اگر قصد پـرواز داری
با عقـاب ها همنشین بـاش
نه بــا مرغ ها...
در واقع همنشین تو بازتاب شخصیت درونی توست ، پس خوب ببین چه شخصیتی داری ...
#شرح_حدیث
#شیخ_حسین_اکبری
❣https://eitaa.com/ravag313
#جلسه_هفتگی
۲۰ خرداد ۱۴۰۲
جلسه بیست و پنجم ان شاالله
بررسی نامه ۷۲
https://eitaa.com/ravag313
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یا ابا صالح المهدی ادرکنی
#روز_جمعه
شیعیان الان #امامتون کجاست ؟
انتشار به اندازه ارادتتتون
👇
https://eitaa.com/ravag313/321
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📚 تنبیه غلام
آورده اند که یکی از بازرگانان بغداد با غلام خود در کشتی نشسته و به عزم بصره در حرکت بودند.
در همان کشتی بهلول و جمعی دیگر نیز بودند.
غلام از تلاطم دریا وحشت داشت و مدام گریه وزاري می کرد.
مسافران از گریه و زاري آن غلام به ستوه آمدند و از آن میان بهلول از صاحب غـلام خواسـت تـا اجازه دهد به طریقی آن غلام را ساکت نماید.
بازرگان اجازه داد. بهلول فوري امر نمود تـا غـلام را بـه دریا انداختند و چون نزدیک به هلاکت رسـید او را بیـرون آوردنـد.
غـلام از آن پـس در گوشـه اي از کشتی ساکت و آرام نشست.
اهل کشتی از بهلول سوال نمودند در این عمل چه حکمت بود که غلام ساکت و آرام شد؟
بهلول گفت : این غلام قدر عافیت این کشتی را نمی دانست و چون به دریا افتاد فهمید که کـشتی جـاي امن و آرامی است.
به قول سعدیِ جان:
قدر عافیت کسی داند که به مصیبتی گرفتار آید
#حکایت
#بهلول
https://eitaa.com/ravag313
فقه سحر ۲۶۶-۱ 1686383545973.m4a
7.72M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #کلیپ_صوتی
📋 شرح حدیث اخلاقی ابتدای درس فقه #مکاسب_محرمه بخش #سِحر
📆 شنبه ۱۴۰٢/٠٣/۲۰
📌 برگرفته از " سلسله جلسات تدریس #مکاسب_محرمه بخش سِحر "
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
🔸 برشی از سخنرانی #شیخ_حسین_اکبری
https://eitaa.com/ravag313
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💗 صدرزادههای امیدآفرین
📹 نماهنگی از بیانات اخیر رهبر انقلاب درباره بروز امثال شهید صدرزاده در میان جوانان علیرغم فعالیت دشمن و لغزشگاههای فراوان
💻 Farsi.Khamenei.ir
شرح حدیث اول درس فقه بخش سحر صفحه ۲۶۸.m4a
6.47M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #کلیپ_صوتی
📋 شرح حدیث اخلاقی ابتدای درس فقه #مکاسب_محرمه بخش #سِحر
📆 یکشنبه ۱۴۰٢/٠٣/۲۱
📌 برگرفته از " سلسله جلسات تدریس #مکاسب_محرمه بخش سِحر "
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
🔸 برشی از سخنرانی #شیخ_حسین_اکبری
https://eitaa.com/ravag313/329
#جلسه_هفتگی
ان شاالله جلسه دوم سلسله مباحث #شرح_زیارت_امین_الله
۲۲ خرداد ۱۴۰۲
#شیخ_حسین_اکبری
https://eitaa.com/ravag313
بخش سحر صفحه ۲۶۹-۱ 1686552519907.m4a
3.87M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #کلیپ_صوتی
📋 شرح حدیث اخلاقی ابتدای درس فقه #مکاسب_محرمه بخش #سِحر
📆 دوشنبه ۱۴۰٢/٠٣/۲۲
📌 برگرفته از " سلسله جلسات تدریس #مکاسب_محرمه بخش سِحر "
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
🔸 برشی از سخنرانی #شیخ_حسین_اکبری
https://eitaa.com/ravag313/333
شرح حدیث اول درس فقه بخش سحر صفحه ۲۷۲.m4a
8.64M
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
🔊 #کلیپ_صوتی
📋 شرح حدیث اخلاقی ابتدای درس فقه #مکاسب_محرمه بخش #سِحر
📆 سه شنبه ۱۴۰٢/٠٣/۲۳
📌 برگرفته از " سلسله جلسات تدریس #مکاسب_محرمه بخش سِحر "
┄┅═✧❁❁•••❁❁✧═┅┄
🔸 برشی از سخنرانی #شیخ_حسین_اکبری
https://eitaa.com/ravag313/336
#جلسه_هفتگی
ان شاالله جلسه سوم سلسله مباحث #شرح_زیارت_جامعه_کبیره
۲۳ خرداد ۱۴۰۲
#شیخ_حسین_اکبری
https://eitaa.com/ravag313
#جلسه_هفتگی
ان شاالله جلسه بیستم سلسله مباحث #شرح_زیارت_عاشوراء
۲۵ خرداد ۱۴۰۲
#شیخ_حسین_اکبری
https://eitaa.com/ravag313
در آن نفس که بمیرم در آرزوی تو باشم
بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم
#سعدی
https://eitaa.com/ravag313
┈┅ ❁ـ﷽ـ❁ ┅┈
📚 بسته مستندات بیست و پنجمین
جلسه #شرح_نهج_البلاغه توسط
#شیخ_حسین_اکبری
👇
نامه شماره ۷۲
و من كتاب له (عليه السلام) إلى عبد الله بن العباس [رضي الله عنه]:
أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّكَ لَسْتَ بِسَابِقٍ أَجَلَكَ وَ لَا مَرْزُوقٍ مَا لَيْسَ لَكَ؛ وَ اعْلَمْ بِأَنَّ الدَّهْرَ يَوْمَانِ، يَوْمٌ لَكَ وَ يَوْمٌ عَلَيْكَ، وَ أَنَّ الدُّنْيَا دَارُ دُوَلٍ؛ فَمَا كَانَ مِنْهَا لَكَ أَتَاكَ عَلَى ضَعْفِكَ، وَ مَا كَانَ مِنْهَا عَلَيْكَ لَمْ تَدْفَعْهُ بِقُوَّتِكَ.
*
ترجمه :
نامه اى از آن حضرت (ع) به عبد الله بن عباس:
اما بعد، تو بر اجلت پيشى نخواهى گرفت و آنچه روزى تو نيست به تواش ندهند و بدان كه دنيا دو روز است: روزى به سود تو و روزى به زيان تو. و دنيا سرايى است كه پيوسته دست به دست مى گردد. آنچه از آن تو باشد، سرانجام، به تو خواهد رسيد، هر چند، ناتوان باشى و آنچه بر زيان توست، دفعش نتوانى كرد، هر چند، نيرومند باشى.
*
شرح و توضیح :
إلى عَبْدِ اللهِ بْنِ الْعَبّاسِ.(1) از نامه هاى امام(عليه السلام) به عبدالله بن عباس است.(2)
نامه در یک نگاه:
این نامه که دقیقاً معلوم نیست امام در چه شرایطى آن را براى (عبدالله بن عباس) مرقوم داشت، حاوى نصایح مهمى است و در مجموع هدف آن بازداشتن مخاطب آن که در واقع همه انسان ها هستند از حرص و آز و دنیاپرستى است و نیز پیام آن تسلیم مقدرات بودن و بى تابى و جزع و فزع نکردن در برابر حوادث ناخواسته و بیرون از قدرت ماست.
ابن عباس! غمگين مباش:
به نظر مى رسد حادثه ناگوارى براى «عبد الله بن عباس» روى داده بوده و يا انتظار مهمى داشته و برآورده نشده و از اين جهت غمگين بوده است; امام(عليه السلام) اين نامه را براى دلدارى او و توجّه دادنش به طبيعت زندگى دنيا و مقدرات الهى مى نگارد تا آرامش پيدا کند.
امام(عليه السلام) در اين نامه کوتاه به پنج نکته مهم اشاره مى کند:
نخست مى فرمايد: «اما بعد (از حمد و ثناى الهى بدان) تو هرگز بر اجل و سرآمدت پيشى نمى گيرى»; (أَمَّا بَعْدُ، فَإِنَّکَ لَسْتَ بِسَابِق أَجَلَکَ).
اشاره به اينکه تا اجل قطعى انسان فرا نرسد، حوادث خطرناک نمى تواند او را در کام خود فرو برد و هنگامى که فرا رسد تأخير در آن ممکن نيست. همان گونه که قرآن فرموده است: «(ما تَسْبِقُ مِنْ أُمَّة أَجَلَها وَما يَسْتَأْخِرُونَ); هيچ گروهى از اجل خود پيشى نمى گيرد و از آن عقب نخواهد افتاد».(3)
البته اين اشاره به اجل حتمى است و به آن معنا نيست که انسان در مقابل اجل معلق بى پروايى به خرج دهد و خود را گرفتار کند و بى دليل در کام خطر فرو رود.
در دومين نکته مى فرمايد: «(و نيز) آنچه قسمت تو نيست روزى تو نخواهد شد»; (وَلاَ مَرْزُوق مَا لَيْسَ لَکَ).
اشاره به اينکه اگر انتظار نعمتى داشتى و به سبب عوامل ناخواسته از آن محروم شدى نگران نباش، چون روزى تو نبوده است و حتى با تلاش و کوشش هم به آن نمى رسيدى، هرچند گمان مى کردى امکان وصول به آن وجود دارد. اين سخن تسلى خاطرى است براى تمام کسانى که گرفتار محروميت هايى ناخواسته در زندگى مى شوند و چه بسا صفحه زندگى آنها را تيره و تار مى سازد. اگر به اين نکته توجّه داشته باشند که چنين چيزى هرگز براى آنها مقرر نشده بوده و امکان دسترسى به آن حاصل نبوده، نگرانى آنها برطرف مى شود، هرچند اين سخن به آن معنا نيست که انسان سعى و تلاش و مديريت و تدبير را براى رسيدن به نعمت هاى بيشتر فراموش کند.
قرآن مجيد مى فرمايد: «(أَهُمْ يَقْسِمُونَ رَحْمَتَ رَبِّکَ نَحْنُ قَسَمْنا بَيْنَهُمْ مَعيشَتَهُمْ فِي الْحَياةِ الدُّنْيا); آيا آنان رحمت پروردگارت را تقسيم مى کنند؟! ما معيشت آنها را در زندگى دنيا در ميان آنها تقسيم کرديم».(4)
*
پي نوشت:
1. عبدالله بن عباس، عموزاده پيغمبر اکرم(صلى الله عليه وآله) و اميرمؤمنان على(عليه السلام)، از دانشمندان بزرگ امت و از علاقه مندان به امام است. ان شاالله شرح حال او را به طور مبسوط ذيل نامه 41 خواهیم آورده .
2. سند نامه: به گفته صاحب کتاب مصادر نهج البلاغه در ذيل کلمات قصار 396 اين کلام را صاحب کتاب تحف العقول (حسن بن على بن شعبه که کمى پيش از سيّد رضى مى زيسته) با تفاوتى آورده است (مصادر نهج البلاغه، ج 4، ص 284) و جمله «الدهر يومان...» به صورت ضرب المثلى در ميان ادباى عرب در آمده است. در کتاب تمام نهج البلاغه اين نامه با اضافاتى آمده است که بخشى از اين اضافات در کتاب نثر الدرّ محقق آبى و بخش ديگرى از آن در کتاب اسعاف الراغبين که در حاشيه کتاب نورالابصار شبلنجى آمده، چاپ شده است (تمام نهج البلاغه، ص 771).
3. حجر، آيه 5.
4. زخرف، آيه 32.
کلیک کنید
👇
https://eitaa.com/ravag313/349