🔺چرا سایکولوژی روان شناسی نیست❓
سایکولوژی ...
- به دنبال شناخت ذهن و رفتار است نه روان و می توان آن را #رفتارشناسی دانست
- مبنای مادی و حسی و تجربی دارد و از مبانی ارزشی و اعتقادی غفلت می کند
- به دلیل ماهیت رفتارشناسانه، آنچه را که هست بررسی و مطالعه می کند (هست شناسی به جای هستی شناسی)، نه آنچه را که باید باشد (بایدشناسی).
- علم بدون جهت و خنثی است (علم #توصیفی) و غایت ارزشی (علم دستوری) ندارد
- حیطه آن محدود به دنیا است و زندگی را در چهارچوب آن تعریف می کند و به زندگی در آخرت بی توجه است
- در تعریف روان، قائل به توحید و انسجام و یکپارچگی روان نیست، در حالی که روان مبتنی بر توحید و یکپارچگی شکل می گیرد.
- منابع آن تجربه و آزمایش است و به وحی و نقل و عقل بی توجه است
- به دلیل #انسان_شناسی_مخدوش، بیشتر #حیوان_شناسی تلقی می شود
@ravanshenasi_fetrat
📌برخی از کتاب هایی که در مورد سایکولوژی (حیوانات (روان شناسی حیوانات!) نوشته شده است، عبارتند از:
📚1- کتاب نحوه تفکر و احساس حیوانات؛ مقدمه ای بر سایکولوژی غیرانسان
How animals think and feel
an introduction to non_human psychology
📚 2- کتاب سایکولوژی و رفتار حیوانات در باغ وحش و سیرک
The psychology and behavior of animals in zoos and circuses
📚 3-کتاب سایکولوژی علم هوش، خصیصه ها و رفتار حیوانات از جمله انسان است
psychology is the science of the intellects, characters and behavior of animals including man
📚 4-کتاب سایکولوژی حیواناتی که زنده بلعیده می شوند
The psychology of animals swalowed alive
📚 5-کتاب سایکولوژی حیوانات در رابطه با روان شناسی انسان
the psycology of animals in relation to human psychology
📚 6-کتاب مطالعات تطبیقی سایکولوژی مورچه ها و حیوانات رده بالاتر
comprative studies in the psychlogy of ants and higher animals
📚 7- کتاب از داروین تا رفتارگرایی؛ سایکولوژی و ذهن های حیوانات
From Darwin to behaviourism
psycholgoy and the minds of animals
@ravanshenasi_fetrat
🔺 خودکشی فروید با مرفین
سلامتی فروید در هنگام پیری به نحو چشمگیری تحلیل رفت، اما از نظر عقلانی هوشیار ماند و تقریبا تا آخرین روز زندگی اش به کار ادامه داد. در اواخر سپتامبر 1939 به پزشک خود ماکس شور گفت «اکنون این زندگی جز شکنجه چیز دیگری نیست و دیگر معنی ندارد» (شور، 1972، ص 529). دکتر قول داده بود که اجازه نخواهد داد فروید بیهوده رنج بکشد. او طی 24 ساعت بعید سه بار مرفین به او تزریق کرد که هر مقدار مصرف آن بیشتر از اندازه لازم برای تسکین درد بود و سالهای طولانی درد فروید را به پایان رساند.
(کتاب نظریه های شخصیت شولتز)
جسد فروید پس از درخواست اتانازی (خاتمهدادن به زندگی بیماری که مرگش حتمی باشد) با تزریق دوز بالای مورفین و مرگ او، به خواست خودش سوزانده و خاکسترش در گلدانی یونانی که قطعه محبوب عتیقههایش بود به امانت گذاشته شد.
@ravanshenasi_fetrat
🔺#ترجمه غلط؛ خیانت به بشریت
در حالی که اتانازی خودکشی توأم با قتل است، برخی مترجمین به دلیل ناآگاهی یا از روی غرضورزی، آن را به غلط بهمرگی ترجمه کردهاند.
ترجمه غلط خیانت به فهم و معرفت و خیانت به بشریت است.
@ravanshenasi_fetrat
The Death of Psychotherapy : From Freud to Alien Abductions
کتاب مرگ روان درمانی
By (author) Donald A. Eisner
Share
Psychologist-attorney Eisner puts psychotherapy on trial by critically examining its effectiveness through the lens of the scientific method. From psychoanalysis to cognitive-behavior therapy as well as the 500 or so other psychotherapies, there is not a single experimental study that supports the effectiveness of psychotherapy over a placebo or religious healing. Using both case examples and clinical research, this book challenges the conclusion that there is empirical support for the notion that psychotherapy is effective.
@ravanshenasi_fetrat
درباره کتاب «مرگ رواندرمانی» نوشته دونالد آیسنر
آیسنر با روش علمی، روان درمانی را از لحاظ اثربخشی آن مورد نقد قرار میدهد. از روانکاوی گرفته تا درمان رفتاری شناختی، همانند حدود 500 رواندرمانی دیگر، مطالعه آزمایشی خاصی وجود ندارد که از اثربخشی رواندرمانی در مقایسه با دارونما یا درمان دینی حمایت کند. این کتاب با استفاده از نمونههای موردی و پژوهش بالینی، حمایت تجربی در مورد اثربخشی درمان را زیر سوال میبرد.
@ravanshenasi_fetrat
#کتاب پایان رواندرمانی
The End of Psychotherapy
Paul Verhaeghe
Are we experiencing the dying throes of psychotherapy? Is Freud finished for good? These days, it is assumed that all mental problems are neurological-genetic in nature and can be combated with the use of medicine. Pills, rather than talk. We seem to be right back where we started in the sixties: more people than ever are being institutionalized, patients are increasingly prescribed more and more medication, and electroshock treatment no longer meets with protest. Psychotherapy, in other words, is ‘out’. What went wrong?
Following a line of reasoning as subtle as it is logically necessary, Paul Verhaeghe shows how psychotherapy and the psychiatric profession have lost ground due to the combined effect of pseudo-scientific psychology and the corruptive influence of the pharmaceutical industry. People go to the psychiatrist with very different problems and are much less inclined to introspection and reflection, but expect to have their problems taken away without any effort on their own part: ‘because you’re worth it!’, as the ads shout.
@ravanshenasi_fetrat
کتاب پایان رواندرمانی
آیا رواندرمانی در حال احتضار است؟ آیا فروید برای همیشه به پایان رسیده است؟ این روزها، تصور میشود همه مشکلات روانی ذاتا عصبشناختی-ژنتیکی باشند و میتوانند به وسیله داروها درمان شوند. یعنی قرص ها جای گفتار را می گیرند...
پ.ن: نتیجه #انسان_شناسی تک بعدی و ناقص به انسان، انحراف در شناخت انسان است. در این کتاب نگاه به انسان، به عنوان یک موجود مادی است و صرفا جسم او مورد توجه قرار میگیرد.
#انسان_شناسی_مادی
@ravanshenasi_fetrat
دکتر علی اکبر سیاسی
دکتر علیاکبر #سیاسی (۱۲۷۴–۱۳۶۹)، بنیانگذار و #پدر_روانشناسی جدید ایران سیاستمدار، موسس و رئیس دانشگاه تهران از ۱۳۲۱ تا ۱۳۳۳ و چند بار وزیر حکومت پهلوی بود.
وی از بنیانگذاران سایکولوژی و در واقع، از وارد کنندگان این علم منحط به ایران است. وی کلمه Psychology را به غلط، به روانشناسی ترجمه کرد که همچنان باعث انحراف فهم ها از معنی صحیح آن شده است.
@ravanshenasi_fetrat
مستند علی اکبر سیاسی
برای آشنایی بیشتر با علی اکبر سیاسی می توانید مستند او را که به تازگی (سال 97) توسط دانشگاه تهران و با تمجیدها و ستایشهای فراوان ساخته شده است، ببینید
yon.ir/TXLVf
@ravanshenasi_fetrat