eitaa logo
روش شناسی اجتهاد | روشنا
6هزار دنبال‌کننده
447 عکس
42 ویدیو
144 فایل
❖ مدیر حلقه فقهی روش‌شناسی اجتهاد: @mobini (مبینی) با همراهی حجج الاسلام ارحامی، صانعی، طالعی و... 🔸گروه: https://eitaa.com/joinchat/1064697892Ca560e2d771 🌐 وب https://ravesh-ejtehad.blog.ir 🔸کانال همراه: @rasadin 🔸 تبادل: @Mohammad_sobhan313
مشاهده در ایتا
دانلود
منتشر شد 🔹کتاب «روش‌شناسی کاربردی اجتهاد» به قلم استاد سیدمحمد رضا واعظی به زیور طبع آراسته شد 👇
روش شناسی کاربردی اجتهاد. واعظی.pdf
1.88M
✅ فایل کتاب کاربردی 🔹نگارش: استاد سیدمحمدرضا 🔹برشی از کتاب: «روش شناسی اجتهاد شناخت مراحل تفصیلی و گام به گام به دست آوردن حکم شرعی از نقطه مواجهه با مسئله فقهی تا رسیدن به مطلوب است. این دانش مسیر حرکت برای استنباط حکم را ترسیم می‌کند و می توان آن را به مسیریاب تشبیه کرد، مسیریابی که راه و روش طی آن را نشان داده و می تواند مانع وقوع بسیاری از خطاها در روند اجتهاد شود». 🔹این کتاب در ۱۵۶ صفحه و هفت فصل تدوین و با حمایت «مجمع حامیان جامعه نخبگانی علوم اسلامی انسانی» و «مرکز خدمات حوزه علمیه» منتشر شده است 🔹تهیه نسخه چاپی کتاب: ارسال پیامک به شماره 09932604978 (هزینه کتاب و ارسال ۳۵ هزار تومان) 🔹کانال استاد: https://eitaa.com/yaddashhayetalabegi ◽️پی‌نوشت: کلیه حقوق معنوی این کتاب مربوط به استاد است که ایشان به منظور استفاده طلاب و فضلا، فایل کتاب را به صورت رایگان منتشر کرده‌اند 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ از کجا باید شروع کرد و چه مسیری را باید پیمود تا به جواب رسید؟ (روش‌شناسی کاربردی اجتهاد،‌ استاد واعظی، ص ۱۹) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ فایل دوره « و تحصیل موفق» 🔹موسسه فقه و علوم اسلامی اقدام به انتشار فایل کامل دوره «درس خارج و تحصیل موفق» کرده است. این دوره با تدریس اساتیدی همچون استاد شب‌زنده‌دار، استاد علیدوست، استاد ظهیری و ... در فروردین ۱۴۰۰ برگزار شد. 🌐 لینک دسترسی: https://mfos.ir/dars-kharej-tahsil-movafaq/ ◽️با سپاس از اطلاع‌رسانی آقای علی اکبری 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
۱۶-۲۵.zip
25.81M
✅ سلسله مباحث روش‌ اجتهادی (۱۶- ۲۵) 🔹ارائه: دکتر مجید (معاونت پژوهشی و آموزشی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) ◽️منبع: کانال استاد 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
استاد : روش‌شناسی فقه 🔹در فقه غیر از اینكه حالا خود فقه روش دارد، ابوابش هم فرق می کند. ما ممكن است در عبادات خیلی نتوانیم از ابزار عقلا و عقل و تعامل با نصوص با این نگاه و کار میدانی استفاده کنیم؛ اما در معاملات از کار میدانی باید استفاده شود، بیشتر از عبادات. https://mfos.ir/item-class-tahsil-movafagh-6/ 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ دوره فقه تمدنی 🔹ارائه: استاد 🔹زمان: پنج شنبه‌ها، ساعت ۱۰ صبح (شروع دوره: ۲۹ مهر ۱۴۰۰) 🔹شرکت حضوری: مشهد مقدس، شهید کاشانی۲۵، موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام 🌐شرکت مجازی: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/m-c-j @nhrazavi 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅کتاب «؛ درآمدی بر دانش اخلاق اجتهادی و استنباطی» 🔹نویسنده: استاد محمد نوری 🔹برشی از مقدمه کتاب: «در این اثر دغدغه اشراب شده و روش استنباطی و تفقهی از فقه مصطلح به عرصه اخلاق، تعمیم یافته است؛ زیرا اخلاق نیز باید از روش‌شناسی اجتهاد بهره گیرد». ✍️ علی اکبری 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
سرفصل های واحد درسی روش شناسی فقه تمدنی.pdf
437.4K
✅ سرفصل‌های درس فقه تمدنی 🔹ارائه: استاد 🔹شروع دوره: پنجشنبه ۲۹ مهر، ساعت ۱۰ صبح 🔹وبینار: https://nhr.lms2.hozehkh.com/ws/m-c-j @nhrazavi 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
آسیب‌شناسی روش‌شناسی اجتهاد 👇
شناسی اجتهاد از منظر استاد 🔹روش شناسی اجتهاد، حوزه پژوهشی نوظهوری است که برای پویایی بیشتر و گذاشتن صحیح خشت‌های نخستین خود، نیازمند دقت بسیار است. استاد علیدوست از اساتید پیشرو در حوزه روش‌شناسی اجتهاد هستند که یکی از دغدغه‌های ایشان روش شناسی اجتهاد است: «روش‌شناسی با هر اضافه ای به ویژه روش‌شناسی اجتهاد که منطق و روش استنباط است، می‌تواند بحث بسیار فاخری باشد که اگر درست انجام شود، همه‌اش ثمره و فایده است، ولی این نگرانی وجود دارد و تاحدی هم آثارش پیدا شده است که مسیر خودش را طی نکند». 🔹در گفتگو با استاد علیدوست، ایشان به چهار نکته آسیب‌شناسانه در این عرصه اشاره داشتند: 🔹طرح 1️⃣ گاهی در روش‌شناسی مسائلی طرح می‌شود که خیلی فرع فرع است و نمی شود به آنها روش‌شناسی اجتهاد گفت. قرار گرفتن مسائل بسیار فرعی و سلیقه‌ای به جای مسائل اصلی یک آسیب بزرگ است. این را بگذارید کنار اینکه بگوییم مثلا شیخ انصاری اهل تجمیع ظنون در روش استنباط بود یا دیگری صغری کبرایی استنباط می‌کند، اینها مهم است. 🔹طرح 2️⃣ آسیب دوم این است که بحث‌هایی که روش نیست، مطرح شود. مثلا اینکه گفته شود آن آقا مفهوم شرط را قبول دارد یا ندارد. این را روش نمی‌گویند، اگر اینها بخواهد طرح بشود، در این صورت ما باید به تعداد فروع روش داشته باشیم! در حالی که روش یعنی متد عام به طوری که دو مکتب و دو روش کاملا متفاوت را شکل بدهد، باید یک کلان مسئله باید باشد، مثل اینکه یک کسی نقشی برای مقاصد و نصوص مبین شرایع قائل است و کسی قائل نیست، این جور باید گفت. 🔹روش‌شناسی مجتهدان 3️⃣ از روش افرادی یاد می‌کنند که او روش ندارد، مثلا گفته می‌شود که روش آن آقا این است که شهرت را قبول دارد، این روش نیست، روش باید جوری باشد که فرد را در آن کار شاخص بکند، فرد باید اهل ابتکار و نوآوری باشد. 🔹ورود با فلسفه فقه 4️⃣ افرادی که اهل این کار نیستند نباید ورود کنند، روش‌شناسی از مباحث فلسفه فقه است، کسی که نمی‌داند فلسفه فقه چیست و نمی‌تواند تعریفی از فلسفه فقه بدهد، نباید به این بحث بپردازد. همانطور که کسانی که باید به این بحث بپردازند، اگر نپردازند کار درستی نیست، عکسش هم هست کسانی که اهل این کار نیستند (نباید ورود کنند)؛ مثل فقه معاصر است بعضا کسانی به این بحث می‌پردازند که تخصص این کار را ندارند، ممکن است استادی مکاسب و کفایه را خوب بگوید اما اهل این کار نیست ولی عهده‌دار می‌شود و آن هم عالمی از مشکلات دارد که باید در جای خودش مطرح بشود. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ تاریخ تحولات مکاتب فقهی 🔹ارائه: استاد ربانی بیرجندی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان) 🔹شنبه، ۸ آبان 🔹مشارکت حضوری: مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد 🔹مشارکت آنلاین: https://pajuhesh.lms2.hozehkh.com/ws/taghrir1400 اطلاع از سایر نشست‌های دوره: https://eitaa.com/taghrir1400/52 @masathe4 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ دوره تمهیدی درس خارج با سرفصل‌های آشنایی با فقهی، روش حل مسئله فقهی، و ... 🔹زمان: از شنبه ۸ آبان الی چهارشنبه ۱۲ آبان ساعت ۱۵ الی ۱۹ و پنجشنبه ۱۳ آبان ساعت ۸ الی ۱۱ 🔹مشارکت حضوری: مدرسه علمیه سلیمانیه مشهد 🔹مشارکت آنلاین: https://pajuhesh.lms2.hozehkh.com/ws/taghrir1400 @masathe4 @taghrir1400 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
utter_ربانی بیرجندی.mp3
27.33M
✅ فایل صوتی «تاریخ تحولات » 🔹استاد بیرجندی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان) 🔹مدرسه علمیه سليمانيه مشهد، ۸ آبان ماه ۱۴۰۰ @pajoohesh_sathe4 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
فقیه.mp3
33.88M
✅ فایل صوتی «روش حل » 🔹استاد سید محسن (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه خراسان) 🔹مدرسه علمیه سليمانيه مشهد،‌ ۹ آبان ماه ۱۴۰۰ @pajoohesh_sathe4 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
آنالیز بنای عقلا در رجوع جاهل به عالم به روش رفتارشناسی.pdf
188.9K
✅ مقاله آنالیز در رجوع جاهل به عالم به روش 🔹نویسندگان: ▫️استاد (مدرس خارج فقه و اصول) ▫️استاد سید رضا شیرازی (مدرس سطوح عالی مشهد) 🔹در این مقاله به پنج روش تشخیص سیره عقلا اشاره شده و روش رفتارشناسی به عنوان روش عام‌تر مورد بررسی تفصیلی‌ قرار گرفته است. 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ روش‌های کشف بنای عقلا ▫️منبع: مقاله آنالیز بنای عقلا در رجوع جاهل به عالم به روش رفتارشناسی؛ نوشته استاد علیدوست و استاد سید رضا شیرازی 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
خلاصه مباحث جلسه سوم درس روش شناسی فقه تمدنی.pdf
351.6K
✅ روش شناسی فقه تمدنی (خلاصه مباحث جلسه سوم) 🔹ارائه: استاد واسطی 🔹زمان: 13 آبان 1400 ◽️فایل صوتی و خلاصه سایر جلسات از کانال های ذیل قابل دریافت است: @nhrazavi @isin_ir 🔸کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔@ravesh_ejtehad
✅ مقایسه صاحب و محقق ◽️(برشی از مقاله مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی، به قلم استاد و محمدجواد لطفی) 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
مقایسه روش اجتهاد صاحب جواهر و محقق خویی.pdf
618.8K
✅ مقاله مقایسه صاحب و محقق 🔹به قلم: استاد و محمدجواد لطفی 🔹در این مقاله روش اجتهاد صاحب جواهر به نمایندگی از مکتب تجمیع ظنون یا و روش اجتهاد محقق خویی به نمایندگی از مکتب تطبیق قواعد یا مورد مقایسه قرار گرفته است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ نشست فرآیند در استنباط 🔹ارائه: استاد سیدمحمدرضا نویسنده کتاب روش‌شناسی کاربردی اجتهاد 🔹زمان: دوشنبه 24 آبان 1400، ساعت 12:30 تا 14:00 🔹مکان: مدرسه علمیه امام کاظم(ع)، سالن سلمان فارسی @asranehelmi 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
4_6046150403177843277~1.mp3
10.29M
✅ مناهج الاجتهاد (بخش ۱) - عربی ارائه: استاد @manhajah 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
ManhajShinasiDarTahsilIlm.mp3
16.26M
✅ فایل صوتی نشست «جایگاه و تاثیر در تحصیل علم» 🔹ارائه: استاد ربانی بیرجندی (مدرس خارج فقه و اصول حوزه علمیه مشهد) @rabbanibirjandi 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
ظرفیت های فقه در رویارویی با مسائل دنیای معاصر.pdf
250.6K
✅ ظرفیت‌های در رویارویی با مسائل دنیای 🔹نویسنده: استاد ◽️چکیده: 🔹برای کشف احکام شریعت باید از ادله اربعه بهره گرفت؛ در عین حال دنیای معاصر، مسائلی نوپیدا پدید آورده که به راحتی مصداقی از عمومات، اطلاقات و قاعده‌های کهن نیست؛ از این رو باید به ظرفیت‌های نهفته در فقه توجه کرد تا به کشفی کارآمد رسید. 🔹برخی از این ظرفیت‌ها عبارت است از: ، قرآنی و روایی عام و . در میان برخی از منبع‌واره انگاشته شده‌ها ظرفیت‌هایی است که با تکیه به منابع استنباط شکوفا می‌شود؛ مانند و که در برخی از تجسدهایشان به یک یا چند منبع استنباط برمی‌گردند. برخی از نصوص هستند که ظرفیت تفسیری برای نصوص مبیّن شریعت دارند؛ مانند نصوص مبیّن . 🔹شکوفایی این نیروهای نهفته در کنار نظام‌وار دیدن شریعت، دانش فقه را پاسخگو به مسائل دنیای معاصر خواهد کرد، بدون آنکه نیاز به خروج از ضوابط اجتهاد باشد. نظام استنباط قابل ترمیم، تکمیل و توسیع است. 🔸 کانال روش‌شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
✅ تفاوت روش اجتهاد امام (ره) در عبادات و معاملات 🔹فرایند کلان اجتهاد امام خمینی(ره) در عبادات همانند شیوه مرسوم بسیاری از فقهاست که نخست به کتاب و سنت مراجعه می‌کنند؛ اما در ، فرایند اجتهاد ایشان متفاوت است و با توجه به اینکه معاملات را علی‌القاعده عقلایی می‌دانند، در بسیاری از مباحث، در ابتدا به قواعد و مرتکزات مراجعه می‌کنند و سپس بر اساس رهاوردی که از تحلیل آنها به دست آورده‌اند، به سراغ آیات و روایات می‌روند. 🔹به عنوان مثال، در بررسی خیار عیب می‌گویند: «خیار عیب امری عقلایی است نه تعبدی و اخبار هم بر همین امر عقلایی حمل می‌شود» (کتاب البیع، ج۵، ص۱۵). (مکتب فقهی امام خمینی، استاد ضیایی‌فر، ص۲۸۳ و ۳۰۱) 🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad