روش شناخت موضوعات عرفی.pdf
285.4K
✅ روش فقهی شناخت #موضوعات عرفی
🔹نگارش: حجت الله #بیات
#خردهفرایند_موضوعشناسی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش جمع ادله در جواهر الکلام.pdf
394.2K
✅ #روش جمع ادله در #جواهر_الکلام
🔹نویسندگان: محمدامین بزرگمهر، حسین صابری، محمدتقی فخلعی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ #روش_شناسی اجتهاد #شیخ_انصاری
🔹ارائه: استاد مجتبی #الهی_خراسانی
منبع: @howzehpajohesh
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش شناسی اجتهاد شیخ انصاری.pdf
243.5K
✅ #تقریر نشست #روششناسی اجتهاد #شیخ_انصاری، استاد الهی خراسانی
🔹نگارش: حجت الاسلام علی محدث
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
🌐http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/60
✅ استاد #علیدوست: #روششناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام
🔹اولاً، نظام اقتصادی در اسلام هست. ثانیاً، این نظام قابل استنباط یا لازم الاستنباط است و ثالثاً، استنباط نظام اقتصادی روش خاص خود را دارد.
🔹 به نظر ما حداقل باید چهار کار صورت گیرد تا روش پاسخگو در نظام اقتصادی اسلام به دست آید:
1️⃣ ظرفیتشناسی مصادر استنباط:
ما باید از ظرفیت نهادینه شده در #عقل، #عرف و #مصلحت استفاده کنیم.
2️⃣ توسعه مسائل اصول فقه:
ما برای کشف نظام اقتصادی اسلام ناچاریم اصول فقه را توسعه دهیم، البته منظورمان مسائل اصول فقه است نه مباحث آن.
3️⃣ توجه به ظرفیت #عمومات:
در معاملات اسلامی یک سری اسناد عام داریم، مانند «الناس مسلطون علی اموالهم» کسی که میخواهد استنباط نظام کند باید به این ظرفیتها توجه کند.
4️⃣ اصلاح نگاه حداقلی و قدر متیقنگیری:
برای نمونه در مسأله مضاربه ادعای اجماع شده که مضاربه باید با درهم و دینار صورت گیرد. اگر کسی بخواهد نظام اقتصادی اسلام را استنباط کند، باید این نگاه را اصلاح کند.
🔹 اگر نظام اقتصادی اسلام توسط فقیهانی مبرز استنباط و استخراج شود، میتواند در مقابل نظام سوسیالیسم و کاپیتالیسم حرف برای گفتن داشته باشد.
@meftaah_com
📖 متن کامل در:
🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/61
#روششناسی_فقه_تخصصی
#روششناسی_فقه_اجتماعی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
9907raveshnezam.mp3
13.96M
✅ فایل #صوتی نشست #روششناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام
🔹ارائه: استاد #علیدوست
(۱۳۹۹/۷/۳)
منبع:@alidost_fiqh
#روششناسی_فقه_تخصصی
#روششناسی_فقه_اجتماعی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام.pdf
433.3K
✅ مقاله #روششناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام
🔹نگارش: استاد احمدعلی #یوسفی
🔹استاد یوسفی: روشهای کشف نظامهای اجتماعی شامل موارد ذیل است:
۱. روش #امضا: که همان فقه منفعل است
۲. روش #اکتشاف: یعنی حرکت از روبنا به زیربنا، به این صورت که با مطالعه احکام فقهی که از فقه اصغر استخراج می شود، به اصول و قواعد کلی که ما را به عدالت میرساند دست یابیم. شهید صدر این نظریه را پذیرفته و با توجه به قاعده منطقه الفراغ این را بسط میدهد
۳. روش #تکوین: یعنی حرکت از زیربنا به روبنا، یعنی از مبانی شروع کنیم و به سمت روبناها حرکت کنیم
۴. روش #ترکیب: بدین معنا که هیچ کدام از این روشها به تنهایی کفایت نمیکند
#روششناسی_فقه_تخصصی
#روششناسی_فقه_اجتماعی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (
روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
✅ از روششناسی #فقه_عام تا روششناسی #فقه_تخصصی
🔹برای ورود به #فقه_تخصصی (رسانه، خانواده، تربیت، اقتصاد، سیاست و ...)، نیازمند دو مقدمه هستیم:
1️⃣ #روششناسی اجتهاد در #فقه_عام (فقه رایج، فقه سنتی، عبادات و معاملات)
2️⃣ #روششناسی اجتهاد در #فقه_تخصصی
🔹این دو روششناسی علیرغم شباهتها دارای تفاوتهایی نیز هستند؛ استاد #مبلغی در این باره میگوید:
«طبعاً فقه عام یک #مشترکات ی دارد که بسیار زیاد است؛ ولی وقتی وارد یک رشته تخصصی میشویم، #اختصاصات روشی آن رشته هم مهم است و آنچه که میتواند فلسفه وجودی فقههای تخصصی را محقق بکند، #روششناسی در هر رشته #تخصصی است. اگر اسم رشتههای تخصصی را بیاورید ولی وجود خارجی پیدا نکند چه فایدهای دارد؟ وقتی رشتههای تخصصی ایجاد میشود،باید روش مربوط به آن رشته تخصصی را هم داشته باشیم» (http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/44).
🔹روششناسی فقه تخصصی دارای سطحی بالاتر از روششناسی فقه عمومی است و به تعبیر استاد سید منذر #حکیم، نسبت فقیه در این دو مانند پزشک عمومی و پزشک متخصص است.
🔹مباحثی که ناظر به روششناسی اجتهاد در یک فقه تخصصی طرح میشود، گاه قابلیت تطبیق بر سایر فقههای تخصصی را نیز پیدا میکند؛ به عنوان مثال، تاکید استاد #علیدوست بر استفاده از ظرفیتهای عقل و عرف و مصلحت در فقه اقتصاد، در سایر فقههای تخصصی نیز قابل جریان است.
🔹روشنا در #رویکردی_جدید، با یاری خدای متعال و همراهی اساتید و طلاب معزز، به پوشش هر دو نوع روششناسی (فقه عام و فقه تخصصی) خواهد پرداخت.
🔸روششناسی اجتهاد (
روشنا) @Ravesh_ejtehad
✅ ضرورت #روششناسی #فقه_تخصصی از منظر استاد مبلغی
🔹آنچه که میتواند فلسفه وجودی فقههای تخصصی را محقق بکند، روششناسی در هر رشته تخصصی است. اگر اسم رشتههای تخصصی را بیاورید ولی وجود خارجی پیدا نکند چه فایدهای دارد؟ یا اینکه ما فقط دل خوش کنیم رشتههای تخصصی ایجاد کردهایم! وقتی رشتههای تخصصی ایجاد میشود باید روش مربوط به آن رشته تخصصی را هم داشته باشیم.
🔹البته این به آن معنا نیست که ما مشترکات نداریم؛ طبعاً فقه عام یک مشترکاتی دارد که بسیار زیاد هستند؛ ولی وقتی وارد یک رشته تخصصی میشویم، اختصاصات روشی آن رشته هم مهم است و آن است که میتواند یک رشته را رشته علمی بکند. آنی که میتواند فلسفه وجودی یک رشته را محقق بکند و آن را در مسیر کارآمدی و پاسخگویی قرار بدهد و گرنه اگر رشتههای زیادی هم تأسیس کنیم، چهبسا اینها از فقه عام هم عقب میافتد. یعنی همان فقه عام بهتر است. چون فقه عام یک اجتهاد مجرَّب (تجربهشده) خوبی دارد و رشتههای تخصصی وقتی فاقد اجتهاد باشد، تنزل و عقبگرد است و این تجربه چندساله ما هم این را میرساند.
▫️متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/44
#روششناسی_فقه_تخصصی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
36380418_-211114.pdf
559.7K
✅ مقاله گستره و #روششناسی #فقه_الاجتماع
🔹نگارش: استاد عبدالحسین #خسروپناه، استاد مجید #رجبی معاون پژوهش پژوهشگاه فقه نظام
🔹فقه الاجتماع مطلوب از منظر نویسندگان:
▫️توسعه در «موضوع» به معنای مکلّف شدن جامعه، حکومت و تاریخ در خطابات شرعی
▫️توسعه در «حکم» به معنای عمومیت احکام نسبت به رفتارها، راهبردها و ساختارها
#روششناسی_فقه_تخصصی
#روششناسی_فقه_اجتماعی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
✅ #سلسله_جلسات_علمی
⏮ موضوع: #فلسفه_فقه و #روش_شناسی_اجتهاد
🔶 مدرّس: استاد ملک زاده
💥 برخی عناوین مورد بحث:
چیستی فقه/ تاریخ و ادوار فقه /مکاتب و مناهج فقه / تبویب سنّتی فقه / فقاهت اجتماعی / فقاهت حکومی/ فقه مضاف و فقه پایۀ نظامسازی / فقه و تمدنسازی / رویکردهای فقهی جدید در جهان اهل سنّت / فقه المقاصد / فقه المآلات /فقه الموازنات /فقه الأولویات /اجتهادشناسی / مبادی اجتهاد و فقاهت / نسبت علم اصول با روششناسی اجتهاد / ساختار کلان أصول الإستنباط و منهج الإجتهاد / اجتهاد ابتدائی و اجتهاد دفاعی / بررسی انگارة اجتهاد جمعی و شورایی / اقیسۀ استنباط / الگوریتم اجتهاد / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ کاشفه / مراحل اجتهاد از طریق ادلۀ عملیّه / منابع، ادله و طرق در فقاهت / حجّت و حجیت / فقه مسائلی و فقه قواعدی / حکمشناسی / موضوعشناسی / ثبات ابدی احکام و موضوعات و ...
🗓 زمان: شنبه ها، ساعت۱۶ تا ۱۸
◾️ جلسه نخست: ۱۲مهر
🕌 مکان: قم، خیابان گلستان، خیابان اخلاقی، پلاک۱۱۰
◾️ مرکز راهبردی #برهان
💥 ثبت نام جهت حضور در کلاس (با رعایت شیوه نامه های #بهداشتی) از طریق پیام رسان بله و ایتا: 09157401915
https://eitaa.com/mabaheth
✅ #روش_دواستنباطی؛ روش اجتهادی شهید #صدر برای نظامسازی اجتماعی
🔸استاد #علیدوست:
🔹در روش شهید صدر، فقیه در ابتدا استنباط اتمیک میکند (استنباط اول) و سپس برای مرتبه دوم برمیگردد و این مستنبَط خود را در نظام قرار میدهد و اگر این مستنبط با نظام، سازگاری نداشت از فتوای دیگران که مطابق نظام است، و لو مورد قبول خودش نیست، کمک میگیرد.
🔹مثلا کراهت احتکار (استنباط اتمیک اول)؛ در حالی که نظام اقتصادی اسلام نه با کراهت، بلکه با حرمت احتکار سازگار است (استنباط سیستماتیک دوم) ... برای نقد این نظریه به کتاب فقه و مصلحت رجوع بفرمایید.
منبع: نشست روششناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام؛ متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/61
#روششناسی_فقه_تخصصی
#روششناسی_فقه_اجتماعی
#روششناسی_فقه_نظام
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا) 👇🏻
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2917400596Cb97bc66604
🆔 @ravesh_ejtehad
روش شناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام.pdf
284.6K
✅ #تقریر نشست #روششناسی استنباط نظام اقتصادی اسلام، استاد #علیدوست
🔹نگارش: حجت الاسلام محمدجواد نوروزی
🔹فایل صوتی:
https://eitaa.com/ravesh_ejtehad/407
#اختصاصی
#روششناسی_فقه_تخصصی
#روششناسی_فقه_اجتماعی
#روششناسی_فقه_نظام
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/61
✅ دانلود فایل نشست #روششناسی #استظهار از ادله (کشف مدلول انفرادی ادله نقلی)
🔹ارائه: استاد #واسطی
🌐 لینک ورود به اسکایپ و دانلود فایل تصویری:
https://join.skype.com/wEhxxj7iLxSg
@iictchannel
#خردهفرایند_بررسی_دلالی
🔸کانال روششناسی اجتهاد (
روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
ساختار هندسی سوره های قرآن و تاثیر آن در استنباط فقهی.pdf
391.2K
✅ #روش_ساختاری؛ روشی در #بررسی_دلالی آیات قرآن
🔹روش تفسیر ساختاری در کنار «روش موضوعی» (شهید صدر و ...) و «روش تنزیلی» و توجه به ترتیب نزول (استاد سید منذر حکیم، استاد بهجتپور و ...)، روشی جدید در بررسی دلالی آیات قرآن است.
🔹در این رویکرد که از سوی قرآنپژوهان معاصری همچون دکتر #محمود_بستانی (ره) و استاد محمد #خامهگر پیگیری شده است؛ به نظم و #ساختار_هندسی هر سوره (کشف تناسب و ارتباط آیات با یکدیگر+کشف مضمون فراگیر و محوری هر سوره) توجهی ویژه میشود.
🔹کتاب «التفسير البنائي للقرآن الكريم» در ۵ جلد از تالیفات دکتر بستانی (دانلود - مطالعه)، کتاب «ساختار هندسی قرآن» (معرفی - مطالعه) و کتاب «ساختار سورههای قرآن کریم» (دانلود) و مقاله «روش استنباط گزارههای علمی از ساختار سورهها» و مقاله «ساختار هندسی سورههای قرآن؛ درآمدی بر تفسیر ساختاری قرآن» (مطالعه) از تالیفات استاد خامهگر، از جمله آثار علمی در این زمینه است.
🔹شایان ذکر است که روش تنزیلی (ترتیب نزول) میتواند ساختارى نيز باشد؛ همان گونه که در دروس تفسیری استاد سید منذر حکیم (منتشرنشده؛ ارایه شده در رادیو عربی ایران در سالهای ۱۳۷۵الی ۱۳۸۵) شاهد این رویکرد هستیم.
#خردهفرایند_بررسی_دلالی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (
روشنا) 🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad 🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad 🌐 http://ravesh-ejtehad.blog.ir
روش شناسی استظهار.mp3
25.34M
✅ دانلود فایل #صوتی نشست #روششناسی استظهار
🔹ارائه: استاد #واسطی (۱۳۹۹/۷/۱۶)
🔹متن نشست:
http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/68
#خردهفرایند_بررسی_دلالی
#اختصاصی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
روش شناسی استظهار از ادله.pptx
1.06M
✅ دانلود فایل #پاورپوینت نشست #روششناسی استظهار
🔹ارائه: استاد #واسطی (۱۳۹۹/۷/۱۶)
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد سید منذر #حکیم: سه سطح #اجتهاد: استظهار، استنباط، استنطاق
🔹سه سطح از اجتهاد و فقاهت وجود دارد: سطح اجتهاد استظهاری، سطح اجتهاد استنباطی، سطح اجتهاد استنطاقی. در فقه متداول، استظهار و استنباط طی شده است؛ اما استنطاق را بايد تاسيس نمود.
🔹سطح اول اجتهاد؛ #استظهار است، استظهار یعنی هر چه در آیات و روایات آمده است و از دلالت مطابقی يا تضمني يا التزامي این آیات و روایات به دست میآید.
🔹سطح دوم اجتهاد؛ #استنباط است؛ این پیچیدهتر است از آنچه که از ظهور آیات و روایات به دست میآيد و استظهار میشود. وقتی تمام کلیات فقهي منصوص و قواعد يا اصول استنباط از قرآن و سنت دانسته شد، یک فرع و مسالهای مطرح ميشود؛ فقیه باید بتواند تشخیص دهد که این فرع و مساله مصداق کدامیک از این احكام كلی است که استظهار کرده است؛ البته باتوجه به ادله متعارض بايد به نتيجهاى روشن برسد؛ لذا گفته میشود استنباط رد الفروع الی الاصول است.
🔹سطح سوم اجتهاد كه مرحله بالاتر است؛ #استنطاق است که شهید صدر در تفسیر موضوعی خودش به آن پرداخته است. براى به دست آوردن حكم مسائل جدیدی که در آیات و روایات هیچ ذکری از آنها دیده نمیشود، امیرالمؤمنین (علیه السلام) فرمودند: ذلکِ الْقُرْآنُ فاسْتنْطِقُوهُ؛ قرآن را به سخن بیاورید. یکی از دلایل بقا و جاودان بودن قرآن همین است که قابلیت پاسخگویی در همه عرصهها و زمینهها را دارد؛ اما به شرطی که با #روش_استنطاقی وارد شوید؛ چرا که آیات قرآن صریحا در این موضوع صحبت نکرده است.
#اختصاصی
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ چرایی عدم ذکر #اقوال در
روش اجتهادیبرخی فقیهان ▫️استاد #ملکزاده: 🔹«اینکه برخی مجتهدان در هنگام بحث فقهی، اقوال و ادله دیگران را ذکر نمیکنند، گاهی به این علت است که آن ادله #علی_المبنا صحیح است؛ لذا اگر مجتهد بخواهد آن ادله را رد کند، باید ابتدا آن مبنا را رد کند که باعث طولانی شدن مباحث میشود؛ لذا ترجیح میدهد که اصلا متعرض اقوال و ادله دیگران نشود» (درس فلسفه فقه). #اختصاصی 🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا) 🆔 @ravesh_ejtehad
روش-مساله-شناسی-در-تحقیق-21.pdf
1.01M
🔹تحریر محل نزاع و تفریع فروع، از گامهای نخستین در فرایند کلان اجتهاد است.
🔹حجج الاسلام خندق آبادی و بیاتی در تحقیقی با عنوان «روش مسئلهشناسی»، به ابعاد این امر پرداختهاند.
🔹روشنا از پژوهشگران محترم بابت ارسال این فایل سپاسگزاری مینماید.
#ارسالی_کاربران
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
دروس فی منهجیه الاستنباط-سید عبدالکریم فضل الله.pdf
6.67M
✅ دانلود کتاب «#دروس فی منهجیة الاستنباط» (بیان #تفصیلی منهج اجتهاد)
🔹نگارش: استاد سید عبدالکریم #فضلالله (از علمای لبنان)
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
منهجیه و مراحل الاستنباط-سید عبدالکریم فضل الله.pdf
1.09M
✅ دانلود کتاب «#منهجیة الاستنباط» (بیان #اجمالی منهج اجتهاد)
🔹نگارش: استاد سید عبدالکریم #فضلالله (از علمای لبنان)
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ استاد #غنوی: سه سطح اجتهاد: استظهار، علی القواعد، مستحدثات
🔹ما در فقه با سه دسته از مسائل روبهرو هستیم که طلبه باید به طور جداگانه، روش برخورد با این مسائل و استنباط را بیاموزد: فقه استظهاری، فقه علیالقواعد و فقه مستحدثات.
🔹فقه #استظهاری در مواردی که روایات متنوعتر و مفصلتر و برخورد بین روایات بیشتر باشد، پرکاربردتر میشود.
🔹مهارتهای مورد نیاز در فقه استظهاری، عبارتند از مهارت تحلیل سؤال، مهارت تجمیع ادله، مهارت تحلیل محتوای آیات و روایات و مهارت جمعبندی محتویات به دست آمده
🔹ابواب خاصی برای فقه استظهاری مناسبتر است، مثل قسمتهایی از طهارت، بخشهای عمده صلاه، حج، نکاح، حدود و… .
🔹فقه #علیالقاعده بعد از فقه استظهاری است،وقتی با یک مسئله روبهرو میشوید، تجزیه مسئله به مسائل بسیط و تطبیق هر قاعده بر بخش مربوط به خودش، فقه علیالقاعده است. از این رو، به روندی که در آن از قاعدهها، مسائلی را مییابید که مستقیم با واقعه مرتبط است، فقه علیالقاعده میگویند.
🔹کاربرد مهارت تفریع بیشتر در فقه #معاملات است. مسائل بیع، اجاره و عمده مسائل نکاح، مباحث علیالقواعدشان خیلی بیشتر است. بحث طهارت و بحثهایی از صلاه، مانند بحث خلل صلاه نیز اینگونه هستند.
متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/64
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@Ravesh_ejtehad
فرایند اجتهاد شهید ثانی.pdf
33.3K
✅ فرایند کلان اجتهاد #شهید_ثانی
▫️منبع:
@talabegitaejtehad
http://tt-ej.ir/post/659
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@Ravesh_ejtehad
✅ استاد #خسروپناه: فقه استظهاری، استنباطی، استنطاقی و استکشافی
🔹فقه شیعه از یک منظر و جهت #چهار_مرحله را طی کرده است؛ فقه استظهاری (استفهامی)، فقه استنباطی، فقه استنطاقی و فقه استکشافی.
🔹فقه #استظهاری: فقهی است که میخواهد از قرآن و سنت احکام را استظهار کند. معمولا میشود گفت فقهای محدث در صدر اسلام یا آغاز دوره غیبت کبری این گونه بودند تا دوران اخباریون که از این فقه کمک میگرفتند. البته برخی از اخباریون از آیات استفاده نمیکردند. در این فقه با روشها و تکنیکهای خاصی احکام را استظهار میکردند.
🔹فقه #استنباطی: این فقه از سوی اصولیون مطرح شده است. فرق بین فقه استنباطی با فقه استظهاری در این است که در فقه استنباطی فقیه با کشف قواعدی دلالتهای التزامی غیر بین و یا بین بالمعنی الاعم را از آیات و روایات به دست میآورد. اصول فقه مبادی فقه استنباطی است.
🔹فقه #استنطاقی: با استفاده از پرسشهای برگرفته از نیازهای زمانه و مکاتب معاصر و… و عرضه آنها به نصوص دینی و استنطاق، فقه استنطاقی به دست میآید. این فقه عمدتا در قرن ۱۴ قمری شکل گرفته است. فقه استنطاقی یک گام جلوتر از فقه استنباطی است. مرحوم شهید لاری و شهید صدر از این روش استفاده کردهاند.
🔹فقه #استکشافی: این فقه کشف نظامات میکند حالا با روش شبکهای، منظومهای و… . روش اجتهادی که ما در بحثهای علوم اسلامی و فقه نظام گفتیم، اینجا دقیقا کاربرد دارد. فقه نظامات در حقیقت میخواهد به فقه رفتاری، راهبردی و ساختاری بپردازد.
متن کامل: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/69
🔸روششناسی اجتهاد (روشنا)
@Ravesh_ejtehad