🔺چگونه استبداد مدرن بر بستر رسانه در حال توسعه است؟
🔹در طول اعتراضات و اغتشاشات چند ماه اخیر، رسانههای بیگانه اصلیترین نقش را در بیشینهنمایی جریان اعتراضی بر عهده داشتند و با تولید و انتشار انبوه اخبار و گزارشهای جهتدار، هرگونه منفذ برای بازتاب واقعیتهای حاکم بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران را مسدود کردند.
🔹در کنار تجمعات اعتراضیِ کمتعداد در برخی شهرهای کشور، دهها راهپیمایی و تجمع پرتعداد با حضور اقشار مختلف مردم در محکومیت اقدامات اغتشاشگرانه برگزار شد اما این کنشهای مردمی یا با ایجاد انسداد در مسیر اطلاعرسانی آزاد، بازتاب نیافت و یا با وارونهنمایی و دستکاری واقعیتها به تجمعات هدایت شده حکومتی تعبیر شد!
🔹راهپیمایی ۲۲ بهمن که با حضور میلیونی و کمسابقه مردم در تمامی شهرهای بزرگ و کوچک و روستاهای کشور برگزار شد، ضمن آنکه ارائه کننده نمایه واقعی از پشتوانه مردمی نظام بود، ضربه سنگینی بر جریان خبری یکسویه رسانههای وابسته به نظام سلطه وارد کرد.
🔹اعمال محدودیتهای شدید خبری و همچنین بازتاب جهتدار راهپیمایی ۲۲ بهمن در کنار ضریب دادن به نمایش تبلیغاتی ضدانقلاب در دانشگاه جورج تاون واشینگتن نشان داد که نظام سلطه به هیچ وجه قصد ندارد از اعمال استبداد خبری برای مسدودسازی جریان آزاد اطلاعات دست بردارد.
🔹هجمه گسترده و همهجانبهی رسانهای که اخیرا علیه عبدالکریم سروش و پس از اظهار نظر او در مورد ماهیت افراد شرکتکننده در نشست دانشگاه جورج تاون صورت گرفت، تازهترین نمونه از عمق تفکر استبدادی و خودبرترپنداری این جریان است.
🔹گرچه ابزار رسانه و بهویژه بسترهای ارتباطی نوین در ظاهر، نماد آزادی در اندیشهورزی و بیان آراء و اعتقادات گوناگون است اما بهرهگیری هدفمند و کاملا سیاسی از این ابزار با استفاده از تکنیکهای جنگ شناختی، عملا نوع جدیدی از اعمال دیکتاتوری و استبداد را از سوی ارباب رسانه در غرب رقم زده که به مراتب از حکومتهای استبدادی خطرناکتر و ویرانکنندهتر است.
🔹به بیان دقیقتر؛ استبداد سنتی با استفاده از ابزارهای سرکوب، شهروندان یک جغرافیای خاص را به صورت قهری زیر فرمان و رأی خود میگرفت اما در شیوه جدید، پیروان تفکر استبدادی با بهرهگیری از ابزار رسانه و تولید و انتشار انبوه اطلاعات جهتدار، عملا فضا را برای شنیده شدن آراء متفاوت مسدود کرده و با اعمال استبداد خبری، ادراک مخاطبان را به گروگان میگیرند.
سرهنگ گمنامی که اشرار را عاصی کرد
🔹شهید مهدی توسنگ، بیشتر مواقع پایش را دراز میکرد و بهخاطر زانو درد، کیسه آبگرم میگذاشت، دلیل این درد ترکشی بود که در پای وی قرار داشت و ترجیح داده بود به خانواده نگوید تا نگران نشوند، همسرش بعد از شهادتش توسط همرزمانش متوجه شد و بیشتر برای مظلومیت و گمنامیاش و از دوران پر فراز و نشیب خدمت شهید اشک ریخت.
🔹مهدی توسنگ در سال ۱۳۸۲ همراه با خانواده به سفر کربلا رفتند. از بین الحرمین به سمت حرم حضرت ابوالفضل(ع) حرکت کردند. آن موقع حرمها مثل الان بازسازی نشده بود. کنار در ورودی حرم آقا ابوالفضل العباس مقداری شن و پارههای آجر ریخته و یک کارگر مشغول ریختن خاکها در تراکتور بود. شهید توسنگ بیل را از دست کارگر گرفت و شروع کرد به ریختن خاکها و نخالههای ساختمانی داخل تراکتور. دوست داشت که در ثواب این کار شریک باشد. شهید بینهایت به حضرت عباس(ع) و حضرت زهرا(س) علاقه و ارادت داشت.
🔹او در اوج گمنامی، در صف اول دفاع از جان و مال و ناموس مردم میهنش بود؛ شهیدی که در زمین گمنام و در آسمانها پرآوازه است.
#معرفی_شهید #شهید_نیروی_انتظامی
💢ضعف و ناتوانی انسان
💠 امام علی علیه السلام فرمودند:
🍃 «مِسْكِينٌ ابْنُ آدَمَ؛ مَكْتُومُ الْأَجَلِ، مَكْنُونُ الْعِلَلِ، مَحْفُوظُ الْعَمَلِ؛ تُؤْلِمُهُ الْبَقَّةُ، وَ تَقْتُلُهُ الشَّرْقَةُ، وَ تُنْتِنُهُ الْعَرْقَة».
🔹«بيچاره فرزند آدم، سرآمد زندگي اش نامعلوم، عوامل بيماري اش ناپيدا و (تمام) اعمالش در جايي محفوط است. پشه او را آزار مي دهد و گلوگير شدن (آب يا غذا) موجب مرگ او مى شود و عرق، او را متعفن و بدبو مى سازد».
📚 حکمت 419 نهج البلاغه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥جرعهای از زلال قرآن
📖سوره مبارکه اعراف،۴۳
💠 وَنَزَعْنَا مَا فِي صُدُورِهِمْ مِنْ غِلٍّ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهِمُ الْأَنْهَارُ ۖ وَقَالُوا الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي هَدَانَا لِهَٰذَا وَمَا كُنَّا لِنَهْتَدِيَ لَوْلَا أَنْ هَدَانَا اللَّهُ ۖ لَقَدْ جَاءَتْ رُسُلُ رَبِّنَا بِالْحَقِّ ۖ وَنُودُوا أَنْ تِلْكُمُ الْجَنَّةُ أُورِثْتُمُوهَا بِمَا كُنْتُمْ تَعْمَلُونَ
💠 و آنچه در دلها از کینه و حسد دارند، برمیکنیم (تا در صفا و صمیمیّت با هم زندگی کنند)؛ و از زیر (قصرها و درختان) آنها، نهرها جریان دارد؛ میگویند: «ستایش مخصوص خداوندی است که ما را به این (همه نعمتها) رهنمون شد؛ و اگر خدا ما را هدایت نکرده بود، ما (به اینها) راه نمییافتیم! مسلّماً فرستادگان پروردگار ما حق را آوردند!» و (در این هنگام) به آنان ندا داده میشود که: «این بهشت را در برابر اعمالی که انجام میدادید، به ارث بردید!»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️🎥چهار گناهی که از خود گناه بدترن...
🎙#استاد_مسعود_عـــالے
🔥از آتش پرسيدم
🍁محبت چيست؟ گفت
🔥از من سوزانتر است
🍁از گل پرسيدم
🔥محبت چيست؟گفت
🍁از من زيباتر است
🔥از شمع پرسيدم
🍁محبت چيست؟گفت
🔥از من عاشقتر است
🍁از خودش پرسيدم
🔥تو کيستي؟گفت
🍁نگاهی بيش نيست
🔴 استفاده اوکراین از کودکان روسی به عنوان سپر انسانی در برابر روسیه!
♦️توییت یک کاربر یونانی علیه اقدام غیرانسانی اوکراین:چند دختر بچه روسی زبان را به ستون ببندید و مطمئن شوید که جو بایدن ۱۵۰ میلیارد دلار به شما میدهد! و این وضعیت دموکراسی در اوکراین است، برای این دموکراسی اتحادیه اروپا قربانی و تحریم میکنید!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👓 برای حجاب #باید خانمها پای کار بیان و دیدم این گروه خوب پای کار اومده و باید صدها گروه نظیر این شکل بگیره با حمایت جدی حاکمیت
🔰 #به_رسم_آیهها | گنجینه های بعثت
🔺️ مرور آیهی مورد اشاره در بیانات حضرت آیتالله خامنهای در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی. ۱۴۰۱/۱۱/۲۹
📸 تکذیب خبر ترور نافرجام سردار قاآنی در دمشق
🔹برخی از رسانههای اسرائیلی مدعی شدهاند که هدف رژیم صهیونستی در حمله دیشب به دمشق ترور فرمانده نیروی قدس بود، حتی شایعات متعددی درمورد هدف قرارگرفتن فرماندهان جبهه مقاومت و سپاه قدس پخش کردهاند که تماما کذب است. سردار قاآنی روز شنبه در ایران بود و در روزهای اخیر سفری به سوریه نداشته است.
🌹۲۸ رجب سال ۶۰ ه.ق روزی است که امام حسین (ع) از مدینه به سمت مکه حرکت کردند. در این سفر همراه ایشان عقیله بنیهاشم زینب کبرى، برادرشان حضرت ابوالفضل العباس (ع)، ام کلثوم (س)، على اکبر (ع) و دیگر اهل بیت (ع) بودند. خواهران حضرت سید الشهدا (س)، با عقیله بنیهاشم و ام کلثوم (ع) ۱۳ نفر بودند.
♦️بانوان دیگر از منسوبین حضرت، ام کلثوم صغرى دختر زینب کبرى (س) که با شوهرش به کربلا آمد و دیگرى خواهر امیرالمؤمنین (ع) جمانه دختر ابوطالب (ع). ۱۶ نفر از اولاد دختر و پسر امام مجتبى (ع) و خانواده مسلم بن عقیل (ع) و دیگر اصحاب و بستگان حضرت نیز همراه بودند.
📚ارشاد: ج ۲ ص ۳۴.
📚اعلام الورى: ج ۱ ص ۴۳۵.
📚بحارالانوار: ج ۴۴ ص ۳۲۹.
📚فیض العلام: ص ۳۲۹.
📚از کتاب مدینه تا مدینه: ص ۷۷ تا ۹۰.
📚براى اطلاع بیشتر به کتابهاى «بیت الاحزان» عبدالخالق بن عبدالرحیم یزدى، قمقام زخار، معالى السبطین، ابومخنف، ریاش القدس، بحار الانوار، تاریخ اصم کوفى مراجه شود.
سرقت نسخه خطی ترکیه توسط تیم امدادیِ اسرائیل!
🔹رسانههای ترکیهای گزارش دادند که تیم امداد و نجات اعزامی رژیمصهیونیستی به مناطق زلزلهزده ترکیه نسخههای خطی تاریخی این کشور را سرقت و به تلآویو برده است.
🔹یکی از اعضای تیم امداد و نجات اسرائیلی، برگههایی از کتاب «استر» را که تاریخ آن به دو قرن پیش بر میگردد و در کنشت «انطاکیه» ترکیه نگهداری میشد، به اسرائیل منتقل کرده.
🔹پس از واکنش زیاد شهروندان ترکیه در رسانههای اجتماعی، اقلیت یهودی ترکیه این نسخه خطی را از رژیمصهیونیستی مسترد کرده است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 ناباروری سربازان متاهل و همسرانشان در دوران خدمت بهطور رایگان درمان می شود
🔴اسامی ۲ نهاد و برخی از مقامهایی که امروز توسط اتحادیه اروپا تحریم شدند:
🔺محمد مهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی
🔺یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش
🔺ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی
🔺احمد نادری، نماینده مجلس شورای اسلامی
🔺زهره الهیان، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی
🔺احمد امیرآبادی فراهانی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی
🔺سید کاظم دلخوش اباتری، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس شورای اسلامی
🔺حسین جلالی، نماینده مجلس شورای اسلامی
🔺سید نظامالدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی
🔺حبیبالله جاننثاری، معاون تربیت و آموزش فراجا
🔺حسن بابایی، رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک و از مقامهای قوه قضائیه
🔺حجتالاسلام حسین حسینی، رئیس کل دادگستری استان کردستان
🔺حجتالاسلام علی مصطفوینیا، رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان
🔺حسین فاضلی هریکندی رییس کل دادگستری استان البرز
🔺صغری خدادادی، مدیر ندامتگاه زنان
🔺حیدر پسندیده، رئیس زندان مرکزی و کانون اصلاح و تربیت سنندج
🔺علی فدوی، جانشین فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
🔺رمضان شریف، سخنگو و مسئول روابط عمومی کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
🔺فتحالله جمیری، فرمانده حفاظت اطلاعاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران
🔺بنیاد تعاون فراجا
🔺پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی فراجا
🔴 جزئیات جدید از بسته جدید بانک مرکزی برای دلار/ عملیات جدید ارزی دولت با توجه به مدل روسی/ احتمال ریزش سنگین در قیمت ارز
🔹بانک مرکزی در بسته جدید ارزی که از فردا به اجرا در میآید، از تجربه روسیه در بازگرداندن ارزش روبل استفاده کرده است.
🔹بر اساس این مدل، کل منابع ارزی حاصل از صادرات اصطلاحاً زیر کلید بانک مرکزی قرار میگیرد.
🔹این مدل که اجرای موفق آن به وسیله دولت روسیه موجب شد روبل پس از ریزش اولیه در قضیه جنگ اوکراین ظرف یک ماه، ارزش خود را بازیابی کند و حتی بالاتر از ارزش قبلی، پیمانسپاری صد در صدی ارزهای صادراتی است.
🔹در این مدل، ارزهای حاصل از صادرات بخصوص در صنایع و معادنی که محصولات خود را به واسطه منابع ارزان انرژی تولید میکنند و در بازارهای جهانی به فروش میرسانند، تحت کنترل بانک مرکزی قرار میگیرد و این صادرکنندگان عمده (پتروشیمی، فولاد، مس...) الزاماً باید ارز خود را در بازار مبادله ارز و طلا، عرضه کنند.
🔹در صورت اجرای موفق این مدل، امکان ریزشهای سنگین در بازار ارز و بازیابی ارزش پول ملی مشابه آنچه در روسیه اتفاق افتاد، وجود خواهد داشت.
امام خامنهای:
گفتیم [نقاط] آسیبپذیری دشمن را بشناسید. یکی از آسیبپذیریهای دشمن، روشنبینی شما است. شما که روشنبین باشید، او آسیب میبیند. سعی کنید روشنبینی خودتان را افزایش بدهید. دشمن دنبال این است که بر مغزها تسلّط پیدا کند. تسلّط بر مغزها برای دشمن خیلی باارزشتر از تسلّط بر سرزمینها است. اگر مغز یک ملّتی را توانستند تصرّف کنند، آن ملّت سرزمین خودش را دودستی به دشمن تقدیم میکند. مغزها را باید حفظ کرد؛ تسلّط بر مغزها. یک عدّهای خودشان دروغ نگفتند، امّا متأسّفانه دروغ دشمن را تأیید کردند. مراقب باشید این خطرها برای شما و برای مردمتان پیش نیاید؛ به مردمتان کمک کنید.
۱۴۰۱/۹/۵
🔸سایت نشریه هتاک «شارلی ابدو» هک شد
گروه هکری، با هدف انتقاد از انتشار کاریکاتور نشریه هتاک شارلی ابدو در خصوص زمین لرزه اخیر در ترکیه، تصویر آتاتورک را بر روی سایت این مجله فرانسوی منتشر کردند.
🔰 امام(رحمهالله)، پرچمدار مبارزه با استعمار پنهان
🔸کشور ما به حمدلله به واسطه فراست، شخصیت، عزت و شرف مردمش، هیچگاه مستعمره رسمی نبوده و همیشه آزاد زندگی کرده است؛ ولی در قرن های اخیر، شیاطین یک نوع استعمار پنهانی را در این کشور حاکم کرده بودند.
🔹 با شگردهای خاصی که تجربه کرده بودند و در دنیا آن را به کار گرفته بودند و نتایج مثبتی گرفته بودند، سعی میکردند با اجرای برنامه¬های خاصی، مهار حکومت در دست آنها باشد.
🔸در ظاهر کسانی حتی با انتخابات حکومت میکردند، نمایندگی مجلس و چیزهای دیگری را به دست میآوردند، ولی در باطن انتخاب واقعی نبود. قبل از این که مردم انتخاب کنند، از طرف دربار و قبل از آن، از طرف سفارتخانهها تعیین میشدند.
🔹امام پرچمدار مبارزه با این استعمار پنهان و روح استکبار قدرتمندان و زورمداران جهان بود؛ [همان] ملتها و دولتهایی که خودشان را یک سر و گردن بالاتر از ملتهای دیگر میدانستند.
🔸دولتهایی که به خودشان حق می دادند در امور دیگران دخالت کنند، سرنوشت دیگران را به بازی بگیرند. واژهای که ما در اینجا به کار می بریم، واژه استکبار است.
✅ آیت الله مصباح یزدی؛ ۱۳۷۸/۰۳/۱۳
🗓 به مناسبتِ ۱ اسفند، امضای عهدنامه ترکمانچای
#آیت_الله_مصباح_یزدی
#امام_خمینی
#عهدنامه_ترکمنچای
💠 امام هادى عليه السلام فرمودند:
🔥 «إنَّ الحَرامَ لا يَنمي، وإن نَمى لا يُبارَكُ لَهُ فيهِ، وما أنفَقَهُ لَم يُؤجَر عَلَيهِ، وما خَلَّفَهُ كانَ زادَهُ إلَى النّارِ».
🔴 «همانا حرام رشد نمى كند و اگر هم رشد كند، بركت ندارد، و اگر آن را انفاق كند، پاداشى نمى برد، و آنچه بر جاى مى گذارد، توشه اش به سوى آتش خواهد بود».
📚 الكافی جلد5 صفحه125
از دهه ۷۰ میشنیدم حزب کارگزاران نبض اقتصاد کشور را در دست دارد.امروز سلاح رسانههایشان که بیشتر ضدانقلاب مینوشت توقیف شد.اما همچنان عواملشان در فضای مجازی ول و در سلاحهای شناختی آمریکایی یعنی اینستا، توییتر و تلگرام اقدام به ناامنی روانی و قیمت سازیهای جعلی میکنند.
💡 هوش سفید| سید علیرضا آلداود
✅️ دوره های آموزشی (طرح ولایت) چیست؟
🔸️طرح ولایت دورهای است فشرده از مبانی اندیشه اسلامی که از سال ۱۳۷۵ به امر مقام معظم رهبری توسط آیت الله مصباح طراحی و از آن زمان برای گروههای مختلف دانشجویی، فعالان فرهنگی، اساتید دانشگاه، نخبگان، دبیران و مربیان، اجرا شد. اصل این دورهها بصورت حضوری و در قالب یک اردوی فشرده چهلروزه برگزار میشود و در آن مبانی اندیشه اسلامی در سطحی عمیقتر از آنچه افراد بطور معمول و در کلاسهای رسمی میآموزند و متناسب با سوالات و شبهاتی که در ذهن دارند، بطور نظاممند و با یک سیر کاملا منطقی با اشاره به کاربردهای آنها در زندگی، با پرهیز از مباحث پیچیده و به زبانی قابل فهم برای مخاطب غیر متخصص در فلسفه، کلام و عرفان، آموزش داده میشود.
🔹️این آموزشها به ترتیب، در قالب شش عنوان کلی معرفتشناسی، خداشناسی، انسانشناسی، فلسفه اخلاق، فلسفه حقوق و فلسفه سیاست به ظرفیت هریک ۲ واحد درسی ارائه میشود. در شکل اردویی، فراگیران عموماً روزانه ۳ کلاس یک ساعت و نیم دارند و یک جلسه در روز را هم به مباحثه یا مباحث فرهنگی و بصیرتی که بصورت سخنرانی عمومی ارائه میشود میگذرانند. در ضمن دوره، چند برنامه ورزشی، تفریحی و زیارتی هم دارند. هر کتاب در ۱۴ جلسه درسی ارائه میشود و عموماً دو کتاب همزمان تدریس میشود و با اتمام دو کتاب، از آنها آزمون به عمل میآید و سپس دو کتاب دیگر تدریس میشود و همینطور.
🌿 #طرح_ولایت
امیرالمؤمنین علیه السلام:
شفاى دردهاى خود را از قرآن بجوييد و در سختیها و گرفتاریهايتان، از آن كمك بخواهيد؛ چرا كه در آن، درمان بزرگترين دردهاست و آن، درد كفر و نفاق و انحراف و گمراهى است...
هر كس كه قرآن در روز قيامت، برايش شفاعت كند، شفاعت میشود و هر كس كه قرآن در روز قيامت، از او شكايت كند، محكوم میگردد
از خطبه 176 نهج البلاغه
🌸آیاتی قابل تأمل از سوره مبارکه فاطر
✨هر کس ، سربلندی می خواهد ، سربلندی یکسره از آن خداست ؛ سخنان پاکیزه به سوی او بالا می رود ، و کار شایسته به آن رفعت میبخشد . و کسانی که با حیله و مکر ، کارهای بد میکنند ؛ عذاب سخت خواهند داشت ، و نیرنگشان خود تباه است .(فاطر10)
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
✨ای مردم ؛ شما به خدا فقیر و نیازمندید ، و خداست که ، بی نیاز ستوده صفات است .
اگر بخواهد شما را میبرد و خلقی نو می آورد .
و این برای خدا دشوار نیست .(فاطر15،16)
♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
✨و اگر خدا مردم را به سزای آنچه انجام داده اند مواخذه می کرد ؛
((هیچ جنبنده ای )) بر پشت زمین باقی نمی گذاشت ؛ ولی "" تا مدتی معین "" مهلتشان می دهد ، و چون اجلشان فرا رسد ، خداوند به بندگان خود بیناست.(فاطر 45)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏞 #قرآن_در_طبیعت
🏞 #آرامش_با_قــرآن
او پروردگار دو مشرق و دو مغرب است.
پس کدام نعمت پروردگارتان را انکار میکنید؟
دو دریای مختلف را در کنار هم قرار داد، در حالیکه با هم تماس دارند.
اما در میان آن دو برزخی است که یکی بر دیگری غلبه نمیکند
پس کدام نعمت پروردگارتان را انکار میکنید؟
هرروز این سوال👆را از خودمان بپرسیم
سوره الرحمن ۱۷-۲۱
#به_ترجمه_آیات_دقت_کنید
🔸️برای فراگیرانی که امکان حضور در دورههای چهل روزه را ندارند، دورههای غیر متمرکز در طول سال برگزار میشود، مثلا در پنجشنبه و جمعهها. همچنین دورههای غیر حضوری نیز برای کسانی که امکان حضور در کلاسها را ندارند برگزار میشود.
🔹️محتوای کتابها برگرفته از عمیقترین و اصیلترین اندیشههای معارفی دین است و فراگیر پس از آنکه میفهمد که از چه راهی میتوان به معرفتهای معتبر دست یافت و میزان اعتبار هر دانشی را چگونه باید سنجید، بخشی از مباحث فلسفی لازم برای ورود به مباحث عمیق اعتقادی را فرامیگیرد.
🔸️آنگاه چگونگی اثبات وجود خدا و صفات او را میآموزد و از این راه رابطه خدای متعال را با سایر موجودات درک میکند و با فهم این رابطه عمیق، رابطه خداشناسی را با مباحث نظری دیگر و تأثیر آن را در ابعاد مختلف زندگی درک میکند. سپس با اثبات بعد مجرد انسان و ویژگیهای آن و تأثیر اعمال انسان در روح، به لزوم معاد پس از مرگ و راهنمایی وحی آسمانی و خصوصیات نبی و امام پیمیبرد و نادرستی سکولاریسم را فهم میکند.
🔹️سپس در ضمن مباحث فلسفه اخلاق، میآموزد که منشأ ارزشهای اخلاقی چیست و اینکه آیا خوب و بدها مطلقاند یا نسبی، و به سلیقه و نظر فرد یا جامعه بستگی دارند یا واقعیتهایی هستند که بخشی از آنها را عقل کشف میکند و بخشی دیگر با راهنمایی وحی قابل درک هستند؟ بدین ترتیب، با معیار ارزشگذاری آشنا میشود. آنگاه در فلسفه حقوق میآموزد که منشأ حق چیست و از این راه، حقوق واقعی انسان را درک میکند و سپس در فلسفه سیاست، با حق حاکمیت و ملاک مشروعیت و مقبولیت حکومت آشنا میشود و دلیل تصدی ولی فقیه در زمان غیبت امام معصوم برای مدیریت جامعه برایش روشن میشود. آنگاه با ارائه شاخصهایی، کارآمدی نظام حاکمیت مبتنی بر اسلام تبیین میشود.