eitaa logo
راصد امت
993 دنبال‌کننده
131 عکس
279 ویدیو
17 فایل
درنگی در جریان‌شناسی معاصر جهان اسلام یادداشت‌های احمد ربیعی‌فر پژوهش‌گر عرصه جریان‌شناسی جهان اسلام @rased110 : در ایتا و تلگرام ادمین: @Ahmadrabiei
مشاهده در ایتا
دانلود
راصد امت
🔴 📰 نشریه النبأ (د ا ع ش) 🔻 جدیدترین شماره النبأء، نشریه رسمی (د ا ع ش) 💢 جهت مطالعه پژوهش‌گران 🔎
🔴♨️ بررسی شماره جدید النبأ 🔻 داعش، تا پیش از آغاز طوفان الاقصی، اغلب مطالب نشریه خود را به تحرکاتش در سرزمین‌های آفریقایی اختصاص داده بود، گهگاهی نیز خبر‌هایی از عملیات در افغانستان و عراق منتشر می‌کرد. پس از آغاز طوفان الاقصی تا سه‌هفته هنوز متحیر بود که با شرایط جدید چه کند؟! از طرفی حماس که از طرف داعش، به‌عنوان جریانی مرتد شناخته می‌شد، رسماً با اسرائیل درگیر شده و ضربات سنگینی بر صهیونیست‌ها وارد کرده بود. از جانب دیگر، اعضا و پیروان داعش منتظر بودند ببینند این گروه در این عرصه با دشمن اصلی امت چه می‌کند. ♨️ اکنون حدود سه هفته است که داعش، شعاری را مطرح ساخته با عنوان غزوه‌ی «واقتلوهُم حَیثُ ثقِفتموهُم» یعنی ما در پاسخ به یهود (اسرائیل) در هر جایی که دستمان به یهود برسد آنان را خواهیم کُشت. ❌ اما داعش از آغاز نبرد طوفان الاقصی و مخصوصاً پس از مطرح کردن شعار «واقتلوهم حیث ثقفتموهم» دقیقاً برعکس این هدف عمل کرده است. یعنی هر جا و هر محوری که نقش پشتیبانی مقاومت امت در برابر صهیونیست‌ها را برعهده داشته و یا مستقیماً با آنان درگیر بوده، توسط داعش مورد حمله قرار گرفته است. عملیات‌های داعش در عراق و سوریه افزایش یافته و بدین‌وسیله این پیام را به دولت سوریه و گروه‌های مقاومت می‌رساند که در صورت درگیری با اسرائیل، زمینه فعالیت ما علیه شما افزایش یافته و مجبورید در چند جبهه درگیر باشید. 🔻 در این شماره از نشریه النبأ هم شاهد اخباری از حملات داعش به ارتش سوریه و نیروهای عراق هستیم. داعش در نشریه‌اش زیاد به مسئله فلسطین و غزه و مجاهدت‌های مردم غزه چیزی نمی‌نویسد؛ زیرا انحرافی بودن مسیر خودش، آشکار خواهد شد. شاید در این سه ماهه که 12 عدد از نشریه النبأ را منتشر کرده دو یا سه بار به مسئله فلسطین پرداخته باشد. آن هم برای توجیه واماندگی خودش در این میدان. ✳️ در پست بعدی اینفوگرافی تعداد عملیات‌های داعش در مناطق مختلف که در شماره اخیر نشریه النبأ درج شده، ارائه می‌گردد. 🔎 @rased110
⛔️ نفوذ و تخریب(2)؛ «شعار سلفیت» 🔻 منحرف‌سازی و تخریب شعارها و اهداف رویکرد بیداری اسلامی، توسط رویکرد تکفیری و رویکرد سکولار 🔹 پس از آنکه جریان‌های مبتنی بر رویکرد تکفیری، شعار سلفیت را در مفهومی بر محور تحجر، عقب‌ماندگی و تکفیر مسلمانان به جریان انداختند، نوبت به رویکرد سکولار می‌رسد که تنها مجرای شعار سلفیت را در این مرداب، منحصر ساخته و مقصود جریان‌های بیداری اسلامی از شعار سلفیت را نیز به همین معنا تفسیر کند. 🔻 درنتیجه جریان‌های سکولار، تمام تلاش‌های شخصیت‌های بزرگ جهان اسلام از مجاهدان دیوبندی در برابر استعمار تا حسن البنا و سید قطب و ... را در سبد سوخته جریان تکفیری قرار می‌دهد. ⛔️ رویکرد سکولار، مبتنی بر همین نگاه، عنوان «سلفیت» را جامع همه این جریان‌های متعارض (اعم از تکفیری و بیداری اسلامی) قرار داده، آنها را به یکدیگر متصل کرده و در نهایت به همان حوضچه رویکرد تکفیری سرازیر می‌کند. ♨️ فرآیند این انحراف، زمانی شدت می‌یابد که جریان‌های سکولار و تکفیری، افرادی را به جریان‌های مبتنی بر رویکرد بیداری اسلامی نفوذ داده و صداها و مواضع مبتنی بر دیدگاه تکفیری را در فضای این جریان‌ها برجسته‌ سازند. 👆 مصادیق عینی و میدانی این سناریو را با اسناد و مدارک متعددی می‌توان در اخوان‌المسلمین و حتی سازمان القاعده، مشاهده کرد. (ان شاء الله در آینده اسناد و مدارک اجرای این فرآیند در این جریان‌ها، ارائه خواهد شد). 🔴 در نهایت، کار به جایی خواهد رسید که حتی عموم مسلمانان نیز ناخودآگاه، متنفر از شعار «سلفیت» هر دعوتی مبنی بر پیروی از سلف صالح امت و بازگشت به استقلال مسلمین و دوران عزتمندی آنان را شعاری جهت عقبگرئد، تحجر، تکفیر و ویرانی قلمداد خواهند کرد. «مطلب شماره یک»👆 🔎 @rased110
⛔️ نفوذ و تخریب(3)؛ «اسلام سیاسی» 🔻 منحرف‌سازی و تخریب شعارها و اهداف رویکرد بیداری اسلامی، توسط رویکرد تکفیری و رویکرد سکولار 🔹از آنجا که اجرای شریعت الهی و حاکم شدن دین در شئون جامعه، یکی از مهم‌ترین شعارهای رویکرد بیداری اسلامی است، عنوان اسلام سیاسی نیز بر این رویکرد نهاده شده است. 🔴اما اصطلاح اسلام سیاسی دارای دو معنای متفاوت است که نتایجی متعارض را در پی دارند. 💠 توضیح در پست بعدی👇 🔎 @rased110
🔴 توضیح پست قبلی👆 «منظور از اسلام سیاسی چیست؟!» 🔻براساس نگرش رویکرد بیداری اسلامی، تنها جریان‌هایی را می‌توان در زمره رویکرد «اسلام سیاسی» تعریف کرد که سیاست را به عنوان یکی از عرصه‌های اجرای دین الهی می‌دانند و به‌دنبال حاکمیت شریعت الهی در تمام شئون زندگی بشریت هستند. جریان‌هایی که در این راه از اتحاد و اخوت اسلامی، جهاد و حکمت برخوردارند و پای حرکتشان، ملت‌های مسلمان هستند. نه آنکه شمشیری بر گردن ملت‌های مسلمان باشند. بنابراین، رویکرد تکفیری که در ضدیت با اتحاد اسلامی قرار گرفته و دست به تکفیر مسلمانان می‌زند، نمی‌تواند در زمره جریانات اسلام سیاسی قرار گیرد. 🔻 اما طبق تعریف رویکرد سکولار، هر جریانی که شعار احیای حاکمیت اسلامی و اجرای شریعت در شئون سیاسی و اجتماعی بشر را سر داده و در مسیر آن فعالیت کند، (اعم از تکفیری و غیرتکفیری) جریانی با رویکرد «اسلام سیاسی» محسوب می‌شود. بنابراین، از سید قطب و مودودی و امام خمینی (رحمه‌الله) و القاعده و اخوان‌المسلمین تا داعش، همگی در محدوده اسلام سیاسی قرار می‌گیرند. و صد البته در مقابل این اسلام سیاسی، اسلام معتدل یا سکولار قرار دارد که دین را در محدوده سیاست وارد نکرده و آن را آلوده به سیاست نمی‌کند! ! ⛔️جریان سکولار تلاش می‌کند با برجسته سازی اصطلاح «دولت اسلامی» برای جریانی همچون داعش، مصداق داعش را نتیجه ناگزیر اسلامی شدن سیاست معرفی کند. 🔎 @rased110
🔴🖼♨️ اسلام سیاسی اما سکولار؟! 🔻 گاهی اوقات در میان جریان‌هایی که در ابتدا بر اساس رویکرد بیداری اسلامی شکل گرفته‌اند، نفوذ نرم اما عمیق و گسترده جریان سکولار، باعث انحراف این جریان‌ها می‌شود. 🔴 این انحرافات در بعضی مصادیق به حدی است که جریان مبتنی بر بیداری اسلامی و با شعار حاکمیت شریعت الهی، به این مرحله می‌رسد که طبق سیاست دینی، باید سیاست را از دین جدا کنیم !! 🔻 خطر بزرگ اینجاست که در اینگونه موارد، دیگر با یک روشنفکرنمای سکولار طرف نیستیم، بلکه باید استاد مسلمان و حتی با یک عالم دینی مدعی جهاد و انقلابی‌گری مواجه هستیم که به او اعتماد داریم. 🔎 @rased110
🔴 ⁉️ چرا اینقدر ساده‌ایم؟! 🌀 چقدر راحت تحت تأثیر رسانه‌ها و جعلیات قرار می‌گیریم. خیلی راحت طبق تبلیغات غربی‌ها، بن‌لادن را یک تروریست تکفیری می‌نامیم و حتی هم‌پیمان آمریکا!!! ❓ می‌دانید چرا؟ 🔻 چون در جریان‌شناسی متکی به اسناد و منابع حقیقی و مطالعات صحیح نبوده‌ایم، هرچه رسانه‌ها و افراد گفته‌اند را راحت قبول کرده‌ایم. 👆 مانند همین تصویر فوق. 🔴 کسی که بن‌لادن را بشناسد و از حقیقت اندیشه او مبتنی بر اسناد واقعی، آگاهی داشته باشد، فریب این بازی‌های تبلیغاتی را نمی‌خورد. 🔎 @rased110
🔴♨️ بن‌لادن از چه زمانی ضد آمریکایی بود؟ 🔻 بعضی‌ها تصور می‌کنند که بن‌لادن در ابتدای نبرد افغان‌ها علیه شوروی، هم‌پیمان آمریکا بوده و برای آنان فعالیت می‌کرده، اما پس از پیروزی بر ارتش سرخ در افغانستان و با رخ‌دادن جنگ خلیج فارس، شکاف و دشمنی میان او و آمریکایی‌ها پدپد آمده است. 🔺 در صورتی که واقعیت چیز دیگری است. بن‌لادن از کودکی، ضدآمریکایی و ضداسرائیلی تربیت شده است. (طبق خاطرات شخصی او که در کتاب بن‌لادن اثر ال‌برگن نیز به آن اشاره شده) 👇در پست بعدی یک سخنرانی از بن‌لادن را منتشر می‌کنم که مربوط به دوران جوانی او و پیش از رخ‌دادن جنگ میان افغان‌ها و شوروی است. تا رویکرد بن‌لادن را بهتر بشناسیم. 🔎 @rased110
⚠️♨️ یک نکته مهم! 🔻 پیش از انتشار ویدئویی که قولش را داده‌ام، دو نکته مهم را باید متذکر شوم: 1) سازمان القاعده دارای چهار طیف فکری است که بعداً در همین کانال به آنها خواهیم پرداخت. یکی از این چهار طیف فکری، طیفی است که می‌توان آن را دارای رویکرد بیداری اسلامی دانست که البته اشتباهاتی نیز مرتکب شده است. 2) قصد حمایت از بن‌لادن یا القاعده را ندارم و در آینده به اشتباهات بن‌لادن خواهم پرداخت، اما بن‌لادن را باید آنگونه که واقعاً بوده، شناخت نه با دروغ‌ها و... . 3) ویدئوی مذکور که به زودی در کانال قرار می‌دهم، کاری است که از «درگاه رسانه‌ای» یکی از اعضای القاعده که خودش جزو طیف بیداری اسلامی درون القاعده است، برداشت شده. تغییراتی در آن اعمال شده، اما اصل ویدئو تغییری نکرده است. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴🎞 تفاوت میان خط بیداری با خط تکفیری (مقایسه اندیشه بن‌لادن با اندیشه داعش) 🔻 شاهد مثال ما در این ویدئو، قسمت ابتدای آن است که سخنرانی قدیمی بن‌لادن را به تصویر کشیده است. زمانی که او در سنین جوانی (پیش از نبرد افغانستان و..) در یکی از مساجد عربستان سعودی موضع خود در قبال آمریکا و اسرائیل را صریحاً بیان می‌کند. 🔻 این ویدئو نکته مهم دیگری را نیز دارد و آن هم مقایسه‌ای میان موضع القاعده با موضع داعش در خصوص طوفان الأقصی است. البته مواضع رسمی شاخه‌ها و رهبران القاعده نیز دقیقاً موافق با ادعای همین ویدئو، مواضعی همسو با طوفان الأقصی بوده است که در آینده در کانال منتشر خواهم کرد. اما مواضع داعش دقیقاً جهت ضربه‌زدن به محورهای مقاومت در برابر اسرائیل بوده و در راستای منافع اسرائیل. ⭕️ اصل این ویدئو از «درگاه رسانه‌ای» یکی از اعضای القاعده که خودش جزو طیف بیداری اسلامی درون القاعده است، برداشت شده. البته تغییرات اندکی در آن داده‌ شده، اما اصل ویدئو تغییری نکرده است. ⚠️ نکات مندرج در پست قبلی حتماً مورد نظر قرار گیرد. 🔎 @rased110
⛔️ نفوذ و تخریب(4)؛ «شعار جهاد» 🔻 منحرف‌سازی و تخریب شعارها و اهداف رویکرد بیداری اسلامی، توسط رویکرد تکفیری و رویکرد سکولار 🔹جهاد به عنوان یک فریضه مهم اسلامی، حامی اسلام و مسلمانان در برابر تجاوز دشمنان و ابزاری جهت دفاع از مظلومان و مبارزه با ظالمان است. 🔻 فریضه‌ای که توانست استعمارگران را از مصر، تونس، لیبی، یمن، عراق و سوریه اخراج کند و به همین دلیل، استعمارگران و دشمنان اسلام، تمام تلاش خود را مصروف می‌دارند تا این فریضه الهی را نیز با نسخه‌های جعلی به مجرای تعریف تروریسم کشانده و با همین اتهام، این مفهوم حیات‌بخش را نیز به‌ دار بکشند. ♨️ جهت تخریب این شعار مهم در رویکرد بیداری اسلامی، باز هم رویکرد تکفیری است که نقشی بسیار مهم ایفا می‌کند؛ یعنی تولید نسخه بدل و انحرافی، نفوذ در جریان‌های بیداری و انحراف آنان به سمت این نسخه. 🔴 یکی از مهم‌ترین محورهای جهاد، تعریف طرف مقابل در جهاد است؛ یعنی مشخص کردن فرد یا جبهه‌ای که باید علیه آن جهاد صورت بگیرد. 🔺 در معرفی رویکرد بیداری اسلامی آمد که بنابر این رویکرد، جهاد علیه دو جبهه اصلی شکل می‌گیرد: 1) دشمنان خارجی و استعمارگران که در زمان معاصر، آمریکا و صهیونیسم بین‌المللی در اولویت هستند. 2) طاغوت‌ها و دست‌نشاندگان استعمارگران که وظیفه ظلم به امت و منحرف ساختن آنان از مسیر اصلی را بر عهده دارند. 🔻 اما رویکرد تکفیری، این مسیر را تغییر داده و اولویت جهاد را علیه مسلمانانی می‌داند که اندیشه تکفیری وهابیت را نپذیرفته‌اند و یا پیرو مذهب فکری خاصی هستند. (یعنی جنگ داخلی میان مذاهب اسلامی) 🔻 رویکرد سکولار نیز از طرفی، وظیفه مخلوط کردن ورق‌های بیداری اسلامی و تکفیری را برعهده دارد تا مفاهیم اصیل بیداری را باعنوان آرمان‌های جریان‌های تکفیری معرفی کند. از جانب دیگر نیز جایگزین‌های قومیتی را مطرح می‌سازد و جنگ علیه قومیت‌های دیگر را مطرح می‌سازد تا زمینه دخالت و سیطره استعمارگران مهیا شده و میدان جهاد علیه استعمارگران، تعطیل بماند. 💠👇 در پست بعدی، نمونه‌ای از تفاوت نگاه دو شخصیت با رویکردهای بیداری اسلامی و تکفیری ارائه خواهد شد تا میزان تفاوت گفتمان‌ها در این خصوص، آشکار شود. 🔎 @rased110
🔴💠 دشمن‌شناسی جهاد از دو منظر رویکرد بیداری اسلامی و رویکرد تکفیری 🔻 سید قطب به عنوان یکی از شخصیت‌های برجسته با رویکرد بیداری اسلامی، هنگام سخن گفتن از جهاد، نگاهش به دشمن را اینگونه👆 تبیین کرده است. 🔺 محمد بن‌عبدالوهاب نیز به عنوان مهم‌ترین نظریه‌پرداز رویکرد تکفیری، چنین تعریفی از دشمن داشته و در عمل نیز در دوران حیاتش، نبردهای او به‌جز کشتار مسلمانان و قدرت‌دهی به طاغوت‌ها، نتیجه دیگری درپی نداشت. 🔎 @rased110
صحيفة النبأ العدد 427.pdf
6.74M
🔴📰 نشریه النبأ ❇️ 13 رجب 1445 //// شماره 427 🔎 @rased110
🔴📰 اینفوگرافی عملیات هفته اخیر د ا ع ش 🔻 این هفته باز هم تمرکز د ا ع ش روی آفریقا و نیجریه شدت یافته است. 🔎 @rased110
🔴 نفوذ و تخریب(5) 💢 بنیادگرایی 💢 🔻با ظهور انقلاب اسلامی ایران و پس از فروپاشی ساختار دوقطبی جهان، کلیدواژه «بنیادگرایی اسلامی» به یکی از اصطلاحات پرکاربرد در عرصه جریان‌شناسی و تحلیل تحولات امت، تبدیل شد. 🔻 این اصطلاح، معنایی نزدیک به «سلفیت» دارد که در مصادیق نیز هم‌ردیف اصطلاح «اسلام سیاسی» است؛ چرا که یکی از مهم‌ترین شعارهای بنیادگران اسلامی، احیای حکومت اسلامی بر مبنای سیاست اسلامی است. ♨️ اما از این اصطلاح نیز مفاهیم صحیح و سقیمی اراده شده است که ذهنیت افراد را نسبت به آن دچار اختلال و انحراف می‌سازد: 💢تعریف بنیادگرایی اسلامی با رویکرد غربی و سکولار: بنیادگرایی اسلامی، نگرشی افراطی و متحجر است که اندیشه‌ای خشک و عقب‌مانده از دین را وسیله قدرت‌یابی خود ساخته و با افراط‌گرایی و انحصارطلبی، هر پدیده مخالف با اندیشه خود را نابود و ویران می‌سازد. پیروان این رویکرد در نگرش به جنبش‌های اسلامی از انقلاب اسلامی ایران تا القاعده و داعش و طالبان و اخوان المسلمین اصیل قطبی، همگی را بنیادگرایان اسلامی می‌نامند. 💢تعریف بنیادگرایی اسلامی با رویکرد تکفیری: بنیادگرایی اسلامی واقعی یا سلفیت، همان نگرش عقیدتی محمد بن‌عبدالوهاب است که توحید را بازخوانی کرده و بر اساس معنای صحیح عبادت و توحید، شرک مسلمانان در دوران معاصر را آشکار می‌سازد. مسلمانانی که فقط در زبان شهادتین را گفته‌اند اما حتی از لحاظ فقهی و حقوقی نیز مسلمان نیستند و مشرک قلمداد می‌شوند. 💢 بنیادگرایی اسلامی با رویکرد بیداری اسلامی: بازگشت به اصول راهبردی اسلام، مبتنی بر قرآن و سنت و حاکمیت اسلامی در جوامع مسلمانان. احیای فریضه جهاد در برابر کفار و سلطه‌جویان جهت بازیابی عزت اسلامی و بهره‌گیری از اتحاد و اخوت اسلامی در این مسیر. 🔎 @rased110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✳️ مقام معظم رهبری (دام ظله): 🔴 مثلاً جمهوری اسلامی را به «بنیادگرایی» متّهم می‌کنند و منظورشان از بنیادگرایی، تعصّب و تحجّر است. این در حقیقت همان تسلیم‌ناپذیریِ ملت و دولت ایران است. همین که در مقابل خواسته‌های غیرمنصفانه‌ی قدرتهای جهانی تسلیم نمی‌شوند، گفته می‌شود: «اینها متحجّرند.» نه؛ این موضع، موضعِ حق‌طلبانه‌ی یک ملت مسلمان است و به معنای تحجّر نیست. اگر بنیادگرایی به معنای احترام به اصول پذیرفته شده است، مقوله‌ی خوبی است، و همه به آن افتخار می‌کنند. (بیانات در مراسم پنجمین سالگرد رحلت امام خمینی "رحمه‌الله" 14/3/1373) 🔴 این‌که شما می‌بینید بنیادگرایی و اصولگرایی مثل یک دشنام، در دست و دهان دشمنان این ملت می‌چرخد، به خاطر همین است. این اصول، همان چیزهایی است که قلدرها و زورگوهای دنیا از آن متضرّر می‌شوند و با آن مخالفند. ( بیانات در خطبه‌های نمازجمعه 21 رمضان 16/9/1380) 🔴 امروز امریکاییها، محافل صهیونیستی عالم و محافل سرمایه‌داریِ عمده‌ی دنیا وقتی به چشم دشمن به حرکتهای مؤمنانه‌ی مردم مسلمان نگاه می‌کنند، اسمش را بنیادگرایی می‌گذارند. البته مقصود آنها از کلمه‌ی بنیادگرایی، التزام به اصول و به پایه‌های فکری و ارزشهای اساسی نیست. مرادشان از کلمه‌ی بنیادگرایی، واپس‌نگری، کهنه‌پرستی و نگاه متحجّرانه به مسائل است. یعنی به عنوان یک دشنام، بنیادگرایی را به ملتها نسبت می‌دهند. از نظر آنان، بنیادگرا یعنی متحجّر و عقب‌افتاده و دگم و مانند آن! دشمن اگر فحش ندهد باید تعجّب کرد. (بیانات در خطبه‌های نماز عید فطر 11/12/1373) 🔴 یکی از موضوعاتی را که به شدت تبلیغ کردند بنیادگرایی اسلامی است! گفتند: «اسلام، غیر از بنیادگرایی اسلامی است. ما با اسلام مخالف نیستیم؛ بلکه با بنیادگرایی مخالفیم!» بنیادگرایی یعنی چه؟ برداشت من و شما از بنیادگرایی، غیر از متفاهم توده‌ی مردم و فضای ذهنی مردم در غرب است. بنیادگرایی از نظر ما، یعنی پایبند بودن به اصول و بنیادهای دینی. این‌که چیز بدی نیست؛ ما افتخار هم می‌کنیم. وقتی هم می‌گویند «آقا، شما بنیادگرا هستید»، می‌گوییم «البته که ما بنیادگرا هستیم.» انکار و نفی هم نمی‌کنیم. پایبندی به اصول که بد نیست! شرافت اخلاقی هم یک اصل است؛ راستگویی هم یک اصل است؛ عدالت هم یک اصل و بنیاد اخلاقی است؛ خیانت نکردن هم یک بنیاد اخلاقی است، تکذیب کارهای بد هم یک بنیاد اخلاقی است. همه‌ی دنیا هم به این بنیادها و نهادهای اخلاقی پایبندند و به آنها افتخار می‌کنند و کسی هم آنها را بد نمی‌داند. ما از بنیادگرایی، استنباطی این گونه داریم و البته با این دید، درست هم هست..... برطبق نظر و برداشت ما، این امر، پسندیده است. اما در تداول فرهنگی غرب، بنیادگرایی را با تحجر و حالت بسته بودن برروی حرف حساب و نفهمیدن منطق برابر می‌دانند و در حقیقت ما را به این متهم می‌کنند! نمی‌گویند اینها پایبند به توحیدند. وقتی می‌گویند بنیادگرا هستند، معنایش این نیست که اینها پایبند به توحید و صدق در کلام و زهد نسبت به پدیده‌های مادی‌اند. می‌گویند اینها متحجرند! (بیانات در دیدار جمعی از روحانیون 25 / 11 / 1371 ) 🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذره‌بین (1) 🔎 ❓ چه جریان‌هایی با عنوان جریان تکفیری شناخته می‌شوند؟ ❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟ 🔴 پاسخ‌های متفاوتی برای پرسش‌های فوق مطرح است. پاسخ‌هایی که هرکدام را باید مورد سنجش قرار داد. ⚠️ نکات مهم (پیش از ارائه و بررسی نظریات مطرح در خصوص پرسش‌های فوق) : 1️⃣ ضروری است توجه داشته باشیم: جریان تکفیری مانند ویروسی است که گاهی نشانه‌های ظاهری برجسته‌ای در پیکره امت ندارد، اما با گذر زمان، اثرات خود را نشان می‌دهد. بنابراین، باید در شناخت آن، گزاره‌هایی را معیار سنجش قرار داد که در هر صورت، ماهیت این جریان را آشکار سازد. (حتی پیش از بروز آسیب‌های محسوس و ویرانگر) 2️⃣ مقصود ما از جریان تکفیری در اینجا، جریانی است که مانع حرکت جریان بیداری اسلامی شده و انحرافی در امت است که باید از راه‌های مختلف و مناسب، از فعالیت و گسترش آن جلوگیری به‌عمل آورد. جریانی که وجودش در هر حالت و زمانی، زمینه کشتار مسلمانان بوده و تضعیف اسلام و تفرقه در میان امت را در پی دارد. ⏩ در پست‌های بعدی برخی از نظریات مطرح در خصوص معیار شناخت جریان تکفیری، مورد بررسی قرار خواهد گرفت. 🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذره‌بین (2) 🔎 در پاسخ به این پرسش‌ها که: ❓ چه جریان‌هایی با عنوان جریان تکفیری شناخته می‌شوند؟ ❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟ نرشات متفاوتی مطرح است که چهار نظریه را بررسی می‌کنیم: 1️⃣ هر جریانی که فرد یا گروهی از منتسبان به اسلام را تکفیر کند، جریان تکفیری است. ( 💡معیار: تکفیر کردن) 🔻 بررسی: با این توصیف، باب حکم به ارتداد و حکم به کفر برخی مدعیان دروغین اسلام، بسته می‌شود و حتی جریان‌هایی که مبتنی بر مبنای صحیح اسلامی و به صورت صحیح، حکم به کفر مدعیان دروغین اسلام کنند، تکفیری نامیده می‌شود. ❌ »»»»»»»»»»»»»..........««««««««««««« 2️⃣ هر جریانی که علاوه بر تکفیر عده‌ای از مسلمانان، این نظریه خود را عملی کند؛ یعنی جان و مال آن عده را نامحترم شمرده و در عرصه عمل نیز احکام کفار را بر آنان جاری سازد. (💡معیار: تکفیر و عمل به آن) 🔻 بررسی: همان اشکال نظریه اول، به این نظریه نیز وارد است؛ زیرا جریان‌هایی که به صورت صحیح و مبتنی بر تعالیم اسلامی، عده‌ای را کافر بدانند، طبق این نگاه، تکفیری محسوب می‌شوند. ❌ »»»»»»»»»»»»»..........««««««««««««« 3️⃣ هر جریانی که به‌صورت نابه‌جا و غلط، عده‌ای از منتسبان به اسلام را متهم به کفر کند. (💡معیار: تکفیر در غیرمحل) 🔻 بررسی: برخی از جریان‌ها به دلیل 🌀فهم غلط از طرف مقابل، اقدام به تکفیر نابه‌جا می‌کنند و یا 🚫برخلاف مبنای رسمی خود، عده‌ای را تکفیر می‌کنند. 📌چنین جریان‌هایی را نمی‌توان تکفیری دانست📌، هرچند شاید اشتباهشان به‌دلیل افراط و جهل باشد و می‌توان آنها را جریان‌های افراطی و جاهل دانست.❌ مثال اول 🌀فهم غلط از طرف مقابل: به اشتباه خیال می‌کنند که پیروان فلان مذهب قائل به وجود دو خدا هستند، پس آنها را تکفیر می‌کنند. هرچند این تکفیر، اشتباه و نابه‌جاست اما این جریان، تکفیری نیست؛ زیرا طبق مبنای اسلامی تکفیر کرده و اشتباه در تطبیق داشته است. در حالت عادی اگر بفهمد که گروه مورد نظر، چنین عقیده‌ای ندارند، مشکل حل می‌شود. مثال دوم 🚫برخلاف مبنای رسمی خود: هرچند مبنایش می‌گوید که تنها انکار عامدانه ضروریات دین، موجب کفر می‌شود و او نیز همین مبنا را قبول دارد، اما در جایی به دلیل اشتباه در فهم موضوع، انکار یک امر غیرضروری را دلیل بر کفر یک گروه اتخاذ می‌کند. مثلاً: گروهی را که قائل به ظالم بودن یکی از صحابه هستند را کافر قلمداد می‌کنند، در حالی که این امر، بر مبنای عقیده او، جزو ضروریات دین نیست. 👆این موارد در طول تاریخ اسلام و در میان بسیاری از گروه‌ها و مذاهب اسلامی رخ داده است ولی موجب پدیدآمدن جریان تکفیری نشده است. 🔎 @rased110
🔬جریان تکفیری زیر ذره‌بین (3) 🔎 نظریه چهارم در پاسخ به این پرسش‌ها که: ❓ چه جریان‌هایی با عنوان جریان تکفیری شناخته می‌شوند؟ ❓ملاک و معیار تکفیری بودن یک جریان، چیست؟ 4️⃣ هر جریانی که عده‌ای از مسلمانان را منطبق بر مبنای رسمی خود در عرصه عقیده، تکفیر کند، اما مبنایش در تکفیر، مخالف با مبنای اسلامی و قرآنی باشد. یعنی تعریفی را از مفاهیم اساسی اسلام داشته باشد که مخالف با تعریف قرآنی باشد و طبق همان تعاریف و مبانی، مسلمانان را تکفیر کند. (💡معیار: تکفیر طبق مبانی رسمی جریان که مخالف با مبنای عقیدتی اسلام باشد) 🔻 بررسی: چنین جریانی بر خلاف جریان‌هایی که در نظریه سوم مطرح شد، با درک صحیح از عقیده طرف مقابل و همچنین منطبق با مبانی عقیدتی رسمی خود، اقدام به تکفیر عده‌ای از مسلمانان کرده است، اما متأسفانه مبانی عقیدتی این جریان، مخالف با اسلام است. تعریفش از مفاهیم مبنایی اسلام و توحید، مخالف با تعریف صحیح است. 👆 چنین جریانی در صورتی که وجود یافته و فعالیت داشته باشد، دیر یا زود نتیجه‌اش به کشتار و ویرانی و فتنه میان مسملانان می‌انجامد؛ زیرا عقیده‌اش چیزی است که قابل جمع با اسلام نیست و اشتباه در تطبیق ندارد، بلکه انحرافش در اصل مبنا و عقیده است. اگر بخواهد اصلاح شود، اساساً باید از هویت جریانی خود دست بردارد. 💠 معرفی مصداق اصلی معاصر این جریان، همراه با بیان نقاط انحرافش در مبانی عقیدتی ، در شماره‌های بعدی از مجموعه «جریان تکفیری زیر ذره‌بین» معرفی خواهد شد ان شاء الله. 🔎 @rased110
🔴📌 مصادیق عینی جریان تکفیری 🔻 با توجه به سلسله مطالب «جریان تکفیری زیر ذره‌بین»، جریان تکفیری آن جریانی است که منطبق با عقیده رسمی خود در مبانی اسلامی همچون توحید و شرک، به تعاریفی معتقد باشد که برخلاف مبنای صحیح اسلامی، مسلمانان را متهم به کفر و شرک کند. ❓مصادیق عینی چنین جریانی در دوران معاصر کدام جریان‌ها هستند؟ ❇️ در پاسخ به پرسش فوق باید گفت که دردوران معاصر، تنها اندیشه‌ای که چنین تعریفی از اسلام، توحید و شرک ارائه کرده، جریان وهابیت است. ( در آینده باید مطالبی مستند در کانال ارائه کنم که انحراف وهابیت از مبانی اسلامی در تعریف توحید و شرک را آشکار سازد. انحرافی که تمام تکفیر‌های وهابیت و جریان‌‌های تکفیری منشعب از آن در موضوعات مختلف، ریشه در آن انحراف مبنایی دارد) ❎ نکته: البته جریان‌هایی که خود را وهابی نمی‌دانند اما همان تعریف وهابیت از توحید و شرک را دارند نیز، قاعدتاً تکفیری محسوب می‌شوند؛ چرا که تکفیری بودن و نبودن به ادعا نیست. 🔻 حال وقتی با این معیار سراغ جنبش‌ها و جریان‌های معاصر می‌رویم، دیگر نمی‌توان صرف تمجید از محمد بن‌عبدالوهاب و یا تکفیر نا به‌جای عده‌ای از مسلمانان و یا انجام عملیات مسلحانه، یک جنبش یا جریان را تکفیری نامید. به عنوان مثال: ♦️ در جریان القاعده چهار طیف فکری وجود دارد که تنها دو جریان از آنها را می‌توان تکفیری نامید. (در مطالب مربوط به معرفی القاعده اسناد این ادعا ارائه خواهد شد و طیف‌های مختلف با ارائه اسناد معرفی خواهند شد ان شاء‌الله) با تأکید بر اینکه هسته مرکزی و مؤسس القاعده، از طیف تکفیری آن نبوده‌اند. ♦️ در طالبان، نه‌تنها همسویی با جریان تکفیری نیست بلکه ضدیت با آن نیز مشهود است. البته انکار نمی‌کنم که در دل طالبان، تکفیر‌های نابه‌جا وجود دارد، اما مصداق همان تعریف سوم است که در دایره جریان تکفیری نمی‌گنجد و قابل حل است. ♦️ جریان داعش از فرق سر تا نوک انگشتان پا معتقد به اندیشه تکفیری وهابیت است و آن را سماً اعلام کرده و حتی خود را از عالمان وهابی جزیرة العرب نیز وهابی‌تر می‌داند. (اسناد آن را در بررسی داعش ارائه خواهم کرد) ♦️ و جریان‌های دیگری مانند اخوان و ... نیز باید زیر ذره‌بین رفته و رگه‌های تکفیری آنها از شاخه‌های اسلامی و یا سکولار، تجزیه شوند. 💠 این نگاه نیازمند آن است که مبتنی بر عقیده صحیح اسلامی در مبانی دین، ملاک‌ها را در اختیار داشته باشیم و سراغ جریان‌ها برویم. 🔴 در اینصورت دیگر نمی‌توان همه را با یک چوب راند و عنوان‌های کلیدی مانند سلفی، تکفیری، جهادی و... را مانند غربی‌ها بر همه این جریان‌ها به طور یکسان منطبق کرد. اسناد متعددی از القاعده، طالبان، داعش، اخوان المسلمین و جبهة النصره (هتش) وجود دارد که اصلاً دیده نشده و یا به آنها توجهی نشده و در آینده باید یک‌یک این اسناد ارائه و بررسی گردد. از خاطرات اعضای مهم القاعده و طالبان تا اثار و مقالات نظریه‌پردازان این گروه‌ها. جالب است بدانید، در بحران سوریه که حتی اغلب نخبگان اهل‌سنت که به ایرانی‌ها و شیعه نگاهی مثبت داشتند، ایران را قاتل ملت سوریه قلمداد می‌کنند، در حالی که برخی از مهم‌ترین نظریه‌پردازان القاعده، اینگونه نمی‌اندیشند، بلکه مقالات مفصلی در دفاع از موضع حزب الله و ایران در سوریه دارند. ⚠️ در این کانال چیزی که کمتر مورد استناد قرار می‌گیرد، مقالات غربی‌ها و سکولارها و تعاریف آنهاست. منابعی که سال‌هاست مسیر شناخت جریان‌های اسلامی را منحرف ساخته است. 🔎 @rased110
🔴 ✍️ تحرکات خطرناک داعش در سومالی و نبرد میان القاعده و داعش در این دیار (به مناسبت تحرکات هفته اخیر داعش در سومالی) 🔻 سومالی با اشرافی که روی تنگه باب المندب و دریای سرخ دارد، یکی از مهم‌ترین نقاط راهبردی منطقه محسوب می‌شود. دقیقاً به همین خاطر، القاعده از همان سال‌های نخست شکل‌گیری، شاخه خود در این نقطه را تقویت کرد. البته آمریکایی‌ها که به خوبی از اهمیت سومالی آگاهی دارند، فعالانه وارد عرصه شدند و با کمک مزدوران خود توانستند سیطره جنبش الشباب (شاخه القاعده) بر سومالی را منتفی سازند و آنها را عقب برانند. 🔴 آنچه امروز در سومالی نگران کننده شده، نبرد میان داعش و القاعده (الشباب) در این نقطه راهبردی است. به تجربه ثابت شده است که فعال‌شدن شاخه‌های داعش در هر نقطه‌ای، آن هم به‌شکل وسیع، ارتباطی مستقیم با توطئه‌های سرویس‌های غربی و صهیونیستی دارد. ⭕️ حتی پیش از طوفان الاقصی و حساس شدن دریای سرخ، منتظر فعال‌شدن القاعده در سومالی بودم. اما ظاهراً آمریکایی‌ها خیلی زود خبردار شده‌اند که چه گزینه‌هایی می‌تواند علیه آنان فعال شود. به همین خاطر، باز هم مهره شوم تکفیری‌ها را جهت ممانعت از قدرت‌یابی مبارزان مسلمانِ ضداستعماری به میدان آورده‌اند. 🔻 الشباب سومالی طی تاریخ حضورش، ضربات مُهلکی بر پیکر آمریکا و جبهه سلطه‌گر غربی وارد کرده و اکنون باید در نبرد با داعش، خود را بازیابی کند. ⚠️ براستی اگر و می‌دانستند که کوتاه آمدن در برابر زرقاوی و مکتب نجدی به رهبری «الشعیبی» چه هزینه‌های سنگینی برای القاعده و امت دارد، اینگونه سرشان کلاه نمی‌رفت. 💢 امروز مبارزان القاعده در سومالی به جای نبرد با آمریکا مجبورند با پدیده‌ای بجنگند و کشته بدهند که روزی بن‌لادن و ظواهری با تسامح و عدم آگاهی از نحوست این شجره خبیثه، با آن کنار آمدند. 🔻هرچند خود و و بارها از انحرافات و دردسرهای این شجره خبیثه (جریان تکفیری) گلایه و ناله کرده بودند. اما یقین دارم فکرش را نمی‌کردند که روزی کار به اینجا برسد. ⏩ اگر فرصتی دست بدهد، گلایه‌های سران القاعده از رگه‌های جریان تکفیری در میان مبارزان آن دوران را در کانال قرار می‌دهم. اما قبل از آن باید چهار طیف اصلی موجود در القاعده را شناخت تا معلوم شود این گلایه ها و اختلافات در چه فضایی پدید آمده است. 🔻 اساساً سناریوی نفوذ جریان تکفیری در القاعده به شکلی حساب‌شده، داستان مفصلی دارد که روزی باید به آن پرداخت. 📋 انبوهی از حقایق و اسناد تاریخی در مورد القاعده زیر آواری از دروغ‌های نویسندگان غربی، در حال خاک خوردن و پوسیده‌شدن است. اسنادی که اگر رو شود، نگاه‌ها را در حیطه جریان‌شناسی، تحت تأثیر قرار می‌دهد و تحلیل‌ها دقیق‌تر خواهد شد. 🔎 @rased110