گسترش موضوع فقه نسبت به رفتارهاى جوانحى.pdf
2.9M
✅ اجتهاد و احکام خمسه؛ از فقه العمل تا فقه العقیده و فقه الاخلاق
🔹روش اجتهاد و احکام خمسه فقهی، صرفا در حوزه احکام مصطلح و رفتار جوارحی کاربرد ندارد، بلکه این روش میتواند در تمام عرصههای معارف دین به کار گرفته شود. استاد #اعرافی در مقاله «گسترش موضوع فقه نسبت به رفتارهاى جوانحى» مینویسد:
🔹موضوع فقه، رفتار مکلفین است و از این حیث بین رفتارهای جوارحی و جوانحی تفاوتی نیست. ضرورت دارد که #فقه رایج خود را به قلمروهایی از رفتارهای انسانی، که تاکنون حضوری در آن نداشته و یا حضوری کمرنگ و غیرمدون داشته، وارد نماید و با استخراج تکگزارهها، به سوی تهیه و تکمیل این برنامه زندگیساز، گام بردارد که در پرتو آن، انبوهی از آیات و روایات، مورد مداقه فقهی قرار میگیرد و مضامین آن بررسی میشود.
🔹رفتارهای باطنی و جوانحی دو دستهاند: فعالیتهای شناختی و فعالیتهای گرایشی و روانی. اگر فقه شامل تمام رفتارها باشد، قاعدتاً باید #سه_حوزه_فقهی داشته باشیم: فقه المعرفه و العقیده، فقه الاخلاق و فقه العمل.
🔹در زمینه افعال جوانحی شواهدی از کلمات فقها وجود دارد که فقیهان به این رفتارها به عنوان موضوعی برای صدور #احکام_خمسه نگریستهاند. برای نمونه شیخ حر عاملی، در موارد بسیاری به حرمت صفات درونی مانند #حسد و کبر حکم نموده است.
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ کانال استاد کافی
🔹به منظور دستیابی منظمتر به سلسله مباحث «روش اجتهادی» استاد بزرگوار دکتر مجید #کافی (معاون محترم پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) از این پس فایلهای صوتی این بحث به صورت متناوب در کانال نوتاسیس «روش اجتهادی» با مدیریت ایشان منتشر و در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت (با هدف نظمبخشی، انتشار این فایلها در کانال روشنا به صورت تجمیعی چند جلسهای خواهد بود)
🔹کانال استاد: https://eitaa.com/raveshejtehadiKAFI
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
Kafi.rar
50.8M
✅ سلسله مباحث روش اجتهادی (۱-۱۰)
🔹ارائه: دکتر مجید #کافی
◽️منبع: کانال استاد
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
روش شناسی شهید صدر.pdf
1.42M
✅ مقاله #روششناسی فقهی شهید #صدر
🔹نویسنده: استاد علی #رحمانی (مدرس سطوح عالی حوزه علمیه مشهد و مدیر مرکز آخوند خراسانی)
◽️منبع: سایت شبکه اجتهاد
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 @ravesh_ejtehad
✅ #روششناسی از منظر استاد #الهی_خراسانی
🔹روششناسی علم فقه عبارت است از «شناسایی و تبیین طرق (#ادله) و ترتیب (#مراحل) استناد به منابع معرفت و استفاده از آنها، جهت حل مسئله و استدلال فقهی، با حفظ اعتبار و پایایی لازم»
🔹حالا اگر این روش شناسی، معطوف به کلیت علم فقه نباشد، بلکه در چارچوب اخص از آن یعنی رویکرد اجتهادی باشد، نامش «روششناسی فقه با رویکرد اجتهادی امامیه» یا «روش شناسی اجتهاد امامی» است (در مقابلِ روششناسی فقه با رویکرد محدثان نخستین امامی، یا رویکرد متأخران اخباری امامی)
🔹اگر مقیاس روششناسی اخص از اینها باشد و به وضعیت دوران اخیر فقه در امامیه منسوب باشد، در این صورت «روششناسی فقه در مکتب شیخ انصاری» یا «روششناسی فقه در رویکرد اجتهادیِ فقهای معاصر امامیه» خواهد بود
🔹اگر باز هم مقیاس روششناسی را کوچک و محدود کنیم، میتواند در چارچوب یک سبک فقهی تعریف شود؛ مثلاً «روششناسی فقه در رویکرد اجتهادیِ فقهای معاصر امامیه ـ سبک نجف معاصر» یا «سبک قم معاصر» باشد؛ به تعبیر دیگر: «روششناسی فقهی امامیه در سبک اجتهادی نجف معاصر» یا «روششناسی فقهی امامیه در سبک اجتهادی قم معاصر». یا به طور خلاصه: «روششناسیِ فقهیِ نجف/ قمِ معاصر»
🔹بنابراین در هر کدام از این مقیاسها، ضابط روششناسی تغییر نمیکند، اما مقیاس روششناسی در مقیاس اصلی خود یعنی علم فقه میتواند به مقیاسهای اخص مانند مذهب امامیه یا رویکرد اجتهادی در مذهب فقهی امامیه یا مکتب اجتهادی معاصر امامیه (مکتب شیخ انصاری) یا سبک اجتهادی نجف/قم معاصر محدود شود.
#اختصاصی
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
kafi11-15.rar
17.03M
✅ سلسله مباحث روش اجتهادی (۱۱- ۱۵)
🔹ارائه: دکتر مجید #کافی
◽️منبع: کانال استاد
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
روش شناسی استنباط آموزه های تربیتی.pdf
1.33M
✅ #روششناسی استنباط آموزههای تربیتی
🔹نویسنده: استاد #اعرافی
🔹هر چند ابواب مختلف فقهی از روشهای مشابهی برخوردار هستند، اما هر یک نیز از اختصاصات منهجی برخوردارند. در این پژوهه که به قلم آیت الله اعرافی، مدیر محترم حوزههای علمیه به نگارش در آمده است، به برخی از اختصاصات روششناسی یکی از ابواب فقهی اشاره شده است.
◽️یادداشت مرتبط: روششناسی فقه تخصصی
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ استاد #مبلغی: علم اصول روش #استنباط را ارائه نمیدهد
🔹برخی ساده انگارانه و به غلط می گویند «علم اصول روش استنباط را ارائه میکند» که مشخص است هم اصول و هم روش را نشناختهاند!
🔹اصول فقه اولا مفردات را ارائه میدهد، ثانیا نه همه را، بلکه بخشی از مفردات به نام قواعد اصولی (مفردات دیگر: رجالی، درایهای، ادبی و ...).
🔹 این توهم نشان دهنده آن است که بحث مطالعات روششناختی در حوزه ضعیف است.
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
tarakome-zonooz-zane-shakhsi-ya-noei.mp3
4.39M
✅ روش #تراکم_ظنون بر مدار ظن شخصی است یا ظن نوعی؟
🔹استاد علی #فرحانی
🔹در این فایل، نکاتی پیرامون روش تراکم ظنون #شیخ_انصاری و تفاوت آن با روش اجتهاد آیت الله #خویی بیان شده است.
(درس لاضرر، 99/12/20)
@almorsalaat
🔸کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ استاد #مبلغی: در درس خارج باید #روش_اجتهاد آموزش داده شود، ولی...
🔹در درس خارج، استاد بايد شيوه استنباط را آموزش بدهد؛ ولى اين #اصلاً آموزش داده نمىشود، حوزه در باب درس خارج #هدف را گم کرده است، نتيجه اين میشود كه يك نفر ۲۰ الى ۳۰ سال در درس خارج میماند.
🔹#درس_خارج باید شیوهای را بياموزد كه اگر #5_الى_6_سال اين روند ادامه پيدا كند، اجتهاد حاصل شود و بعد از آن فرد بتواند به تحقيق بپردازد.
🔹هر استادى در درس خارج، به گونه #ارتكازى روشى دارد كه شاگرد اگر هوشيار باشد، پس از ساليانى (طولانی) درمیيابد كه استادش چه روشى دارد، لذا هميشه فقط #يكى_دو_نفر از اين شاگردان به درجه اجتهاد میرسند.
▫️برشی از یادداشت مهم «درس خارج، ماهیتشناسی و روششناسی»، متن کامل در: http://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/33
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
◾️ رحلت مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی #حکیم(ره) را به حضرت ولی عصر(عج)، مراجع تقلید و حوزههای علمیه تسلیت عرض مینماییم.
▫️کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
▫️@ravesh_ejtehad
✅ فایل صوتی درس روششناسی اجتهاد #شیخ_انصاری
🔹ارائه: استاد #عشایری
▫️این جلسات در تابستان ۱۴۰۰ برگزار شده است
▫️با سپاس از حجت الاسلام قنبریان دهکردی
👇👇👇
روش شناسی شیخ انصاری 1-3.rar
36.57M
✅ روششناسی #شیخ_انصاری (۱-۳)
🔹ارائه: استاد #عشایری
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
روش شناسی شیخ انصاری ۴-۶.rar
39.42M
✅ روششناسی #شیخ_انصاری (۴-۶)
🔹ارائه: استاد #عشایری
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
روش شناسی شیخ انصاری ۷-۹.rar
31.23M
✅ روششناسی #شیخ_انصاری (۷-۹)
🔹ارائه: استاد #عشایری
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ ملاک انتخاب #استاد از نگاه طلاب چه باید باشد؟
🔹استاد #مبلغی: مهمترین مطلب آن است که طلبه باید ببیند متعلق آموزش در درس هر استاد چیست؟ آیا او برای #آموزش_روش_استنباط و اجتهاد به شاگردان میکوشد یا اینکه صرفاً به بیان حکم و اقوال میپردازد.
#شاگردپروری
#آغاز_سال_تحصیلی
◽️متن تفصیلی: https://ravesh-ejtehad.blog.ir/post/76
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ با توجه به اختلالهای ایتا و پیامهای کاربران مبنی بر عدم دسترسی به برخی فایلهای پیشین در ایتا، انشالله:
۱. فایلها مجددا و به تدریج در همین کانال بارگذاری میشود
۲. تمامی فایلها به تدریج در وب روشنا به نشانی ذیل بارگذاری میشود:
https://ravesh-ejtehad.blog.ir/
۳. تمامی فایلها به تدریج در کانال روششناسی اجتهاد (روشنا) در پیام رسان #بله به نشانی ذیل بارگذاری میشود:
https://ble.ir/ravesh_ejtehad
🔸 کانال روششناسی اجتهاد (روشنا)
🆔 https://eitaa.com/ravesh_ejtehad
🆔 https://ble.ir/ravesh_ejtehad
تفاوت روش شناختی فقه سیاسی سنتی و فقه حکومتی.pdf
267.1K
✅ مقاله «تفاوت #روششناختی فقه سیاسی سنتی و فقه حکومتی»
🔹نویسنده: دکتر رضا #خراسانی
🔹مقاله حاضر براین فرض است که مناسبات اجتهاد و سیاست در دوره معاصر، تابعی از تحولات روش شناختی در دانش فقه و به تبع آن فقه سیاسی است که موجب گذار از فقه سیاسی سنتی به رویکرد حکومتی به فقه شده است. براین اساس برخی از مهمترین تفاوتها عبارت اند از: تفاوت در رویکرد اجتهادی فردی و اجتماعی، محوریت فرد در مقابل محوریت اجتماع، اجتهاد بر مبنای اصاله الاباحه و اصاله الحظر، چگونگی مواجهه با نص: پرهیز از تفسیرگرایی در مقابل توسعه معنای نص، کاربرد تقیه، محوریت حق و حکم، منابع اجتهاد و ... .
▫️یادداشت مرتبط:
ضرورت روششناسی فقه تخصصی
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ نشست بررسی فرایند استنباط
ارائه: استاد محمدحسین ملک زاده
🔹زمان: پنجشنبه ۲۵ شهریور، ۱۴ - ۱۶
🔹مکان: سازمان تبلیغات اسلامی استان تهران
🔹ثبتنام برای حضور مجازی:@aboosadeq
@elmoaamal98
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
✅ استاد عبداللهیان: مکتب #سامرا به طلبه روش اجتهاد میآموخت
🔹هدف از بحث و درس مکتب سامرا این بود که نمیخواستند فقط به شاگرد، #مطلب یاد دهند، بلکه میخواستند به او #روش یاد دهند؛ یعنی میخواستند مهارت، قدرت و چگونگی استنباط را به او بیاموزند.
🔹در یک حالت فقط میخواهید به شاگرد مطلب را بیاموزید و او یاد بگیرد، اما یک وقت شما میخواهید به او مهارت را بیاموزید که این کار را انجام دهید.
🔹 لذا در همان زمان میگفتند کسی که در مکتب سامرا حتی برای ۵ سال بوده و دورۀ اصول را هم نخوانده است، ناخودآگاه مجتهد میشود! چرا؟ چون #روش_استنباط را یاد میگیرد.
🔹پس استاد، اولاً شاگرد #فعال و مشارک میخواهد و بعد هم روش کار را به او یاد میدهد، نه اینکه فقط به او مطلب یاد دهد.
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad
3791555488.pdf
288.2K
✅ فایل روندنمای #اجتهاد (الگوریتم اجتهاد)
🔹استاد محمدحسین #ملکزاده (مدرس خارج فقه و اصول)
🔹 ارائه شده در: نشست بررسی فرآیند استنباط شریعت (۲۵ شهریور ۱۴۰۰)، مدرسه راهبری علم و عمل
@elmoaamal98
🔸 کانال روش شناسی اجتهاد (روشنا)
🆔@ravesh_ejtehad