🌐 ادامهی مطلب پیشین 👇👇👇👇
❌ البتّه غربیها این تبلیغات را کردهاند و ملاک و معیار توسعهیافتگی را الگوهای خودشان قرار دادهاند؛ اما حقیقتاً در مقام عمل، به آن کشورهائی که میخواستند غربی بشوند، کمک درستی هم نکردهاند؛ یعنی همینجا هم صداقت بخرج ندادند.
🔰 من به شما عرض بکنم: غربیها هیچ مایل نبودند و نیستند که غیر غربی وارد باشگاه علمی غرب شود.
🔰 این کشورهای آسیائی که الان پیشرفت کردهاند - مثل ژاپن، مثل چین، مثل تا حدودی هند - غرب به هیچ کدام از اینها کمکی نکرد. چین در کشمکشهای شدید شرق و غرب - کمونیسم و دنیای سرمایهداری - از طرف شورویِ آن روز سخاوتمندانه مورد حمایت قرار گرفت؛ حتّی انرژی هستهایاش را روسها دادند. چین هیچ چیز نداشت؛ شورویها چون میخواستند یک جبههی آسیائی بزرگی در مقابل امریکا و اروپا تشکیل بدهند، چین را تجهیز کردند؛ چون چین کمونیستی بود، تجهیزش کردند. هند هم در درجهی بعد همینطور؛ یعنی در جبههبندیهای شرق و غرب، هند گرایش به چپ داشت، شورویها - چپها - کمکش کردند. آمریکاییها متقابلاً پاکستان را تقویت میکردند. البتّه پاکستان هم انرژی هستهای را خودش به وجود نیاورد، آنها از چین گرفتند؛ امّا آمریکا چشمش را بست و در موازنههای سیاسی منطقهای به رو نیاورد. ژاپن، پیشرفت علمی خودش را به کمک آمریکا و غرب به دست نیاورد؛ ژاپنیها توانستند نفوذ علمی کنند - شاید تعبیر سرقت، تعبیر خوبی نباشد - و توانستند علم را به شکلی که طرف راضی نیست، از او بقاپند؛ منتها ملّت سختکوشی بودند و خودشان را پیش بردند؛ غرب به آنها کمکی نکرد.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین👇👇👇👇
💠 ما حالا باید برای شکستن این طلسم فکر کنیم؛ کدام طلسم؟
این طلسم که کسی تصوّر کند که پیشرفت کشور باید لزوماً با الگوهای غربی انجام بگیرد.
این وضعیت کاملاً خطرناکی برای کشور است. الگوهای غربی با شرائط خودشان، با مبانی ذهنی خودشان، با اصول خودشان شکل پیدا کرده؛ بعلاوه ناموفق بوده. بنده به طور قاطع این را میگویم: الگوی پیشرفت غربی، یک الگوی ناموفّق است. درست است که به قدرت رسیدهاند، به ثروت رسیدهاند؛ اما بشریّت را دچار فاجعه کردهاند. پیشرفتهای غربی، پیشرفتهایی است که امروز همهی دنیا و همهی بشریّت دارند از آن رنج میبرند؛ کشورهای عقبمانده یکجور، کشورهای پیشرفته یکجور. این همان پیشرفت و توسعهای است که توانسته است گروههای معدود و انگشتشماری از خانوادههای ثروت را به ثروت برساند؛ امّا ملّتهای دیگر را دچار اسارت و تحقیر و استعمار کرده؛
جنگ به وجود آورده و حکومت تحمیل کرده است و در داخل خود آن کشورها هم اخلاق فاسد، دوری از معنویّت، فحشا، فساد، سکس، ویرانی خانواده و این چیزها را رواج داده. بنابراین، موفّق نیست.
🔻 شما الان اگر آثار ادبی کشورهای غربی - مثلاً فرانسه - را که مربوط به سه قرن یا دو قرن پیش هست، بخوانید، وضع امروزِ آنجا را هم مطالعه کنید، خواهید دید مردمِ آنجا از لحاظ اخلاقی به میزان بسیار زیادی عقب رفتهاند. این وضعیّتی که امروز بر آنجا حاکم است، آن روزها حاکم نبود.
🔻 پیشرفت تمدّن غربی در طول قرنهای متمادی، این کشورها را از لحاظ اخلاقی دچار مشکل کرده؛ آنها را از لحاظ اخلاقی به انحطاط کشانده؛ از لحاظ وضع زندگی هم به آنها خدمتی نکرده؛ یعنی فقر در آنجاها برنیفتاده است. در آنجا کار و تلاش زیاد است؛ امّا دستاورد و محصول برای فرد و برای خانواده کم. بنابراین، پیشرفت غربی، پیشرفت ناموفّقی است.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین 👇👇👇👇
ما باید پیشرفت را با الگوی اسلامی _ایرانی پیدا کنیم. این برای ما حیاتی است. چرا میگوئیم اسلامی و چرا میگوئیم ایرانی؟
💠 اسلامی به خاطر اینکه بر مبانی نظری و فلسفی اسلام و مبانی انسانشناختی اسلام استوار است.
چرا میگوئیم ایرانی؟
چون فکر و ابتکار ایرانی، این را به دست آورده؛ اسلام در اختیار ملّتهای دیگر هم بود.
🔰 این ملّت ما بوده است که توانسته است یا میتواند این الگو را تهیّه و فراهم کند. پس الگوی اسلامی ایرانی است. البته کشورهای دیگر هم از آن، بدون تردید استفاده خواهند کرد؛ همچنانی که تا امروز هم ملّت ما و کشور ما برای بسیاری از کشورها در بسیاری از چیزها الگو قرار گرفته، اینجا هم یقیناً این الگو مورد تقلید و متابعت بسیاری از ملّتها واقع خواهد شد.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین 👇👇👇👇
❌ آنچه که موجب میشود ما الگوی غربی را برای پیشرفت جامعهی خودمان ناکافی بدانیم، در درجهی اول این است که نگاه جامعهی غربی و فلسفههای غربی به انسان - البتّه فلسفههای غربی مختلف اند؛ امّا برآیند همهی آنها این است - با نگاه اسلام به انسان، بکلّی متفاوت است؛ یک تفاوت بنیانی و ریشهای دارد.
❌ لذا پیشرفت که برای انسان و به وسیلهی انسان است، در منطق فلسفهی غرب معنای دیگری پیدا میکند، تا در منطق اسلام. پیشرفت از نظر غرب، پیشرفت مادّی است؛ محور، سود مادّی است؛ هرچه سود مادی بیشتر شد، پیشرفت بیشتر شده است؛ افزایش ثروت و قدرت. این، معنای پیشرفتی است که غرب به دنبال اوست؛ منطق غربی و مدل غربی به دنبال اوست و همین را به همه توصیه میکنند.
❌ پیشرفت وقتی مادّی شد، معنایش این است که اخلاق و معنویّت را میشود در راه چنین پیشرفتی قربانی کرد.
❌ یک ملّت به پیشرفت دست پیدا کند؛ ولی اخلاق و معنویّت در او وجود نداشته باشد.
💠 امّا از نظر اسلام، پیشرفت این نیست. البتّه پیشرفت مادّی مطلوب است، امّا به عنوان وسیله. هدف، رشد و تعالی انسان است.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین 👇👇👇👇
💠 پیشرفت کشور و تحوّلی که به پیشرفت منتهی میشود، باید طوری برنامهریزی و ترتیب داده شود که انسان بتواند در آن به رشد و تعالی برسد؛ انسان در آن تحقیر نشود.
💠 هدف، انتفاع انسانیّت است، نه طبقهای از انسان، حتّی نه انسانِ ایرانی.
💠 پیشرفتی که ما میخواهیم بر اساس اسلام و با تفکّر اسلامی معنا کنیم، فقط برای انسان ایرانی سودمند نیست، چه برسد بگوئیم برای طبقهای خاص.
💠 این پیشرفت، برای کل بشریّت و برای انسانیّت است. نقطهی تفارق اساسی، نگاه به انسان است. اینجا یک درنگی بکنیم و من یک مطلب معرفتی اسلامی را در اینجا عرض بکنم:
🔰 در اسلام نگاه به انسان از دو زاویه است که این دو زاویه هر دو مکمّل همدیگر هستند. این میتواند پایه و مبنائی برای همهی مسائل کلان کشور و نسخههائی که برای آیندهی خودمان خواهیم نوشت، باشد.
🔰 این دو زاویهای که اسلام از آن به انسان نگاه میکند، یکی نگاه به فرد انسان است؛ به انسان به عنوان یک فرد؛ به من، شما، زید، عمرو به عنوان یک موجود دارای عقل و اختیار نگاه میکند و او را مخاطب قرار میدهد؛ از او مسئولیّتی میخواهد و به او شأنی میدهد، که حالا خواهیم گفت. یک نگاه دیگر به انسان، به عنوان یک کل و یک مجموعهی انسانهاست.
🔰 این دو نگاه با هم منسجم اند؛ مکمّل یکدیگرند. هر کدام، آن دیگری را تکمیل میکند.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین 👇👇👇👇
💠 نگاه اوّل که نگاه اسلام به فردِ انسانی است، یک فرد مورد خطاب اسلام قرار میگیرد. در اینجا انسان یک رهروی است که در راهی حرکت میکند، که اگر درست حرکت کند، این راه، او را به ساحت جمال و جلال الهی وارد خواهد کرد؛ او را به خدا خواهد رساند؛ «یا ایّها الانسان انّک کادح الی ربّک کدحاً فملاقیه».
اگر بخواهیم این راه را تعریف کنیم، در یک جملهی کوتاه میشود گفت این راه، عبارت است از مسیر خودپرستی تا خداپرستی. انسان از خودپرستی به سمت خداپرستی حرکت کند.
مسیر صحیح و صراط مستقیم این است. مسئولیّت فرد انسان در این نگاه، این است که این مسیر را طی کند.
💠 یکایک ما مخاطب به این خطاب هستیم؛ دیگران بروند، نروند؛ حرکت کنند، نکنند؛ دنیا را ظلمات کفر بگیرد یا نور ایمان بگیرد، از این جهت تفاوت نمیکند.
💠 وظیفهی هر فردی به عنوان یک فرد این است که در این راه حرکت کند؛ «علیکم انفسکم لا یضرّکم من ظلّ اذا اهتدیتم». باید این حرکت را انجام بدهد؛ حرکت از ظلمت به نور، از ظلمت خودخواهی به نور توحید.
💠 جادّهی این راه چیست؟
بالاخره مسیری را میخواهیم حرکت کنیم و به جادهای نیاز داریم؛
این جاده، همان واجبات و ترک محرّمات است. ایمان قلبی موتور حرکت در این راه است؛ ملکات اخلاقی و فضائل اخلاقی، آذوقه و توشهی این راه است، که راه و حرکت را برای انسان آسان و تسهیل میکند؛ سرعت میبخشد. تقوا هم عبارت است از خویشتنپایی؛ مواظب خود باشد که از این راه تخطّی و تجاوز نکند.
وظیفهی فرد در نگاه اسلام به فرد، این است.
✅ در همهی زمانها، در حکومت پیغمبران، در حکومت طواغیت، یک فرد وظیفهاش این است که این کار را انجام دهد و تلاش خودش را بکند.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین 👇👇👇👇
💠 اسلام در این نگاه به انسان به عنوان یک فرد، توصیه میکنند زهد بورزد. زهد یعنی دلباخته و دلبستهی دنیا نشود؛
💠 امّا در عین اینکه توصیه به زهد میکنند، قطع رابطهی با دنیا و کنار گذاشتن دنیا را ممنوع میشمارند.
🔰 دنیا چیست؟
دنیا همین طبیعت، همین بدن ما، زندگی ما، جامعهی ما، سیاست ما، اقتصاد ما، روابط اجتماعی ما، فرزند ما، ثروت ما، خانهی ماست. دلبستگی به این دنیا، دلباخته شدن به این نمونهها، در این خطاب فردی، کار مذمومی است. دلباخته نباید شد.
این دلباخته نشدن، دلبسته نشدن، اسمش زهد است؛ امّا اینها را رها هم نباید کرد.
💠 کسی از متاع دنیا، زینت دنیا، از نعمتهای الهی در دنیا رو برگرداند، این هم ممنوع است.
« قل من حرّم زینة اللَّه الّتی اخرج لعباده و الطّیبات من الرّزق قل هی للّذین امنوا»؛
یعنی کسی حق ندارد که از دنیا اعراض کند. اینها جزو مسلّمات و معارف روشن دین است که من نمیخواهم توضیح بدهم.
💠 این، نگاه فردی است. در این نگاه به فردِ انسان، اسلام استفادهی از لذائذ زندگی و لذائذ حیات را برای او مباح میکنند؛ اما در کنار او یک لذت بالاتر را که لذت اُنس با خدا و لذت ذکر خداست، آن را هم به او یاد میدهند.
💠 انسان در یک چنین راهی به عنوان انسانِ اندیشمند و دارای اختیار، باید انتخاب کند و در این صراط حرکت کند و برود.
در این نگاه، مخاطب البته فردِ انسان است. هدف این حرکت و این تلاش هم رستگاری انسان است. اگر انسان به این دستورالعمل و نسخهای که به او داده شده است.
✅ عمل بکند، رستگار میشود. این، یک نگاه است.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین👇👇👇👇
💠 در زاویهای دیگر در نگاه کلان، همین انسانی که مخاطب به خطابِ فردی است، خلیفهی خدا در زمین معرّفی شده؛ یک وظیفهی دیگری به او واگذار شده و آن عبارت است از وظیفهی مدیریّت دنیا.
دنیا را باید آباد کند؛
«و استعمرکم فیها». همین انسان مأمور است که دنیا را آباد کند.
💠 آباد کردنِ دنیا یعنی چه؟
یعنی از استعدادهای فراوان و غیرقابل شمارشی که خدای متعال در این طبیعت قرار داده، این استعدادها را استخراج کند و از آنها برای پیشرفت زندگی بشر استفاده کند.
در این زمین و پیرامون زمین استعدادهایی هست که خدای متعال اینها را گذاشته است و بشر باید اینها را پیدا کند. یک روزی بشر آتش را هم نمیشناخت، اما آتش بود؛ الکتریسیته را نمیشناخت، امّا در طبیعت بود؛ قوهی جاذبه را نمیشناخت، قوهی بخار را نمیشناخت، امّا اینها در طبیعت بود. امروز هم استعدادها و قوای بیشمار فراوانی از این قبیل در این طبیعت هست؛ بشر بایستی سعی کند اینها را بشناسد. این مسئولیّت بشر است؛ چون خلیفه است و یکی از لوازم خلیفه بودنِ انسان، این است.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین 👇👇👇👇
🔰 عین همین مطلب در مورد انسانهاست؛ یعنی انسان در این نگاه دوّم، وظیفه دارد استعدادهای درونی انسان را استخراج کند؛ خرد انسانی، حکمت انسانی، دانش انسانی و توانائیهای عجیبی که در وجود روان انسان گذاشته شده، که انسان را به یک موجود مقتدر تبدیل میکند. این هم نگاه کلان است.
در این نگاه کلان، مخاطب کیست؟ 🔰 مخاطب، همهی افرادند.
استقرار عدالت و روابط صحیح، خواسته شده است. از چه کسانی؟
از همهی افراد. یکایک افراد جامعهی بشری در همین نگاه کلان، مخاطبند؛ یعنی وظیفه و مسئولیّت دارند. ایجاد عدالت، ایجاد حکومت حق، ایجاد روابط انسانی، ایجاد دنیای آباد، دنیای آزاد، بر عهدهی افراد انسان است. در این نگاه میبینید انسان همهکارهی این عالم است؛ هم مسئول خود و تربیت خود و تعالی خود و تزکیه و تطهیر خود، هم مسئول ساختن دنیا. این نگاه اسلام است به انسان.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین 👇👇👇👇
🔻 اومانیزم غربی هم انسانمحور است. اومانیزم - که محور فلسفههای قرن نوزدهمی و بعد و قبل از آن است - انسان را محور قرار میدهد.
امّا چهجور انسانی؟ انسان در منطق غرب و اومانیزم غربی، بکلّی با این انسانی که در منطق اسلام هست، تفاوت دارد.
🔰 انسان در الگو و نگاه اسلامی موجودی است هم طبیعی و هم الهی؛ دوبُعدی است؛ اما در نگاه غربی، انسان یک موجود مادّی محض است و هدف او لذّتجویی، کامجویی، بهرهمندی از لذائذ زندگی دنیاست، که محور پیشرفت و توسعه در غرب است؛ انسان سودمحور. امّا در جهانبینی اسلام، ثروت و قدرت و علم، وسیلهاند برای تعالی انسان. در آن جهانبینی غربی، ثروت و قدرت و علم، هدفند. انسانها تحقیر بشوند، ملّتها تحقیر بشوند، میلیونها انسان در جنگها لگدمال بشوند و کشته بشوند، برای اینکه کشوری به قدرت یا به ثروت برسد یا کمپانیهایی سلاحهای خودشان را بفروشند؛ ایرادی ندارد! تفاوت منطقی، این است.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین 👇👇👇👇
💠 بنابراین، آن چیزی که ما به آن نیاز داریم، این است که نقشهی پیشرفت کشورمان را بر اساس جهانبینی اسلام برای این انسان، انسانِ در منطق اسلام، فراهم و تهیه کنیم.
🔻در این نقشهی پیشرفت و تحوّل، دیگر معنا ندارد که پیشرفت با فحشا، با غوطه خوردن درمنجلاب فساد همراه باشد.
🔰 معنویّت، پایهی اساسی این پیشرفت خواهد بود. پیشرفتی که محورش انسان است و انسانی که دارای بُعد معنوی قوی است و انسانی که علم و دنیا و ثروت و فعالیّت زندگی را وسیلهای قرار میدهد برای تعالی روحی و رفتن به سوی خدای متعال، این پیشرفت با آن پیشرفت خیلی متفاوت است. (صدای اذان به گوش من میرسد. من معمولاً وقتی اذان بشود، برنامه را ادامه نمیدهم. ناچارم حرف را تمام کنم، لکن جمعبندی میکنم.)
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺
🌐 ادامهی مطلب پیشین 👇👇👇👇
💠 من میخواهم بگویم مجموعهی دانشگاهی کشور ما، مجموعهی نخبگان کشور ما - هم حوزه و دانشگاه - یکی از بزرگترین کارهاشان باید این باشد که نقشهی جامع پیشرفت کشور را بر اساس مبانی اسلام تنظیم کنند؛ دل به الگوی غربی و مدلسازیهای غربی نسپرند. او نمیتواند کشور را نجات بدهد؛ او نمیتواند پیشرفت کشور ما را تنظیم کند. کسانی که در مراکز برنامهریزی یا در مراکز علمی و تحقیقی هستند و راجع به اقتصاد، راجع به سیاست، راجع به سیاست بینالمللی و راجع به مسائل حیاتی دیگر کشور کار و فکر میکنند، دنبال این نباشند که فرمولهای غربی را؛ فرمولهای اقتصادی غرب، فرمولهای بانک جهانی یا صندوق بینالمللی پول را با مسائل کشور تطبیق کنند؛
🔻 نه، آن نظریهها، نظریههای مفید برای ما نیست. البتّه از عِلمشان استفاده میکنیم؛ ما تعصّب نداریم. هرجا پیشرفت علمی، تجربهی علمی باشد، استفاده میکنیم. از مصالح استفاده میکنیم؛ امّا نقشه را بر طبق فکر خودمان، بر طبق نیاز خودمان بایستی بریزیم.
🔸 بیانات امام خامنهای در دیدار دانشجویان دانشگاه فردوسی مشهد مورّخ ۱۳۸۶/۲/۲۵
#الگوی_پیشرفت_اسلامی_ایرانی
کانال رسانه تشکیلات تبیین🔻
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
کانال تبیین منظومه فکری رهبری🔺