eitaa logo
رستاخیز | محمدرضا سعادتی
371 دنبال‌کننده
407 عکس
308 ویدیو
34 فایل
محمدرضا سعادتی #طلبه_عصر_امام_روح_الله (پیام‌بَرِ دورانِ جدیدِ عالَم) گردآورنده کتاب‌های: ●آزادی یعنی آزادی ●پای درس خمینیِ‌ مشهد ●چشمه‌سار حُسن ■در جستجوی: مکتب امام (ره) اندیشه انقلاب فلسفه عرفان در خدمتم: @Mr_saadati14
مشاهده در ایتا
دانلود
امتداد فلسفه از طریق نفس_استاد امینی نژاد.mp3
زمان: حجم: 1.31M
برای فهم آثار امام خمینی (ره) چکار کنیم؟ 🔹 بروز امتدادی فلسفه در حوزه از منطقه مسئله عبور می کند ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 📌 "تکمله نهایة الحکمة فی النّفس و ملحقّاتها" نام کتابی است که استاد امینی نژاد نگاشته اند و آن را در ۸۴ جلسه تدریس کرده اند. مقدمه حکیمانه زینت بخش کتاب شده است. 🤏 خرید کتاب تکمله نهايةالحكمة 🤏 دریافت تدریس کتاب ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
5.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌀 ما اهالی آخرتیم اگر در این دنیا کار می‌کنیم چون مسئولیم بخاطر این نیست که به این دنیا علاقه داریم یا هدف ما رسیدن به دنیاست ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🖤 یحیی هم به دوستان شهیدش پیوست 🔹 الحمدللّه الّذی جَعَلَ اَعدائنا مِن الحُمقاء خدا را شکر که دشمنان ما از ها هستند. احمق ها را شهید کردند اما خونش جوشید و مقاومت قوی تر شد. را شهید کردند اما مسلمانان بیش از گذشته با وحدت خود مقاومت را قوی تر کردند، حماس تنومندتر از گذشته شد، غزه مستحکم تر از دیروز شد. را شهید کردند، اما مقاومت نه تنها عقب نکشید که قدرتمندانه تهاجم کرد و شکوهمندانه ندا سر داد: ما بر همان سخن سید عزیز که دشمن باید دست از جنگ با غزه بردارد مانده ایم و آن قدر می جنگیم که این اتفاق بیفتد. 🌀 و حالا یحیی را کشتند اما یحیی زندگی بخش و حیات بخش مقاومت بوده و خواهد بود. یحیی حتی در لحاظ آخر با تن زخمی و ناتوان خود با مظلومیت خود با لباس رزمی بر تن خود، فکر خود را مکتب خود را در عمل نشان داد و با همان حال تخته چوبی را به سوی ابزار دشمن پرتاب کرد که بگوید ای دشمن تو و ابزارت همه هیچ اند.احمق ها کسی را کشتند که تمام عمرش را به دنبال شهادت بود. جسم یحیی رفت، اما فکر و روح او، مجاهدانی که تربیت کرده، تشکیلاتی که تاسیس کرده، از بین نخواهد رفت و باذن الله اسرائیل به دست همین تربیت شده ها نابود خواهد شد. یحیی زنده کننده خواهد ماند و غزه به مانند یحیی هایی که شهید شدند و یحیی هایی که زیر دستان او تربیت شده اند افتخار خواهد کرد. ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
📣 بمناسبت آغاز درس خارج تفسیر المیزان از یکشنبه ۲۹ مهرماه ۱۴۰۳ 🌀 بازنشر و ویرایش جدید یادداشت پیرامون درس خارج تفسیر المیزان و روش تفسیری ✍️محمدرضا سعادتی | طلبه حوزه علمیه قم 🔖 سال ١٣٩٧ که به قم هجرت کردم، از اولین درس هایی که خدای متعال توفیق حضور در آن را روزی ام نمود درس خارج تفسیر المیزان با آغاز تفسیر سوره حمد بود. تفسیر سوره حمد سالیانی است به اتمام رسیده و سوره بقره آغاز شده است. درس امسال،از جلسه ۵۲۱ و شروع تفسیر آیه ۳۷ سوره بقره است. ☑️مناسب است به برخی از روش های تفسیری استاد در حد فهم و وُسع خود بپردازم: 1️⃣ استاد ابتدا متن المیزان را تدریس می فرمایند و بعد از آن به بیان مختار خودشان می پردازند. در بیان مختار مباحث فراتر از المیزان، مطرح می شود از جمله: عمق بخشیدن به مباحث علامه طباطبایی، جوانب کار علامه، نقد برخی از آراء علامه، بررسی نظرات مفسرین، تولید نظرات جدید. 2️⃣ معتقد بودن به تفسیر قرآن به قرآن: ایشان در شروع هر آیه تمام سعی خود را می کنند هر آیه ای با آیات دیگر تفسیر شود، یعنی فهم آیه مدنظر با آیات دیگر قرآن برای ایشان بسیار مهم است. به ده ها آیه ارجاع داده می شود برای اینکه معنای قرآنی آیه و مراد خدای متعال فهم شود (بحث قرآنی). 3️⃣ ظهورگیری: از آیات فروان قرآن کمک گرفته می شود تا ظهور آیه مدّنظر معلوم گردد. البته اندیشه پشتیبان استاد به ایشان تیزبینی خاصی داده است که وقتی سراغ آیات می روند آن را به درستی در معنای خود می بینند مثلاً وقتی بحث تأویل عرفانی یا جری و تطبیق یا سیاق های شناور قرآن و ... در اندیشه پشتیبان ایشان حاضر است موجب فهم راقی از آیات می شود. 4️⃣ پرداختن به بحث لغوی کلمات هر آیه و استفاده از منابع لغوی: البته ایشان متوقف بر آنچه که در کتب لغوی اشاره شده است نمی شوند و دیدگاه خاصی در این زمینه دارند که در تفسیر ذکر کرده اند. در کنار رجوع به منابع لغوی ایده ارتکاز را جدی می دانند. 5️⃣ بهره بردن از روایات اهل بیت (علیهم السلام) و سطح بندی آن برای تفسیر آیات. 6️⃣ نگاه جامع، کلان و به هم پیوسته به آیات قرآن و سوره های قرآنی: ایشان احاطه جامع به جوانب آیه دارند لذا گاهی اوقات تقسیم بندی ها، نسبت سنجی ها، کلی و جزئی کردن های چندگانه برای یک آیه و یا کلمات آیه مطرح می کنند برای مثال: تقسیم بندی دوگانه و سه گانه «صراط» و «سبیل» و تفاوت و نسبت های بین آنها، تقسیم بندی دو گانه هدایت، بحث جامع پیرامون اسم اعظم، بحث پیرامون الله ذاتی و الله وصفی، بررسی مراحل بندگی و عبودیت، دسته بندی های اجتماعی. 7️⃣ بررسی قواعد و مبانی تفسیری که علامه طباطبایی به آن ها اشاره کرده اند و حضرت استاد بصورت مفصل این مبانی را توضیح می فرمایند مانند: مباحث لغت، مباحث جری که حدود ٣٣ جلسه به آن پرداخته شد و ... . در حقیقت این قواعد به فهم تفسیری کمک می کند. معمولاً به قواعدی پرداخته میشود که اصل و اساس کار تفسیری مبتنی بر آنها است. 8️⃣ عدم ورود و آمیخته کردن مباحث فلسفی و عرفانی با آیات در مراحل ابتدایی: هنر استاد این است با اینکه به مطالب فلسفی و عرفانی احاطه کامل دارند ولی ابتدا مصمم هستند از خود قرآن کریم و روایات برای تفسیر قرآن استفاده کنند یعنی ظهورگیری های قرآنی را انجام می دهند لذا مباحث را با کلمات و مباحث فلسفی و عرفانی گره نمی زنند. بعد از اینکه تفسیر آیه با بیان قرآنی و روایی روشن می شود، بحث جداگانه ای پیرامون تفسیر فلسفی و عرفانی آیه مطرح میکنند. 9️⃣ پرداختن به سیاق هر آیه و هر سوره، هم از سیاق آیه به فهم آیه می رسیدند و هم از سیاق سوره، آیات را تفسیر میکنند. ایشان به سیاق های شناور قرآنی اعتقاد دارند و از آن استفاده می کنند لذا به معانی متعدد و گسترده از سیاق های مختلف میرسند. 0️⃣1️⃣ پرداختن به تفسیر سلوکی آیات: استاد قائل هستند یک دوره تفسیر سلوکی برای قرآن کریم نگاشته شود، لذا به بیان بهرهای سلوکی آیات می پردازند و اسرارسلوکی آیات مطرح میشود. 1️⃣1️⃣ پرداختن به تفسیر اجتماعی: یکی از مهم ترین ویژگی تفسیر استاد این است که امتداد اجتماعی آیات برای ایشان بسیار مهم است. ایشان قائل هستند نزول و بستر اولیه قرآن، اجتماعی بوده لذا باید جدّ به آن پرداخته شود. پُر واضح است این نگاه، رویکرد فهم قرآنی را تغییر میدهد. 2️⃣1️⃣ بیان روان و پرهیز از بیان دشوار: بیان استاد، روان و قابل فهم هست. دسته بندی های منظم، ذکر هدف کلان هر بحث، ذکر دورنمای بحث، ورود و خروج های ملموس. 3️⃣1️⃣ ذهن نظام مند: به علت احاطه نظام اندیشه ای استاد به مبانی، قواعد و مباحث گسترده اسلامی، تفسیر آیات با دیدکلان و به هم پیوسته انجام می شود،جزئیات آیات را ذیل نگاه کلان سامان می دهند و نظام واره مباحث را مطرح می کنند بگونه ای که سهم هر آیه،موقف و موطن هر آیه بصورت دقیق بیان میشود. 🌍 @rastakhiz_ir
🎙 درس خارج تفسیر المیزان 🔹 بزرگوارانی که تمایل به شرکت در درس را دارند، روزهای یکشنبه تا سه شنبه ساعت ۱۱:١٠ دقیقه می توانند شرکت نمایند. آدرس: قم، چهارمردان، مسجد آیت اللّه جوادی ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔸 همچنین بزرگوارانی که نمی توانند بصورت حضوری شرکت نمایند، می توانند بصورت (روزهای یکشنبه تا سه شنبه هر هفته) توسط لینک زیر (کانال نسیم حکمت) در پیام رسان ایتا در کلاس شرکت نمایند 🔰🔰🔰 https://eitaa.com/nasimehekmat ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🔹 بزرگوارانی که بصورت مجازی نیز نمی توانند شرکت نمایند، هر هفته، آخر هفته (معمولاً جمعه) در کانال زیر بارگزاری خواهد شد🔰🔰 @nasimehekmat_tafsir ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌀 بزرگوارانی که تصمیم بر استماع صوت تفسیر المیزان (بیش از ۱۳۰ جلسه) و تفسیر ( تا جلسه ۳۴۳) و ابتدای (از جلسه ۳۴۴) را دارند از لینک زیر(سایت نفحات) می توانند دریافت نمایند🔰🔰 https://b2n.ir/h36264 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
🖼 نماد و تصاویر زیبا از مجاهدِ قهرمان شهید ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .
(۳۷) 🌀 آیا فقیه یعنی کسی که فقه و اصول بلد باشد؟ علامات فقیه چیست؟/ داستان زیبا از حلم باطنی امام راحل/ صَمت به معنای سکوت نیست... 🔻 : 🔹عَن أَبي الحَسَنِ الرّضا عَلَيْهِ السَّلامُ مِن عَلاماتِ الفِقهِ الحِلمَ وَ العِلمَ وَ الصَّمتُ . 🔸می دانید از چیزهایی است که در افق مسائل اسلامی و فرهنگ اسلامی خیلی قیمت دارد. «اَلكَمالُ كُلُّ الكَمالِ التَّفَقُهُ فِي الدِّينِ وَ الصَّبْرُ عَلَى النّائِبَةِ وَ تَقديرُ المَعيشَةِ» . 🔹 فقه یعنی چه؟ فقه یعنی همین که انسان فقه و اصول بلد باشد؟ نه این نیست، فقه یعنی شناسا بودن نسبت به دین؛ ، دین را شناختن، دین شناختن به چیست؟ به شناختن افکار کلی دین، معارف عالیه اسلامی، اصول متعالی انقلاب اسلامی و محمدی صَلَّى الله علیه وآله وسلم و همچنین فروع دین همچنین اخلاقیات دین؛ اینها را کسی که دانست دین شناس است این را میگویند فقیه و این بالاترین کمالات است. ...البته یک رشته و یک شعبه اش دانستن این حقوق اسلامی است که از هزار سال پیش به این طرف اصطلاحاً به این می گویند فقه، لکن فقه آن نیست. فقه در روایت و در قرآن و اینها معنای وسیع تری دارد. 🔸امام میفرماید اگر خواستید بشناسید فقیه را ببینید این صفت در او هست یا نه. اگر این سه صفت در کسی بود او ممکن است فقیه باشد. اگر این سه صفت در کسی نبود او فقیه نیست. درست توجه کنید نه اینکه هرکس این سه صفت در او هست، او فقیه است نه ممکن است این سه صفت در کسی هم باشد اما او فقیه نباشد؛ اما اگر کسی فقیه بود حتماً این سه صفت در او موجود است. 1⃣ «من عَلاماتِ الفِقه، اَلحِلم» اولش حلم را میگوید. اول نشانه اش این است که انسانی ، انسانی دارای ، دارای باشد. دارای بردباری و تحمل باشد یعنی چه؟ یعنی اگر مثل کوه های بزرگ و مثل جبال شامخه به طرف او آمد این آدم را نلرزاند. 🔻 در قضیه ای ما اوایل انقلاب خدمت امام رفتیم، یک ابتلایی برای یکی از بزرگان انقلاب پیش آمده بود، برای فرزندش یک مشکل سیاسی ای پیش آمده بود و خیلی درهم ریخته بود... امام در خلال صحبتی که راجع به همین قضیه می کردیم فرمودند: «اگر احمد را که اعزّ اشخاص برای من است، بگیرند؛ من در باطن قلبم هم ناراحت نمیشوم». گاهی انسان ظاهراً دل خودش را آرام میکند اما باطن قلبش ناراحت است ایشان فرمودند من در باطن قلبم هم ناراحت نمی شوم. 2⃣ علامت دوم، «وَ العِلمَ» باید دانشمند باشد آدم. جاهل هرگز دین شناس نمی شود. 3⃣ سومی هم «وَ الصَّمْتُ» صمت را به معنای سکوت معنا میکنند و این غلط است... صمت یعنی ، سکوت به جا، سکوت در آن وقتی که کلام در آنجا بد است حرف زدن در آنجا زشت و عیب است... پرهیز از پُرحرفی های بیجا، یاوه گویی های زیاد، گفتن حرفهایی که نگفتنش بهتر است یا گفتنش لازم نیست... انسان باید همیشه سکوت را بر کلام ترجیح بدهد؛ گاهی کلام ترجیح دارد، گاهی کلام واجب است، زیرا سکوت موجب گمراهی کسی یا ظلم به کسی است، اینجا سکوت جایز نیست. 📕 کتاب شرح حدیث مکارم الأخلاق (نشر صهبا)؛ بخش پنجم: حلم؛ ص ۱۸۶ تا ۱۸۸ ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ 🌱 "رستاخیــــــــ🌏ــــــــــــز" 🌱 ┄┄┄┅•••==✧؛❁؛✧==•••┅┄┄┄ .