیّن مسئلهای که باید در نظر گرفته شود، مسئلهی مبدأ است، مسئلهی توحید است؛ «انّا للَّه و انّا الیه راجعون».
💠 مهمترین مشکل دنیائی که امروز رنگینترینش در غرب متجلّی است و به آن داریم اشاره میکنیم، جدائی از خدا و اعتقاد به خدا و التزام به اعتقاد به خداست. البتّه شاید اعتقاد ظاهری و صوری و اینها وجود دارد، لیکن به اعتقاد به خدا التزام نیست. اگر مسئلهی مبدأ حل شد، بسیاری از مسائل حل خواهد شد.
«یسبّح له ما فی السّماوات و الأرض»، «و للَّه جنود السّماوات و الأرض و کان اللَّه عزیزا حکیما».
💠 وقتی انسان به این مسئله معتقد شد، این عزّت الهی، این توحیدی که این معنا را به ما نشان میدهد، یک نیروی عظیم و تمام نشدنی را در اختیار بشر میگذارد.
«هو اللَّه الّذی لا اله الّا هو الملک القدّوس السّلام المؤمن المهیمن العزیز الجبّار المتکبّر سبحان اللَّه عمّا یشرکون».
💠 وقتی انسان اینجور توحیدی را معتقد بود، وقتی توانستیم این اعتقاد را در بدنهی زندگیِ خودمان بسط دهیم، این مشکل اساسی بشریّت را حل خواهد کرد.
🔸بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب قبلی👇👇👇👇
💠 مسئلهی دوّمی که مسئلهی اساسی است، قضیّهی معاد، قضیّهی محاسبه، قضیّهی تمام نشدن قضایا با زوال جسم - با مرگ - است؛ این خیلی مسئلهی مهمّی است؛ این که حساب و کتابی در کار است؛ «فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره».
💠 ملّتی که این اعتقاد را داشته باشد و در برنامهی عملیاش این معنا باشد که «فمن یعمل مثقال ذرّة خیرا یره. و من یعمل مثقال ذرّة شرّا یره»،
در زندگیاش تحوّل اساسی به وجود خواهد آمد. اعتقاد به امتداد نتائج عمل، ایثار و جهاد را معنا میبخشد و منطقی میکند.
💠 یکی از ابزارهای مهمّ ادیان - که در اسلام به طور واضحی وجود دارد - مسئلهی جهاد است. جهاد باید همراه با ایثار باشد؛ والّا جهاد نخواهد شد. ایثار یعنی ازخودگذشتگی. در منطق عقل ابزاری، ازخودگذشتگی یک امر بیمنطقی است.
💠 خوب، چرا من از خودم بگذرم؟
این اعتقاد به معاد است که این را منطقی میکند، عقلانی میکند. وقتی ما معتقدیم که هیچ عملی از بین نخواهد رفت و همهی اعمال محفوظ است و ما در آن زندگی واقعی - که حَیَوان واقعی و زندگی واقعی است؛
«انّ الدّار الأخرة لهی الحیوان»
این اعمال را در مقابل چشممان خواهیم دید، آن وقت اینجا اگر برای تکلیف، برای وظیفه یک چیزی را از دست دادیم، احساس خسارت نمیکنیم؛ ولو آن چیز جانمان باشد، ولو آن چیز عزیزان و فرزندانمان باشد.
💠 باید اینها جزو الگوی پیشرفت بیاید و در پیشرفت یک جامعه معنا پیدا کند. بنابراین مسئلهی اصلی، مسئلهی توحید و مسئلهی معاد است.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب قبلی👇👇👇👇
💠 بعد مسئلهی عدم تفکیک دنیا و آخرت است؛ «الدّنیا مزرعة الأخرة»، که به نظرم بعضی از دوستان هم اشاره کردند؛ این خیلی مهم است. دنیا و آخرت از هم جدا نیستند. آخرت ما آن روی سکّهی دنیای ماست.
🔻«و انّ جهنّم لمحیطة بالکافرین»؛ کافر همین حالا توی جهنم است، منتها جهنّمی که او نمیفهمد که الان توی جهنّم است؛ بعد که این تجسّم پیدا کرد، میفهمد. «ای دریده پوستین یوسفان / گرگ برخیزی از این خواب گران». الان او گرگ است، منتها احساس گرگی نمیکند. ما هم که چشممان بسته است، او را گرگ نمیبینیم؛ اما وقتی که از خواب بیدار شدیم، میبینیم این گرگ است.
💠 پس پیوستگی دنیا و آخرت به این معناست. اینجور نیست که حالا مثلاً فکر کنیم دنیا مثل بلیتهای بختآزمائی است؛ نه، اصلاً آخرت آن روی این دنیاست، آن روی این سکّه است.
💠 مسئلهی دیگر، مسئلهی انسان است؛ نگاه اسلام به انسان، محور بودن انسان. این موضوع در اسلام خیلی معنای وسیعی دارد. خوب، پیداست انسان اسلامی با انسانی که در فلسفههای مادّی غرب و پوزیتیویسم قرن نوزده و اینها مطرح است، بکلّی متفاوت است؛ این یک انسان است، آن یک انسان دیگر است؛ اصلاً تعریف این دو انسان یکی نیست.
💠 لذا محور بودن انسان هم در اسلام با محور بودن انسان در آن مکاتب مادّی بکلّی متفاوت است. انسان، محور است. همهی این مسائلی که ما داریم بحث میکنیم: مسئلهی عدالت، مسئلهی امنیت، مسئلهی رفاه، مسئلهی عبادت، برای این است که فرد انسان سعادتمند شود.
💠 اینجا مسئلهی سعادت و مسئلهی عقبی متعلّق به فرد است؛ نه به این معنا که انسان از حال دیگران غافل باشد، برای آنها کار نکند؛
نه، «من احیاها فکأنّما احیا النّاس جمیعا». در روایت هست که معنای این جمله را از امام پرسیدند، فرمود: تأویل اعظم آن این است که تو کسی را هدایت کنی. معلوم است که هدایت وظیفهی همه است؛ لیکن در نهایت آن چیزی که از نگاه اسلام برای انسان مطرح است و اهم است، نجات خودش است. ما باید خودمان را نجات دهیم. نجات ما به این است که به وظائفمان عمل کنیم.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب قبلی👇👇👇👇
🔻 ما باید خودمان را نجات دهیم. نجات ما به این است که به وظائفمان عمل کنیم.
که البته آن وقت وظائف اجتماعی، استقرار عدالت، ایجاد حکومت حق، مبارزهی با ظلم، مبارزهی با فساد، اینها همه جزو مقدمات همان نجات است. بنابراین اصل این است. همه چیز مقدمه است؛ جامعهی اسلامی هم مقدمه است؛ عدالت هم مقدمه است.
🔹 اینکه در قرآن کریم هست که «لیقوم النّاس بالقسط» - که به عنوان هدف انبیاء ذکر شده - قطعاً عدل هدف است، منتها این هدف میانی است؛ هدف نهائی عبارت است از رستگاری انسان؛ این بایستی مورد توجه باشد.
🔸 انسان موجودی است مکلف، مختار و مواجه با هدایت الهی - «ألم نجعل له عینین. و لسانا و شفتین. و هدیناه النّجدین» - میتواند هدایت را انتخاب کند، میتواند ضلالت را انتخاب کند. انسان موجودی است متعهد، برای خود، برای جامعه، برای اهل. آن وقت با این نگاه، مردمسالاری علاوه بر اینکه برای مردم یک حق است، یک تکلیف هم میشود؛ یعنی همهی مردم در امر حکومت جامعه مسئولند.
🔹 نمیشود گفت که آقا به من مربوط نیست؛ نه، صلاح و فساد کشور، حکومت، اینها به یکایک انسانها مرتبط است؛ یعنی انسان در مقابل آن متعهد است. این هم یکی از آن عناصر اصلی است که بایستی در دیدگاه اسلام مورد ملاحظه قرار بگیرد و در این الگو رعایت شود.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب قبلی👇👇👇👇
🔻 مسئلهی بعد، مسئلهی حکومت است؛ که باز در این باب هم اسلام نظرات ویژهای دارد. صلاح فردی در امر حکومت در اسلام، یک امر بسیار مهم و اساسی است. هر کسی به هر اندازهای از مدیریت که میخواهد مباشرت کند، بایستی صلاحیت آن را در خودش بهوجود بیاورد یا در خودش ببیند و بپذیرد؛ بدون این، عمل نامشروعی انجام داده.
🔹 عدم علو، عدم اسراف، عدم استئثار، مسئلهی مهمی در امر حکومت است. خداوند دربارهی فرعون میفرماید: «کان عالیا من المسرفین»؛ یعنی گناه فرعون این است: عالی است. بنابراین برای حاکم، علو و استعلاء یک نقطهی منفی است؛ نه خود او حق دارد استعلاء کند، نه اگر اهل استعلاء است، حق دارد قدرت را قبول کند، نه مردم اجازه دارند که او را به عنوان حاکم و امام جامعه بپذیرند.
🔸 استئثار یعنی همه چیز را برای خود خواستن؛ در مقابل ایثار است. ایثار یعنی همه چیز را به نفع دیگران از خود جداکردن، استئثار یعنی همه چیز را به نفع خود از دیگران جداکردن. علو و استعلاء و استئثار جزو نقاط منفی حکومت است.
🔹 امیرالمؤمنین در نهجالبلاغه دربارهی بنیامیه فرمودند: «یأخذون مال اللَّه دولا و عباد اللَّه خولا و دین اللَّه دخلا بینهم». یعنی دلیل بر اینکه اینها برای حکومت صلاحیت ندارند، این است که این خصوصیت را دارند: «یأخدون مال اللَّه دولا»؛ یعنی اموال عمومی دست به دست بین خودشان میگردد، با اینکه مال عامهی مردم است. «و عباد اللَّه خولا»؛ مردم را مثل بردگان خود به حساب میآورند و استخدام میکنند. «و دین اللَّه دخلا بینهم»؛ دین خدا را هم هر جوری که دوست میدارند، دستکاری میکنند.
🔸 بنابراین در حکومت، اسلام نظر دارد. این بایستی در الگوی زندگی ما برای بلندمدت حتماً گنجانده و ملاحظه شود.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 پایان مطالب قبلی👇👇👇👇
🔻 در خصوص مسئلهی اقتصاد، آقایان بحثهای خوبی کردید. «کی لا یکون دولة بین الأغنیاء منکم» یک معیار مهمی است. مسئلهی عدالت، بسیار مهم است. یکی از ارکان اصلی این الگو باید حتماً مسئلهی عدالت باشد. اصلاً عدالت معیار حق و باطل حکومتهاست. یعنی در اسلام اگر چنانچه شاخص عدالت وجود نداشت، حقانیت و مشروعیت زیر سؤال است.
🔻 مسئلهی دیگر، نگاه غیرمادی به اقتصاد است. بسیاری از این مشکلاتی که در دنیا پیش آمده، به خاطر نگاه مادی به مسئلهی اقتصاد و مسئلهی پول و مسئلهی ثروت است. همهی این چیزهائی که دوستان از انحرافهای غرب و مشکلات فراوان و مسئلهی استثمار و استعمار و اینها ذکر کردند، به خاطر این است که به پول و به ثروت نگاه مادهگرایانه وجود داشته. میتوان این نگاه را تصحیح کرد. اسلام برای ثروت اهمیت قائل است، اعتبار قائل است.
🔻 تولید ثروت در اسلام مطلوب است؛ منتها با نگاه الهی و معنوی. نگاه الهی و معنوی این است که از این ثروت برای فساد، برای ایجاد سلطه، برای اسراف نباید استفاده کرد؛ از این ثروت بایستی برای سود جامعه بهره برد. و بقیهی مسائل فراوانی که وجود دارد.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی
🔹ما گفتیم این آغاز یک راه است؛ یعنی جلسهی امشب ما یک شروع بود؛ این باید ادامه پیدا کند. ممکن است دربارهی همین مسئلهی الگوی اسلامی _ایرانی برای پیشرفت، ده و شاید دهها گردهمائی و نشست لازم باشد. ممکن است دهها حلقهی علمی لازم باشد که در دانشگاههای مختلف تشکیل شود. ممکن است صدها نفر از فرزانگان و نخبگان و دانشمندان ما که ترجیح میدهند کار شخصی بکنند - اهل کار جمعی نیستند - آماده باشند در خانههای خودشان مطالعه کنند؛ از اینها بایستی استفاده شود.
🔹 حلقههای فکری تشکیل شود، دانشگاهها و حوزهها با این مسئله درگیر شوند، تا اینکه بتوانیم انشاءاللّٰه این را به نقطهی مطلوب خودش برسانیم.
🔹 البته گزارشی که آقای دکتر داوودی دادند، گزارش بسیار خوبی بود؛ من هم کموبیش بیاطّلاع نبودم از این مطالبی که ایشان گفتند؛ لیکن با این تفصیل ما اطلاع نداشتیم. اینها بسیار خوب است، با هم هیچ منافاتی ندارد. این کار، کار یک مجموعهی خاص و محدود نیست؛ کاری است که باید همهی ظرفیّت نخبگانی کشور به میدان بیاید.
🔹 همان طور که عرض کردیم، کار کوتاهمدّت و از آن پروژههای زودبازده هم نیست؛ این کار بلندمدّتی است، باید انجام بگیرد، عجلهای هم نداریم. ما پیش خواهیم رفت.
🔹 این چیزی هم نیست که دولتها یا مجالس بتوانند آن را تصویب کنند؛ این همانجور که گفتیم، نسبت به همهی اسناد مهمِ سازندهی فعال در کشور، جایگاه بالادستی دارد؛ باید خیلی مراحل را طی کند و به یک قوام لازم برسد.
این فکرها باید کاملاً ورز بخورد تا اینکه بتواند به یک نقطهی اساسی برسد.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی
مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه مطلب دیروز👇👇👇👇
💠 یک مرکزی هم برای این کار لازم است که این مسئله را دنبال کند؛ این مرکز را انشاءاللّٰه تشکیل خواهیم داد. باید جائی باشد که این حرکت را در انحصار نگیرد.
🔹 ما از آن مرکز توقع نخواهیم کرد که این کار را او انجام دهد؛ بلکه توقع خواهیم کرد که او این حرکت عظیم نخبگانی در کشور را زیر نظر بگیرد، از آنها خبر بگیرد، به آنها کمک کند، پشتیبانیهای گوناگون بکند؛ جوری باشد که این حرکت متوقف نشود.
🔹البته عرض کردیم؛ لازم است یک کانون مرکزی و ستادی به وجود بیاید و انشاءاللّٰه به وجود خواهد آمد.
🔹 بنابراین امشب کار ما با شما تمام نمیشود. یعنی این مسئله، مسئلهای نیست که توی این جلسه شروع شده باشد و توی این جلسه تمام شود؛ این انشاءاللّٰه ادامه پیدا خواهد کرد.
🔹 البتّه جمعهای گوناگونی خواهند بود؛ یعنی افراد فراوانی هستند، شخصیّتهای مختلفی هستند. همان طور که آقای دکتر واعظزاده سفارش کردند، من هم درخواست میکنم آقایانی که نظراتی دارند و میخواستند نظرات خود را بیان کنند، این نظرات را بدهند.
🔹مطالبی هم که اینجا گفته شد، بعضی از آنها مطالبی است که انسان باید رویش فکر کند؛ یعنی بایستی حلقههای فکری تشکیل شود، روی اینها بحث شود، حلاجی شود، دفاع شود، اشکال بشود، اِنْقَلَّت و قُلَّت طلبگی انجام بگیرد تا انشاءاللّٰه به یک نتائجی برسیم.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی
مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی
🔰دربارهی اینکه الگو معنایش چیست؟ ایرانی به چه لحاظ، اسلامی به چه لحاظ، و پیشرفت در چه جهات؟
بحثهای خوبی انجام گرفت.
🔰 آنچه که من میخواهم اضافه کنم، این است که اولاً کلمهی «پیشرفت» را ما با دقّت انتخاب کردیم؛ تعمّداً نخواستیم کلمهی «توسعه» را به کار ببریم. علّت این است که کلمهی توسعه، یک بار ارزشی و معنائی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیاناً ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتادهی متعارف جهانی را که معنای خاصّی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعهی کار خودمان بکنیم.
🔰 ما مفهومی را که مورد نظر خودمان است، مطرح و عرضه میکنیم؛ این مفهوم عبارت است از «پیشرفت». معادل معنای فارسی پیشرفت را میدانیم؛ میدانیم مراد از پیشرفت چیست؟
تعریف هم خواهیم کرد که منظور ما از این پیشرفتی که در فارسی معنایش روشن است، چیست؟
پیشرفت در چه ساحتهائی است؟
به چه سمتی است؟
ما این وام نگرفتن مفاهیم را در موارد دیگری هم در انقلاب داشتهایم.
🔸 بیانات رهبر جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست اندیشههای راهبردی مورّخ ۱۳۸۹/۹/۱۰
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی
🔷 طرّاحی و تدوین الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی، به نظر من در هیچ جائی جز دولت وجود ندارد. هر چه انسان فکر میکند که کجا این کار را میشود انجام داد، به نظر میرسد تنها جائی که میتواند این را انجام بدهد، همین دستگاههای دولتی است.
🔷 واقعاً از افراد متفکّر هم استفاده بشود و بنشینند الگوی پیشرفت را طرّاحی کنند. چون این دهه، دههی پیشرفت و عدالت است. ما پیشرفت را با عدالت با هم آوردیم؛ یعنی درست نقطهی مقابل آن چیزی که در دنیای مادیِ امروز مطرح است.
🔴 آنها میگویند ما اگر بخواهیم در پیشرفت، رعایت این مسائل عدالتی را بکنیم، آن پیشرفت به دست نخواهد آمد، بنابراین عدالت را میگذاریم بعد از آنکه پیشرفت را حاصل کردیم. آن وقت با راههای جبرانی مثل همین بیمهها و کمکها، تا آن حدّی که بشود - که غالباً هم نمیشود - جبران میکنیم.
🔷 ما میگوئیم نه، پیشرفتِ همراه با عدالت. در ذات این پیشرفت، عدالت بایستی ملحوظ شده باشد. خوب، این الگو لازم دارد؛ بنشینید الگویش را ترسیم کنید.
🔷 این، نگاه کلانی خواهد بود به آیندهی کشور. و شما چهار سال فرصت دارید؛ این چهار سال میتواند یک پایهگذاری باشد که هر کسی هم بعد از شما آمد، این پایهگذاری شما راهنمای او باشد.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار اعضای هیئت دولت مورّخ ۱۳۸۸/۶/۱۶
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#تبیین و #تحلیل
سخنرانی امروز آقا، مثل سخنرانی ایشان در مبعث گذشته مبتنی بر نقشهی #منظومه_معرفتی و #منظومه_ارزشی و #تبیین_راهبردها بود.
۱. منظومهی معرفتی: تبیین نقشهی جامع بعثت و اهداف آن و انطباق انقلاب اسلامی بر نقشهی بعثت
۲. منظومهی ارزشی: تبیین سه عنصر ارزشی به نام #بصیرت و #صبر و استقامت و #امید
تمام خیرات و پیشرفتها در مرحلهی عینیت خارجی (متن جامعه) سوار بر این سه عنصر است.
راهبردها: تبیین نقش #تواصی و روایتِ #انقلابی، از جنس روایت #آوینی، بهعنوان راهبرد اساسی در راستای تحقق ارزشهای مبتنی بر منظومهی معرفتی.
🔹باید به #تواصی به بصیرت و صبر و استقامت به عنوان یک #راهبرد اساسی نگاه کرد. تواصی بدون #تبیینِ صحیح و کامل، تواصی نیست.
#تواصی_یعنی_تبیینِ_درست
#تواصی
#تبیین
#راهبرد
[واحد تبیین و تحلیل مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری]
@t_manzome_f_r
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی
🔰در مسئلهی اول _یعنی تبیین نمای کلّی پیشرفت_ من چند نکته را میگویم که مجموع این نکات، این نمای کلّی را به ما نشان خواهد داد.
🔰نکتهی اول این است که ما وقتی میگوئیم پیشرفت، نباید توسعهی به مفهوم رائج غربی تداعی بشود. امروز توسعه، در اصطلاحات سیاسی و جهانی و بین المللی حرف رائجی است. ممکن است پیشرفتی که ما میگوئیم، با آن چه که امروز از مفهوم توسعه در دنیا فهمیده میشود، وجوه مشترکی داشته باشد _که حتماً دارد_ اما در نظام واژگانی ما، کلمهی پیشرفت معنای خاص خودش را داشته باشد که با توسعه در نظام واژگانی امروز غرب، نبایستی اشتباه بشود. آن چه ما دنبالش هستیم، لزوماً توسعهی غربی _با همان مختصّات و با همان شاخصها_ نیست.
🔰غربیها یک تاکتیک زیرکانهی تبلیغاتی را در طول سالهای متمادی اجرا کردند و آن این است که کشورهای جهان را تقسیم کردند به توسعهیافته، در حال توسعه و توسعهنیافته. خب، در وهلهی اول انسان خیال میکند توسعهیافته یعنی آن کشوری که از فناوری و دانش پیشرفتهای برخوردار است، توسعهنیافته و در حال توسعه هم به همین نسبت؛ در حالی که قضیه این نیست. عنوان توسعهیافته _و آن دو عنوان دیگری که پشت سرش میآید، یعنی در حال توسعه و توسعهنیافته_ یک بارِ ارزشی و یک جنبهی ارزشگذاری همراه خودش دارد.
🔰در حقیقت وقتی میگویند کشور توسعه یافته، یعنی کشور غربی! با همهی خصوصیّاتش: فرهنگش، آدابش، رفتارش و جهتگیری سیاسیاش؛ این توسعهیافته است. در حال توسعه یعنی کشوری که در حال غربی شدن است؛ توسعهنیافته یعنی کشوری که غربی نشده و در حال غربی شدن هم نیست. این جوری میخواهند معنا کنند. در واقع در فرهنگ امروز غربی، تشویق کشورها به توسعه، تشویق کشورها به غربی شدن است! این را باید توجه داشته باشید. بله، در مجموعهی رفتار و کارها و شکل و قوارهی کشورهای توسعهیافتهی غربی، نکات مثبتی وجود دارد _که من ممکن است بعضیاش را هم اشاره کنم_ که اگر بناست ما اینها را یاد هم بگیریم، یاد میگیریم؛ اگر بناست شاگردی هم کنیم، شاگردی میکنیم؛ اما از نظر ما، مجموعهای از چیزهای ضد ارزش هم در آن وجود دارد. لذا ما مجموعهی غربی شدن، یا توسعهیافتهی به اصطلاحِ غربی را مطلقاً قبول نمیکنیم. پیشرفتی که ما میخواهیم چیز دیگری است.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار استادان و دانشجویان کردستان مورّخ ۱۳۸۸/۲/۲۷
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺