eitaa logo
روایت فتح (شهید آوینی)
15.7هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
654 ویدیو
2 فایل
🔷 تنها آرزوی شهید آوینی که محقق شد: «ای شقایق‌های آتش گرفته، دل خونین ما شقایقی است که داغ شهادت شما را بر خود دارد. آیا آن روز نیز خواهد رسید که بلبلی دیگر در وصف ما سرود شهادت بسراید؟» ♦️ادمین، مدیر و مالک کانال، تبلیغات نداریم. @shahadatyashahadat
مشاهده در ایتا
دانلود
🔷 ۱۴ تیر روز گرامیداشت قلم است. ♦️دکتر رحیم‌پور ازغدی: «مواظب باشيد شهيد آوينی و روايت فتح او به يک نوستالوژی تبديل نشود. افرادی مثل آوينی در ايران بايكوت شده‌اند و نمی گذارند مقالات آنها به متن درسی در دانشگاه‌ها تبديل شود. ♦️بيش از سه سال است در دانشگاه هنر خواهش می كنم به جای متون ترجمه شده غربی از متون و مقالات شهيد آوينی هم استفاده شود، اما كسی كاری در اين زمينه انجام نمی دهد.» 🔸منبع: «سایت جهان نیوز، ۲۲ فروردین ۱۳۸۹، کد مطلب ۱۰۶۰۷۵» 👇 @ravayatefathavini
 🔷 حجت الاسلام محسنی رئیس سابق نشر آثار شهید آوینی در بنیاد روایت فتح: «چون آوينی شناخت عميقی از ادبيات، موسيقی و فلسفه داشت، توانست تجربه خود را در قالب فيلم، متبلور كند و هميشه در كارهايش حرف مارشال مک لوهان كه رسانه همان پيام است را در نظر داشته است. 🔹آوينی برای تهيه فيلم‌هايش به ايجاد تكنيک پرداخت و گاه بايد در فيلمش، فيلم‌بردار و كارگردان و مصاحبه كننده در يكديگر ادغام می شدند و دوربين به جزئی از بدن فيلم‌بردار تبديل می شد.» 🔸منبع: «سایت جهان نیوز، ۲۲ فروردین ۱۳۸۹، کد مطلب ۱۰۶۰۷۵» 👇 @ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «آنچه در مجموع از آیاتِ قرآن برمى ‏آید این است كه اكثریت به مثابه معیار حقّ، بطور كلّى متناقض با نظر قرآن در مورد اكثریت است و هیچ راهى براى جمع این دو نظر وجود ندارد. 🔹قرآن مجید با تعبیراتى بسیار عجیب و حتّى در اكثر موارد بسیار شدیداللّحن، نه تنها رأى اكثریت را معیار مطلق حقّ نمى‏ داند، بلكه برخلاف آن، رأى اكثریت را غالباً باطل مى ‏شمارد!» 🔸منبع: کتاب «حکومت فرزانگان» 👇 @ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «ای مضطر، خسته مشو، خسته مشو، در باطن اين سعی تو چشمه زمزم نهفته است. حكايت آن وادی خشک و سوزان، حكايت دنيای ماست، و آب، تمثيل حيات طيبه و اخروی است و انسان فطرتاً تشنه و عطشان آب حيات است و اين آب، از چشمه ولايت و خلافت می جوشد كه در قلب توست.» 🔸منبع: کتاب «سفر به سرزمین نور» 👇 @ravayatefathavini
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷 لحظه تیراندازی حرامیان صهیونیست به سمت ناموس مسلمانان در قدس اشغالی ♦️شهید آوینی: «امروز بعد از یازده قرن که از تولد آخرین حجت خدا در کره زمین می گذرد، نشانه صدق وعده های قرآن و احادیث، ظهور بیشتری یافته است. عصر جاهلیت ثانی تاریک ترین روزهای خود را نیز سپری کرده و این خود نشانه ای دیگر است! مگر نه اینکه فجر صادق هنگامی فرا می رسد که شب کامل شده است؟» 🔸منبع: کتاب «گنجینه آسمانی» 👇 @ravayatefathavini
صداهای شهید آوینی - www.Aviny.com.mp3
1.33M
🔷 صدای آسمانی شهید آوینی مهمان خانه‌های شماست. 🔸صدایی که ثابت می‌کند «أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» را... 👇 @ravayatefathavini
🔷 هر که نتیجه انتخابات دیروز برایش ناخوشایند بوده و افکار منفی موجودیت انقلابی اش را احاطه کرده، حتماً همین حالا این مستند را تا آخر ببیند. 🔸مستند «عابدان کهنز» را شاید تاکنون بالای ده بار دیده ام و هر مرتبه هم از اول تا آخرش اشک می ریزم و هر روز افق جدیدی از آن برایم روشن می‌شود! 🔸همه چیزِ انقلاب اسلامی در این مستند نهفته است. از اهمیت عبادات شخصی تا لزوم مبارزه ملی و جهانی و همچنین لزوم تربیت دقیق دینی خود و اطرافیان! 🔸غم مقدس امروز خود را نقطه عطفی بدانیم برای انقلابی‌تر شدن خود، برای اینکه بدانیم هر کدام ما از امروز باید جای خالی دیگران را هم پر بکنیم! 🔸 این مستند، اثرگذاری سربازان انقلاب اسلامی از کوچه و خیابان شهرشان تا کل کشور و جبهه مقاومت را برای همه نمایان می‌سازد و الگوی بسیار خوبی برای تربیت خود و اطرافیانمان است. 🔸خواهش می‌کنم که آن را از دست ندهید. به جرأت می گویم که هر کس این مستند را ببیند، به اندازه ده‌ها سال عبادت شخصی بر ایمانش افزوده می شود. 🔸نکته جالب اینکه وقتی اهمیت ۵۰ دقیقه اول فاقد شور و هیجان این مستند را متوجه می‌شویم که ۵۰ دقیقه دوم پرهیجان آن را ببینیم و آنجا متوجه می‌شویم که شور و هیجان ۵۰ دقیقه دوم، مرهون مسائل ۵۰ دقیقه اول است! 🔸لحظه به لحظه این مستند همانند لحظه شنیدن خبر شهادت حاج قاسم ما را از غفلت بیدار می‌کند و هر کس از آن خاطره‌ منقلب کننده ای دارد اما دقیقه ۹۰ این مستند و حضور شهید مدافع حرم سجاد عفتی در مراسم اربعین در کربلا و اندوه او از فراق شهادت غم زیبایی برای من برپا می‌کند که قابل توصیف نیست!👇 https://www.aparat.com/v/u86rwxr
روایت فتح (شهید آوینی)
🔷 شهید آوینی: «آنچه در مجموع از آیاتِ قرآن برمى ‏آید این است كه اكثریت به مثابه معیار حقّ، بطور كلّى
🔷 آیا فقط حق با اکثریت است و یا اینکه اکثریت حق است؟ 🔸به بهانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری به بررسی این جمله شهید آوینی در کتاب حکومت فرزانگان می‌پردازیم که بیان داشته: «آنچه در مجموع از آیاتِ قرآن برمى ‏آید این است كه اكثریت به مثابه معیار حقّ، بطور كلّى متناقض با نظر قرآن در مورد اكثریت است و هیچ راهى براى جمع این دو نظر وجود ندارد. قرآن مجید با تعبیراتى بسیار عجیب و حتّى در اكثر موارد بسیار شدیداللّحن، نه تنها رأى اكثریت را معیار مطلق حقّ نمى‏ داند، بلكه برخلاف آن، رأى اكثریت را غالباً باطل مى ‏شمارد!» 🔸در همین ابتدا این را هم بگویم که مقصود ما از نگارش این مطلب ابداً زیر سوال بردن خروجی انتخابات و نظر اکثریت مردم نیست بلکه ما این ایام را بهانه‌ای دانسته‌ایم تا نگاهمان در خصوص این کلام شهید آوینی گیرایی بیشتری داشته باشد. از این رو در آیه ۱۱۶ سوره مبارکه انعام مى‌خوانیم: «وَ اِنْ تُطِعْ اَکْثَرَ مَنْ فِى الاَْرْضِ یُضِلُّوکَ عَنْ سَبیلِ اللهِ؛ اگر از بیشتر کسانى که در روى زمین هستند اطاعت کنى، تو را از راه خدا گمراه مى کنند» 🔸علاوه بر این، در بیش از ۱۰ آیه اکثریت به جاهل، در ۵ آیه به ناسپاس و در ۴ آیه به فاقد ایمان توصیف شده است. با این حال، این سنت الهی که ظاهراً مربوط به قبل از قیام حضرت مهدی (ع) است به معنای بی‌ اعتباری ظاهری نظر اکثریت نیست! 🔸به تعبیری می‌توان گفت که تسامحاً «حق با اکثریت است اما اکثریت همیشه حق نیست.» این یعنی اینکه نظر اکثریت از باب رعایت نظم اجتماعی مورد پذیرش قرار می‌گیرد اما چنین امری الزاماً به منزله‌ این نیست که نظر آنها منطبق با حق نیز هست زیرا این اکثریت است که باید خود را با حق منطبق نمایند و نباید از حق به عنوان یک موجود اعتباری و فاقد اراده انتظار داشت که خود را با اکثریت هماهنگ کند. 🔸برای مثال از سال ۹۲ تا ۹۶ اکثر کسانی که در خیابان‌های سوریه راه می‌رفتند قاتل، جانی، متجاوز و آدم ربا بودند. آیا آنها حق بودند؟ خیر، ممکن است در یک جمع ۱۰ نفری ۹ نفر بگویند که ما ۱۰ نفر باید خودکشی کنیم. آیا در این حالت آن یک نفر دیگر هم مجبور به خودکشی است؟ بلاشک خیر 🔸در راستای همین اعتبار ظاهری نظر اکثریت بوده که حضرت امام خمینی (ره) در جمع نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی می‌فرمایند: «اکثریت هرچه گفتند معتبر است و لو به خلاف، به ضرر خودشان باشد. شما ولیّ آنها نیستید که بگویید که این به ضرر شماست ما نمی خواهیم بکنیم. شما وکیل آنها هستید؛ ولیّ آنها نیستید.» (صحیفه امام، جلد ۹، صفحه ۲۹۶) 🔸البته این صحبت حضرت امام هم در منظومه حکومت اسلامی قابل تفسیر است و اطلاق ندارد. بنابراین نباید اینگونه تفسیر کنیم که اسلام و حضرت امام نظرشان بر این است که انسان آزاد است و رای اکثریت هرچه باشد باید اجرا شود. نه، نظر اکثریت در چهارچوب اسلام و با رعایت ارکان اصلی حکومتی معتبر است و اکثریت نمی‌توانند حرفی بزنند که مغایر احکام الهی است و برای مثال اکثریت نمی‌توانند قتل و یا تجاوز به انسان‌های دیگر را مجاز بدانند و حتی در این حالت حکومت مکلف به مقابله با چنین اکثریتی است و کشته شدگان این راه نیز شهیدند! 🔸اساساً یکی از تفاوت‌های اساسی میان حکومت دینی و حکومت‌های غربی در همین ارائه تعریف از حق است. آنها می‌گویند اگر اکثریت چیزی را حق معرفی کرد دیگران هم باید عقلانیت خود را تعطیل کرده و بساط جهالت آنها را بپذیرند و آن را تقویت کنند زیرا معیار حق هوایِ نفس یک جمع‌ است و از منظر آنان هیچ اعتباری برای اراده خالق این انسان خطاکار (خداوند) موجود نیست. 🔸در واقع آنها از اساس وجود خداوند را به رسمیت نمی‌شناسد و قائل بر این هستند که انسان یک حیوان و میمونی تکامل یافته است که باید در یک جنگل به نام کره زمین زندگی کند و از قضا این جنگل هم در حال حاضر با نظر اکثریت اداره می‌شود. 🔸شهید آوینی درباره آنچه گفته شد در کتاب «آغازی بر یک پایان» و مقاله «پروسترویکای اسلامی وجود ندارد» گفته است: «چرا ما از اثبات مغایرت بین حکومت اسلامی و دموکراسی می هراسیم؟ زیرا هنوز در فضای فرهنگی غرب نفس می کشیم و در تبلیغات جهانی غرب، حکم بر این قرار گرفته است که: هرچه غیر دموکراسی است استبداد است! خیر، اینچنین نیست. دموکراسی حکومتِ مردم، در برابر تئوکراسی حکومت خدا است و حکومت خدا لزوماً غیرمردمی نیست، چنانکه دموکراسی در غرب نیز به اعتقاد ما اکنون در یک حاکمیت استبدادی پنهان صورت بسته است.» 🔸بنابراین، در برخی موارد اینکه انسان با غرور و افتخار خود را جز یک اکثریت بداند و آن اکثریت را نیز پیروز یک مسأله قلمداد نماید، ممکن است هیچ دستاوردی جز سرافکندگی و تباهی برایش نداشته باشد و چه بسا لازم بوده که همه تلاش خود را به کار گیرد تا جزئی از اقلیت موجود به ظاهر بازنده باشد! ✍علی جهانبخش، قاضی دادگستری 👇 @ravayatefathavini
8.82M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 هدیه ویژه کانال «روایت فتح» به مناسبت آغاز ماه محرم 🔸مداحی فوق العاده زیبای مرحوم حاج محمد جعفر گله‌دار زاده از بهبهان در خصوص شهدای کربلا، یاد ایام کودکی بخیر... 👇 @ravayatefathavini
5.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 برشی زیبا و انسان ساز از مستند «روایت فتح» با صدای آسمانی شهید آوینی 🔸وصف حال این روزهای جبهه مقاومت در مقابله با جبهه باطل را با هم ببینیم. 👇 @ravayatefathavini
🔷 شهید آوینی: «خون حسین و اصحابش كهكشانی است كه بر آسمانِ دنیا راه قبله را می نمایاند. بگذار اصحاب دنیا ندانند! كِرم لجن زار چگونه بداند كه بیرون از دنیایی كه او تن می پرورد، چیست؟ زمین و آسمان او همان است، و اگر او را از آن لجن زار بیرون كِشَند، می میرد. 🔹امت محمد را آن روز جز حسین ملجأ و پناهی نبود. چه خود بدانند و چه ندانند، چه شكر نعمت بگزارند و چه نگزارند! واقعه عاشورا دروازه ای از نور است كه آنان را از ظلم آباد یزیدیان به نورآباد عشق رهنمون می شود. اگر نبود خون حسین، خورشید سرد می شد و دیگر در آفاق جاودانه شب نشانی از نور باقی نمی ماند. حسین چشمه خورشید است.» 🔸منبع: کتاب «فتح خون» 👇 @ravayatefathavini
🔷 شب اول محرم مخصوص گرامیداشت حرکت شهید مسلم بن عقیل است و این صحبت شهید آوینی چه خوب با وضعیت این روزهای مملکت ما سازگاری دارد! ♦️شهید آوینی: «چه شد كه چون مسلم بن عقیل از مسجد بیرون آمد، هیچ كس با او نبود؟ آنچه از بازنگری تاریخ كوفه برمی آید این است كه عبیدالله بن زیاد چه نیک این مردم را می شناخت! شیوه كار او در این واقعه برای همه تاریخ بسیار عبرت انگیز است! ♦️جماعتی از اشراف را كه در اطرافش بودند به میان مردم فرستاد تا آنان را از سپاه موهوم شام بترسانند که: مگر نمی دانید كه سپاه شام در راه است؟ بترسید از آنكه لشكریان شام بر شما مسلط شوند. آنان را كه می شناسید؛ دشمنی دیرینه آنان را كه با خود می دانید. وای اگر آنان بر شما تسلط یابند! خشک و تر را می سوزانند و زنان و دختران شما را در میان خویش قسمت می كنند! و آتش شایعه چه زود درمیان بیشه زار خشک گسترده می شود! وقتی مردمی اینچنین اند، دیگر چه نیازی است كه ابن زیاد دست به اسلحه برد؟ ♦️سپاه موهوم شام! آن هم در آن هنگامه ای كه شام هنوز از اضطراب مرگ معاویه به خود نیامده، نگرانی حجاز و مصر نیز بر آن افزون گشته است و هیچ عاقلی نبود كه بیندیشد: گیریم كه اینچنین سپاهی نیز در راه باشد، كِی به كوفه خواهد رسید؟ یک ماه دیگر، بیست روز دیگر؟ حیله ابن زیاد كارگر افتاد و جمعیت از گرد مسلم پراكنده شدند.» 🔸منبع: کتاب «فتح خون» فصل «کوفه» 👇 @ravayatefathavini