eitaa logo
رسانه انقلاب اسلامی
1.8هزار دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
196 فایل
☑️اینجا رسانه انقلاب اسلامی است.🔻 @rasaneh_enqelab ✅این کانال وابسته به مجموعه‌ی تبیین منظومه فکری رهبری می‌باشد.🔻 @t_manzome_f_r 📩 مدیر کانال: @tabyin_manzome
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی 🔹 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی که ما یک سال، دو سال گذشته مطرح و تکرار کردیم، می‌پرسند چقدر عمل شد؟ 🔹 درست است، جای سؤال دارد. پژوهشگاه دانشجوئی که پیشنهاد شد، به نظر من پیشنهاد خوبی است. 🔹 خوب است مسئولان وزارت‌های آموزش عالی رسیدگی کنند، بررسی کنند؛ فکر خوبی است. 🔹 بگذاریم دانشجوها در این مقوله‌ی کار دانشگاهی اگر وقت می‌کنند، اگر می‌توانند، در یک مرکزی به نام پژوهشگاه و پژوهشکده، فعّالیت‌هائی را انجام دهند؛ این ایده‌ی قابل توجّهی است و می‌تواند دنبال شود. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های شیراز مورّخ ۱۳۸۷/۲/۱۴ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانینقطه‏ی مقابل اعتماد به نفس، خودکم‏بینی است؛ خودکم‏بینی در مقابل فکر یک جناحی از ملّتهای عالم - که امروز غرب مظهر آن است - خودکم‏بینی در مقابل فلسفه‏ی آن‌ها، خودکم‏بینی در مقابل علم آن‌ها، حتّی خودکم‏بینی در مقابل الگوهای توسعه‏ی ملّی که آن‌ها پیشنهاد می‌کنند؛ در حالی که الگوی توسعه‏ی ملّی نسبت به ملّت‌های مختلف، گوناگون است. ✅ ✅ در دوران دفاع مقدّس، اوائل کار، بخصوص بچه‏های سپاه و بسیج واقعاً چیزی نداشتند؛ سلاح لازم را نداشتند؛ عمده‏ی سلاحشان همین کلاشینکف بود؛ یک تفنگ انفرادی. نمی‌شد با این سلاح جنگید؛ لذا به فکر افتادند. خود این به فکر افتادن، باب‌هایی را به روی آن‌ها باز کرد. 🔰 من توصیه‏ام به جوان‌های عزیز این است که شرح حال سرداران شهید را بخوانید. در لابه‏لای حرف‌های این‌ها، حالا یک بخش‌هایی عاطفی و معنوی و این‌هاست - که آن‌ها هم به نوبه‏ی خود منافعی دارد - اما بخش‌هایی هم بخش‌های تجربیِ کارهای این‌هاست که در میدان جنگ چگونه عمل می‌کردند. ❌ من بارها گفته‏ام که در دوران جنگ، ما بایستی "آر.پی.جی هفت" را به صورت قاچاقی با پولِ چند برابر از کشورهای دیگر می‏آوردیم و نهایت سختی را متحمّل می‌شدیم؛ پولِ چند برابر هم می‌دادیم تا یک تعداد سلاح‌های ابتدائیِ این‌طوری را به دست بیاوریم. 🔰 نتیجه‏ی آن تجربه‏ها و اعتماد به نفس این شد که ملّت ایران به جائی برسد که سلاح‌هایی که خودش تولید می‌کند، در منطقه بخشی‏اش درجه‏ی یک و بی نظیر باشد، بخشی هم کم نظیر باشد. این به خاطر همین نیاز بود؛ چون به ما نمی‌فروختند، چون به ما نمی‌دادند. 🔰 ما احساس کردیم که باید به خودمان تکیه کنیم. جوان‌های ما به خودشان تکیه کردند. این تکیه‏ی به خود، استعدادها را جوشاند. این جوشش استعدادها فراورده دارد؛ فراورده‏ها هر یکی چندین دنباله دارد. این در همه جا هست. 👌👌 این اعتماد به نفس، هم در کشفیات هست، هم در علم هست، هم در ساخت و تولید هست، هم در الگوی توسعه هست. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه‌های یزد مورّخ ۱۳۸۶/۱۰/۱۳ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب دیروز 👇👇👇👇 🔰 من در یکی دو تا دیدار دانشجوئیِ سفرهای سال گذشته در مشهد و سمنان، راجع به مسئله‏ی الگوی توسعه صحبت کردم؛ الگوی توسعه‏ی ایرانی، الگوی توسعه‏ی بومی، که ما برای توسعه‏ی کشور به سراغ نظریّات دانشمندان اروپائی نرویم. 🔰 نمی‌گویم از علم آن‌ها استفاده نکنیم؛ امّا نسخه‏ی آن‌ها مال خودشان. علم آن‌ها را یاد بگیریم؛ امّا نسخه‏ی بیماریِ خودمان را خودمان بنویسیم، تا مورد اعتماد خودمان باشد، تا بتوانیم به آن تکیّه کنیم، اطمینان کنیم. حالا اگر اعتماد به نفس نباشد، می‌گوئیم آقا مگر ما می‌توانیم؟ 🔰 این همه دیگران تجربه کردند، ما حالا چه بالاتر از آن‌ها می‌خواهیم بیاوریم؟ این، نبود اعتماد به نفس است؛ که الان هم متأسّفانه بعضی‏ها می‌گویند! 🔰 بعضی از تحصیل‌کرده‏های ما همین را می‌گویند. ما گفتیم الگوی توسعه‏ی بومی تهیّه کنیم، می‌گویند آقا کدام الگوی توسعه‏ی بومی؛ مگر می‌شود؟! ببینید، این همان رسوبات باقیمانده‏ی از گذشته است؛ نبود اعتماد به نفس است. اگر یک ملّت می‌خواهد پیشرفت کند، نمی‌شود منتظر دیگران باشد. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه‌های یزد مورّخ ۱۳۸۶/۱۰/۱۳ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
💠 الگوی پیشرفت اسلامی _ایرانی 🔰بحثی که امروز من مطرح می‌کنم، بحث لزوم بازشناسی الگوی توسعه و پیشرفت است. ما می‌خواهیم پیشرفت کنیم. مدل این پیشرفت چیست؟ 🔰این مدل را باید بازشناسی کنیم. در آخرین دیداری که من با دانشجوها داشتم - چند ماه قبل در سمنان - بحث تحوّل را مطرح کردم. گفتم تحوّل، سنّت الهی است در زندگی بشر. با او سینه به سینه نباید شد؛ از او استقبال باید کرد. باید تحوّل را مدیریّت کرد، تا به پیشرفت بینجامد؛ جامعه را پیش ببرد. 🔰این را آن‌جا مطرح کردم. البتّه همان‌جا هم گفتم - الان هم تکرار می‌کنم - دانشگاهیان؛ چه دانشجو، چه استاد و حوزویان؛ چه طلبه، چه استاد، همه باید این خط و رشته‌ی فکری را تعقیب و دنبال کنند. حالا توضیحات بیشتری عرض خواهم کرد تا بتوانیم به نتیجه برسیم. ✅ کارهای بزرگ از ایده‌پردازی آغاز می‌شود. این ایده‌پردازی کاری نیست که در اتاق‌های دربسته و در خلأ انجام بگیرد. باید فکرهای گوناگون، اندیشه‌های گوناگون با آن سر و کار پیدا کنند، تماس پیدا کنند تا آن‌چه که محصول کار هست، یک چیز عملی و منطقی از آب در بیاید. 🔰 پس جان کلام، در این بحثی که امروز من می‌خواهم بکنم، این است که ما باید توسعه و پیشرفت را بازشناسی کنیم، ببینیم برای کشور ما، برای جامعه‌ی ما، مدل پیشرفت چیست؟ 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب پیشین👇👇👇👇 🔹 دو گرایش غلط همیشه درباره‌ی پیشرفت و تحوّلِ منتهی به پیشرفت وجود داشته است. 🔸 یک گرایش عبارت است از خیانت‌هائی که به نام پیشرفت و تحوّل انجام گرفته؛ ضربه‌هائی که به نام خدمت و زیر پرچم اصلاح‌گری بر پیکر ملّت ما وارد شده است. از دوران قاجار خیلی از درباریان قاجار و شاهزادگان قاجاری - که هم بی‌سواد بودند، هم دنیاپرست بودند، هم در عین حال با محافل غربی ارتباط داشتند - عامل و وسیله‌ی وابستگیِ نادانسته‌ی کشور و فرهنگ ما به غرب شدند و ادّعایشان این بود که این، پیشرفت و تحوّل است! 🔸 در قضیّه‌ی مشروطه، آن خطِّ انگلیسیِ ماجرای مشروطه حرفش ترقّی‌خواهی بود؛ شعارش توسعه و پیشرفت بود. همان کسانی که رهبران مشروطه را نابود کردند؛ شیخ فضل‌اللّٰه را به دار کشیدند، مرحوم آیةاللّٰه بهبهانی را ترور کردند، ستّارخان و باقرخان را غیر مستقیم به قتل رساندند و خلع سلاح کردند، رهبران صادق مشروطه را زیر فشار قرار دادند و یک عدّه افرادی را که وابسته‌ی به غرب و سیاست‌‌های استعماری بودند، به نام مشروطه‌خواه بر مردم مسلّط کردند، شعار آن‌ها هم همین ترقّی‌خواهی بود! آن‌ها هم می‌گفتند: پیشرفت، تحوّل! زیر این نام، آن‌چنان خیانت بزرگی انجام گرفت. 🔸 رضاخان با شعار ترقّی و اصلاح آمد سر کار. کودتا کرد؛ حکومت کودتا، بعد هم آن دیکتاتوریِ سیاه و بی‌نظیر، که همه تحت عنوان و زیر پرچم پیشرفت و توسعه و ترقّی انجام گرفت. محمّد رضا پسر او - حکومت موروثی و بعد هم کودتا در مرداد ۳۲ - هم ادّعای حرکت اصلاحی داشت و این همه فاجعه برای این کشور به وجود آوردند. ضربه‌ای که به این کشور و به این ملّت زدند، این طوری بود. 🔻 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب پیشین 👇👇👇👇 🔰 در سطح جهانی هم همین طور است. استعمار ملّت‌ها - که لکّه‌ی ننگ تاریخ بشر در یکی دو قرن اخیر هست - به نام پیشرفت ملّت‌ها انجام گرفت. استعمار یعنی نوسازی. 🔰 انگلیس‌ها، هلندی‌ها، پرتغالی‌ها، فرانسوی‌ها در نقاط مختلف آسیا و آفریقا و امریکای لاتین رفتند بومی‌ها را قتل عام کردند، سرزمین‌ها را تصرّف کردند، دزدی کردند، خیانت کردند، هزار فاجعه به وجود آوردند؛ زیرِ نام نوسازی، پیشرفت، استعمار. 🔰 در دوره‌ی بعد هم که نواستعمار پدید آمد، باز هم همین بود. این همه تجاوز، این همه جنگ‌افروزی، این همه کودتا که به وسیله‌ی سرویس‌های امنیّتی کشورهای غربی - چه آمریکا، چه انگلیس و چه غیر این‌ها - انجام گرفته، همه زیر پرچم تجدّدخواهی و پیشرفت و تحوّل و توسعه انجام گرفته. ❌ همین الان شما افغانستان و عراق جلوی چشمتان است. آمریکایی‌ها آمدند وارد عراق شدند برای این‌که دنیای نوئی را؛ دنیای آزادی، دمکراسی و توسعه را برای مردم عراق به وجود بیاورند. شما ببینید الان در عراق چه خبر است! شاید در طول دوران حکومت‌های کودتائیِ عراق - که آخرینش صدّام بود - محنتی را که امروز مردم عراق دارند از دست آمریکایی‌ها می‌کشند، تا حالا تحمّل نکرده باشند. زن و مرد عراقی تحقیر می‌شوند. جوان آمریکایی چکمه‌اش را می‌گذارد پشت گردنِ یک جوان عراقی؛ چرا؟ چون از خیابان عبور می‌کرده و به او مشکوک شده؛ او را می‌خواباند و جلوی چشم زن و بچّه‌اش، صورتش را به خاک فشار می‌دهد. یا مرد را جلوی چشم زن خانه کتک می‌زنند؛ مردها زن خانه را به اسم توسعه و پیشرفت و به اسم نجات ملّت عراق بازرسی بدنی می‌کنند. در افغانستان هم همین طور است. 🔸 بیانات امام‌ خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب پیشین 👇👇👇👇 🔰 پس نام توسعه از یک طرف مورد چنین سوء استفاده‌هائی در طول تاریخ و در زمان خود ما در سرتاسر دنیا و در کشور خود ما انجام گرفته است. 🔰 از یک طرف هم در نقطه‌ی مقابل، کسانی بوده‌اند و هستند که با هر نوع نوآوری و تحوّلی مخالفت کرده‌اند؛ به اسم این‌که این سابقه ندارد، این را نمی‌شناسیم، این را نمی‌دانیم، به این مشکوکیم. حدیثِ « شرّ الأمور محدثاتها» را بد معنا کرده‌اند. با این‌که نوآوری سنّت تاریخ است؛ سنّت طبیعت است و بدون نوآوری زندگی بشر معنا پیدا نمی‌کند؛ امّا این‌ها مخالفت کردند. این دو گرایش متضاد وجود داشته است. 💠 پس ما باید پیشرفت و آن چیزی را که از تحوّل اراده می‌کنیم و می‌خواهیم، درست برای خودمان معنا کنیم و بفهمیم دنبال چه هستیم، تا نه آن سوء استفاده انجام بگیرد، نه این مخالفت و ضدّیت. البتّه این به معنای این نیست که ما تازه می‌خواهیم پیشرفت را شروع کنیم، لذا الگو برای پیشرفت می‌خواهیم؛ نه، پیشرفت در کشور ما با انقلاب و با نهضت انقلابی شروع شد. یک جامعه‌ی ایستای راکد، زیر فشار، استعدادهای خفته، بدون اجازه‌ی هیچ تحرّکی در دریای عمیق استعدادهای ملّی ما، با حرکت انقلابی دگرگون شد. 🔰 امروز علاوه بر این که خودِ تشکیل نظام جمهوری اسلامی یک تحوّل بزرگ، یک پیشرفت شگفت‌آور و عظیم بود که یک حکومت موروثیِ کودتائیِ فاسدِ وابسته را یک ملّتی بتواند تبدیل کند به یک حکومت مردمی، که هیچ تحوّلی از این بالاتر نیست و خودِ این، بزرگترین تحوّل و بزرگترین پیشرفت بود، این را هم من به شما عرض بکنم که در هیچ نقطه‌ی دنیا، در هیچ کشوری از کشورهای دنیا این منظره‌ای را که شما امروز ملاحظه می‌کنید، نمی‌توانید ببینید. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب پیشین 👇👇👇👇 ✅ مدل‌سازی و الگوسازی، کار خود شماست؛ یعنی کار نخبگان ماست. در تحقیقات دانشگاهی باید دنبالش بروند، بحث کنند و در نهایت مدل پیشرفت را برای ایران اسلامی، برای این جغرافیا، با این تاریخ، با این ملّت، با این امکانات، با این آرمان‌ها ترسیم و تعیین کنند و بر اساس او، حرکت عمومی کشور به سوی پیشرفت در بخش‌های مختلف شکل بگیرد. 🔰 چرا لزوم این کار را باید بیان کرد؟ خیلی ساده است؛ به خاطر این‌که امروز در چشم بسیاری از نخبگان ما، بسیاری از کارگزاران ما، مدل پیشرفت صرفاً مدل‌های غربی است؛ توسعه و پیشرفت را باید از روی مدل‌هایی که غربی‌ها برای ما درست کرده‌اند، دنبال و تعقیب کنیم. ❌ امروز در چشم کارگزارانِ ما این است و این چیز خطرناکی است؛ چیز غلطی است؛ هم غلط است، خطاست، هم خطرناک است. 🔶 غربی‌ها در تبلیغات خیلی ماهرند؛ یعنی ماهر شده‌اند؛ در طول این دویست سیصد سالی که کار تبلیغاتی پی‌درپی می‌کنند، با ‌ تبلیغات موفقِ خودشان توانسته‌اند این باور را در بسیاری از ذهن‌ها به وجود بیاورند که توسعه‌یافتگی مساوی است با غرب و غربی شدن! 🔶 هر کشوری بخواهد کشور توسعه‌یافته‌ای محسوب بشود، بایستی غربی بشود! این تبلیغات آن‌هاست. هر کشوری که از الگوهای موجود غرب فاصله داشته باشد، توسعه‌یافته نیست! و هر چه فاصله‌اش بیشتر، فاصله‌اش از توسعه‌یافتگی بیشتر! 🔶این‌طوری می‌خواهند جا بیندازند و متأسّفانه در ذهن‌ها جا انداخته‌اند. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب پیشین 👇👇👇👇 ❌ البتّه غربی‌ها این تبلیغات را کرده‌اند و ملاک و معیار توسعه‌یافتگی را الگوهای خودشان قرار داده‌اند؛ اما حقیقتاً در مقام عمل، به آن کشورهائی که می‌خواستند غربی بشوند، کمک درستی هم نکرده‌اند؛ یعنی همین‌جا هم صداقت بخرج ندادند. 🔰 من به شما عرض بکنم: غربی‌ها هیچ مایل نبودند و نیستند که غیر غربی وارد باشگاه علمی غرب شود. 🔰 این کشورهای آسیائی که الان پیشرفت کرده‌اند - مثل ژاپن، مثل چین، مثل تا حدودی هند - غرب به هیچ کدام از این‌ها کمکی نکرد. چین در کشمکش‌های شدید شرق و غرب - کمونیسم و دنیای سرمایه‌داری - از طرف شورویِ آن روز سخاوتمندانه مورد حمایت قرار گرفت؛ حتّی انرژی هسته‌ای‌اش را روس‌ها دادند. چین هیچ چیز نداشت؛ شوروی‌ها چون می‌خواستند یک جبهه‌ی آسیائی بزرگی در مقابل امریکا و اروپا تشکیل بدهند، چین را تجهیز کردند؛ چون چین کمونیستی بود، تجهیزش کردند. هند هم در درجه‌ی بعد همین‌طور؛ یعنی در جبهه‌بندی‌های شرق و غرب، هند گرایش به چپ داشت، شوروی‌ها - چپ‌ها - کمکش کردند. آمریکایی‌ها متقابلاً پاکستان را تقویت می‌کردند. البتّه پاکستان هم انرژی هسته‌ای را خودش به وجود نیاورد، آن‌ها از چین گرفتند؛ امّا آمریکا چشمش را بست و در موازنه‌های سیاسی منطقه‌ای به رو نیاورد. ژاپن، پیشرفت علمی خودش را به کمک آمریکا و غرب به دست نیاورد؛ ژاپنی‌ها توانستند نفوذ علمی کنند - شاید تعبیر سرقت، تعبیر خوبی نباشد - و توانستند علم را به شکلی که طرف راضی نیست، از او بقاپند؛ منتها ملّت سختکوشی بودند و خودشان را پیش بردند؛ غرب به آن‌ها کمکی نکرد. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب پیشین👇👇👇👇 💠 ما حالا باید برای شکستن این طلسم فکر کنیم؛ کدام طلسم؟ این طلسم که کسی تصوّر کند که پیشرفت کشور باید لزوماً با الگوهای غربی انجام بگیرد. این وضعیت کاملاً خطرناکی برای کشور است. الگوهای غربی با شرائط خودشان، با مبانی ذهنی خودشان، با اصول خودشان شکل پیدا کرده؛ بعلاوه ناموفق بوده. بنده به طور قاطع این را می‌گویم: الگوی پیشرفت غربی، یک الگوی ناموفّق است. درست است که به قدرت رسیده‌اند، به ثروت رسیده‌اند؛ اما بشریّت را دچار فاجعه کرده‌اند. پیشرفت‌های غربی، پیشرفت‌هایی است که امروز همه‌ی دنیا و همه‌ی بشریّت دارند از آن رنج می‌برند؛ کشورهای عقب‌مانده یک‌جور، کشورهای پیشرفته یک‌جور. این همان پیشرفت و توسعه‌ای است که توانسته است گروه‌های معدود و انگشت‌شماری از خانواده‌های ثروت را به ثروت برساند؛ امّا ملّت‌های دیگر را دچار اسارت و تحقیر و استعمار کرده؛ جنگ به وجود آورده و حکومت تحمیل کرده است و در داخل خود آن کشورها هم اخلاق فاسد، دوری از معنویّت، فحشا، فساد، سکس، ویرانی خانواده و این چیزها را رواج داده. بنابراین، موفّق نیست. 🔻 شما الان اگر آثار ادبی کشورهای غربی - مثلاً فرانسه - را که مربوط به سه قرن یا دو قرن پیش هست، بخوانید، وضع امروزِ آن‌جا را هم مطالعه کنید، خواهید دید مردمِ آن‌جا از لحاظ اخلاقی به‌ میزان بسیار زیادی عقب رفته‌اند. این وضعیّتی که امروز بر آن‌جا حاکم است، آن روزها حاکم نبود. 🔻 پیشرفت تمدّن غربی در طول قرن‌های متمادی، این کشورها را از لحاظ اخلاقی دچار مشکل کرده؛ آن‌ها را از لحاظ اخلاقی به انحطاط کشانده؛ از لحاظ وضع زندگی هم به آن‌ها خدمتی نکرده؛ یعنی فقر در آن‌جاها برنیفتاده است. در آن‌جا کار و تلاش زیاد است؛ امّا دستاورد و محصول برای فرد و برای خانواده کم. بنابراین، پیشرفت غربی، پیشرفت ناموفّقی است. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب پیشین 👇👇👇👇 ما باید پیشرفت را با الگوی اسلامی _ایرانی پیدا کنیم. این برای ما حیاتی است. چرا می‌گوئیم اسلامی و چرا می‌گوئیم ایرانی؟ 💠 اسلامی به خاطر این‌که بر مبانی نظری و فلسفی اسلام و مبانی انسان‌شناختی اسلام استوار است. چرا می‌گوئیم ایرانی؟ چون فکر و ابتکار ایرانی، این را به دست آورده؛ اسلام در اختیار ملّت‌های دیگر هم بود. 🔰 این ملّت ما بوده است که توانسته است یا می‌تواند این الگو را تهیّه و فراهم کند. پس الگوی اسلامی ایرانی است. البته کشورهای دیگر هم از آن، بدون تردید استفاده خواهند کرد؛ همچنانی که تا امروز هم ملّت ما و کشور ما برای بسیاری از کشورها در بسیاری از چیزها الگو قرار گرفته، این‌جا هم یقیناً این الگو مورد تقلید و متابعت بسیاری از ملّت‌ها واقع خواهد شد. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامه‌ی مطلب پیشین 👇👇👇👇 ❌ آن‌چه که موجب می‌شود ما الگوی غربی را برای پیشرفت جامعه‌ی خودمان ناکافی بدانیم، در درجه‌ی اول این است که نگاه جامعه‌ی غربی و فلسفه‌های غربی به انسان - البتّه فلسفه‌های غربی مختلف‌ اند؛ امّا برآیند همه‌ی آن‌ها این است - با نگاه اسلام به انسان، بکلّی متفاوت است؛ یک تفاوت بنیانی و ریشه‌ای دارد. ❌ لذا پیشرفت که برای انسان و به وسیله‌ی انسان است، در منطق فلسفه‌ی غرب معنای دیگری پیدا می‌کند، تا در منطق اسلام. پیشرفت از نظر غرب، پیشرفت مادّی است؛ محور، سود مادّی است؛ هرچه سود مادی بیشتر شد، پیشرفت بیشتر شده است؛ افزایش ثروت و قدرت. این، معنای پیشرفتی است که غرب به دنبال اوست؛ منطق غربی و مدل غربی به دنبال اوست و همین را به همه توصیه می‌کنند. ❌ پیشرفت وقتی مادّی شد، معنایش این است که اخلاق و معنویّت را می‌شود در راه چنین پیشرفتی قربانی کرد. ❌ یک ملّت به پیشرفت دست پیدا کند؛ ولی اخلاق و معنویّت در او وجود نداشته باشد. 💠 امّا از نظر اسلام، پیشرفت این نیست. البتّه پیشرفت مادّی مطلوب است، امّا به عنوان وسیله. هدف، رشد و تعالی انسان است. 🔸 بیانات امام خامنه‌ای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵ کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻 @rasaneh_t_t ┄┅══════┅┄ @t_manzome_f_r کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺