نمونه ای از احادیث حضرت باقر (ع):
1. امام باقر علیهالسلام در شرایط زمانى خاصى که مقارن با انقراض بنى امیه بود، داستان مفصل واقعهى غدیر را با متن کامل خطابهى مفصل غدیر بیان فرمودند که سند و پشتوانهاى محکم و تأیید شده توسط مقام عصمت براى این خطابهى تاریخى شد. [ بحارالانوار: جلد 37 صفحهی 201 ح 86. ]
2. یک نفر از اهل بصره به امام باقر علیهالسلام عرض کرد: حسن بصرى آیهى 'یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ...' را مىخواند و مىگوید دربارهى مردى نازل شده و نام او را نمىگوید. حضرت فرمود: او را چه شده...؟! اگر مىخواست خبر مىداد دربارهى چه کسى نازل شده! جبرئیل بر پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله نازل شد و عرض کرد: خداوند به شما امر مى کند امتت را راهنمایى کنى که ولیشان کیست، و این آیه را نازل کرد. پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله هم قیام کرد و دست علىبنابىطالب علیهالسلام را گرفت و بلند کرد و فرمود: 'مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ'. [ بحارالانوار: جلد 37 صفحهی 140 ح 34. ]
3. ابوبصیر به امام باقر علیهالسلام عرض کرد: مردم مىگویند: چرا خداوند نام على و اهل بیتش علیهمالسلام را در قرآن صریحاً نیاورده است؟ حضرت فرمود: خدا نماز را نازل کرده و عدد رکعات آن را پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله بیان فرموده و همچنین است زکات و حج. و آیهى 'اَطیعُوا اللَّهَ وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِى الْاَمْرِ مِنْکُمْ' را نازل کرده که دربارهى على و حسن و حسینعلیهمالسلام است، و در بیان کلمهى 'اولوا الامر' پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله دربارهى على علیهالسلام فرموده: 'مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ'... اگر آن حضرت سکوت مىکرد و اهل آیهى اولوا الامر را معرفى نمىکرد آل عباس و آل عقیل و دیگران آن را ادعا مى کردند. وقتى پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله از دنیا رفت على علیهالسلام صاحب اختیار مردم بود... چون آن حضرت ولایت او را به مردم ابلاغ فرموده و او را منصوب نموده بود.[بحارالانوار: جلد 35 صفحهی 311. ]
4. ابان بن تغلب از امام باقر علیهالسلام پرسید: معناى کلام پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله چیست که فرمود: 'مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ'؟ حضرت فرمود: آیا مثل این مطلب هم جاى سؤال دارد؟! به آنان فهمانید که جانشین او خواهد بود. [ اثبات الهداة: جلد 2 صفحهی 34 ح 140. ]
5. امام باقر علیهالسلام با تعجب از انکار امت نسبت به حقیقت غدیر فرمودند: 'این امت انکار کردند پیمانى را که پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله از ایشان براى علىبنابىطالب علیهالسلام گرفت در روزى که او را براى مردم منصوب فرمود و آنان را در زمان حیاتش به ولایت و اطاعت او فرا خواند و آنان را بر این مطلب شاهد گرفت.' [ اثبات الهداة: جلد 2 صفحهی 134 ح 584. ]
6. امام باقر علیهالسلام در بیان حد ولایت و برائت با استناد به حدیث غدیر فرمودند: این امت وقتى به علىبنابىطالب علیهالسلام مىرسند مىگویند: دوستانش را دوست داریم ولى از دشمنانش بیزارى نمىجوییم، بلکه آنان را هم دوست داریم! چگونه چنین ادعایى صحیح است در حالى که پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله مىفرماید: 'اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه...'، ولى مىبینى که با دشمنان او دشمنى نمىکنند و خوار کنندگان او را خوار نمىکنند. این انصاف نیست!! [ بحارالانوار: جلد 21 صفحهی 339. ]
حجتالاسلام والمسلمین سید علیرضا ادیانی رئیس سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در جلسه بصیرت رؤساي عقیدتی سیاسی یگانهای انتظامی سراسر کشور:
یاد امام و شهدا به این است که همه ما و همه مسؤلین، صادقانه و بی منت به مردم خدمتگزاری کنیم. ما نوکر و رعیت مردم هستیم و مردم ارباب و ولی نعمت ما.
در جمهوری اسلامی مسؤلین هیچ شأنی جز خدمتگزاری به مردم ندارند و این میسر نمی شود مگر با تلاش مجاهدان و بی وقفه مسؤلین همچنین اجتناب از زخارف دنیوی و پرهیز از اشرافی گری.
حجتالاسلام ادیانی افزود:
نفوذ معنوی به این است که همه ما از عمق جان به معارف الهی و قرآنی باور و اعتقاد داشته باشیم و هم با تمام وجود به آن عمل کنیم و در همه ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خودمان پیاده کنیم.
رئیس سازمان عقیدتی سیاسی انتظامی کشور گفت:
زمان مسؤلیت ها بسیار کوتاه و زود گذر است و همه ما از این فرصت محدود باید برای خود سازی و خدمتگزاری صادقانه به مردم استفاده کنیم.
https://eitaa.com/PR_Police
⭕️معجزه حجاب
🔹یکی از مسائل مهم و چالشبرانگیز این روزهای جامعه ما، مسئله «حجاب» است که با پشتیبانی امپراطوری رسانهای دشمنان، تلاش میشود تا حجاب را مساوی با انزوای زن مسلمان و بیحجابی را یک مسئله عادی و مترادف با رشد زن معرفی کنند. به همین بهانه، به بازخوانی گفتاری از استاد شهید مطهری (ره) میپردازیم.
🔸استاد مطهری در آثار خود از جمله در کتاب «قیام و انقلاب مهدی(عجلاللهتعالی)» نظر اسلام راجع به این که هم فرد اصالت دارد و هم جامعه را به خوبی تبیین مینمایند و بیان میدارند از آنجا که انسان موجودی اجتماعی است، تکامل او در دو جهت فردی و اجتماعی خواهد بود. بنابراین رشد و تعالی فرد در جامعه و رشد و تعالی جامعه در فرد اثرگذار است. کوچکترین نهادی که سازندهی اجتماع است، خانواده میباشد که امروزه تزلزل جدّی آن در برخی جوامع موجب تزلزل آن در جوامع گردیده است و طبق مفاهیم قرآن، سنت الهی وقتی بر امری جریان داشته باشد دیگر فرقی نمیکند که دربارهی ملل مسلمان باشد یا غیر مسلمان.
🔹از آنچه بیان شد به این نتیجه میرسیم که حفظ حجاب تدبیر خالق هستی برای پاسداری و نگهبانی عفاف بوده و به رشد عواطف و عشق در وجود آدمی و در نتیجهی تحکیم روابط خانوادگی کمک میکند و برای رسیدن به حجاب مورد نظر اسلام نمیتوان تنها بعضی از دستورها را رعایت کرد و از برخی دیگر صرفنظر نمود؛ چرا که ثمرات حجاب در صورتی به طور کامل تحقق مییابد که تمامی دستورها رعایت گردد، هرچند عمل به بعضی از آن نیز فواید زیادی دارد. خداوند همهی ما را در عمل به این وظیفهی الهی یاری نماید.