🎥جرعهای از زلال قرآن
📖سوره مبارکه نباء ،۳۵و۳۶
💠 لَّا يَسْمَعُونَ فِيهَا لَغْوًا وَ لَا كِذَّابًا
* جَزَاءً مِّن رَّبِّكَ عَطَاءً حِسَابًا
💠 ﺩﺭ ﺁﻧﺠﺎ ﻧﻪ ﺳﺨﻦ ﺑﻴﻬﻮﺩﻩﺍﻱ ﻣﻰﺷﻨﻮﻧﺪ ﻭ ﻧﻪ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺗﻜﺬﻳﺒﻲ(٣٥)
[ﺍﻳﻦ] ﭘﺎﺩﺍﺷﻲ ﻛﺎﻓﻲ ﻭ ﺑﻪ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﺯ ﺳﻮﻱ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺗﻮﺳﺖ.(٣٦)
قاریان افضل ایران
🎥 در کوچه میگذشتم و پایم به سنگ خورد!
سنگی که فکر و ذکر دلم را دچار کرد!
آیه 114🌹ازسوره آل عمران 🌹
يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ وَ يَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ يَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ أُولئِكَ مِنَ الصَّالِحِينَ
آنان به خدا و روز قيامت ايمان دارند و امر به معروف و نهى از منكر مىكنند و در كارهاى خير شتاب مىورزند و آنان از افراد صالح و شايسته هستند.
آیه 114🌹ازسوره آل عمران 🌹
يُؤْمِنُونَ =ايمان می آورند
بِاللَّهِ=به الله
وَ الْيَوْمِ=و روز
الْآخِرِ=واپسین
وَ يَأْمُرُونَ=وفرمان می دهند
بِالْمَعْرُوفِ=به کار شایسته
وَ يَنْهَوْنَ =وبازمی دارند
عَنِ =از
الْمُنْكَرِ=کارناشایست
وَ يُسارِعُونَ =ومی شتابند
فِي =در
الْخَيْراتِ=خوبی هاا
وَ أُولئِكَ=وآنان
مِنَ =از
الصَّالِحِينَ=شایستگانند
آیه 115🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ ما يَفْعَلُوا مِنْ خَيْرٍ فَلَنْ يُكْفَرُوهُ وَ اللَّهُ عَلِيمٌ بِالْمُتَّقِينَ
و آنچه از خير انجام دهند، هرگز درباره آن ناسپاسى نبينند و خداوند به (حال) پرهيزكاران داناست
آیه 115🌹ازسوره آل عمران 🌹
وَ ما =و آنچه
يَفْعَلُوا =انجام دهند
مِنْ =از
خَيْرٍ =خوبی
فَلَنْ يُكْفَرُوهُ=پس هرگز ناسپاسی نبينند دربارهی آن
وَ اللَّهُ=والله
عَلِيمٌ =داناست
بِالْمُتَّقِينَ=به حال پرهيزكاران
قاریان افضل ایران
در راستای آموزش سربازان بدو ورود.. توصیه های زیر توسط حاج آقا ولی زاده ارائه گردید.. سرباز به عنوان نیروی خط مقدم دفاع و مبارزه با دشمن و حتی به عنوان نیروی صف اول تلاش برای پیشرفت کشور در طول تاریخ مورد توجه بوده و بسیاری از بزرگان عرصه جهاد و خدمت سرباز بودن را بالاترین افتخار خود میدانستند و میدانند، تاجایی که سید شهیدان مقاومت حاج قاسم سلیمانی هم خود را سرباز معرفی میکرد.
در اهمیت جایگاه سرباز در اسلام روایات مختلفی از اهل بیت (ع) وجود دارد و امیر مؤمنان علی (ع) بارها در نامهها، خطبه و فرمایشات خود به توجه به سربازان تأکید کردهاند که از جمله آن میتوان به نامه امام به مالک اشتر نخعی اشاره کرد که در آن به صورت ویژه مالک را به توجه به سربازان دعوت میکنند.
توصیه امام علی (ع) به مالک اشتر مبنی بر توجه به سربازان و رفع مشکلاتشان...
امام علی (ع) در سال ۳۸ هجری پس از انتصاب مالک اشتر به فرمانداری مصر در نامهای به او ضمن بیان اصول حکومت، با دقت ویژهای مالک را به توجه به سربازان از منظر مالی، روحی، تأمین تجهیزات و ابراز، مهر و عطوفت با آنان توصیه میکند.
امام خطاب به مالک میفرماید: «برگزیدهترین فرماندهان سپاه تو، کسی است که از همه بیشتر به سربازان کمک رساند و از امکانات مالی خود بیشتر در اختیارشان گذارده باشد تا در نبرد با دشمن، سربازان اسلام تنها به یک چیز بیندیشند. همانا مهربانی تو نسبت به سربازان، دلهایشان را به سوی تو میکشاند...»
آرزوهای سپاهیان را بر آور، همواره از آنان ستایش و خواستههای معقولشان را اجابت کن
«پس از آن آرزوهای سپاهیان را بر آور و همواره از آنان ستایش کن و کارهای مهمی که انجام دادهاند بر شمار، زیرا یادآوری کارهای ارزشمند آنان، شجاعان را بر میانگیزد و ترسوها را به تلاش وا میدارد...»
۵ توصیه مهم امام به مالک برای توجه به سرباز
امام علی (ع) در نامهاش به مالک ۵ توصیه مهم درباره سرباز به مالک اشتر بیان میکند که عبارتند از «عنایت ویژه فرماندهان نسبت به سربازان»، « توجه به حل مشکلات مالی سربازان و خانواده آنان»، «مهربانی و محبت به سربازان»، «اجابت خواستههای معقول و مشروع سربازان» و «ستایش و اکرام و تشویق سربازان موفق»
ضرورت تلاش برای آماده نگهداشتن سرباز و توصیه وحدت به سربازان
حضرت در سخنان دیگری آمادگی سربازان برای نبرد را یکی از امور واجب در امت اسلام بیان میکنند که این امر نشانه نیاز جامعه به این قشر است و غفلت سرباز را سبب فروپاشی سپاه و شکست بیان میکند، تا جایی که در این زمینه توصیه میکنند که سرباز در میدان باید کم بخوابد زیرا بقای جامعه بسته هوشیاری و بیداری سرباز است.
نکته دیگری که در این گفتار امیرالمؤمنین (ع) بیان شده موضوع وحدت و همدلی و در کنار هم بودن سربازان است که ثمره آن نظم و وحدت و نهایتاً پیروزی نصرت است.
ایشان در نامه نامه ۱۱ نهجالبلاغه صفحه ۴۹۳ میفرماید: «با هم فرود آیید و هرگاه کوچ میکنید همه با هم کوچ کنید و چون تاریکی شب شما را پوشاند نیزهداران را پیرامون لشکر بگمارید و نخوابید مگر اندک، چونان آب در دهان چرخاندن و بیرون ریختن».
تجلیل امام علی (ع) از سربازان کوفه برای مقاومت در برابر تهاجم شورشیان
موضوع تکریم از سربازان بارها توسط مولا علی (ع) انجام شده است به عنوان مثال در سال ۳۶ هجری، شورشیان بصره به کوفه هجوم آوردند و لشکر بصره دربرابر این تهاجم به خوبی مقاومت کرد و نهایتاً پیروز شد. امام پس از این پیروزی نامهای محبتآمیز خطاب به سربازان و مجاهدان نوشته ضمن قدردانی و تشویق آنان در حق سربازان اسلام دعای خیر کردند. امام فرمودند: «خداوند شما مردم کوفه را از سوی اهل بیت پیامبر (ص) پاداش نیکو دهد، بهترین پاداشی که به بندگان فرمانبردار و سپاسگزاران نعمتش عطا میفرماید، زیرا شما دعوت ما را شنیدید و اطاعت کردید، به جنگ فرا خوانده شدید و بسیج گشتید».
سرباز باید همیشه و هر لحظه آماده جهاد و دفاع باشد و لحظهای غفلت نکند، چنانکه آن حضرت خود بعنوان سربازی فداکار و آماده نبرد لحظهای از پا ننشست چنانکه فرمود: «سوگند به جان خودم در مبارزه با مخالفان حق و آنان که در گمراهی و فساد غوطهورند یک لحظه مدارا و سستی نمیکنم.»
اهمیت رفع شبهات سربازان و اقناع آنان به جای استفاده از زور
رفع شک و شبه از دل سرباز از دیگر موضوعاتی است که امر مؤمنان به آن بسیار اهمیت میداد و همواره به فرماندهان سپاهش توصیه میکرد که اگر سرباز یا سربازانی دچار شک و شبهه شدند به جای استفاده از زور آنها را قانع کنند، زیرا در غیر این صورت آن شک سبب میشود که سرباز به خوبی در میدان نبرد ظاهر نشود.
در فرازهای ۱۳۰ و ۱۳۱ از نامه ۵۳ نهجالبلاغه آمده است ابو برده هنگامی که علی علیهالسلام را مقابل افرادی مانند عایشه، طلحه و زبیر دید دچار تزلزل شد از این رو بر باطل بودن کشتگان دشمن در جنگ جمل شک کرد. حضرت شخصاً به بیان استدلال به این سرباز پرداخت و در پایان به او گفت: آیا هنوز تردید داری و ابو برده به حقانیت راه امام اذعان کرد. امام همچنین گاهی سربازان را برای گرفتن پاسخ سؤالات و شبهاتشان به بزرگانی مانند جناب عمار یاسر ارجاع میدادند.
حزن امام، هنگامی که سربازانش در راه خدا به شهادت میرسیدند
امام علی (ع) همواره در جنگها بر شهادت سربازان اندوهگین میشدند و خود را از عزاداران آنها میدانستند. در جنگ صفین آن حضرت در حالی که شمشیر به دست داشت خطبهای در وصف سربازان رشیدش قرائت کرد.
«کجایند آن برادرانم که راه را به حقیقت طی کردند و بر اساس حق از دنیا گذشتند. عمار، ابن تیهان و ذوالشهادتین کجا هستند و کجایند نظیر آنان از برادرانشان که بر جانبازی پیمان بستند و سرهای پاکشان برای تبهکاران فرستاده شد. آه بر آن برادرانم که قرآن را تلاوت کرده آن را استوار داشتند، واجبات را اندیشه نموده، برپا کردند، سنت را زنده نمودند و بدعت را میراندند. به جهاد دعوت شدند اجابت کردند، به پیشوا اعتماد نموده تابع شدند...»
حجت الاسلام یگانه مرقی:نگاه به چهرۀ پیامبر(ص)بخش دوم حدیث حضرت زهرا: «النَّظَر فِی وَجهِ رَسُولِ اللَّهِ» آن حضرت نگاه به چهرة رسول خدا(ص) را دوست داشت؛ یا از آن جهت که پدر مهربان او بود و یا از آن جهت که پیامبر(ص) پیشوا، امام و رهبر او بود. هر کدام که باشد، نگاه به ایشان ثواب دارد. در حدیث کساء می خوانیم: «وَ صرْتُ أَنْظُرُ إِلَیهِ وَ إِذَا وَجْهُهُ یتَلَأْلَأُ کأَنَّهُ الْبدْرُ فِی لَیلَةِ تَمَامِهِ وَ کمَالِهِ؛[و همچنان به چهرة او [پدرم] نگاه می کردم که همانند ماه شب چهارده در حالی که کامل و تمام است، می درخشید.»
به هر حال، اگر مراد از نظر، صرف نگاه کردن باشد، نگاه به چهرة رسول خدا(ص) از چند جهت عبادت بوده است، چنان که خود رسول خدا(ص) می فرماید: «النَّظَرُ إِلَی الْعالِمِ عبَادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَی الْإِمَامِ الْمُقْسِطِ عِبَادَةٌ، وَ النَّظَرُ إِلَی الْوَالِدَین برَأْفَةٍ وَ رَحْمَةٍ عبَادَةٌ، وَ النظَرُ إِلَی أَخ تَوَدُّهُ فِی اللَّهِ (عزَّ وَجَلَّ) عِبَادَةٌ؛[نگاه به (چهره) عالم عبادت است. و نگاه به (چهره) امام عادل و عدالت پیشه عبادت است. و نگاه به چهرة والدین از روی رأفت و مهربانی عبادت است. و نگاه به چهرة برادر (دینی) که برای خدا دوستش داریم، عبادت است.» رسول اکرم(ص) هم عالم بود، هم پیشوای عدالت پیشه و هم پدر حضرت زهرا، بنابراین، نگاه به چهرة حضرت از جهات متعددی عبادت بود.
ممکن است مراد از نگاه به چهرة رسول خدا(ص)، عشق و محبت قلبی به آن حضرت باشد که این را نیز حضرت زهرا در سطح عالی برخوردار بود.
پیامبر اکرم(ص) می فرماید: «یا فاطِمَةُ أَنْتِ مِنِّی و اَنَا مِنکِ؛[تو از من هستی و من از تو.» این حدیث اوج دلبستگی عاطفی این پدر و دختر را می رساند، خصوصاً اگر به شأن نزول این حدیث توجه شود:
از حضرت زهرا نقل شده است که فرمود: وقتی این آیه نازل شد: [لا تَجْعَلُوا دُعاءَ الرَّسُولِ بَینَکمْ کدُعاءِ بَعْضِکمْ بَعْضاً][«رسول خدا (ص) را آنگونه که همدیگر را صدا می زنید، (با اسم) نخوانید!» ترسیدم که رسول خدا(ص) را با لفظ «ای پدر» بخوانم. من نیز مانند دیگران، پدر را با نام «یا رسول الله» صدا زدم. بدین خاطر پیامبر(ص) یک بار یا دو بار یا سه بار از من روی گردانید (و پاسخ نگفت)، سپس رو به من کرد و فرمود: ای فاطمه! این آیه دربارۀ تو و خانوادۀ تو و نسل تو نازل نشده است. تو از من هستی و من از توام. همانا این آیه برای (ادب کردن) جفاکاران درشت خوی قریش و انسانهای خودخواه و متکبّر نازل شده است. مرا با جملة «ای پدر!» خطاب کن که مایۀ حیات قلب من است و خداوند را خشنود می کند.
محبّت شدید فاطمه(ع) به پیامبر اکرم (ص)
در سیره و گفتار حضرت زهرا موارد متعددی یافت می شود که شاهدی است بر محبّت شدید آن حضرت به پیامبراکرم (ص)؛ در اینجا به دو مورد از آن اشاره می شود:
1. تسلیم محض پیامبر (ص)
وقتی پیامبر اکرم(ص) اعلام کرد که خدا از آسمان به ازدواج فاطمه با علی(ع) رضایت داد، عرض کرد: «رَضِیتُ بِمَا رَضِیَ اللَّهُ لِی وَ رَسُولُهُ؛[خشنودم به آنچه که خدا و پیامبر او برای من رضایت دادند.»
و در جای دیگر عرض کرد: «یَا رَسُولُ اللَّه أَنتَ أَولَی بِمَا تَرَی؛[ای رسول خدا! تو از من سزاوار تری (در مورد ازدواج من).»
حضرت زهرا در مورد فدک به پیامبر(ص) نیز عرض کرد: «أَنْتَ أَوْلَی بِی مِنْ نَفْسِی وَ مَالِی لَک. .. أَنْفِذْ فِیهَا أَمْرَک؛ تو بر من سزاوارتری و اموال من، مال تو است؛. .. [اما برای اثبات حق من در فدک مدرک و سند آن] و امر خود را محکم و استوار فرما.»
2. جملات جانسوز در فقدان پدر
حضرت زهرا جملات جانسوزی در فقدان رسول خدا(ص) فرمودند که برای پرهیز از اطالة کلام فقط به چند نمونه اشاره می شود:
1. «وَاغَمَّاهُ لِغَمِّکَ یَا اَبَتَاهُ؛ وای از این اندوه، در غم تو ای پدر!»
2. «یا رَسُولَ اللَّهِ قَدْ قَطَعْتَ قَلْبِی وَ أَحْرَقْتَ کبِدِی لِبُکائِک؛[ای رسول خدا! همانا قلب مرا از جا کندی، و جگرم را سوزاندی به خاطر گریه ات.»
3. «یا أَبَتَاهْ إِلَی جَبْرَئِیلَ ینْعَاهُ؛ ای پدر! پس از تو باید شکوه های دل را به جبرئیل گفت.»
4. «یا أَبَتَاهْ... وَ الثُّکلُ شَامِلُنَا وَ الْبُکاءُ قَاتِلُنَا وَ الْأَسَی لَازِمُنَا؛[ی پدر! غم تو ما را فراگرفته، و گریه قصد جان ما را دارد و بدی روزگار دامنگیرمان شده است.»
5. «یا أَبَتَاهْ... یاحَبِیبَ اللَّهِ وَ حَبِیبَ القُلُوبِ؛[ی پدر! ای حبیب خدا و محبوب دلهای همه!»
این جملات و امثال آن نهایت درجة محبت حضرت زهرا به پدر بزرگوارشان را نشان می دهد و ثابت می کند که یکی از محبوبهای دل زهرای مرضیه شخص رسول خدا(ص) می باشد.
⏪ 🌼مقام_معظم_رهبرے
⬅️ چگونه کانون خانواده را حفظ کنیم؟
↙️ مبادا با گلهها، با دلخوریها، با افزونطلبی و پُرتوقعیها، با بیمحبتیها، و گاهی با دخالتهای دیگران، کانون خانواده سست بشود.
↙️ هم دختر و هم پسر سعی کنند که این عُلقهی زوجیت را حفظ کنند. این، با اطمینان و با محبت متقابل حفظ میشود.
↙️ ⛔️ زن به مرد تحمیل نکند و زور نگوید؛ مرد هم به زن زور نگوید و افزونطلبی نکند.
↩️ مثل دو رفیق و مثل دو شریک، با هم صمیمی باشند، تا این کانون خانواده حفظ بشود!🌹🌹
#خانواده.. عقیدتی سیاسی پلیس پلیس آگاهی