هدایت شده از پ.ب
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
گزارش فوق العاده جنجالی و بحث برانگیز کامران نجف زاده در آمریکا، که به دلایل نامعلوم هرگز از صدا و سیما پخش نشد و توسط خود ایشان در اینترنت اشتراکگذاری شد! گزارشی که دیدن و اطلاع رسانی آن بر همگان لازم است!
7.75M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 ویدیویی جالب از ارادت تعدادی آفریقایی به امیرالمومنین علی(ع)
🌏 #علی_مولا
🇮🇷 ما را در پیام رسان های زیر دنبال کنید ... 🇮🇷
کانال روابط عمومی فا. زنجان
https://eitaa.com/ravabetomomizanjan
Splus.ir/ravabetomomi.zanjan
کانال رسمی پلیس زنجان:
♨️راهكارهای انتقال ارزشهای انقلاب اسلامی به نسلهای آينده
⏪ افول نسبی ارزشهای اسلامی در نسل جديد و كمرنگ شدن فضايل و كمالات اخلاقی در دهه اخير، دغدغهای است كه نمیتوان از ديده پنهان داشت.
1.شناخت آسيبها و تهديدها
هوشياری در برابر پيدايش و شكلگيری آسيبها و تهديدها اولين گام مؤثر در انتقال و ترويج و نهادينه ساختن ارزشها در جامعه است. شناخت علمی آسيبها كمك زيادی در برنامهريزی و تدوين چشمانداز آينده نظام اسلامی دارد. امام خمينی(ره) دربارهی اهميت شناسايی آسيبها میفرمايد: «يك كشوری وقتی آسيب میبيند كه ملتش بیتفاوت باشد راجع به آسيبها»[2] طوفان سهمگين امواج گسترده ماهوارهها و سايتهای اينترنتی، سيل ويرانگر شبهات سياسی، دينی، ترويج اباحهگری و رشد قارچگونه عرفانهای ساختگی و صوفيگری؛ شعارهای بیمحتوا در عرصه فرهنگ و اقتصاد و اجتماع، تجملگرايی و تخطئه ارزشهای دينی گوشههايی از آسيبها و تهديدهايی است كه نسل امروز از تركشهای سوزانندهی آنها در امان نيست. از اين رو در طراحی نظام مهندسی فرهنگی كشور بايد اينگونه موانع و نيز آفتهای جديدتری كه در راه هستند محاسبه شوند و ضمن آشنا كردن جوانان با زيانهای جبرانناپذير آسيبها نسخههای درمانی مناسب همراه با داروهای شفابخش تجويز شود تا بذر ارزشهای دينی در جان و روح اين نسل جوانه زند و رشد يابد.
2. نهادينه ساختن مبانی فكری فرهنگی انقلاب
انقلاب اسلامی، جنبشی با درونمايه اعتقادی و مذهبی فرهنگ اصيل اسلام بود، بنابراين ضروری است كه مبانی فكری و نظری و ارزشهای دينی و اخلاقی در ذهن و انديشه مردم نهادينه شود و مهمترين بخش از نمادهای مبانی فكری و اعتقادی انقلاب جلوههای ارزشهای اسلامی در جامعه است. بهينهسازی سطح اخلاق و فرهنگ عمومی كشور مؤثرترين راه برای پيشگيری از تباهیها و هنجارشكنیهاست. منشأ بسياری از پيداش تعفن فسادهای اقتصادی، سياسی و اداری دوران پس از دفاع مقدس و رانتخواریها و باندبازیها و كمرنگ شدن ارزشهای دينی دوری از گلستان اخلاق اسلامی است.
3. الگودهی
گرايش به اسوه و اسطورهها و توجه زياد به نخبگان و قهرمانان تاريخی يك از خصلتهای روحی دوران جوانی است. نسل سوم كه فقط از شخصيتهايی چون امام خمينی(ره) سرداران شهيد دفاع مقدس، شهدای محراب، و متفكرانی همانند استاد مطهری، شهيد بهشتی، مفتح و باهنر، تصوير و يادبودی ديده است بيشتر تشنه آشنايی كامل با سيرهی عملی و انديشه ناب اين بزرگواران هستند تا بتوانند با پيروی از افكار و انديشهی اين بزرگان و با تطبيق رفتارها و عملكردهای خويش با الگوهای ايدهآل خود، كاستیهای معنوی و رفتاری خود را جبران كنند و خلاهای روحشان را پر كنند. از اين رو تبليغ و معرفی سيرهی اخلاقی و تربيتی پيامبراكرم(ص) كه قرآن كريم او را به عنوان يك سرمشق نيكو به مومنان تاريخ انسانيت معرفی میكند[9] و نيز ساير ائمه معصومين بايد در اولويت تبليغات دينی باشد و سپس معرفی كامل بزرگان دين و انديشمندان و فرهيختگانی كه عمر خود را در خدمت به مردم، دين و دنيای علم و تمدن گذراندهاند میتواند برای جوانان منشأ رشد و كمال صفات ارزشمند انسانی باشد. اصحاب رسانه و نويسندگان و مبلغان دينی به خوبی واقفند كه اگر نتوانند نسل جوان را به شيوه عقلانی و منطقی به الگوهای جامع و راستين و هدايتگر رهنمون شوند
4. كارآمدی مراكز تربيتی
تحول نسل جامعه امروز و پديد آمدن نسل سوم كه باورها و يافتههايش با نسل انقلاب متفاوت است؛ و نيز فقدان برنامه جامع و همهجانبه برای تربيت، آموزش جوانان بر مبنای تقويت اعتقادات و ترويج ارزشهای اسلامی و همچنين كمتوجهی به ايجاد تغييرات اساسی و ريشهای در نگرش خانوادهها به اصول و آداب تربيت اسلامی نوجوانان نگرانیهايی را برای آينده ترسيم میكند. از اين رو ارتباط ارگانيك و مستمر و برنامهريزی شده كانون خانواده، مساجد، حوزههای علميه و دانشگاهها كه پايگاههای اصلی انقلاب بودند در دستيابی به آرمانهای فرهنگی و تربيتی؛ بسياری از مشكلات انتقال ارزشها را به نسل جديد را حل میكند. مسائل تربيتی برجستهتريم بخش تئوریهای انقلاب اسلامی را تشكيل میدهد. و اين جنبه انقلاب كاملاً متأثر از راهبردها و رهيافتهای فرهنگ جامع و انسانساز اسلامی است
5. توانمندیهای مديريتی
بدون ترديد نياز اصلی و واقعی نسل جوان و جامعه ما فرهنگ و فرهنگسازی است و اين حقيقت را نمیتوان كتمان كرد كه در يك نگاه تحليلی و عميق بسياری از نارسايیها در حوزههای مختلف حكومت و جامعه به فرهنگ به معنای عام و وسيع آن و ارزشهای دينی برمیگردد و حل مشكلاتی از قبيل رفاه عمومی، عدالت اجتماعی، امنيت داخلی، اشتغال، ارتقاء سطح علمی، اصلاح رفتارها و پرهيز از ناهنجاریها با تقويت فرهنگ و ارزشهای اسلامی و تعميق آموزههای دينی در متن جامعه امكانپذير است.
6. احيای امر به معروف و نهی از منكر
قویترين ابزار فرهنگی تضمينكننده حيات توام با پويايی و شادابی ارزشها و يكی از اصول كلی سياست داخلی فرهنگ اخلاقی نظام اسلامی احياء و استمرار اجرای اصل امر به معروف و نهی از منكر است. امام محمدباقر(ع) دربارهی سامان دادن تمام ابعاد امور زندگی انسان میفرمايد: «امر به معروف و نهی از منكر، راه پيامبران و روش صالحان است، فريضهی بزرگی است كه به سبب آن فرائض برپا، راهها امن، كسبها حلال، مظالم(به صاحبانش بازگردانده) زمين آباد، حق از دشمنان گرفته میشود و امر(حكومت) تحكيم میيابد.[14] حضرت علی(ع) در مقايسهای ميان امر به معروف و نهی از منكر با ساير فرايض دينی اين عمل را شايستهترين كار نيك و محبوب نزد خداوند میداند و میفرمايد: «و تمام كارهای نيكو و جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منكر چونان قطرهای(آب دهان) بر دريای مواج و پهناور است.»[15] قدر مسلم يكی از دلايل برتری اين فريضه دينی بر ساير اعمال اين است كه با احياء و همگانی شدن اين اصل تمام ارزشها و نيكیها در جامعه تجلی میيابد و كارهای ناپسند رخت برمیبندد و احساس مسئوليت همگانی نسبت به احياء و حفظ ارزشها و طرد رفتار منفی در برابر ضدارزشها پديد میآورد و سلامت جهتگيری كلی نظام بر محور ارزشمداری و اصلاحات دينی و اسلامی را تأمين میكند.
7. ولايتمداری
كارنامه درخشان و موفق انقلاب و رويش ارزشهای اسلامی مرهون اطلاعات از امام و رهبری و نهادينه شدن فرامين و راهبردهای اين بزرگوار است. رهبری يكی از اركان اصلی نظام اسلامی و رهبر همانند طبيب توانمند و دردآشنايی است كه همواره نبض امور سياسی، اجتماعی و فرهنگی نظام اسلام را در كنترل خود دارد و هوشيارانه راهبردهای فرهنگی و راههای علاج مشكلات فرهنگی و جوانان را ترسيم میكند. عمل به نسخههای شفابخش ولايت فقيه همواره بايد نصبالعين مديران و مسئولان و ملت قهرمان قرار گيرد.