ما در جمهوری اسلامی شعارمان عبارت است از توحید، از ولایتالله و ولایت اولیاءالله، #عدالت_اجتماعی، تکریم انسان؛ این شعارهایی که ما داریم و دنبالش هستیم، اینها است، و اینها دشمن دارد. ما با ظلم مخالفیم؛ کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَونا؛ ما این مکتب را داریم؛ خصم ظالمیم، عون مظلومیم. این موضع، طبعاً دشمن به وجود میآورد، دشمنی به وجود میآورد، دعوا راه میاندازد؛ این هست.
🔴 بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری
۹۶/۱۲/۲۴
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تبیین منظومۀ فکری رهبری
#اطلاعیه
#خبر_خوش
رهبر انقلاب اسلامی:
باید این انقلاب را درست بشناسید. یکی از کارهای مهم شما جوانان عزیز این است که مبانی نظری انقلاب را عمیقاً بشناسید. ۹۲/۳/۶
#سومین دورهی آموزشی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب (دوره آموزشی معارف انقلاب اسلامی_سطح یک)
#ثبتنام_پاییزه
مزایا:
۱. اعطای گواهینامه بعد از اتمام هر سطح
۲. اولویتِ شرکت در دورههای تخصصی منظومه فکری رهبر انقلاب
۳. اولویتِ شرکت در شبکهی مبلغین اندیشه انقلاب اسلامی
۴. بهرهمندی از بستههای آموزشی
توضیحات:
۱. شرکت در این دوره #رایگان میباشد.
۲. این دورهی آموزشی، مطالعهمحور و مباحثه محور میباشد.
۳. این دورهی آموزشی، بر اساس طرح مصوب معاونت آموزش و پژوهش دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتالله العظمی خامنهای میباشد.
۴. سیر مطالعاتی آشنایی با منظومه فکری رهبر انقلاب، برای #اولین_بار توسط مجموعهی تبیین، تدوین و اجرا شده است.
زمان ثبتنام: ۱۵ مرداد تا ۵ شهریور۹۹
(همزمان با میلاد سراسر نور حضرت هادی "علیهالسلام")
شروع دوره: یکم مهرماه
لینک ثبت نام در #سومین دوره معارف انقلاب اسلامی:
http://www.tabyinmanzome.ir/courses/maaref-enghelab
توضیحات بیشتر در لینک بالا آمده است.
راههای ارتباطی جهت مسائل دوره:
۰۹۱۰۲۵۸۸۸۱۸
@ertebat_tabyin
پشتیبانی فنی سایت:
@support_tabyin
مجموعهی تبیین منظومه فکری رهبری
@t_manzome_f_r
🔸در دل فرهنگ سیاست هم هست
مسجد، [هم] پایگاه مقاومت است، هم [پایگاه] رشد فعّالیّتهای فرهنگی و هدایت فرهنگی و بصیرت فرهنگی [است]؛ در دل #فرهنگ، #سیاست هم هست.
این را هم عرض بکنیم که معنای سیاست فقط این نیست که انسان طرفدار زید و مخالف عمرو باشد یا بعکس.
سیاست یعنی نگاه به حرکت عمومی جامعه که کدام طرف داریم میرویم؛ آیا به سمت هدفها داریم حرکت میکنیم یا زاویه گرفتهایم و داریم از هدفها دور میشویم؟ معنای واقعی سیاست این است. آنوقت در خلال این نگاه، تکلیف آدمها و اشخاص و گروهها و احزاب و جریانها روشن میشود که آیا داریم به سمت #عدالت_اجتماعی میرویم؟ آیا داریم به سمت #استقلال واقعی دینی میرویم؟ آیا داریم به سمت ایجاد #تمدّن_اسلامی میرویم، یا داریم به سمت وابستگی به غرب و وابستگی به آمریکا و تحتتأثیر قرار گرفتن نسبت به بافتهها و یافتههای بیمغز غربیها حرکت میکنیم؟ این خیلی مسئلهی مهمّی است که #سبک_زندگی ما، ما را به کدام طرف دارد میکشانَد؛ این نگاه، نگاه سیاسی است که میبینید از فرهنگ سرچشمه میگیرد؛ بنابراین در دل فرهنگ، سیاست هم هست. با این نگاه به حوادث جامعه باید نگاه کرد.
🔴بیانات در دیدار ائمه جماعات مساجد استان تهران
۹۵/۰۵/۳۱
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
یکی از چیزهایی که از اوّل در #انقلاب مطرح بوده است، مسئلهی #عدالت است. عدالت یعنی کم کردن فاصلهی بین فقیر و غنی در کشور و مبارزهی با فقر در کشور و تقسیم درست ثروت در کشور.
این غیر از تفکّرات مارکسیستی است؛ این غیر از تساوی و برابریای است که سوسیالیستها یا کمونیستها بیان میکنند؛ این نظر اسلام است؛ منابع اسلامی و مدارک اسلامی همه تأیید و تأکید میکند بر این معنا.
نهاینکه ما دست بگذاریم روی ثروتِ ثروتمندان و بخواهیم این ثروت را از اینها بگیریم؛ نه، بلکه بایستی کشور را جوری اداره بکنیم که فاصلهی بین فقیر و غنی کم بشود. خب، این مسئلهی بسیار مهمّی است و امروز در دنیا هم مطرح است؛ این «ضریب جینی» که در دنیا مطرح است و امروز جزو معیارها و شاخصهای اقتصادی است، همین است؛ در واقع، به یک معنا فاصلهی بین فقیر و غنی است.
ما باید نگاه کنیم ببینیم در این زمینه -از نظر اسلام- چقدر پیش رفتهایم، چقدر حرکت کردهایم؛ چرا اینجور شده. محاسبه کنیم اینها را.
🔴بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری
۹۶/۰۶/۳۰
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
🔸مطالبات اسلامی
اینکه ما عرض کردیم باید به آن آرمانها پابند بود، باید دنبال# عدالت_اجتماعی بود، دنبال حمایت از محرومین بود، دنبال حمایت از مظلوم بود، با ظالم و مستکبر باید مقابله کرد، زیر بار او نرفت، اینها همه #مطالبات_اسلامی است، اسلام اینها را از ما خواسته است؛ اینجور نیست که فقط یک محاسبهی عقلائی و انسانی باشد؛ #تکلیف_دینی است. هرکسی این چیزها را از اسلام جدا کند، اسلام را نشناخته است؛ هرکسی حوزهی معرفتی اسلام را و حوزهی عملی اسلام را از محیط زندگی اجتماعی مردم و سیاسی مردم دور کند، بلاشک اسلام را نشناخته است.
🔴بیانات در مراسم بیست و هفتمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
۹۵/۰۳/۱۴
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
❓هدفهای انقلاب چیست؟
در درجهی اوّل حاکمیّت #اسلام است؛ اصلاً انقلاب برای این بهوجود آمد؛ برای اینکه اسلام حکومت کند؛ حاکمیّت داشته باشد با معنای خاصّ خودش. اهداف انقلاب [عبارتند از]: حاکمیّت دین خدا، آزادی، #عدالت_اجتماعی، رفاه عمومی، ریشهکنی فقر و جهل، مقاومت در برابر سیل بنیانکنِ فساد اخلاقیای که از غرب به همهی دنیا سرازیر شده که شما امروز دارید خصوصیّاتش را میبینید.
🔴بیانات در دیدار رئیس و اعضای مجلس خبرگان رهبری
۹۵/۰۳/۰۶
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 نماهنگ | عدالت؛ راه ناتمام
🔻حضرت آیتالله خامنهای: «ما مردم ایران به هدایت و رهبری امام خمینی کبیر، با چنین شوقی قدم در راه گذاشتیم و موفّق شدیم. ادعا نمیکنیم که توانستهایم آنچه را که میشناسیم و دوست میداریم یکسره تحقّق بخشیم، ولی ادّعا میکنیم که در این راه بسی پیش رفته و موانع بسیاری را از سرِ راه برداشتهایم.» ۹۹/۰۵/۰۷
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
عدالت اقتصادی و عدالت اجتماعی در جامعه ـ یکی از شاخصهای مهم در اقتصاد مقاومتی است، امّا معنای آن این نیست که به شاخصهای علمی موجود دنیا هم بی اعتنایی بشود؛ نخیر، به آن شاخصها هم توجّه میشود، امّا بر محور «عدالت» هم کار میشود.
🔴بیانات در حرم مطهر رضوی
۹۳/۰۱/۰۱
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
اقتصاد مقاومتی، #عدالتمحور است؛ یعنی تنها به شاخصهای اقتصاد سرمایهداری ـ [مثل] رشد ملّی، تولید ناخالص ملّی ــ اکتفا نمیکند؛ بحث اینها نیست که بگوییم رشد ملّی اینقدر زیاد شد، یا تولید ناخالص ملّی اینقدر زیاد شد؛ که در شاخصهای جهانی و در اقتصاد سرمایهداری مشاهده میکنید. در حالی که تولید ناخالص ملّی یک کشوری خیلی هم بالا میرود، امّا کسانی هم در آن کشور از گرسنگی میمیرند! این را ما قبول نداریم.
بنابراین شاخص #عدالت ـ عدالت اقتصادی و #عدالت_اجتماعی در جامعه ـ یکی از شاخصهای مهم در اقتصاد مقاومتی است، امّا معنای آن این نیست که به شاخصهای علمی موجود دنیا هم بی اعتنایی بشود؛ نخیر، به آن شاخصها هم توجّه میشود، امّا بر محور «عدالت» هم کار میشود. عدالت در این بیان و در این برنامه به معنای تقسیم فقر نیست، بلکه به معنای تولید ثروت و ثروت ملّی را افزایش دادن است.
🔴بیانات در حرم مطهر رضوی
۹۳/۰۱/۰۱
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
عدالت، تندروى نیست؛ حقگرایى است؛ توجه به حقوق آحاد مردم است؛ جلوگیرى از ویژهخوارى است؛ جلوگیرى از تجاوز و تعدى به حقوق مظلومان است.
🔴بیانات در مراسم تنفیذ حکم ریاستجمهوری
۸۴/۰۵/۱۲
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
نظامِ برآمدهی از انقلاب اسلامی، یک سیاستهای اصولیای برای خود ترسیم کرد. انقلاب اسلامی، نظام سیاسی و اجتماعی را پیشنهاد کرد و تحقّق بخشید و پیاده کرد؛ یک اصولی هم برای این نظام بر مبنای انقلاب به وجود آمد.
...
#عدالت، #عدالت_اجتماعی، برداشتن فاصلههای زیاد بین قشرهای مختلف مردم. در این زمینه البتّه کمکاری داریم، عقبماندگی داریم، کاری که باید در این زمینه انجام بگیرد آنچنانکه شایسته و بایسته و لازم بوده انجام نگرفته؛ باید بجد دنبال این باشیم و بدانید که به توفیق الهی دنبال این هستیم و از این قضیّه صرفِنظر نخواهیم کرد؛ این یکی از پایههای اصلی نظام جمهوری اسلامی است. البتّه راهش مبارزهی با ظلم و مبارزهی با فساد است.
🔴بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی ارتش
۹۶/۱۱/۱۹
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
عدالت دغدغهی همیشگی و تاریخی بشر بوده. به تبع احساس نیاز به #عدالت که در طول تاریخ تا امروز در مردم عمومیت داشته، متفکران بشر، فیلسوفان و حکما در این مقوله وارد شدند و دغدغهی آنها بوده است. بنابراین از قدیمترین دورانهای تاریخ تا امروز دربارهی عدالت و #عدالت_اجتماعی به همین معنای عام، بحث شده، نظریه داده شده؛ لیکن نقش ادیان استثنائی است. یعنی آنچه که ادیان در طول زمان راجع به عدالت گفتند و خواستند و اهتمام کردند، بینظیر و استثنائی است. در نظرات حکما و اندیشمندان، آن اهتمام ادیان مطلقاً مشاهده نمیشود.
یکی از مهمترین کارها در عرصهی نظری این است که ما #عدالتپژوهی را در حوزه و دانشگاه به عنوان یک رشتهی تعریف شدهی علمی بشناسیم، که این امروز وجود ندارد؛ نه در حوزه وجود دارد، نه در دانشگاه. یعنی هیچ اشکال ندارد فرضاً در حوزه یکی از موضوعاتی که محل بحث قرار میگیرد، یک فقیه با روش فقیهانه بحث میکند، مسئلهی #عدالت باشد.
🔴 بیانات در دومین نشست اندیشههای راهبردی
۱۳۹۰/۰۲/۲۷
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
هدایت شده از تشکیلات
13960414_19735_128k.mp3
2.31M
🔈کلیپ صوتی|عدالت را برای مردم ملموس کنید.
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
🔰 عکس نوشت | ارتقای مدارس دولتی؛ راه تحقق عدالت آموزشی
🔻رهبر انقلاب: یک نکته در باب #عدالت_آموزشی بحث مدارس دولتی است. بایستی ما سطح مدارس دولتی را، هم از لحاظ آموزش و هم از لحاظ پرورش، جوری بالا بیاوریم که خود آن دانشآموز احساس اعتماد کند، خانوادهی او هم که میخواهند این فرزند را بفرستند به مدرسهی دولتی، احساس نکنند که دارند او را به یک جایی بیپناه میفرستند. ۹۹/۶/۱۱
🔴 ارتباط تصویری رهبر انقلاب با سی و چهارمین اجلاس مدیران و رؤسای آموزش و پرورش
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
من تشکّلهایی را میگویم که تحت هر نامی، معتقد به #انقلابند، معتقد به #دینند، معتقد به #نظام_اسلامیاند، معتقد به این مبارزهی عظیمند؛ تحت هر نامی که هستند فرق نمیکند؛ خطابم به آنها است.
...
توصیهی بعدی. چند کلیدواژهی اصلی هست، این کلیدواژههای اصلی را فراموش نکنید:
...
- مسئلهی #عدالت جزو کلیدواژههای اصلی است؛ و ازاینقبیل.
اینها را باید تبیین کنید. یعنی توصیهی من به تشکّلهای دانشجویی این است که این کلیدواژههای اساسی و اصلی را درست تبیین کنند. از بیانات امام استفاده کنید و مانند اینها.
🔴بیانات در دیدار جمعی از دانشجویان
۹۶/۰۳/۱۷
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
🔰 عکس نوشت | تلاش فکری و عملی مجلس، برای معیشت طبقات ضعیف
🔻رهبر انقلاب: در حال حاضر، اقتصاد و فرهنگ در صدر فهرست اولویّتهای کشور است. در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمدهی مشهود، باید اذعان کنیم که در دههی پیشرفت و عدالت، نمرهی مطلوبی درباب عدالت به دست نیاوردهایم. این واقعیّتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف، به مثابهی اولویت، وادار سازد.
۹۹/۳/۷
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
این جنبشها و انقلابهای منطقه را که نگاه کنید، میبینید همه مرتبط با عزت ملت است. این انقلابها، از یمن و بحرین بگیرید تا مصر و لیبی و تونس و همچنین کشورهائی که هنوز آتش زیر خاکسترند و یک روزی شعلهور خواهند شد، همهی اینها انگیزهشان بازگشت به #عزت_ملی و #عدالت_اجتماعی و #آزادی، و همه در سایهی #اسلام است.
اینکه میگوئیم #بیداری_اسلامی، این حرف پایهدار است، ریشهدار است. ملتهای مسلمان عدالت را میخواهند، آزادی را میخواهند، مردمسالاری را میخواهند، اعتنای به هویت انسانها را میخواهند؛ اینها را در اسلام میبینند، نه در مکاتب دیگر؛ چون مکاتب دیگر امتحان داده و شکستخوردهاند. بدون مبنای فکری هم که نمیشود به این اهداف بلند دست پیدا کرد.
آن مبنای فکری بر حسب ایمان و اعتقاد ملتهای منطقه عبارت است از اسلام و بیداری اسلامی. ماهیت جنبشها این است.
🔴بیانات در مراسم بیست و سومین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمهالله)
۹۱/۰۳/۱۴
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
این اصول و ارزشهایی که بر روی آن بایستی ایستادگی کرد و برای آن جان داد، اصول و ارزشهایی هستند که در اهداف، مشخص شدهاند.
هدف نهائی، تعالی و تکامل و قرب الهی است. هدف پائینتر از آن، انسانسازی است؛ هدف پائینتر از آن، ایجاد جامعهی اسلامی است با همهی مشخصات و آثار، که استقرار #عدالت در آن باشد، #توحید باشد، #معنویت باشد. اینها اهداف هستند. این اهداف عوضشدنی نیستند؛ یعنی ما نمیتوانیم بیائیم مایه بگذاریم تا از هدف کم کنیم. بگوئیم خیلی خب، یک روز میخواستیم عدالت برقرار کنیم، حالا میگوئیم عدالت که نمیشود، یک نیمهعدالتی برقرار کنیم! نه، #عدالت. این، #هدف است.
🔴بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران
۹۰/۰۴/۱۳
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
این قرن، قرن #اسلام است. این قرن، قرن #معنویت است. اسلام #عقلانیت را و معنویت را و #عدالت را با یکدیگر به ملتها هدیه میدهد؛ اسلامِ عقلانیت، اسلامِ تدبر و تفکر، اسلامِ معنویت، اسلامِ توجه و توکل به خدای متعال، اسلامِ جهاد، اسلامِ کار، اسلامِ اقدام؛ اینها تعالیم خدای متعال و تعالیم اسلامی است به ما.
🔴بیانات در دیدار شرکتکنندگان در اجلاس جهانی «جوانان و بیداری اسلامی»
۹۰/۱۱/۱۰
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
ما از اسلام دفاع میکنیم. اما منظور ما از اسلام چیست؟
اسلامِ ما با #اسلام_متحجر از یکسو و #اسلام_لیبرال از سوی دیگر، در اصول و مبانی کاملًا متفاوت است. ما هم این را رد میکنیم و هم آن را.
اسلام ما اسلامی است متکی به #معنویت، #عقلانیت و #عدالت؛ این سه شاخص عمده در آن هست.
ما از #معنویت به هیچ عنوان صرفنظر نمیکنیم؛ روح و اساس کار ما معنویت است. عقلانیت مهمترین ابزار کار ماست؛ عقل را به کار میگیریم. همینطور که در اصول سیاست خارجی بارها گفتهایم، حکمت یکی از اصول سهگانهی ماست، و در کنار آن، مصلحت. ما حکیمانه و مدبرانه عمل میکنیم. این، مخصوص سیاست خارجی ما نیست، بلکه در همهی زمینههاست.
اسلام ما اسلام #عقلانی است. عقل کاربرد بسیار وسیعی در فهم ما، تشخیص اهداف و تشخیص ابزارهای ما داراست. از عدالت هم به عنوان یک هدف به هیچ وجه صرفنظر نمیکنیم.
اینکه تصور شود چون دنیای سرمایهداریِ مبتنی بر لیبرال دمکراسی برایش مسألهی #عدالت، مسأله ی فرعی و درجهی دو و ابزاری است و برای آنها مسألهی نفع و سود و پول مسألهی اصلی است، موجب نمیشود که ما از عدالت به معنای یک مسألهی محوری و اصلی صرفنظر کنیم.
ما در قالبهای اقتصادی و در کارکرد سیاست داخلی و خارجیمان، مسألهی #عدالت_محور است.
اسلام ما این است: اسلامِ معنویت، عقلانیت و عدالت. به اسم اسلام قانع نیستیم که اسلام لیبرال داشته باشیم تا ارزشهای غربی و ارزشهای امریکایی را ترویج کند و از روشهای آنها استفاده کند و با آنها در بخشهای مختلف همرنگ و همصدا شود و احیاناً دعای ندبهای هم بخواند.
ما اسلام متحجرِ طالبانی را هم قبول نداریم. نه اینکه حالا قبول نداریم، از اولِ جریان نهضت آن را قبول نداشتیم. از بین شماها، کسانی که سابقهی بیشتری دارند، از پیش از انقلاب یادشان است و جریانهای اسلامیِ پیش از انقلاب را میشناسند و میفهمند من چه میگویم. از اول، حرکتِ نهضت، حرکت روشنفکری و عقلانی بود و با تحجر هم مخالف.
امروز هم روز به روز همین رویکرد در تفکر اسلامی ما تقویت شده و تضعیف نشده است. ما بین این دو، صراط مستقیم خودمان را انتخاب کردهایم و پیش میرویم. بنابراین، اساس کار ما این است و دیپلماسی ما بر روی این پایهها استوار است و ما به دنبال چنین اسلامی هستیم. ما دنبال استحکام جمهوری اسلامی و دنبال #بیداری_اسلامی هستیم و میخواهیم اهداف خودمان را تحقق بخشیم و به هیچ وجه مایل نیستیم و اجازه نمیدهیم که بخواهند ما را در معادلات رایج جهانی حل کنند و هویت و تشخص ما را از بین ببرند.
🔴بیانات در دیدار جمعی از مسئولان وزارت امور خارجه
۸۳/۰۵/۲۵
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
ما[باید] ببینیم نهضت علما[در مشروطه] چه بود. به نظر من روی آن خیلی كار نشده و یكی از نقاطی كه حتماً باید رویش تكیه بشود، این است؛ اینكه نهضت علما چه بود؟
نكتهی اول این است كه شعار علما، #عدالت_خواهی بود. به طور مشخص آنچه كه میخواستند، «عدالتخانه» بود. درست است؟ این، یك توقع #اخلاقی نبود؛ چون خواست عدالت چیزی نبود كه این همه سر و صدا بخواهد. اگر یك درخواست و توصیهی اخلاقی بود، این چیزی است كه همیشه بوده و همیشه علما و بزرگان، مردم را به عدالت یا حكام را به عدالت تشویق میكردند؛ اما این جنجالی كه به وجود آمد و آن تحصنها، آن ایستادگیها و بعد مقابلههایی كه با دستگاه استبداد شد و فداكاریهایی كه انجام گرفت، فقط یك درخواست اخلاقی محض نبود، بلكه آنها چیز دیگری را كه فراتر از یك درخواست اخلاقی بود، میخواستند.
نكتهی دوم اینكه آن عدالتی كه اینها میخواستند، دقیقاً و مستقیماً #عدالت در زمینهی مسائل #حكومتی بود؛ چون مخاطب اینها حكومت بود. میدانید قضایا از عملكرد حاكم تهران شروع شد؛ آن جنجال در مسجد سید عزیزاللَّه و مسجد جامع ظاهراً. البته همهی اینها زمینههای تاریخی دارد و معلوم است؛ اما این غده اینجا بود كه سر باز كرد و منفجر شد. بنابراین، مخاطب این عدالتخواهی، حكومت و دولت بود و آحاد مردم - تجار، بقیهی كسانی كه ظلم میكنند در خلال جامعه - نبودند؛ بلكه محور و مركز اصلی، حكومت بود.
نكتهی سوم این است كه آنچه اینها میخواستند، یك بنیاد تأمینكنندهی عدالت بود، كه اسمش را میگذاشتند «عدالتخانه». حالا این عدالتخانه چهجور تفسیر میشد، ممكن است در نظر خود آنها هم واضح نبود. ما ادعا نمیكنیم كه آنها مثل نسخهی مشروطیت كه در نظر اروپاییها و غربیها یك نسخهی عملشدهی واضحی بود، روشن بود كه چه میخواهند؛ ما نمیگوییم كه در نظر علما و متدینین، نسخهی عدالتخانه به همین وضوح بود؛ نه، لیكن فیالجمله این بود كه میخواستند یك دستگاه قانونیای وجود داشته باشد كه بتواند پادشاه و همهی سلسله مراتب حكومتی را تحت كنترل و نظارت خودش قرار بدهد، تا اینها ظلم نكنند؛ تا عدالت تأمین بشود؛ یعنی یك دستگاه اینجوری میخواستند. حالا این میتوانست تفسیر شود به مجلس شورای ملی یا مجلس شورای اسلامی؛ میتوانست تفسیر شود به یك چیز دیگر. آنچه آنها میخواستند یك نهاد عملی و یك واقعیت قانونی بود كه قدرت این را داشته باشد كه جلوی شاه را بگیرد.
نكتهی آخر هم اینكه معیار این عدالت، قوانین اسلامی بود؛ یعنی #عدالت_اسلامی میخواستند؛ در این هیچ تردیدی نیست و این را بارها و بارها گفته بودند. آنچه كه مورد درخواست مردم بود این بود، كه متنش هم مواد اسلامی و احكام اسلامی و قوانین اسلامی است.
🔴بیانات در دیدار شورای مرکزی و کمیتههای علمی همایش صدمین سالگرد مشروطیت
۸۵/۰۲/۰۹
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
جهتگیری تعلیم و تربیت کشور باید به سمت برخورداری از #عدالت باشد؛ یعنی آموزش و پرورشِ ما، تعلیم و تربیتِ ما، #عدالتپرور تربیت کند، #عدالتخواه تربیت کند، #عدالتساز تربیت کند؛ چون عدالت، آن ارزش والایی است که از اوّلِ تاریخِ بشر تا امروز، همواره مورد نظر آحاد بشر بوده است. ارزشها بهمرورزمان و بهتحوّلنسلها تغییر پیدا میکنند، [امّا] بعضی از ارزشها از اوّل تا آخر ثابتند؛ از جمله، ارزش #عدالت است. شما ملاحظه کنید؛ ادیانی که معتقد به مهدویّتند -که تقریباً همهی ادیان الهی معتقد به مهدویّتند- اینها معتقدند که منجی بیاید، دنیا را پُر از #عدل و داد کند؛ نگفتند پُر از #دین کند، [بلکه] پُر از عدل و داد کند؛ این اهمّیّت عدل و داد را نشان میدهد.
البتّه عدالت هم جز در سایهی دین حاصل نخواهد شد؛ این به جای خود محفوظ، امّا مسئلهی عدل و داد خیلی مهم است. آموزش و پرورش ما باید جهتگیریِ اینجوری داشته باشد.
امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) در نهجالبلاغه میفرماید: وَ مَا اَخَذَ اللهُ عَلَى العُلَماءِ اَلّا یُقارّوا عَلىٰ کِظَّةِ ظالِمٍ وَ لا سَغَبِ مَظلوم؛وظیفهی عالمان را بیان میکند که بر گرسنگیِ گرسنگان و شکمبارگیِ دارندگان، صبر نکند. تحمّل نکند. یعنی عدالت.
🔴بیانات در دانشگاه فرهنگیان
۹۷/۰۲/۱۹
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
#عدالت خواستهى یک جماعت خاصى از مردم یا اهل یک کشور و اهل یک ملت نیست؛ عدالت خواستهى طبیعى و تاریخى همهى آحاد بشر در طول تاریخ بشریت است.
🔴بیانات در دیدار اقشار مختلف مردم در سالروز میلاد حضرت علی (علیهالسلام)
۸۷/۰۴/۲۶
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
مسئلهی #عدالت و تعمیم آن به همهی میدانهای قضاوتهای سیاسی و اجتماعی، جزو افكار و نوآوریهای جمهوری اسلامی در عرصهی سیاسیِ دنیای امروز است كه غرب را به چالش میكشد.
🔴بیانات در دیدار روحانیون استان سمنان
۸۵/۰۸/۱۷
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r
نباید ارزش #عدالت به عنوان یک ارزش درجهى دو کمکم در مقابل ارزشهاى دیگر به فراموشى سپرده شود؛ در نظام ما این خطر وجود داشته است.
اگر #عدالت از #عقلانیت و #معنویت جدا شد، دیگر عدالتى که شما دنبالش هستید، نخواهد بود؛ اصلا عدالت نخواهد بود.
#عدالت باید با معنویت همراه باشد؛ یعنى باید شما براى خدا و اجر الهى دنبال عدالت باشید؛ در این صورت مىتوانید با دشمنان عدالت مواجهه و مقابله کنید.
🔴بیانات در دیدار رئیسجمهور و اعضای هیأت دولت
۸۴/۰۶/۰۸
@rasaneh_t_t
┄┅══════┅┄
@t_manzome_f_r