🏴🏴🏴
🏴🏴
🏴
بسمه تعالی
برداشتی روانشناختی از سوره_کوثر
✨فاطمه (س) انگیزه رسالت نبوی
در علم روانشناسی در بحث انگیزش و هیجان به عوامل انگیزش در انسان پرداخته می شود. برخی غرائز، برخی نیازها و دیگرانی هم محرک های بیرونی را عامل انگیزش می دانند و البته نظریه های دیگری هم در این باب مطرح است. در این میان در آموزه های دینی در عین توجه به عوامل انگیزشی گوناگون به یک عامل ریشه ای توجه خاص شده است. "خداپنداره" و تصور از خدا عاملی است که ریشه همه حرکت های انسان است: يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ (انشقاق، 6).
انسانی که دچار رذایل شده در حقیقت نگرش او به خدا دچار تحریف شده است: يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ (انفطار، 6). نشناختن کرامت گسترده الهی موجب فریب است. همه کرامت ها و ستایش ها از آن اوست: الْحَمْدُ للّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (فاتحه، 2). قدرت حقیقی از اوست. أَنَّ الْقُوَّةَ لِلَّهِ جَمِيعاً (بقره، 165).
همه عزت ها و ذلت ها با اوست: بارالها! مالک حکومت ها تویی؛ به هر کس بخواهی، حکومت میبخشی؛ و از هر کس بخواهی، حکومت را میگیری؛ هر کس را بخواهی، عزت میدهی؛ و هر که را بخواهی خوار میکنی. تمام خوبی ها به دست توست؛ تو بر هر چیزی قادری(آل عمران، 26).
در سوره کوتاه اما بسیار گسترده معنای کوثر این احتمال مطرح است که خداوند وقتی می خواهد پیامبرش را به حرکت وا دارد تا عبادت و قربانی به جا آورد: فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَانْحَرْ، عامل انگیزشی او را عطای کوثری قبل از دستور: إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ و پشتیبانی بعد از دستور: إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ قرار می دهد. اگر انسانی بداند آنچه را که برای موفقیت نیاز است خداوند به وفور به او عنایت می نماید و آنچه را که مانع است خداوند آن را از میان برمی دارد آنگاه با این خداپنداره، بندگی می کند و هر چه دارد را در راه چنین پروردگاری قربانی می نماید. عبارات این سوره و قرائن و دلالات آن روشن می سازد که مقصود از کوثر حضرت زهرا (س) و فرزندان و ذریه ایشان است. آنچه پیامبر رحمت را برمی انگیزاند تا بندگی نماید امتداد مسیر نبوی در سلاله فاطمی و بی نتیجه ماندن توطئه های دشمنان است. لذا مختاربنفُلفل گوید: از انس شنیدم که میگفت: «رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) اندکی به خواب رفت. سپس تبسّمکنان از خواب سر برداشت»، پرسیدیم: «چه چیزی شما را به خنده آورده است»؟ فرمود: «اندکی پیش سورهای بر من نازل شد. آنگاه سورهی کوثر را تلاوت فرمود: بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ* إِنَّا أَعْطَیْناکَ الْکَوْثَرَ* فَصَلِّ لِرَبِّکَ وَ انْحَرْ* إِنَّ شانِئَکَ هُوَ الْأَبْتَرُ (تفسیر اهل بیت علیهم السلام ج۱۸، ص۴۰۶).
#مرکز_مشاوره_اسلامی_سماح
#گروه_درمان_معنوی
#مرتضی_عزیزی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇
https://eitaa.com/ravanshenasa
🔺
با سلام و احترام
#نوجوان: استاد مرتضوی و استاد شهبازی از قم
#استعدادسنجی: استاد سبحانی امین از قم و استاد ابویی از یزد
#خانواده: استاد زارع عمادی از شیراز
اساتید فوقالذکر بعد از تکمیل پرونده و فرایند مصاحبه، مورد تایید نهایی در سامانه جامع اساتید مشاور حوزه های علمیه قرار گرفتند. 👆👆👆
لینک سامانه: https://psy.samah.ir/
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇
https://eitaa.com/ravanshenasa
🔺
🎗برگزاری دوره مشاوره اسلامی به زبان عربی در مقطع سطح ۳ در حوزه علمیه استان خوزستان🎗
🔹تحت اشراف مؤسسه تخصصی امیرالمؤمنین ع
🔸پذیرش نیمسال دوم (بهمن ماه) ۱۴۰۲-۱۴۰۳
🔻با هدف تامین مشاور متخصص عرب در موضوعات:
🪶کودک و نوجوان
🪶پیش از ازدواج
🪶خانواده
🪶رواندرمان گری
🪶استعدادیابی
🪶و . . .
🔹امکان پذیرش از تمام شهرستانهای استان خوزستان🔹
🔻شرایط پذیرش:
۱. اتمام سطح 2 حوزه علمیه
۲. تسلط کامل به زبان عربی
۳. قبولی در آزمون کتبی تخصصی ورودی
۴. قبولی در مصاحبه تخصصی ورودی
۵. تعهد شرکت در تمام دروس
🔸مهلت ثبتنام تا دهم دی ماه
🔻جهت ثبتنام اولیه به لینک
https://survey.porsline.ir/s/akMS20TF
مراجعه کنید.
🔺 برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره
۰۹۱۶۳۱۳۴۱۰۷تماس بگیرید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇 https://eitaa.com/ravanshenasa 🔺
🌹به نام خدا🌹
✍️ دعوت از اساتید پیوسته و وابسته جهت پویایی کانالهای گروههای تخصصی در ایتا
🔰ملاحظات:
1️⃣ شرکت هریک از اعضای پیوسته و وابسته گروه در این طرح بلا مانع است.
2️⃣ تولید محتوا با رویکرد اسلامی باشد.
3️⃣ به ازای هر شش پیام مبلغ صد هزار تومان به پژوهشگر هدیه میگردد.
4️⃣ متن تولیدی باشد.
5️⃣ مطلب، مورد تایید دبیر گروه قرار گیرد.
6️⃣ اساتید خواهر جهت نشر محتوا با رابط خواهر گروه و اساتید آقا با دبیر گروه در ارتباط باشند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇
https://eitaa.com/ravanshenasa
🔺
27.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ دو دقیقه وقت دارید؟!
🔰 مروری سریع بر پارهای از فعالیتهای انجام شده و در حال انجامِ پژوهشی
مرکز مشاوره اسلامی سماح حوزه علمیه قم
🔸 از شما استاد و پژوهشگر محترم تقاضا می گردد، ضمن ملاحظه این گزارش، طرح و برنامه های پیشنهادی خود را به آیدی @pajoohesh_samah ارسال نمایید.
باتشکر
.....
👇به کانال #واحد_پژوهش_مرکز_مشاوره_اسلامی_سماح بپیوندید. 👇
🆔 @pajooheshsamah
👆👆👆👆👆👆👆
🌸 با سلام و احترام 🌸
📝 پنجاهمین #جلسه ماهانه #دبیران محترم گروههای تخصصی
📆 روز شنبه، تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
🕕 ساعت ۱۳ تا ۱۴
🏢 مکان جلسه: جمکران، ساختمان ستادی مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور، ساختمان تهذیب، اتاق مدیر محترم اداره مشاوره و خانواده
🔰 دستورات جلسه
1️⃣ بررسی فعالیت گروههای تخصصی در آذرماه
2️⃣ توضیح میزان دسترسی دبیران و مدیران گروههای تخصصی در سامانه اساتید
🌺 حضور به موقع اساتید بزرگوار موجب امتنان است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇
https://eitaa.com/ravanshenasa
🔺
🌸 با سلام و احترام 🌸
📝 پنجاهمین #جلسه ماهانه #مدیران محترم گروههای تخصصی
📅 یکشنبه ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
🕖 ۶:۱۰ تا ۸ صبح
🏢 مکان جلسه: مرکز مشاوره اسلامی سماح شعبه صفائیه، سالن جلسات
🔰 دستورات جلسه:
1️⃣ تبیین پروتکلهای مرتبط با هر گروه توسط مدیر گروه مربوطه
2️⃣ بررسی فرم گزارش پرونده مراجعین نسبت به گروههای مختلف
3️⃣ بیان پیشنهادات، انتقادات و موانع احتمالی در پیشبرد اهداف گروه توسط مدیران محترم
🌺 حضور به موقع اساتید بزرگوار موجب امتنان است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇
https://eitaa.com/ravanshenasa
🔺
#نقده
#تهذیب
🔰نشست انگیزشی ومدیریت تحصیلی توسط استاد مشاور یوسف زاده
🔻 پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه آذربایجان غربی
@howzehagh_ir
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇
https://eitaa.com/ravanshenasa
🔺
✅️کارگاه نوجوان موفق
🔸با موضوع: مراقبتهای ذهنی (شامل مهارت های تصمیم گیری ، برنامه ریزی و تمرکز و...)
🔸با حضور حجتالاسلام والمسلمین مطهری استاد مشاوره حوزه های علمیه
#مدرسه_علمیه_ولیعصر_عج_سامن
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇
https://eitaa.com/ravanshenasa
🔺
🌸با سلام و احترام 🌸
📝 گزارش هفتمین #جلسهی ماهانهی #مدیران محترم مراکز مشاوره اسلامی سماح کشور
با حضور
#معاونین_محترم_تهذیب_استانهای_سراسر_کشور
📆 روز پنجشنبه، تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۳۰
🕕ساعت ۱۳
🔰 اهم موضوعات
1️⃣ فرمایشات مسئول محترم مراکز مشاوره اسلامی سماح کشور استاد #شورورزی
2️⃣ تبیین تفاهمنامه معاونت منابع انسانی و معاونت تهذیب جهت ارائه خدمات مشاوره به پرسنل مرکز مدیریت کشور و خانواده ایشان توسط استاد #نمازیزاده
3️⃣ تببین نحوه اخذ مصاحبه امریه و سربازی طلاب و ثبت آن در سامانه نجاح توسط استاد #نمازیزاده
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇
https://eitaa.com/ravanshenasa
🔺
🌸 با سلام و احترام 🌸
📝 پنجاهمین #جلسه ماهانه #مدیران محترم گروههای تخصصی
📆 روز شنبه، تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
🕕 ساعت ۶ تا ۸ صبح
🏢 مکان جلسه: مرکز مشاوره اسلامی سماح شعبه صفائیه، سالن جلسات
🔰 اهم موضوعات و مصوبات جلسه:
1️⃣ ارسال پروتکلهای احصاء شده (اسلامی و غیر اسلامی) به سردبیر تا پایان هفته
2️⃣ ارسال فرم گزارش جلسه به سردبیر تا پایان هفته
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇
https://eitaa.com/ravanshenasa
🔺
🌸 با سلام و احترام 🌸
📝 پنجاهمین #جلسه ماهانه #دبیران محترم گروههای تخصصی
📆 روز شنبه، تاریخ ۱۴۰۲/۱۰/۰۲
🕕 ساعت ۱۳ تا ۱۴:۳۰
🏢 مکان جلسه: جمکران، ساختمان مرکز مدیریت حوزههای علمیه کشور
🔰 اهم موضوعات و مصوبات جلسه:
1️⃣ بررسی فعالیت گروههای تخصصی در آذرماه
2️⃣ توضیح میزان دسترسی دبیران و مدیران گروههای تخصصی در سامانه اساتید
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
کانال مجمع مشاوران و روانشناسان حوزوی: 👇
https://eitaa.com/ravanshenasa
🔺
غربزدگی که دامنگیر حوزه شده است....
تصاویری که می بینید سؤال های روانشناسی است که تحت عنوان آزمون کتل شخصیت از طلبه هایی که مجوز تلبس میخواهند گرفته میشود.
این آزمون حدود صد و هشتاد سؤال دارد که تعدادی از آنها تصاویری است که می بینید.
اولا _ سؤالات این کتل متخذ از غرب است همانند شیره ای که از انگور غربی ساخته شده. پس جای تعجب ندارد بوی غربزدگی بگیرد.
ثانیا _ باید خدمت شورای عالی حوزه و مدیریت محترم اظهار تأسف کرد از اینکه با هموار کردن مسیر برای روانشناسان غربزده موجب پدید آمدن این وقایع میشوند.
🌹 حوزه انقلابی
پاسخ مدیر محترم مشاوره اسلامی معاونت تهذیب حوزههای علمیه 👇👇👇
🔰آزمونها و پرسشنامههای غیربومی در حوزه
🔹بخش۱
✍حجة الاسلام محمود حسنینژاد
📌مدیریت مشاوره معاونت تهذیب حوزههای علمیه
برخی دوستان مشفق استفاده از آزمون شخصیت کتل را ننگ غربزدگی بر پیشانی حوزه برشمرده و ادعا کردهاند که «مرکز مدیریت تنها به طلابی مجوز تلبس میدهد که به موسیقی علاقه داشته باشند!» و بعد غیرتمندانه برآشفتهاند و این مجوز را نه مجوز تلبس به لباس رسول الله که مجوز تلبس به غربزدگی و بردگی فرهنگ منحط غرب دانستهاند.
اصل این غیرت و حساسیت نسبت به اصالتهای فرهنگی و بومی بسیار شایسته است و اقتدا به سیره علمای اصیل اسلام است که همواره در طول تاریخ نسبت به نفوذ فرهنگی بیگانگان نگران و مراقب بودند. طبعا همه ما باید به محصولات دنیای غرب خصوصا محصولات فرهنگی آنان که زاییده علوم انسانی ذاتا مسموم است نگران و حساس و دقیق باشیم و تا به محصولات اسلامی دست نیافتهایم، بدون دقت و پالایش و احتیاط و فراتر از حد ضرورت از آنها استفاده نکنیم.
این دوستان دغدغهمند با این تذکر رسا، بانگ هشدار را به صدا درآورده و حساسیتها را برانگیختهاند. معاونت تهذیب حوزههای علمیه، خود را ثناگوی پاسداران اصالتهای حوزوی میداند و ضمن تشکر از این دوستان مشفق و پذیرفتن اصل انتقاد، بر قصور خود در اصلاح این موضوع اعتراف دارد و بنای هیچ توجیه یا دفاع نابجایی از این کیفیت را ندارد.
اما ذکر این نکات نیز در حاشیه این موضوع خالی از لطف نیست:
۱. برای شناخت شخصیت و کشف ویژگیهای افراد باید آنها را به سخن آورد. تا مرد سخن نگفته باشد عیب و هنرش نهفته باشد. امام علی علیه السلام فرمودهاند: «المرء مخبوء تحت لسانه». برای این منظور استفاده از ابزارهای علمی دقیق، کار را فنیتر و قابل دفاعتر میکند. آزمون، پرسشنامه و مصاحبه ابزارهای تشخیصی هستند که فرد را به سخن میآورند و ویژگیهای شخصیتی را آشکار میسازند.
۲. عوامل انسانی بدون دراختیار داشتن ابزارهای دقیق معمولا به تشخیصهای سلیقهای یا غیرقابل اعتماد مبتلا میشوند و وحدت رویه ندارند. البته باید توجه کرد که اکتفا به ابزارهای علمی بدون بهرهگرفتن از عوامل انسانی نیز کار را خشک و کلیشهای و غیرمنعطف میسازد.
۳. معاونت تهذیب مدتهاست درصدد بوده تا پرسشنامههای بومی و اسلامی را جایگزین پرسشنامههای موجود نماید لکن ملاحظاتی وجود داشته و تا رسیدن به این مقصود قدری فاصله وجود دارد از جمله اینکه هنوز جایگزین مطلوب و مورد اطمینانی بهدست نیامده است، لازم به ذکر است بر اساس پژوهش عالمانهای که توسط حجتالاسلام و المسلمین دکتر رفیعی هنر و حمیدرضا حسنآبادی در نشریه اخلاق وحیانی (شماره ۲۳ تابستان ۱۴۰۱) ارایه شده است ۹۲ تست یا ابزار سنجش اخلاق که در ۵۰ سال گذشته در کشور ما تولید شده از حیث روایی، اعتبار و پاسخگویی در ۹ پارامتر مورد ارزیابی قرار گرفته و در چهار گروه الف) مطلوب ب) قابل قبول ج) نیاز به تکمیل د) نیاز به بازبینی ه) بدون اطلاعات دستهبندی شده است. شگفت آنکه هیچ یک از این ۹۲ تست امتیاز «مطلوب» را به دست نیاورده و تنها 5 درصد آنها «قابل قبول» ارزیابی شدند. این پژوهش نشان میدهد که فناوری تولید مقیاسهای سنجش در میان ما هنوز پیشرفت قابل ملاحظهای ندارد.
۴. تست کتل یک ابزار سنجش علمی است که توسط ریموند کتل در سال ۱۹۵۰ در آمریکا تولید شده و تاکنون حداقل پنج نوبت ویرایش و تکمیل شده است. هرچند این ابزار دقیق و استاندارد است اما بدون شک لازم است مشابه بومی آن نیز طراحی و تولید شود (مانند ایتا و آپارات به جای تلگرام و یوتیوب و خودرو ایرانی به جای خودروهای خارجی) و البته تا زمانی که مشابه بومی آن طراحی نشده است در مواردی از آن استفاده میشود.
۵. توجه داریم که محصولات علمی، رنگ و بوی مبانی و فرهنگ حاکم را به خود میگیرند و حامل معانی دنیای خود هستند. به همین جهت برخی از کشورهای آسیایی به ابزارهای غربی اعتماد نمیکنند و بسیاری از ارگانها و نهادها نیز برای جذب و پذیرش خود تستها و ابزارهای خاص و بومی تولید میکنند.
۶. در میان ابزارهای متعددی که برای شناخت شخصیت پدید آمده، تست کتل تاحدودی فرافرهنگی تلقی میشود و بر خلاف برخی تستهای دیگر از عناصر غیربومی و غیرمشروع (مشروبات الکلی، روابط خارج از حدود و ...) تهی و کمآسیبتر است.
۷. پرسش از موسیقی در آزمون کتل به هدف سنجش ویژگی پایداری یا حساسیت هیجانی و احساساتی بودن در برابر زمختی شخصیت است. بر این اساس آلات رسمی موسیقی مانند تار و تنبور و گیتار به هیچ وجه موضوعیت ندارد و واژه موسیقی در این عبارات شامل هر نوع صدایی از قیبل صوت قرآن، مداحی یا صدای موزون طبیعت میشود. علاوه بر این وجه دیگری در پرسش از موسیقی آشکار میشود و آن تشخیص پایبندی به سنت در مقابل پذیرش تغییرات دنیای مدرن است.
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib
🔰آزمونها و پرسشنامههای غیربومی در حوزه
🔹بخش۲
✍حجة الاسلام محمود حسنینژاد
📌مدیریت مشاوره معاونت تهذیب حوزههای علمیه
۸. طبعا این توضیحات برای توجیه استفاده از این آزمون کافی نیست و اشکالات اینگونه تستهای غیربومی را رفع نمیکند. تست کتل هرگز نمیتواند میزان پایبندی شخص به دین و آمادگی او برای فداکاری در راه خدا یا تعلق او به عالم طلبگی و امثال این صفات را نمایان سازد و در این باره ادعایی ندارد؛ زیرا اساسا روانشناسی مدرن انسان را در محدوده رحم تا به گور به رسمیت می شناسد و حیات ابدی او را در نظر نمیگیرد. در حالی که ورودی حوزههای علمیه یا متقاضی تلبس به لباس مقدس روحانیت باید از این منظر نیز ارزیابی و احراز صلاحیت شود. بنابراین لازم است پژوهشگران حوزوی اهتمام خود را برای تولید ابزارها یا مقیاسهای سنجش به کار گیرند و نمونههای کارآمد بومی آن را پدید آورند. بیشک تولید چنین محصولی، علاوه بر اشراف و احاطه علمی و مجاهدت پژوهشی، زمان قابل توجهی برای کسب اعتبار و هزینههای سنگینی برای تولید نیاز دارد.
۹. توجه کنیم که حوزه علمیه دانشهای انسانی جدید را نه برای مصرف که برای تولید علوم انسانی اسلامی در دستور کار قرار داده است؛ همه فارغالتحصیلان رشته روانشناسی و مشاوره را به این نکته مهم متذکر میگردم که اگر به جای تولید علوم انسانی اسلامی، مصرفکننده دانش غربی شویم قطعا بیراهه پیمودهایم و ممکن است مصداق این بیان حکیمانه شویم:
«شد غلامی که آب جوی آرد - آب جوی آمد و غلام ببرد - دام هر بار ماهی آوردی ماهی این بار رفت و دام ببرد».
۱۰. تغییرات متناسب با فضای حوزوی در آزمون کتل نسخه قبلی سایت اعمال شده بود و از این جهت آزمون مشکلی نداشت و این مساله بعد از انتقال به نسخه جدید سایت که اخیرا اتفاق افتاده بود ایجاد شده است که #اصلاح صورت گرفت.
۱۱. معاونت تهذیب و تربیت حوزههای علمیه از سالهای گذشته با دغدغه اسلامیکردن و بومیسازی فضای سنجش در حوزه کارگروهی با نظارت اساتید روانشناس و روانسنج حوزوی تشکیل داده و رویکرد اسلامیسازی دانش و پروتکلها و تستهای روانشناسی را پیگیری مینماید هر چند به دلیل محدودیتهایی به نتیجه مطلوب نرسیده است و امید است با رفع محدودیتها این حرکت مبارک ادامه و نتیجه یابد.
📱به #ندای_تهذیب بپیوندید:
@nedaye_tahzib