eitaa logo
مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
3هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
305 ویدیو
335 فایل
کانال مراکز مشاوره سماح https://eitaa.com/marakezsamah سایت samah.ir سامانه گزینش مشاور http://Psy.samah.ir واحد جذب و ساماندهی مشاوران @vahed_jazb سردبیرگروه‌های تخصصی، آموزش مشاورین و مسئول ساماندهی مراکز مشاوره کشور @alimahmoudi218
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ استاد سعادتمند : منم کامل دیدم، چند چیز باعث میشه که تحلیل این فرد مورد انتقاد قرار بگیره ۱ شاهد نوعی تفسیر عجولانه و صرفا برگــرفته از تصور شخصی خود ایشون هستیم. برای مثال گریه های شب قدر را تماما به عزاداری تعریف کرد و این درحالیست که عزا یک چیز و چیز دیگــر است. مومن در زمان و مکان خاص روحیه شیدایی خاص هم پیدا می کند. اشک جاری شده از سر شوق و محبت خــدا بیگانه با جنس احساس عزا و ماتم است بماند که اساسا عزاداری هم ابراز شیدایی و نشان عاشقی است. ۲ دیگر اینکـه نوعی عدم توجه به ملازمه کلام خودش هم مشهوده، خود ایشون در مصاف فقه و عرفــان، عرفان را انتخاب میکند اما لازمه پذیرش عرفان، حصول روحیه شیدایی و واله بودن برای مناجات با خداست ... میشود عارف عاشق نباشد و عاشق اشک نریزد؟ ۳ درهم تنیدگــی فقه و عرفان چیز مسلمی است. کسی که فقه را بها میدهد متوقع است که نمازش را عارفانه بخواند. عرفان بدون فقه هیجانی بدون رفتار می ماند. ۴ همــانطـور که ایشان جناب شیخ عباس قمی را مورد قضاوت عجولانه خود قرار داد و سنخ شخصیتی خاصی را به وی نسبت داد، باید به مخاطب هم این حق را بدهد که برداشت ایشان را به سنخ شخصیتی خاص خودش نسبت دهد و برداشت یک ایده کلی نکند. بماند که محتمل است تحلیل ایشان نوعی مکانیزم دفاعی برای سلیقه خاص خودشون باشه. با تمام این نکات، بنده از دیدن این موضع ها خیلی استقبال میکنم، این کلیپ ها جنب و جوش افرینه بماند که متضمن دریافت های صحیح هم هست گاهــی. یک نکته مثبت که در تحلیل ایشون جایگاه مبنایی داره و بنظرم توجه به اون خیلی خوب هم هست، تفکیک شرع از متشرع است. پیش می اید شرع یک چیز باشد و رفتار متشرعین چیزی دیگـر و این توجه همیشه فضا را برای درک بهتر باز نگه می دارد منتها باید دقت شود که رفتار متشرعین هم به همین سادگــی و سطحی مورد ارزیابی و نقد قرار نگیرد که این اشکال در تحلیل ایشان هست. در مجموع فکــر میکنم صحبتی خوب بود اما همراه نوعی کج فهمی و سطحی نگــری ... 🌹
پاسخ استاد عمادی: هر صحبتی خطا و خبطی داره به هر حال که دوستان اشاره کردند نمیخوام تکرار کنم اما به نظر من لب کلام ایشون بیراه نیست. من دیشب در صفحه شخصی، یک استوری ساده‌ای گذاشتم که «شب قدرتون مبارک». بازخوردهای جالبی گرفتم که منو به فکر واداشت که داشتم ما شب قدر رو به هم تبریک نمیگیم و در فرهنگ عمومی ما به عنوان بهترین شب و بهترین مناسبت تقدیر نمیشه و برنامه‌های جاری و رسمی، متناسب با اصل هویت و فلسفه اون نیست. این برنامه‌ها غلط نیست اما باید فقط بخشی از شب قدر رو دربربگیره نه قالب غالب رو. ما میتونیم در طراحی این مراسم و آیین مهم بهتر عمل کنیم. حتی اگر طبق مدل مفاتیح هم بخواهیم مراسم بگیریم، بهتر از این باید باشه: به عنوان مثال این دعای جوشن کبیر رو در نظر بگیرید؛ شیخ عباس در اعمال شب‌های قدر ۸ مورد ذکر می‌کنه که در هیچکدوم، دعای جوشن نیست و آخرش می گوید: و در بعضی روایات وارد شده که دعای جوشن کبیر را در این سه شب بخوانند که در اعمال شب اول گذشت یا قرآن به سرگیری در مفاتیح، مراسم عریض و طویلی نیست و الان هم علمای ما خیلی مختصر برگزار می‌کنند یا در اعمال شب ۲۱ و ۲۳ فرموده: من احیا هاتین اللیلتین بمذاکره العلم فهو افضل. خدا حفظ کنه آقای پناهیان رو شب‌های قدر می‌گفت (قریب به مضمون) حیفه وقت شما با سخنرانی من گرفته بشه حالا از باب مذاکره علم حساب کنید. من مراسمات ویلایی امثال اقبالی نسب هم رو هم رفتم و دیدم. دعا و قرآن هم دارند معمولا و پتانسیل اوج گرفتن و بیشتر پرواز کردن دارن و با خدا معامله خوش‌بینانه می‌کنند. اما باز هم با مدل عالی در شأن لیلةالقدر فاصله دارند و ما ادریک ما لیلةالقدر!
پاسخ استاد مهکام: مراقب باشید از اونور بام نیافتیم. نکات جناب اقبالی همچنانکه دوستان گفتند (و من نمی خواهم تکرار کنم) اشکالات مبنایی زیادی دارد و صرفا چون به چندتا کلمه جشن و تبریک و حال کردن با خدا اشاره کرده ذهنمان دچار انحراف نشود که راست می گوید ایشان مشکلات اساسی دارد و در حال تبیین قرائت جدیدی از دین است. [در پاسخ به emad emadi] من و شما روان شناسیم و خیلی خوب میدانیم که هر کودکی در معرض هر نوع از فرهنگ قرار بگیره با اون سازگار میشه . فارغ از ارزش گذاری بر مدل آقای اقبالی یا مدل متداول ادعیه اگر نسل جدید هم با مدل قبلی آشنا شود و توسط والدین حرکت داده شود انها هم همراهی خواهند کرد . اما جناب اقبالی در قالب چند اصطلاحوخوشگل به دنبال براندازی مدل ادعیه هست. راستی چه فرقی بینونسل من و شما با نسل فعلی وجود دارد که ما به راحتی پذیرفتیم ولی نسل جدید نپذیرد. آیا دلیلش این نیست که والدین فعلی در انتقال مطالب سستی می کنند و همت کافی ندارند و تحت تاثیر رسانه ها قرار گرفته اند.؟
پاسخ استاد هوشیاری: تفسیر این مسائل باید طبق سیره و سنت اهل بیت باشد. نمیتوان با چهار کلمه عامه پسند، مسلمات را مثلا تفسیر جدید کرد. این فایل اشکالات مبنایی و بنایی و توهین های بسیاری دارد. واضح ترینش اینکه مخالف سیره و سنت ائمه علیهم السلام و سیره سلف صالح است. [در پاسخ به emad emadi] اعمال و مناسک شب قدر یک پکیج کامل است از تمام نیازمندی های رشد متعالی و نشاط معنوی. تفکر و تدبر و لذت معنوی و همه را در بر دارد. آقاجان فرمودند: اشک شبهای قدر، ضیافت خداوند متعال است. پاسخ به شبهه روش خاص خود را دارد. باید به شبهه پاسخ داد بدون نام بردن و مشهور کردن صاحب شبهه، بدون تمسخر و قضاوت صاحب شبهه و .... به نظرم سکوت، به مراتب بهتر از پاسخ بد است. اثر منفی پاسخ بد، بسیار بیشتر از خود شبهه است. اگر صرفاً پاسخ ها را در کلیپی جدید، بدون نام بردن از شخص و تمسخر و قضاوت فرد و ... بیان کنند، مطلوب است و اثر مطلوب خواهد داشت.
پاسخ استاد... : قسمت اول حرفش که میگه هرکس به نوعی شب قدربرپامیکند یکی باشعروباکتاب و... این نوع حرف زدن دراین آخرالزمان سبب نوعی تکثرگرائی درراه های نجات وسلامتی روان که صوفیه و...گفتندمیشه لذا بدون تفسیر دقیق سبب راه سازی غیرسبیلهای الهی که انبیاآوردند میشه ولی بله شب قدرما درمحاق القای ترس بخشیده شدن ازخداو...شده قسمت دوم حرفش میگه به اندازه ظرفت ( حتی دنیا بهت) داده میشه بعدآیه ی که میگه بدرد ادعایش نمیخوره معلوم میشه یک تخیلی در تفکربه اعطاهای الهی داره که آیات رو به استخدام اونا درمیاره میگه ماتشاوون الاان یشاالله واین برعکس مدعاش هست یعنی اونا چیزی رانمیتونند درمشیت وخواستشون قراربدهندالااینکه خدادرمرحله مشئیت برای اونا خواسته باشه اماچیزای که خدادرمرحله مشئیت برای بندگانش خواسته یکیش مثل اولویت ایمان کره لکم الکفر هست یعنی خدابه مصلحت وحکمت وعزت آفرینی که درقدرت ایمان یک فردوجامعه باتوجه به توان واستعدادشون هست نگاه کرده وخواسته های شماراباآن خط کش میسنجند تا دقیقه ۴ و۵۷ اماحرفش به اینکه چرامدل نوحه و...پررنگتراز مدل های دیگه که ماروانشناسهاخوندیم وبایدمدل درضمن انابه به خدا بسازیم برای مجالس راست میگه دقیقه ۶و۴۸ یک حرف میزنه که درسته ولی بدون توضیحات بیشتر وجمع ایجادکردن بین فقه ومعرفت خطرناکه میگه کسای که فقط با فقه انسان رو خواستن ودیدن اشتباه کردند چونکه فقه ،دین ونمادهای دینی رودرانسان نگه میداره ولی کسای که انسانیت راباعرفان خواستند جوردیگرسراغ دین میرن کاملا درسته ولی بیشتربایدمثال میزدتا بهترباشه دقیقه ۸ حرفی میزنه مصداق آیه مایعبوبکم ربی لولادعایکم یعنی اگر شمادرخواست از خدانکنید خداهم توجهی ب شمانمیکند البته مرادتوجه مراعاتی هست نه اصل توجه خالق ومخلوقی واعطای رزق و... واین حرفش عالیه بله مغزعبادت دعاهست واخرین قسمت صحبتهاش درخواستش از خدا با ادعای اینکه از خداسلامتی بخوایم دراول صحبتهاش اگرتوضییح زیادداده نشه نمیخونه چراکه میگه ازخدابخواهیم ماروراضی به انچه اومیخوادبکنه بعدطرف میگه من همون سلامتی میگم بعدخودش میگه سلامتی از خدا یعنی سلامتی درهفت لایه وجودی انسان هست ماده = مال که اگرکسی ظرفیتشونداشته باشه المال ماده الشهوات میشه براش نوریت = آبرو ملک داری = داشته ها ی ازاستعدادهای روانی مهارتی داشتن که مدیریت باغداری کردن از مملوکات دنیائی خودبرای آخرت سازی داشته باشد ملکوتیت انسان = درراستای ملکوتیت خدا شدن اعمال یعنی تصرفات ماتصرفات خیری حقی رشدی دراعمالمان باشد جبروتیت یا مردانگی از جنس غیرت شرافت وسخاوتهای دینی داشتن لذازنهاهم چنین روحیه ای رادرضمن زنانگی باید کسب کنند ولذااکثرخطابهای روایات المرئ والمروئه شامل آنهاهم میشود ودیگرلایه های عرفا درهفت اقلیم ولی بازهم میشه گفت درسته که درروایات گفتند عافیت رابخواهید وهمان سلامتی هست ولی مایقصد لم یقع همیشه آنچه قصد شده اتفاق نیفتاده چونکه دنیامحل ابتلا و...هم هست لذاایام عبرت ومحنت داردبغیرایام مهیاشدن کسب نعمت ومنفعتها پس لذااخرکارخواست جمع کنه بین دوتاچیز راضی شدن به قدرها ودرخواست هرباره ی عافیت منکه اینجورفهمیدم بیراه نیست واین جمعش کاملادرسته
پاسخ استاد مولوی: با سلام .... تفسیر ایشون از قدر به معنای قدرت چقدر درست هست....؟ قدر در لغت به معانی (اندازه، ارزش، بها، قیمت، ارج، بزرگی، بلندی، مقام | تقدیر، سرنوشت، قضا، حکم، فرمان، توانا، قادر، قدرتمند، مقتدر، توان، زور) آمده است. اما با توجه به سیاق و ... مراد از قدر در این سوره و آیه اندازه گیری هست. در تفسیر المیزان می فرمایند: وجه تسميه شب قدر، تقدير و احكام يك سال در شب قدر، يكى از شب هاى رمضان است و هر سال تكرار مى شود. در اين سوره آن شبى كه قرآن نازل شده را شب قدر ناميده، و ظاهرا مراد از قدر تقدير و اندازه گيرى است، پس شب قدر شب اندازه گيرى است، خداى تعالى در آن شب حوادث يك سال را يعنى از آن شب تا شب قدر سال آينده را تقدير مى كند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چيرهايى ديگر از اين قبيل را مقدر مى سازد، آيه سوره دخان هم كه در وصف شب قدر است بر اين معنا دلالت داردفيها يفرق كل امر حكيم امرا من عندنا انا كنا مرسلين رحمة من ربك ) چون ((فرق) به معناى جدا سازى و مشخص كردن دو چيز از يكديگر است، و فرق هر امر حكيم جز اين معنا ندارد كه آن امر و آن واقعه اى كه بايد رخ دهد را با تقدير و اندازه گيرى مشخص سازند. ترجمه تفسیر المیزان. سوره قدر
پاسخ استاد حسینی سده: متاسفانه حرف ایشون بسار سطحی است و ایشون هم دوقطبی سازی کرده دین رو یعنی دینداران یا متشرعند یا عارف که دومیش مطلوبه از نظر ایشون در حالی که خداوند می فرماید ادعوا ربکم خیفته و تضرعا گویا کلا ما در عصر دوقطبی سازی ها زندگی می کنیم😂😂😂😂
🌿لینک دسترسی مصاحبه آقای دکتر جان بزرگی با خبرگزاری بین المللی قرآن👇 https://qom.iqna.ir/00Ge7v
به حکم آیه تاریخ ساز فی الارض بغیرالحقو...فاخذناه وجنوده فی الیم وازبین رفتنی است چراکه سردمداران وجنودشان بغیرحق برتری برمردم دنیامیخواهند. 🌐 کانال ایتا مرکز مشاوره قم https://eitaa.com/mmhozehh
استاد حسینی سده: دوستان حالا یک سوال این حجم القاء گنهکار بودن بنده در این جلسات برای فرزندان مفید هست مثلا اینکه میگه قران را روی سر گنهکارمون بگذاریم وقتی بچه های معصوم اینا را گوش می کنند چه مفهومی در ذهنشان شکل میگیره از خدا و معنویات؟ مثلا خطابه های شیخ حسین انصاریان که با این حجم زجه و زاری انجام میشه آیا برای سلامت روان کودکان و جوانان ما مفیده ؟؟؟
استاد مهکام مهکام: سیدجان شب شب تضرع و انابه است اگر والدین درست مطالب را برای بچه ها تبیین کرده باشند و اعتدال را در مورد مجالس رعایت کرده باشند بچه ها موقعیت را درک می کنند که مجلس روضه اقتضاء خودش را دارد مجلس مولودی اقتضاء خودش را بنابراین هیچ اشکالی بوجود نمی آید. خود برنامه به خودی خود هیچ اشکالی ندارد اگر اشکالی باشد در نوع تبیین و برخورد والدین برای دینداری فرزندان به طور کلی است. اگر کودک احساس گناه یا اضطراب (مرضی) نداشته باشد، خود مراسم ایرادی ندارد. یادمان باشد همه ما وقتی بچه بودیم همین حرفها را شنیده ایم و در چنین مجالسی شرکت کرده ایم و اسیب هم ندیده ایم الحمدلله. ✅✅✅ استاد سعادتمند ضمن عرض سلام و ارادت ویژه خدمت استاد عزیزم، من هم ابتدا همین جواب شما به ذهنم رسید اما دیدم برخی رفتارها در سطح خاصی (هیجان بالا به همراه فریاد زدن و زدن به سر و صورت ) برای دوره کودکی اول شاید مناسب نباشه، یعنی قرار دادن کودکان زیر ۸ سال در چنین موقعیت هایی احساس میکنم بیشتر ایجاد کننده هیجان منفی باشه تا مثبت پاسخ استاد مهکام آقای سعادتمند یک خاطره بگویم من یادم هست حدود ۵ سالم بود که در مجلس عزای اباعبدالله در خانه مادربزرگم بودیم و همه از جمله مادرم گریه می کردند من رفتم بغل مادرم نشستم و به او گفتم چرا گریه می کنی ، گریه نکن . مادرم خیلی آرام گفت عزیزم ناراحت نباش برای امام حسین گربه می کنم. بعد از ظهرش که خانه آمدیم پرسیدم چرا برای امام حسین گریه می کردی ؟ (دقت بفرمایید در ۵ سالگی ویا شاید هنوز پنج سالم کامل نبود) . مادر شروع کرد به توضیح دادن اینکه چون امام حسین را در کربلا مظلومانه شهید کردند. و سوالهای من ادامه پیدا کرد و این موجب شد مادر هم با حوصله و با زبان کودکی به صورت داستان تمام داستان اهل بیت را از اول تا آخر برایم در روزهای بعدی تعریف کند. هم داستان بود و برایم جال و جذاب بود و هم آشنایی بادمعارف اهلدبیت بود و هم جا انداختن عزاداری و گریه و امثال آن بود. جالب است بدانید این کار مادرم باعث شد من قبل از دبستان همه زندگی اهل بیت را بلد بودم و از همه بچه های هم سن خودم بیشتر بدانم و هم اینکه بعد از سواد دار شدن بیشترین کتاب داستان را در مورد اهل بیت بخوانم. و قطعا این آموزشها در طلبه شدن من هم سهم داشته است. بنابراین نوع تعامل، تبیین و توضیح والدینوبسیار مهم است و تاثیر گذار.
پاسخ استاد قدوسی در قالب شعر من غم عشق حسن با شیر از مادر گرفتم / روز اول کامدم این درس تا آخر گرفتم بر مشام جان زدم یک قطره از کوی حسین / سبقت از عود و گلاب و نافه و انبر گرفت وحشتزدگی را از کجای جلسات میارید ، یه جوری حرف میزنید که مثل اینه که تا حالا جلسه روضه نرفتید پیشنهاد میکنم همین شبها تشریف بیارید حرم حضرت معصومه سلام الله علیه ، شبستان نجمه خاتون اگه یه بچه وحشتزده پیدا کردید جایزه میدهم انقدر این بچه ها در کمال آرامش هستند و موضوع گریه را هم خوب درک میکنن
پاسخ استاد مبین صالحی توضیح ساده و روشن والدین قبل از مراسم همراه با شرایط خاص مراسمات مانند حضور کودکان همسن و سال و لذت‌بخش بودن برخی از جنبه‌های این مراسمات برای توصیه به حضور کودکان همراه با والدین کفایت می‌کند. اما این یک امر کلی نیست. درصدی از کودکان خردسال مبتلا به مشکلاتی مانند فوبیاها و اضطراب‌ها هستند. در این موارد باید محتاط بود، مثلا کوتاه بودن زمان شرکت در مجلس، نشستن در مکان روشن‌تر، ... متاسفانه برخی از منتقدین اون ور و این ور آبی به مراسم مذهبی و گریه و ذکر مصائب اهل بیت و خرافی و مضر دانستن این موارد خانه‌هایشان پر از رمان‌ها و فیلم‌ها و کارتن‌های خشن و ترسناک و خیالی است.
پاسخ استاد نژاد داراب سلام عرض ادب ایا مراسمهای مذهبی فقط ان چیزی هست که ما با چشم می بینیم ؟یا واقعا اثرات و برکات معنوی غیر قابل دیدنی هم در این مراسمات وجود دارد ؟قطعا اثرات و برکات معنوی غیر قابل رویت اثرات مثبتی روی انسان چه کودک چه غیر کودک دارد و این مطلب در کلام بزرگان به وضوح بیان شده است اما این معنویات قابل تجربه ی مادی نیستند به نظرم ما نباید به مجالس معنوی فقط به دید مادی و تجربی صرف نگاه کنیم و نظر بدیم ایا اثرات روانشناسی مثبت دارد یا منفی .
پاسخ استاد امیری: برخی از مراسمات نه تنها برای کودکان بلکه برای بزرگسالان نیز سخت، دشوار و گاهی ممکن است باعث زدگی و اجتناب شود. بهتر است متصدیان نوعی مخاطب شناسی داشته باشند مثلا چه اشکالی دارد در کنار این مراسم یه مراسم ویژه و کوتاه برای کودکان نیز در نظر گرفته شود و با ارزشهای معنوی در حد خودشان آشنا شوند؟! اگر هم قرار است کودک در کنار والدین باشند بهتر است مراسمی بروند که نسبتامختصر باشد و شرایطی رعایت شود
پاسخ استاد زارعی: دوستان عزیز یادمه کلاس خانم دکتر طهماسیان همین موضوع شرکت بچه‌ها در مراسمات روضه مطرح شد ایشون نکته خوبی و مطرح کردند که اگر بچه‌ها از قبل توجیه باشند مشکلی پیش نمی‌آد. بنده هم یه نکته اضافه میکنم بنا به نظریه‌های خانواده درمانی مانند میان نسلی بوئن حضور خانوادگی در مراسمات انتقال بین نسلی فرهنگ و مذهب را به نسل‌های بعدی به دنبال داره.
پاسخ استاد هوشیاری: ضجه و هیجان منفی (به قول برخی دوستان) در مراسم حاج حسین انصاریان بیشتر است یا در مراسمات حضرات معصومین به ویژه حضرت باقر سلام الله علیهم بیشتر بوده؟ امام باقر سلام الله علیه و بسیاری از علما و سلف ما زندگی همانندی داشته اند. میتوان گفت اینها بچه ها را از مجلس منع می کرده اند؟ یا می توانیم بگوییم فرزندان اینها وحشت زدگی را تجربه کرده اند؟ میتوانیم با این نظرات روانشناختی، تجربیات بچه های کم سن و سال کربلا و زندگی اهل بیت را تبیین کرد؟ میتوانیم بگوییم اینها وحشت زدگی تجربه کرده اند؟ امکان دارد آن بزرگواران را استثنا کنید. اما قابل پذیرش نیست. اگر قرار باشد هر چیزی را نفهمیدیم استثنا کنیم دیگر الگو بودن آنان معنایی نخواهد داشت. پس باید تفسیر دیگری پیدا کرد. چون هیچکجا نداریم که فرموده باشند بچه ها را به مراسم نبرید. پس باید فکر دیگری کرد. مثل اینکه مشکل از ما والدین است که بچه هامون دیر به رشد عقلی نسبی میرسند.
پاسخ استاد سعادتمند: ضمن احترام به تبیین استاد هوشیاری، بنده نکات گفته شده در جواب دکتر صالحی رو دقیق تلقی میکنم. لذت بخش بودن مراسم برای کودکان خیلی مهمه که در فرض مزبور ما نیست. علاوه بر آن یعنی شما فکر می کنید بچه های آواره در صحرای کربلا وحشت زدگی را تجربه نکرده اند؟ مگر میشود تجربه نکرده باشند؟ حتما کرده اند. شما یک سوال ساده بنده رو جواب بدید که: وقتی کودک هنوز توان درک معانی انتزاعی را ندارد چطور میتواند رفتار های برخاسته از ان معنا را درک کند؟ وقتی کودک 5 ساله شاهد ضجه و صداهای بلند گریه باشد دیگر جایی برای تجربه مثبت نمی ماند
پاسخ استاد جمشیدی سلام دوستان چرا اصرار داریم که به همه‌ی کودکان، یک نسخه‌ی واحدی بپیچیم تفاوت در طبیعت و تربیت کودکان، یه امر طبیعی و پذیرفته شده‌است و آیا می‌شود تجربه‌ی شخصی خودمان را به همه‌ی کودکان تعمیم دهیم در نظر گرفتن واقعیتهای تربیتی زمان حاضر، خیلی راه‌گشا خواهد بود در اصل برگزاری مراسمات مذهبی شکی نیست ولی با توجه به ظرفیتهای رشدی و تربیتی نوع مراسمات متفاوت خواهد بود
پاسخ استاد محمدی شکیب باسلام پیشینه تاریخی این موضوع اندکی با دیدگاه مزبور در پیوند کودکان با چنین مجالسی متفاوت است وقتی مسایلی که رنگی از غم و اندوه دارند مطرح می شود ما معمولا سعی می کنیم کودکان را از آنها دور کنیم حتی از منظر روانشناسی برخی این موضع گیری دارند حال آنکه در سیره اهل بیت مشاهده می شود که آنها کودکان را با این مسائل و حقایق مواجه می ساختند وقتی خبر شهادت مسلم به سیدالشهدا میرسه حضرت این موضوع را از دختر کوچک ایشان پنهان نمیکنن و او را بر زانوی خود نشاندند و موضوع را مطرح می کنند همچنین حضرت زهرا داستان کربلا را به زینب شان زمانی که حضرت کودک بودندمطرح می کنند به نطر باتوجه به سبب پیوستگی و پیوند درونی با حقایق عالم معنا ،برای آینده کودکان به مصونیت دست می یابند و از همین دوران کودکی نقشی در ذهن آنها ایجاد می شود که گناه نکنن این موضوعات در ذهن کودک می ماند و فرداهای اورا تشکیل می دهد لذا به نظر می رسد باید بین تالملات عالم دنیوی و عالم معنا تفاوت قائل شد و اساسا قیاس اینها قیاس مع الفارق است البته پرواضح است که برای رسیدن به هدف فوق روشهای مختلفی وجود دارد مثلادر قالب نقاشی ،شبیه سازی،داستان،شعر و ... می توان عواطف کودکان را با این معانی معنوی و حقیقی گره زد خلاصه اینکه این مراسمات روش صحیح زندگی کردن و عامل شناخت صحیح است و چه بسا شاید در مواردی تنها راه آشنایی با حقیقت ناب زندگی و سعادت ؛همین انکسار قلبی در دوران کودکی باشد و نکته آخر اینکه طبق فرمایش امام کاظم در مناجات خود(... لاتخرجنی من مدار التقصیر ) باید به بچه ها اموخت که احساس نقصان و گناه در برابر معبود یکتا نه امری شایسته بلکه امری بایسته است که همواره خود عامل رشد و ترقی و کمال خواهی انسان مومن خواهد بود فتامل
پاسخ استاد طحانی که ارجاع به کتابشان(دختر امروز- مادر فردا) دادند:👇