حج، چترِ رحمتِ الهی
🔸️عمده فلسفه حج، تشیید دین(استحکام و برافراشتن) است؛ یعنی حج، بنای دین را محکم و با شکوه میکند. اگر حج نبود، بنای دین، بنایی ضعیف، خاموش، آرام و بیرمق بود. [اگر حج نبود،] مردم از دین استفادهای نمیکردند و خیلیها از آن غافل میشدند.
🔸️[نبود حج] باعث میشد که [مردم] از خیلی برکاتِ [دین] محروم شوند. وجود حج باعث شد که بنای دین رفیع و باشکوه باشد. [حج] دلها را مجذوبِ [دین و بندگی] کرد تا مشمول رحمت فراوان الهی قرار گیرند.
۱۳۸۹/۰۶/۱۶
#حج
نمونه ای از احادیث حضرت باقر (ع):
1. امام باقر علیهالسلام در شرایط زمانى خاصى که مقارن با انقراض بنى امیه بود، داستان مفصل واقعهى غدیر را با متن کامل خطابهى مفصل غدیر بیان فرمودند که سند و پشتوانهاى محکم و تأیید شده توسط مقام عصمت براى این خطابهى تاریخى شد. [ بحارالانوار: جلد 37 صفحهی 201 ح 86. ]
2. یک نفر از اهل بصره به امام باقر علیهالسلام عرض کرد: حسن بصرى آیهى 'یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ...' را مىخواند و مىگوید دربارهى مردى نازل شده و نام او را نمىگوید. حضرت فرمود: او را چه شده...؟! اگر مىخواست خبر مىداد دربارهى چه کسى نازل شده! جبرئیل بر پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله نازل شد و عرض کرد: خداوند به شما امر مى کند امتت را راهنمایى کنى که ولیشان کیست، و این آیه را نازل کرد. پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله هم قیام کرد و دست علىبنابىطالب علیهالسلام را گرفت و بلند کرد و فرمود: 'مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ'. [ بحارالانوار: جلد 37 صفحهی 140 ح 34. ]
3. ابوبصیر به امام باقر علیهالسلام عرض کرد: مردم مىگویند: چرا خداوند نام على و اهل بیتش علیهمالسلام را در قرآن صریحاً نیاورده است؟ حضرت فرمود: خدا نماز را نازل کرده و عدد رکعات آن را پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله بیان فرموده و همچنین است زکات و حج. و آیهى 'اَطیعُوا اللَّهَ وَ اَطیعُوا الرَّسُولَ وَ اُولِى الْاَمْرِ مِنْکُمْ' را نازل کرده که دربارهى على و حسن و حسینعلیهمالسلام است، و در بیان کلمهى 'اولوا الامر' پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله دربارهى على علیهالسلام فرموده: 'مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ'... اگر آن حضرت سکوت مىکرد و اهل آیهى اولوا الامر را معرفى نمىکرد آل عباس و آل عقیل و دیگران آن را ادعا مى کردند. وقتى پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله از دنیا رفت على علیهالسلام صاحب اختیار مردم بود... چون آن حضرت ولایت او را به مردم ابلاغ فرموده و او را منصوب نموده بود.[بحارالانوار: جلد 35 صفحهی 311. ]
4. ابان بن تغلب از امام باقر علیهالسلام پرسید: معناى کلام پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله چیست که فرمود: 'مَنْ کُنْتُ مَوْلاهُ فَعَلِىٌّ مَوْلاهُ'؟ حضرت فرمود: آیا مثل این مطلب هم جاى سؤال دارد؟! به آنان فهمانید که جانشین او خواهد بود. [ اثبات الهداة: جلد 2 صفحهی 34 ح 140. ]
5. امام باقر علیهالسلام با تعجب از انکار امت نسبت به حقیقت غدیر فرمودند: 'این امت انکار کردند پیمانى را که پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله از ایشان براى علىبنابىطالب علیهالسلام گرفت در روزى که او را براى مردم منصوب فرمود و آنان را در زمان حیاتش به ولایت و اطاعت او فرا خواند و آنان را بر این مطلب شاهد گرفت.' [ اثبات الهداة: جلد 2 صفحهی 134 ح 584. ]
6. امام باقر علیهالسلام در بیان حد ولایت و برائت با استناد به حدیث غدیر فرمودند: این امت وقتى به علىبنابىطالب علیهالسلام مىرسند مىگویند: دوستانش را دوست داریم ولى از دشمنانش بیزارى نمىجوییم، بلکه آنان را هم دوست داریم! چگونه چنین ادعایى صحیح است در حالى که پیامبر صلىاللَّهعلیهوآله مىفرماید: 'اللهم و ال من والاه و عاد من عاداه...'، ولى مىبینى که با دشمنان او دشمنى نمىکنند و خوار کنندگان او را خوار نمىکنند. این انصاف نیست!! [ بحارالانوار: جلد 21 صفحهی 339. ]
💢ماجرای حضور سردار دلها در منزل سردار هور
✍سمیه اهوازیان، همسر شهید علی هاشمی: شهید سلیمانی انسانی مومن، متواضع و مهربان و همیشه به فکر خانواده شهدا بود و از آن ها غافل نمیشد. در تمام این سالها به ما سر میزد و هیچوقت فراموشمان نکرد. یکی از خاطرات شاخص حضور ایشان در منزلمان برمیگردد به زمانی که ایشان برای رسیدگی به وضعیت سیلزدگان به اهواز آمد و با ما تماس گرفتند که امشب به منزلمان میآیند؛ بعد دوباره تماس گرفتند و گفتند که برای افطار مهمانمان هستند و البته ماه رمضان نبود اما ایشان روزه بودند و افتخار دادند که افطار را در منزل ما باشند.
🔹آن شب بهرغم فعالیت زیادی که در طی روز داشتند، با ما بسیار سرحال، خوشرو و شاد بودند و پس از این که روزهشان را با یک خرما باز کردند و شام خوردیم به گفتوگو با خانواده پرداختند و با همه شوخی میکردند. خداوند آنها را با شهدای کربلا محشور کند؛ زمین برای این بزرگمردان واقعا کوچک بود./ تابناک.
🔹به مناسبت سالروز شهادت شهید علی هاشمی
🌿صبحتون شهدایی
🔷عملیات صفر؛
پس از شهادت ٢ مرزبان در زابل، ارتش ایران چه بلایی بر سر طالبان آورد؟
⬅️ در روز ششم خرداد که تجاوز نیروهای گروهک طالبان به پاسگاه مرزی در زابل، به شهادت ۲ مرزبانِ وطن منجر شد؛ ساعتی بعد تمامِ استحکاماتِ نظامی گروهک طالبان در آن سوی مرز، تا اعماق چندین کیلومتری توسط توپخانه ارتش زیر ضربه رفته و نابود شد.
⬅️در آن روز (۶ خرداد ۱۴۰۲) بلافاصله پس از تجاوزِ نیروهای طالبان و شهادتِ مرزبانان، پهپادهای شناسایی به پرواز درآمدند و تا اعماقِ چندین کیلومتری در داخلِ افغانستان در استان نیمروز؛ مختصاتِ “مقررهای نظامی گروهک طالبان” به صورت آنلاین به پایگاه ارتش مخابره شد…
⬅️بلافاصله مختصاتِ نظامی اعلام شده توسط پهپهادهای شناسایی به توپخانه ارتش مخابره شده و اهداف به صورت همزمان و به صورتِ “نقطه زن” هدف آتش باریِ توپخانه ی ارتش قرار گرفت…
⬅️ در آن روز حجم آتش توپخانه ارتش درحدی بالا بود که برخی شاهدان در داخلِ افغانستان آنرا با حملاتِ “موشکی” اشتباه گرفتند؛ درحالیکه نیازی به “موشک” نبود و تمام حملات توسط توپخانه ارتش انجام شد.
⬅️درعین حال دقتِ عملیات و آتش باریِ توپخانه های ارتش درحدی بود که حتی یک نفر از مردم عادی افغانستان و غیرنظامیان دچار سانحه نشد.
⬅️طبق اعلام رسمی گروهک طالبان، “۲۶ کشته و بیش از ۵۰ مجروح” حاصلِ آتش توپخانه ی ارتش به تلافیِ شهادتِ ۲ مرزبانِ وطن بود که البته تلفات گروهک طالبان بیش از تعداد اعلامی از سوی آنها بوده است.
⬅️در همین رابطه نکته قابل تامل این است که اگر ایران تاکنون با گروهک طالبان مدارا و کج دار و مریز رفتار کرده است؛ بخشی از آن به خاطر الزامات همسایگی و در نظر داشتن مصالحِ میلیون ها برادر و خواهر هم زبان، هم دین و هم فرهنگ افغانستانی ست که در افغانستان در زیر یوغ طالبان قرار دارند…
⬅️اما اگر طالبان مدارای ایران را به “ضعف” تعبیر کند؛ اهرم های قدرت بسیاری وجود دارد که از آنها استفاده خواهد شد و بخشِ بسیار کوچکی از آن در ششم خرداد ساعتی پس از شهادتِ ۲ مرزبان ایرانی، توسط ارتش به سرانِ طالبان نشان داده شد