🔸 بنابراین ادب هر کاری متناسب با همون کار هست. واقعا اگه ما به کلام اهل بیت مراجعه کنیم میبینیم چقدر از رفتارهایی که ما فکر میکنیم کار خوب محسوب میشن از نظر اون بزرگواران کار بد حساب میشن.
✔️ برای همین انقدر تاکید میشه که انسان تک تک رفتارهاش رو از کلام و سیره اهل بیت علیهم السلام بگیره.
🔵 نکته بعدی که باید بهش دقت بشه اینه که همه کارای آدم باید روی حساب و کتاب باشه.
قرآن میفرماید یه جوری توی مدیریت اقتصادی زندگیت عمل کن که نه از شدت بخشش به دیگران خودت فقیر بشی و نه انقدر خسیس باش که ازت به کسی چیزی نرسه.
✅ اگه میخواید به دیگران خوبی کنید این باید حد و اندازه و حساب و کتاب داشته باشه.
حتی خیلی وقتا ممکنه خوبی کردن آدم به دیگری باعث بدبختیش بشه.
☢️ مثلا پدر و مادری که هر چی بچشون میخواد براش فراهم میکنه!
خب شما زدی اینو نابود کردی! برای چی همه چیز براش خریدی؟🙄
این بچه باید "اهل کار و تلاش" بار بیاد و با پولی که "براش زحمت کشیده" برای خودش خرید کنه نه با پول مفت!
ولی پدر و مادرا فکر میکنن وقتی دارن به بچشون پول میدن دارن بهشون خوبی میکنند! نه بزرگوار! این بدبخت کردن بچه هست.
⭕️ خیلی از خوبی کردن های ما واقعا درست نیست. در واقع ادبش اینه که انسان اون خوبی ها رو نکنه! ولی وقتی اون خوبی ها رو کرد و بجاش فحش شنید هی خودخوری میکنه و میگه من که ادب رو رعایت کردم پس چرا اینجوری شد!!!
خب بزرگوار این کارای شما اتفاقا مصداق بی ادبیه! کی گفته هر نوع خوبی کردنی حتما ادب محسوب میشه؟! 😒
💢 گاهی وقتا ادب اینه که آدم بیش از حد توی زندگی سایر افراد دخالت نکنه.
برخی پدر و مادرا بیش از حد توی زندگی زناشویی فرزندشون دخالت میکنن و اسمش رو میذارن محبت و علاقه!
🔸 بعد که چند تا حرف بد شنیدن کلی ناله و نفرین میکنن و ...
✅ ادب یعنی در هر شرایطی متناسب با همون شرایط رفتار کنیم. در مجموع اگه کسی واقعا مودبانه رفتار کنه خیییلی کم پیش میاد که کسی بهش بی احترامی کنه یا بخواد ازش سوء استفاده کنه.
⭕️ مگر اینکه اون طرف مقابل خیلی آدم پلیدی باشه. که در این صورت دیگه انسان نباید به خاطر رعایت کردن ادب ناراحت باشه. بلکه باید با توکل به خدا و مناجات بیشتر ادب بیشتری رو در زندگی خودش جاری کنه...
🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ وجود #ادب در خانواده مهم تر از وجود محبت در خانواده هست.
🔸 بسیار آموزنده
استاد پناهیان
✅ اتفاقا خوبی ادب اینه که اگه آدم بخواد درست رعایتش کنه اصلا نمیتونه وسواسی عمل کنه!
🔸 مثلا حال و احوال کردن با دیگران یه نوع ادب هست ولی اگه کسی بخواد بیش از حد هی سلام و احوالپرسی کنه این میشه بی ادبی!
ضمن اینکه آدم وسواسی از نظر مزاج مشکل داره و حتما باید خودش رو درمان کنه.
⭕️ معمولا مزاج های سودا و بلغم بیشتر موجب وسواس میشه و با یه برنامه اصلاح تغذیه تا حدی این موضوع بهتر خواهد شد
ادب آداب دارد.
🔸 به این جمله اگه دقت کنیم حرفای زیادی توش هست.
وقتی کلاس اول راهنمایی بودم اولین سرمشق درس هنر خوشنویسی مون بود.
همیشه بهش فکر میکردم.
خیلی روم تأثیر گذاشت.
✅ چه خوبه آدم حتی در اعماق افکار تنهای خودش هم با ادب فکر کنه. بعدش با ادب حرف بزنه و با ادب رفتار کنه. حتی دیدن و شنیدن.
خیلی چیزا که امروزه بهش میگن کلاس در واقع همون ادبه.
مثلأ اگه همیشه با ادب لباس بپوشیم بهمون میگن فلانی با کلاسه و اگه عکسهای 10 _ 15 سال پیش رو هم دیده بشه میگن.. اوه چه با کلاس. چون ادب هیچ وقت از مد نمیفته.
حتی وقتی تو تنهایی با ادب غذا بخوریم خودمون از خودمون هم راضیتر هستیم و غذا حتی اگه فقیرانه باشه اما دلچسبه. چون ادب شیرینه.
🔷 مادرم از یه خانواده ای هست که خیلی مودب هستن. من همیشه فکر میکردم حتما خیلی پولداران بعدا فهمیدم که برعکس. مسئله با کلاس بودن همون با ادب بودن اونهاست.
برا همینه که میگن:
ادب مرد به ز دولت اوست.
ولی یادمون باشه : ادب آداب دارد.
ادب به ز دولت اوست.
این هم یکی دیگه از سرمشقهای خوشنویسی مون بود.
ولی ایکاش اون موقع ها که خط تحریر یاد میدادن خط مشي زندگی رو هم یاد میدادن...
عطسه صبر
برخی از مردم تصور می کنند در موقع تصمیم بر انجام کاری، اگر خود یا کسی عطسه کند، باید صبر نمود. در حالی که در این باره دستوری در اسلام وارد نشده است و اساسا روح اسلام با این گونه مطالب سازش ندارد، تا آن جا که دستور می دهد هنگامی که به کاری تصمیم گرفتید، اگر کسی فال بد زد، اعتنا نکنید و بر خدا توکل کرده و به دنبال هدف روان شوید.
در مورد عطسه وارد شده که هر گاه یکے از شما عطسه کرد، در حق او دعا کنید و بگویید "یَرحَمَکُمُ الله" خداوند شما را رحمت کند و طرف مقابل هم بگوید "یَغفِرُ اللهُ لَکُم" خداوند شما را بیامرزد.1 اما صبر کردن و قدری مکث نمودن و یا فرق گزاردن بین یک و دو عطسه همگی از خرافات است.
1. بحارالانوار ج81 ص283
🌱
اسماء متبرکه
بسیاری از مردم در حین خانه تکانی اسماء متبرکه موجود در منزل را٬ در کنار زباله ها قرار می دهند.
در حالی که چنین کاری شرعا جایز نیست و روشهای از بین بردن و امحاء اسماء متبرکه بدین شرح است:
1. داخل آب روان بیندازیم به شرطی که بیاحترامی نشود.
2. داخل چاهی که غیر قابل استفاده است و استفاده نخواهد شد، بیندازیم.
3. داخل ظرف آبی بگذاریم تا به مرور زمان نوشتهها پاک شوند.
4. دفن کردن آنها در جایی که بیاحترامی به آنها نشود.
5. خمیر کردن آنها درصورتیکه بیاحترامی نشود.
6. دادن به بازیافت اگر اطمینان به عدم هتک حرمت است، اشکال ندارد و گرنه راه خوبی نیست.
رساله تخصصی فقه و احکام
🌱
بخشش صوری
برخی از زن و شوهرها برای فرار از خمس واجب، قبل از رسیدن سال خمسی شان، اقدام به هدیه کردن سود سالانه خود به یکدیگر می کنند.
و این در حالی است که با این گونه بخشش های صوری، خمس از آنان ساقط نمی گردد.
اجوبةالاستفتائات م857
🌱
از بین بردن مال
برخی از مردم فکر می کنند پولی را که متعلق به آن ها است، هر طور که بخواهند می توانند خرج کنند ولو در جهت حرام.
در حالی که انسان نمی تواند مال خود را نابود سازد یا در جهت حرام استفاده نماید.
پرسش: استفاده از ترقه و امثال آن چه حکمی دارد؟
پاسخ: چون اتلاف مال است، حرام است و خرید و فروش آن هم حرام است و اگر بر اثر این کارها ضرری متوجه کسی شود، ضرر زننده ضامن است.
توضیح المسائل مراجع ص316 س1030
🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #شعر | طعم صلوات
🌸صل علی محمد 😍 صلوات بر محمد
حضرت آیت الله العظمی خامنهای؛
🔶🔸 نظر جنابعالى درباره چهارشنبه سورى چیست؟ جواب: علاوه بر آنکه هیچ مبناى شرعى ندارد، مستلزم ضرر و فساد زیادى است که مناسب است از آنها اجتناب شود.
🔷🔹 آیت الله العظمی مکارم شیرازی: منفعت حاصل از خرید و فروش مواد محترقه حرام است.
🔶🔸آیت الله العظمی مکارم شیرازی با تأکید بر اینکه چهارشنبه سوری یک مراسم خرافی برگرفته از آیین غلط گذشتگان است و در فرهنگ اسلامی هیچ جایگاهی ندارد، یادآور شد: باید سنت هایی چون دید و بازدید، صله رحم، کمک به دیگران ترویج شود و نباید تسلیم سنت های خرافی گذشتگان شویم. خرید و فروش، حمل و نقل مواد محترقه که به منجر به ایجاد حادثه و مصدوم شدن دیگران میشود جایز نبوده و منفعت حاصل از آن نیز حرام است
🔷🔹آیتالله العظمی بهجت (ره) : این کارها مشروعیت ندارد.
🔶🔸تعبیر قرآن تبعیت كوركورانه از گذشتگان، از پدران، مادران، آباء و اجداد است این هم از موضوعاتی است كه قرآن روی آن زیاد تكیه كرده است و آن را منشأ لغزشهای بشر می داند و سخت انتقاد می كند. مثلا می گوید: آنها چنین می كویند:
🔷🔹«انا وجدنا آبائنا و جدنا آبائنا علی امه و انا علی آثارهم مقتدون»؛ اینها می گویند: ما پدران خودمان را بر یك طریقهای یافتهایم و ما هم همان طریقه پدران خودمان را می گیریم و می رویم ، و به تعبیر امروز سنت گرائی.
🔶🔸آیتالله العظمی سیستانی: اموری که به جامعه ضرر میزند و موجب ایذاء مردم است مانند استعمال ترقه و خرید و فروش آن جایز نیست.
🔷🔹آیتالله العظمی فاضل لنکرانی (ره) : در فرض مزبور که دارای خطرات جانی و مالی است و موجب اذیت و آزار دیگران است و مخالف مقررات و قانون و نظم جامعه است جایز نیست.
🔶🔸آیتالله العظمی میرزا جواد تبریزی(ره): هیچ یک از این امور، رجحان شرعی ندارد و تشویق مردم به این مورد تشویق به دنیا و غافل کردن از آخرت است و این که تصور میکنند این امور مردم را به حفظ وطن و عزت وا میدارد، تصوری باطل است. آنچه مردم را به عزت میرساند و به حفظ وطن وا میدارد ایمان است و بس.
🔷🔹آیتالله علوی گرگانی: چهارشنبه سوری یكی از سنتهای غلط است كه از لحاظ عقلی و شرعی هیچگونه جایگاهی ندارد و از رسوم جاهلیت است و لذا لازم است كه مؤمنین از برپایی اینگونه برنامهها اجتناب كنند. مخصوصاً اگر مشتمل بر محرمات باشد و در صورتی كه موجب وحشت مردم و زیان و ضرر شود، ضمانت هم دارد.
🔶🔸حضرت آیتالله صافی گلپایگانی: استفتاء جمعی از مردم در خصوص استفاده از مواد محترقه در ایام نوروز: چنانچه این مواد موجب آزار مردم باشد، حرمت آن شدیدتر است و مراسم چهارشنبه سوری از این قبیل است و چون استفاده از این مواد،از مصادیق لهو و اسراف است ،جایز نمی باشد.
♦️ همچنین در پاسخ به استفتائی در خصوص شركت در مجالس صوفیان و مدعیان عرفان ، بیان داشته كه افكار آنها انحرافی است و شركت در مجالس آنان حرام و ترویج باطل است