eitaa logo
رسم وفا
4هزار دنبال‌کننده
1.8هزار عکس
336 ویدیو
3 فایل
ترویج معارف عمیق اسلام ناب با نگاهی معنوی و عرفانی (مکتب تربیتی #علامه_طباطبایی و #آیت‌الله_پهلوانی) ✨فروش آثار: https://rasmevafa.ir 👤راه ارتباطی: @adminrasmevafa 📞09914238518
مشاهده در ایتا
دانلود
ثمرات و خدای متعال را الگوی جامعه انسانی معرفی کرده است. ایشان به سبب عفتش یکی از شد و وقتی در محراب حاضر می‌شد، خداوند رزقی برای او می‌فرستاد. هرگاه زکریا با او مواجه می‌شد، سفره‌هایی پر از غذاها و میوه‌های بهشتی نزد او می‌دید. وقتی از ایشان سؤال می‌کرد که این‌ها از کجا آمده؟ می‌فرمود: از ناحیه خداست. این‌ها ایشان بود. «كُلَّمَا دَخَلَ عَلَيْهَا زَكَرِيَّا الْمِحْرَابَ وَجَدَ عِنْدَهَا رِزْقًا ۖ قَالَ يَا مَرْيَمُ أَنَّىٰ لَكِ هَٰذَا ۖ قَالَتْ هُوَ مِنْ عِنْدِ اللَّهِ ۖ إِنَّ اللَّهَ يَرْزُقُ مَنْ يَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ » (آل عمران، 37) ✍برگرفته از کتاب 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
امام علیه‌السلام می‌فرماید: اگر کسی را در چشمش حقیر کرد، در مسیر قرار می گیرد و امید است به جایی که باید برسد، برسد. سپس فرمودند: «فَهَذَا اَوَّلُ دَرَجَه التُّقَی»؛ این اولین پله است. اولین پله، مهم است و نباید خوار و کم ارزش به نظر آید. اگر روی پله اول پا نگذاریم، نمی توانیم روی پله دوم پا بگذاریم. کتاب اول بسیار مهم است. کسانی که دکترا و پسادکترا و فوق تخصص دارند، مدیون کتاب کلاس اول هستند. همگی مدیون الفبا هستند. اگر الف را نمی آموختند، ب و دیگر حروف را هم نمی توانستند بیاموزند. ✍برگرفته از کتاب 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
«مَنْ زَهِدَ فِی الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِی قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ» گاه فردی سواد ندارد، اما حرف‌های زیبا و محکمی می‌زند که از دهان درس‌خوانده‌ها شنیده نمی‌شود؛ زیرا زاهد است و دنیایی ندارد. وقتی تعلقات پَست رفت، متعالیه به جای آن می‌آید. واقعی انسان را می‌کند. ✍برگرفته از کتاب 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
برای است. عمل نیز بايد باشد. یعنی در مرحله‌ قبل باید عمل شود تا به مرحله‌ بعد برسیم. انسان وقتی می‌خواهد از يک نردبان صد پلّه‌ای بالا رود، ابتدا بايد پايش را روي پلّه‌ اول، بعد روی پله‌ دوم بگذارد و به همین ترتیب تا پله‌ صدم برسد. علم را برای عمل قرار داده‌اند و اگر به آن عمل نشود، لغو است. ✍برگرفته از کتاب پ.ن: جناب در دورانی که حضور نظامی در خیابان‌های لبنان را وظیفه خود دانست و علم به وظیفه را با عمل خود تکمیل کرد. 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این عالم است و اینجا است. ظاهری زندگی کردن آدم را برای عالم باطن تربیت و آماده نمی‌کند. باید باطنی زندگی کرد. از این جهت باید بعضی از امور قیامت را بفهمیم و بعضی از باطن‌ها را بشناسیم تا زندگی باطنی و قیامتی داشته باشیم. ✍ برگرفته از جلسات شرح شرح کلیپ: فرزند و یادگاری پدرش 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
هیچ خیری ندارد! «العامل بلا علم کالسائر فی غیر طریق» کسی که بدون عمل می‌کند مثل کسی است که در راهی غیر از مسیر حرکت می‌کند. این شخص هرقدر هم که کند، هرچه با سرعت بیشتری حرکت کند، هرچه نماز بخواند، روزه بگیرد، سرعت سیرش برای او حاصل و ثمری جز دوری از مقصد ندارد. مثل کسی که از اتوبان خارج شده و در مسیری افتاده که با راه اصلی زاویه دارد، هرچه سرعتش بیشتر باشد، دوری‌اش از مقصد بیشتر می‌شود. ✍برگرفته از کتاب (شرح سرالاسراء) 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
از اسباب ذکر، است. اگر سالک با استاد ملازم باشد، استاد مسیر پیش رو را برایش هموار می‌کند. ملازم با استاد بودن صرفا به معنای آشنا بودن با یک استاد، دستور گرفتن و یا ملازمت جسمانی نیست؛ معنای اصلی ملازمت، است؛ یعنی اینکه نه از او جلو بیفتد و نه عقب؛ بلکه همراهش باشد و ببیند او چه می‌گوید و چگونه عمل می‌کند. این اصل اساسی هم ذکر است، هم حرکت است و هم راه است. ✍برگرفته از کتاب 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
اینکه در محضر دیگران نمی‌کنیم ولی در گناه می‌کنیم، به این علت است که ما دیگران را از خداوند بالاتر می‌بینیم. درست است که به علت خجالت است، ولی در آخر به اینجا منتهی می‌شود که همه را از خداوند برتر می‌دانیم. همه را ناظر می‌بینیم. یعنی برای خداوند، فوق قائلیم. همه را حاضر می‌بینیم اما خدا را نه! همه را قادر می‌بینیم ولی خدا را نه! ✍برگرفته از 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
همه امور عالم در دست خداوند تبارک‌ و تعالی است و کاره‌ای نیست. اگر گفتیم: «إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطانٌ»؛ شیطان بر ما سلطنت و سیطره‌ای ندارد و حساب نفس خود را کردیم، آن‌وقت اغواگری‌ها، تزئینات، تسویلات و صحنه‌سازی‌های شیطان هیچ اثری ندارد. صحیح به خداوند تبارک‌ و تعالی شیطان را خلع سلاح می‌کند. ✍برگرفته از کتاب در (در دست چاپ) 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
«ارزش و برتری واجبات» انسان با تمسک به به‌جایی می‌رسد که با تمسک به به آنجا نمی‌رسد؛ زیرا انجام واجبات به گواهی حضرت حق در راه کسب کمالات، برای انسان ضروری هستند؛ اما مستحبات گرچه مفیدند، لکن ضرر نبودنشان کمتر از نبود واجبات است. ✍️برگرفته از کتاب در 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
و ✍برگرفته از کتاب 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
«ارزش و برتری واجبات» کسی که به‌خاطر و خواست او از خودش کلاً سلب می‌کند بهتر و والاتر است یا کسی که در کنار اختیار محبوب، اختیاری هم برای خودش نگه داشته است؟ کدام ناب‌تر است؟ برای این است که فرمود با تمسک به فرائض مرتبه‌ای از قرب حاصل می‌شود که با چیز دیگری حاصل نمی‌شود. چون در تمسک به سلب اختیار کلی است، برخلاف مستحبات که بخشی از اختیار که همان اجازه ترک است برای بنده باقی می‌ماند و سلب اختیار کلی بالاتر از سلب اختیار جزئی است. ✍برگرفته از کتاب در 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
✍برگرفته از کتاب 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
چگونگی استفاده از استاد.mp3
4.65M
چطور می‌توانیم از اساتید اخلاق استفاده کنیم؟ میزان تشخیص صلاحیت استاد چیست؟ 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
عفو و بخشش امام سجاد.mp3
924.3K
«وَالکاظمینَ الغیظَ وَالعافینَ عَنِ النّاسِ وَاللّهُ یُحبُّ المُحسنینَ» امام سجاد علیه السلام 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
تندروی در مسیر صحیح.mp3
1.16M
«سارِعوا إلی مَغفِرةٍ مِن رَبِّکُم» اهل تندروی صحیح هستند. 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
غضب.mp3
2.08M
وسیله دفاع و حفظ منافع انسان است. غضب به‌جا ‌و به‌اندازه وسیله رسیدن به کمال است. 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
زمانی که بحث مطرح می‌شود، خیال می‌کنیم عمل جوانحی مساوی با عزلت، گوشه‌نشینی، خمودگی و بی‌عملی است. از این جهت حضرت مرتب تکرار می‌کردند که عمل جوانحی با سیروسلوک، خوردن‌ و آشامیدن، همسر داشتن، کار کردن، خدمات اجتماعی داشتن و حکومت و سیاست منافاتی ندارد؛ البته اگر کسی ظرفیت و استعداد ندارد، باید تشخیص دهد که کجا می‌تواند درست عمل کند؛ مثلاً اگر کسی توانایی حکومت‌داری ندارد با اینکه ممکن است عالم یا مرجع تقلید باشد، نباید سراغ سیاست و حکومت برود. اما اگر کسی توانایی انجام وظیفه دارد، در جامعه بودن و حتی حکومت‌داری کردن منافاتی با توجهات معنوی و سیروسلوک ندارد. ✍برگرفته از کتاب در 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
غضب انبیا و اولیا.mp3
1.62M
انبیا و اولیا بر غضب خود تسلط و کنترل داشتند. ؛ رفتار امام‌گونه‌ای که سبب نورانیت است. 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
از استادشان نقل می‌کنند که ایشان می‌فرمود: وقتی شخصی در صحرا با صدای بلند داد می‌زند و صدای او منعکس می‌شود، این انعکاس صدا آیا از دیگری است یا از خود اوست؟ در عالَم یک «اَنا»گو بیش نیست؛ همه موجودات داد از «انانیت» می‌زنند و حال اینکه انیّت و هستی، جز برای حق نیست و مالک، جز حق نیست؛ این معنا که همه به خود «انا» را نسبت می‌دهند و این همه توهم و تصوّر «اَنا» نمودن، جز اعتباری و اشتباه گرفتن «انا» نیست. ✍برگرفته از کتاب جلد دوم 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
ابزاری برای است و روح با این به مقاصدش می‌رسد. هر کار خوب یا بدی با ابزار جسم صورت می‌پذیرد؛ پس اصل و مهم، روح است که است. مرکَب نیز اهمیت دارد، اما اهمیتش از آن روست که وسیله‌ای برای راکب است. روح نیز برای ارتقا پیدا کردن و دستیابی به کمال از بدن استفاده می‌کند. ✍برگرفته از کتاب 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa
اراده و قدرت انسان از عالم امر و از ناحيه‌ خداوند تبارک‌وتعالی است؛ پس می‌تواند بر همه‌ جنبه‌های زندگی انسان غالب شود. اگر انسان به زياد اهميت داد و آن را برای خودش اصل دانست و از آن تبعيت کرد و خودش را به محیط وابسته کرد، تضعيف می‌شود. این‌گونه نیست که انسان هرقدر می‌خواهد در محيط و اقتضائات مادّی فرو رود، اما اراده‌اش به همان اندازه سر جايش باشد. انسان گاه به جایی می‌رسد که اراده‌اش صفر می‌شود. اما اگر کسی محيط مادّی را اصل نداند و از تمتّعات آن بيش از حد استفاده نکند، اراده‌اش آن‌قدر قوی می‌شود که بتواند همه چيز را تحت تأثير قرار بدهد. ✍برگرفته از کتاب شرح 💐💐💐💐💐💐 @rasmevafa