#پاسخ
استاد طحانی
بر اساتید محترم
اولا که ممنونم از جناب آقای شورورزی گرامی به خاطر گپهای چالش برانگیزشون
ثانیا انکار نبود بیماری روانی خود نشان دهنده مشکل است
ثالثا بیشک فروید اعتقادی به اعتراف گیری نداشت بلکه تداعی آزاد را مطرح کرد
رابعا تداعی آزاد باعث تخلیه هیجانی میشه ودر روانکاوی اگر با دید تحقیقی نگاه کنیم میبینیم که بحث گناه کار بودن مطرح نیست بلکه نقش والدین در شکل گیری شخصیت است
اما اینکه جناب عباسی میگه کار نکردیم در این زمینه هم اشتباه است
شما در چند سال اخیر رو اگر بررسی کنید می تونید کتابهایی با عنوان درمان یکپارچه توحیدی رو ببینید از جمله کتابی که بنده حقیر در این زمینه نوشتیم
و حتی در آخر کتاب چند مراجعی را که با رویکرد درمان یکپارچه توحیدی درمان شدن رو آوردیم.
کتاب ساختمان زندگی خود را ایمن بسازید
#پاسخ
استاد آقامیری
با عرض سلام خدمت همه عزیزان
پر واضح است که اطلاعات جناب عباسی در مورد روانشناسی، بسیار سطحی است، ایشان روانشناسی را منحصر در مکتب فروید پنداشته و قطعا فروید را نیز کامل نمیداند. این در حالی است که از زمان فروید تا کنون مکاتب و روشهای درمانی متعدد و متنوعی ایجاد شده که در عین کارکرد عالی، در بسیاری از موارد تعارضی با آموزه های اسلامی ندارند.
شکی نیست که بر مبانی و روشهای درمانی روانشناسی اشکالات فراوانی وارد است، اما مقدمه نقد، درک صحیح از موضوع است. به همین دلیل است که نقد جناب عباسی جالب به نظر میرسد.
#پاسخ
استاد حجت الله پیامی
وقتی شخص روی تخت میخوابه وهر آنچه در ذهنش هست و میگه حتما از یه سری گناهان هم رنج میبره و اونا رو هم بیان میکنه خب حالا اعتراف به گناه شد حال آنکه این خودش گناه هست که امام سجاد علیه السلام مدام در دعای ابو حمزه ما رو سوق میدهد به توحید و پناه بردن به خدا چرا که ما نمی تونیم خیلی از گناهان رو انجام ندیم مگر آنکه خود خدا به ما رحم کنه پس پناه بردن به قدرتی که از قدرت ما بیشتره حتما یاری دهنده هست . فروید برا سیستم اون جامعه برنامه داشت و متناسب با اون فرهنگ و اون جامعه که غرق در شهوات بود اگه دقت کرده باشید آخر تما م حرفهای فروید بازگشت به مسائل جنسی است خب همه اینا متناسب با اون جامعه بود و او به تشخیص خودش اینگونه ذهن افراد رو آنالیز میکرد واز آنها که تکیه گاهی نداشتند و ذهنشان پر از مسائل درهم ومنفی بود به گونه ای تکیه گاه اونا میشد و انها هم هر آنچه داشتن در ذهن بیان میکردند آدمی که ذهنش پر است از افکار ی که او رو سوق میدهد به انواع ترس ها و استرس ها دنبال یه منبع میگرده تا خودش و راحت کنه
اینجاست که باید عوض این که فرد رو کاری کنیم که واسه ما اعتراف کنه اونو سوق بدیم سوی خدا بگیم بین خودت و خدای خودت هر آنچه در دل و ذهن داری بگو وبعد بیا واسه من بگو که چه حسی داری الان حتما میگوید حس خشنودی وخورسندی بعد از اینجاست که درمان شروع میشود درمان خدا محور درمانی که شروع میکنیم به گفتن آنچه که امام سجاد در دعای ابوحمزه میگوید نکنه منو از در خونه خودت طرد کردی همین باب طرد شدگی که خیلی هم روش مانور میدن ببینید چقدر زیبا اما م تو ضیح میده می فرماید نکنه منو از در خونه خودت طرد کردی یعنی چه
یعنی اینکه دیگه من خدا محور نیستم
پس چی میشه دچار خواب و بی حالی میشم دچار ناامیدی میشم
ببینید امام چقدر زیبا داره به ما میگه هرچی توی ذهنت هست رو به خدا بگو خب تا اینجا بس
ادامه دارد....
مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی
#پاسخ استاد قدیری برخی از دوستان و اساتید روان شناس وقتی به مبانی روش شناسی و معرفت شناسی روان شناسی
3️⃣
🌸خدمات اخلاق به روانشناسي
علوم تربيتي، روانشناسي و اخلاق و عرفان از جهات زيادي با هم تعامل و همپوشي دارند ولي موضوع، مباني، روش، اهداف و غايت هر علم جداست. نبايد تصور كنيم كه با وجود اساتيد اخلاق از روانشناس بينيازيم. حوزه محوري در علم روانشناسي ذهن (روان) است و حوزه متمركز علم اخلاق، روح است. البته اصالت انسان به روح است. تعريف انسان حيوان ناطق نيست، بلكه زنده خداجو و حقپرست (حي متأله) است. اخلاق و روانشناسي هم خدمات دوسويه دارند. نقش اخلاق هم در ارتقا بهداشت روان و كاهش تنش هاي زناشويي و طلاق ها و خيانت ها، و تقويت #فضائل مانند ايثار و هم نوع دوستي، گشاده روي، سخاوت و همياري و همدلي و هم انديشي و مشورت..قابل انكار نيست. پس جاي #جلساتـاخلاق در خانواده در مساجد، دانشگاه ها و رسانه و كتب آموزشي خالي است.
1.رك: «مشاوره با رویکرد اسلامی» اثر #دكترسيدمحسنـفاطمي در سه فصل؛ دیدگاه بیولوژیک و زیستی، مبانی وجودشناسی و معرفت شناسی و روانشناسی بار رویکرد اسلامی و مشاوره با رویکرد اسلامی خلاصه شده است