هدایت شده از قاریان افضل ایران
من از بعضی آدمها خیلی میترسم!
یکی از متخصصان اعصاب و روان، به جای گرفتن شرح حال شفاهی، از بیمار ۴۰ سالهاش، آقای صادقی خواست طی پیامی کتبی، دقیقا توضیح بدهد از چه کسانی میترسد. بیمارش دچار آنتروپوفوبیا (انسانهراسی) شده بود. بیمار به او چنین نوشت:
آقای دکترپویان! روانپزشک مهربان من!
من از بعضی آدمها خیلی میترسم. نمیگویم که آنها آدمهای بدی هستند... نه! ممکن است مشکل از خودم باشد. اگر مشکل نداشتم که به شما مراجعه نمیکردم. یک وقت فکر نکنید قصد توهین به کسی را دارم. خودم بیمارم و به من گفتید که حق دارم در مورد فوبیای خودم به شما توضیح بدهم. اینهایی که از آنها میترسم با بعضیهایشان دوست صمیمی هستم. خواهش میکنم از ترسهای من با کسی صحبت نکنید. بله... بگذارید بگویم از چه کسانی میترسم.
من کارگرها را خیلی دوست دارم ولی از کارگرهای کارواش که به زور میخواهند به ماشین من واکس و پولیش بزنند میترسم. از کارگرهایی هم که اسبابکشی میکنند میترسم مخصوصا وقتی که پول طبقات را میگیرند و وسایلم را با آسانسور جابه جا میکنند.
من از خانمهای جوانی که در ملا عام سیگار میکشند و یکدستی رانندگی میکنند میترسم. از خانمهای روشنفکری که مهریهشان را به اجرا میگذارند هم میترسم.
من از اساتید دانشگاه که بعد از ۷۵ سالگی شرکت دانشبنیان میزنند و همینطور از آنهایی که بیشتر از یک انگشتر عقیق دارند میترسم (مخصوصا از تحصیل کردههای خارج).
هم از قضات میترسم و هم از وکلا میترسم. از مشاورین املاک هم میترسم. هیچ توضیحی هم ندارم...من از آخوندهای بیش از حد اصلاحطلب میترسم... مخصوصا از آنهایی که در عکس پروفایلشان عمامه نمیگذارند.
من از همهی کسانی که شدیدا مخالف استکبار جهانی هستند ولی گوشی آیفون دارند میترسم. از حضراتی که نگران تاثیر بد ماهواره روی مردم هستند ولی خودشان ماهواره دارند هم میترسم.
از کسانی که میگویند اگر جیب و سفرهی مردم پر باشد همه مشکلات حل میشود میترسم.
از خانمهای چادری که زیر چادرشان لباسهای رنگارنگ جیغ و اسپورت میپوشند میترسم. اگر تاتو و گونهگذاری کرده باشند بیش از حد میترسم.از رانندگان آژانس که به جای گفتن قیمت میپرسند «قبلا چقدر میدادی» میترسم. از معلمهایی که در کلاسهای خصوصی بهتر از مدرسه درس میدهند میترسم.
من از مداحهایی که ادای گریه درمیآورند میترسم.من از آدمهایی که در دوران پسادموکراسی و انفجار اطلاعات طرفدار رژیم سلطنتی هستند میترسم.
از ایرانیهای خارج از کشور که به ما میگویند لنگش کن خیلی میترسم. از مشاورین خانواده (مخصوصا طلاق دادهها و طلاق گرفتهها)، سخنرانان انگیزشی و مدرسین کارآفرینی که خودشان بیکار هستند میترسم.
از اعضای شوراهای شهر که هنوز دستگیر نشدهاند میترسم. از کاندیداهای مجلس هم که از خودشان چند میلیارد خرج میکنند و نمیدانم اگر درنیایند چه خاکی میخواهند به سرشان بریزند هم میترسم. معلوم است که اگر دربیایند به سر ما خاک میریزند، که از آن هم میترسم.
آقای دکتر! روانپزشک مهربان من!
شما بگویید من با این ترسهایم چه کنم؟ قرصهایتان از اثر افتاده، نیاز به بستری شدن دارم. کمکم کنید.
چرا مسلمان زیاد است، اما اسلام کم؟!
✍روح الله کریمی خویگانی
برای پاسخ به این سؤال رایج، باید چند سؤال مطرح کرد.
به نظر شما در عرض ۵ سال، قرآن را حفظ کردن مشکل تر است یا در طول ۵ سال لب به دروغ نگشودن؟
یک ماه روزه گرفتن مشکلتر است یا یک ماه قضاوت وغیبت نکردن؟
یک هفته به اعتکاف نشستن دشوارتر است یا یک هفته با همه انسانها به مثابه اعضای خانواده خود رفتار کردن؟
یک ماه نماز اول وقت خواندن سخت تراست یا یک ماه خشمگین نشدن؟
این پرسشها منعکس کننده این واقعیت است که انجام رفتارهای اخلاقی از التزام به رفتارهای تعبدی ومذهبی دشوارتر است.
در حقیقت رفتار تعبدی باید کارکرد پرورشی داشته باشد.
حج (رفتار مذهبی) کارکرد تربیتی دارد.
نماز(رفتارتعبدی) برای دور شدن انسان از آز(رفتار اخلاقی)است.
سجود (رفتار مذهبی) باید به جود(رفتار اخلاقی) منتهی شود.
اما از آنجا که انسانها تمایل طبیعی به انتخاب گزینه های سهل وساده دارند در مرحله اول(رفتارهای تعبدی) می مانند
و چندان با انتخابهای دشوارتر(اخلاق مدارانه زیستن) خود را روبرو نمی سازند.
از این روست که مسلمان زیاد داریم اما مسلمانی کمتر دیده می شود.
جامعه دینی (جامعه ای که ظواهر مذهبی شامل مناسک وتشریفات مذهبی در آن دیده میشود)داریم اما ازجامعه اخلاقی خبری نیست.
نمی گوییم واجبات مثل نماز و روزه مهم نیست هست خیلی هم هست اما یادمان نرود این حدیث نبوی را :
إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ
«بهراستی که من مبعوث شدم تا شرافتهای اخلاقی را کامل و تمام کنم و به مردم بیاموزم»
(با اقتباس و تأمل در سخنرانی آیت الله حيدرى)
هدایت شده از قاریان افضل ایران
بزرگ شدی می خوای چه کاره بشی؟!
بدترین سوالی که میشه از یه بچه کرد اینه که بپرسیم: بزرگ شدی میخوای چیکاره بشی!
اینو من نمی گم، آدام گرنت (Grant) تو کتاب "دوباره فکر کن" با کلی شواهد و مدارک می گه.
انگار بزرگ شدن ته داستانه و مقطعی از زندگیه که با رسیدن به اون همه چیز تموم میشه و تو باید از الان بهش فکر کنی و تصمیم بگیری! و اگه این کارو نکنی یه جای کارت ایراد داره.
ایشون میگه مشکل این سوال اینه که این سوال و فکر کردن به اون میتونه به شکل گیری طرز فکر ثابتی درباره کار و شخصیت منتهی بشه، چرا که بچه ها خیلی کوچیکن و چند شغل رو بیشتر نمیشناسن و پرسیدن سوالات این شکلی به نوعی شروع ضبط هویت کودکه
ده سال پیش کی فکر می کرد که از قبل اینستاگرام، يوتيوب، فیس بوک، تلگرام، تیک تاک و .... صدها یا شاید هزاران شغل به وجود میاد که هزاران مرتبه جذاب تر خلاقانه تر و درآمدزاتر از شغل های کلیشه ای باشه که از کودکی در ذهنمون داشتیم و آخرشم بهش نرسیدیم!
نتیجه:دیگه از بچه ها نپرسیم بزرگ شدی می خوای چیکاره شی! لزومی نداره خودشون رو در قالب یک شغل تعریف کنن. یک هویت معین می تونه مسیرهای دیگه رو ببنده. به جای تلاش برای محدود کردن کمک کنیم تا احتمالاتشون رو گسترده تر کنن. چه لزومی داره یه چیز خاص باشن! اونها خیلی کار می تونن انجام بدن.
بت شکن
فطب راوندی در کتاب خرائج نقل کرده است که حضرت ابوطالب علیه السلام به فاطمه بنت اسد در حالیکه علی علیه السلام در سنین کودکی بودفرمود علی را دیدم که بتها را می شکست، ترسیدم بزرگان قریش باخبر شوند. فاطمه بنت اسد سلام الله مادر علی علیه السلام عرض کرد عجیب تر ازاین برایت بگویم آن وقتی که علی را در شکم داشتم می خواستم از ان محلی که بتها را در انجا گذاشته بودند عبور کنم پاهای خودرا به شدت تکان می دادورها نمی کردتا به انجا نزدیک نشوم درحالیکه من برای پرستش پروردگاردر خانه خدا طواف می کردم وتوجهی به بتها نداشتم
الخراج،،،،، بحارالانوار
آیت الله جوادی آملی 🔹 در دیار ما مرحوم #آیت_الله_کوهستانی را می دانید، یا شنیدید یا اگر ندیدید، از دیگران شنیدید که ایشان کار یک امامزاده را می کرد، ما چرا نباشیم؟!
در دیار ما این بزرگوار کار یک امامزاده را می کرد؛ یعنی مردم معتقد بودند و فرمایش او در آنها اثر می گذاشت، این همان ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾ بود، چرا ما نباشیم؟ چرا ما بپوسیم؟ چرا مرگ را نمی رانیم و زیر پایمان لِه نکنیم؟
🔹این بیان نورانی #سید_الشهدا است، فرمود: «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»، این را که مخصوص عاشورا نبود، فرمود مرگ پلی است زیر پای شما، شما از این پل رد می شوید، آن طرف دیگر خبری نیست.
شما هستید و مرگ نیست، ما در برزخ هستیم و مرگ نیست، در ساهره معاد هستیم و مرگ نیست، در بهشت هستیم و مرگ نیست، مرگ مُرد!
🔹چون این طوری هستیم، هیچ وقت بی وضو نباشیم!
هیچ وقت #نماز_شب فراموشمان نشود!
هیچ وقت حرفی که #رضای_خدا در او نیست نگوییم!
هیچ وقت از #ارشاد_مردم، هدایت مردم، تبلیغ مردم، صرف نظر نکنیم، ما هم بشویم: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾. مگر امامت شرط است؟ مگر نبوت شرط است؟ اینها برای شاگرادن ائمه است.
# اخلاقی
آیت الله جوادی آملی 🔹 در دیار ما مرحوم #آیت_الله_کوهستانی را می دانید، یا شنیدید یا اگر ندیدید، از دیگران شنیدید که ایشان کار یک امامزاده را می کرد، ما چرا نباشیم؟!
در دیار ما این بزرگوار کار یک امامزاده را می کرد؛ یعنی مردم معتقد بودند و فرمایش او در آنها اثر می گذاشت، این همان ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾ بود، چرا ما نباشیم؟ چرا ما بپوسیم؟ چرا مرگ را نمی رانیم و زیر پایمان لِه نکنیم؟
🔹این بیان نورانی #سید_الشهدا است، فرمود: «فَمَا الْمَوْتُ إِلَّا قَنْطَرَةٌ»، این را که مخصوص عاشورا نبود، فرمود مرگ پلی است زیر پای شما، شما از این پل رد می شوید، آن طرف دیگر خبری نیست.
شما هستید و مرگ نیست، ما در برزخ هستیم و مرگ نیست، در ساهره معاد هستیم و مرگ نیست، در بهشت هستیم و مرگ نیست، مرگ مُرد!
🔹چون این طوری هستیم، هیچ وقت بی وضو نباشیم!
هیچ وقت #نماز_شب فراموشمان نشود!
هیچ وقت حرفی که #رضای_خدا در او نیست نگوییم!
هیچ وقت از #ارشاد_مردم، هدایت مردم، تبلیغ مردم، صرف نظر نکنیم، ما هم بشویم: ﴿وَ جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾. مگر امامت شرط است؟ مگر نبوت شرط است؟ اینها برای شاگرادن ائمه است.
# اخلاقی
برگزاری مراسم اعتکاف کا کنان و. خانواده های پلیس آگاهی تهران بزرگ در مسجد جامع
هدایت شده از قاریان افضل ایران
2_144200951411733443.m4a
670K
💢 آیت الکرسی برای اموات !!
🎙حجت الاسلام #عالی
شادی روح همه اموات.. و روح مرحوم محمد خیرخواه صلوات
✅
آیه ۱۹۰🌹از سوره آل عمران🌹
إِنَّ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ اخْتِلافِ اللَّيْلِ وَ النَّهارِ لَآياتٍ لِأُولِي الْأَلْبابِ
همانا در آفرينش آسمانها و زمين و در پىِ يكديگر آمدن شب و روز، نشانههايى (از علم، رحمت، قدرت، مالكيّت، حاكميّت و تدبير خداوند) براى خردمندان است.
آیه ۱۹۰🌹از سوره آل عمران🌹
إِنَّ=همانا
فِي= در
خَلْقِ = آفرینش
السَّماواتِ = آسمان ها
وَ الْأَرْضِ= و زمین
وَ اخْتِلافِ= و آمد و شد
اللَّيْلِ = شب
وَ النَّهارِ= و روز
لَآياتٍ= البته نشانه های است
لِأُولِي الْأَلْبابِ= برای خردمندان